De waarschuwende pen van Simon Wiesenthal Zaalruimte bij 'De Soester Duinen' aanwinst voor Soest en wijde omgeving Klaas Hofstra speelt Han van Meegeren in 'Ik was Vermeer' R Stalenhoef b» Het ontroerende relaas van Max en Helen Nieuwe accommodatie voorziet in grote behoefte Auto-plaatwerk/Spuitbedrijf 1e Heeserlaantje 2 Soest Telefoon 02155-18600 Inbraakpoging bij juwelier Inbraak in bedrijfspand College wenst terughoudende opstelling van Raad inzake vertrouwelijke stukken Inbraak in caravan centrum Raadslid Visser treft geen blaam 11 Soester Courant van woensdag 13 april 1983 11 Het interieur van 'De Soester Duinen' heeft een grondige verandering ondergaan. Hier een blik in de 'Tuinzaal'. naast is er vanouds het gerenommeer de specialiteiten-restaurant, waar chef-kok Sjaak Smedts de scepter zwaait, en dat veel Soesters en mensen uit de wijde omtrek zeer hebben leren waarderen. Bekend zijn ook de "doe-- het-zelf "-voorzieningen voor barbecue maaltijden, waarvoor een aparte aantrekkelijke ruimte is ingericht. Ook op het gebied van koude buffet ten heeft *'De Soester Duinen" een uitstekende naam verworven. Zonder overdrijving mag dan ook ge steld worden dat het restaurant een Voorjaar in Wenen. Het bekende pret park - het Prater - ligt er bouwvallig en verlaten bij. Een vliegende storm giert door het reuzenrad. De cabines zwaai en heen en weer. Op zo'n zeventig meter hoogte kijkt een verdwaalde Japanse tourist zijn ogen uit. Vandaag is de "blauwe" Donau loodgrijs. We zijn op weg naar het adres van Simon Wiesenthal, de wereldberoemde nazi-jager die sinds 1945 meer dan 1100 oorlogsmisdadigers voor het gerecht wist te slepen. Hij schreef daar talloze boeken over. Zijn roman ,,Max en Helen" verscheen deze maand bij El sevier (ƒ17,90). Een ruime steeg in de binnenstad: de Salztorgasse. Voor de deur van een grauw flatgebouw houdt een zwaarbe wapende politieagent dag en nacht de wacht. Aanslag Dat is niet voor niets. Meer dan eens hebben neo-fascisten een bomaanslag op Wiesenthal en de zijnen gepleegd. In juli 1982 ontplofte een zware bom voor de deur van zijn Weense woonhuis. Ge lukkig vielen er geen slachtoffers. In de schaduw van de eeuwenoude St. Stephansdom fluistert de agent met de regelmaat van de klok iets in zijn walkie-talkie. Speurend kijkt hij de straat op en neer. Naambordjes De ingang van Salztorgasse nr. 6 wijkt op geen enkele manier af van onper soonlijke flatgebouwen, die je over de hele wereld in grote steden aantreft. Tientallen vergeelde naambordjes met even zoveel belknoppen. Nergens zien we de naam van Wiesenthal staan. Wel het onduidelijk getypte "Doku- mentations Zenter". We bellen aan en de intercom kraakt. Nadat we ons bekend hebben gemaakt zwaait de stalen deur open. Naar de tweede 'etage. In het trappenhuis staat alweer een zwijgende agent. In de deur van het appartement gluurt het glazen oog van een televisiecamera naar ons. Opnieuw moeten we bellen. Een blonde- dame laat ons binnen. Van achter een deur weerklinkt het bekende stemge luid van Wiesenthal. Hij telefoneert. Wanhopige blik In de gang probeert een Amerikaanse jongeman de secretaresse ervan te overtuigen dat zijn onaangekondigde bezoek van levensbelang is. Wiesen- thal's assistente doet nogal afwerend en wijst op ons: bezoek uit Nederland. De wanhopige blik in de ogen van de jongen en zijn verzekering dat het maar een paar minuten zal duren, laten ons niet onberoerd in deze omge ving. We schenken hem de tijd en snel gaat hij het kantoor van Wiesenthal in. Dat geeft ons even de gelegenheid om de vele plaquettes aan de muur te bekijken. Dozijnen eerbetuigingen, voornamelijk uit Amerika en Israël, aan het adres van Wiesenthal. Overleven Een tijd later zitten we tegenover hem de auteur van de nieuwe roman "Max en Helen". "Thema van het boek is de mogelijk heid van te kunnen overleven. Tegen elke prijs", zegt Wiesenthal. "Het verhaal van Max en Helen werd mij door de hoofdpersonen zelf verteld. Ik kon mij vooral in de situatie van Max inleven omdat hij uit mijn geboorte streek afkomstig is. Ik weet hoe hij denkt en voelt". In Max en Helen speelt het spannings veld tussen verstand en gevoel een dominerende rol. Na de oorlog treffen Max en Helen elkaar weer. Helen heeft een kind. In ruil voor haar leven heeft zij haar lichaam aan een Duitse kamp bewaker gegeven. Een bericht dat Max niet kan verwerken. Concentratiekamp Wiesenthal (thans 74 jaar oud) is in het boek een Duitser op het spoor geko men, die in de oorlog de leiding had van een klein Pools concentratiekamp. "Wanneer mijn twee rechercheurs een vermoeden hebben komt de organisa tie op gang", zegt Wiesenthal. "Dat gaat heel omzichtig en indirect. Im mers, als we zonder voldoende bewijs iemand beschuldigen kan dat immense gevolgen hebben. Vandaar dat wij alle omstandigheden en iedereen in de periferie van de verdachte moeten controleren. Pas daarna kunnen we bepaalde stappen ondernemen. Tij dens ons werk is het gevaar levens groot dat een verdacht persoon lucht krijgt van onze activiteiten en de wijk neemt. Daar valt weinig aan te doen. Via bewijzen, documenten en getuigen verklaring proberen we de legpuzzel kompleet te maken, maar dat kost doorgaans veel tijd. Pas als we voor honderd procent overtuigd van onze zaak zijn, stappen we naar de rech ter". Getuige Tijdens de onderzoekingen van het Do- kumentatiecentrum naar de levens wandel van de commandant dient zich een getuige aan. Een Joodse dokter - Max - heeft in het betreffende kamp gevangen gezeten. Max vertelt een aangrijpend verhaal aan Wiesenthal. Een relaas dat de naxi-jager al zo dik wijls heeft moeten horen en dat hem telkens weer beroerd. Ook in dit kamp waren ontberingen en wreedheden aan de orde van de dag. De onderdrukkende activiteiten van de Duitsers leidden tot gebroken mensen en talloze doden. Uiteindelijk weet Max uit het kamp te ontsnappen. Zij verloofde - Helen - moet hij bij zijn vlucht achter het prikkeldraad laten. Schok Pas twaalf jaar na de oorlog ontdekt Max dat Helen nog in leven is. Na veel omzwervingen weet hij haar op te sporen. Het weerzien gaat echter ge paard met een enorme schok: Helen heeft een kind. Het is de zoon van de Duitse kampcommandant. Dat is de prijs die Helen voor haar overleving moest betalen. Wiesenthal: "Max en Helen verkeer den in grote nood. In de eerste plaats kon Max de schok niet verwerken. Maar samen wilden zij niet dat ik deze kampbeul aanklaagde. Dan zouden zij immers moeten getuigen met als ge volg dat alle oude wonden zouden worden opengereten. Persoonlijk ben ik daaraan gewend. Nog elke dag worden er in dit kantoor wonden open gereten. De oorlog is heus nog niet zo lang voorbij. Tot aan mijn dood zal ik dan ook blijven werken aan de opspo ring van oorlogsmisdadigers". Vertrouwen Wiesenthal heeft trouwens niemand die zijn arbeid na zijn dood zal over nemen. "Alles wat ik doe is gebaseerd op vertrouwen", zegt Wiesenthal. "Met één simpel telefoontje naar een hoog geplaatste persoon bereik ik vaak meer dan een ander met een maanden lange briefwisseling. Zo'n groot ver trouwen is natuurlijk persoongebon den. Dat kun je niet aan iemand anders overdragen." Ondanks zijn gevorderde leeftijd gaat hij door. Niet alleen tegen oorlogs- misdadigers. Ook de signalering en bestrijding van neo-fascisme zijn voor hem van levensbelang. Regelmatig reist hij door Europa en naar Amerika. Op het ogenblik ver blijft hij in Israël bij zijn kinderen en zijn kleinkinderen. "Zowel Israël als mijn kinderen wer ken als een accu voor mij", zegt Wiesenthal. "Het zijn vooral de kinde ren, de nieuwe generatie, voor wie ik dit werk doe. Waar mogelijk gebruik ik mijn pen als waarschuwing. De doden mogen niet voor niets gestorven zijn". Onbekenden hebben vorige week ge tracht hun slag te slaan bij een juwe lierszaak aan de Soesterbergsestraat. Zij probeerden met straatstenen de etalageruit te vernielen, maar deze bestond uit gepantserd glas. Het ge volg ervan was wel dat de alarmin stallatie in werking trad en een zwaai licht ging branden. Gewekte buurtbe woners Waarschuwde direct de politie. Deze kon de daders echter niet meer achterhalen. Bij een inbraak in een bedrijfspanc aan de Willem Stuutlaan in Soester berg werd in het weekeinde een geld kistje met een bedrag van 3500 buit gemaakt, alsmede drie ingevulde giro betaalkaarten. De daders kwamen bin nen door het intrappen van een deur in een houten wand aan de achterzijde van het pand. Binnendoor drongen de daders ook het naburige pand binnen. Daar doorzochten zij het kantoor. Bij het eerste onderzoek werd niets ver mist. Met de Ingebruikneming van de nieuwe zaal accommodatie heeft restaurant "De Soester Duinen" aan de Soester bergsestraat niet alleen de beschikking gekregen over zaalruimte die het aan zien meer dan waard is, maar die ook voorziet in een grote behoefte. Sinds Fred en Mieke Klinkhamer, de jonge en ondernemende eigenaars van het restaurant, een paar maanden ge leden besloten hun plannen voor de za len door te zetten is er heel wat werk verricht. De oude "Jachtzaal" en het café hebben plaats gemaakt voor een unieke ruimte, die bij wijze van spre ken in één handomdraai kan worden herschapen in vier verschillende zalen. Dat gebeurt door een modern systeem van geluidsisolerende, verrijdbare vouwwanden, die de grote zaal (met een maximum-capaciteit van 220 per sonen!) op elk moment kunnen verde len in twee, drie of vier kleinere zalen. Eén van de opmerkelijke details is daarbij dat in elk van die vier zalen licht en geluid apart geregeld kunnen worden, maar dat desgewenst ook het geheel te "koppelen" is. Er is bovendien een flinke dansvloer en de zalen beschikken over eigen, ver rijdbare counters en complete buffet ten, met een uit Amerika afkomstig uniek koelsysteem. De nieuwe ruim ten, waarover een totaal vernieuwd "gewelfd' plafond is aangebracht, dra gen de namen van resp.- "Jachtzaal," "Parkzaal" en "Tuinzaal," eventueel onder te verdelen in "groot" en "klein." Met de realisering van de nieuwe zaal accommodatie spelen Fred en Mieke Klinkhamer uitstekend in op de grote behoefte aan geschikte zaalruimte die zich in Soest en wijde omgeving doet gevoelen. "We hebben onze plannen in de vier jaar dat we hier nu zitten aar dig verwezenlijkt," merken zij op. "Toch zijn we nog niet echt klaar. We blijven waarschijnlijk doorgaan - ten slotte zijn we nog veel te jong om stil te blijven zitten." Met de nieuwe zaalruimte kunnen zij in elk geval heel goed uit de voeten. "Tot dusver waren de mogelijkheden nogal beperkt. Grote bijeenkomsten, bruilof ten, partijen, vergaderingen, die kon den we hier eigenlijk niet zo goed on derdak bieden. Dat is nu voorbij." Intussen hebben al diverse gezelschap pen de weg naar de nieuwe zalen ge vonden. De ruimte is ook uitstekend ge schikt voor het houden van bijvoor beeld modeshows en sales-meetings. en voor vergaderingen van groepen va riërend van 15 tot 220 personen. Ook al door de unieke ligging van "De Soester Duinen" (centraal in ons land, omge ven door bossen en duinen, dichtbij de nieuwe rijksweg A 28, bij een verkeers knooppunt waar het Noord-Zuid en het Oost-West-verkeer elkaar kruist) kan het restaurant nu nog meer dan tevo ren inspelen op de grote behoefte op de "vergadermarkt." In een paar dagen tijd heeft de familie Klinkhamer dat al goed kunnen merken. Zo zijn al diverse reservingen geboekt. Met de nieuwe accommodatie kunnen zij ook op adequate wijze het hoofd bie den aan het zgn. "para-commercialis me," waarvan de echte horeca nogal wat te lijden heeft. Daarmee wordt be doeld de trek van gezelschappen naar allerlei kantines en verenigingslokaal tjes, waar men goedkoper uit denkt te zijn voor het organiseren van een bij eenkomst, van bruiloften tot verga deringen. "Als men denkt dat men daarmee voordeliger uit is, dan heb ik daar zo m'n twijfels over", aldus Fred Klinkhamer. "De mensen halen zich een heleboel soesah en kopzorg op de hals. In een echt horecabedrijf betaal je sowieso al geen zaalhuur, en boven dien staat er een heel professionele ac commodatie voor je klaar, tegen een prijs die waarschijnlijk verrassend weinig hoger ligt dan in een kantine. Bovendien liggen die gebouwtjes vaak op de meest onmogelijke plaatsen, zon der parkeerruimte, eet. en zijn ze in de woonwijken verstopt, waardoor ze voor buitenstaanders nauwelijks te vinden zijn. En het belangrijkste is dat we natuurlijk op het gebied van de voorzieningen - eten en drinken - veel meer te bieden hebben." Frede en Mieke Klinkhamer denken voor de toekomst al weer een stukje verder. Het restaurant beschikt nu over eigentijdse, aan de modernste ei sen aangepaste mogelijkheden. Daar- De zaalruimte kan gemakkelijk en doeltreffend worden aangepast aan de behoefte van het gezelschap. Wanneer een belangrijk vertrouwelijk stuk door derden aan het College van Burgemeester en Wethouders ter be schikking wordt gesteld, onder de na drukkelijke voorwaarde dat het niet zal worden verspreid, of wanneer het College om speciale redenen het niet toelaatbaar of ongewenst acht. mogen de raadsleden zo'n geheim stuk niet fotokopiëren. Voortaan zal dit met een aparte aantekening op de stukken wor den duidelijk gemaakt. Dit schrijft het College in een brief van 8 april aan alle raadsleden, naar aan leiding van een discussie in de com missie Ruimtelijke Ordening over het fotokopiëren van vertrouwelijke stuk ken. Een ambtelijk onderzoek had uitgewe zen dat Jan Visser van "Progressief Soest" vertrouwelijke stukken had ge- kopiëerd. In een besloten vergadering van het seniorenconvent gaf Visser toe dit al acht jaar te doen, als hij die stuk ken voor zijn raadswerk nodig had. An dere fractievoorzitters doen het zelfde. In de brief aan de Raad stelt het College dat van de Raad een terughoudende op stelling mag worden verwacht inzake het fotokopiëren van ter inzage liggen de vertrouwelijke stukken. "Er kunnen zich echter situaties voordoen, dat raadsleden behoefte hebben aan een eigen exemplaar van een bepaald stuk. In de praktijk blijkt dit nog al eens het geval. Er is dan niets op tegen indien het desbetreffende stuk wordt gefoto- kopiëerd ter completering van de eigen documentatie. Vanzelfsprekend onder de voorwaarde dat het vertrouwelijk karakter wordt geëerbiedigd." De brief, die ondertekend is door loco burgemeester Menne, eindigt met de verzekering: "Het optreden van de heer Visser past binnen deze regels." Inbrekers zijn vorige week het kan toorpand van het Caravancentrum Midden-Nederland aan de Amersfoort- sestraat in Soesterberg binnenge drongen. Zij kwamen het gebouw bin nen door het verwijderen van een ruit uit de deur aan de achterzijde. Bij eer ste beschouwing kon niet worden vast gesteld of zij iets van waarde hadden weggenomen. De Amsterdamse acteur Klaas Hofstra (39) speelt zaterdagavond 16 april in de theaterzaal van het Artishock-ge- bouw de éénakter "Ik was Vermeer" van Marle Louise Doudart de La Grée, die intiem bevriend was met de Haagse kunstenaar. In dit toneelstuk speelt Hofstra de grootste vervalser die wij ooit hebben gekend: Han van Meegeren (1889-1947). "Ik ben die man niet," zegt Hofstra. "Ik wil ook niet op hem lijken, zoals Henk van Ulsen hem speelde. Ik speel alleen wat hij wilde en voelde. Ik maak me ook niet ouder dan ik ben. Ik pro beer me wel in hem in te leven, zonder uiterlijke middelen. Ik loop niet tril lend over het toneel, en rook en drink niet zoals van Meegeren, maar ik volg wel zijn gevoelens, zijn levenslijn." Amerika Hofstra speelde deze oer-Hollandse, door hem in het Engels vertaalde monoloog verscheidene keren in de Verenigde Staten. Dit jaar vertrekt hij weer naar New York, Chicago en Los Angeles om het stuk daar opnieuw te spelen. De Amerikanen vinden het ver haal een fascinerend sprookje. Veertig keer heeft de acteur de tekst nu in het Engels gespeeld, ook in Amsterdam en in Den Haag. Op verzoek speelt hij het nu in Soest voor de vierde keer in 't Ne derlands. Als leraar Engels is deze taal hem ver trouwder. Het Engels is ook compac ter, vindt hij. In het Nederlands heeft hij soms moeite met het juiste ritme. Al jong stond Klaas Hofstra voor de keus om leraar te worden of naar de to neelschool te gaan. Hij werd leraar Engels in Soest, aan de Koningin Em ma huishoudschool, nu de Scholenge meenschap "Eemland" voorlager be roepsonderwijs. In 1978 vertrok hij naar een scholengemeenschap voor HAVO-VWO in Amsterdam. Daar re gisseerde hij de Midzomernachts- droom van Shakespeare, gespeeld door leerlingen en docenten. "Ik heb altijd gedacht, dat ik te verle gen was om zelf op het toneel te staan. Daarom volgde ik in 1981, na het gran dioze succes van de Midzomernachts- droom, een regiecursus in Amerika en leerde zo het métier beheersen. Daar- unieke plaats inneemt en met de nieu we zaalruimte een aanwinst is voor heel Soest en wijde omgeving. na hielp Elise Hoomans mij het "Were I Vermeer." Het toneel heeft me vrij gemaakt. Of het publiek het mooi vindt of niet: ik doe nu wat ik altijd had wil len doen." Klaas Hofstra is ook bezig de sprookjes van Grimm voor kinderen op het toneel te zetten. In mei vindt de première plaats. Han van Meegeren De Haagse schilder Van Meegeren was geen sympathieke man, al komt hij wel zo over in de creatie van Hofstra. Van Meegeren was een matig kunstenaar en had maar één doel in zijn leven: er moest ooit een schilderij van zijn hand in een museum hangen. Zes jaar heeft hij zich voorbereid, technisch, op de vervalsingen van de 17e eeuwse schil derkunst. Van Vermeer waren 37 doeken bekend, maar men vermoedde nog een aantal bijbelse taferelen. Het was een schok voor de kunstwereld en een kick voor Van Meegeren toen in 1938 "de Em maüsgangers" werd geëxposeerd in Museum Boymans in Rotterdam. Er volgden nog vijf "Vermeers" en twee 'Pieter de Hooghs. Na de oorlog ontdekte men één van de ze schilderijen in de nalatenschap van Göring. Het spoor leidde naar Van Meegeren, die wegens collaboratie met de nazi's twee jaar gevangenisstraf kreeg. Hij verweerde zich door te stel len voor deze vervalsing 200 echte Ne derlandse schilderijen ter waarde van bijna twee miljoen gulden te hebben teruggekregen: "Ik heb Nederland juist een dienst bewezen." Volkomen overstuur belandde hij na zijn veroor deling in de Valeriuskliniek, waar hij stierf. Het blijft een raadsel hoe de kunstcriti ci er in zijn gevlogen en de verval singen niet hebben ontdekt. Het pu bliek vergaapte zich en masse aan de schijnvertoningen. Is het dan toch waar, dat een beroemde naam ma gisch werkt en het schilderij zelf bij zaak is? Dat is het thema van de discussie die na afloop van de voorstelling wordt ge houden. Discussieleider is Wouter Kotte uit Utrecht. Produktie en presentatie van deze to neelavond zijn in handen van Nelleke Streefkerk.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1983 | | pagina 11