'Eigentijds preken is niet hijgerig achter de aktualiteit aanhollen' Actie Soester Amnesty groep leidt tot vrijlating Vietnamees Storm Symposium 'Het Landschap van de Verzorgingsstaat' Ds. H. van Heijst: 'Je weet nooit hoeveel het helpt, maar dat het helpt, dat staat vast' m.*m Ds. Herman van Heijst werd op 15 augustus 1943 als jongste kind in een predikantsgezin geboren in Nieuw-Lekkerland. Hij bezocht de lagere school in Zwartmeer. Daarna kreeg hij onderwijs op het Christelijk Lyceum te Em- men, afdeling H.B.S.-A. Na een overbruggingstudie in 1962, stu deerde hij van 1963 tot 1970 theo logie in Kampen, met ethiek als specialisme. Hij trouwde in 1970 met Ellen Sikma en trok in mei 1971 de pastorie van Pesse in. Na bijna vijf jaar vertrok hij in februari 1976 naar Parijs en bleef daar tot januari 1984. Behalve de heer en mevrouw Van Heijst bestaat het gezin uit vier dochters, te weten: Rianne (12) Marjolie (9) Elisabeth (2) en Christine (9 maanden). WOENSDAG 25 JANUAR11984 SOESTER COURANT PAGINA 9 Verloren, ik heb je verloren! En nooit tevoren was ik zo bang je te verliezen. 't Was geen kwestie van kiezen. Kwijt, ik ben je kwijt. Nooit had ik zo'n spijt. Je was me zo dierbaar, mijn pet. Had ik je maar beter opgezet. Waarom, ik vraag mij waarom betaal ik de tol? Ik heb al zo'n kale bol, Ging je, mijn pet, met de storm aan de rol? Op 18 februari vindt plaats het sympo sium "Het Landschap van de Verzor gingsstaat," georganiseerd door de Vereniging "Vrienden van Eemland". Dit symposium vindt plaats in De Borg, Willaertstraat 49 in Soest, van 10.00 - 13.30 uur. Een aantal sprekers zullen hun ideeën over landschap en landschapsbeheer uiteenzetten in een lezing. Drs. P. J. Schroevers spreekt over 'Het Landschap als spiegel van de maatschappij'; Ir. H. Lörzing, geeft zijn visie op 'Rekreatie en landschaps vorming' Ir. M. van Schaik bespreekt de 'Ruimtelijke ordening en natuur- en landschapsbescherming' en drs. A. N. van de Zande over 'Het beschermen van oude kultuurlandschappen nostalgie of kwaliteitsbesef? Na de pauze, waarin de info-markt be zocht kan worden, vindt er een forum- diskussie plaats. Aan de hand van deze discussie zal getracht worden een be leid te formuleren, dat past in onze tijd. Ds. H. van Heijst binnen de eigen kerk, juist omdat het zo modieus is. Eigentijds preken is niet hijgerig achter de aktualiteit aan hollen. Misschien is dat beeld ontstaan doordat ik in die tijd veel preken van de IKON heb gelezen. Werfkracht Vindt u dat de kerk aantrekkingskracht heeft? Werfkracht zo u ivilt? Ja, eh... Ik vind dat een moeilijke vraag. De feiten wijzen anders uit. Zouden buitenstaanders zeggen dat het bij ons zo geweldig is? Willen zij er wat meer van weten of willen ze er bij horen? Ik weet 't niet... ik weet 'k bij horen? Ik weet 't niet... ik weet 't niet. De kerk loopt \ypl vast in bepaal de opzichten, in zekere structuren, maar... ik geloof datihet Evangelie aantrekkingskracht heeft! De Geest werkt weliswaar ook buiten de kerk, maar het Evangelie moet binnen de kerk doorverteld worden. Dat moet de werfkracht zijn. Niet de gezelligheid of de clubsfeer. Maar u weet toch ook wel dat veel jongeren het in de kerk niet meer zien schitteren? Zodra ze zich van thuis vrijgevochten hebben, blijven ze uit de kerk weg. Kunt u daar inkomen, be grijpt u wat hen beweegt Ja, ik begrijp dat de kerk als organi satie faalt en moeite heeft om het uit te dragen. Dat is een kreet die mij niets zegt. Okay, maar ik denk verder. Ik werd vroeger ook nooit zo gegrepen door de kerk. Maar het is, zoals ik zei, het Evangelie zelf dat werfkracht bezit. Goed, maar de kerk geeft daar gestal te aan, die bepaalt het gezicht van de kerk. Een gezicht, dat blijkbaar niet erg aantrekkelijk wordt gevonden, ook al omdat ze daar geen antwoorden horen op hun vragen. Kunt u dat mee voelen? Op een van de laatste gespreksavonden heb ik het boekje van Jonker doorge nomen. Gaan uw kinderen nog naar de kerk?". Het is een goeie en diep gaande analyse van het probleem. Maar het slothoofstuk, waarin op bouwende gedachten zouden moeten staan over wat je daar verder aan zou kunnen doen, dat ontbreekt. Al die gezags- en generatieproblemen gaan niet buiten de kerk om. Het is ook gewoon een tijdsverschijnsel. In de kerkgeschiedenis zie je altijd weer die golfbeweging, die nu inder daad omlaag gericht is. Het getij keert onherroepelijk. Niet vanzelf, hoor. Je kunt niet met je armen over elkaar gaan zitten afwachten. In Parijs deed zich het merkwaardige feit voor dat kerkelijk meelevende au-pair meisjes daar nooit naar de kerk gingen, terwijl anderen van dat jaartje juist gebruik maakten om er eens kennis van te ne men. Het Evangelie blijkt altijd weer veel aantrekkingskracht te hebben. Een van de meest gehoorde klachten juist in de grotere kerken, is het gemis aan warmte in de kerk. het als los zand langs elkaar heen leven en de voor spelbare, statische kerkdiensten. Ik denk dat die zaken onder één noe mer te brengen zijn. Mensen die dat sterk aanvoelen verdwijnen na ver loop van tijd geruisloos naar een basis gemeente enerzijds of naar een wat meer bevindelijke groepering of.zelj naar een predikheer binnen de eigen kerk die meer hun eigen taal spreekt. In een tijd dat het vrij gemakkelijk gaat ontstaan er middelpuntvliedende krachten. Dan gaat iedereen achter zijn eigen voorkeur aan. Als er oorlog komt of hongersnood, dan trek je als Hoezeer het werk van Amnesty Inter national, de organisatie die zich wereldwijd inzet voor "gewetensge vangenen", vruchten kan afwerpen is nog eens duidelijk geworden uit een be richt dat de adoptiegroep van Amnes- ty-Soest onlangs heeft ontvangen. Daarin werd de vrijlating bevestigd van de 43-jarige Vietnamees Hong Phat, die sinds 1975 (het jaar. van .de machtsovername in Vietnam) in een "heropvoedingskamp" was opgeslo ten. De adoptiegroep van Amnesty-Soest (één van de werkgroepen van de over koepelende "basisgroep" waarin de Soester Amnesty-leden samenwerken) had zich, op verzoek van het internatio nale secretariaat in Londen, vanaf ja nuari 1982 beziggehouden met de zaak- Hong Phat, die onder het vorige re gime in Vietnam politieman was. In het bijzonder Jannie Westdijk en Nyn- ke Rinzema stelden vanaf die tijd schriftelijk allerlei pogingen in het werk om meer over Hong Phat te we ten te komen, met name over de vraag op grond van welke aanklacht en onder welke omstandigheden zijn ar restatie destijds had plaatsgevonden. Voor Amnesty gold de zaak-Hong Phat als een zgn. "investigation case," waarbij in de eerste plaats duidelijk moest worden of Hong Phat eventueel geweld zou hebben gebruikt, voor of tij dens zijn aanhouding. Zou dat wél het geval zijn, dan zou hij immers volgens de stringente voorwaarden van Amnes ty geen "te adopteren gevangene" kun nen worden. De taak waarmee Nynke en Jannie zich belastten betrof dan ook geen adoptie als zodanig, maar een onder zoek dat antwoord moest geven op de vraag of Hong Phat voor adoptie in aanmerking kwam. Vanuit Londen ont vingen Jannie en Nynke (de andere le den van de adoptiegroep hielden en houden zich vooral bezig met de door Amnesty-Soest geadopteerde Rus sische gevangeneeen pakket met aan wijzingen, aan de hand waarvan zij aan de slag gingen. Bekend was dat Hong Phat getrouwd was en dat hij vijf kinderen had. Zijn verdere familie woonde inmiddels in de Verenigde Sta ten. Eenzijdige briefwisseling In eerste instantie werd kontakt gelegd met de zuster van Hong Phat en ver volgens begonnen Jannie en Nynke aan een uitgebreide correspondentie, met name gericht aan de Vietnamese auto riteiten, zoals de ministers van Binnen- en Buitenlandse Zaken, Justitie en Volksgezondheid. Ongeveer elk kwar taal werd de briefwisseling, die overigens een zeer eenzijdig karakter had ("Van al die autoriteiten hebben we nooit een reactie gekregen") weer ter hand genomen. "Dat gebeurde vaak aan de hand van bepaalde ge beurtenissen, waarop we inhaakten," leggen Jannie en Nynke uit. "Als er een of ander Vietnamese gezagsdrager in het internationale nieuws kwam met bepaalde uitspraken, dan knoopten we daaraan weer een brief vast. Dat ge beurde bijvoorbeeld vorig jaar, toen Vietnam een aantal internationale ver dragen ratificeerde, waarbij het beleid t.a.v. de politieke gevangenen versoe peld zou worden. Of ter gelegenheid van het Vietnamese Nieuwjaar. Daar speelden we dan op in. Vorig jaar hield trouwens heel Amnes ty Nederland zich in dat verband met Vietnam bezig. In Soest werden door Amnesty vooral de artsen en specia listen benaderd, met het verzoek om bij de Vietnamese minister van Volks gezondheid aan te dringen op vrijlating van Hong Phat. "Maar of ze dat alle maal hebben gedaan weten we natuur lijk niet. "Met al die brievenschrijverij moesten we ons intussen ook behoorlijk verdie pen in de hele structuur van het land. Daar steek je een hoop van op," aldus Jannie en Nynke. Via allerlei kanalen probeerden zij zo veel mogelijk over Hong Phat aan de weet te komen. Ook bijvoorbeeld door inschakeling van de Nederlandse zaak gelastigde in Vietnam, die welwillend reageerde maar weinig kon doen, om dat het kontakt met politieke ge vangenen verboden is. Zijn invloed was te gering om aan de gewenste informa- tie te komen. Hij liet verder weten dat hij de kansen voor Hong Phat, om uit het heropvoedingskamp te komen, bui tengewoon laag aansloeg. Donderslag Groot was de verrassing voor Jannie en Nynke toen zij zo'n veertien dagen geleden vernamen dat Hong Phat in tussen was vrijgelaten. "Het bericht kwam echt als een donderslag bij hel dere hemel," vertellen ze. "Al die tijd hadden we niets gehoord. Op den duur lijkt het soms zo zinloos, al die brieven, alle tijd en energie die je erin stopt. Maar na dit bericht zijn we weer heel gemotiveerd." De omstandigheden rondom de vrijla ting zijn overigens nogal duister. "Het bericht uit Londen was nogal vaag. We hebben Hong Phats zuster direct weer aangeschreven om nadere bijzonder heden, en zij heeft het bericht beves tigd." Hong Phat is vrijgelaten uit het kamp, weten ze nu, en moet zich nog een jaar - "goed gedragen" in de ogen van de au- toritieten. Daarna is het de bedoeling dat hij ook naar Amerika vertrekt. Jannie en Nynke deden bij al het schrijfwerk nog een merkwaardige er varing op. Omdat Hong Phat destijds politieman was, stelden zij zich in ver binding met de International Police As- sociation in Engeland, een internatio nale organisatie waarbij ook de Neder landse politiebonden zijn aangesloten. "Eerst zochten we uiteraard kontakt met de Nederlandse afdeling. Toen we ons richtten tot de internationale orga nisatie, met het verzoek om te pro beren te bemiddelen, kregen we echter een vreemde reactie terug. Ze begre pen niets van Amnesty, vonden 't maar een 'politiek-getinte organisatie' en wilden niets voor ons doen. In alle bescheidenheid merken Jannie en Nynke op dat ze geen absolute ze kerheid hebben dat de vrijlating van Hong Phat te danken is aan hun inspan ningen, en die van de andere Amnesty- leden. "We weten alleen dat hij nu vrij is. Je hebt toch 't idee daaraan op z'n minst iets te hebben bijgedragen. Je weet nooit hoeveel het helpt, maar dat het helpt, dat staat vast. Het erge is natuurlijk dat er nog minstens 10.00C Vietnamezen zijn die vastzitten. Eerste succes In de ongeveer driejarige geschiedenis van de adoptiegroep, zoals die tegen woordig binnen de "basisgroep" van Amnesty in Soest werkt, is dit het eerste succes. De actie voor de Rus sische gevangene gaat in de tussentijd door. De zaak-Hong Phat is in elk geval "af." "We zullen de autoriteiten in Vietnam nog een bedankbrief schrij ven en de hoop uit spreken dat er nog velen zullen volgen. De informatie die we wilden hebben doet er nu niet veel meer toe. Het gaat om het effect; het interesseert ons meer dó.t hij vrij is dan de manier waarop. De aanvraag voor een nieuwe "adop tie" loopt alweer bij het internationale secretariaat. "Morgen zouden we al een nieuwe opdracht kunnen hebben, misschien in een heel ander land. "Dat laatste zou wel prettig zijn", leggen ze uit. "We hopen nu op een échte adoptie, omdat je daarmee veel meer in de pu bliciteit kunt doen. Dan kun je heel Soest weer proberen in te schakelen." Naast dit min of meer gespecialiseerde adoptiewerk draaien Jannie en Nynke ook gewoon mee met de andere activi teiten van Amnesty. Behalve een adop tiegroep heeft Amnesty Soest ook een scholengroep, een "doodstraffen- •s; Jannie Westdijk (I.) en Nynke Rinzema. Foto: Goos van der Wilt Hong Phat. groep," de schrijfgroep en de kerken groep, die ervoor zorgt dat er elke twee maanden een kleine 2000 voorbeeld brieven in de kerken in Soest worden verspreid, waarmee de schrijvers zich kunnen richten tot de machthebbers in verschillende landen, met het verzoek om vrijlating van bepaalde ge vangenen. "We weten het niet zeker, maar we schatten dat toch de helft van de mensen die een voorbeeldbrief mee nemen er ook een verstuurt." Met name binnen de kerken in Soest en Soesterberg, zowel de hervormde, de gereformeerde als de katholieke en de Ned. Protestantenbond (bij die klei nere "reformatische" kerken in Soest blijkt men er weinig voor te voelen) kan Amnesty rekenen op een min of meer "vaste" aanhang, die met elke schrijfaktie trouw meedoet. De gemotiveerdheid voor het meestal niet zo spectaculaire werk in de adop tiegroep, dat echter veel tijd kost, is bij Jannie en Nynke door de gunstige af loop van de "zaak-Hong Phat" zeer ge sterkt. "Het werd spreekt ons heel erg aan. Iets doen voor mensen die geen vrijheid hebben, zelfs niet de vrijheid van meningsuiting, je kunt je haast niet voorstellen hoe belangrijk dat is." Een belangrijk motief is daarbij vooral ook hun christen-zijn, zoals ze zonder grote woorden uitleggen. In afwachting van een nieuwe "op dracht" willen Jannie en Nynke voorlo pig gaan meedraaien met de andere le den van de adoptiegroep, die Voor de Russische gevangene in de weer zijn. De "met succes bekroonde" actie voor Hong Phat hebben ze onderling een beetje feestelijk gevierd. Met een flesje wijn. _4 Het uitnodigend "entrez" klinkt lekker Frans en dat mag ook wel als je acht jaar in Parijs gewerkt hebt. Toch is die periode voor de nieuwe predikant van de gereformeerde kerk van Soest on toereikend geweest om er een tweede moedertaal aan over te houden. Van Heijst was daar predikant van de Ne derlandse Protestantse kerk en sprak dus zowel thuis als in zijn werk gewoon Nederlands. A.s. zondag wordt hij bevestigd in de Wilhelminakerk, waar hij wijkpredi- kant wordt. Parijs Hoe was het om als predikant in een stad als Parijs te werken? Een geweldige ervaring, hoewel ik daar natuurlijk wel een gastarbeider was. Nu worden gastarbeiders uit het Noorden wel iets vriendelijker be handeld dan die uit het Zuiden, maar toch... Het leggen van kontakten is heel moeilijk. Fransen zijn zeer in zich zelf gekeerd en individualistisch. Ze lopen er ook onderling niet bij elkaar in en uit. De Hollandse gezelligheid kennen ze niet. Er komen niet veel mensen bij je aan de deur als het dichtstbijzijnde gemeentelid zo'n kilo meter of tien bij je vandaan woont. Eigenlijk hoorde heel Frankrijk tot onze parochie, maar die verre kon takten bleven meestal beperkt tot een brief of een telefoontje en zo nu en dan maakte ik een "verstrooidenreis". Tenzij het grote kolonies Nederlanders betrof waar je kerkdiensten kon hou den en gespreksavonden leiden. Ze onden het heerlijk om aangesproken te worden in de taal waarin ze het ge loof voor het eerst gehoord hadden. Ze gaan wel naar Franse diensten en die begrijpen ze ook wel, maar je voelt niet wat je hoort. Er komt, ook in elk ge woon gesprek, een gevoelsstroom mee. Als ik het heb over '1'amour de Dieu' dan weet iedereen dat ik daar de liefde van God mee bedoel, maar als je dat in je eigen taal hoort dan maakt dat veel meer los. Dat is het hele probleem van de Nederlandse kerk in het buiten land. Ik ben daar met hart en ziel predikant geweest en op een gegeven moment heb je gezegd wat er volgens jou gezegd moet worden. Als je dan bij voorbeeld in gesprekskringen antwoor den krijgt die je de mensen zelf jaren lang hebt voorgehouden, dan wordt het tijd dat een ander het overneemt. Vroeger, mevrouw Van Heijst, had de vrouw van de dominee een duidelijke taak in de gemeente. Ze was presiden te van de vrouwenbond en had aller lei verplichtingen. Voelt u zich in die zin domineese? Ik voel me geen domineese zoals dat vroeger het geval was, de vrouw van de .predikant die achter alles aanren de met voor iedereen een glimlach die op £e lange duur bevroor. Ik ga graag bij oude mensen op bezoek, maar niet omdat ik met een dominee getrouwd ben. (Ze was toch wel met me getrouwd, komt ds. Van Heijst er tussendoor, ook als ik geen dominee was geweest. Ze laat zich niet van de wijs brengen en zegt) Ik houd veel van oude mensen. Ze zijn vaak zo mild en véél zaken zijn voor hen zo relatief geworden. Mijn man heeft gelijk. Ik wil puur en ob jectief op de mensen afkomen en niet als domineese in die nare betekenis van het woord. Nog niet zo lang geleden werd aan een te beroepen predikant wel de vraag voorgelegd of hij voor of tegen Kuitert ivas. Is zoiets dergelijks bij u ook ge beurd? Nee, wel toen ik op zoek was naar mijn eerste gemeente, maar hier niet. Zou u, om maar iets te noemen, op 29 oktober meegelopen hebben met de Vredesdemonstratie in Den Haag? Ik zou niet meegelopen hebben omdat ik een afkeer heb van modieuze zaken. De kernwapenproblematiek is een enorm probleem waar ik over wil na denken en waar ik echt bij stil sta. Ook als dat in de prediking te pas komt zal ik daar niet omheen gaan, maar ik houd niet van dat massale, dat geweldige. Nederland is erg ge voelig voor modieuze stromingen op alle gebieden en daar bewaar ik nou juist een zekere afstand. Het roept zelfs een anti-reaktie bij me op. Ik laat me niet zo gauw op sleeptouw nemen, daar ben ik te kritisch voor. Ik weet dat u vanuit Parijs de ontwik keling binnen de kerken in Nederland bent blijven volgen. Ik stel me voor dat je op die manier een soort helicopter- effekt krijgt. Hoe kijkt u daar min of meer van buitenaf, tegenaan? Het was daar een komen en gaan. In de acht jaar dat wij er waren heb ik een hele gemeente zien komen en gaan en iedereen bracht zo zijn eigen ideeën mee. Ik moest alles zelf doen, terwijl hier een hele hoop mensen met een heleboel dingen bezig zijn. Daar was ik typisch een solist, maar nu laat ik mij door mijn eigen woorden mee slepen. Om op uw vraag terug te ko men, ik ontmoette nogal eens mensen die zat waren van de ontwikkelingen Foto: Goos van der Wilt kerk weer meer op elkaar aan. Je kunt trouwens de mensen die links en rechts afhaken niet over een kam scheren. Er is een zeer dun lijntje dat het ver schil aangeeft tussen meeleven en nieuws gierigheid. Zo is het ook met die warm te. Wat de een als gezelligheid aanvoelt is voor de ander al een inbreuk op zijn privacy. Je moet dat in een nieuwe gemeente eerst rustig aftasten. In mijn eerste gemeente moest ik bijvoorbeeld goed in de gaten houden of iedereen wel twee keer- naar de kerk kwam, want er werd van mij verwacht dat ik er iets aan deed als men de dienst ver zuimde. Toen ik die ervaring in Parijs nog even doorzette, viel dat natuurlijk helemaal verkeerd. Waar bemoeide Het gezin Van Heijst die man zich mee! Dan krijg je de positieve benadering van, fijn dat u er oeni. En je praat niet over die zes keer dat hij er niet was. Bij de uitgang had ik met iedereen kontakt en er was altijd gezamenlijk koffiedrinken na de kerk. Elk mens heeft zo zijn eigen behoeften, ook op het gebied van het geloof. Som migen beleven dat sterk individueel, anderen zien het veel meer als een so ciaal gebeuren. Ze behoren tot dezelf de gemeenschap. Voor mij is het een uitdaging om te ontdekken waar de moeilijke punten liggen, wat men in de kerk zoekt en verwacht. Probeer dat maar eens door dezelfde persoon op hetzelfde uur te bereiken. De moderne mens - en vooral de jeugd - is sterk visueel ingesteld en niet meer bereid om naar een lange monoloog van een predikant te luisteren. Je ziet Foto: Goos van der Wilt was dat ik ook predikant zou worden. In de puberteit heb ikzelf ook die afstand ge kend waar wij het zonet over hadden. De omgang met en de uitleg van de Bijbel vind ik erg boeiend. Ik houd veel van de prediking. Het is geweldig om van de kerkdienst een gebeuren te ma ken waar iedereen zo veel mogelijk aan z'n trekken komt. Catechese is in zijn huidige vorm een soort jongeren pastoraat. Dat is ook heel zinvol werk. Dan ben ik ook met de Bijbel en met het Evangelie bezig. In "Trouw" van 16 januari jl. werd er gepleit om niet haastig te zijn met het beroep van een nieuwe predikant. Wilt u daarop reageren? In sommige gevallen gaat het natuur lijk wel op. De gemeente moet niet de indruk hebben dat de predikant is inge huurd voor alle voorkomende werk zaamheden. Hij is er veel meer om de gemeente te stimuleren in haar eigen werk. "Kerk in perspectief" van zo'n jaar of tien geleden was ook al op deze gedachte gebaseerd. De gemeente zelf is de draagster van het heil en niet al leen de predikant. Gerard Paul dat ook aan een zendingsblad als Van daardat van een onaantrekkelijk blaadje met veel tekst is omgetoverd tot een aeïllustreerd magazine van for maat. Kunt u daar iets mee? Het Dienstencentrum in Leusden kan prima analyses verzorgen, maar als predikant krijg je toch wel erg weinig richtlijnen mee. En dat is jammer. Ik sta open voor suggesties van iedereen.. Graag ook van de jongelui uit de ge meente. Als ze uit eigenvrije wil naar de kerk komen, dan speelt dat visuele misschien ook niet meer zo'n grote rol. Als je een woord hebt dat aanspreekt en ze herkennen dat in hun eigen taal, dan gaan ze wel mee in zo'n verhaal. Er wordt over doorgedacht en over na gepraat. Het is zaak dat je in je eigen verhaal blijft geloven en dat er een ze ker optimisme van je uitstraalt. Je hoort nogal eens de verzuchting dat je een predikant nooit ziet als er in huis iemand wordt geboren of dood gaat. Ik weet nu nog niet wat er op dat punt mogelijk is in Soest-Zuid. Ik vind het zelf erg fijn om hier en daar eens bin nen te vallen, maar je wordt ingescha keld bij een heleboel klussen. Ik heb ook geen idee hoeveel tijd bijvoor beeld het bejaardenpastoraat vraagt. Een vergadermens ben ik in ieder ge val niet. Samen op weg In Parijs werkte u helemaal alleen. Bij het afscheid werd u een solist ge noemd. Hier heeft u twee collega's. Heeft u daar. Waarom twee? Zijn we niet in een si tuatie dat je moet zeggen dat ik zeven collega's heb. We zijn voorzichtig "sa men op weg". Zelf heb ik al goed kon takt met mijn hervormde collega, ds. Greive. Ik ben volledig bereid om aan die eenwording mee te werken. Uit mijn Parijse tijd weet ik niet anders. Ik denk dat het werk van een predikant op drie "poten" steunt. Het pastoraat, de catechese en de prediking. Heeft u voorkeur voor één van die drie elemen ten of is het misschien zelfs zo dat één van die onderdelen voor u aanleiding was om predikant te worden? Nee, mijn vader was ook predikant. Ik kende dus het leven in de pastorie van binnenuit. Dat betekent natuurlijk niet dat het helemaal vanzelfsprekend

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 9