Artishock weg? Over ons lijk!
We gaan tot onze laatste snik!'
'Een beetje cultuur,
mag dat? Er is toch al niet
veel in Soest'
4
DE SPEELDOOS:
„Amersfoort buiten de veste
Droogbloemcomposities achter
glas in Kasteel Groeneveld
Bijbel breekt ene record
na het andere
1
Ledenvergadering unaniem bereid tot acties
Tentoonstelling Museum Flehite:
Boswandeltocht te
Lage Vuursche
Adrie Koetzer-van der Wal
Artishock-voorzitter Dick de Wit:
Never say never again
Zeg nooit meer nooit
'Failliet..hoezo?'
'Voor meer kleur'
Gerestaureerd
Museum Flehite
houdt open huis
WOENSDAG 28 MAART 1984
SOESTER COURANT
PAGINA 12
WOENSDAG
De Vereniging Artishock is springle
vend en zal zich door niemand, ook
niet door het gemeentebestuur, een
spoedige dood laten aanpraten. Deze
conclusie valt te trekken na de lang
durige maar levendige ledenverga
dering die de vereniging vrijdagavond
j.1. in de theaterzaal van het Atishock-
gebouw aan de Steenhoffstraat hield.
Ongeveer 50 actieve leden hoorden
achtereenvolgens de jaarverslagen
van secretaris Thamar Walma van der
Molen-de Vries en penningmeester
Ineke Smit aan. Daaruit kwam in elk
geval vast te staan dat Artishock
groeit en bloeit (en inderdaad: de
leden en een groot aantal "buiten
staanders" telkens weer boeit). In zijn
welkomstwoord had voorzitter Dick
de Wit al gewezen op het feit dat de
"idealistische" zeventiger jaren in
tussen plaats hadden moeten maken
voor de "realistische" jaren tachtig.
Refererend aan de plannen voor de
opheffing van het Artishockgebouw,
die zeer ernstige gevolgen zullen heb
ben voor de overlevingskansen van de
vereniging Artishock (wel te onder
scheiden van de Stichting voor Kunst
zinnige Vorming met dezelfde naam),
zei Dick de Wit: "We zullen moeten
leren leven met de dreiging van be
zuinigingen en technische beheersre-
gels, maar niettemin: we bestaan
nog!".
'Big Brother, in de Borg!
Uit de jaarverslagen bleek wel dat de
vereniging de geplande uitgaven maar
nét heeft kunnen realiseren, na de
subsidievermindering van vorige jaar.
"Waarschijnlijk is het de laatste keer
geweest dat we nog aanschaffingen
konden doen. Wat ons nu wacht is een
zeer strak financieel beleid", aldus de
secretaris. Zij noemde de plannen
voor het toekomstig welzijnsbeleid "de
grote vergeler", maar voegde daar
direct aan toe: "Artishock weg? Over
ons lijk! We gaan door tot onze laatste
snik!", hetgeen de volledige instem
ming van de leden kreeg, zoals zij ook
applaus oogstte met de opmerking:
"1984 wordt het jaar van de waarheid!
Big Brother woont in De Borg
Uit het financiële jaarverslag bleek
dat de vereniging in het afgelopen jaar
geconfronteerd was met een flink te
kort, vooral omdat de subsidie voor de
ganse rij van activiteiten die de Ver
eniging Artishock organiseert was in
gekrompen tot slechts 9000 gulden.
Dit werd nog eens onderstreept door de
jaarverslagen van de niet minder dan
17 verschillende werkgroepen,
waaruit kon worden afgeleid dat Ar
tishock een periode van grote bloei
aan het doormaken is. Vrijwel alle
activiteiten draaien succesvol en
trekken niet alleen leden, maar ook een
groot aantal niet-leden, zodat gesteld
kan worden dat Artishock zijn bijzon
dere plaats in de Soester samenleving
overtuigend waarmaakt. Een op
somming van de werkgroepen laat zien
dat Artishock op cultureel gebied zo
wat alles "in huis heeft": tentoon
stellingen, muziek, literaire salon, film-
huis, kinderfilmhuis, kunstmarkt,
sjok, theater, sintekraam, sociëteit,
filosofie, tekenclub, voetbal, eigen
werk, themaweken en nog een aantal
andere activiteiten.
De ledenvergadering maakte van de
gelegenheid ook gebruik om het be
stuur van de vereniging unaniem te
herkiezen. Dat ziet er opnieuw als volgt
uit: Dick de Wit, voorzitter: Thamar
Walma van der Molen-de Vries, se
cretaris; Ineke Smit, penningmeester;
en de leden Pim Reijnders, Wim Gro-
art, Herman Joosten en Nicolette van
Wijk. Er is en blijft overigens een
vacature.
Ereleden
De vergadering ging zonder veel dis
cussie akkoord met het royement van
10 leden wegens achterstallige con
tributie en benoemde - in navolging
van Herman Joosten, aan wie deze
eer vorig jaar al te beurt was gevallen -
de volgende leden tot erelid: Hans
Prinsen, Jan Visser, Henny Visser,
Fred Schilder, Anna Rommers-de
Bree, Ben Joosten, Otto Prinsen en
"tante Cor" Bronkhorst. Voor zover
aanwezig kregen zij een fraai gecalli-
grafeerde oorkonde uitgereikt.
Nog maar nauwelijks een half uur voor
middernacht stelde voorzitter Dick de
Wit het "pièce de résistance" van deze
ledenvergadering aan de ordede
nieuwe plannen voor het gemeentelijk
welzijnsbeleid, zoals die vorm hebben
gekregen in de notitie van welzijns
wethouder Frans Kingma.
Binnen Artishock heeft zich een be
leidsgroep gevormd, die zich in de af
gelopen weken intensief met de proble
matiek heeft beziggehouden, deelde
Dick de Wit mee. De voornaamste
conclusies die deze groep had getrok
ken kwamen op het volgende neer:
"We gaan door tot het bittere eind.
We zien De Borg volstrekt niet zitten,
en als men ons daartoe toch zal willen
dwingen, dan zal Artishock op alle
mogelijke manieren proberen tóch
zelfstandig te blijven!
Enige ongerustheid viel te bespeuren
over de houding van de Stichting Ar
tishock, die een zó voorzichtige hou
ding inneemt dat de vereniging wel
gedwongen lijkt te zijn eigen acties
voor het voortbestaan te ondernemen.
"De Stichting richt zich alleen op het
behoud van de werkgelegenheid en
wijdt geen beschouwing aan de vraag
stukken van cultuur en welzijn in
Soest. De Stichting blijkt in dit stadium
geen of nauwelijks rekening te ^hou
den met de vereniging en lijkt er wei
nig problemen mee te hebben om het
St. Josephgebouw te verlaten."
De vereniging wil, evenals de Stich
ting, wel graag een onderzoek laten
plaatsvinden naar de toekomstige mo
gelijkheden in De Borg en sluit zich
eveneens aan bij de kritiek die de
Stichting op de scoreberekening in de
Commissie Welzijnsplanning heeft
laten horen. Over dat scoresysteem
merkte Dick de Wit op'dat in de af
weging allerlei, subjectieve elementen
een i^qLspelen, zojdat het. geheel XQ^ap
een betrekkelijke waardélieé'ftl
Van groot belang vond men het ver
eiste inzicht in de bedoelingen van de
gemeente met het Artishockgebouw,
dat in Soest nu eenmaal een unieke
plaats inneemt. De vereniging neemt
zich voor de eigen activiteiten nauw
keurig te analyseren en te becommen
tariëren, ook met het oog op een even
tueel opgelegde verplaatsing naar
De Borg. Vooralsnog wenst men zich
echter niet bij voorbaat bij een derge
lijke uitkomst neer te leggen.
Slokop
"Artishock kost inderdaad geld", al
dus Thamar Walma v.d. Molen. "Maar
het belangrijkste is: de Borg kost nog
veel meer geld! Dat is de grote slokop.
Dat de gemeente blijft vasthouden aan
de Borg gaat ons de kop kosten"waar
schuwde zii.
In het licht van de politieke prioriteiten
als het stimuleren van vrijwilliger
In het licht van de politieke prioriteiten
als het stimuleren van vrijwilligers
werk en de bestrijding van het vanda
lisme doet Artishock het uitstekend,
legde Fred Rijntalder uit. Er zijn im
mers ongeveer 100 vrijwilligers actief
betrokken bij de vereniging, die Ar
tishock eigener beweging al jarenlang
aan de gang houden, en de gevolgen
van het opheffen van diverse vormen
van welzijn leidt rechtstreeks naar
verhoging van de criminaliteitscijfers,
betoogde hij.
Verder werd erop gewezen dat zelfs
het ministerie van CRM destijds groot
enthousiasme aan de dag had gelegd
voor Artishock, dat aan heel Nederland
ten voorbeeld was gesteld. Vooral de
samenhang tussen alle activiteiten en
de sociëteit kreeg veel nadruk. "De
vereniging Artishock kan zonder soos
niet functioneren!". Verder werd erop
gewezen dat ook het bestuur van De
Borg een overplaatsing van Artishock
naar het Dorpshuis uitgesloten acht.
Grote nadruk werd tijdens de discussie
ook gelegd op het verenigingskarakter
van Artishock. "Het is niet zomaar
een aantal waardevolle activiteiten,
elk op zichzelf, maar de gemeente lijkt
die samenhang niet te erkennen. Daar
kijkt men alleen naar het rendement."
Brief
Het bestuur zal zich binnenkort met
een brief tot het gemeentebestuur wen
den, waarin alle bezwaren en over
wegingen uitgebreid aan de orde zul
len komen. Daarin zal vooral gewezen
worden op de onverbrekelijke samen
hang tussen de verschillende activitei
ten, het vrijwilligerskarakter van de
vereniging en de wijze waarop honder
den mensen in Soest door het bestaan
van Artishock op een zinvolle manier
bezig zijn. De vereniging Artishock zal
zich dan ook richten op het behoud van
het gebouw, dat verbeterd moet wor
den en ook beter benut.
De vergadering werd ver na midder
nacht besloten.
Na de succesvolle tentoonstelling
Bedreigd Hoogland' (1981/82) een
nieuw samenwerkingsproject van mu
seum Flehite en AKG de Ploegh.
Ditmaal als thema Amersfoort buiten
de binnenstad. Dit thema werd gekozen
omdat in het verleden het centrum van
de stad door kunstenaars veelvuldig
werd uitgebeeld, maar de artistieke
weergave van de buitenwijken veelal
achterwege bleef.
Het resultaat werd een verrassende
variatie aan onderwerpen in verschil
lende technieken uitgevoerd.
Zo vinden wij op deze tentoonstelling
afbeeldingen van huizen in het Berg- en
Soesterkwartier, het station, park Ran
denbroek, de gebouwen aan de Eem -
waaronder ook een aantal opmerkelijke
tekeningen van de gevelde silo van Van
Nieuwenhuizen - verschillende begraaf
plaatsen etc.
De deelnemende kunstenaars zijn: Roel
de Jong, Diana Kaltofen, Anki v. d.
Kamp, Rein Kamphorst, Gijs Keizer,
Jaap Kruyff, Cees Landzaat, Mare
Thorn Leesom, Jaap Ploos van Amstel,
Jos van de pol, Minke Posthuma, Hille
Pijlman, Hendrik Jan Visser, Harry
van der Wee, Joop Willems en Pieter
van Zetten, A)ex Luigjes Sr.
De geëxposeerde kunstwerken kunnen
alle aangekocht worden.
De expositie duurt van 31 maart tot en
met 13 mei.
Museeum Flehite, Westsingel 50, Amers
foort, telefoon 033-19987.
Geopend: dinsdag t.m. vrijdag 10-5 uur;
zaterdag en zondag 2-5 uur; maandag
gesloten.
Op zaterdag 7 en zondag 8 april 1984 or
ganiseert W.S.V. Dudok De Wit haar
overbekende boswandeling in de omge
ving van de Lage Vuursche. Opnieuw
zijn de organisatoren erin geslaagd een
parcours uit te stippelen, dat een ieder
weet te boeien. Ook voro de allerkleinsten
is het parkoers zo gekozen, dat zij niet
alleen kunnen wandelen, maar zich te
vens maar hartelust kunnen uitleven,
ravottend op veilige speelruimtes. Zij
die aan de langere afstanden deelne
men vinden weer de vertrouwde rust
plaat, waar zij zich kunnen laven na
de vermoeienissen. Startplaats:
Dorpshuis 'De Furs,' Dorpsstraat
Lage Vuursche. Starttijden: Za
terdag van 10.00 tot 13.00 uur; zondag
van 10.00 tot 12.00 uur; beide dagen de
30 km. van 10.00 tot 11.00 uur. Afhanke
lijk van de leeftijd kunt u kiezen uit de
volgende afstanden: 6 t./m. 8 jaar, 5
km.9 t./m. 11 jaar, 10 km.12 t./m. 14
jaar, 15 km. en 15 jaar en ouder 20 of 30
km.
Op zaterdag 7 april opent Kasteel
Groeneveld het nieuwe seizoen met een
tentoonstelling van droogbloemcompo
sities achter glas van Adrie Koetzer-
van der Wal in het Koetshuis van het
Kasteel.
Deze in Baarn geboren kunstenares
verzamelt voorkomende wilde- en tuin-
bloemen, grassen, blad, enz. om deze
volgens een eigen procédé te drogen en
de prepareren. Deze wijze van bewer
ken verleent aan haar composities een
heel eigen coloriet, dat haar werk on-
middelijk herkenbaar maakt.
Van bloemblaadjes, grasjes, stukjes
boomschors en pluisjes stelt zij arran
gementen samen, waarin de schoon
heid van de natuur en de door haar ge
maakte composities harmonieus sa
mengaan.
Daarnaast combineert zij droogbloe
men met qauarelleerkunst, hetgeen
haar werk een aparte charme verleent.
Deze techniek is, het behoeft geen be
toog, uiterst arbeidsintensief en het
vergt geduld en liefde. Haar werk ge
tuigt daarvan.
Zij exposeerde eerder in Het Glazen
Huis te Amsterdam en in Artopa te
Lisse. Beide tentoonstellingen mochten
zich verheugen in een grote belangstel
ling.
De collectie in het Koetshuis van Kas
teel Groeneveld toont vele vormen en
tinten.
De expositie duurt van 7 tot en met 22
april 1984.
Openingstijdendinsdag, woensdag en
vrijdag 10.00 - 17.00 uur; zaterdag en
zondag 12.00 - 17.00 uur. De toegang is
gratis.
"Dit kost allemaal ongelooflijk veel
tijd en energie. Het gemeentebestuur
zou zich op z'n minst eens moeten af
vragen of het dit al die vrijwilligers
wel kan aandoen. Er is zóveel om over
te spreken, zulke stapels paperassen,
en als je dat allemaal moet doen als je
overdag ook nog een baan hebt, dan
raak je er behoorlijk uitgeput van."
Een zichtbaar vermoeide Artishock-
voorzitter Dick de Wit laat er, daags
na de ledenvergadering, geen twijfel
over bestaan dat hij, ondanks dat al
les, de moed nog niet heeft opgegeven
om Artishock van de dreigende onder
gang te kunnen redden.
"De vereniging komt behoorlijk op de
tocht te staan", geeft hij toe. "Arti
shock strijdt voor het bestaan. Daarom
komen we in verzet tegen de plannen,
want het zijn sléchte plannen.
Dierbaar
De Vereniging Artishock organiseert
een groot aantal activiteiten en is nu
eenmaal zeer gesteld op het St. Joseph
gebouw, waar die zich allemaal kun
nen afspelen. "Het heeft precies de
goede ambiance, het ademt de goede
sfeer, het is speels en biedt ongeloof
lijk veel mogelijkheden. Deze ruimte
is ons dierbaar, en er is al heel wat
aan vertimmerd en gesleuteld. Het zou
verschrikkelijk zijn als het tegen de
vlakte moest..."
Aan die mogelijkheid wil hij trouwens
liever nog niet denken. Zijn hoop heeft
hij gevestigd op betere inzichten bij
het gemeentebestuur dan tot dusver
uit de welzijnsnotitie naar voren ko
men, en op de bereidheid tot acties van
de leden en sympathisanten van Arti
shock. Een gunstig teken vindt Dick
de Wit de uitkomst van de scorebe
rekening voor de diverse welzijnsin-
stellingen, zoals die vorige week aan
de orde is geweest in de Commissie
Welzijnsplanning en waaruit de ver
eniging Artishock naar voren komt
met een zeer goede rangschikking in
"prioriteit 3": ("handhaven; toezien
op doelmatigheid en op efficiënte be
steding van de subsidietevens bezien
of bescheiden (verhoging van) eigen
bijdrage mogelijk is"). "Dat weer
spreekt toch in elk geval de opvatting
dat Artishock maar beter zou kunnen
verdwijnen. Het is alleen nog even af
wachten wat de gemeente met die sco
re gaat doen. "Overigens heeft Dick
wel zijn twijfels bij het "objectieve
karakter" van de scoreberekening.
"De praktijk moet nog uitwijzen of
het ook zo werkt."
Bakermat
Met enige teleurstelling heeft Dick de
Wit kennis genomen van de opstelling
van de Stichting Kreatief Centrum
met-dezelfdernaam als de Vereniging.
"Ik wil niet schoppen, maar ik vind die
houding laakbaar. Alsof overplaatsing
naar De Borg niet de doodsteek be
tekent voor de Vereniging, die toch
de bakermat is geweest van héél Ar
tishock, ook van de cursorische acti
viteiten! Wij onderschrijven en steu
nen dat werk nog steeds. Het is jam
mer dat de Stichting niet óók wil strij
den voor het behoud van het gebouw,
en op die manier de Vereniging aan
haarlot overlaat."
Het zit hem vooral hoog dat het ge
meentebestuur zich geen rekenschap
lijkt te geven van het feit dat cultuur
ook geld kost. "Er wordt geen inhoude
lijke afweging gemaakt. Een tijdje
geleden al maakte ik de opmerking dat
Artishock haar inzet en arbeidskracht
gratis levert, uit liefde voor de cultuur.
Arie Wandelaar maakte in de Soester
Courant daarover de opmerking: 'mag
ik even weten wat dat is?', maar dat
is zo'n ontzettend flauwe vraag! Die
wordt altijd maar weer gesteld als het
over cultuur gaat. Vraag iemand
eens naar het begrip "Waterstaat",
dan weet die 't antwoord toch ook niet
zomaar?"
Onlosmakelijk
Voor de Vereniging Artishock zijn de
denkbeelden in de welzijnsnotitie van
wethouder Kingma "de dood in de pot",
aldus Dick de Wit. "Het voortbestaan
staat op het spel. Dat is duidelijk.
Je kunt de activiteiten die er plaats
vinden en de mensen die ze laten plaats
vinden niet zomaar uit elkaar trekken.
Die zijn onlosmakelijk met elkaar ver
bonden, en daar komt dan het geheel
eigene van het gebouw nog bij: dat
is ons huis, waar het allemaal gebeurt."
Ook de activiteiten en het publiek zijn
niet te scheiden, meent Dick. "Het
gaat niet om het presenteren van zo
maar 'n produkt, maar om mensen te
raken in de vormgeving tussen zender
en ontvanger. Net als bij het toneel:
daar gaat 't ook niet om de kwestie
van 'hier is het publiek, en daar is het
toneel', maar om de betrokkenheid
van het een op het ander
Hij vindt dat de gemeente, als zij al
leen maar zegt dat er in Soest een aan
bod van cultuur moet zijn, dan nog 't
beste simpelweg een organisatie
bureautje in het leven zou kunnen
roepen dat contracten afsluit en voor
stellingen tot stand brengt. "Maar zo
wil Artishock niet werken. Wij willen
niet alleen passief vermaak bieden,
nog afgezien van de kwaliteit van dat
vermaak. Artishock past niet in een
bureaucratisch beheerssysteem.
Als de gemeente Artishock daar toch
toe dwingt, dan maakt zij een fatale
vergissing! Omdat ze dan iets kapot
maakt, een waardevol particulier ini
tiatief van mensen die een keuze ma-
i
1
ken om maatschappelijk bezig te zijn,
met het beleven van hun eigen ver
antwoordelijkheid, zelfontplooiing en
zelfwerkzaamheid. Kortom: allemaal
dingen die de overheid nastreeft, of
zegt na te streven, en wat in Soest van
oudsher in Artishock aanwezig is.
Kloof
Dick de Wit signaleert een diepe kloof
tussen de manier waarop de overheid
(ook in Soest) de maatschappelijke
problemen wil aanpakken, met name
de grote werkloosheid onder jongeren,
en de wijze waarop er met Artishock
lijkt te worden omgesprongen. "Er
worden allerlei maatregelen bedacht
om jongeren zinvol bezig te laten zijn,
er zijn subsidie-regelingen voor aller
lei projecten, zoals de werkwinkel, etc.,
maar als de overheid tegelijk een in
stelling als Artishock om zeep helpt
ondergraaft zij toch haar eigen beleid?
Artishock geeft mensen al jaren een
zinvolle bezigheid en er zijn zéér véél
vrijwilligers werkzaam."
De voorgenomen proclamatie van De
Borg tot het sociaal-culturele centrum
van Soest noemt hij "een vorm van op
portunisme die verwerpelijk is, een
kromme, draaiende gelegenheidspoli-
tiek." "Daar zit achter dat men denkt
dat De Borg Artishock wel kan over
nemen en dat op die manier een be
sparing bereikt kan worden. Opnieuw
gaat men dan voorbij aan 'de onder
liggende waarden, 't Is schuiven met
gebouwtjes. Voor De Borg moet een
andere oplossing worden gevonden,
een financieel draagkrachtige be
stemming.
Soester Hiswa
Wat hem betreft kan de gemeente De
Borg maar het beste verhuren aan een
commerciële instelling, die er beurzen
of tentoonstellingen organiseert. "Een
soort Soester Hiswa of zo.
"Ik verzet me niet tegen de noodzaak
om te bezuinigen, maar een beetje cul
tuur, mag dat? Er is toch al niet veel
in Soest. Hoe kun je nu bezuinigen
op zo'n marginale activiteit als Ar
tishock? Dat is toch een misrekening!
In de eerste plaats is Artishock spot
goedkoop, en in de tweede plaats vol
doet het aan alle voorwaarden van een
sociaal-cultureel beleid volgens de
uitgangspunten van deze regering."
Dick de Wit heeft niet weinig kritiek
op de houding van welzijnswethouder
Frans Kingma. "Hij denkt te weinig
genuanceerd. Dat zie je nu ook weer
met die problemen aan de Molenstraat.
Het klinkt wel karaktervol om conse
quent vast te houden aan principes,
maar het leven is nu eenmaal sterker
dan de leer, en mensen zijn belang
rijker dan regels. 'Jede Konsequenz
führt zum Teufel', zei Goethe al. De
Dick de Wit.
bedoelingen zijn wel goed, maar met
de beste bedoelingen kun je toch de
verkeerde dingen doen."
Drijfveren
De voorzitter van Artishock gaat op
deze kwestie in, omdat die volgens
hem ook alles met de welzijnsnotitie
te maken heeft: "Wat zijn de diepere
drijfveren achter de notitie, de uit
gangspunten voor het beleid? Als je
daarover nadenkt stuit je op waarden
die diep wortelen in onze cultuur, onze
samenleving, bijvoorbeeld gelijkheid,
vrijheid, gerechtigheid. Maar om die
dingen vorm te geven in concreet be
leid is niet eenvoudig. Dan stuit je op
dilemma's, op waarden die in tegen
spraak zijn met elkaar, en moet je
compromissen zoeken. Om een voor
beeld te noemen: iedereen is voor de
wet gelijk, maar in de praktijk ligt
dat anders, en dan moet je wel posi
tief discrimineren.
De gemeentelijke notitie gaat volgens
Dick de Wit uit van randvoorwaarden
die als vanzelfsprekend en stilzwijgend
worden gehanteerd, zoals rechtsge
lijkheid. "Daarmee worden de di
lemma's die ik noemde uit de weg ge
gaan. En dat is problematisch voor een
terrein als de Cultuur, vooral als daar
nog financiële randvoorwaarden bij
komen. Want veel individuele vrijheid
staat op gespannen voet met recht
vaardige verdeling. Hoe kiest dan een
overheid het beleid? Voor ontplooiing
of bescherming? Met weinig of geen
bemoeienis? Volgend of sturend?"
Hij vervolgt: "Soest kiest kennelijk
voor politiek nauwelijks ter discussie
staande randvoorwaarden en gaat de
politieke besluitvorming over de di
lemma's uit de weg. Bijvoorbeeld door
Foto: Goos van der Wilt
een 'objectief meetsysteem* te ont
wikkelen." Hij noemt dit laatste
"typerend" voor de tachtiger jaren,
in vergelijking met de jaren zeventig:
"Het idealisme heeft plaatsgemaakt
voor het pragmatisme. Onder invloed
van de economische recessie heeft het
idealisme aan kracht ingeboet: be
heersing, regeling, efficiëncy zijn de
trefwoorden nu. Het werk moet zich
richten naar het geld. De daarmee op
gespannen voet staande idealen wor
den overboord gezet, maar het kind
wordt wél met het badwater wegge
gooid..."
Rectificatie
In het artikel over de jubileumreceptie
van Groei Bloei in onze editie van
vorige week is ten onrechte de indruk
gewekt dat de bloemstukken in de
zaal door de fa. Van Oest zouden zijn
opgemaakt. Dat was namelijk het werk
van de dames van de bloemschikkring.
De fa. Van Oest leverde alleen het
materiaal.
'Staan voor de vrede'
Leden van de IKV-kern Soest zullen
a.s. zaterdag 30 maart onder het motto:
"Heb geen vrede met kernwapens"
opnieuw "staan voor de vrede". Dat
gebeurt ditmaal in het winkelcentrum
Smitshof, van 11.00 uur tot 12.00 uur.
Medestanders en belangstellenden
worden uitgenodigd mee te doen aan
deze maandelijke manifestatie op klei
ne schaal, die doorgaat zolang de de
finitieve beslissing over de plaatsing
van de kruisraketten in Nederland niet
is genomen.
BStlaaT?"- b5T- Telefoon 02!54-180501
Donderdag 29 maart - aanvang 20.15 uur
Largo is de topagent van Spectra, een
ongrijpbare internationale misdaador
ganisatie. Largo baadt in geld en weel
de, maar dit vindt hij niet voldoende.
Gedreven door zijn machtswellust wil
hij de wereldheerschappij en hiervoor
verzint hij een even gedurfd als vol
maakt lijkend plan. Door een officier
van de Amerikaanse luchtmacht in zijn
greep te krijgen, lukt het hem op een
even vernuftige als sensationele ma
nier twee Amerikaanse kruisraketten
met de daarbij behorende kernkopper
te bemachtigen en vanuit zijn schuil
plaats eist hij nu de wereldheerschap
pij voor zich op met als dreigement
dat hij bij niet voldoen aan zijn eis,
met de buitgemaakte kernwapens
Washington en de Oosterse olievelden
zal vernietigen. De wereld staat voor
een crisis en dus is dit het moment om
de beroemde geheim-agent 007, James
Bond, in te schakelen. Bonds voor
naamste eigenschappen zijn zijn moed,
intuïtie, vindingrijkheid en zijn kunst
om vrouwen te verleiden. Hierdoor
lukt hem al gauw wat anderen niet ge
lukt is. Hij vindt het spoor van Largo,
maar heeft nog geen bewijzen dat Lar
go inderdaad de dief van de kruisraket
ten en de leider van het komplot tegen
de wereld is. Dus besluit Bond zich in
het hol van de leeuw te wagen. Door
zijn, zoals altijd, talrijke vrouwelijke
relaties komt hij in contact met Largo,
Largo beseft dat Bond hem door heeft
en er begint tussen beide mannen nu
een ,,kat-en-muis"-spel. Largo schijnt
in het voordeel te zijn, want hij be
schikt over de machtige misdaadorga
nisatie, terwijl Bond het spel vrijwel
alleen moet spelen. Het lijkt er eerst
dan ook op dat Bond de verliezer zal
worden/vooral als hij door Largo ont
voerd wordt naar een onherbergzame
streek. Maar toch weet Bond weer te
ontsnappen, waarna een grimmige
confrontatie tussen hem en Largo's
bende volgt. Alle voorafgaande span
ningen vallen nu in het niet in verge
lijking met de elkaar, nu steeds snel-
Ier opvolgende acties en tegenacties.
Zoals altijd in noodsituaties, wordt
het optreden van Bond steeds lis
tiger en stoutmoediger en na een
adembenemende climax weet hij op
het laatste moment de kernkoppen van
de kruisraketten en Largo en diens
bende onschadelijk te maken.
Hoofdfilm keuring; 12 jaar.
Kaartverkoop vanaf zaterdag.
Telefonisch bestellen via tel. nr. 18050.
Toegang 6,-.
Vrijdag 30 maart aanvang 20.30 uur
Marijke en Sieto Hoving in:
Een programma waarin hij vele zaken
bespot, tot vrolijkheid van het publiek.
Wel overwegend marginale zaken,
maar in ieder geval onderwerpen die
in het verband waarin hij ze ter sprake
brengt en er zijn licht over laat schij
nen, vaak doordenkertjes opleveren
die doordenkers veel voldoening ge
ven. Hij brengt in zijn openingscon
ference de hofnar ter sprake, als hoe
danig hij in dit programma beschouwd
wil worden. Misschien een wat theo
retisch uitgangspunt maar hij brengt
op die manier een menigte gellige
grappen waar veel om gelachen kan
worden. Maar het publiek moet wel
terdege opletten om de volgende niet
te missen.
Er komen in "Failliet...hoezo?" veel
aktuele verschijnselen, of liever nog
hedendaagse trends aan de beurt, die
door hun volgorde een sterkere lading
krijgen. De stemming van het Ho-
viaanse cabaret vindt er zijn hoogte
punten in - al is de uitbundigheid niet
aan de royale kant. "Onze Albert is
zijn eigen weg gegaan" is een typerend
nummer, dat geldt ook voor "Of dit
niet te voorkomen was geweest" en
"Economischis 't gezond".
Een verfrissende nieuwe aanwinst in
het groepje is Astrid Seriese. In het
nummer dat zij samen doet met Ma
rijke Hoving zijn beiden uitstekend.
Wiebe Cnossen bespeelt de piano, op
vallend is zijn muzikale keuze.
De kaartverkoop vanaf maandag van
11.00 -12.30 uur.
Telefonisch bestellen via tel. nr. 18050.
Toegang 15,-, Pas 65/cjp 8,-.
Zaterdag 31 maart - aanvang llf.00 uur
Theater De Brune Boon speelt voor kinderen van 5-
9 jaar het programma
Spelers: Marijke Boon en Stef van der
Linden
Marijke Boon (1951) en Stef van der
Linden (1952) zijn beiden docent dra
matische vorming met een grote be
langstelling voor andere kunsten als
beeldende kunst, muziek en poppen
spel.
In 1977 richtten zij, samen met Maud
Stegenga, theaterwerkgroep De Brui
ne Boon op. Zij maakten twee produk-
ties voor kinderen.
Deze voorstelling werden gespeeld in
theaters, buurt- en clubhuizen en op
scholen, vaak in samenwerking met
een plaatselijk museum. Tot de paas
vakantie 1980 speelde De Bruine Boon
voor kinderen. Daarna ontstond het
zangduo De Boli's, een produktie voor
volwassenen door Marijke en Stef.
Dit duo zingt levensliederen op straat,
in café en theaters.
In januari 1981 werd de eerste versie
van de kindertheatervoorstelling
"Voor meer kleur" geschreven. Het
zou een kijkje achter de coulissen
worden van het zangduo De Boli's. Bij
gebrek aan oefenruimte werd dit plan
echter op de lange baan geschoven.
Begin 1982 ontstond de tweede versie,
voor een nieuw duo; meneer de Bruine
en mevrouw Boon.
Tevens werd er bij de gemeente LTtrecht
een projektsubsidie van 4000,- aan
gevraagd. Deze werd gehonoreerd en
voor de zomervakantie 1982 was het
decor, in de stijl van De Stijl (Gerrit
Rietveld) gereed.
De voorstelling is dus niet alleen voor
kinderen maar ook voor volwassenen
het bekijken zeker waard.
Inhoud: Mevrouw Boon (zangeres) en
meneer de Bruine (poppenspeler) wo
nen in hetzelfde huis. Mevrouw Boon
vindt dat meneer de Bruine zich beter
aan de zangkunst kan wijden dan aan
dat poppenspel, "dat is kinderachtig
vooreen man".
Voor die avond heeft zij een gezamen
lijk optreden gearrangeerd. Maar
meneer de Bruine houdt niet van zin
gen. Gelukkig hoeft hij niet direkt met
mevrouw te oefenen omdat er een
schilder van firma Hoedjes eerst de
wanden van haar kamer een kleurtje
komt geven. Op het moment dat de
Bruine zijn nieuw pop aan de kinderen
voorstelt belt de schilder af. De Brui
ne vreest dat dat de hele middag zin
gen wordt en vermomt zich als de
schilder.
De werkkamer van mevrouw Boon
wordt een stuk kleuriger terwijl zij
met behulp van de aanwezigen een
nieuw lied voor de avond maakt.
Zij wil dit lied gaan oefenen met me
neer de Bruine... en wat er dan alle
maal nog gebeurt moet je maar komen
zien in De Speeldoos op zaterdag 31
maart.
Kaartverkoop vanaf zaterdag tussen
11.00-12.00 uur.
Volgens de jongste uitgave van het
Guinness Book of Records is de bijbel
het meest vertaalde en verspreide
boek ter wereld.
Deze conclusie is gebaseerd op de
statistische gegevens over 1982. In
middels zijn de cijfers over 1983 be
kend geworden en blijkt dat vrijwel
elk voorgaand 'bijbelrecord' is gebro
ken.
In het afgelopen jaar zijn in Neder
land meer bijbels gekocht dan in enig
voorgaand jaar.
In de wereld is het aantal bijbels dat
verspreid werd groter dan ooit. In het
afgelopen jaar kwamen voor het eerst
zeven vertalingen van de volledige
bijbel gereed, iets wat nooit eerder is
voorgekomen. Althans een deel van de
bijbel kan nu al gelezen worden in
1.785 talen. En de bijbel wordt op dit
ogenblik in 764 talen vertaald.
Maar terwijl de bijbel het ene record
na het andere breekt, breken de bijbel
genootschappen zich het hoofd over
een geheel ander 'record'. Het aantal
aanvragen om hulp bij vertalen en
voor het financieren van bijbeluitga
ven is ook groter dan ooit. De bijbel
genootschappen beschikken niet lan
ger over voldoende mankracht en fi
nanciën om de gevraagde hulp te ver
lenen. In sommige landen moet de bij
bel al gerantsoeneerd worden.
Daarom gaan in de eerste week van
april 15.000 vrijwilligers van het Neder
lands Bijbelgenootschap op pad om
ruim 220.000 gezinnen te bezoeken.
Doel is om nieuwe leden te werven om
de Nederlandse basis van dit inter
nationale bijbelwerk te verbreden.
Al voor een jaarlijkse minimum-bij
drage van 12,50 kan men lid van het
NBG worden.
Ook onze plaatselijke afdeling van het
NBG is actief en tientallen van onze
lezers kunnen in de komende dagen be
zoek verwachten.
Op vrijdag 30 maart wordt het geheel
gerestaureerde complex van Museum
Flehite officieel door burgemeester
A. Schreuder van Amersfoort weer in
gebruik gesteld. Teneinde een ieder in
de gelegenheid te stellen de resultaten
van 10 jaar restauratie zelf in ogen
schouw te nemen, wordt op zaterdag
31 maart en zondag 1 april van 14.00-
17.00 uur open huis gehouden in het
museum.
Tevens zal dan de mogelijkheid be
staan de verkooptentoonstelling 'Amers
foort buiten de veste', werk van leden
van AKG de Ploegh te bezichtigen.
In het prentenkabinet wordt met foto's
een beeld gegeven van de verschillen
de restauratiefasen en in één der kel
ders worden de eerste vondsten uit het
Markthalgebied tentoongesteld.
Gaarne bieden wij de bezoekers dan
tevens een kopje koffie aan.
Snelheidscontrole
De politie voerde vorige week vrijdag-
een snelheidscontrole uit op
boq aat' DaarbiJ werden van de
889 passerende automobilisten er 10
bekeurd wegens te hard rijden. De top
lag op 84 km. per uur.
Inbraak in Soesterberg
Bij een inbraak in een woning aan de
Generaal Winkelmanstraat in Soester-
hebben de daders een bedrag van
800 gulden buitgemaakt.
Zij kwamen het pand binnen door het
forceren van een keukenraam en door-
SL°f ,^VerV0lgens het gehele huis.
kast werd weggenomen uit een
Drs. K.B. Van dei