rtishocks driedaagse kunstmanifestatie op de Eng
in
vereniging
'Kuituur
in
de
luur'
'Kuituur in de luur3
THEDUTCHIES
F# AND CHIPS
Kuituur inde luur'
Tentoonstelling over het St. Josef gesticht
Zondag 29 april
Maandag 30 april
Zaterdag 28 april
WOENSDAG 25 APRIL 1984
PAGINA 12
enspoed en verdriet, waarover dg
orstin tijdens haar inhuldiging repte,
ebben wel degelijk een stempel op
aar leven gedrukt.
OOGTEPUNTEN
ELUKKIG heeft het leven van prjn.
es Juliana ook een groot aantal
oogtepunten gekend. Tot die hoog-
ipunten rekent zij ongetwijfeld ook
elf de tijd, dat zij in Leiden rechten
udeerde, een studie die in 1927 be-
on en in 1930 werd afgesloten,
en tweede mijlpaal in haar leven is
aar huwelijk met prins Bernhard van
ippe Biesterfeld. Na de officiële ver-
iving in september 1936 wordt op 7
nuari 1937 het jonge paar in de
aagse St. Jacobskerk in de echt ver-
onden.
ieuw geluk werd Juliana in 1938
eelachtig, toen zij het leven schonk
an een dochter, prinses Beatrix. An-
erhalf jaar later schenkt zij het leven
an een tweede dochter, prinses Ire-
e. Deze naam was symbolisch. Het
rinselijk paar wilde hiermee hun
arlangen naar vrede tot uiting bren-
en. Maar kort daarna breekt de
weede Wereldoorlog uit. Tien mei
340 vallen de Duitse legioenen Ne-
srland binnen en het koninklijke ge-
n moet vluchten naar het buiten-
nd. Juliana en Bernhard wijken uit
aar het Canadese Ottawa, waar in
343 prinses Margriet wordt geboren,
ijf jaar lang leeft het koninklijk gezin
escheiden van het volk, dat haar zo
ierbaar is. Pas in mei 1945 kan
uliana met haar moeder de bevrijde
jidelijke provincies bezoeken, 2 au-
jstus van hetzelfde jaar volgt de de-
nitieve terugreis naar Nederland.
ERWIKKELINGEN
/ANIMEER in september 1948 Juliana
>t staatshoofd wordt gekroond, zit
ederland midden in de internationale
jrwikkelingen. In Nederlands-lndië,
et grote koloniale gebied in de Oost,
de onafhankelijkheidsbeweging aan
3 winnende hand.
Sn van de eerste belangrijke rege-
igsdaden als staatshoofd speel zich
3 27 december 1947 af, wanneer zij
de Burgerzaal van het paleis op de
am de zogenaamde souvereiniteits-
/erdracht tekent. Indonesië houdt
d Nederlands gebied te zijn.
1953 leeft de koningin intens mee
et dat deel van onze bevolking, dat
3or de grote waterramp van 1 fe-
uari wordt getroffen. Zij bezocht de
ïtreffende gebieden,
et Nederlandse volk zal aan prinses
jliana blijven denken als een vorstin,
e met milde wijsheid en fijnzinnige
;nvoud haar taak als staatshoofd
seft vervuld en daarmee de grond-
ag heeft gelegd voor een modern
jningschap, dat oog heeft voor de
ïelle veranderingen, die zich in de sa-
enleving voordoen.
Vanaf 1972 organiseert de Vereniging Artishock jaarlijks het Soestock--
festival. Een festival met aktiviteiten op het gebied van o.a. beeldende
kunst, film, muziek en theater gecentreerd in één twee weken en al dan
niet opgehangen aan een bepaald thema. Vorig jaar werd met deze traditie
gebroken: de Soestock werd omgedoopt tot themaweek. Dit jaar dopen we
verder: nu tot een ware kunstmanifestatie genaamd 'Kuituur in de iuur',
die op zaterdag 28, zondag 29 en maandag 30 april op de Eng in tenten zal
plaatsvinden. Ook de kunstmarkt vindt, in tegenstelling tot voorgaande ja
ren rondom het Artishock-gebouw, op maandag 30 april (Koninnedag) op
de Eng plaats. Terug naar af, zogezegd, want tot 1977 organiseerde de
Vereniging Artishock jaarlijks haar kunstmarkt op de Eng. Ook het motto
van de kunstmanifestatie 'Kuituur in de luur' draagt dit terug-naar-af-prin-
cipe voor de Vereniging Artishock met name in zich. Naar boven kijkend
heeft de gemeente Soest met haar bezuinigingsbeleid het nodige voor met het
het Artishock-gebouw, waar naast het kreatief centrum Artishock, de
Volksuniversiteit en de Vrijwilligers Vakature Bank ook de Vereniging Arti
shock haar plaats heeft. Daarover straks meer.
In de kolommen hiernaast wordt een overzicht met een nadere toelichting
gegeven van de kunstmanifestatie 'Kuituur in de luur'. Formeel gaat deze
manifestatie van start op vrijdag 27 april, aanvang 21.00 uur, met de
opening van de tentoonstelling 'Van Sint Josef tot Artishock' in de grote
zaal van het Artishock-gebouw aan de Steenhoffstraat. In deze tentoonstel
ling wordt ook het reilen en zeilen van de vereniging op dit moment uit de
doeken gedaan. Met een kleine gemeentelijke subsidie 9.000,- voor de ak
tiviteiten en 10.000,- voor de huur) ter ondersteuning, organiseert de
vereniging wekelijks het hele seizoen door, waarbij het filmhuis ook in de
zomermaanden aktief is, een scala van aktiviteiten. Zo is er wekelijks een
filosofie-avond (woensdag), een filmavond (donderdag), voor leden de so
ciëteitsavond (vrijdag) en op zaterdag wisselend muziek, literaire salon,
theater, open podium of een extra-filmavond. Daarbij is dagelijks (ook in
het weekend) een tentoonstelling te bezichtigen, die elke maand verandert.
Verder zijn er incidentele aktiviteiten (thema-avonden, sintekraam, open
dagen, kunstmarkt e.d.), al dan niet in samenwerking met andere instel
lingen. Al dit werk, niets uitgezonderd, wordt door vrijwilligers gedaan.
Ook de kunstmanifestatie draait naast een gemeentelijke subsidie 3.000,-)
en een kleine bijdrage van het Oranje-comité 500,-) geheel op de inzet
van deze vrijwilligers.
Door het kleine financiële budget waarmee de vereniging moet werken,
noodzaakt dit tot aktiviteiten die tot de marge van de kultuursektor beho
ren. Anders gezegd: de Vereniging Artishock vormt een platform voor be
ginnende en op weg zijnde kunstenaars (tentoonstellingen, theater en open
podium) en kunstuitingen (film, muziek) die daarmee in relatie staan. Al
deze aktiviteiten komen in de ambiance van het Artishock-gebouw prima
tot hun recht. Ondanks het feit van kou en tochtigheid, die sommige "spaar
zame" bezoekers als minpunten van het Artishock-gebouw hanteren.
"Minipunten," "Kuituur in de luur," "terug naar af" zijn enkele opmer
kingen, die ook nier m soest ten aanzien van het overheidsbeleid en met
name voor de welzijnssektor gebezigd worden. Een beleid dat, dankzij de
herstructurering die de gemeente Soest voorstaat, voor het bestaan van de
huidige functie van het Artishock-gebouw verstrekkende gevolgen heeft.
Gevolgen die per 1-1-1986, zoals de "Nadere uitwerking van de notitie in
zake het te voeren welzijnsbeleid" vermeldt, gerealiseerd dienen te zijn.
Dan dienen namelijk de "huidige subsidiestromen afgebouwd te zijn." Met
andere woorden: zoals de gemeentelijke lijn nu ligt houdt dit in dat zowel
het kreatief centrum als de Vereniging Artishock, willen zij tenminste (op
papier) voortbestaan, uit het gebouw moeten. Zodoende kan de gemeente
door het afstoten "van kostensoorten die van indirekt belang zijn, zoals
huisvestings-, organisatie- en administratiekosten tot de beoogde bezui
nigingen (in eerste instantie)" komen, zoals deze zijn neergelegd in de
raadsvergadering van 19 januari j.1. De gemeenteraad moet zich hierover
op 21 juni a.s. uitspreken. Met deze schets, het perspectief van Artishock, is
de kunstmanifestatie 'Kuituur in de luur' nog meer op zijn plaats. En wie
weet is er wederzijds nog uitzicht op inzicht. En om tot besluit met Multa-
tuli te spreken: 'Regeerders die menen dat kunst geen regeringszaak is,
maken het regeren tot kunstje."
Quality Circle
Produced.
In de Mitsubishi
fabrieken werken
kleine groepen
toegewijde mensen
aan uw Lancer.
Zulke groepen
heten 'Quality
Circles'.
Omdat de mensen
van zo'n groep zich
persoonlijk verant
woordelijk voelen
voor wat ze doen en
seriewerk niet als 'n
routineklus wordt
afgedaan, is uw
Lancer hun werk
stuk.
Een werkstuk waar
zezeervee Izorgaan
besteden en nauw
gezette kontroles op
toepassen. En dat
ze pas uit handen
geven als het perfekt
is. Elke Mitsubishi is
"Quality Circle
Produced". Daarom
behoort ook uw
Lancer tot het beste
dat erop de wereld
wordt gebouwd. Wat
nog eens wordt
onderstreept door
de toppositie die
Mitsubishi in vrijwel
elk betrouwbaar
heidsonderzoek
inneemt
Afgebeeld model:
Lancer GLX.
PAGINA 13
'Theater Trajekt' (zondagmiddag)
kultuu
mr
Kunstmanifestatie op de Eng
Vrijdag 27 april
21.00 uur Opening manifestatie in het Artishockgebouw met expositie 'van St. Jozef tot Artishock'
116 jaar geschiedenis van het gebouw
Programma op de Eng t. o. Witte boerderij
Zaterdag 28 april
r De Stobbelaar Show met 'Schizofreen' muzikaal cabaret, aansluitend
popmuziek, div. groepen
f 7,50
Zondag 29 april
11.00 uur Koffieconcert: hoboconcert door Hendrik Jan Brethouwer v middel
14.00 uur Kinderprogramma met theater Trajekt, film met Charlie Chaplin en middel
aansluitend Benno de Clown
14.00 uur Gebroeders Moraal met smartlappen afgewisseld met Artishock's kleine
W.E.W.
14.00 uur Diverse popgroepen o.a. Artiband
20.00 uur Orkest de Volharding, aansluitend de groep Vïsions
Maandag 30 april
10.00 uur Opening Kunstmarkt
11.00 uur Muziekprogramma van Regionale Muziekschool Amersfoort
12.30 uur Security Advisors (saxofoon duo en clown) afgewisseld met
Artishock's W.E.W.
14.00 uur Ladies of Swing, in voorprogramma Zity Zombies
20.00 uur The Dutchies met F and Chips en aansluitend de swingende
afsluiter: The Tuners
f 3,-
f 12,50
gratis
gratis
f 10,
f 12,50
Passepartout (voor alle optredens) f 30,- inlichtingen 02155-19037
In samenwerking met de Stichting
-Traktortoernee is er 's.avonds om 20.00
uur als besluit van de Manifestatie een
programma georganiseerd, waarin
achtereenvolgens "The Dutchies" en
"The International Tuners" optreden.
"The Dutchies" brengen hun program
ma "Fis Chips", een spektakulair
gebeuren waarin tejater en muziek
elkaar afwisselen en aanvullen.
De leden van dit ongesubsidieerde
gezelschap hebben een cabareteske
kijk op tal van hedendaagse verschijn
selen.
De show "Fis Chips" heeft meer met
muziek en computers te maken dan
met de Engelse ontbijtgewoontes. De
door de chip bestuurde samenleving
wordt bespottelijk gemaakt.
Naast de uitstekende door popmuziek
ondersteunde liedjes worden er ook
sketches, tapdansen en andere bewe
gingskunsten vertoond.
"The International Tuners" is een
multinationaal samengestelde forma
tie met een muziekstijl die in de
richting komt van Ska-Reggae, rock-
steady beat met Soca-Calypso invloe
den. Een muzikale eenheid in nationale
verscheidenheid, die swingende aktie
teweeg kan brengen.
Op vrijdag 27 april, aanvang 21.00 uur,
wordt de tentoonstelling "Van Sint
Josef tot Artishock" geopend. Wie de
opening gaat verrichten is op dit mo
ment (maandag 23 april) nog niet be
kend. Een van de Zusters van Onze
Lieve Vrouw te Amersfoort, die ook in
het Sitn Josef gesticht werkzaam is
geweest, zegde eerst toe, maar bij na
der inzien vond zij voor een menigte
te staan "te eng om te doen". In ieder
geval wil de Vereniging Artishock de
tentoonstelling op gepaste wijze ope
nenen, maar tot op dit moment blijft
dat nog een verrassing.
De tentoonstelling bestaat uit: platte
gronden, schetsen en ontwerpen van het
toenmalige Sint Josefgesticht; leef- en
werkwijze van de congregatie van de
Zusters van Onze Lieve Vrouw;en
achtergrond-informatie over wie op dit
moment in het Artishockgebouw zijn
gehuisvest, waarbij met name de ver
eniging Artishock en haar aktiviteiten
worden belicht.
Voor enige geschiedschrijving volgt nu
een korte uiteenzetting die uit het Rijks
archief te Utrecht afkomstig is:
Het St. Josefgesticht
Als W. Steenhoff als doctor in de god
geleerdheid uit Rome terugkeert wordt
hij eerst 3 maanden als assistent te
Amersfoort benoemd, bij aartspriester
Vermeulen en daarna als professor te
Warmond. In 1851 wordt hij door Mgr.
Belgrado benoemd tot pastoor te Soest.
De bouw van een nieuwe kerk is 'een
der eerste werken van de nieuwe her
der. Daarna wordt het sociaal-charti-
tatieve werk ter hand genomen. Met dit
doel voor ogen wordt op 22 juli 1868
de eerste steen van het St.Josefge-
sticht gelegd. Het hoofddoel zal zijn
de verzorging van oude mensen. Ook
zal er begonnen worden met een be
waar- en handwerkschool en met een
leerschool.
Maar voor al deze liefdewerken zijn
religieuzen nodig. Daarom klopt Pas
toor Steenhoff aan bij de Zusters van
Onze Lieve Vrouw te Amersfoort, al
waar hij sinds lang geen onbekende
is. Zijn verzoek om hulp is dan ook
niet vergeefs. Wel heeft men er in het
begin nog bezwaar tegen de verpleging
van oude mensen van beiderlei ge
slacht. Toch wordt er toegestemd, daar
ook de Aartbisschop het verlangt. Bo
vendien heeft men bij de zusters nog
een bijzondere reden om tot een
vestiging in Soest over te gaan. Zeer
duidelijk heeft de kroniekschrijfster
deze reden in de klad-annalen uiteen
gezet.
"Bij de toenemende uitbreiding der
Congregatie en de steeds hoger opge
voerde eisen voor de examens, bleek
hoe langer hoe meer de noodzakelijk
heid om meer zusters voor het onder
wijs te bekwamen. Wel was daaraan
steeds de grootste zorg besteed, maar
hoe gering was betrekkelijk onder de
postulanten het getal van haar, die
aanleg hadden voor de studie en hoe
veel tijd verliep er, voor ze in het be
zit waren van een akte? Meermalen was
er ernstig over gedacht, om evenals zo
vele religieuze Congregatiën ook te
Amersfoort een Kweekschool voor reli
gieuzen-onderwijzeressen op te richten,
maar steeds stuitte men op onover
komelijke bezwaren.
De Aartsbisschop van Utrecht, Mgr.
A.I. Schaepman, hakte de knoop door
en opperde de vraag, of wijl er in hét
Moederhuis geen localiteit beschikbaar
was, te Soest misschien gelegenheid zou
kunnen gevonden worden, om voor
lopig met een opleidingsschool een begin
te maken. De terugroeping van de zus
ters uit Den Haag in augustus 1869
droeg er niet weinig toe bij, om deze
onderneming te bespoedigen. In de
Hoofdonderwijzeres, van Den Haag
(A.M.A. Neuhaus), meende men de ge
schikte persoon gevonden te hebben,
r V
Een oude ontwerp tekening van het
huidige Artishockgebouw, dat blijkbaar
aanvankelijk veel groter was gedacht.
om de kwekelingen te onderwijzen en te
vormen en tevens het middel, om haar
ijver en talenten dienstbaar te doen zijn
aan de bloei der Congregatie.
Een gedeelte van het ameublement uit
Den Haag, dat door de Algemene
Overste was overgenomen, werd voor
de kweekschool bestemd, en spoedig
was in Soest alles in orde voor de
ontvangst van de leerlingen."
Met zich in Soest te vestigen en aldaar
een Kweekschool, of zoals het toen
heette, een Normaalschool op te richten
hoopte men het tekort aan bevoegde
leerkrachten, sneller te kunnen aan
vullen. Hiermee voldeed men tevens
aan een der wensen door de Bisschoppen
te kennen gegeven in het Mandement
van 1868.
Normaalschool
Maar de Normaalschool zal niet in
Soest blijven. In het Archief van het
Moederhuis staat:
in het St. Josefgesticht te Soest was
in 1869 een Normaalschool voor reli
gieuzen-onderwijzeressen begonnen.
Ofschoon de nodige zorg aan het onder
wijs dier leerlingen werd ten koste ge
legd, was toch het St. Josefgesticht niet
de geschikte plaats voor een Normaal
school.Het Moederhuis, waar de voor
bereidende studies voor de examens
werden gehouden en het onderwijs meer
middelen ten dienste stonden, was
daarvoor zeker veel wenselijker.
Zodra dan ook het aangekochte perceel,
hoek Singel-Heerenstraat in het bezit
der Congregatie kwam, wordt in augus
tus 1888 de Normaalschool te Soest
gesloten. Gedurende de 19 jaren van
haar bestaan hebben 73 leerlingen deze
inrichting bezocht. 20 ervan zijn in de
Congregatie ingetreden.
Kleding
De Annalen van Soest vermelden een
verandering in de kleding:
"De Zusters van O.L. Vrouw van het St.
Josefgesticht hebben buitenshuis haren
zwarten hoed met zwart doorschijnende
sluier vervangen door een zwarten kap
met zwart wollen sluier; ook zijn de
witte rokken van de zomer vervangen
door effen blauwe onderrokken van de
zelfde stof.
Eén van de vrijwilligers van de kunstmanifestatie, Wim Groart.
SOESTER COURANT
'Five Inchzaterdagavond)
Vervolgens een optreden van "Bolle
Bastaard Bende" en "Spoilt Ogygen"
beide informaties zijn uit Bilthoveni
afkomstig en hebben reeds eerder een
succesvol optreden voor Sjok verzorgd.
Zondag 29 april begint om 11.00 uur
met een koffieconcert, dat wordt ver
zorgd door de hobboïst Hendrik Jan
Brethouwer, die aan het conservato
rium van Groningen afstudeerde en
vervolgens lessen nam bij Carlo Ravel-
li. Een concert van Brethouwer bete
kent een boeiend stukje vakwerk.
Om 14.00 uur is het weer groot feest
voor de kinderen.
Het Kinderfilmhuis Artishock. heeft
voor de laatste kindermiddag van het
seizoen een extra aantrekkelijk pro
gramma samengesteld, dat bestaat uit
een 3-tal onderdelen:
"Theater Trajekt" opent de middag.
Wiebske Poldervaart brengt een stuk
over een vogel die eieren steelt, maar
er geen vrede mee heeft.
Vervolgens een heel bekende en altijd
weer boeiende film.
De middag wordt afgesloten door Ben
no, de muzikale clown, in een echte
circustent.
Het belooft weer spannend te worden.
In de kleine tent is er om 14.00 uur
muzikaal café, waarin de "Werkgroep
Eigen Werk" en de "Gebroeders Mo
raal" voor het nodige vermaak zorgen.
Tegelijkertijd zijn er in de grote tent
diverse popgroepen te beluisteren,
waarbij natuurlijk de "Artiband" niet
ontbreekt.
's Avonds om 20.00 uur treedt het
het Orkest "De Volharding" op. De
Volharding werd in 1982 als alternatief
orkest opgericht. In hun praktijk staat
het overwinnen van barrières tussen
de verschillende soorten muziek en het
Orkest 'De Volharding' zondag
avond).
publiek en tussen de komponisten en
uitvoerders centraal. Zij streven naar
zelfbeheer; de verantwoordelijkheid
van zowel het artistieke als het zake
lijke beleid ligt bij de muzikanten.
Het repertoire van de Volharding valt
op door de zowel geïmproviseerde als
klassieke muziek en door het spelen
zonder dirigent.
Na afloop van het concert van de
Volharding is de beurt aan "Visions",
een 5-mans formatie uit Amersfoort.
Zij brengen uitsluitend eigen num
mers. Visions beperkt zich niet tot één
stijl, maar zij hebben zeer zeker een
eigen stijl...
Op maandag 30 april valt er behalve de
welbekende Kunstmarkt, dit jaar uit
gebreider dan ooit, nog veel meer te
beleven.
Van 11.00 tot 12.00 uur is er een
uitvoering van de Regionale Muziek
school, waarvan de toegang geheel
gratis is.
De "Werkgroep eigen werk" treedt om
12.00 uur weer op in de kleine tent;
ditmaal afgewisseld met de "Security
Advisors", een duo dat in het begin van
1983 is opgericht. Zij spelen uitsluitend
op de sopraansaxofoon en alleen eigen
composities.
De Amsterdamse band "Zity Zom
bies" verzorgt om 14.00 uur een optre
den. Hun muziek is een synthese van
originele eind-jaren-'70-New-Wave met
West Coast 60-er jaren-vloeden.
Zij produceren zéér dansbare muziek
en pakkende zang.
Als er na deze ongetwijfeld op swingen
uitlopende performance nog adem
over is, kan er doorgeswingd worden
op muziek van de "Ladies of Swing",
een bigband van 40 vrouwen!
Hun repertoire bestaat o.a. uit stan-
dards (Ellington, Berlin), blues, swing
en soul muziek. Een belangrijke plaats
nemen de improvisaties en solo's in.
Uniek in de Muziek!
'De Stobbelaar Show' (zaterdag
avond).
Op zaterdagavond 28 april a.s. om 20.00
uur zal in de grote tent op de Eng Arti-
shocks Kunstmanifestatie "Kuituur in
de Luur" geopend worden met een
optreden van de "Stobbelaar Show",
die haar programma "Schizofreen"
zal presenteren.
"Schizofreen" is een muzikaal cabaret
dat gespeeld, verteld en gezongen
wordt door Emile du Long, Teun Ra-
maekers en Tom Stobbelaar. Van din
gen die zgn. normaal zijn, wordt de
schizofrenie getoond. Een Vlaamse
Reus, Piet Hein, zelfs grootvader Stob
belaar, zijn allemaal schizofreen.
Kunst lijkt even de enige mogelijkheid
te zijn om eraan te ontsnappen, maar
dat blijkt al net zo gespleten. Maat
schappijkritiek is onder de dubbele
bodem aan te treffen.
Aansluitend op de voorafgaande show
kunnen de liefhebbers van popmuziek
hun hart ophalen: De formatie "Five
Inch" treedt op. Haar muziek is het
beste te omschrijven als swingende
rock met uitschieters naar zowel de
reggae als de symphonische kant.