nieuw!
vereniging
'Het IKV krijgt te weinig doordachte tegenspraak'
Ideaal voor uw haar
Exclusief van Indola
Nu bij Passé Partout
'Vrouwen voor Vrede' gaat niet bij de pakken neerzitten
BOS EN DUIN
Gratis speelgoed bij
Speel- o-theek Eemland
3.00-15.00
Vredesweek 198Jf biedt Soest bescheiden programma
Nvmphelle - een gloednieuwe, frisgeurende
bleurbehandeling die wekenlang houdt
Passé Partout
Café-Bar-Biijart
Peter Kooy en
Jan Jansen in
Avondmuziek in
Kastelen'
STRAK EN
STRALEND
FilmhuisDie Brücke
Jazz met het Fred Leeflang/
Loek Dikker Kwartet
Afscheidsavond ds. Jac. Smit
WOENSDAG 19 SEPTEMBËR1984"
SOESTER COURANT
Pagina 15
"We hebben in het afgelopen jaar al z„
ontzettend veel aan de weg getimmerd,
vooral in de actieweek in mei, dat
vriend en vijand het woord kruisraket
nauwelijks meer kunnen horen. De
mensen zijn ermee overvoerd, en dan
is het beter om de kwestie voorlopig
te laten rusten."
Zo verklaart Thea Weenink van de
Soester IKV-kern het betrekkelijk be-i
scheiden programma dat Soest in de
komende Vredesweek (23 t/m 28 sep
tember) krijgt voorgeschoteld. Afge
zien van de IKV-inbreng in het Oecu
menisch Avond waar dr. H. J. Kouwen-
hoven, praeses van de Generale Syno
de van de Gereformeerde Kerken,
komt praten over het thema "kerk en
politiek", en ook die avond komt de
kwestie van de kruisraketten nadruk
kelijk niet ter sprake. Het IKV be
schouwt die avond meer als een vorm
van "dienstverlening" ten behoeve van
de voortgang van de kerkelijke dis
cussie dan als een propaganda-avond
voor gelijkgestemde zielen, zo blijkt.
Houdt het IKV zich voortaan gedeisd?
"Nee, het IKV gaat verder", luidt
Thea's antwoord zonder aarzeling.
"We gaan de komende periode vooral
gebruiken om ons te bezinnen op de
koers, en om nieuwe energie op te
doen." Verder gaat de IKV-kern pro
beren het grondvlak in Soest te ver
breden door het werven van leden of
donateurs, en van abonnees op het
Kernblad en de serie Kernschriften,
"onontbeerlijk voor wie op de hoogte
wil blijven", aldus Thea. "En dat mes
snijdt aan twee kanten: de mensen
raken beter op de hoogte én het voort
bestaan blijft gewaarborgd." Ook plaat
selijk streeft het IKV naar uitbreiding
van de kern, zodat meer mensen be
trokken worden.
"De achterban vasthouden" blijkt een
belangrijke doelstelling van het IKV
in Soest. "Het gaat om méér dan een
maal in de twee jaar naar een grote
demonstratie gaan", legt Thea uit.
"Als je er verder niets voor doet raak
je je achterban op den duur kwijt." Of
dat rechtstreeks te maken heeft met
het rakettenbesluit van het kabinet?
"Daar heb ik geen zicht op, je krijgt er.
weinig reacties. Er zijn trouwens voor
de vredesbeweging nog genoeg moge
lijkheden om door te gaan, ondanks dat
besluit."
In 1985 zal er weer van alles moeten
gebeuren, als er een definitief besluit
over de plaatsing wordt genomen,
maar concrete plannen zijn er nog niet.
In die betrekkelijke rustperiode zal
het IKV opnieuw steun zoeken bij zijn
achterban, zoals kerken, vakbeweging,
politieke partijen. "De banden moeten
worden aangehaald en verstevigd", al
dus Thea. "Verder gaan we ons in de
komende maanden intensiever bezig
houden met scholing op allerlei ge
bied."
Respons
Sinds 1977 zijn in Soest veel meer
mensen gewonnen voor de ideeën van
de vredesbeweging. "De mensen zijn
in het algemeen een flink stuk opge
schoven, dat kun je bijvoorbeeld mer
ken aan de veel grotere respons op
de advertentie in de krapt, uit alle
leeftijdsgroepen. Ook veel van ouderen,
die het heel erg met ons eens zijn maar
dikwijls een gevoel van machteloos
heid hebben, zo van: wat moet ik doen,
zodat ze in Den Haag naar ons luiste
ren?"
Thea bestrijdt met vuur de stelling dat
de fronten intussen wel vast liggen,
als het over het vredesvraagstuk gaat.
"Ik vind van niet. Er is nog een heel
grote groep die er veel te weinig van
afweet. Dat merk je in gesprekken,
of in ingezonden stukken in de krant.
De mensen weten vaak nauwelijks of
helemaal niet wat het IKV voorstaat
en wat ons beweegt om te doen wat
we doen.
IKV-ers worden nog altijd geconfron
teerd met taaie vooroordelen, zoals het
verwijt te pleiten voor eenzijdige ont
wapening. "De mensen lezen blijkbaar
nog veel te selectief, ze gaan af op
krantekoppen. Toch moet je de dialoog
blijven voeren, in de kerk en in de poli
tiek."
Gevraagd naar de steun vanuit de ker
ken aarzelt Thea met haar antwoord.
"Ik begeef me op glad ijs; die dingen
liggen heel gevoelig. Er is wel iets
meer bereidheid om ons te accepteren
als een beweging van mensen die het
heel serieus bedoelen en vanuit hun
geloof bezig zijn. Maar nog altijd be
vinden we ons aan de rand van het
kerkelijk gebeuren; een échte dialoog
is nog steeds niet op gang, waarbij
je elkaar bevraagt op je evangelische
uitgangspunten. Dat doet wel eens
pijn..."
Pijnlijke ervaringen
De armoede van de kerkelijke ge
meenschap is volgens Thea "dat we el
kaar ons persoonlijk geloof - als we
al weten wat we precies geloven en
waarom - niet durven te belijden en
elkaar er niet op aanspreken. Bij ge
sprekken met kerkelijke kaders was
de verlegenheid soms voelbaar, en er
vielen soms pijnlijke stiltes als we het
gesprek die richting opstuurden. Dat
zijn pijnlijke ervaringen geweest voor
de leden van de IKV-kerkengroep, die
een gevoel van machteloosheid achter
laten. Het kerkelijk erf is toch bij uit
stek de plaats waar je als christen moet
kunnen praten over wat je motiveert
en inspireert?"
Zelf is ze juist bij het IKV gegaan om
dat het een kérkelijke vredesbeweging
is. Ze beschouwt haar activiteiten in
het IKV dan ook voluit als "kerke-
werk", al is dat tot haar teleurstelling
blijkbaar nooit zo opgevat in de kerken
zelf. "Typerend: een predikant zei me
eens dat hij me zo graag weer in het
kerkewerk zou zien. Ik was al vier jaar
diaken geweest, en ik antwoordde dat
ik dacht dat in het IKV juist te kunnen
maakt uw natuurlijke haarkleur mooier maskeert
beginnend grijs haar wast niet weg groeit niet
uit «verschiet niet «verdwijnt na verloop van tijd
langzaam vanzelf.
een nieuwe specialiteit van
Amersfoort, Muurhuizen 205 (bij 't Havik), tel. 632168
Soest, Dorresteinweg 8, tel. 16966
Leusden. Prinses Irenelaan 19, tel. 941153
Nijkerk, Hoefslag 65 (winkelcentr. Paasbos), tel. 56700
óók maandags geopend
doen. Als je als kerkengroep van het
IKV met andere gemeenteleden aan
de hand van de bijbel probeert te zoe
ken naar de waarheid, naar de essen
ties van het geloof en naar de conse
quenties daarvan voor je doen en la
ten, is dat dan géén kerkewerk?"
De uitspraak van de gereformeerde
synode (duidelijk tegen de kruis
raketten) heeft naar haar gevoel wel
een positieve uitwerking gehad. "Het
idee groeit dat er meer ruimte moet
zijn, ook voor wie het er niet mee eens
is. Het gevaar is echter dat daarmee
de kous af is, en dat de dialoog hele
maal niet meer tot stand komt, onder
het motto: jullie hebben nu een plek,
niet meer zeuren, zo moet 't maar goed
zijn. Dan gaat het niet meer om wat
je beweegt, maar alleen om de vraag
of je een legitieme plaats hebt. De schijn-
rust wordt dan geconsolideerd, maar
de polarisatie niet wezenlijk opgelost..."
Die polarisatie is ook het IKV een zorg,
onderstreept Thea: "We voelen ons
medeverantwoordelijk om die te door
breken. Oplossen is dan nog weer heel
wat anders."
Verwaarloosd terrein
De avond over "kerk en politiek" met
ds. Kouwenhoven is vooral bedoeld om
de discussie naar een ander niveau te
tillen, legt zet uit. "Boven het welles-
niets van de kruisraketten uit. We ho
pen dat er veel kerkmensen komen,
ongeacht hun standpunt. Juist de rela
tie tussen kerk en politiek is in Soest
verwaarloosd terrein. Je hoeft niet al
lemaal op hetzelfde punt uit te komen,
als je maar op een goeie manier over
de zaken gaat nadenken, los van eigen
gekleurde gevoelens en ervaringen,
met de bijbel in de hand.
Het IKV moet zich vooral richten op de
kerkmensen, vindt Thea, "en waar
mogelijk politiek bezig zijn. Een ge
sprek over alleen de kruisraketten is
heilloos; de dialoog moet gaan over
bijbelse noties als gerechtigheid, soli
dariteit, onderdrukking, geweldloos
heid, opstanding. Het gaat erom met
elkaar te zoeken naar de waarheid met
een grote Wwant wie weet het.
Het IKV krijgt te weinig doordachte
tegenspraak, volgens Thea. "Te vaak
zijn het standpunten waarbij later de
argumenten worden gezocht. Bijbels-
gefundeerde argumenten kom je nau
welijks tegen. De discussie daarover
wordt door de kerken trouwens ook niet
geanimeerd."
IKV-ers komen nogal eens over als
drammers. Is dat terecht? "De men
sen zien alleen onze acties, waaraan
ze niet gewend zijn. Onze evangelische
inspiratie komt dan niet uit de verf.
Misschien zouden veel kerkmensen
zich er wel in herkennen als binnen de
kerk het gesprek op gang zou komen.
Gerechtigheid
Het principe van de eigen veiligheid
zou in dergelijke gesprekken wat Thea
betreft flink ter discussie gesteld mo
gen worden. "Het gaat eerder over ge
rechtigheid. Maar de angst speelt in de
discussie een grote rol. Praten over
bewapening raakt onmiddellijk aan de
essentie van ons bestaan; het gaat
tenslotte om léven en dood, het dwingt
tot keuzes en tot je kwetsbaar durven
opstellen."
Van de kerken in Soest hoopt Thea
dat ze het gesprek opnieuw van de
grond zullen krijgen. "En dat ze zich
daarbij niet zullen schamen om ge-
Vredesweek in Soest
9 Zondag 23 sep., 19.00 uur:
Oecumenische vredcsdienst in
de Wilhelminakerk, Soester-
bergsestraat l'8t-
Thema: 'Geen muren tussen
mensen', met pastor Jan ter
Laak en ds. Jac. Smit.
0Maandag24 sep., 20.00 uur:
Gespreksavond IKV in 'Credo',
Julianalaan 17.
Thema: 'Kerk en Politiek, sa
men begaanbare wegen?' met
dr. H.J. Kouwenhoven.
0 Woensdag 26 sept.20.00 uur
Open avond van 'Vrouwen voor
Vrede' in Artishock, Steenhoff-
straat 46. met Vredescabaret
Middelburg.
0Zaterdag 29 sep., 13.15 uur:
Vertrek Amersfoort NS Vredes
mars 't Harde.
0Tijdens openingsuren in de bi
bliotheek, Albert Cuyplaan: In
formatiestand.
bruik te maken van de know-how die
de kerk in huis heeft. Er zijn heel wat
dure, professionele toerusters be
schikbaar. Het ligt toch voor de hand
om die om hulp te vragen? De zaak zit
nu zó vast dat de "gewone" kerkelijke
vrijwilligers niet of nauwelijks toege
rust zijn om die gesprekken te leiden."
"Doorgaan" is het parool van het IKV.
"We hadden ook niet kunnen verwach
ten dat we zómaar onze zin zouden
krijgen. Dingen die jaren gegroeid
zijn kun je niet zomaar ombuigen.
Toch is er genoeg positiefs om door te
gaan: de mensen zijn in alle lagen van
de bevolking veel bewuster gaan na
denken, de vredesbeweging is geïnter
nationaliseerd en er zijn stevige kon
takten gelegd met .andere groepen die
strijden voor een betere wereld."
De vredesbeweging moet méér zijn
dan alleen maar een actiegroep tegen
de voortschrijdende bewapening, al
dus Thea. "Je moet ook de vraag stel
len: voor welke samenleving doen >ve
dat, en ziet de wereld er inderdaad
beter uit zonder atoomwapens? De
strijd tegen de bewapening gaat hand
in hand met de strijd voor een betere
samenleving, een maatschappij die
niet gebaseerd ispp macht.
Toch idealistisch, dat IKV? "Jazeker,
anders kun je de mensen ook niet
vasthouden. Mensen moeten verande
ren, en andere manieren vinden om
conflicten op te lossen dan geweld.
En verder zouden we met elkaar ook
veel meer aan vredesvorming moeten
doen, het antwoord vinden op vragen
als: hoe ga je om met agressie, met
macht, met conflicten? Het is jammer
dat de kerken het hier laten afweten,
want dit is bij toch uitstek een ter
rein voor de kerk.
V.l.n.r. Joke Evenhuis, Thea Wee
nink, Edith Davelaar en Ellen Kennis.
Foto: Goos van der Wilt
'Open avond' op 26 september
De Vredesweek in Soest zou niet com
pleet zijn als ook de groep "Vrouwen
voor Vrede" niet van zich zou laten ho
ren. Dat gebeurt dan ook, en wel op
woensdag 26 september, met een "open
avond" in het Artishockgebouw, waar
o.m. een cabaretgroep van "Vrouwen
voor Vrede" uit Middelburg zal op
treden. De rest van het programma
is gewijd aan een ongedwongen kennis
making, en er wordt veel tijd uitge
trokken om met elkaar te praten, "al
naar behoefte", aldus Edith Davelaar.
Ellen Kennis en Joke Evenhuis, die
alledrie ten nauwste bij de groep in
Soest betrokken zijn.
Zij omschrijven "Vrouwen voor Vrede"
als een emancipatorische vrouwenbe
weging, die zich bewust bezighoudt
met allerlei maatschappelijke proble
men: "De kernbewapening voorop,
maar daarnaast ook onderwerpen als
mensenrechten, de Derde Wereld,
enz.", aldus de vrouwen.
Ook "Vrouwen voor Vrede" gaat door,
ondanks de domper die sommigen heb
ben gehad na het rakettenbesluit van
de regering Lubbers. "Je moet continu
laten horen dat je er bent en niet bij
de pakken neer gaan zitten." We ko
men er wel overheen, vinden de vrou
wen. "Het gaat nu eenmaal erg lang
zaam, en je kunt van de grote massa
ook niet verwachten dat ze het direct
met je eens zijn..."
De groep kenmerkt zich door een con
stante groei. "Er zijn in Soest nu zeker
al zo'n 70 vrouwen die ons actief steu
nen, en vooral de thema-avonden wor
den erg gewaardeerd." Die thema
avonden hadden vorig jaar nog telkens
een ander onderwerp, maar gaan -
wanneer althans de groep daarmee
instemt - dit jaar over één centraal
thema: Vrouw-Vrede-Recht vaardig
heid, naar aanleiding van de "Brede
Vrouwenconferentie'van november
1983, waaraan door allerlei vrouwen
groepen uit het hele land werd deelge
nomen.
"Vrouwen voor Vrede"-Soest neemt
zich voor op deze conferentie voort
te borduren en bestaande groepen in
Soest aan te spreken. "Misschien biedt
dat mogelijkheden voor verdere sa
menwerking, bijvoorbeeld in de vorm
van een vrouwenplatform." Mogelijk
zal "Vrouwen voor Vrede" andere
vrouwengroepen bij de voorbereiding
van de thema-avonden betrekken.
"Het hoeft dan ook niet per sé over
vrede te gaan", vinden de drie vrou
wen, "maar natuurlijk wel over zaken
die daarmee rechtstreeks te maken
hebben, zoals het milieu, de Derde
Wereld, enz."
Net als veel andere bewegingen heeft
ook "Vrouwen voor Vrede" nogal te
lijden van vooroordelen en misvattin
gen. "Soms denken de mensen dat we
radicaal feministisch zijn, en dan merk
je dat ze heel verrast zijn als je zegt
dat je ook gewoon getrouwd bent en
huisvrouw. Dan klinkt het allemaal
lang niet meer zo bedreigend. Bij an
dere vrouwen kom je vaak de angst te
gen om in een politiek-linkse hoek te
worden gedrukt. Laatst waren er nog
een paar vrouwen die zeiden: we wil
len ons graag aansluiten bij Vrouwen
voor Vrede, maar ja, dan moeten we
zeker eerst links worden.
Die vrees is dan ook niet gerechtvaar
digd, vinden Edith, Ellen en Joke.
'Iedereen is voor vrede, maar de con
crete invulling raakt ieder persoonlijk
en verschilt van mens tot mens. Dat
geldt trouwens ook op andere terrei
nen. Maar in de praktijk ontkom je
natuurlijk nooit aan een duidelijke
keus."
Beweging
Behalve thema-avonden organiseert
"Vrouwen voor Vrede" door het sei
zoen heen ook een aantal "werkavon-
den", waar dingen besproken worden
die in de Nieuwsbrief - het landelijk or
gaan - ter sprake komen, acties wor
den voorbereid en ook allerlei persoon
lijke dingen aan de orde kunnen ko
men. voor net overige valt het niet mee
om de groep te beschrijven in vast
staande termen. "We zijn een bewe
ging, die elke keer weer verandert.
Dat is ook het leuke van deze groep:
het is geen statisch geheel, maar de
groep groeit steeds mee."
"Vrouwen voor Vrede" kent geen be
stuur; wél een coördinatie groep, maar
die speelt een veel minder op de voor
grond tredende rol dan bij menige
andere vereniging. "Voorstellen en
ideeën komen altijd uit de groep zelf;
dat is voor ons heel principieel, al is
het ook wel eens moeilijk. Maar hel
werkt heel efficiënt, want iedereen
heeft haar eigen inbreng." "Vrouwen
voor Vrede" beschouwt zichzelf dan
ook als een groep die bezig is met een
leerproces. "Je leert erg goed naar el
kaar te luisteren en de verantwoorde
lijkheid bij iedereen te leggen, niet bij
een vastgeroest bestuur.
Dat de groep zich alleen richt tot vrou
wen moet niet negatief worden uitge
legd, vinden Ellen, Edith en Joke.
"We zijn niet man-onvriendelijk, maar
we vinden het juist heel fijn om alleen
met vrouwen te werken. Op zichzelf
betekent dat niet dat mannen bij voor
baat worden uitgesloten, en er worden
ook wel eens thema-avonden georgani
seerd waarop mannen evenzeer van
harte welkom zijn. Sommige thema's
lenen zich daarvoor wat gemakkelijker
dan andere."
De avonden met een meer informatief
karakter staan in beginsel open voor
mannen, maar als ze een meer "vor
mend" karakter hebben kiest "Vrou
wen voor Vrede" duidelijk alleen voor
vrouwen. "Waarom wordt die vraag
trouwens telkens weer aan ons ge
steld? Hetzelfde geldt toch voor allerlei
andere vrouwengroepen?", klinkt het
onder enig protest. "Op allerlei ter
reinen draaien vrouwengroepen heel
goed; de tijd is er dan ook rijp voor."
Startbasis
"Vrouwen voor Vrede" telt in de ge
lederen niet veel vrouwen die ook in
andere organisaties al erg actief zijn.
"Anders kom je ook klem te zitten met
je tijd. Het is opvallend dat mannen
in het algemeen veel meer overal in
zitten; vrouwen zijn misschien eerder
geneigd daarin een keuze te maken.
Voor veel vrouwen in de groep overi
gens wel een "startbasis" om verder
naar buiten te treden..
Dat het accent bij de groep veel meer
ligt op het "emancipatorische" dan
het "feministische" heeft vooral te
maken met de begripsverwarring
rondom de term feminisme, vinden
de vrouwen. "Dat-komt dikwijls heel
erg bedreigend over, bij vrouwen
meestal nog meer dan bij mannen.
Bij sommigen gaan de haren direct
overeind staan."
Een doorsnee-Vrouw voor Vrede be
staat niet, zoveel wordt wel duidelijk.
"De vrouwen in onze groep hebben de
meest uiteenlopende achtergronden,
religieus, politiek of anderszins. Het
zijn eigenlijk enorme uitersten die el
kaar binnen 'Vrouwen voor Vrede'
treffen. Dat is dan toch ook het mooie,
dat ze allemaal in die éne groep kun
nen meedraaien.
Behalve de "open avond" in Artishock
staat er op het programma van de Soes
ter vredesvrouwen de deelname aan
een protest-actie in het Engelse Green
ham Common.
Ook een aantal vrouwen uit Soest doet
aan een actie mee, die gericht is te
gen de grootscheepse NAVO-oefenin-
gen die volgende week in West-Duits-
land worden gehouden. Verder zijn
Soester vrouwen actief in een maan
delijkse actie op het Binnenhof, onder
het motto "dinsdag-needag", waarvan
de thema's worden doorgegeven naar
Vrouwen voor Vrede-groepen in het he
le land.
Op de vraag wal "Vrouwen voor Vre
de" voor het komende seizoen graag in
Soest zou willen bereiken klinkt, niet
zonder zelfspot, het antwoord. "Het
zou schitterend zijn als Soest zich tot
kernwapenvrije gemeente verklaar
de..."
NET ALS IN DE
GOEDE OUDE TIJD
IS ER OOK NU WEER
GEZELLIGHEID
Bosstraat 80 - Soest
Tel. 22344
OOK VOOR UW
VERGADERING
FEESTAVOND
KAARTAVOND
BRUILOFT
Geopend:
dinsdag, woensdag en
donderdag 16.00-01.00 uur,
vrijdags en zaterdags
van 14.00-02.00 uur,
zondags van 12.00-24.00 uur
In de serie 'Avondmuziek in Kastelen'
vinden op 29 en 30 september a.s.
in Muiden en Oud Zuilen twee concer
ten plaats, waarin Peter Kooij(bas) en
Jan Jansen (pianoforte) een program
ma zullen uitvoeren met liederen en pi-
anowerken van Schubert en Schu-
mann. De concerten vinden plaats in
éen van de sfeervolle oude zalen van
het Muiderslot en Slot Zuylen. Zoals
dat bij muziek uit de barok heel ge
bruikelijk is, maakt Jan Jansen ge
bruik van een authentieke pianoforte.
De toegangsprijs is -15,00 en 12.50
(CJP en Pas 65). Kaarten zijn te
bestellen op kantooruren bij de Stich
ting Coördinatie Oude Muziek, Jans
kerkhof 16, 3512 BN Utrecht, tel. 030-
312029.
Het programma luidt als volgt
Avondmuziek Muiderslot. Muiden
zaterdag 29 september, 20.30 uur.
Avondmuziek slot Zuylen, Oud Zuilen
zondag 30 september, 20.30 uur.
Franz Schubert 1797-1828 Impromptu
in Bes gr.t. opus 142 no. 3 (piano) Ge-
sange des Harfners (zang en piano)
Impromptu in As gr.t. op. 90 no. 4 (piano)
Robert Schumann 1810-1856
Dichterliebe (zang en piano)
Peter Kooij studeerde zang en viool
in Utrecht én Amsterdam en is sinds
1974 verbonden aan het Groot Omroep
koor en het Omroep Kamerkoor. Als
specialist op het gebied van de oude
muziek gaf hij de afgelopen jaren in
vrijwel alle landen van Europa concer
ten en werkte hij mee aan verschillen
de plaatopnamen met o.a. de Chappele
Royale en het Collegium Vocale Gent.
Jan Jansen studeerde orgel bij Cor
Kee, piano bij Gèrard van Blerk en cla-
vecymbel bij Leni van der Lee. Hij is
regelmatig als organist en clavecinist
te horen voor de radio en concerteert
in binnen- en buitenland. Als docent
voor de theoretische vakken en co-re-
petitor voor de barokmuziek is hij ver
bonden aan het Utrechts Conservato
rium.
Wij geven Uw
auto nieuwe
kleur en glans!
P. Stalenhoef
autoschade
1 e Heeserlaantje 2
Tel. 18600-Soest
het kenmerk
voor vakwerk
Boeken- en platenverkoop
voor
Amnest.v International
Zaterdag a.s. vindt op de Van
Weedestraat een openbare ver
koping plaats van boeken en
platen ten bate van Amnesty In
ternational. Alle gebruikte boe
ken komen in aanmerking, zoals
romans, boeken op het gebied
van handvaardigheden, muziek
boeken, studieboeken, e.d. Ook
grammofoonplaten zijn welkom,
welk genre ook.
Wilt u Amnesty International
steunen, sta dan uw overtollige
boeken en platen af voor deze
verkoping.
Mensen van Amnesty komen de
spullen graag vóór zaterdag op
halen. Even een belletje: 14045 of
18018.
Vernielingen aan
Van der Huchtschool
De Van der Huchtschool in O verhees
heeft in het afgelopen weekeinde te
lijden gehad van vandalen, die een
groot aantal vernielingen aanrichtten.
O.m. werd de deurbel en een dakven
tilator vernield, alsmede een aantal
ecoleten dakplaten, en ook moesten de
tegels op het schoolplein en de be
planting het ontgelden. De daders na
men bovendien een hoeveelheid groen
te en fruit weg. Het hoofd van de school
deed aangifte bij de politie.
Bierflesjes gestolen
Een bewoonster van de Eigendomweg
meldde de politie vorige week de dief
stal van twee bierkratjes, waarvan een
gevuld met lege, het ander met volle
flesjes. De kratten stonden achter haar
woning. De schade bedraagt ca. 40
gulden.
iü»
Donderdag 19 september, 21.00 uur:
In het kader van de Vredesweek (22
t./m. 29 september) zijn in Filmhuis
Artishock twee lange speelfilms te
zien. Op donderdag 19 september om
21.00 uur Die Brücke van Bernhard
Wicki en op vrijdag 27 september om
21.00 uur Die weisse Rose van Michael
Verhoeven. Op de laatste film zal vol
gende week in deze kolom nader wor
den gegaan.
In Die Brücke zien wij de laatste uren
van zeven zestienjarige jongens die en
kele dagen voor het einde van de oorlog
in hun stad de Amerikaanse tanks te
gen moeten houden. Zij verdedigen de
brug die voor niemand meer van bete
kenis is, maar de jongens, fanatiek, be
reid tot het doden en de dood, kennen
geen ander doel. Deze brug belichaamt
voor hen "Führer, Volk und Vater-
land." En zo sneuvelen ze. Eén van het
zevental blijft leven. Hij zal dit twaalf
jaar later op papier zetten. Dit boek
van Manfred Gregor is door de West-
duitse regisseur Wicki in 1959 verfilmd.
Het belangwekkende van Die Brücke is
haar toon en haar intenties. Vanuit een
tragisch incident heeft Wicki op in
drukwekkende wijze dit misdadig prin
cipe aan het licht gebracht.
Die Brücke stelt de misleiding van de
jeugd door de valse idealen van nazis
me en patriottische opvoeders aan de
orde. door een groepje DUitse gym
nasiasten op het laatst van de oorlog te
betrekken bij de oorlogshandeling. Zij
worden eind april 1945 onder de wa
penen geroepen en krijgen, als de
Amerikanen doorbreken de opdracht
een brug in de buurt van hun geboorte
dorp te verdedigen. De brug is van
geen strategisch belang en de opdracht
die is uitgegaan van een humaan offi
cier, heeft dan ook geen andere bedoe
ling dan de ongetrainde jongens bui
ten de eigenlijke gevechtszone te hou
den. Door omstandigheden gaat die
goed bedoelde opzet verloren. Terwijl
de Duitse troepen terugtrekken, blij
ven de jongens, vasthoudend aan het
eenmaal gegeven bevel, de brug tot na
genoeg de laatste man verdedigen.
Wicki heeft met veel talent dit tragisch
gegeven in beeld gebracht. In de eerste
helft van de film tekent hij uitvoerig de
verschillende karakters van de
jongens. Zonder dat men het eigenlijk
merkt geeft Wicki door, deze milieu
schildering van de jongens in hun om
geving, meteen een prachtige
karateristiek van een kleine stad, die
schijnbaar vredig leeft in oorlogstijd.
Pas wanneer men de schildering re
capituleert valt het op, dat er in
het stadje een sfeer van leegte en
bijna zondagse rust heerst door het
vrijwel geheel ontbreken van het vol
wassen mannelijke element. En juist
in deze sfeer wordt het mannelijke van
de jongens scherp gemarkeerd: zij blij
ven man-kinderen. Het maakt hun lot
des te aangrijpender.
Agenda: Do. 27 september: Can she
bake a cherry pie? Van Henry Jagslom
(USA 1983).
Vr. 28 september: Die weisse Rose van
Michael Verhoeven BRD 1983
Do. 4 oktober: De stille oceaan van Dig-
na Sinke (Ned. 1984).
Aanvang: 21.00 uur.
Entree: 5,-/leden, CJP en 65 f4.-.
Zaterdag 22 september, 21.00 uur:
Zaterdagavond 22 september a.s. zal
in Artishock het nieuwe Fred Leeflang
Loek Dikker Kwartet optreden. Dit
nieuwe kwartet speelt op een ver
frissende wijze een in Nederland wei
nig gespeeld repertoire van de hand
van componist als Benny Golsen,
Randy Weston, Cannonball Adderby
•e.a. De musici van het nieuwe kwartet
hebben in de achterliggende jaren er
varing opgedaan op uiteenlopende mu
zikaal terrein, terwijl zij zich tevens
hebben geprofileerd als improvisato
ren en componisten met een eigen
zinnige aanpak.
Het Kwartet bestaat uit:
Fred Leeflang: tenor kaxtrad. op met
o.a. George Lolé^afi'.^iijffmy Heath,
Buddy Tate en het Paul Jeffrey Octet.
Loek Dikker: pianist, componist en lei
der v.d. Waterland Ensemble forma
ties. Trad op met Oliver Nelson,
Cannonball Adderly, Don Menza en
Sunny Murray.
Essiet Okon Essiet: het bas wonder.
Trad op met vele beroemdheden, re
centelijk nog met het Archie Shep
Quartet.
Peter Berk: jong drumtalent. Trad
desondanks al op met diverse be
roemdheden
Dit alles zal plaats vinden op zaterdag
22 september in Artishock.
Aanvang: 21.00 uur.
Entree: 7,50/leden, CJP en 65+ ƒ6.-
In 1977 werd op initiatief van de Sociaal
pedagogische Dienst en de oudervere
nigingen Philadelphia en V.O.G.G. de
speel-o-theek "Eemland" opgericht.
Sindsdien leent deze speel-o-theek
speelgoed en spelmaterialen uit aan
gehandicapten, geestelijk zowel als
lichamelijk, en aan hen die speciale
zorg behoeven, bijvoorbeeld langdurig
zieken. De uitleen is gratis. Tevens
wordt er voorlichting gegeven aan ou
ders/begeleiders over alles wat met
speelgoed en spel te maken heeft.
Daarvoor zijn een 12-tal vrijwilligsters
en éen coördinatrice regelmatig in de
weer.
Degenen die in aanmerking komen
voor het lenen van speelmateriaal,
werden hierop opmerkzaam gemaakt
door o.a.: ouderverenigingen, wijkver
pleging, sociaal pedagogische dienst,
artsen, praktisch pedagogisch gezins
begeleiding, hulpverleningsorganisa
ties zoals het Groen Kruis etc.
De medewerksters van de speel-o-
theek zijn echter tot de ontdekking
gekomen dat lang niet iedereen op de
hoogte is van de bestaande mogelijk
heid tot het lenen van aangepast duur
speelgoed. Dit speelgoed is uijv. ge
maakt van afwasbare kunststof, zoals
Fisher Price, en afwasbaar en niet
splinterend hout, b.v. beukehut. Er
is, om een kleine greep te doen,
speelgoed voor in de box (activity
center), voor in bad, verder oefenma
teriaal, legpuzzels groot en klein,
speciale spellen met grote dobbelste
nen, zandlopers met gekleurd mate
riaal, grote doorzichtige ballen met
draaiend gekleurd materiaal aan loop
stok, constructiemateriaal van prach
tig beukenhout, materiaal om het ge
hoor te ontwikkelen, rijdend speelma
teriaal, enz.
Belangstellenden worden uitgenodigd
voor een bezoek aan de speel-o-theek
op de openingstijden (woensdag 14.00-
16.00 uur en zaterdag 10.00-12.00 uur),
of op afspraak tel.033-802385
Men kan de speel-o-theek vinden in het
gebouw van de Openbare Bibliotheek
(op de derde etage), Zonnehof 12 te
Amersfoort. De ruimte is bijzonder
geschikt voor de speel-o-theek en zeer
goed bereikbaar per openbaar en eigen
vervoer. Er is een lift, geschikt voor
gehandicapten en men kan er een aan
gepast toilet vinden.
Portemonnee gestolen
Een inwoonster van Soest miste vorige
week na een bezoek aan een super
markt aan de Van Weedestraat haar
portemonnee. Daarin bevonden zich
bovendien een bedrag van 90 gulden,
een betaalcheque en een betaalpasje.
Zij deed bij de politie aangifte wegens
diefstal.
Wasemkap in brand
De brandweer werd vorige week dins
dag gewaarschuwd in verband met het
feit dat in een woning aan de De Genestet-
laan de vlam in de pan was geslagen,
toen de vrouw des huizes patat stond
te bakken. De wasemkap boven het
fornuis raakte daardoor in brand.
De brandweer hoefde verder nauwe
lijks op te treden, al ontstond er wel
enige rookschade.
Op woensdag 10 oktober vanaf 19.30
uur zal er in de "Open Hof" aan de
Veenbesstraat 2 te Soest door de Her
vormde Wijkgemeente van de Open
Hof een afscheidsavond aan ds. Jac.
Smit en zijn gezin worden aangeboden.
Ds. Smit heeft een beroep naar Drie
bergen aangenomen en zal per 1 ok
tober a.s. als geestelijk verzorger van
het verpleeghuis "Nassau Odijkhof"
en het bejaardenhuis "Sparrenheide"
te Driebergen in dienst treden bij de
Hervormde Gemeente van Driebergen.
Ds. Smit, die studeerde te Amsterdam,
diende eerder de Hervormde Gemeen
ten van Ee en Klazienaveen als pre
dikant. Zo'n 13 jaar geleden kwam hij
naar Soest om i.v.m. de uitbreiding
van het Soesterveen en de wijken
Klaarwater en Overhees een nieuwe
wijkgemeente op te bouwen. Aanvan
kelijk kerkend in het oude Middelwijk-
gebouw, werd gedurende zijn ambts
periode, samen met de Gereformeerde
Kerk van Soest, het mulitfunktionele
kerkgebouw "De Open Hof" gebouwd.
In 1983 werd dit inmiddels in heel
Soest bekende gebouw aanmerkelijk
uitgebreid.
Op de afscheidsavond en de daarop
aansluitende receptie zal op informele
doch op een ontspannen en muzikale
wijze afscheid van de wijkpredikant
en zijn gezin worden genomen.
Belangstellende (oud) en gemeente
leden die voor deze avond, al of niet
op rijm, met of zonder foto's of andere
illustraties, hun belevenissen of her
inneringen uit de tijd van ds. Smit in
Soest, willen bijdragen, kunnen deze
reakties tot 28 september inleveren of
opsturen naar mevr. A. Hoogewerff,
Veenbesstraat 578 te Soest, tel. 19669.
Van deze verzamelde informatie zal
een programmaboekje worden ge
maakt dat speciaal voor deze avond
zal worden samengesteld. De inhoud
daarvan zal voor zover mogelijk op
muziek worden gezet en aan de be
zoekers alsmede als herinnering aan
ds. Smit en zijn gezin worden aange
boden.
Door en namens de wijkgemeente zal
er die avond tevens een passend af
scheidsgeschenk worden aangeboden
aan de vertrekkende wijkpredikant en
zijn gezin. Speciaal hiervoor is er bij
de Algemene Bank Nederland te Soest
onder nummer 55.36.10.880. een reke
ning geopend waarop gemeenteleden
en andere belanghebbenden onder ver
melding "afscheidsgeschenk ds. Smit",
hun bijdrage kunnen storten.
Om deze avond mede tot een succes
te maken, worden alle oud- en huidige
gemeenteleden, alsmede alle overige
bij en rond het in de afgelopen jaren
door ds. Smit in Soest verrichte werk
betrokkenen, namens de wijkkerke-
raad van harte uitgenodigd deze avond
te bezoeken.
Na de pauze zal er voor een ieder de
gelegenheid zijn om op informele wijze
afscheid van ds. Smit en zijn gezin te
nemen.