Voor de Basisgroep betekent geloven vooral persoonlijke keuzes doen |L.Meningen van lezers 8LIJ MET DE STOMERIJ nu3.25 Schilderijen van Lambertus van de Kooy 'Square dansen' op Amerikaanse vliegbasis 'Abraham' in zeiluitrusting cleaner bv textielreinigers WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1984 SOESTER COURANT PAGINA 13 Kinderen Van Klooster Cliënt- onvriendelijk? Autotocht Molenschot Waterslot 'De fatale vrouw' BENT U NOG NOOIT BIJ LAMBIEK GEWEEST? Oudheidkamer kONiNGSWÊÖIS TELEFOON 14302 "RESTAURANT BURG. GROTHESTRAAT16 SOEST. 02IS5 - I7249 SEPTEMBER-AANBIEDING Sl3apZ8k Normaal 10.- NuOi L D©k©nS Normaal 6.50 Drie jonge mensen krijgen tegenslag na tegenslag te verwerken. Hun vader komt te overlijden. Hun moeder loopt van hen weg. Het enige wat overblijft is hun ouderlijk huis in een vertrouwde omgeving. Maar ook dat dreigen ze kwijt te raken door een star beleid van onze burgemeester en wethouders. Verdienen deze drie jonge mensen niet juist een steuntje in de rug van hun dorpsgenoten? Bestuurders van Soest, zie af van uw starre beleid en laat de kinderen Van Klooster in vrede, in hun ouderlijk huis wonen. Ook namens vele andere Soestenaren die deze mening zijn toegedaan, Veldweg 14, mevrouw E. J. Joosten Als politieke partij zijn ons regelmatig klachten ter ore gekomen over behan deling van burgers door de gemeente lijke sociale dienst van Soest. Bij de St. Ombudsman en de buro's voor rechtshulp te Utrecht en Amers foort staat de gemeente Soest bepaald niet bekend als een cliënt-vriendelijke instantiehet regent er klachten. Bijstandsgezinnen, die een relatief kleine huurachterstand hebben, wor den vaak al heel snel bedreigd met huisuitzetting. Steeds meer zien we verscherping van het toepassen van bepaalde wetsartikelen - met name wanneer het gaat om financiële zaken - terwijl steeds minder rekening wordt gehouden met billijkheidsbepalingen, die in iedere wet zijn vermeld. Zo is de wet er niet om mensen te straffen, maar om een goed maat schappelijk verkeer mogelijk te ma ken. Bij wetstoepassing moet ook re kening worden gehouden met billijk heid, persoonlijke omstandigheden en (financiële) mogelijkheden van de cliënt. Juist in deze tijd van crises zou er extra rekening moeten worden gehou den met een billijke toepassing van de wet. Wij hebben sterk de indruk - het geen bevestigd wordt door een aantal gevallen die bij ons bekend zijn - dat in Soest juist het tegendeel gebeurt. Om een totaalindruk te krijgen van de cliënt-onvriendelijke behandeling door de gemeente Soest, verzoekt de PSP mensen hun slechte ervaringen het liefst schriftelijk aan hen door te geven. Wij hopen dan tot gezamenlijke aktie over te gaan, om zo tot een ander ge voerd beleid van de gemeente te ko men. Voor reakties kunt u zich wenden tot de volgende adressen: Talmalaan 11a, 3761AK en Bazuin 20, 3761EC. Namens het bestuur van de afdeling Soest/Soesterberg van de PSP Gerrit Leeflang Op 19 september was het weer feest; Molenschot is nostalgisch uit geweest. Géén autobus, maar „luxe" wagens stonden voor ons allen klaar. Bemand met Bestuur, Directie en Per soneel en om twee uur: starten maar. We reden door de nieuwbouwwijken die aan de lopende band Soest verrij ken. Al die huizen, winkelcentrum en school was voor de echte Soesters een machtig gezicht. De meesten had den het nog nooit gezien en vergeten, dat ook niet licht. Na die nieuwbouw zijn we de natuur ingegaan, na een mooie tocht kwamen we bij „Huize de Treek" aan. Het weer werkte niet mee, dus dronken we binnen met z'n allen thee. Verge zeld van een heerlijke punt „appel taart", werkelijk de moeite waard. Na een gezellig uurtje samen zijn. werd het vertreksein gegeven. Eer al de hulpbehoevenden in de auto's zaten duurde dat wel even. Ze werden met alle zorgen omringd wéér een evenement in hun bejaarden leven. Terug naar Soest langs het vliegveld gekomen, zagen we plotseling laag vliegende machines boven de bomen. Toeristen wachten daar soms uren op en hebben dikwijls nog een strop. Weer in Soest gekomen, werd de weg achter de Oude Kerk om genomen. Over de Eemstraat en Eemweg langs de weilanden met die vredig grazende koeien, dacht ik: 't kan toch zo mooi zijn, waarom moeten de mensen het toch zo verknoeien' Bestuur, directie, personeel 'ik weet niet wat ik zeggen mot 'k Sta niet gauw met m'n mond vol tanden maar dit was uniek weer Mo lenschot. Waar kan je zoiets beleven dat zij allen zich geheel voor de bewoners geven? Ik zeg dan ook maar simpel Dank u wel C. A. Kaal-Ouwehand Aan de bewoners van de 179 Sanders woningen en anderen, In bijna alle 179 energiezuinige wo ningen van Sanders in Óverhees is de wasmachine geplaatst op de zolder. Wellicht dat er nog meer woningen zijn, waar de wasmacnine op een an dere plaats staat, dan ir. een douche of badkamer met een afvoerputje in de vloer. Voor hen is het volgende belang rijk. Vorige week kwamen mijn overburen met natte vloerkleden naar buiten. Het huilen stond hen nader dan het lachen. Wat was er gebeurd? In deze serie zijn wij deze week terecht gekomen bij het derde thema van mijn schilderijen. Een thema dat ik het best kan omschrijven als "fantastisch realistisch". Dit thema heeft namelijk een realistisch gegeven met fantasie als uitwerking. Dit spinneweb staat voor deze uit spraak model. Geen spin als hoofd persoon maar een mens. Een vrouwen gezicht ditmaal. Maar, ter voorkoming van ieder misverstand, het had net zo goed een man kunnen zijn. Ik koos voor een vrouwengezicht omdat het decoratiever is. Geen vlieg of ander insect als slachtoffer, maar mensen. De bedoeling is in beide gevallen de zelfde. Vele van de schilderijen met dit thema hebben een zogenoemd "open einde". Daarmee wil ik tot uitdrukking brengen dat het de bedoeling is zo'n voorstelling aandachtig te bekijken, en zo goed als iedere toeschouwer rea geert, zo zal en mag eenieder zijn eigen conclusie trekken. L. v.d. K. (Importeur van het waterslot is: Deltimex Techniek, Werkendam, tel. (01835-3477). wal, RESTAURANT BURG. GR0THESTRAATI6 SOEST. 02155-17249 diw l,arhTweenrdhr^!Te e" Tnheid' dle tr°' me- Er was niema"d die de lei- iets fout éaan dan rH C ai1"' en J° k°n gewoon meedoen. Er mocht best leisioui gaan, aan werd er gewoon gelachen. eérTbeetie hêltevoli va" de .kind,'T' hebben de het begin had ik wel dleerste stap zet 1 'edereen ken' ied"ee"' da' valt mee ais je ge,f kerkmensen uit Soest je tegenkomt bij allerlei dingen waarvoor wij ons druk maken. Dan voel ik me toch heel ver want. Vieringen De activiteiten van de Basisgroep laten zich onderscheiden in maandelijkse "vieringen" (in het Griftland College), die door wisselende groepen worden voorbereid - óók door de kinderen, die dikwijls een actief aandeel hebben - zonder dat er sprake is van een theo loog of iemand die de leiding heeft. De thema's van die vieringen komen uit de groep zelf naar voren. "De mensen ko men vaak met de dingen waarmee ze zelf bezig zijn, dat geeft meteen al een heel stuk diepgang, en de betrokken heid is groot." Verder zijn er ook maandelijkse "vespers" - korte, min of meer liturgische bijeenkomsten - en het (eveneens maandelijkse) "maat schappelijk beraad," waarin door gaans de maatschappelijke situatie van één van de leden centraal staat. De buitenwereld kent de Basisgroep voornamelijk door de vieringen, door een journalist ooit eens kernachtig aangeduid met de opmerking "de do minee wordt bedankt." Joop daarover: "In de vieringen zitten de mensen niet in de rol van producent of consument. Wat mij betreft: de dominee wordt niet bedankt - hij zou eens moeten mee maken hoe het óók kan! Matty"De vieringen hebben altijd een ongedwongen, speels en open karakter. In het begin moest ik wel eens het ge voel overwinnen dat het toch eigenlijk ook een beetje stichtelijk moest zijn. staat niet vanuit de Basisgroep, al is het wel de plek waar zij terugkomt. Ofschoon de Basisgroep openstaat voor iedereen, wordt er niet met opzet aan werving gedaan. "We willen liever niet zo groot worden dat we voor het voort bestaan afhankelijk zijn van een grote organisatie. Daarom blijven we ook heel bewust 'een groep onderweg', zon der eigen gebouw of bezittingen." Som mige mensen krijgen van de Basis groep wel eens de indruk dat het "een licht soort kerkje" is, maar ook mensen zonder kerkelijke achtergrond voelen zich doorgaans snel thuis, con stateren Joop en Matty. Op de vraag wat iemand van de Basisgroep nu ei genlijk precies gelooft antwoordt Joop: "Daar is nauwelijks een antwoord op te geven. Je merkt dat het beeld dat mensen van God hebben zo persoonlijk is. Matty merkt op dat ze zich bij het woord "God" niets kan voorstellen: "God is, denk ik, waar en wanneer mensen elkaar werkelijk ontmoeten. Kaïn en Abel Joop: De joodse filosoof Levinas zegt: God ontmoet je in het gelaat van de an der, dat doet een appél op je. Omdat je daarin God tegenkomt ontstaat er res pect voor de ander - maar ja, dat is wel een ander verhaal dan dat van Kaïn en Abel..." Dat de Basisgroep geen dogma's of vaste rituelen kent, zal na het boven staande niemand verbazen. Maar hoe voorkomt de Basisgroep dat zij door de argeloze buitenstaander beschouwd wordt als een "eng soort sekte Joop: "Het is juist het tegendeel! In een sekte worden alle mensen een be paalde richting opgestuurd. Bij de Basisgroep is alles daarmee in vol strekt contrast: er is vrijheid, open heid, tolerantie. Iemand die over de za ken anders denkt krijgt binnen de Ba sisgroep juist meer waarde, als je dat zo mag zeggen." Basismensen behoren tot het slag volk dat men doorgaans aanduidt als "geëngageerd," zo blijkt wel. "Eén van mijn psoitiefste ervaringen is," merkt Joop aan het eind op, "dat de persoonlijke betrokkenheid van de mensen in de Basisgroep voorkomt dat alles weer in vrijblijvendheid uitwaai ert. Er gebeurt steeds wat! Je kunt niet meer een avond lang over een bijbel tekst theologiseren zonder met jezelf te komen, jezelf te laten zien. Zondag 30 september vindt in de aula van het Griftland College de eerste vie ring van het nieuwe seizoen plaats. Wie belangstelling heeft is van harte -welkom. De bijeenkomst begint om 10.30 uur, en het thema van deze eerste viering is: "Gemeente-zijn". Foto: Goos van der Wilt. Joop van Haaf ten (l.) en Matty Vinke. Terwijl hun wasmachine nog zijn laat ste spoelprogramma afwerkte, zijn mijn overburen nog snel voor sluitings tijd (het was zaterdagmiddag kwart voor vijf) een boodschap gaan doen. Toen ze terugkwamen, liep het water vanaf de zoldervloer over de trappen de slaapkamer in, zelfs tot in de huis kamer stond een laagje water. Tijdens het wassen was de rubber-ring van de wasmachinedeur naar binnen gesla gen, waardoor nu het water erlangs, uit de machine stroomde. Het bleef daarbij niet beperkt tot de hoeveelheid water die in de trommel zat, want de wasautomaat werkte gewoon door, had schoon water uit de kraan genomen, maar kreeg door de opening bij de ring de trommel niet vol. De wasmachine bleef alsmaar water doorpompen met als resultaat dat al snel de zoldervloer blank stond, enzovoorts. Mocht u ook zo'n situatie willen voorko men, dan wijs ik u op een sinds kort be staand elektronisch apparaatje, het waterslot. Het zorgt ervoor dat bij het eerste druppeltje lekwater op de voe ler, die men op de grond legt, zowel de stroom- als de watertoevoer worden af gesloten. Zodoende kan de wasma chine niet door blijven werken als hij lekt of voorkom je dat een losgespron gen slang voor overstromingen kan zorgen. Het waterslot is echter niet goedkoop ca. 225,-maar met zijn in gewikkelde electronica voorkomt het veel schade en ergernis. Turfstreek 83, Soest. J. F. M. de Rooij Expositie A. Keus Vanaf zaterdag 29 september is de. Oudheidskamer weer geopend. In sa menwerking met Cees van Oevelen, de bekende Soester antiquair-lijstenma ker, is er op de heerdt een expositie ingericht van het werk van de bekende Soester schilder Adriaan Keus. Deze werd in 1875 geboren en na korte tijd gewoond te hebben in Putten, 1914-. 1916 en Baarn 1916-1920, kwam hij in Soest wonen. Dit werd tevens zijn laatste woon plaats. Hij overleed in 1955. Dank zij het werk van Cees van Oevelen en een oproep in de plaatselijke pers zijn er een groot aantal schilderijen bijeen gebracht. Deze schilderijen zijn door de bezitters in bruikleen afgestaan voor deze expositie, gedurende de maand oktober. Op verschillende van deze schilderijen is het vroegere woonhuis van A. Keus te vinden. Kenmerkend zijn de koppen, die op veel van zijn aquarellen voorko men. Financieel had Keus moeite zijn hoofd boven water te houden, maar bij de bakker, de slager, de groenteman en zelfs bij de Gemeente mocht hij met schilderijen betalen. Een vroege B.K.R.-regeling. Ook dit is een stukje geschiedenis van Soest, evenals de op nieuw ingerichte vaste exposities. On bekend en bekend gereedschap is er te vinden. Ook vele oude voorwerpen, die op en in de boerderij gebruikt werden. De koperslager is er weer aan het werk en op de deel staan diverse soorten boerenwagens opgesteld met daarbij de benodigde hulpwerktuigen. In de entree is een foto-expositie te zien over de beelden, die gevonden zijn in de Oude Kerk, en foto's van oude Soester families. Bent u nog niet in de Oudheidskamer geweest, dan wordt het nu tijd om er heen te gaan en voor de trouwe be zoekers, zijn er weer veel nieuwe ding en te zien. Binnenkort wordt er ge start met een nieuwe aktie: Vrienden van de Oudheidskamer. Voor 10,-- per persoon of 25,-- per gezin heeft u recht op gratis toegang gedurende het gehele jaar. Opgave bij de Oud heidskamer, Ferdinand Huycklaan 18. Openingstijden zaterdag en zondag van 13.30 -17.00 uur. Alle mensen van 10 tot 100 die houden van vrolijkheid en beweging kunnen hun hart iedere zondagavond ophalen op de Amerikaanse vliegbasis in Soes terberg, waar gedanst wordt op Coun try en Western Muziek. Dit "Square dansen" (Amerikaans volksdansen)is een heerlijke ontspanning. Het is elke keer weer een plezier elkaar te ont moeten, want de deelnemers zijn net èen grote familie. Bij square dansen ontstaan ook hechte vriendschapsban den met dansers uit andere landen, omdat over de hele wereld alle figuren hetzelfde zijn. Regelmatig is er dan ook de mogelijkheid in het buitenland te dansen of andere clubs te bezoeken. Op die manier leert men veel andere mensen kennen. Op zondag 30 september en zondag 7 oktober, vanaf 8 uur. is er open huis. Men kan dan direct meedansen of eerst alleen komen kijken. Maar pas op! Als het square-dansen je te pakken heeft laat het je nooit meer los. Neem man, vrouw, vriend, vriendin, buur man of buurvrouw gerust mee naar de ze gezellige avonden. Vergeet vooral geen paspoort of rijbewijs om u te legi- timeren op de bas.s. Meer informatie? Bel dan even naar F.C.Luneschlort Lindenlaan 47. 3741 WN Baarn. tel 02154-17800. Twee uitspraken over de ervaringen van resp. Joop van Haaften en Matty Vinke. Soester leden van de Basis groep Baarn/Soest, die in deze krant met enige regelmaat verschijnt met een aankondiging van de maandelijkse "viering." Joop (40), in het dagelijks leven chef Interne Zaken op de gemeentesecreta rie in Soest, en Matty (30), secreta resse bij een opleidingscentrum voor geestelijke gezondheidszorg in Utrecht, vertellen met nauw verholen enthou siasme over hun ervaringen in de Basisgroep. Joop is er al zo'n vier jaar bij betrokken, Matty draait nu on geveer een jaar mee. Beiden zijn af komstig uit een min of meer traditio neel kerkelijk milieu, hebben daarmee inmiddels zo goed als of helemaal ge broken en zich aangesloten bij de Ba sisgroep. Ondanks die breuk^met de officiële kerk, waarin ze destijds beiden zeer actief zijn geweest, is er niet echt spra ke van een "zich afzetten tegen de kerk." Joop: "Dat heb ik vroeger wel gehad, maar ik ben blij dat ik daar doorheen ben." Matty: "In de Basis groep is ruimte - in de kerk staat altijd zoveel vast. Dat gemis aan structuur is fijn, al is het tegelijk heel onwen nig." In het gesprek ontkomen ze toch niet aan het trekken van vergelijkingen tussen de "kerk" en de "basisgroep", en dat is ook niet verwonderlijk als men bedenkt dat de Basisgroep in ze kere zin een soort "geestelijk onder dak" voor hen is geworden Eén van de meest in het oog springen de verschillen is volgens Joop vooral de maatschappelijke betrokkenheid. "In de kerk heb ik altijd gevoeld dat er een veel te grote afstand was tussen het geloof en de politiek. De bezinning op die relatie is er in de Basisgroep vol op: als het gaat om het vredesvraag stuk, om arbeid, om geld en maat schappelijke status, maar ook over onderwerpen die dicht bij het wezen lijke van het mens-zijn liggen: dood, godsbeeld, geloof, theologie - zeker, ook de rol van de vrouw daarin - de ver deling van de rijkdom en de armoede. De Basisgroep is een ontmoetingspunt van mensen die daarmee zelf heel erg bezig zijn." Matty beaamt dat. "De mensen in de Basisgroep zijn vaak heel erg actief op andere terreinen, zoals actiegroepen: vredesbeweging, milieubeweging, wereldwinkel. Dat komt allemaal weer terug in de Basisgroep zelf. die in dat opzicht weer een rustpunt is. De men sen krijgen er een steuntje in de rug. Tolerantie Het gemis aan een duidelijke structuur ervaren beiden als heel positief. "Er is geen bepaalde norm waaraan we el- kaanrpeten. Wie wat wil, die doet 't. En er is veel tolerantie ten opzichte van mensen die het ergens niet mee eens zijn. Die tolerantie is ongelooflijk waardevol, hoewel ze ook een stuk spanning met zich meebrengt, want waar trek je uiteindelijk de grens. Vooral de starheid van de kerken, het gebrek aan echte bewegingsvrijheid, heeft hen sterk van de kerk ver vreemd. "In de kerk is men vaak zo bang op tere zieltjes te trappen," vindt Matty. "Er wordt voortdurend rekening gehouden met de minst flexi- belen." Joop hield volgens zijn zeggen "een doodvermoeid gevoel" over aan zijn betrokkenheid bij de kerk. "Ik heb er veel energie in gestopt, maar liep voortdurend op tegen iets dat blijkbaar onveranderlijk was. Er werd veel ge praat over Jezus, die ruimte en open heid bood, maar in de kerk zelf lukte dat almaar niet. Toch doet ook de Basisgroep - aange sloten bij de Landelijke Raad van Ba sisgroepen en Kritische gemeenten - het niet zonder een min of meer theo logisch fundament. De bevrijdings theologie, vooral in de Derde Wereld tot ontwikkeling gekomen, heeft er gre- Elitair? Begrippen als "solidariteit met de ar men" komt men in de basis-literatuur nogal eens tegen. Zowel Joop als Matty erkennen dat men daar in de Basisgroep ook niet altijd onmiddellijk zoveel raad mee weet. "Misschien zijn we toch nog teveel met onszelf bezig. We hebben allemaal nog zoveel stor men te verwerken. Het hier en daar gehoorde verwijt dat de Basisgroep toch eigenlijk alleen maar een elitair gezelschap van redelijk welvarende middenklassers is bestrijden Joop en Matty met vuur. "Het enige watje mis schien elitair zou mogen noemen is dat de meesten van ons aardig in staat zijn om met woorden duidelijk te maken wat ze vinden. Hoewel, ik ben toch ook maar een gewone meid,aldus Matty. Op de vraag of de Basisgroep links is antwoordt Matty direct en volmondig: "Ja!". Joop - aarzelend, bedachtzaam - formuleert het zo: "Onze maatschap pelijke oriëntatie is links, inderdaad. Dat blijkt althans zo te zijn, maar de Basisgroep zelf is geen actiegroep, heeft ook niet zo'n uitvoerend karakter. Veel mensen nemen in actie groepen posities in, maar de actie ont- Kees de Wit moet maandag j.l. nogal verrast hebben opgekeken toen hij zijn huis aan de Koninginnelaan 53 verliet. In de tuin prijkte een levensgrote "Abra ham" in een roeiboot, uitgemonsterd als een echte zeiler, zoals Kees zelf ook is. Bovendien hadden buurtbewoners het geheel voorzien van een spandoek, met daarop de nodigende tekst: "Kees 50 jaar, dus staat bij An (zijn echtgenote) de koffie klaar. Daarmee werd onderstreept dat Kees de Wit geboren en getogen Soester - in de buurt een graag geziene figuur is, die op handen wordt gedragen. tig ingang gevonden. "We staan heel nadrukkelijk in de joods-christelijke traditie," aldus Joop. "Voor ons is het christelijk geloof er één van persoon lijke keuzes doen, nooit vrijblijvend of met het oeroude enerzijds-anderzijds. Politiek gezien kiest de Basisbeweging zonder terughoudendheid voor "wie onderliggen," de sociaal zwakkeren, zoals ook de eerste gemeente van christenen dat 2000 jaar geleden deed." Dat gemeente-zijn beleven zij vooral in de Basisgroep. "Het geeft me een rijk gevoel," aldus Joop. "Het wil niet zeg gen dat wij nu op zo'n ideale manier met elkaar omgaan," vult Matty aan, "maar ik weet dat ik zó naar een paar mensen van de groep toe zou kunnen gaan, als ik ergens mee zou zitten." Geen illusies Toch is de gemeente uit Handelingen, bakermat van de kerk, geen volstrekte toetssteen voor het onderling optrekken van de "Basismensen". "Dat was in die tijd een ver ideaal maar we willen niet het gevaar lopen dat we elkaar daarop op een drukkende manier aanspreken," vindt Joop. Mat ty: "Ach, toen ging het tenslotte ook fout, dus illusies hoeven we niet te heb ben." De Basisgroep kent niet het gevoel van elkaar koste wat 't kost te moeten vast houden. "Wie weg wil, die gaat weg," verduidelijkt Joop. "Als dat in open heid naar elkaar gebeurt, kan dat zonder schuldgevoelens. De leden van de Basisgroep onder scheiden zich in weinig van andere mensen, "maar ik heb wel eens het idee dat de groep wordt gevormd door mensen die persoonlijke stormen heb ben doorstaan, die 'geleefd' hebben, van alles meegemaakt en gekozen, een bepaalde kant zijn opgegaan," merkt Matty op. Dat een geloofscrisis misschien een ge meenschappelijk kenmerk zou kunnen zijn geloven ze niet, al zijn leden van de Basisgroep daarmee wel bezig. Joop: "Veel van ons zijn met een schok losge komen van hun opvoeding en de daar bij horende gedragspatronen. Maar bij een heleboel anderen heeft zich die los making als een heel geleidelijk proces voorgedaan." Overigens zijn er heel wat leden die nog zeer regelmatig naar de kerk gaan. In Baarn is er ook wel sprake ge weest van enig kontakt tussen Kerken en Basisgroep. "In Soest hebben we van officiële kerkelijke zijde echter nog nooit iets gehoord," merkt Joop op. "Toch is het fijn als je ziet hoeveel

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 14