I IGNE wat, mmmim öffi vereniging ft NDEL B.V. rrootse uitvoering van [ohe Messe' in litverkochte Oude Kerk rik houd van concrete voorstellingen' Bij ons op Soest Vredesgroet per ballon Morgenavond start IKON met deels in Soest opgenomen jeugdserie Schilderijen van Lambertus van de Kooy "Rozen hebben doornen" Meningen van lezers jan en daar en profiteren. ?r krijgt U bij ntrekkelijke r, bv. 25-30% en naar de in onze ortiment en «preken van strekt) SENTRUM ■SOEST jlpESniEIïSsg BENT U NOG NOOIT' BIJ LAMBIEK GEWEEST? Nieuw seizoen Kinderfilmhuis Artishock succesvol gestart Filmhuis: De Stille Oceaan van Digna Sinke - - - Bustocht Rode Kruis SOESTER COURANT PAGINA 9 10 JAAR 10 JAAR 'an 8 tot 13 uur 4-18205-13096 I JAAR 10JAAR i f. I ikzijz'n motorische ïnz'n vele gebruiks- -'jz n binnenruimte, z'n andioze wegligginn z n grote binnen in en motoren. 'n komfort, <euzein l slechts twee voorradig. Perfekte komfort 3er dan driehonderd bezoekers heb- ^n zondagmiddag genoten van een jtse uitvoering van Bach's Hohe Jesse in de Oude Kerk te Soest door it Nederlands Bach Ensemble. jr de pauze werd in elf muzikale ^hetsen het verschil uit de doeken pdaan tussen de Schepper en Zijn ifprijzende en om erbarmen sme- ïnde onderdanen. let eerste "Kyrie eleison" klonk op eze trieste herfstzondag nog wat te- jghoudend, maar met het fraaie duet Mayke Suurmond (sopraan) en >n zelfverzekerde Simon Schouten lt!) en met het opgewekte meer- temmige Gloria was de Kerkebuurt foor lange tijd buitengesloten. [ooral de fluitsolo tijdens Robert "supe's optreden trok de aandacht, ials ook het sonore geluid van de bas peter Kooy, die schitterend werd be geleid door twee fagotten en een hoorn, óndanks alle kabbalistische bespie gelingen, dat Bach op geniale wijze een ïetwerk van heilige getallen door deze jijbelse mis zou hebben geweven, lonk het laatste, vijfstemmige koor »ewoon uitbundig. Na de koffie daalde de retoriek op nieuw neer op het aandachtige publiek en werd in nog eens dertien taferelen de evangelische geloofsbelijdenis uit gezongen, verhalend, en vooral instru mentaal wat zekerder dan vóór de pauze. Deze delen eindigen in een jubilend Sanctus, wat de kern van het latijnse verhaal moet zijn. Na een heel mooi Benedictus wordt het meesterwerk van de beroemde componist uit Leipzig afgesloten met het bijna populaire Agnus Dei, waarna nog de verzuchting van alle tijden opstijgt: Dona nobis pacem. Geef ons vrede. Het dankbare applaus gold vooral de rustige dirigent Krijn Koetsveld, die op zondag 25 november een thee-con cert in de Oude Kerk verzorgt met het Nederlands Motet- en Madrigaalkoor. Het Nederlands Bach Ensemble is van plan in de toekomst Mozart's Grosse Messe (KV 427) en het Requiem (KV 626) uit te voeren. Ook staat op het programma Haydn's Jahreszeiten en Bach's Matthaus Passion. JAN VISSER RESTAURANT BURG. GROTHE5TRAAT16 SOEST. 02155-17249 Paard op spoorbaan De politie greep vorige week in nadat telefonisch was gemeld dat er op de spoorbaan in de polder een paard liep Men wist het dier in een weiland aan de Peter v.d. Breemerweg te drijven. De eigenaar kon niet aanstonds worden opgespoord. MAndré Spruit exposeert in 'Lambiek' De Amersfoortse kunstschilder Adré ■Spruit exposeert gedurende de maan-. den oktober en november tien aquarel-. len en zeven olieverfschilderijen in het I Soester café/eethuis "Lambiek" aan I de Burg. Grothestraat 16. Zijn aquarel- I len heeft hij nog nooit op deze manier I bij elkaar geëxposeerd. Het zijn kleine. I juweeltjes in zachte tinten, die pittoreske: 1 plekjes voorstellen in het buitenland. De: olieverven beperken zich deze keer tot ge- I ruite handdoeken, een fraai tegelpla- I teau en enkel zonnige strandtafere-. I len. André Spruit is geen onbekende in Soest. Hij exposeerde in deze gemeente in 1982 grote doeken in stadsgezich ten, interieurs en landschappen zonder mensen en dieren. Hij deed ook mee aan de "Wachter"-expositie van Jan Visser vorig jaar. In het dagelijks leven is Adré Spruit adjunct-directeur van de roomskatho- lieke pedagogische academie Sint Agnes in Amersfoort. Als autodidact schildert en tekent hij eigenlijk alleen maar concrete voorstellingen. Ook in zijn poëzie belijdt hij deze opvatting. In 1968 verscheen bij Desclee de Brouwer zijn poëziebundel "Het Sub jectief Heelal". Het is de bedoeling dat vanaf heden regelmatig in "Lambiek" kleine (ver koop) exposities worden georgani seerd, die twee maanden duren. In de cember stelt de Amsterdamse foto graaf Leo Mooyman zijn foto's ten toon. In februari 1985 is de Soester tekenleraar Gerrit Plomp aan de beurt. Jongeren hebben weinig tijd en aandacht voor oude mensen en de dingen die voorbijgaan. Zelden vragen moderne lieden aan een bejaarde man of vrouw: wat deed U toen, wat gebeurde er precies in Soest, hoe zat dat eigenlijk? In Bij ons op Soest" publiceert de Soester Courant verhalen van echte Soesters die in deze gemeente zijn geboren of getogen. Jan Visser loopt hen tegen het lijf, luistert geïnteres seerd en schrijft hun relaas op. Vandaag: mevrouw C.A.Kaal-Ouwehand (89) Rustenburg De schrijfster: "Mijn eerste, grote ver driet had ik toen ik vier jaar was. Toen stierf mijn grootmoeder. Ik zie haar nog voor me. Ze zat altijd voor het raam met haar voeten op een stoof waarin een gloeiende briket lag. Ik zat naast haar met mijn hoofd op haar schoot. Mijn moeder had weinig tijd voor me in het grote gezin, maar groot moeder kon uren voor me klaar zitten met haar hand op mijn hoofd. Dat beeld vergeet ik nooit meer. Ik had zo graag willen doorleren, maar vader zei altijd: "meisjes werken niet". Mijn broers mochten wel studeren, maar we kregen in Rotterdam wel allemaal pianoles. Ik schreef fantastische ver haaltjes. De juffrouw zei altijd: "Ka- trientje, die verhaaltjes bewaar ik". Ek wou dat ik ze nu nog had, want ik heb altijd schrijfster willen worden. Op straat speelde ik al leen maar met jongens en met mijn oudere broers. Mijn liefste wens was toen een overall, maar die kreeg ik niet. Later toen de jongens op een an dere manier naar me gingen kijken, veranderde ik. Over mijn jeugd ben ik bezig een boek te schrijven. Voor mijn kleinzoon. Mijn man en ik kwamen op Soest wonen in 1925 aan de Eigendom weg in een huis van de gebroeders Swager, makelaars. Geen gas, geen water, alleen een pomp. Als mijn man thuis kwam 's avonds, moest hij eerst twee emmers water halen bij de onder wijzer want die had waterleiding. Toen ik in verwachting was, bleek ik niet langer tegen pompwater te kunnen en verhuisden we naar de Van Lennep- laan en daar heb ik tot 1968 gewoond. Mijn man was een echte Amersfoorter. Hij voetbalde bij H.V.C. waar ze hem "stompie" noemden. Eerst begreep ik dat niet, maar hij voetbalde een beetje gebogen, vandaar. Ik ben stapel op voetballen en kijk elke week naar Studio Sport en ik volg alle politieke rubrieken en nieuwsuitzendingen op t.v. Aan de Van Lenneplaan stonden toen zes huizen, verder alleen maar weilanden. Pas in Soest voelde ik me als een stadsmens erg eenzaam. Als ik vroeger lid werd van een club zat ik zo in het bestuur. Ik was altijd zeer actief, maar in mijn huwelijk heb ik niets gedaan. Mijn man wilde dat niet. Ik was een gewone, nuchtere huis vrouw. Wel schreef ik af en toe een versje. Mijn man was vertegenwoor diger in meubels. Hij reisde met de trein. Dat Soester treintje noemden we "bello". Dan stak ik mijn vinger op tegen de hond en zei: hoor! bello! en dan rende hij naar het stationnetje om mijn man op te halen. Die hond paste ook op mijn enige dochter. Ik hoefde maar te kijken voor welk tuinhekje in de Van Lenneplaan de hond lag, dan wist ik dat mijn dochter tje daar was. De sleutels In de oorlog is mijn man gegijzeld en weggevoerd van Soest naar Amers foort en Vught. Met nog zestien ander en: een" smid van de Braamweg, de directeur van de gasfabriek, een le raar, enz. Pas in 1944 kwam hij terug, geestelijk in de war. In 1955 is hij ge storven. Daarna heb ik zeker drie hu welijksaanzoeken gekregen. Maar toen dacht ik dat 58 jaar veel te oud was. Dat zou ik nu niet meer zeggen. Dat leert het leven je wel. Ik was vaak ite. tb ziek, veel in ziekenhuizen gelegen. Na de eerste keer kende mijn dochtertje me zelfs niet meer. Daar heb ik veel verdriet van gehad. De laatste keer lag ik bewusteloos, alleen, in dat grote huis. Mijn dochter was getrouwd en woonde ver weg. In Zonnegloren woog ik nog 88 pond. Toen ik beter was, kwam de dokter op de rand van mijn bed zitten en zei: dit zijn de sleutels van uw kamer in Molenschot. Ik kon geen woord zeggen en smeet de sleu tels door de ziekenzaal. Dat is nu zes tien jaar geleden. Ik hoorde bij de eerste groep van 200 bewoners die hier in Molenschot ging wonen. Vóór die tijd had ik tien jaar lang een dubbeltje in de week gespaard voor de vereni ging "Rustenburg", die dit bejaarden centrum heeft gesticht. Ik was toen jong en moest er om lachen. Je spaar de gewoon mee. Het was hier een land goed met een molen, vandaar de naam Molenschot. Ik voel me nu beter dan zestien jaar geleden. Ik doe alles. Ik ben voorzitter van de bewoners commissie (zie foto) en voorzitter van het zangkoor van 60 leden. En ik schrijf. Ik heb een brief geschreven destijds naar Til Gardeniers en ook antwoord ontvangen. Elk jaar maak ik een verslag voor de Soester Courant Foto:Herman van Dam. op rijm van de Zonnebloemreis op de "Alex van Wayenburg". Uit 1975: een compliment voor kok van Dril, want we smulden en waren muisstil, net als het spreekwoord het zo ziet: als katjes muizen, mauwen ze niet." Ze noemen me de dichteres van Molen schot. In die hoedanigheid opende ik de nieuwe AROS-studio. Ik ben ook drie keer voor de televisie geweest. Is mijn thee koud? Ach, daar word je mooi van als je dood bent en dat is toch belang rijk, hè, als ze naar je kijken? In 1982 heb ik op een hoorzitting in Amersfoort over Zonnegloren gedepu teerde staten toegesproken.Ik zei toen: "Als u geluk heeft - of misschien wordt het wel een ongeluk- wordt u ook eens bejaard. Dan heeft ook u geen auto meer die u overal heen brengt. Dan hangt ook u af van de menslievendheid van anderen. Denkt u zich eens in, hoe u het dan zal vinden, als ze u uw ziekenhuis in uw woonplaats afnemen" Ik denk wel eens: ben ik niet te oud voor dit soort dingen? Maar de dir°c- trice zei laatst: als je werkelijk ophield werd je oud. Ik denk dat ik in het har nas sterf. Maar je moet nu wel weg, want straks heb ik engelse les." JAN VISSER .Vrede begint bij...jou" stond te lezen op de papieren duifjes, die aan de tien tallen ballonnen hingen die vorige week vrijdag de lucht ingingen. Bij de lnsingerschool Dat gebeurde als af sluiting van een project in de Vredes- week, onder het motto: "Waarin het kleine groot kan zijn". Onderwijskrachten en kinderen van de lnsingerschool gaven in deze week veel aandacht aan het werk van Amnesty International. Eén van de onderdelen van het project was de opvoering van een sprookje, waarin brieven werden geschreven aan de machthebbers in dictatuur-landen, ten behoeve van de vrijlating van politieke gevangenen. SsSEBL». Foto: Goos van der Wilt De brieven ondergingen tijdens het sprookje een metamorfose. De brieven werden vogels, en deze vogels vlogen dreigend rond de dictators van de ver schillende landen. Hun restte dan ook niets anders dan alle politieke gevang enen vrij te laten. Op de papieren duifjes stonden ook de namen en adressen van de schoolkin deren vermeld. Het is dus goed moge lijk dat inwoners van Soest of omge ving een ballon aantreffen, voorzien van een papieren duifje. De vinders worden door de leerlingen verzocht om de afzender in kennis te stellen van de vondst, tenminste als zij ook de slogan „De vrede begint bij jou" in zich op willen nemen. Zondag j.l.^i^het lunflejifilmhuis Arti- shock het nieuwe seizoen gestart met uitverkochte zaal. Dat was niet zo verwonderlijk, omdat het programma met een goochelaar en een goede film natuurlijk uitstekende ingrediënten be vatte. De organisatoren. hadden Jn de socië teit een kennismakingsdrankje, wat door de ouders op prijs gesteld werd. Het enthousiaste team kreeg hierdoor de gelegenheid met de ouders te praten over het reilen en zeilen van het Kin derfilmhuis. uit de doeken gedaan dat er de volgen de maand weer een geweldig program ma georganiseerd is. Op die middag - zondag 28 oktober- wordt de nieuwe naam voor het Kinderfilmhuis geko zen. Formulieren hiervoor kunnen worden opgehaald bij Van Hamel straat 130. tel. 19037. De goochelaar Ferry Gerats wist het jonge publiek op een proffessionele wijze zo te boeien, dat het applaus niet van de lucht was. Het "wegtoveren" van knopen uit touwen en zijn eigen kledingstukken waren de hoogtepunten uit zijn programma. In de pauze mochten kinderen zich op geven die mee willen doen bij het orga niseren van de Kinderfilmmiddagen. Zij gaan zich bezig houden met het uit zoeken van films. theater en werkzaamheden die op een middag no dig zijn. Na de pauze, waarin alle kinderen een versnapering kregen, begon de Bom mel-film "Als je begrijpt wat ik be doel Een prachtige animatiefilm -ge- maakt door Martin Toonder- boeide ook de oudere aanwezigen. 'Eengat inde grens':Ned 2. 19.12 uur Morgenavond, donderdag 4 oktober, om 19.12 uur, zendt de IKON-televisie het eerste deel uit van de nieuwe jeugd serie Een gat in de grens': op Neder land 2. De opnamen voor deze serie speelden zich vorig jaar gedeeltelijk in Soest af, waar de Bussumse film maatschappij Added Films Holland in opdracht van de IKON enkele dagen, filmde op de autosloperij De Ridder aan de Soesterbergsestraat. Aan de opnamen verleenden ook de Soester politie en de brandweer medewerking, evenals Ton de Ridder. Hij speelt de rol van beheerder van de sloperij. Veel geluk hadden de filmmakers niet bij de opnamen. Op de dag dat het had moeten regenen, was het stralend weer. Omdat toen de regenscènes op het programma stonden, werd de hulp van de brandweer ingeroepen om voor een regengordijn te zorgen. Die mede werking werd toen verleend in het kader van de wekelijkse oefenavond. Op de vijfde opnamedag in Soest had het mooi weer moeten zijn, maar uitge rekend toen kwam het water met bak ken tegelijk uit de hemel. Daardoor kon alleen tussen de buien door worden gefilmd. Toen speelden ook twee poli tiemannen mee, de hoofdagent H. Truin en de agent L. Bomhof. Zij y moesten op de sloperij zoeken naar twee uit een tehuis en van huis wegge lopen kinderen, die de hoofdrol in de film spelen. De politiemannen vonden wel de plaats waar de kinderen zich een poos hadden schuilgehouden, maar op dat moment waren ze al verdwenen. 'Een gat in de grens' wordt gere gisseerd door Froukje Bos en Ruud Schuitemaker. Het verhaal gaat over twee jongens en een meisje van veer tien en vijftien jaar. Ze zijn om ver schillende redenen weggelopen van huis en uit een tehuis. Ze ontmoeten elkaar bij toeval en proberen de grens over te komen. Dat lukt niet en daar om zoeken ze ergens onderdak. Op een autosloperij vinden ze dat. Ze richten een autobus in als woon- en slaap plaats. Ze voeden zich met mals uit het veld. Uiteindelijk wordt daardoor hun verblijfplaats ontdekt, omdat de boer telkens maïs mist. In de film speelt ook een verslag gever een rol. Hij is de kinderen op het spoor en probeert niet hen in contact te komen voor een exclusief verhaal en ook wel om hen een beetje te helpen. Toch geeft juist hij de douane en de poltie een tip, waardoor de kinderen kunnen worden gepakt Donderdag 1) oktober 21.00 uur Op donderdag 4 oktober om 21.00 uur is het speelfilmdebuut van de Neder landse regisseuse Digna Sinke DE STILLE OCEAAN in Filmhuis Arti shock te zien. Onderwerp in de film is de persoonlijke crisis van de journalis te Marian Winters (Josée Ruiter). Als dagblad correspondente in Zuid-Ame- rika heeft ze het zwaar te verduren met de mensonterende toestanden die ze daar aantreft. Wanneer dan ook nog haar vriend Miguel op gewelddadige wijze omkomt, keert Marian verslagen naar Nederland. Hiermee begint de film. Thuisgekomen en voorlopig wo nend bij haar moeder .vindt zij daar niet de noodzakelijke rust. Tussen moeder en dochter botert het niet. Een vriendendienst aan een politieke vluch teling, waarmee ze trouwt voor een verblijfsvergunning, brengt haar in konflikt met de vreemdelingenpolitie. In al deze misère ontfermt zij zich over haar geestelijk achtergebleven broer. Emil (Josse de Pauw), die door de rest van de familie wordt verwaar loosd. Een aangrijpend debuut met een fascinerende hoofdrol van Josée Ruiter. De film ging in maart van dit jaar in première. DE STILLE OCEAAN volgt de psycho logische ontwikkeling van de journalis te Marian Winters. In flashback wordt gaandeweg in de film onthuld, dat ze het voor haar beroep zo belangrijke evenwicht tussen gevoel en verstand verloor na de arrestatie en de dood van haar vriend Miguel. Haar vlucht letterlijk: van Zuid-Amerika naar Ne derland i voor machteloosheid en ver driet brengt haar geen opluchting, maar voert naar de begrafenis van haar vader die vlak voor haar thuis komst overleed. De problemen stape len zich op. Marian raakte haar grip op de omgeving kwijt en slaat dicht. Ze kan niet meer communiceren en niet meer schrijven. De enige waar mee ze nog kontakt heeft is haar achterlijke broer Emil, die in een in richting zit. Hij kan haar geven wat zij bij andere mensen mist. Met Emil kan ze "praten": om uitleg vraagt hij niet. Samen halen ze herinneringen op. Hoe ze als kind de rivier bij het ouderlijk huis "De Stille Oceaan" noemde, en hoe ze in een bootje roman tisch op zoek gingen naar het "geluk" voor alle mensen dat achter de oce aan te vinden zou zijn. Marian steekt ook in de film meermalen de rivier over, telkens wanneer ze haar broer uit de inrichting heeft weggehaald. Iedere keer blijkt dat "geluk" toch niet aan de andere kant te liggen. Door associaties gaat Marian steeds meer overeenkom sten zien tussen haar vermoorde gelief de Miguel en haar broer Emil. Wat ze niet voor Miguel kan doen. wil Marian dan nu goed maken met haar broer die evenmin in staat is zich aan te passen in de maatschappij. Uiteindelijk loopt deze hulp fataal af. Digna Sinke over het thema van de film: "Het is een groot falen van communicatie, de hele film door. Het heeft te maken met ge voel en verstand. Met het verstand kun je nog wel woorden aan elkaar breien en zinnen maken die mensen kunnen lezen of horen, maar het gevoel kan een totaal andere weg opgaan. Com municatie is een poging om daarin een evenwicht te bereiken en dat kan mis lukken. Marian Winters merkt dat ze daarin faalt. Dat het misschien wel nooit anders zal kunnen zijn. Ze vindt het zinloos om nog op te schrijven wat ze heeft meegemaakt". Aanvang: 21.00 uur. Entree: 5.-/leden CJP en 65 ƒ■*,-. De tiende en laatste aflevering in deze serie waarbij mijn schilderijen en ik te gast waren bij de Soester Courant en bij u onder de aandacht kwamen. De afbeelding van deze week "rozen zonder doornen" is gevoelig en heeft verwantschap met een gedicht. Om het laatste te verduidelijken probeer ik in eenvoudige poëzie gevoelens tot uit drukking te brengen. Op dinsdag 25 september had het Rode Kruis afd. Soest/S'berg weer een uit stapje georganiseerd voor hen die zel den of nooit uitgaan. Om 8.30 uur ver trokken we van Honsbergen in natuur lijk een rode bus via Molenschot, waar meer gasten de bus volmaakten. Alles liep vlot en volgens regels, alleen Pluvius liet het regenwater stromen en helaas kreeg de zon de hele dag geen Rans. De stemming was toch goed, op weg naar 'Berg en Bos' in Apeldoorn, waar we twee kopjes heerlijke koffie aangeboden kregen met een dikke plak cake. Helaas was het niet moge lijk een wandeling te maken in het mooie natuurpark. Weer in de bus reden we richting Har derwijk, waar een zeer goed verzorgde en uitgebreide lunch ons wachtte. Hierna bezochten we het Dolfinarium, waar we de prestaties en de intelligen tie van de dolfijnen en de zeeleeuwen bewonderde. Om 15.30 uur stapten we weer in de bus, maar er werd nog wel even gestopt bij een paling-rokerij om wat verse pa ling te kunnen kopen. De leidsters van "De roos is het symbool van de liefde. Beiden zeer mooi, heel schoon en zo rein; Vuurrode rozen wil ik jou schenken en krijg dan wat liefde terug; Wees wel voorzich tig, want vlug kan het gebeuren dat beide veranderen in bloedrode pijn" "Rozen hebben doornen" is op deze pa gina in zwart-wit weergegeven. In wer kelijkheid is er sprake van een festijn van kleuren. Die werkelijkheid is binnenkort te zien op een expositie. het Rode Kruis hielpen hen die in rol stoelen zaten en hen die een steuntje nodig hadden. Ook hadden we een prettige en hulpvaardige chauffeur Nico die ons opmerkzaam maakte op bijzonderheden die we passeerden, zo als het park bij het Koninklijk Paleis Het Loo. In Putten wees hij ons op een standbeeld van een vrouw, een oor logsmonument. In Hoevelaken reden we langs een tuin met een ontelbare hoeveelheid kabouters, een kleurrijk en fleurig geheel. Het eind van de trip was bij restaurant 'De Soester Dui nen', waar we gelegenheid kregen een drankje te bestellen. Een uitgebreid en goed verzorgd diner was het slotstuk en zo was ook weer de inwendige mens versterkt. Het was nu 7.30 uur en familie of vrienden kwa men de gasten van het Rode Kruis weer ophalen. Ik denk dat we allen nog vaak goede herinneringen aan deze ge noeglijke dag zullen hebben. Ik weet dat ik namens aiie gasten een woord van dank uit aan het Rode Kruis, en hoop dat vele mensen het Rode Kruis willen steunen, zodat dit uit stapje een jaarlijkse traditie zal kun nen blijven. Ook een woord van hulde en dank aan de leidsters, die al hun aandacht en steun gaven aan hen die het nodig hadden. Mimi Roosekrans, Veenbesstraat 56.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 9