1 taakt Bl vereniging 'n' mmzaa Dit seizoen rekent Artishock op bijna duizend cursisten Ds. Jac. Smit nam in feestelijke dienst afscheid van 'De Open Hof' Jan Visser opende expositie van Sebo Detmers I-li Prijsuitreiking bij de Bondsspaarbank Kunstzaal 'De Drie Ringen' geopend met expositie Lambertus v.d. Kooij 75 gulden beloning S.K. V.A. -directeur Ernst Dienaar: FilmhuisHongaarse Rhapsodie en Allegro Barbaro Jana Beranova bij dichterskring Amersfoort Opening environment van Annemieke van den Abbeele Opening tentoonstelling Brons (t) tijd Open Podium/Jam-sessie PAGINA 16 O OÖO Meer auto, minder zorgen. voor het terugbezor gen van 9 jaar oude zwart-witte kater Boris, witte voetjes, witte bef met zwarte kin, klein wit staart- puntje. P. Backelandt Middelwijkstraat 44 Soest-Tel. 17060 oV sgin/iis smstgeschenk Jlator. inleg van minimaal 'lie een calculator, tenen wat u wilt, maar indsspaarbank vindt u tsito met zoveel voordelen. wgdkalender. spaarbank 'oek Nieuweweg, 'oerijn 23, Tel. 23280. WOENSDAG 10 OKTORFR 1934 SOESTER COURANT PAGINA 17 PS-SHAWlf! Ff! r,| A-7FTTERII voor GLASREPARATIES 1 en levering van o.a. THERMOPANE, J SANCOU30LATÏEGLAS, VOORZETRAMEN _Varenstraat 74 - Soest Telefoon: 02155-10731 Het gaat erg goed met de Stichting Kunstzinnige Vorming "Artishock" (niet te verwarren met de Vcreniirinr Artishock). Dat is de mening van di recteur Ernst Dienaar (40), die sinds tweeënhalf jaar In het Artlshockgebouw de soepter zwaait. In het vorig seizoen Kepen 950 cursisten In en uit, dit jaar hoopt dat creativiteitscentrum aan de Steenhoffstraat alle records te breken ln haar bestaan 1966) en het magische getal van duizend deelnemers te halen Ook het werk ln kleuter- en lager on derwijs nam toe. Dit alles ondanks de bezuinigingen. Men constateert dat het creativlteitsbolwerk ln Soest steeds meer doet met minder geld. Het beleid van de laatste jaren begint zijn vruch- ten af te werpen. Ondanks deze goede berichten blijft de dreiging van een onzekere toekomst bestaan. "Aan het eind van 1984 weten we nog steeds niet precies wat er gaat gebeuren. Het welzijnsbeleid in Soest verloopt niet vlekkeloos. Boven het Artlshockgebouw blijft voorlopig een dreigende donderwolk hangen", aldus Ernst Dienaar. In de "Hoofdlijnen voor een te voeren welzijnsbeleidsplan" (8 pagina's), dat de vorige week werd gepubliceerd door het college van B. W. en dat donderdagmiddag a.s. om half vijf in een openbare vergadering van de raadscommissie Welzijn (Lange Brink- weg) wordt bediscussieerd, komt het woord Artishock niet voor. En dat be tekent voor de 28 werknemers van dit creativiteitsbedrijf een grote teleur stelling. En dat geldt ook voor het dorpshuis "De Borg" (7 werknemers). Het college schrijft letterlijk, dat zij geen aanleiding ziet de Cultuurnota van 1977 bij te steUen. Arti Deze week verschijnt het eerste num mer van het kwartaalblad "Arti", dat het creatief centrum gaat uitgeven ten behoeve van haar cursisten, do centen en belangstellenden. Daaruit blijkt dat een aantal verbeteringen en uitbreidingen zijn gerealiseerd, die bezuinigend werken. De administratie werd geautomatiseerd en de drukkerij werd vernieuwd. Er kwam moderne video-apparatuur bij, goede geluids apparatuur. fototoestellen, smalfilm- camera's en een daglichtprojectiekast. Alles voor gebruik op scholen en in het sociaal-cultureel werk. Om goed voor deze taak voorbereid te zijn vonden de drie centra voor Kunst zinnige Vorming in de regio elkaar en vormden een nieuwe stichting. De Muziekschool en de creativiteits centra "De Hof" (Amersfoort) en "Artishock" (Soest) werken daarin nauw samen om een goede program- mering te realiseren. Het onderwijs maakt dankbaar gebruik van deze programma's voor ondersteuning van de kunstzinnige vakken. Het terrein van het sociaalculturele werk kent de mogelijkheden van deze ondersteuning nog onvoldoende. In de komende jaren zullen de centra proberen meer bekend heid hieraan te geven door gesprek ken, folders, e.d. Artishock beschikt over deskundigheid op onderwijs kundig en educatief terrein. Aan deze educatieve activiteiten zijn tentoon stellingen, filmvoorstellingen, uitvoe- ringen, lezingen, e.d. verbonden. De Borg Nog steeds bestaat de kans, dat Arti shock gaat verhuizen naar De Borg wat tot ingrijpende gevolgen zal leiden. Een commissie van staf en docenten heeft de mogelijkheden grondig onder zocht. Een uitgebreid rapport ligt thans vertrouwelijk bij de raadsleden. Vol gens Ernst Dienaar kan het Borg-ge- bouw met geringe aanpassingen een prima cultureel - en creatief centrum worden: - het cursuspakket wordt beter ge huisvest - het educatieve element (tentoonstel lingen, uitvoeringen, etc.) komt beter tot zijn recht - het steunfunctiewerk voor onderwijs en soc. cult. werk wordt beter gehuis vest - het gebouw leent zich uitstekend voor de koppeling van kunstzinnige activi teiten, de kunsten en de amateuris tische kunst (brugfunctie van een cul tureel/creatief centrum) Toen op 1 oktober de provinciaal in specteur kunstzinnige vorming op be zoek was om de ontwikkelingen en ge beurtenissen in Soest te bespreken, werd er ook een bezoek gebracht aan de Borg. Daarbij werd Dienaar ge steund in zijn plannen, die hij graag eens met de inspecteur samen monde ling aan de raadsleden zou willen ont vouwen. "Bij een eventuele verhuizing van het creativiteitscentrum naar De Borg wordt het mogelijk gemaakt praktisch alle activiteiten die in Artishock thuis horen onder één dak te brengen. De directe verbinding tussen de professio nele kunst, het onderwijs, het cursus pakket, de educatieve activiteiten, enz. maakt voortdurende vernieuwingen mogelijk, omdat de diverse werkter reinen elkaar kunnen beïnvloeden. Waar minder geld beschikbaar is en waar we toch de inhoud van ons werk voor de Soester gemeenschap willen behouden is het nodig om verstandig met de beschikbare gelden om te gaan. Samenwerking en respect voor elkaar is daarvoor een eerste vereiste", aldus de Artishock-directeur. fci een goed gevulde "Open Hof" vond zondagmiddag j.1. de officiële afscheids dienst plaats van ds. Jac. Smit, predi kant van de hervormde wijkgemeente "De Open Hof", in verband met diens vertrek naar Driebergen. De dienst van Schrift en Tafel, waarin ds. Smit zelf voorging, werd bijgewoond door een groot aantal gemeenteleden en ge nodigden en vrijwel alle Soester col lega-pastores. Door het grote aandeel van zang en muziek in de viering kreeg de afscheidsdienst een feestelijk ka rakter, vooral door het optreden van de cantorij o.l.v. van TjaUing Roosjen, organist Jean Telder en fluitiste Ma rijke van Spijker. Voor zijn korte preek had ds. Smit als uitgangspunt de tekst gekozen uit Romeinen 8: "Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?", dat hij niet zo maar een stukje theologie van Paulus noemde, maar een hymne: "een lof zang op Gods liefde, die niet kapot te krijgen is". Paulus, hunkering en hoop om te worden bevrijd groeit tot zeker heid, aldus ds. Smit in zijn uitleg. "God voor ons" - dat is de kern van het evangelie. God is op geen andere manier almachtig dan in de almacht van zijn liefde, zoals duidelijk wordt in Jezus, die helend, bemoedigend en bevrijdend rondging, en door zijn lief de niet van het kruis kon komen, omdat hij uit alle macht de wereld en de mensen wilde vasthouden. Het "God voor ons" mag echter nooit worden geannexeerd, zoals het zelfs op de koppelriemen van de nazi-sol- daten kwam te staan, maar het moet als een geschenk in geloof worden ont vangen, aldus ds. Smit. Alle aanvech tingen die Paulus in zijn tekst opsomt gelden ook nu, in de vorm van vervol ging en lijden, veraf en dichtbij, en hebben op een of andere manier te maken met het lijden van Christus. Geen liefde is volmaakter dan die van Hem die zichzelf wegschonk en ons door de diepste diepten heenhelpt. "Er, is geen plek waar een mens te rechtkomt of Hij is daar ook!", aldus ds. Smit. "Als 'mensen van Pasen' heb ben wij een levende Heer, zijn wij meer dan overwinnaars en kunnen wij geloven tegen de klippen op: God voor ons, en niets kan ons scheiden van zijn liefde." Aan het slot van de dienst haalde ds. Smit herinneringen op aan zijn komst naar Soest, aan de samenwerking tus sen hervormden, gereformeerden en rooms-katholieken in de eerste jaren in de "Open Hof". Hij merkte op in zijn bijna 14 jaren in Soest met veel vreug de te hebben mogen werken en van Soest te zijn gaan houden. "Er zijn blije perioden geweest en ook moeilijke, mo menten van optimisme en ogenblikken van teleurstelling, maar ik heb ge probeerd de boodschap van Gods heil steeds in de eredienst te vertolken en in allerlei groepen. En ik heb ont dekt: wat kunnen mensen veel voor elkaar betekenen en aan elkaar groeien..." Hij vermeldde verder zijn vreugde over de uitbreiding van de Open Hof, en zijn verdriet om het af staan van het kostbare orgeltje aan de Oude Kerk. en de ontspanning die de cantorij hem zo vaak had bezorgd. Voor wat betreft de hervormd-gere- formeerde samenwerking in de beide wijkgemeenten sprak hij de hoop uit dat deze met een behoorlijk tempo zou voortgaan. In een uitvoerige opsom ming bedankte hij allen met wie hij in zijn werk in Soest op een of andere wijze te maken heeft gehad, en hij herinnerde eraan dat men destijds had gezegd dat Soest geen gemakkelijke gemeente was. "Om die eerlijkheid heb ik de uitnodiging ook aangenomen, en ik heb er geen seconde spijt van gehad." Hij wenste de gemeente heel veel goeds en sprak de hoop uit dat de nu ontstane vacature spoedig zou wor den vervuld. Ds. Doeke Land, predikant van de gereformeerde wijkgemeente West, met wie de hervormde wijkgemeente de "Open Hof" samen gebruikt, wees erop dat het goede wonen en werken rondom de Open Hof voor een groot deel aan ds. Smit te danken is geweest. "Het zijn goede jaren geweest, waarin we als vrienden en broeders elkaar hebben aangevoeld en eikaars taal spraken." Ds. Land noemde ds. Smit net zo goed predikant van de gerefor meerde wijkgemeente en wees erop dal er in de loop der jaren heel wat gegroeid is tussen hervormden en gereformeer den. "Wij horen bij elkaar, en zo gaan we verder in Soest. Dat beloven we je. Ds. J. C. Greive sprak woorden van dank namens de hervormde collega's en schetste ds. Smit als een man die hemel en aarde bij elkaar houdt en dus niet "zweeft". Hij herinnerde aan ds. Smit's hartelijk omgang met de men sen, waardoor hij door sommigen wel eens op een vertederende manier als "Smitje" was omschreven. Ds. Greive noemde hem een man zonder kapsones, bescheiden en begiftigd met de gave van het kunnen luisteren. "In je werk heb je laten zien wat trouw is, en daarvan hangt de samenleving aan elkaar." De heer Timmers, voorzitter van de kerkeraad, wees er tenslotte op dat het ds. Smit was geweest die de naam van het kerkgebouw "Open Hof" had ver zonnen, waaruit zijn mening over zijn werk bleek: "mensen de ervaring ge ven als gelovigen in de ruimte te staan." Hij dankte ds. Smit voor de wijze waarop deze in de verkondiging van het Woord en in de vierihg van de gemeente had gewerkt, voor zijn ge duld en zijn ongeduld en zijn vriend schappelijke samenwerking. "We zijn blij dat u het al die jaren hebt volge houden, met uw gezin als thuisbasis. We hopen het 'samen op weg' ook zon der u te kunnen volbrengen", aldus de heer Timmer, die ds. Smit, zijn vrouw en kinderen een goede tijd in Drie bergen toewenste. Na afloop van de dienst maakten velen gebruik van de gelegenheid om per soonlijk afscheid te nemen van ds. Smit en zijn gezin. Vanavond (woens dag 10 oktober) wordt hun in "De Open Hof" een feestelijke afscheidsavond aangeboden door de wijkgemeente. Aanvang: half acht. HE Donderdag 11 oktober 21.001 Jan Visser leidt poëzie-avond De Tsjechische dichteres Jana Bera nova (zij weigert haar leeftijd te noe men), woonachtig in Rotterdam, leest op vrijdagavond 12 oktober a.s. voor uit eigen werk bij de dichterskring Amersfoort in het creatiefcentrum "De Hof" (in "De Flint"), Conincks- straat 58 te Amersfoort. Aanvang: half negen. Jan Visser uit Soest leidt haar om acht uur in en zal na de voorstelling de discussie met de dichteres aanvoeren. Beranova leeft al lang noodgedwongen ver van haar vaderland. Ze dicht, ver taalt literaire schrijvers als Milan Kundera, ze acteert en maakt handge- drukte poëziekaarten en boekjes op een oude degelpers. In het voorjaar van 1985 verschijnt van haar hand een ver taling van een boek van Kundera met de titel "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan." "Je kunt je wortels niet verloochenen", vindt ze, reden waarom ze ook in 1968 tijdens de Russische inval in Tsjecho- slowakije zei: "Ik heb mijn Tsjechi sche ik weer ontdekt". Over die inval maakte ze in 1978 het boek "Praag 21 augustus 1968/Abel en Kaïn waren ook broers." Haar poëzie is haast on-Nederlands. Ze dicht over bomen, bergen, meren en bossen, die voor haar een personifi catie vormen van het leven, maar ook over het milieu en het wereldgebeuren. De gedichten zijn afwisselend aangrij pend en humoristisch, op het puntige af. Haar tekst: als niemand luistert naar niemand vallen er doden in plaats van woorden is als poster uitgegeven door Amnesty International en vaak herhaald op ra dio en televisie, in kranten en tijd schriften, en is heel bekend geworden. Landelijk geniet zij bekendheid door haar vele optredens op poëziemanifes taties. "Geen hemel zo hoog" is uitgegeven bij Agathon in Bussum. De zaal is open om half acht. In de maanden juli en augustus was bij de VPRO de Indrukwekkende televisie serie Dr. Faustus van Miklós Jancsó te bewonderen. Daarin staat de geschie denis van het naoorlogse Hongarije (1944-1973) centraal. In Hongaarse Rhapsodie en Allegro Barbaro, die donderdagavond 11 oktober om 21.00 uur in Filmhuis Artishock vertoond worden, staat de Hongaarse geschie denis van 1911 tot 1945 centraal. In te genstelling tot Dr. Faustus die speciaal voor de televisie is gemaakt, zijn deze twee films uit de geplande trilogie over de Hongaarse geschiedenis gemaakt voor de bioscoop. Deze twee films met een gezamenlijke duur van bijna drie uur, is de duurste en meest ambitieuze produktie die ooit in Hongarije is ondernomen. Het is te vens het eindprodukt van de karak teristieke stijl die Jancsó heeft gecre ëerd in samenwerking met scenario schrijver Hernadi en camerman Janos Kende. Hoofdpersoon en held in deze twee films is Istvan Zsadanyi, die ge durende de films ingrijpend verandert. Hij maakt een ommezwaai van ultra rechtse naar ultra-linkse ideeën. Zo staat hij vlak na de eerste wereldoor log terecht wegens moord op een boe renleider die zich tegen zijn vader ver zette. Later kwam hij onder meer door nationalistische gevoelens in verzet tegen de nazi's. De Hongaarse regis seur Jancsó heeft zijn hoofdpersoon ge baseerd op het leven van de politicus Zsilinski (1886-1944). Zsilinkski kwam uit een voorname familie met een reac- Vrijdag 12 oktober -21.00 uur: ^&jS5SB§- i tionaire achtergrond. Voor de Honga ren is hij een dubieuze held vanwege zijn levenswandel. Niettemin draagt een straat zijn naam in Boedapest. In de films speelt het grootste deel van het verhaal zich af rond het stijlvolle land goed van de hoofdpersoon. De regis seur schildert tegen deze achtergrond de film De camera steeds zwenkend, terugtrekkend, voortsnellend en inzoo mend (zoals in Dr. Faustus) tussen de voortdurende aktiviteiten van solda ten, boeren, dansers, paarden, naakte meisjes en motorfietsen. Werkelijk heid, visioen en droom raken met el kaar verweven, wat tot soms bizarre scènes leidt. De muziek in de film is vol van barok en kunnen we als leitmotiv oppakken. En misschien is dit tevens een vinger wijzing naar de tentoonstelling die a.s. vrijdag 12 oktober om 21.00 uur ge opend wordt. Deze tentoonstelling, of beter: "hoe gebruik en richt je een ruimte in", is niet vreemd van invloe den uit de Barok en Classicisme. In deze (totaal) veranderde ruimte wordt ook de film vertoond! Op donderdag avond kun je ervaren hoe deze barokke ruimte de film en hó&r muziek elkaar aanvullen. Agenda: Do. 18 oktober Fitzcarraldo van Werner Herzog (BRD 1982). Do. 25 oktober Nest in the wind van Olav Neu- land (USSR 1979). Do. 1 november De witte waan van Adriaan Ditvoorst (Ned. 1984). Aanvang: 21.00 uur. Entree:/5.-/leden, CJP en 65+ ƒ4,-. De Soester kunstschilder Sebo Det mers exposeert tot half november bij na tachtig oude en nieuwe potlood tekeningen in zijn atelier aan de Klein Engendaalweg. Tekeningen van bo men, boerderijen en landschappen. Met de overhandiging van het nieuwe tijdschrift "Global Forest Magazine" van de redacteuren Roel van Duijn en Wouter van Diermen opende Jan Visser zaterdagmiddag om 15.00 uur deze huisexpositie, in aanwezigheid van talrijke genodigden. Het nieuwe bomentijdschrift van het Global Forest Fund (postbus 1234 te Bussum) ver telt iets over de theorie van de Ameri kaanse natuurkundige John D. Hama ker, die een opzienbarend boek heeft gepubliceerd: "The Survival of Civili- sation." "Sneeuw in juni in Zuid-Frankrijk; sneeuw in de Sahara; zondvloedachtige regens; julihagel zo groot als pinpong- ballen; lange, koude lentes; extreem warme of juist ijskoude zomers, bijna 900 tornado's per seizoen in de V.S. (tegen 100 normaal), extreem zware stormen, droogte en overstromingen, dit alles gebeurde in de zomers van 1983 en 1984". Volgens Hamaker zijn het de eerste kille tekenen aan de wand. Binnen tien jaar beleven we Jan Visser aan het woord tijdens de opening van de expositie. Foto: Goos van der Wilt weer een nieuwe ijstijd, omdat de bos sen in Europa en Amerika langzaam verdwijnen", aldus Visser, die boven dien enkele van zijn "boom" gedich ten voorlas uit zijn poëziebundels "Klaarwater", "De Katharen komen" en 'Daglicht/Nachtlicht'alle ver schenen bij Bosch Keuning in Baarn. Jan Visser wenste Detmers succes met zijn expositie en sprak de hoop uit dat de Soester kunstschilder nog vele bo men zal tekenen, zolang het nog kan. In het kantoor van de Bondsspaarbank aan de Van Weedestraat vond vorige week dinsdag met een klein beetje, feestelijk ceremonieel de prijsuitrei king plaats van de wedstrijd "Welke toren Is dit", die de Bondsspaarbank enige weken geleden ter gelegenheid van de Winkelkring-Zaterdag organi seerde. De prijswinnaars werden door de heer R. Reinders van de Bondsspaarbank eerst onthaald op een glaasje prik (voor de ouders een kopje koffie) en mochten vervolgens hun prijzen in ont vangst nemen, variërend van 100,- tot 25.-. Verder werden ze, zoals iedereen die een jeugdrekening opent bij de Bondsspaarbank, voorzien van een sporttas of spel. Ter gelegenheid van de prijsuitreiking gingen de prijswinnaars en winnares sen, samen met de medewerksters van het Bondsspaarbankkantoor van de Van Weedestraat. Van Weedestraat, op de foto. Het zijn: lste prijs: Blanco v.d. Heiden, 2de prijs: Tamara Roethof, 3de prijs: Step- han Wijnhof; 4de prijs: Mardel Wijn hof, 5de prijs: Pieter Jak, 6de prijs: Saskia Zaal, 7de prijs: Remco Gianot- ten, 8ste prijs: Susanna Elshout, 9de prijs: Robert Vooren, 10de prijs: Mar- ja de Zoete. In het Anna Paulownahuis aan de Bur gemeester Grothestraat 51 heeft de be kende Soester galeriehouder Harry de Wolff zaterdagmiddag j.1. zijn kunst zaal "De Drie Ringen" officieel geopend. Dat gebeurde in tegen woordigheid van enkele tientallen Soesters, onder wie ook burgemeester Scholten, wethouder Menne, een aantal raadsleden en andere vooraanstaande inwoners. De heer de Wolff hield zelf de openings speech, al deelde hij mee geaarzeld te hebben over de vraag of de burge meester of zelfs iemand van het Ko ninklijk Huis dat beter zou kunnen^ doen. Als rechtgeaard doe-het-zelver' had hij tenslotte besloten de plechtig heid zelf voor zijn rekening te nemen. Dat hij inderdaad een doe-het-zelver is maakte De Wolff duidelijk door te her inneren aan de lange periode van voor bereiding, voordat hij de galerie in het oude Anna Paulownahuis kon inrich ten. "Ik werd vandaag twee jaar en zes dagen geleden huurder van dit gebouw, en ik wist wel dat er een en ander ge klust moest worden, maar dat het zo'n klus zou zijn, daar had ik geen idee van." Hij vestigde de aandacht op de histo rische betekenis van het pand, dat door zijn binding met het verleden een uniek stukje geschiedenis van Soest gestalte geeft. "Ik heb veel mensen ontmoet die het gebouw nog van binnen kenden, uit de tijd dat er naailessen en een kook cursus werden gegeven, of later, toen het was ingericht als Nutsbibliotheek en als dépendance van de Maria- school." Er waren ook wel mensen met minder prettige herinneringen aan het gebouw, uit de tijd dat het Centrum voor Maatschappelijke Dienstver lening er gevestigd was, aldus Harry de Wolff. Op dezelfde plek had trou wens eerder een gebouw gestaan dat A.M.E.E. A.B.B.E.E. projects and pro- ductions opent vrijdagavond 12 oktober om 21.00 uur in de kleine zaal van het Artishock-gebouw, een environment van Annemieke van den Abbeele. Dit environment, een ruimtelijk vormge geven kunstwerk, is ter plekke in twee weken opgezet. Met simpele middelen als karton, krantenpapier, behangsel en verf is de vertrouwde filmzal in een nieuw en ander jasje gestoken. De wanden, het plafond, het lichtwerk, de inrichting niets uitgezonderd is in twee weken tijd onder handen genomen. Tenminste dat is de bedoeling. Want op het moment van dit stukje schrijven is alleen het raamwerk van dit nieuwe jasje van de kleinste zaal duidelijk. De wanden en het plafond hebben met karton, papier en verf een andere struktuur gekregen (zie de foto). Hoe dit verder wordt vormgegeven in de komende dagen zal pas op de openings avond duidelijk worden. Een tentoon stelling nieuwe stijl? In ieder geval is deze werkwijze en inrichting van een tentoonstelling voor Artishock uniek. In twee weken tijd laat Annemieke van den Abbeele zien wat je met een ge geven ruimte en inrichting kunt doen. Annemieke, die dit jaar afstudeerde aan de Akademie voor Beeldende Vor ming in Amersfoort, neemt op dit mo ment ook deel aan de expositie Start '84 in Apeldoorn. Deze door Centraal Be heer georganiseerde expositie wil be ginnende en pas afgestudeerde kunste naars een "start" in 1984 geven. Een zeshonderdtal afgestudeerden van alle akademies uit het gehele land, zijn de gehele maand oktober met enkele stukken uit hun werk in het gebouw van Centraal Beheer te Apeldoorn tijdens werkdagen van 9.00 -17.00 uur te zien. De environment van Annemieke van den Abbeele in het Artishock-gebouw is tot en met 21 oktober dagelijks van 14.00 - 16.00 uur te bezichtigen. Ook in het weekend. Zaterdag 13 oktober 11,.00 uur: On Wïtprflncr ia nyinhor urnrHf nm i A nn door koningin Anna Paulowna was ge sticht, vertelde de Wolff. In de vesti bule was daarvan nog materiaal te zien. Dat de eerste steen van het huidige ge bouw in 1893 was gelegd door mevrouw Loten van Doelen Grothe-van Weede, de echtgenote van de toenmalige bur gemeester, bleek volgens de Wolff een bijzonder stempel op het gebouw te hebben gedrukt. "In 1931 was zij hier nog directrice, en soms horen we 's nachts de trap nog kraken, en dan we ten we. De Wolff bedankte vervolgens zijn vrouw voor al het ongemak van de af gelopen twee jaar, archivaris Haan stra van de gemeente voor zijn mede werking bij de kleine tentoonstelling over het gebouw in de vestibule en de exposant die de eerste tentoonstelling in "De Drie Ringen" verzorgde: Lam bertus van de Kooij, van wie hij een min of meer uitvoerige kenschets gaf. Hij verhaalde dat Lambertus op jeug- Burgemeester Scholten bekijkt met de schilder zelf het werk van Lamber tus v.d. Kooij. Foto: Goos van der Wilt dige leeftijd al als leerlingschilder met het huis te maken had gehad, en later ook een naamplank had geschilderd. "En nu is deze bescheiden man hier weer present om te exposeren," aldus De Wolff, die vertelde dat hij na enige aarzeling - omdat hij meende dat Van de Kooij alleen ikonen schilderde - in de expositie had toegestemd. "Wat in u woont gij anderen toont." Dit citaat verklaarde hij volledig van toe passing op Lambertus van de Kooij, "een man van weinig woorden die zich in zijn schilderijen uit." Na zijn openingswoord kregen de be zoekers ruimschoots de gelegenheid om de ongeveer veertig kleurrijke schilderijen van Van de Kooij op hun gemak te bekijken. De expositie duurt tot 3 november. Op zaterdag 13 oxtober wordt om 14.00 uur in de grote zaal van het Artishock- gebouw de tentoonstelling Brons(t)tijd geopend. In deze tentoonstelling, die in samenwerking met het creatief cen trum Artishock is georganiseerd, staat het kleinplastiek van brons centraal. Er wordt werk tentoongesteld van mensen die de cursus bronsgieten bij het creatief centrum volgen óf hebben gevolgd. Al dit werk is tijdens de cur sus, die onder leiding staat van de in Soest wonende beeldende kunstenaar Herman Joosten, gemaakt en uitge- Zaterdag 13 oktober - 21.00 uur: voerd. Naast de plastieken is ook te zien hoe dit "brons-gieten" in zijn werk gaat. Via foto's, mallen en voorbeelden wordt dit ontstaansproces nader ver duidelijkt. Evenals de tentoonstelling van Anne- miek van den Abbeele in de kleine- (film) zaal van het Artishock-gebouw, is deze tentoonstelling tot en met zon dag 21 oktober te bewonderen. Ook de openingstijden zijn hetzelfdevan 14.00 -16.00 uur dagelijks te bezichtigen. Ook in het weekend. Na een zeer geslaagde serie open podia van januari tot en met juli, vat de ver eniging Artishock de draad weer op. Zaterdag 13 oktober barst om 21.00 uur het muziekgebeuren weer los. De avond wordt geopend door het akoes- tiese duo de Bruize Blothers (wie wil kan meespelen). Vervolgens is er de presentatie van een nieuwe veelbelo vende groep; het Mlchieis X-tet aat pas een maand geleden is ontstaan. Aan vankelijk was de bedoeling een gele genheidsformatie te formeren ter gele genheid van de Kees Boeke-herden- king, maar de respons en de "feeling" binnen de band waren dermate goed, dat men besloten heeft nog even door te gaan. De bezetting is: Flora Bloem, zang en viool; Dick Cock, bas; Frank Vande- kris, slagwerk; Fons Huinder, ukelele; Michiel Borstplaat, sleutelborden Belle Berger, zang. Het X-tet brengt variété-deegmuziek ten gehore. De kenners zullen onge twijfeld genoeg weten. De avond wordt afgesloten door de Artiband. De inten tie is, dat dit zal ontaarden in een jam sessie, waarin alle aanwezige muzi kanten kunnen participeren. Aanvang21.00 uur. Entree is vrij.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 18