'Vroeger zat ik dag en nacht in Artishock, maar dat breng ik niet meer op' Meningen van lezers vereniging Natuur Nabij Kinderfilmhuis Artishock heet voortaan 'Artiskoop' Wie iets dicht maakt heel wat los Jan Visser neemt afscheid van Literaire Salon 15-jarige Zonnebloem Rondje (om) Soest Ruim 70 inzendingen Filmhuis'De witte waan' Literaire Salon: dichter/psychiater Rutger Kopland Natuurgidsencursus IVN Eemland afgesloten WOENSDAG 31 OKTOBER 1984 SOESTER COURANT PAGINA 9 Zaterdagvond 3 november vindt in Ar tishock een voor Soest hoogst opmerke lijke gebeurtenis plaats. Niet alleen wordt in de Literaire Salon de beroem- de dichter/psychiater Rutger Kopland ontvangen, die vanaf 9 uur voorleest uit eigen werk, maar tevens vindt het officiële afscheid plaats van Jan Vis- f ser, zeker geen onbekende in het poli- tieke en culturele leven van Soest. Ooit mede-oprichter van Artishock en me- i de-initiatiefnemer voor de literaire avonden die de basis vormden voor wat I later een bloeiende kunstenaarsver eniging zou worden, die haar gelijke in het land nauwelijks kende, houdt Jan Visser het na 19 jaar voor gezien. De li teraire werkgroep zal het voortaan zonder zijn inspirerende, stuwende kracht moeten doen. Een terugblik. 'De literaire werkgroep werd in 1965 I opgericht door Willem-Jan van de We tering (een broer van Hans, die on langs overleed), Otto Prinsen en on- j dergetekende.' zo begint Jan Visser zijn verhaal. 'We begonnen met z'n drieën in de 'blauwe kamer', een zaal- I tje achter het café 'De Gouden Ploeg'. In die tijd wemelde het hier van de kun- stenaars: tekenaars, schilders, beeld houwers, en er waren ook veel mensen van radio en televisie. Willem-Jan haalde allerlei mensen naar Soest, Otto maakte affiches en ik deed de be richtjes voor de pers en leidde de avon den. Schitterend was dat. Een jaar tevoren had Jan Visser de 'aanmoedigingsprijs voor jonge letter kundigen' gewonnen, uitgeloofd door het ministerie van CRM, voor zijn overigens nooit gepubliceerde ge dichtenbundel 'Te berde,' en de dicht kunst bepaalde dan ook een aanzienlijk deel van zijn leven, zoals trouwens tot op de huidige dag het geval is. Minjon Jan Vissers literaire belangstelling is al vroeg ontwaakt. Op de Kweekschool met den Bijbel in Rotterdam schreef hij al teksten en liedjes. Later werkte hij mee aan het bekende jeugd-radio- programma 'Minjon' van de AVRO, waarvoor hij cabaretteksten, klank beelden en hoorspelen schreef. Op 10 november is er een reünie van oud- Minjon-medewerkers die op 15 novem ber wordt uitgezonden. Jan Visser leest in dat programma zijn prozatekst 'Het moment'. Eén van zijn gedichten - 'Een rigoletto voor Vera' uit de bundel Klaarwater - is op muziek gezet en wordt gezongen door Anne-Wil Blan- kers of Loes Vos. Hij is erelid van Min jon, de 'omroep' waarbij ook illustere figuren als Koos Postema, Bram van Erkel, Ruud Bos, Joop Stokkermans, Gerrit den Braber, Cees van Dron- gelen, Marga van Arnhem en nog een heleboel anderen hun eerste ether-er varing opdeden. 'Ik ben de enige die niet in het vak terecht is gekomen. Binnen Artishock is zijn belangstelling voor poezie verder gewekt. 'Ik heb er veel geleerd, waaraan ik nu zoveel ple zier beleef.' Het inspireerde hem tot het schrijven van een aantal goed ont vangen dichtbundels, behalve 'Klaar water' ook 'De Katharen komen' en 'Daglicht/Nachtlicht. 'In dat zaaltje achter de Gouden Ploeg, dat uitgroeide tot een echte kunste naarssociëteit. is in feite Artishock ont staan, uit die eerste literaire avonden. Er kwamen vooral lui van Gandalf (een inmiddels ter ziele gegaan literair tijdschriften op de soosavonden lazen de mensen voor uit eigen werk. Namen uit die tijd waren bijvoorbeeld Jop Pannekoek, nu een gevierd tv-regis- seur, en Thijs van Leer, die met grote regelmaat bij ons floot. Een paar jaar later verhuisde de socië teit naar de paardestal aan de Ko- ninginnelaan, waar Egbert Joosten let terlijk in een kippenhok woonde. Zij atelier had hij in die stal, met zand op de vloer. Daar hield hij exposities en een paar jaar lang werden daar ook de literaire avonden gehouden. Bekende namen als Hans Andreus en Boudewijn de Groot herinner ik me uit die tijd. Ook Simon Vinkenoog. In die jaren bruiste het overal van de belangstel ling voor de literai" jur, ook in Soest. Ik herinner me geweldige avonden in de Oude Kerk en de Mariakerk. Toen werd het door veel meer mensen in Soest gedragen.' Niet zonder teleurstelling heeft Jan Visser moeten constateren dat de be langstelling de laatste jaren behoorlijk aan het teruglopen is. 'Ach, de mensen weten het nu wel, en er is zoveel op de radio. Je moet tegenwoordig wel een hele goeie hebben om de mensen te trekken, voor een onbekende komen ze zeker niet meer. Razend knap Soest is wat dat betreft toch een moei lijke gemeente, vindt hij. 'Grote mani festaties kunnen hier nauwelijks meer. Het is in elk geval razend knap als het nog wél lukt, zoals onlangs nog met het Bach-ensemble o.l.v. Krijn Koetsveld in de Oude Kerk. Hetzelfde geldt voor De Borg: vorig jaar kwam daar een Hongaarse groep die de week daarvoor in het Sonesta-hotel in Amsterdam voor 1000 man was opgetreden. Met exact hetzelfe programma trokken ze hier maar dertig man publiek. Ik weet niet hoe dat komt: het zal wel iets te maken hebben met de zaal, en met de publiciteit, en met Soest. Ik begrijp er eigenlijk niets van.' Onderging de Literaire Salon (ook wel Literair Café geheten) in de loop der jaren de nodige veranderingen, het principe dat auteurs voorlezen uit eigen werk is altijd gebleven. Jan Vis ser: 'Dat is nog net zo boeiend als het vroeger was. Niemand kan een gedicht zo goed voorlezen als de dichter zelf. Wat is een gedicht van Cees Buddingh zonder die merkwaardige kraakstem? Hetzelfde geldt voor Willem Brak man, Harry Mulisch en al die anderen die we hier hebben gehad. Of neem Vinkenoog: z'n werk is niet zo sterk, maar die uitstraling. En kijk eens naar Bert Schierbeek - je proeft 't niet als je hun werk alleen maar leest. De jaren van bloei van de Literaire Sa lon worden gekenmerkt door grote na men op het gebied van de literatuur: 'Jan Wolkers, Cees Nooteboom, Harry Mu lisch, noem maar op. Jammer dat an deren 't later voor gezien hielden, zoals 0 Het trio dat de Literaire Salon jarenlang heeft georganiseerd. V.l.n.r. Jan Visser, Nelleke Streefkerk en Ton Luiting. Hugo Claus, Vasalis, Maarten 't Hart. Vandaag is dat veel moeilijker. Jules Deelder trekt bijvoorbeeld een groter publiek dan Maurits Mok, toch ook een hele grote, maar daar komt niet zo'n groot publiek op af. Dat heeft me echter nooit weerhouden. Al zat er maar een handjevol, ik heb er altijd van genoten! Het is zo'n unieke bele venis dichters en schrijvers in levende lijve te ontmoeten, dat ik er achteraf nog altijd trots op ben dat ze in Soest geweest zijn, al kwamen er soms maar een paar mensen op af. Afgrijzen Op dat moment in het gesprek maakt Jan Visser zich opnieuw kwaad - net als tijdens de gemeenteraadsverga dering van vorige week - op het CDA en de VVD. 'Moet je meemaken: die heb ben in de hoofdlijnen voor het welzijns beleid een formulering laten opnemen over de subsidie, die alleen gegeven wordt als kan worden aangetoond dat een groepering, ontstaan uit particu lier initiatief - ongeacht welke maat schappelijke stroming - in voldoende mate levensvatbaar is en aantoonbaar in een behoefte kan voorzien,' citeert hij met afgrijzen. 'Als we dat doen, dan krijgen initiatieven als een literaire sa lon nooit meer een kans. De dood in de pot, zo kwalificeert hij de situatie waarin alleen nog geld be schikbaar is voor dingen die massa's mensen trekken. 'En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor films, muziek, ex posities. Dat is toch het zout in de pap. De overheid moet ervoor zorgen dat dat blijft, maar daar zie.je jiiks van. En daar verzet ik me met hand en tand te gen. Ik hou niet van zo'n politiek van de harde getallen waardoor dit soort din gen het eerst 't loodje leggen. Hetzelfde geldt voor de cursussen bij Artishock, die pas gesubsidieerd worden als er minimaal 15 deelnemers zijn. Een 'cul tuurpolitiek' op plaatselijk niveau is bij CDA en VVD niet in veilige handen, en sinds kort blijkbaar ook niet meer bij de PvdA.' Volgens Jan Visser zou de plaatselijke overheid veel meer stimulerend te werk moeten gaan op het gebied van de cultuur. 'Want er gebeurt nog steeds veel moois, zoals in do Oude Kerk, met Krijn Koetsveld en Jan Jansen, en er is pas weer een nieuwe galerie geopend, en aan de Bosstraat wordt een com pleet nieuw kunstenaarscentrum opge bouwd Op de vraag of Soest dan op dit soort dingen zit te wachten antwoordt hij: 'Soest zit natuurlijk nergens op te wachten, maar je moet 't omdraaien: als het er eenmaal is, is het levensvat baar. en dan moet je het ondersteunen. Niemand zit erop te wachten dat er morgen iets in het Openluchttheater gebeurt, maar er in best iets mee te •doen. Als je er een paraplu boven zet, een eenvoudige constructie, dan heb je een schitterend theater, ook voor als het regent. Nadenken Dat Jan Visser voor wat de literaire werkgroep waarvan in later jaren ook Ton Luiting en Nelleke Streefkerk deel uit gingen makenbetreft voor gezien houdt, hangt niet alleen samen met het feit dat hij 'het allemaal al eens gezien heeft', maar ook met de koers die de Vereniging Artishock (sinds enige ja ren afgescheiden van de Stichting Kunstzinnige Vorming Artishock, die zich is gaan richten op de 'educatieve' aspectende laatste tijd is gaan varen. Volgens Jan moet het bestuur van de Vereniging goed nadenken over de vraag: waar zijn we mee bezig en wat willen we voor Soest, niet alleen voor zichzelf. Het gevoel dat de doelstelling nog serieus wordt genomen heeft hij wél bij de Stichting, waarvan hij vice-- voorzitter is. 'Daar zijn de mensen ge ïnspireerd bezig, vooral op de scholen, en dat is enorm belangrijk.' Is hij 'sadder and wiser' geworden? 'Vroeger zat ik dag en nacht in Arti shock, maar dat breng ik niet meer op. Niemand schijnt tegen het bestuur te zeggen dat ze weer eens aandacht moe ten geven aan de oorspronkelijke doel stelling: je cultureel, maatschappelijk en politiek inzetten voor Soest. Ik zeg het wél, en ik heb ook 't recht om het te zeggen. Klap Over de kwestie Artishock/De Borg wil hij ook nog wel wat kwijt, in dit ver band. 'Ik ben ook van mening dat Arti shock in het eigen gebouw moet blij ven. Het is ideaal, en ze horen er ook thuis, historisch gezien. Het is twee jaar geleden nog voor een half miljoen gerestaureerd. Maar als ze gedwongen worden naar De Borg te gaan, op straf fe van opheffing - wat een doodzonde zou zijn - dan mag dat alleen onder de voorwaarden die Ernst Dienaar zo voortreffelijk heeft geformuleerd, en zoals die ook door de Rijksinspectie Kunstzinnige Vorming worden .onder schreven. De vereniging moet snel gaan nadenken over wat er gaat ge beuren met de tentoonstellingen, het filmhuis en de literaire salon, als de klap straks valt." Hij is blij dat Stichting en Vereniging Artishock een paar jaar geleden losge koppeld zijn. 'De stichting heeft een heel deskundig bestuur en is in de eerste plaats gericht op het werk dat gebeurt.' Vooral het vormende, educa tieve karakter van dat werk vindt hij van bijzonder groot belang. "Dat is het begin van alles. Als dat zou worden af gebroken zou het pas écht rampzalig zijn. Al is het zaterdagavond dan Jan Vis sers officiële afscheid als lid van de li teraire werkgroep, toch heeft hij nog een nieuw initiatief genomen. Voordat de dichter Rutger Kopland zelf aan treedt wordt zijn werk eerst (vanaf 8 uur) besproken, 'om'erachter te komen wat zo'n man is en wat hem beweegt,' aldus Jan Visser. 'Dan zijn de mensen een beetje voorbereid.Hij zelf is zeer ingenomen met de komst van Rutger Kopland, die hij beschouwt als één van zijn persoonlijke favorieten. 'Hij is één van de auteurs die ik zeer bewonder, en van wie ik het gevoel heb dat ik er dicht bij sta, ook met mijn eigen werk.' Als voorbeeld citeert hij een gedicht van Kopland over wat dichtkunst is: Lijsterbessen De dichtkunst beoefenen is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid constateren dat bijvoorbeeld in de vroege morgen de lijsterbessen duizenden tratien dragen als een tekening uit de kindertijd zo rood en zo veel. Prachtig hè verzucht hij In Molenschot was het weer feest de „Zonnebloem" is op bezoek geweest. Ter gelegenheid van het15-jarig" bestaan boden zij ons een feestmiddag aan. Het begon met een welkomstlied en dat ging zó! Op de wijze van Hallie-Halló! Zingend stelde het ,,Zonnebloem"-koor het bestaande bestuur voor Begeleid door de pianist Hans Kraal, die de hele middag speelde in die feestelijke zaal. Onderhand genoten de bewoners op hun gemakt Onderhand genoten de bewoners op hun gemak van thee met heerlijke gebak Ook de diabeten waren niet vergeten. Suikervrij gebak stond voor hen klaar dus, allen smullen maar! Na het welkomstlied werd tot grote pret door de heer v. Breukelen een bingomiddag ingezet. Hij is een ware tovenaar, want hij speelde het klaar. Hoe, hij het ook heeft gedaan. Iedereen is met een prijs naar huis gegaan Tijdens de bingo werden drankjes geschonken en op het bestaan van de Zonnebloem geklonken. Het hele feest werd gefilmd, misschien zullen we dat in de één of andere krant zien. Als dank een gift van de bewoners, en tot slot een dankwoord van mevr. Vischer van Molenschot. Kort, maar krachtig haalde zij aan wat de Zonnebloem steeds voor Molenschot heeft gedaan. Zieken bezoeken, in de toko helpen, boodschappen doen het is werkelijk grandioos en dat alles geheel belangeloos. Toen wij allen voldaan naar huis wilden gaan stonden alle Zonnebloemdames beeldig in "zwart-wit" gekleed met bakken vol mooie plantjes gereed. Zo kwam een einde aan dit feest. Hartelijk dank „Zonnebloem" het is geweldig geweest. De Titusville gangers zijn als scholier naar Amerika gegaan en zowaar als „Student Embassador" teruggekomen. Een titel die goed was voor een oor konde. Zeer indrukwekkend! Laat nu de dames-waterpoloploeg van de „Duinkikkers" een uitnodiging hebben voor een trip naar Malta, vol gend jaar augustus. Een bijdrage uit de Kermispot zal er niet inzitten, want waterpolo heeft niets met cultuur te maken, denk ik. Het wekelijkse rondje Soest bracht ons naar het Nibud in Den Haag. Dat insti tuut dat adviseert over de besteding van het huishoudgeld, weet te vertel len, dat het mogelijk is om voor plm. 2,25 p.p. een warme maaltijd op ta fel te brengen. Oud nieuws voor Libel- le-lezers. Voor mensen, die door allerlei omstan digheden buiten hun schuld in een moeilijke positie terecht zijn gekomen, staan er gelukkig vaak mensen op de bres, die (buiten hun schuld) door al lerlei omstandigheden in een (zeer) comfortabele positie verkeren. C. A. Kaal-Ouwehand Het spuien van de verontwaardiging in de Soester Courant over de schandelijke adviezen van het Nibud aan de slecht bedeelden, komt op mij over als vra gen om bijval voor zoveel mededogen. Verontwaariding levert immers geen hap eten op. Vrijgevigheid is meer waard. Net zo typisch zijn in mijn ogen de mensen die de mond vol hebben van arbeidstijdverkorting, terwijl zij zelf haast dag en nacht werken. En 'de mensen die klagen over gebrek aan banen en zelf na hun pensionering ge woon betaald blijven doorwerken. Verbeter de wereld, enz. Wat ik niet begrijp is, dat de (m.i. terechte) tegenstand tegen de jacht bij de „sporf'-visserij lijkt op te hou den. En kon de boom die voor de flat beschildering moest wijken nu niet overgeplant worden naar de Veldweg? Dat minder geld niet funest hoeft te zijn bewijst de leiding van de Kinder boerderij. in korte tijd is men erin geslaagd, de natuurlijke boerderij activiteiten nieuw leven in te blazen: meer dieren, groentetuintjes, kook lessen, enz. Als dat niet positief is E. G. Timmer-Geerlings 'Artiskoop' - zo luidt de nieuwe naam van het Kinderfilmhuis van Artishock. Deze naam werd zondagmiddag j.1. na afloop van de film 'De bende van hier naast' min of meer door loting vastge steld. De ruim 70 deelnemertjes aan de prijsvraag, die vorige maand een for mulier hadden uitgereikt gekregen waarop ze de naam van hun keuze kon den invullen, waren er vol spanning ge tuige van hoe één van hen de naam trok uit een hoge hoed, waarin de twintig fraaiste en geschikste waren verza meld. Winnaar werd tenslotte Rutger te Vaarwerk (8) van de Insingerstraat, die "Artiskoop" had verzonnen. Andere namen die in de hoge hoed ver borgen waren luidden bijvoorbeeld 'Artibios', 'Dinges', "t Klooster', of het gewijd klinkende "t Klooster,' en ver der 'Toverbal', of 'Scrumpie.' 'Dolle Pret' en het wat minder in aanmerking komende "t Mooie Spookhuis.' Het kinderfilmhuis gaat dus voortaan als 'Artiskoop' door het leven. Rutger kreeg als bewijs van erkentelijkheid een zeer fraaie tekendoos, schetsblok en kleurpotloden, waarmee hij zich zeer gelukkig toonde. 'Ik win nooit een prijs dus ik word 't toch niet.' had hij nog even tevoren verkondigd. Dat viel dus nogal mee. Uit de vaste bezoekers van het kinder filmhuis is een groepje van vijf ge vormd, die met begeleiding van Ben Goossens en Rietje Hop telkens de films uitzoeken. Ook dragen zij de zorg voor het opruimen van de zaal en de verstrekking van limonade en popcorn. Het kinderfilmhuis loopt dan ook als een trein 'Artiskoop' wordt één keer per maand gehouden van 14.00 tot 16.30 uur. Vanaf 16.00 uur is in het vervolg ook de soos geopend voor de ouders, die hun kroost komen ophalen. Op het programma voor de volgende maand staat bij 'Artiskoop' de beroem de film "Kuifje en het Haaienmeer' (25 november). Reserveren kan via de telefoonnummers 19037 en 19577. Rutger Kopland in Artishock Twee gedichten van Rutger Kopland hoopt Jan Visser zaterdagavond 3 november a.s. in één van de lesloka len van het Artishockgebouw (bene den) met het geïnteresseerde publiek door te nemen en te ontleden. Deze close-readtng begint om 20.00 uur en is voor iedereen vrij toegankelijk. Daarna zal de Groninger poëet zelf om 21.00 uur in de theaterzaal (boven) voorlezen uit eigen werk. „Poëzie werpt vragen op. De dichter produceert 'eenvoudige' raadsels. Poëzie is taal, waarin eigenzinnige mensen zich bezig houden, niet met het repliceren van geaccepteerde wereld beelden, maar met vragen wat zij te vragen hebben." Aldus Rutger Kop land (50) over zijn werk dat een schijn van eenvoud ten toon spreidt, vaak heel helder is, makkelijk aanspreekt maar alleen handelt om "grote ge voelens." Hij is één van onze belangrijkste en meest gelezen dichters, een "psycholo gisch" dichter, die zonder ingewikkel de taalspelen, in klare taal dicht over thema's die variëren van seksualiteit tot aan de dood. Hij toont ons een we reld van verlangen, geluk, pijn en ver driet, van praten, drank, vrijen en vechten via een door familie en vrien den bewoond décor van landschappen, natuurtaferelen, paarden en huis dieren. Hij zegt: "Ik ben allang blij als mijn poëzie de lezer raakt, ontroert, bezig houdt of wat dan ook. Het woord be grijpen dekt dat niet helemaal. Vroe ger had ik al gauw het idee: als je alles maar goed beschrijft en heel pre cies bent, en je laat dat aan de buiten wereld zien, dan draagt het wel iets over. Tegenwoordig ben ik geneigd te denken: nou, step er ook maar wat van jezelf in." Jan Campert-prijs Rutger Kopland (pseudoniem van de psychiater dr. R. H. van den Hoofd akker) debuteerde in 1966 met de dicht bundel "Onder het vee". Hij is twee keer begonnen met schrijven. Eerst als student en later op dringend ver zoek van Aad Nuis, die bij hem in de buurt woonde. Aanvankelijk wat anek dotisch en ironisch publiceerde hij later meer melancholische verzen in "Het orgeltje van yesterday" (1968). Voor zijn bundel "Alles op de fiets" (1970) kreeg hij de Jan Campert-prijs. Om zijn "Weltschmerz" wordt hij wel als lyrisch romanticus vergeleken met Heine, Verlaine en Keats en in ons taalgebied met Piet Paaltjens en Hans Lodeizen. Rein Bloem herkent in hem de schrij ver van talrijke "wachterliederen": "Hij schrijft volmaakte gedichten over de onvolmaaktheid." In 1972 verscheen "Wie wat vindt heeft slecht gezocht", gevolgd door "Een lege plek om te blijven" (1975), een bundel van 26 verzen die slechts worden aangeduid met een Romeins cijfers. Vóórin staat een motto van Gerrit Krol: "Als je niet elke dag met een stok in je ziel roert, dan vries je dicht." Je moet jezelf voortdurend af vragen wat in je leeft, het naar boven halen en tot uitdrukking brengen. Iets losmaken bij de lezer is wat de dichter voor ogen staat. Maar Kopland schrijft geen psychiatrische protocollen, hij schrijft puur poëzie, en dat is het grote verschil. In zijn bundel "Al die mooie beloften" (1978) publiceert hij een kort essay "over het maken van een gedicht". In dagboekstijl doet hij uit de doeken hoe in twee maanden een vers regel voor regel, woord voor woord en soms zelfs letter voor letter, tot stand komt. In "Dit Uitzicht" (1982) geeft hij open lijktoe: "Ik heb geen antwoord." JAN VISSER MË Donderdag 1 november 21.00 uur: Na 'Bastille' en 'De Stille Oceaan', is 'De witte waan' de derde opmerkelijke Nederlandse film die dit jaar uitgeko men is. Op donderdag 1 november is deze film in Filmhuis Artishock te zien. In 'De witte waan' speelt Thom Hoff- man, een van onze meest getalenteerde acteurs, een soort moderne samoerai die zijn inspiratie put uit verdovende middelen. Hij heeft de banden met zijn familie afgesneden en leeft in een ver laten fabriek. Hij werkt daar aan sur reële schilderijen. Als zijn moeder een ongeluk overkomt, zoekt hij haar ten slotte op in het ziekenhuis. Twee uit eengedreven werelden schuiven in el kaar. Een film over de liefde en de dood, de angst en de moraal, de droom en de daad. De film als filmkunst, die meer vragen oproept dan beant woordt. Zeventien jaar geleden debuteerde Adriaan Ditvoorst met de verfilming van W. F. Hermans novelle 'Paranoia'. Tot in het Franse gezaghebbende film tijdschrift 'Cahiers du Cinéma', werd hij geprezen als het belangrijkste ta lent van de jonge Nederlandse film 'De blinde fotograaf' 1973'Flanagan' (1975) en 'De mantel der liefde' (1978) gaven weinig blijk van enige vordering. Pas met 'De witte waan', die in april van dit jaar in première ging, kunnen we van een vervolg spre ken. 'De witte waan' is een film die zich moeilijk laat beschrijven. Het is een uitzonderlijk persoonlijke bioscoopfilm geworden. Met het gevolg dat de film nu alleen nog 'maar' in het filmhuis te zien is. Ditvoorts stroom van beelden en ideeën, doet nauwelijks concessies aan de vermeende wensen van het pu bliek. Hij roept meer vragen op dan hij beantwoordt. De twee opmer kelijke hoofdrollen worden gespeeld door Thom Hoffman (Luger, De vierde manen de tot dan toe nog onbekende Belgische actrice Pim Lambeau. Agenda: do. 8 november: 'My brother's Wedding' van Charles Burnett (USA 1982); do. 15 november: 'Ugetsu mono- gatari' van Kenji Mizoguchi (Japan 19531do. 22 novembe 'El Sur' van Vic- tor Eric Spanje 19831 Aanvang: 21.00 uur. Entree: 5,-/leden, CJP en 65+ ƒ4,-. Zaterdag 3 november, 21.00 uur: Op zaterdag 3 november, 's avonds om 9.00 uur, is de bekende dichter/psychia ter Rutger Kopland te gast in de Lite raire Salon van Artishock. Op deze avond wórdt tevens officieel afscheid genomen van de mede-oprichter van de literaire werkgroep Jan Visser, die in september zijn functies neerlegde. Het was Vissers lang gekoesterde wens om zijn favoriete dichter Kopland te mogen presenteren. Om 20.00 uur begint voor belangstellen den een voorbespreking van enkel» gedichten van Kopland. De produktie is in handen van Nel leke Streefkerk. (Gast)-presentator is Jan Visser. Voor de muzikale afwisse ling zorgt een Amsterdams barok- ensemble. Zie ook het artikel in deze krant. 0 Rietje Hop van het Kinderfilmhuis overhandigt Rutger te Vaarweg de prijs voor zijn inzending. Vrijdagavond 26 oktober werden in het Restaurant "De Soester Duinen" de diploma's uitgereikt aan de cursisten, die bij IVN-Eemland de opleiding tot natuurgids hadden gevolgd. IVN-Eemland is de regionale afdeling van het Instituut voor Natuurbescher mingseducatie en dekt het gebied van Baarn, Soest, Eemnes en Bunschoten- Spakenburg. De vereniging probeert door middel van natuurwandelingen, excursies, werk met schoolkinderen, wilgen knotten enz., bij de bewoners van Eemland belangstelling te gek ken voor de natuur én begrip voor de noodzaak natuur en milieu te bescher men. De cursus geeft geïnteresseerde vrijwilligers een basis om als "natuur gids" dit vooriichtende en instructieve werk ter hand te nemen. Het gaat dus om meer dan alleen het bijbrengen van veel "kennis der natuur". De cursus, die naast lessen ook excur sies en andere praktische aktiviteiten omvat, heeft ruim een jaar geduurd, gedurende welke periode hard moest worden gewerkt. De cursus is afge sloten met een examen en met het groepsgewijs uitwerken van een aan tal voor onze gemeenschap direct nut tige projecten. Zo komen er in Soest - met medewer king van de Afd. Groen en Recreatie - twee beschreven "natuurpaden" bij, die met gekleurde en genummerde paaltjes gemarkeerd zullen worden. Wij komen daar later nog op terug. Een nieuwe gedachte was het orga niseren van een "Doe-Wandeling" waar bij de wandelaars op eigen gelegenheid lopen, maar waarbij men langs de route een aantal posten passeert waar boeiende informatie over plant en dier wordt geboden. In en om Baarn is een fietsroute door de natuur bedacht met toelichting aan wat men onderweg ziet. Tenslotte werd een interessant pakket uitgewerkt met natuurlessen, die met kinderen kunnen worden gerealiseerd in de directie omgeving van hun school. Informele avond Terwijl de vorige drie natuurgidsen- cursussen werden besloten met een zeer officiële diploma-uitreiking door een bekende autoriteit of persoonlijk heid, was deze keer gekozen voor een gezellige avond onder elkaar. Zowel door de docenten en mentoren als door de cursisten werden leuke sketches verzorgd en zelfs het bestuur gaf aan het gebeuren een ludiek accent. Het werd een bijzonder gezellige avond, die tot na middernacht duurde. Geslaagd voor het examen natuurgids zijn: Henk Aerts, Pia Beckers, Daan v.d. Berg, Inge Berkhout, Anneke Bousardt, Karin van Dongen, Frits van Dijk, Gert van Erk, Ger Fatels, Rie Geleynse-v.d. Vliet, Nelly van Hamersveld, Ad v.d. Herik, Bert Huis man, Peter Jonker, Theo van 't Kloos ter, Tine Kranendonk, Ton van Leeuwen, Marcel Vossestein, Els Wieland, Ma rijke de Wolf. Expositie Sebo Detmers verlengd tot 6 december De expositie van schilderijen en te keningen van de Soester kunste naar Sebo Detmers, in diens eigen atelier aan de Klein Engendaalweg 24, wordt wegens de grote belang stelling verlengd tot 6 december a.s. De tentoonstelling is te bezich tigen op woensdag en donderdag van 15.00 tot 18.00 uur en op zater dag en zondag van 11.00 tot 18.00

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 9