OVERHEES Expositie Jelly de Ruyter en Jayne Vast in 'De Berekiauw' Certificaten bejaardenhulp uitgereikt FRITESl?»: Bij ons op Soest RESTO-SNACK KETTING- FORMULIEREN Manifestatie: Moederschap- moederen 1 Iedere klant boven ƒ5,- 1 EEN AANSTEKER 1 GRATIS! FilmhuisKomedie van Truffaut Opening tentoonstelling: Erna Braat Open Podium/jam-sessie Amersfoortse Cantorij zingt requiem van Duruflé Zaterdag 8 dec. 11.30 uur Geridderd WOENSDAG 5 DECEMBER 1984 SOESTER COURANT PAGINA 9 Foto: Horman van Óarti. Jongeren hebben weinig tijd en aandacht voor oude mensen en de dingen die voorbijgaan. Zelden vragen moderne lieden aan een bejaarde man of vrouw: wat deed U toen, wat gebeurde er precies in Soest, hoe zat dat eigenlijk In Bij ons op Soestpubliceert de Soester Courant verhalen van echte Soesters die in deze gemeente zijn geboren of getogen. Jan Visser loopt hen tegen het lijf, luistert geïnteres seerden schrijft hup, {refgas pp. Vandaag: Piet Grift (69). makkelijke geweest. In 1945 werd ik penningmeester van het Sociaal Fonds. Hier in deze huiskamer aan de Vinkenweg kwamen ze om de andere dag stempelen, de werklozen. Ik had hier een bureautje staan waar de va kantiebonnen werden uitbetaald. Ton Bast van de Molenstraat ving dan met een de achterstallige contributie. Drieënhalve ton haalde ik van de bank in huis onder politiebegeleiding. Dat werd te gek. Mijn vrouw hielp me met de lijsten, want toen had ik ook nog dui ven. Een tijd lag ik in het ziekenhuis en deed zij de uitbetalingen. Toen zeiden ze: waarom bemoeit dat wijf zich er mee? Toen heb ik in 1962 al mijn duiven weggedaan en voor 759,- een autootje gekocht. In 1953 werd ik kandidaat gesteld voor de gemeenteraad. Mijn vrouw zei: dat gebeurt niet. Ik kwam in de Gemeente raad voor de Partij van de Arbeid met Klaas de Haan, mevrouw Polet en Pietje Pieren. Voor een commissiever gadering kreeg je toen drieënhalve gul den presentiegeld en vijf gulden voor een raadsvergadering. Daar kon je niet in je werkplunje naar toe. dus voor mij moest er altijd geld bij. Ik zat in de commissie Gemeentewer ken. Ik weet nog goed dat voorstel om het politiebureau op te schilderen. Een gigantisch bedrag. Ik zei: schilderen jullie met bladgoud? Maak je huiswerk maar over! De hele commissie was het met me eens. In 1974 ben ik eruit ge stapt. De laatste raadsvergadering was de enige keer. dat mijn vrouw meeging. Op de agenda stond: de over name van het kerkhof aan de Veldweg. Twee uur discussieerden ze over het verschil tussen een lijk en een stoffelijk overschot (zijn vrouw: ik wist niet wat ik hoorde! In 1981 ben ik als penningmeester van de bond afgetreden. Nu heb ik weer duiven, ben lid van de duivenver- eniging en zit in de tentoonstellings commissie. Nog steeds komen ze aan de deur voor raad en daad. Ze hebben me wel eens aangeboden bij de ge meente te werken in een vaste baan. Maar dat heb ik altijd geweigerd. Dan hadden ze kunnen zeggen: kijk, die heeft zich er mooi ingewerkt. Nooit. Mijn broer zei wel eens: jij moet met mensen omgaan, die wat meer zijn dan jij. Maar dan antwoordde ik: nee, ik ben een zoon van Evert Grift, ik sta met beide benen op de grond. En als ar beider in de vakbeweging ben je hun gelijke.' JAN VISSER. Zeefdrukken en keramische objekten Vanaf zaterdag 8 december is er in het kunstwinkeltje "De Berekiauw", Steen- hoffstraat 63 Soest, een tentoonstelling te zien van Jelly de Ruyter uit Utrecht en Jayne Vast uit Nieuwegein. Jelly de Ruyter exposeert zeefdruk ken met zeer uiteenlopende thema's. In haar werk verraadt Jelly haar maat schappelijke bewogenheid. "De ideeën zijn erg afhankelijk wat me op een be paald moment bezig houdt. Het zijn gevoelssituaties van een moment", zegt Jelly. Jelly de Ruyter (30) volgde een oplei ding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Utrecht. In kombinatie met haar opleiding werkte zij als pottenbak ster/keramist in potterie "De Groene Kan". Na de Academie begon zij een eigen pottenbakkersatelier en doceerde gedurende een aantal jaren pottenbak ken in de toenmalige Galerie Witte Vrouwen en later binnen de vennoot schap Potterie Ludimus, beiden in Utrecht. In 1980 kwam Jelly in aanraking met de zeefdruk en ontdekte daar de aspek- ten die ze miste in de keramiek. Jelly: "Dank zij de mogelijkheden die de zeefdruk biedt, heb ik mijn grenzen kunnen verleggen en ben ik in staat al datgene uit te beelden wat me het meest bezig houdt. Nu is het voor mij een belangrijke uitingsvorm, soms aangevuld met een in woorden omge zette gedachte". De thema's lopen tamelijk uiteen en zijn meestal onderhevig aan stemmin gen en situaties. De laatste jaren werkt Jelly de Ruyter nauw samen in een experimenteel sa menwerkingsverband met Frits Lage- waardt onder de naam Jerufrilad, dat voorlopig tot doel heeft esthetisch ver antwoorde inhoudelijke zeefdrukken te scheppen. Frits Lagewaardt (63) deed in 1940 eindexamen aan de tekenaca demie in Rotterdam, werkte aanvan kelijk in de reclame en maakte reeds Initiatief van Vrouwenraad Wethouder Frans Kingma van welzijn heeft vorige week vrijdag aan de 28 deelnemers, allen vrouwen, van de toerustingscursus de certificaten uit gereikt, die als bewijs dienen voor het volgen van de twaalf lessen, die aan de cursus waren verbonden. De cursus was, in navolging van een Baarns initiatief, georganiseerd door de Vrou wenraad Soest. De opzet van deze kor te opleiding is de vrijwillige hulpver leners aan bejaarden meer ondergrond en kennis te geven op het gebied van de bejaardenhulp. In januari 1985 volgt een tweede cur sus. Deze is reeds volgeboekt. In het bijzijn van zijn vrouw, die de laatste cursusles had geleid, haakte wethouder Kingma in op het werk dat de vrijwilligers doen. ..Ouderenhulp betekent een bijdrage voor het wel zijn van nu en het welblijven van straks. ,,Het ouder worden bestempel de hij als het ondergaan van veran deringen, met alle consequenties van dien. „Ouderen kunnen daarom beter relativeren dan jongeren, en de oude ren kunnen ons dus iets leren", con cludeerde Kingma, die zei in deze een bescheiden mening te moeten hebben, omdat hij van bejaardenhulp waar schijnlijk minder af weet dan de cur sisten. Kingma vond het verwonderlijk dat het altijd de vrouwen zijn, die hulp verlenen, terwijl de mannen meestal het bestuur vormen. „De vrouwen moeten zich minder bescheiden op stellen, omdat het gewone werk, en dat zeg ik met opzet tussen aanha lingstekens, hun zoveel ervaring geeft", aldus de wethouder, die een vergelij king trok met de gemeenteraad van Soest, waarin vier vrouwen zitting hebben op een totaal van 27 leden. Eén van hen, mevrouw Neks Blom- mers (VVD), is voorziter van de Vrou wenraad Soest. Zij meende dat de basis van het slagen van de cursus bij de cursisten lag. Mevrouw Blommers vroeg hun dan ook om eventuele er varingen, die niet in overeenstemming met de cursusstof zijn, te melden, zo dat in de volgende cursus (januari) rekening kan worden gehouden met mogelijke misvattingen. Ook bedankte mevrouw Blommers de Federatieve Raad Welzijn Ouderen, en de Stich ting Werken uit Den Haag. Deze stichting is een landelijke vrij willigers organisatie, die vier doel stellingen heeft. Men helpt cursussen organiseren, of doet dat zelf. Rondom ziekenhuizen en bejaarden- en ver pleegtehuizen zet men vrijwilligers- groepen (Haspani's) in, en de stichting organiseert vakantieweken voor groe pen oudere lichtelijk gehandicapten. „Ook bemiddelt de Stichting Werken voor Lichamelijk Gehandicapten, die individueel zelfstandig op vakantie willen maar daarbij wel een vrijwil lige begeleider nodig hebben", zei voorzitter H. Wiersinga, die naar Soest was gekomen voor het bijwonen van het uitreiken van de certificaten. Mevrouw C. Q. van Woudenberg, oud voorzitter van de Vrouwenraad trad op als gastvrouw. Subsidie voor Stichting Baanlozen Krant Kernland De Stichting Baanlozen Krant Eem- land heeft van Burgemeester en Wet houders voorlopig voor de periode van één jaar een bijdrage tot een bedrag van ltOO gulden toegekend gekregen in de kosten van de Baanlozenkrant voor de regio Eemland. Het eerste exem plaar van de krant is inmiddels ver schenen en ligt op verschillende adres sen in de gemeente, bijvoorbeeld bi bliotheken en Informatiecentrum, om mee te nemen. in 1950 kennis met de toen nog zeer primitieve zeefdruk. Na die tijd werkte Lagewaardt als de corateur bij aardewerkfabrieken en toen ook daar de zeefdruk ingang vond was hij een van de eersten die toe passingsmogelijkheden vond. Het na deel van deze grafische techniek is wel dat zij erg arbeidsintensief is. Door de samenwerking tussen Jelly en Frits is dit probleem aanzienlijk verkleind. Jayne Vast (42), keramiste, is geboren in Utrecht en woont sinds enige jaren in Nieuwegein. Zij volgde haar oplei ding aan de Academie in Utrecht, en is werkzaam geweest als docente aan de Volksuniversiteit in Utrecht. Naast haar eigen werk is Jayne werk zaam als ontwerpster bij een kera misch bedrijf in Utrecht. Tevens is Jayne gedurende 18 jaar medevennoot geweest van Potterie Ludimus, die in dertijd in het kader van 'Utrechtse kunstenaars helpen Utrechtse kunste naars', geopend is door Herman van Veen. Haar geleverde werk is o.a. te bekij ken in Nieuwegein: "Uilen op het kerk- veld", bronzen beeld in winkelcentrum 'De Gaarde', Batan Noord en "Kik kers' in de wijk Doorslag. Voorts exposeerde Jayne Vast in Gale rie Sfinx in Amsterdam en verder in diverse plaatsen als Haarlem, Biltho- ven, Vreeland, Utrecht, Zoetermeer en Nieuwegein. Voor het eerst is het werk van beide Utrechtse kunstenaars nu te zien in Soest in "De Berekiauw". De tentoon stelling duurt tot vrijdag 4 januari en is met uitzondering van zondag en maandag, dagelijks geopend van 10.00- 12.00 uur en van 14.00-18.00 uur. in elke samenstelling en uitvoering. Onze specialiteit: levering kleine oplagen - korte levertijden. Drukkerij Smit B.V. Postbus 57 - 3760 AB Soest Vanadiumweg 6 3812 PZ Amersfoort Telefoon 033-18747 Van 12t./m. 16 december: Werkgroep E.V.A. (Emancipatorische Vrouwen Aktiviteiten) organiseert in samenwerking met de Vereniging Arti- shock een manifestatie rond het thema. Moederschap - moederen van 12 t./m. 16 december 1984 in het Artishockge- bouw. Een van de doelstellingen van de werkgroep EVA is, om het inzicht van vrouwen in zowel de eigen persoonlijk heid als haar relatie met de maat schappij te vergroten. Dit doet de werkgroep sinds vorig jaar ook met ak tiviteiten op het sociaal culturele vlak. Zo stond vorig jaar het thema 'Vrouw en Beleid' centraal. Dit jaar wordt de samenwerking met Artishock voortge zet met het thema 'Moederen - Moeder schap'. Rond dit thema vinden aktivi teiten plaats op het gebied van film, theater en literatuur. Verder is er een themaochtend, die alleen toegankelijk is voor moeders en dochters. De an dere aktiviteiten kennen geen m/v af bakening en zijn dus voor eenieder te bezoeken. 0 Woensdag 12 december 21.00 uur film: 'Sally en de vrijheid' van Gunnel Lindblom (Zweden 1982). Aan net be gin van de film zien we Sally, een jonge vrouw, die constateert dat haar tienja rig huwelijk op de klippen loopt. Sally, die uit het beschermende gezin zo in het huwelijk is gerold, probeert samen met haar dochter een nieuw, onafhan kelijk bestaan op te bouwen. Naast de motieven waarom vrouwen zoals Sally verhoudingen aangaan, geeft de film ook een beeld van haar zoeken naar mogelijkheden om zelfstandig te leven. Hierbij spelen het moederschap en het besluit tot een abortus een belangrijke rol. Aanvang:21.00uur. Entree: 4.-. 0 Vrijdag 14december9.15uur: Themeochtend: Moederschap - Moe deren. Op deze ochtend praten moeder en dochters over hun ervaringen met "moederen". Aanvang: 9.15 uur. En tree: vrij. 0 Zaterdag 15december21.00uur: Theater: Desiree. Een toneelstuk ge schreven door Norman de Palm en ge registreerd door Felix de Rooy. Het verhaal is gebaseerd op een klein kran tenberichtje. Een jonge negervrouw, door iedereen verlaten, vermoordt haar kind in een vlaag van waanzin. Aanvang:21.00uur. Entree: 6,-. 0 Zondag 16 december 14.00 uur Literatuur: Mischa de Vreede. Op deze middag een literaire ontmoeting met de schrijfster en dichteres Mischa de Vreede. Aanvang: 14.00 uur. Entree: vrij. Voor nadere inlichtingen en het bespre ken van plaatsen voor het toneelstuk tel. 02155-17641. SOESTER COURANT Redaktie-adres: Van Weedestraat 227. telefoon 14152 Privé: A. C. Post Joh. Poststraat 352 telefoon 21297 Openings-attractie I OPENINGSTIJDEN: Dagelijks van 1130 uur tot 2330 uur Zondags tot 21.00 uur. TAMBOERIJN 15 - TEL. 13543 WINKELCENTRUM OVERHEES Donderdag 6 december 21.00 uur: Vrijdag 7 december 21.00 uur: Hét 'getuigt van 'Cturf als iemand' in een tijd van modieus effektenjacht debu teert met foto's en etsen die een ver stilde wereld presenteren. Tevens is het opmerkelijk, hoewel misschien in strijd met het karakter, om een ten toonstelling te openen met twee rock groepen. Voor de intuitief werkende en in Soest woonachtige Erna Braat lijkt het de gewoonste zaak van de wereld. Uiterst gevoelig worden door haar m.b.v. weerspiegelingen, een uitge kiende lichtval en een geslaagdheid van tonen structuren blootgelegd. Zij zelf ziet in Brett Weston, zoon van de beroemde Edward Weston en tijdge noot van o.a. Aaron Siskind en Robert Frank, door zijn onderwerpen een zielsverwant. En inderdaad, of haar on derwerpen nu betrekking hebben op gesloopte auto's,, glasplaten, etages of het strand, keer op keer presteert zij het d.m.v. een doorlichte realiteit dé weg tussen verbeelding en uitbeelding duidelijk te maken. Zij openbaart daarmee indirekt het feit, dat zij be seft, zoals elke zichzelf respecterende kunstenaar dat moet kunnen, dat het verstand doet scheiden, terwijl de in spiratie toevoegt. De opening vindt plaats op vrijdag 7 december om 21.00 uur door Go Dutch met funky aha-rock (een eigen betite ling) en ZZ. 33, wat wellicht het beste met Herman Brood vergeleken kan worden. De tentoonstelling is daarna nog te bezichtigen tot en met 20 decem ber dagelijks van 14.00 tot 16.00 uur. Zaterdag 8 december 21.00 uur: Na het succesvolle Open Podium van afgelopen maand met prima muziek van onder andere de Holygirls en De sign, is de werkgroep muziek er ook deze maand weer in geslaagd een in teressant programma samen te stel len. De traditie getrouw akoestische opening is deze keer weggelegd voor de groep l'uvv. Deze groep trouwe Open Podiumbezoekers zal enkele Jazz-stan- dards en bluesklassiekers ten gehore brengen. Verder is er een daverend op treden van de Utrechtse groep Blueprint. Deze band die zijn naam dankt aan een l.p. van de bluesrocker Rory Gallagher heeft blues, rock en reggae op het repertoire. De samen stelling van de band is: Babu N. Bra- ma-bas, Wouter van Bijen-drums, Raymond Bonné-gitaar, Erik Post- viool en Rosemary Lengtou-zang. Na dit alles kan er door de aanwezige mu zikanten ook nog deel genomen worden aan de afsluitende jam-sessie Het Open Podium begint om 21.00 uur precies en is alleen toegankelijk voor personen die 16 jaar en ouder zijn. Aanvang: 21.00 uur. Entree: vrij. De Amersfoortse Cantorij, een klein koor dat zich voornamelijk bezig houdt met de uitvoering van kerkmuziek uit alle stijlperioden, is twee jaar geleden opgericht. In ue afgelopen twee seizoe nen heeft de Cantorij reeds een zestal programma's, met groot succes en van hoge kwaliteit, ten gehore gebracht. Werken van J. S. Bach, H. Schütz, en F. Martin namen een centrale plaats in. De Amersfoortse Cantorij heeft in haar nog korte bestaan een ontwikkeling doorgemaakt die ertoe geleid heeft dat de K.R.O.-radio in haar programma "Laudate" recent een plaats heeft in geruimd. De uitvoering van Martin's Mis voor twee koren uitgevoerd in sa menwerking met de Kölner Kantorei, was voor de Cantorij, onder leiding van Wouter van den Braak, een bevestiging van haar kwaliteit en een resultaat van haar enthousiasme. De Amersfoortse Cantorij bestaat uit 16 jonge vocalisten, merendeels muziekstudenten, uit de Regio Amersfoort. Binnen het selecte ensemble wordt gestreefd naar een ideale balans tussen de verschillende stemmen. Precies twee jaar na haar oprichting zal de Amersfoortse Cantorij een con cert geven met een programma rond de Franse componist Maurice Duruflé. Duruflé is geboren op 11 januari 1902 in Louviers (ten westen van Parijs). Zijn eerste muzieklessen ontving hij aan de zangersschool St. Evode, van de Cathedraal van Rouen. Tussen 1920 en 1928 studeerde hij aan het conservato rium van Parijs, waar hij als leerling van onder andere Louis Vierne en Paul Dukas de eerste prijs behaalde voor or gel, harmonieleer, begeleiding, contra punt en compositie. Duruflé was na zijn opleiding vooral werkzaam als orga nist, componist en pedagoog. Ofschoon hij weinig vocale muziek heeft geschre ven vormen zijn Requiem opus 9 uit 1948, Quatre Motets opus 10 uit 1960 en de Messe 'Cum Jubilo' opus 11 uit 1967 een waar hoogtepunt in de koorlitera tuur van de Franse School. De muziek van deze drie werken heeft Duruflé ge baseerd op het Gregoriaans. De stijl van Maurice Duruflé kenmerkt zich door een gereserveerde, serene, con templatieve schrijfwijze, met een zeer genuanceerde melodische en harmo nische behandeling. De Amersfoortse Cantorij zal deze drie werken van Duruflé in één concert ten gehore brengen op zaterdag 8 decem ber in de St. Joriskerk te Amersfoort en op zondag 9 december in de Pieters kerk te Utrecht. Beide, concerten van gen aan om 20.15 uur. Medewerking verlenen: Henk van Heijnsbergen (baritonJan- Mark Bruin (baritonGerda van Zelm (mezzo sopraan); Geert Bierling (or gel Het geheel staat onder leiding van Wouter van den Braak. De toegangs prijs is 12,50 (CJP en 65+ pas 10.-). In tegenstelling tot wat eerder op de af fiches en strooibiljetten was aangekon digd. wordt op donderdag 6 december om 21.00 uur niet 'Les deux Anglaises et le Continent' maar de genoemde ko medie 'Une belle fille comme moi' van Frangois Truffaut in Filmhuis Arti shock vertoond. Hiervoor onze excu ses. Met dit enigszins verlaat eerbe toon, schenkt het filmhuis alsnog aan dacht aan het overlijden van de Franse regisseur Frangois Truffaut eind okto ber van dit jaar. Truffaut. die de 'va der' van de Nouvelle Vague wordt ge noemd, overleed op 52-jarige leeftijd. Hij was samen met Jean Luc Godard. Eric Rohmer, Alain Resnais en Claude Chabrok de belangrijkste vertegen woordiger van de Nouvelle Vague. Dit was een filmstroming die aan het eind van de jaren vijftig en begin jaren zes tig een ware revolutie teweeg bracht in de Franse cinema. En deze 'Nieuwe Golf' had grote invloed op de kunstzin nige film over geheel de wereld. Vorig jaar november is in het filmhuis in het kader van het Cinemathema festival die aan de Nouvelle Vague gewijd was. nog extra aandacht hieraan besteed Wat het film ipubliek meestal niet ver wacht in de programmering van het filmhuis en dat geldt ook voor dit film huis). is dat deze geregeld aandacht besteed aan de zogenoemde 'lichtvoe tige' film Zo worden deze maand zélfs twee 'lichtvoetige' films vertoond: ko mende donderdag die var. Truffaut en op donderdag 27 december 'How I won the war' met John Lennon van de En gelse regisseur Richard Lester. De ko medie van Truffaut kwam in 1973 in de Nederlandse bioscopen met de titel, hoe kan het anders, 'Toch een toffe meid.' Centraal in de film staat Camil- le Bliss, die schroomloos en zonder aanzien des persoons haar weg in het leven zoekt. Het verhaal begint wan neer zij in de gevangenis zit. Een jonge socioloog heeft haar uitverkoren als studie voor zijn proefschrift over de kriminele vrouw. In de gevangenis ver telt Camille tegen de taperecorder van de socioloog wat ze zoal heeft meege maakt. In duidelijke taal zonder blad voor de mond, vertelt ze haar levens wandel die door middel van flashbacks in de film zijn verwerkt. De socioloog met zijn studentikoze taal heeft het in het begin nogal moeilijk met de levens lustige Camille. die luchtig vertelt hoe zij de ene na de andere kerel ten gronde richt. Ook de socioloog gaat tenslotte voor de bijl: nadat hij kans heeft gezien om Camille uit de bak te halen, wordt hij op verdenking van moord op de echtgenoot van Camille opgepakt. Camille komt hem van tijd tot tijd opzoeken. Aanvang: 21.00 uur. Entree:/5,-/leden,CJPen65+ ƒ4.- Agenda: extra-filmavond op woensdag 12 december met 'Sally en de vrijheid' van Gunnel Lindblom (Zweden 1982). Op donderdag 13 december 'De eenënveertigste,' een Russisiche klas sieker van Grigori Sjoegrai uit 1956 en op donderdag 20 december opnieuw 'Hans het leven voor de dood' van Louis van Gasteren uit 1983. De sehilder: 'Tot mijn dood toe blijf ik vakbondsman. AI zou er ruzie zijn, dan blijf ik nog lid. Kn ik ben geen makke lijke. Mijn vader is 79 jaar geworden en altijd lid geweest van de vakbond. Het is mij met de paplepel ingegoten. Vorige week heb ik nog gedemon streerd in Utrecht. Ik ben bij elke de monstratie. Het hoeft nu niet meer, ftiaar ik betaal nog steeds mijn contri butie. Wanneer je je niet organiseert, ben je machteloos. Dan zaten we nu weer aan de schandpaal en beleefden we de crisistijden van de jaren dertig. Vooral de jeugd zou zich moeten orga niseren. Ik ben geboren op Soest in 't Hart, aan de Hartweg. Na de lagere school ging ik op dertien-jarige leeftijd werken bij Gart van Es, een schildersbedrijf in het gebouw van de Naaldvakschool (nu 'Galerie De Drie Ringen'). Als leer lingschilder moest ik daar met een mesje het gras tussen de stoeptegels uitpeuteren vóór de deur. Ik zei: daar moet je je moeder maar aan zetten. Toch belandde ik bij de gebroeders v.d. Woude in Hilversum. Een poosje volgde ik de avondtekenschool aan de Molenstraat. Bij het schilderen van de radiatoren zag ik plotseling niets meer. langzaam kwam het licht terug in mijn ogen en de oude dokter Rupert zei: Pietje, draag dit zwarte lapje en ga maar van school af. 's Morgens fietste ik naar mijn werk in Hilversum. Eri vandaar liep ik achter een handkar met ladders, plamuur en bussen verf naar Bussum. Bij Crailo moest ik de brug over en wachtte daar tot een sterke man langs kwam die me hielp met duwen, 's Avonds fietste ik van Hilversum weer naar huis. Toen ik zestien was, zei mijn moeder: je moet lid worden van de schildersge- zellenbond. Als ik het niet deed, kreeg ik thuis op mijn flikker. Klaas de Haan zat toen bij het ziekenfonds en vroeg aan mij of ik ervoor kon zorgen dat er veel mensen op de vergadering van de ledenraad zouden komen in 'De Gouden Ploeg'. Daar trok ik mijn bek open als ik het ergens niet mee eens was en spoedig zat ik in het bestuur. Vijftien jaar lang ben ik voorzitter ge weest van de bestuurdersbond. Toen ik afscheid nam, kreeg ik een vierkleu- renvulpotlood met inscriptie. Ik was voorman bij Co van Asch. Ik heb bij Vee- nendaal gewerkt in Amersfoort en voor een rijksdaalder minder bij Joh. Rade maker, omdat ik dat end fietsen zat was. 's Morgens wind tegen en 's avonds weer wind tegen. Alles heb ik gedaan. Ik heb nog plamuur gemaakt op spiegelglas en verf in de verfmolen. 's Winters had ik vaak geen werk van oktober tot maart. Maar ik had genoeg te doen. Wat is hier veel vergaderd. Ik zat in de buurtvereniging, 't Hart en in de speeltuinvereniging. Ik was nooit thuis. Toen ik achttien was, werd ik lid van de S.D.A.P. Mijn vader was ook een rooie. Als ze het merkten, werd hij 'besmet' verklaard en moest verdwij nen. Als werkloze kreeg hij niets, om dat z'n kinderen een paar gulden ver dienden. Kom over 48 weken maar terug, zeiden ze. Barst, zei hij, maak er 52 van, dat is precies een jaar, dat kan ik beter onthouden. Als snotneus trok ik in de SDAP weer mijn bek open. Ik ben nooit een

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1984 | | pagina 9