■vereniging Amnesty organiseert Marokko-avond Bij ons op Soest 'Proest' over vandalisme Kingma betreurt vertrek wijkvereniging uit de Borg zot Woensdag 27 maart, 20.00 uur: 'De slachte' - een Friese dijk op de zolder van Kasteel Groeneveld Rouw en trouw Honds protest. /ff.ay// 52^ Criminoloog uitgenodigd Tekeningen patio bungalows in INFOcentrum Soester Courant bereikt wekelijks 30.000 grage lezers. 8 maart Internationale Vrouwendag Maart drukke filmmaand n WOENSDAG 6 b Donderdag 7 maart, 21.00 uur Filmhuis: 'Desiree' vanFelix de Rooy Zaterdag 9 maart, 21.00 uur: Sjok: popdichteres Diana Ozon Zaterdag 16 maart, 20.30 uur: Literaire Salon met Nico Scheepmaker Inrich Op woensdag 27 maart a.s. organiseert Amnesty International Soest een Ma- rokko-avond in de Borg. Deze avond staat Houcine El Monouzi, een door de groep geadopteerde Marokkaan, cen traal. Theater, film en muziek zullen ertoe bijdragen een beeld te vormen van de omstandigheden waarin Houci ne verkeert. De avond begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Houcine El Manouzi is een Marokkaan die de adoptiegroep A.I. in Soest al een jaar bezig houdt. Toen ze de 'case' vorig jaar aangeboden kregen van het Nederlands Secretariaat van Amnesty International werd hun verteld dat een Amnestygroep elders in het land er al vijf jaar mee doende was geweest en uiteindelijk de moed moest opgeven. Gezien het succes dat de adoptiegroep heeft behaald met een vorige geadop teerde gewetensgevangene - een Viet namees, die na een intensieve corres pondentie met de Vietnamese autori teiten plotsing werd vrijgelaten uit een heropvoedingskamp - werd de groep voldoende ervaren geacht om met deze Marokkaanse gewetensgevangene aan de slag te gaan. Wat deze "case" zo ingewikkeld maakt is het feit dat Hou cine El Manouzi "verdwenen" is, al 13 jaarlang. Oppositie La Houcine Ben Ali El Manouzi, ge boren op 11 maart 1943 te Tafraout in Marokko, is afkomstig uit een familie met een lange geschiedenis van poli tieke oppositie tegen de regering van koning Hassan II. In 1969 moet Houcine het land verlaten na een golf van ar restaties binnen de UNFP (een poli tieke oppositie-partijHij vestigt zich in Brussel, waar hij als vliegtuig- mecaniciën werkzaam is bij de lucht vaartmaatschappij Sabena. Naast zijn werk is hij actief bij de organisatie van Marokkaanse arbeiders binnen de vakbond. In 1971 wordt hij tijdens het proces van Marrakech bij verstek ter dood veroordeeld, op beschuldiging van het plegen van een aanslag op de staats veiligheid. Houcine vertrekt naar Tri poli, heeft daar hetzelfde werk als in Brussel en is ook in Tripoli actief bin nen de vakbond. In 1972 wordt hij, wanneer hij op weg is van Tripoli naar Brussel, in Tunis ontvoerd door vertegenwoordigers van het Marokkaanse leger. Tot 1975 wordt niets van hem vernomen, totdat er een opsporingsbevel uitkomt van de Ma rokkaanse autoriteiten: Houcine blijkt ontsnapt te zijn uit een Marokkaanse martel villa, samen met 7 andere per sonen. Na een week wordt het opsporingsbe vel ingetrokken: Helaas is Houcine gevonden. Sindsdien is van officiële zij de niets meer van hem vernomen. Houcine El Manouzi. Getuigenverklaringen van exgevange- nen doen vermoeden dat Houcine El Manouzi sinds jaar en en dag eenzame opsluiting "geniet" in een militair kamp in Tazmamart, een bergdorpje in het oosten van Marokko. Schrijven Een regelmatig briefverkeer van de adoptiegroep met de autoriteiten in Marokko lijkt tot nu toe éénrichtings verkeer te zijn. Toch is de adoptie groep ervan overtuigd dat regelmatig schrijven, liefst door veel personen, moet helpen om verandering te bren gen in de erbarmelijke omstandighe den waarin Houcine verkeert. Zij vraagt zich wel af wat er van Houcine El Manouzi over is na een martel gang van 13 jaar gevangenischap, met als extra kwelling de eenzame opslui ting. Zij zet echter door, al was het alleen maar om aan de martelende on zekerheid van zijn familie een eind te kunnen maken. Het is onmenselijk te moeten leven met de vraag of je zoon of broer nog leeft, waar hij is en te we ten dat, hij, als hij nog leeft, heel erg lijdt. Theaterfilm-muziek De adoptiegroep hoopt dat veel men sen de avond in de Borg op 27 maart bij zullen wonen. De theatergroep A.I. uit Deventer zal op indringende wijze uitbeelden wat het begrip "verdwij nen" inhoudt. Een videofilm laat beel den zien van de ontvoering van Houci ne en ook van het militaire kamp te Tazmamart, de vermoedelijke verblijf plaats van Houcine. Op deze avond is familie aanwezig van Houcine. Familie die in Neder land politiek asiel heeft gekregen na geleden te hebben onder regering van Hassan II. Ook zal een Marokkaanse muziek groep de avond verder luister bij zet ten. De aanwezigen op deze avond zul len in de gelegenheid worden gesteld petitielijsten te tekenen en briefkaar ten te sturen naar Marokko, om de vrijlating van Houcine El Manouzi te bepleiten. In de "Borg", 27 maart a.s., aanvang 20.00 uur. "Je ziet hem bijna niet in het land schap, maar als je hem weet te vinden, vergeet je het nooit meer", aldus Lieuwe Wynia, initiatiefnemer van de tentoonstelling over de Friese slaper dijk "De Slachte", een 42 kilometer lange dijk, die in het jaar 900 werd aan gelegd en daarmee de oudste dijk van Nederland is rondom de eerste polder die ooit in Nederland werd ontworpen. Zaterdag j.1. werd deze expositie op de zolder van Kasteel Groeneveld geopend en bestaat uit 43 keer drie fotopaneeltjes, 50 glazen "kistjes" met de foto en de meestal zeer oude naam van een plaats langs de Slacht (afkomstig van het begrip "slaan" - een dijk slaan), een dertigtal potloodtekeningen in zwart wit, die het unieke landschap rondom de dijk vastgelegd hebben, oude en nieuwe kaarten van het gebied, dat vroeger nog Waddenzee was en oude gebruiksvoorwerpen uit de archieven van het waterschap "Fryslan". De legendarische dijk, die één meter vijftig hoog is, kronkelt van Rauwerd naar de Waddenzeedijk, bevat tien sluisjes en heeft in 1835 voor 't laatst gefunctioneerd als waterkering. "Maar de Slachte wordt nog steeds be heerd alsof hij echt is, vanwege zijn historische waarde", aldus de dijk graaf Ir. C. L. Rijpma zaterdag voor een talrijk publiek in Groeneveld, waar de expositie geopend werd in de Has- selaerzaal door Ir. H. Kroes, directeur van het "Friese Landschap". Vooral de kleurenfoto's van NOS-me- dewerker Will Bakker maken veel in druk, terwijl de tekeningen van Johan Volkerijk minder spectaculair aan doen. Werner Paans, conservator van Groeneveld, deelde aan alle medewer kers een „kruukje Melm" uit. Een bijzondere tentoonstelling die toe gankelijk is op dinsdag, woensdag en vrijdag van tien tot vijf uur, zaterdag en zondag van twaalf tot vijf uur. Maandag en donderdag gesloten. JAN VISSER Jongeren hebben weinig tijd en aandacht voor oude mensen en de dingen die voorbijgaan. Zelden vragen moderne lieden aan een bejaarde man of vrouw: wat deed U toen, wat gebeurde er precies in Soest, hoe zat dat eigenlijk In Bij ons op Soestpubliceert de Soester Courant verhalen van echte Soesters die in deze gemeente zijn geboren of getogen. Jan Visser loopt hen tegen het lijf, luistert geïnteres seerd en schrijft hun relaas op. Vandaag: Arie Tolboom (77). De bloemist: "Ik ben geboren tussen de bloemen, met bloemen opgegroeid en tussen de bloemen oud geworden. Oude Soesters noemen me Arie Tolle- boom. Mijn geboortehuis stond aan de Teutsholle weg 8E, nu de Prins Bern- hardlaan. Het huis staat er nog en was de eerste woning die op de Eng werd gebouwd. Grootvader van moeders kant was koetsier bij dokter Baten burg in de villa waar nu het politie bureau is gevestigd. Hij heette Peel Dorrestein en overleed op de bok door een verkeersongeluk waarbij de paar den schrokken en de koets onder de Gooise Stoomtram terecht kwam. Vader, de oude Willem Tolboom, was ook een geboren Soester, die voor die tijd een knappe bloemisterij had. Langs de straatkant stond een bord met de aanduiding "Flora". Als schooljongen (Bonifaciusschool) liepen we vaak achter de paardentram aan. Je moest alleen oppassen, dat de conducteur je pet niet afpakte en in een tuin gooide. Al jong werkte ik in de kwekerij en moest ik bestellingen rond brengen in spanen dozen aan de arm op de fiets. Ik weet nog goed: we had den een grote bestelling van bruids werk en tafelversiering over de Eem. Zwarte Willem zette ons over en bij de boerderij aangekomen, bleek de moe der van de bruidegom helemaal niet te spreken. Haar zoon weigerde zijn bed uit te komen (katholieken trouw den heel vroeg 's morgens). Hij zag verschrikkelijk tegen de huwe lijksdag op. Maar het is wel goed ge komen, want het echtpaar kreeg negen kinderen. Zo bracht ik eens een bos rode rozen bij een dame die zei: er is hier niemand jarig, maar komt U binnen. Toen ze zag van wie de rozen waren, plofte ze neer in een stoel en kuste het kaartje. Nou, de gever maakte een goeie beurt. Zoiets vergeet je nooit meer. Nu heb je het hele jaar bloemen, maar vroeger verdiende je 's winters nooit wat. Snijbloemen waren dan schaars. Het wemelde van de begonia's, pri mula's, hortensia's, bolbloemen, gla diolen en asters. In 1922 liet vader een nieuw pand bou wen aan de Spoorstraat 9 met een gro te kas achter het huis met palmen en laurieren. De tuin stond vol met dah lia's en zonnebloemen. Veel mooier dan die chrysantenrommel nu. We maakten boeketten voor begrafe nissen en bruiloften, voor rouw en trouw. Met prachtige linten en strik ken. Veel gelegenheidswerk met aza lea's, lelies en aronskelken. Die wil niemand nu meer. Met witte linten en zwarte rouwranden. Voor de bruids paren lelietjes-van-dalen, bouvordia, anjers, fresia's en roosjes in mandjes. Zie je ook niet meer. Nu zijn het scha len van aardewerk, vroeger was het veel glas. Suisse De bloemen moest je in Utrecht op halen met de handkar. Planten arri veerden met de trein of met bode Roest. Foto: Goos van der Wilt Het vak heb ik geleerd in Baarn en ik volgde avondcursussen in Utrecht. Toen vader stierf, nam ik "Flora" over. Hij was heel trots op die naam. En ook de derde generatie Tolboom levert een goed produkt. Als ik 's morgens de koffie op heb, steek ik een sigaar op en ga naar de Spoorstraat kleine bestellingen weg brengen en wat rommelen. Mijn vrouw Truus en ik hebben altijd hard gewerkt in de zaak. Dat kostte veel moeite, vooral direct na oorlog toen dat oude geld eruit ging. Maar ik heb altijd geluk gehad en ging er van uit: je moet iets goeds verkopen. Daar kwam later het tuinonderhoud bij en kregen we personeel in dienst. Ook zondags verkocht ik vaak heel leuk: achterom. Oude Soesters kennen mij vooral van uit de kerk. Van 1934 tot 1962 haalde ik in de Petrus Paulus het plaatsen- geld op. Dat heb ik achtentwintig jaar gedaan. De plaatsen in de kerk wer den verpacht. Middenstanders hadden een vaste plek in de kerkebanken. Vooraan zat de gegoede burgerij met twee etalages en achteraan had je de armenbanken, die waren kosteloos. Ik had een speciale handigheidje om dat plaatsengeld op te halen. Kijk zo! In mijn holle vuist (duim en wijsvinger boven) stopten de kerkgangers hun stuiver in het gat tussen mijn vingers, als een centenbakje. Iedereen verbaas de zich er over dat al dat geld in die hand zat en er niet doorheen viel. Maar dat gebeurde niet. Vader Tolboom had ook altijd een func tie in de kerk. Hij was een "suisse" en liep door de kerk met een grote sjerp over zijn borst waarop stond: EERBIED IN GODS HUIS. Vooral de jeugd had daar veel ontzag voor. Het was een erebaan. Bij optochten liep hij voorop met een stok met een zilve ren knop. Daar had je respect voor." JAN VISSER AANMELDINGSPLICHT .HuiS HONDEN in'as gemeente Soeet Wanneer u houder bent (of wordt) van: a. één of meer honden en daarvan geen aangifte hebt gedaan, b. een groter aantal honden dan waarvan u aangifte hebt gedaan, dan dient door u binnen veertien dagen deze kaart te worden ingevuld en gepost. MEDEDELING AAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN SOEST: naam str/nr postc/wpi Niet of niet bey/ hoorliike invulling is strafbaar is sedert houder van handtekenin De aanmeldingskaart voor de hondenbelasting, die de gemeente vorige week huis-aan-huis in Soest liet verspreiden, is in elk geval één lezer van de Soester Courant in het verkeerde keelgat geschoten. Dat wordt in elk geval duidelijk uit de kaart, die hij in de brievenbus van de krant depo neerde. De lezer, wiens naam we niet hebben kunnen ontcijferen, laat zijn ongenoegen vooral blijken in de "mededeling aan burgemeester en wet houders". Efij de vermelding dat "niet of niet behoorlijke invulling straf baar is" tekent hij gebelgd aan: "We leven niet meer in 1934!Kapsones uit de regententijd'Het opschrift van de kaart heeft hij gewijzigd in "Aan meldingsplicht voor honden in het gemeentehuis Soest". "Progressief Soest" organiseert op dinsdag 12 maart a.s. om 8 uur 's a- vonds een politiek café in de Rode Haan, Birkstraat 32 over het onder werp vandalisme. Als intermezzi speelt de Soester saxofonist Johnny van Daal enkele muzikale "destruc- tions". Aanleiding voor deze bijeenkomst is de pas verschenen gemeentelijke nota "Vandalisme? Hou het gaaf" (12 pagi na's) die deze maand in de gemeenteraad wordt vastgesteld. In 1983 bedroeg de schade aan gemeen telijke eigendommen nog 60.000 gulden, vorig jaar maar liefst 135.644 gulden. Als spreker in "Proest" is uitgenodigd (op dit moment is zijn komst nog niet zeker) de Amsterdamse criminoloog Jo Horn, oud-raadslid in Amsterdam, die in "Lokaal Bestuur" schreef: "Waar we bij de bestrijding van de kleine criminaliteit behoefte aan heb ben zijn geen masterplannen, maar op de praktijk van alledag afgestemde concrete suggesties." Jan Visser zal in "Proest" de volgende vragen ter discussie stellen - Dringt een feilloos registatiesysteem van de politie het vandalisme terug? - Hebben lesbrieven op school veel in vloed op de jeugdcriminaliteit? - Staat het welzijnswerk en de sport wereld te trappelen activiteitenpro gramma's te ontwikkelen voor de ge meente? - Is het waar dat een goed beeld van de situatie ontbreekt? -Waarom is de commissie Welzijns planning van te voren niet geraad- - Is een integrale aanpak van het pro bleem op dit moment niet wenselijk zoals de nota op blz. 8 stelt, omdat per sonele middelen ontbreken? - Is zevenduizend gulden genoeg om ef fectieve maatregelen te nemen? - Wordt het niet tijd het begrip "Sociale John van Daal. Foto: Herman van Dam. controle" weer van stal te halen en des noods te organiseren? - Moet niet veel meer het instituut "Wijkagent" worden uitgebreid? - Is het niet zaak de aloude "Natuur- wacht" nieuw leven in te blazen'? Er komen nog meer vragen. Gerichte uitnodigingen voor deze bij eenkomst zijn verstuurd naar het ge meentebestuur, de politieke partijen, de politie, de scholen, jeugd- en sport clubs, de woningbouwverenigingen, de O.B.D.en het RIAGG. Verder is iedereen hartelijk welkom en de toegang is gratis. "Spijtig," zo reageerde welzijnswet houder Frans Kingma (PvdA) vorige week tijdens de vergadering van de commissie Welzijn op een vraag van Lydia Meijer (eveneens PvdA) over het feit dat de wijkvereniging Over- hees de Borg heeft laten vallen en on derdak heeft gezocht in de Vijverhof, omdat de vereniging door de komst van Artishock naar de Borg geen zekerheid kon krijgen over een nieuw huurcontract. "Er was geen reden voor, aldus Kingma, "al kan ik me wel voorstellen dat de wijkvereniging op zeker heeft willen spelen." Of de Borg in de nieuwe situatie (per 1 september moet Artishock zijn intrek in het dorpshuis hebben genomen, volgens de voorliggende plannenin de problemen zou komen kon hij niet zeg gen. "Het valt nog niet te overzien. Half april moet de werkgroep alles op een rijtje hebben gezet over de toekom stige organisatie en structuur, en over de consequenties voor het personeel. In het openbaar kan ik daar nog niets con creets over mededelen." Wel merkte hij op dat een en ander zo snel mogelijk zijn beslag moet krijgen, omdat anders de kans groot is dat het exploitatietekort van het dorpshuis "helemaal de pan uitrijst." "Dat legt een forse druk op het hele gebeuren," aldus de wethouder. Cijfers Adriaan Pothuizen (D'66) vroeg de wethouder om commentaar naar aan leiding van het accountantsverslag over de jaarrekening van de Borg. Daarin stond o.m. dat de cijfers over de bowling, de bar en keuken-omzet etc. niet te controleren waren geweest. Kingma beloofde hierover kontakt op te nemen met het Borg-bestuur. Desge- Wethouder Frans Kingma. vraagd merkte hij op dat de controver se over de huur van Artishock in de Borg inmiddels tot het verleden be hoort. "Dat is boekhoudkundig hele maal geregeld." Over de meningsverschillen inzake de energiekosten tussen Borg en Sport stichting "Is dat geëtter nu eens afge lopen?" informeerde Lydia Meijer) merkte Kingma op dat eerst de cijfers moeten worden afgewacht. In het gemeentelijk INFOcentrum han gen de tekeningen van de zes geschakelde patio-bungalows die ge bouwd gaan worden in het plan Over- hees IV. Ze worden gebouwd onder au spiciën van het Bouwfonds, Nederland se Gemeenten. Verder ligt voor geïnte resseerden gereed het beknopte over zicht van de sociale verzekeringen (per 1 januari 1985) en de "Wegwijskrant Subsidies en Kredieten 1985". Op 8 maart is het Internationale Vrou wendag. EVA organiseert een gezel lige Koffie-ochtend in de soos-ruimte van de vereniging Artishock. In de regio zijn veel aktiviteiten georgani seerd op deze dag. Ook is er informatie over andere vrou wen-organisaties en over de werkgroep EVA. In de filmzaal wordt een dia serie vertoont over 'Krisis en fascisme'. De serie gaat over verschillen en overeenkomsten in de krisis nu en die van de dertiger jarenwelke rol speel den vrouwen daarin en wat kan de rol van de vrouwenbeweging nu zijn. Men hoopt dat veel vrouwen een kopje koffie (of thee) komen drinken. Open van 9.15 uur tot 11.15 uur, in Artishock gebouw aan de Steenhoffstraat. Kleine kinderen zijn van hart welkom BE arti Met de lente langzaam in zicht blijken ook de activiteiten van het filmhuis toe te nemen. Maart wordt voor de film liefhebbers een drukke maand. Naast de wekelijkse filmavond op de donder dag, wordt in de weekenden van 15/16 en 30/31 maart extra aandacht besteed aan de lange speelfilm In het weekend van 15/16 maart staat de Italiaanse film centraal. Dan zijn films te zien van Lina Wertmüller "Liefde en Anarchie" en van Michel- angelo Antonioni "Deserto Rosso". Voor beiden bleek dit hun sleutelfilm te zijn: Wertmüller brak naar het grote publiek door en voor Anonioni was dit zijn eerste kleurenfilm. In het laatste weekend van de maand op zaterdag 30 en zondag 31 maart, wordt in het kader vnn Kot Noordhollands Filmfestival vier films vertoond. Een jaarlijks fc rugkerend festival waar een vijftien^ filmhuizen in Noord Holland en ht Gooi aan deelnemen. In dit weekeix zijn films te zien van Alain Resnai "Hiroshima mon Amour", Franc Brusati "Dimenticare Venetia", Andi% Wadja "Les Demoiselles de Wilko en Jaime Chavarri "Aan een Onbe kende God". Een interessante maand die de per manente filmhonger enigszins kan stil- len. Voor een uitgebreide toelichting op deze films zie het filmschrift var maart en de speciale festivalkrant van het Noordhollands Filmfestival, dit beide in het filmhuis te verkrijgen zijn. Te zijner tijd zal ook in deze krant na der op deze films worden ingegaan. Nadat de toneelversie op 15 december j.1. in Artishock te zien was, volgt nu de filmversie. De Amerikaanse actrice Marian Rolle speelt - in beide versies - de hoofdrol van een zwarte vrouw, die totaal aan de rand van de samen leving is beland. Via flashbacks wordt je als kijker langzamerhand duidelijk wat de achtergronden zijn van deze vrouw, die uiteindelijk een afschuwe lijke daad zal voltrekken. "Desirée" is geen film voor een gezellig avondje, zoals dat vorige week was met "Wie Zingt daar Zo?". Het is een zwarte film in dubbele betekenis, met twee ijzersterke kwaliteiten: formidabel acteren van Marian Rolle en de teksten van Norma de Palm, die even vlijmend als virtuoos geformuleerd zijn. De eerste Nederlandse zwarte film, die vorig jaar op 15 november in wereld première ging. Regisseur Felix de Rooy en scenario schrijver/producent Norman de Palm werken al jaren in Nederland samen in Cosmic Illusion, een kunstenaars collectief dat tentoonstellingen, video's, films en theaterprogramma's voort brengt. Zo was het toneelstuk "Desi rée" in Nederland te zien. De film "Desirée" was in eerste instantie op gezet als eindexamenfilm van de New- yorkse filmacademie, maar met steun van het Fonds voor de Nederlandse film kon het projekt uitgroeien tot een lange speelfilm. Het verhaal van "De sirée" is gebaseerd op een krante- bericht. Het gegeven is inderdaad te macaber om te bedenken. In de begin beelden zien we Desirée in een ver waarloosde woning in New York rond scharrelen met een doos. Daar spreekt ze tegen, alsof er een kind in ligt. Desirée is duidelijk over haar toeren en in flashbacks wordt verteld wat er aan die toestand vooraf is gegaan. In die terugblikken wordt een beeld geschetst van haar jeugd met een ta melijk losbollige moeder, haar relatie met haar vriend Freddy, haar "red ding" door een sekteleider en van haar baantje bij een rijke blanke mevrouw. De film richt zich op de binnenwereld van Desirée, wat onderstreept wordt doordat vrijwel alle scènes zich in in terieurs afspelen. Deze-theatrale-film met eenvoudig maar knap camera werk (let ook op de montage) word' ook vertoond ter gelegenheid van de Internationale dag van de Vrouw op vrijdag 8 maart. Zo wordt in Artishock met de werkgroep EVA een koffie-och tend op deze vrijdag van 9.15-11.15 uur georganiseerd met informatie over al- lerleid vrouwenactiviteiten. Aanvang: 21.00uur. Entree: 5,-/leden, cjpen65+ ƒ4,-. Agenda: Voor donderdag 14 maart wordt de tweede film van Theo van Gogh "Een Dagje naar het strand" (Ned. 1984) vertoond. Een ontroerende film over de verhouding tussen een eenzame man en zijn gehandicapte dochtertje. De jongerenwerkgroep Sjok (vanaf 16 jaar) brengt op zaterdag 9 maart de bekende Amsterdamse popdichteres Diana Ozon opnieuw naar Soest. Op nieuw, omdat Diana Ozon in september 1983 samen met Hans Plomp al eerder en met veel succes op het Artishock podium stond. Diana Ozon behoort samen met Jules Deelder, Ton Lebbink, Bart Chabot, Simon Vinkenoog en Johnny van Doorn - om de bekendste te noemen - tot de groep dichters die op literaire mani festaties voor de nodige vaart en swing zorgen en er zodoende een vrolijk ge heel van maken. Zij zoeken de direkte confrontatie op met hun publiek en zijn daarom ook te vinden op plaatsen, waarvan vele dichters zouden gruwen om er voor te lezen. Zoals op (pop)festi vals, in rumoerige cafe's, in jongeren centra en zaterdagavond in Artishock. Deze dichters worden ook wel pop- en punkdichter danwel perlorming poets genoemd. Wat hen onderscheidt van ve le andere dichters is behalve hun maatschappelijke betrokkenheid de wijze waarop ze hun werk brengen. Ze doen méér dan alleen maar voor lezen. Ze maken er vaak een hele show van. Zo ook Diana, die hevig gebarend of subtiel meetikkend het ritme van Op zaterdagavond 16 maart a.s. zal de bekende journalist/dichter Nico Scheep maker de hoofdpersoon zijn in de 'Literaire Salon" van Artishock. Voor de muzikale afwisseling zorgen pianiste Jennifer Ferguson en hoboïst Simon Koeten. Zij zullen werken spelen van o.a. Nielsen, Poulenc en Ravel. Nico Scheepmaker studeerde Slavi sche talen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij vertaalde o.a. Dokter Zjivago van de Russische schrijver Boris Pasternak. Hij kreeg in 1958 de Anne Frankprijs. Als journalist kreeg hij grote bekendheid als expert op het gebied van voetbal, Russische dissi denten en televisie. Voor o.a. De Gooi en Eemlander verzorgt hij de rubriek "Trijfel". Onlangs kwam hij in de belangstelling door zijn initiatief om zijn privé-prijs Cestoda toe te kennen aan Hugo Brandt Costius, die echter deze prijs weigerde. Ook als dichter is Nico Scheepmaker actief, bekend werd zijn bundel "Poëtisch fietsen", Hij zal zich in de Literaire Salon voor- haar gedichten aangeeft. Diana Ozon werd in 1959 in Amsterdam geboren. In 1977 verlaat ze de Rietveld Aca demie, wordt medewerkster van het underground tijdschrift "De Koe Crandt" en begint op te treden. Sa men met twee medewerkers van "De KoeCrandt" richtte Diana Neder lands eerste punk-club op: "DDT 666" in Amsterdam. Dat haar belangstelling verder reikte dan de Amsterdamse punkscène, blijkt onder meer uit haar reizen naar Afri ka, die ook in haar werk zijn terug te vin den. Verder deed ze twee radioshows voor de VPRO, werkte mee aan hot werkloos kunstenaarscollectief "De Zebra" en ging de confrontatie aan met twee punkbands. In 1982 maakte Diana samen met de sonoloog en mu sicus Wisch de cassette "Laag bij de Gronds", die bij Blessure Records is uitgegeven. In eigen beheer gaf ze één proza- en vier gedichtenbundels uit. Bij de jonge Amsterdamse uitgeverij Guus Bauer verschenen van haar de gedichtenbundels "Laag bij de Gronds" en "De Obscure Camera". Verder is bij Bulkboek onder de titel "De Popdich- ters" enig werk van haar opgenomen. Aanvang: 21.00uur. Entree5,-/leden, cjp en 65 4,-. al bezighouden met de thema's tele visie, voetbal en Rusland. Jennifer Ferguson, geboren in Peters- borough (Engeland), studeerde aan het conservatorium in London. Zij heeft veel begeleid in Engeland, Israël en Nederland, vormt een vast piano duo met Sophie Jonge vos én treedt regelmatig op met hoboïst Simon Koe ten. Simon Koeten, werd geboren in Alk maar, studeerde in Arnhem en Am- sterdarm Hij was bijna veertig jaar als hoboïst verbonden aan radio- en t.v. orkesten, gaf hoboles aan het Ko ninklijke Conservatorium in Den Haag en waa een veelgevraagd solist in Nederland, Duitsland en Denemarken Thans is hij dirigent van een Interna tionaal Jeugdorkest in Zuid-Frankrijk. De literair muzikale avond begint om 20.30 uur. Produktie: Ton Luiting. Presentatie: Aad Post. Om 20.00 uur verzorgt Jan Visser een close reading" van werk van Nico Scheepmaker. Entree: 5,-/leden, cjp en 65+ ƒ4,-. Wilde planter dat wel doen? er zal gebeur De aanleg va plantentuin winning, gedi van de cultui uit eigen lai anderen (mt argwanend waan meests mogelij khedi ter zijn dan 1 den op dinsdi De heer H. in het Med over de inric Voordat U perimentere kijkje te ge vele heemp is. Fraaie 1 P. Thijsse-] Braak in A huis is de h kant", op Spierhuis te Beginnen r beginnen n tuinen heb grond, wa overwoeke sen, zuring De heer Bi manieren rijke gron en ook ui' specifiek n Dit kan b wat natte' oude stene de liefheb een plaats tuin kurm verander» Mede aar planten r riete sta den krijg mogelijk!

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1985 | | pagina 10