vereniging 'De Speeldoos heeft nooit een bepaald stempel gehad' Bij ons op Soest Vrijwilligers Vakature Bank Openbare balletles in Kreativiteitscentrum Artishock 'De kle< Ra WOENSDAG 22 ME11985 SOESTER COURANT PAGINA 10 WOE Wim Peters, directeur van cultureel centrum in Baarn: Vakkennis: kenmerk van het ware uitbesteden: vaak dé oplossing ËKI/I/IEK Boter, kaas en eieren Woensdag 22 mei, 21.00 uur TheaterTeatro Obstinato met 'De Leugenaar' Filmhuis: "Brussels by Night' Open Podium: 'Majapa', 'Jezus Krisis' en Joe Credit Open Huis School- en beroepskeuzevoorlichting Rijverbod "Vroeger hoorde je alleen maar: 'ach, in Baarn kan toch niks.' Als je een cursus wilde volgen moest je naar Soest, naar Artishock. En inderdaad, toen we begonnen was er niet veel. Maar dat is allemaal anders geworden. Aan het woord is Wim Peters, directeur van de "Speeldoos" aan de Rembrandt- laan in Baarn, dat momenteel een periode van zeer ingrijpende verbou wing doormaakt die het gebouw straks een gezond cultureel centrum van de buurgemeente van Soest moet maken. Met man en macht wordt er gewerkt om de Speeldoos-nieuwe-stijl voor sep tember a.s. klaar te hebben en het is dan ook een dagelijkse kakofonie van timmer-, klop-, boor- en anderen gelui den waarmee Wim Peters wordt om ringd. "Officieel gaan we op 12 september open", vertelt hij tijdens een kort vraaggesprek, voortdurend onderbro ken door hamerslagen die er zelfs toe leiden dat de openstaande speeldoos (o symboliek) in één van de open kas ten in zijn kamer met een harde klap dichtvalt. Wim Peters heeft alle reden om enthou siast te zijn. Als alles straks klaar is beschikt hij over een cultureel centrum dat gezien mag worden en waaraan heel wat gemeenten in de omgeving niet kunnen tippen. De gemeente Baarn stelde een bedrag van 3,5 miljoen gulden ter beschikking. Daarvoor krijgt de Speeldoos de beschikking over een uiterst moderne zaal, goed voor 340 zitplaatsen en van de modernste snufjes voorzien, terwijl de oude kleine zaal ook een opknapbeurt krijgt. Drempel "Het is de bedoeling dat we hier straks zoveel mogelijk mensen over de drem pel krijgen", aldus Wim Peters. Hij wijst er op dat het programma waar mee in september de feestelijke ope ning wordt gevierd (met "open huis" op 13, 14 en 15 september) tot stand komt in samenwerking met een groot aantal Baarnse verenigingen, die voor een groot deel ook hun onderdak in de Speeldoos zullen vinden. De open dagen staan dan ook helemaal in het teken van toneel, muziek, koorzang, ballet en allerlei andere dingen, waar mee amateurs in Baarn bezig zijn. Half augustus zal er een speciaal pro gramma-magazine verschijnen, dat ook in Soest huis-aan-huis zal wor den bezorgd. Want de Speeldoos "heeft" wat met Soest. Baarn trekt altijd veel Soesters, aldus Wim Peters, al was het alleen maar omdat het er nu eenmaal gezel lig winkelen is, maar ook de Speeldoos heeft zich altijd mogen verheugen in de belangstelling van grote groepen Soes ters. Wim Peters zelf kent Soest overigens typewerk- vermenigvuldi ging, rapportvervaardiging, direct mail, kopiëren op grote schaal (ook A-2) centrum voor tekstverwerking bv Bergstraat 10 Amersfoort 033 - 631824* ook. Twaalf jaar geleden was hij nog volop actief in Artishock, als docent van de teken- en handvaardigheidcur sus en ook als initiatiefnemer van de kindervoorstellingen op zaterdagmid dag. Enige tijd zat hij ook in het be stuur, namens "de cursussen". Bo vendien was hij in die tijd leraar aan de Scholengemeenschap Eemland in Soest. Draagvlak Het ligt voor de hand hem te vragen naar de klimaatsverschillen tussen Baarn en Soest, speciaal voor wat be treft het "culturele gebeuren". Hij wil daar niet al te veel over kwijt, maar merkt wel op dat de Speeldoos vanaf het begin geen bepaald "stem pel" heeft gehad. "En dat is gelukt. De Speeldoos speelt een sympathieke rol in Baarn. Bovendien bieden we on derdak aan allerlei verenigingen, die het nu nog moeten zoeken in aula's en de horeca. Dat geeft ons een breed draagvlak. Behalve een nieuwe, ruimte entree, met een vaste informatiebalie en een ruime foyer (die eventueel is uit te breiden met de repetitieruimte voor ballet etc.krijgt de Speeldoos met de nieuwe grote zaal de beschikking over een ruimte waar voorstellingen van allerlei aard op haast professionele wijze gebracht kunnen worden. Het ge heel wordt uitgevoerd in rode kleuren en is zo geconstrueerd dat ook de toe schouwers op de achterste rij van het balkon nog min of meer "met de neus op het toneel" zitten. De zaal is uiteraard ook uitgerust met een mo derne filmcabine. De belichting is ingenieus geconstrueerd in een brug, die over het toneel verreden kan wor den. In de oude kleine zaal, bij veel Soesters zeker niet onbekend, is een theater- café-achtige ruimte gedacht, waar ont moetingen van kleine groepen kunnen plaatsvinden. Daar kunnen maximaal 120 mensen terecht. De stoelen staan er ook niet op rijen, maar gegroe peerd rond tafeltjes, zodat het geheel een wat "huiselijk" karakter krijgt. In de gangen en in de foyer komt ruim te voor tentoonstellingen, die maandag- lijks gewisseld zullen worden. "We hebben geen aparte expositie-ruimte. Wat doe je daar trouwens mee? ISiu krijgt je juist veel publiek dat er langs loopt." Wivi Peters voor zijn nieuwe 'Speel doos Foto: Herman van Dam Kunststuk De foyer wordt trouwens op zichzelf al een "kunststuk" door de fraai ont worpen bar, uitgevoerd met kunst zinnige beschilderingen en hout ge sneden poppen van Marga Carlier, waarin ook de eerder genoemde speel doos een plek zal krijgen. Dat in Baarn kennelijk met gemak kan waarover in Soest zo moeilijk wordt gedaan kan Wim Peters ook niet ver klaren. "Qua bevolking ligt het in Baarn denk ik zelfs nog iets moeilijker dan in Soest", bepeinst hij. De Borg ziet hij bepaald niet als het ideaal om een cultureel centrum op te bouwen. "In de theaterzaal van de Borg kun je minder doen dan in onze kleine zaal", klinkt het. Hoewel de Speeldoos in de eerste plaats een plaatselijke functies vervult mikt Wim Peters toch duidelijk ook op de regio. "We bieden een interessant programma. De oude Speeldoos, die tien jaar heeft bestaan, heeft in die zijn bestaansrecht wel bewezen. Dat blijkt wel uit de bezoekersaan tallen, waarover we eigenlijk nooit te klagen hebben gehad. Met de nieuwe Speeldoos hoopt Wim Peters nog meer mogelijkheden te hebben. "We kunnen nu ook grotere produkties naar Baarn halen, en we beschikken ook over veel betere tech nische voorzieningen", De bekende re gisseur John van der Rest heeft zich al op de hoogte gesteld en is duidelijk heel enthousiast geworden. Voor "Kin deren van een mindere God", een to neelstuk met o.a. Josine van Dalsum, heeft hij besloten in de Speeldoos te komen repeteren. "Horeca en cultuur gaan niet samen", aldus Wim Peters in een gedachten- sprong over de toekomst van de Speel doos. "Beide hebben nu eenmaal een ander belang, en dat is moeilijk te combineren." Nerveus Wat hem zelf zo enthousiast maakt om schrijft hij als volgt: "Ik ga nooit naar m'n 'werk'. Je kunt dit alleen doen als je het gevoel hebt: dit is m'n eigen zaakje. Dan hou je de spanning erin, en dan ben je ook nerveus als er een voorstelling begint. Je moet er bij be trokken blijven en niet alleen maar een soort manager worden. Het is zelfs oppassen geblazen als je dat gevoel niet meer hebt. De succesformule voor de Speeldoos is voor hem: "Je moet niet te hoog in de artistieke boom willen klimmen. Daarom draaien we hier ook gewone bioscoopfilms. Vanaf half september zal de Speeldoos weer volop gaan draaien. Het nieuwe cultureel centrum krijgt een parkeer plaats voor bijna 100 auto's en zal van uit Soest dan ook zeker nog "bereik baarder" zin dan tevoren. Jongeren hebben weinig tijd en aandacht voor oude mensen en de dingen die voorbijgaan. Zelden vragen moderne lieden aan een bejaarde man of vrouw: wat deed U toen, wat gebeurde er precies in Soest, hoe zat dat eigenlijk In Bij ons op Soestpubliceert de Soester Courant verhalen van echte Soesters die in deze gemeente zijn geboren of getogen. Jan Visser loopt hen tegen het lijf, luistert geïnteres seerd en schrijft hun relaas op. Vandaag: Gerrit Stolwijk (70). De kippenboer: "Toen ik tien jaar was, kwam ik op Soest wonen. Vijfendertig 'jaar zit ik hier aan de Oude Utrechtse- weg. Ik zal U al mijn hokken en schuur tjes laten zien. Dit was vroeger de win kel. Daar hingen alle hazen en konij nen. In drukke tijden slachtten we tachtig konijnen in twee uur. Dit was het slachthok. Hier onderdoor schoven ze de kuikens en kippen naar binnen, 's Avonds slachtten we honderd of twee honderd kuikens. Akelig werk maar je went er aan. Soms leden ze aan "snot" doordat ze uit die warme hokken in een i koude schuur kwamen. Mar met me dicijnen en geduld werden ze weer be ter. Op dit vierpits petroleumstel stond een ketel met water op zestig graden. Het is een handigheid, met éèn snee zo'n kop eraf, onder water en dan pluk ken. Als mijn zoon Kees uit school kwam uit Amersfoort hielp hij mee. I.ater kregen we de kuikens en soep kippen kant en klaar aangevoerd. Als je hier tussendoor kijkt, daar stond mijn zelfgemaakte "koelcel". Later heb ik deze schuur bijgebouwd, nooit aangevraagd. Dit is de kelder (tilt luik "op>, zelf gegraven en hier stond m'n bestelauto in dit hok. Alles eigendom van de kerk. Ik lig nu met ze in de clinch, want ze moeten onroerend goedbelasting voor me betalen. "Breek die hokken maar af", zeggen ze, maar daar voel ik niet veel voor. En kijk eens wat een land ik heb. Tuinieren en groententelen is mijn hobby. Ik heb altijd in de tuin gewerkt en nog. Ik heb huidkanker maar ik voel me weer prima. Vroeger had ik bronchitis. Dan liep ik te piepen en zei opoe: die wordt niet oud. Mijn broer was veel sterker, maar binnen een dag dood. We woonden op de Julianalaan naast de kerk en dokter Rupert zei: stuur hem maar naar een boer, want koeien- lucht is goed voor hem. Vader was boerendaggelder van zes tot zes. Zo kwam ik als jochie op klompen (vandaar dat ik zulke goede voeten heb!) onder wildvreemden in Schalk wijk. Als manusje-van-alles verdiende ik honderd gulden in het jaar. In Schalk wijk woonde opoe en zij deed de was voor me en herstelde mijn kleren. Ze zei wel eens: je moet daar weg, want je leert alleen maar slechte dingen. Op een dag viel ik flauw in de koeiedrek en brak mijn arm. Soms liep ik te voet helemaal naar Utrecht met een oppel koeien. Dan kreeg ik een gulden voor de trein om weer thuis te komen. Oorlog Mij ouders verhuisden naar de Kost- verloren weg nummer zes. Na ander half jaar kwam ik weer thuis en ging als knecht werken bij Jan Kaats, de groenteboer. Daarna kon ik voor de modelboerderij "Oud Bussum" in Baarn halve dagen melk rondbrengen bij de rijkelui. Voor negen gulden in de week, op een transportfiets met zo'n mand met dub bele bodem voor de pakjes boter. Vijf tienjaar heb ik dat volgehouden, 's Mid dags werkte ik bij iemand in de tuin voor een kwartje per uur. Tot mijn dertigste kreeg ik thuis zak geld. Later haalde ik de melk met een motorbakfiets in Amersfoort. Zondags haalde ik het hele voertuig uit elkaar. Toen schafte ik een hit aan van ander half jaar, die prompt op hol sloeg. De melk moest je toen in Laren halen of in Naarden, een krankzinnig eind weg achteraf bekeken. Afijn, je rom melde wat aan. Ik moest wachtzitten in de Mariaschool. In de oorlog. Als er een razzia werd gehouden, fietste ik gewoon door, om dat ik een uniformjasje aan had met glimmende knopen van "Oud Bussum". Ze dachten dat ik van de politie was. In 1944 trouwde ik een dochter van Hilhorst aan de Wieksloot. Daar werd geen honger geleden. We pikten een kuch uit de Duitse keukenwagen met een hooivork. In de bossen van Pijnen burg zaten onderduikers en net na de oorlog werden daar duizenden Duit se soldaten geïnterneerd in de open lucht. We stonden te grijnzen langs de kant van de weg en zij probeerden ons hun gestolen fietsen en paarden te ver kopen. Dat lukte vaak. Ik heb daar nooit foto's van gezien en vraag me af of anderen zich dat nog kunnen herin- Foto: Herman van Dam neren. Ik had dat op 5 mei in de Vijver hof willen vragen,maar die zondag middag moest ik naar SEC naar het voetballen kijken. In 1945 begon ik een eigen zaak in bo ter, kaas en eieren. Voor 3200 gulden kocht ik een autootje. Vijftien honderd gulden moest ik lenen. Dan mankeer de er dit aan en dan weer dat. Acht jaar hield ik dat vol, je verdiende het zout in de pap niet. Toen kon ik het poelierszaakje van Zijtveld (Julianalaan 62) overnemen en schafte ik een bestelautootje aan. Tien jaar lang had ik een marktkraam op de markt tegenover het gemeente huis: rotwerk. Toen ik gesaneerd werd, kreeg ik twee jaar lang het minimum loon van het Bedrijfschap Kleine Zelf standigen. Toen deed ik weer tuintjes. Tien jaar geleden stierf mijn vrouw. Ze was nooit ziek. Op een zaterdag voelde ze zich niet goed en lag daar op de bank. De dokter kwam, bleef hier in de deuropening staan, keek en schreef een drankje voor. Dat hielp niet en maandags werd ze hals over kop opgenomen in het ziekenhuis, 's Avonds was zij er niet meer." JAN VISSER <JL8 tot mijn volle tevredenheid'" Nadat de eerste reaktie van een vrij willigster was'gepubliceerd, bleken de pennen ineens volop In beweging te komen. Deze week laten we het relaas van de vierde tevreden vrijwilligster volgen. "Als oudere had ik al lang het plan op gevat om iets te doen met mijn over tollige vrije tijd. In de Soester Courant las ik vorig jaar een informatief stukje over de Vrijwilligers-Vakature-Bank. waarin stond dat er ook werk was voor de oudere huisvrouw. Dat wekte mijn belangstelling. Ik trok de stoute schoenen aan en ging naar gebouw Artishock. waarin de VVB gevestigd is. Toen ik binnen kwam werd mij direkt een kopje koffie aangeboden, daarna ging ik de klappers met het beschik bare werk doorkijken en er bleek ook voor mij een baantje te zijn. Dit werk doe ik nu al meer dan een half jaar en lot mijn volle tevredenheid. Ik zou iedereen, jong en oud. die tijd over heeft willen aanraden aans te gaan in formeren bij de VVB. Een vrijwilligster. Mensen met gelijke ervaringen en ai degenen die geïnteresseerd zijn in vrij willigerswerk doen er goed aan eens kontakt op te nemen met de Vrijwilli gers-Vakature-Bank; Steen hof fatraat '46, geopend op maandag, diensdag en donderdag van 10.00-12.30 uur en van 13.30-15.30 uur. Men kan ook vooraf een telefonische afspraak maken: tel. 12630. Vakatures 0 Kinderboerderij heeft plaats voor een aantal vrijwilligers m/v voor het verrichten van allerlei aktiviteilen, o.a. met kinderen die biologische groen tetuin verzorgen en in samenwerking met anderen kinderaktiviteilen beden ken, voorbereiden en uitvoeren (3/6111; t Om moeilijk lerende jongeren in de leeftijd van 6 tot 20 jaar te begeleiden, zoekt een instituut in Soest de mede werking van enkele vrijwilligers m/v. Werkzaamheden bestaan o.a. uit hel begeleiden van aktiviteiten en re- kreatiewerk 3/6301 0 Een stichting vraagt vrijwiligers m/v voor het begeleiden van ouderen en lichamelijk gehandicapten tijdens hun verblijf in een rekreatiehuis te Lunteren. Het gaat hier om één of meedere weken 19/10 0 Veilig Verkeer Nederland heeft plaats voor vrijwilligers m/v in de func tie van bestuurslid en adhoc aktivi teiten, waaronder braderieën, jaar markten en auto-, fiets- en bromfiets- controles e.d. Informatie bij de VVB (1/6201. De cursussen klassiek ballet van het Kreativiteitscentrum Artishock geven onder leiding van Els Couwenberg op maandag 20 en woensdag 22 mei in de balletzaal van het centrum een open bare balletles. De leerlingen geven' een demonstatie van de opgedane leerstof uit het afge lopen jaar. De balletlessen van Els Couwenberg zijn gebasseerd op het R.A.D. (Royal Academy of Dancing De R.A.D. is een geordend systeem van oefenstof, als passende en verant woorde ondergrond voor verdere dans- studie. De oefenstof is verdeeld in z.g. grades. De aansluiting van de beroepsbege leidende studie aan het systeem van de grades binnen het kader van een orga nisatie zorgt voor een verantwoorde keuze voor jonge leerlingen. Kleuters van zes jaar krijgen het eerste jaar speienderweg ballet. Dit houdt in, dal de kleuters vertrouwd moeten raken met armen, benen en hoofd en op een zo natuurlijk mogelijke wijze in een eigen geïmproviseerd dansje deze te gebruiken. Tevens leren zij zich bewegen op de maat van muziek zodat ook het gehoor van de kleuter spelenderwijs ontwikkeld wordt. Tijden voor de openbare les: Maandag 20 mei: leeftijdsgroep 10-12 jaar: 16.00-17.00 uur; 14-16 jaar: 17.00- 18.00 uur; 18 jaar en ouder: 18.00-19.00 uur. Woensdag 22 mei: leeftijdsgroep: 6-7 jaar: 13.45-14.45 uur; 8-9 jaar: 14.45-15.45 uur; 10-11 jaar: 15.45-16.45 uur; 12-13 jaar: 16.45-17.45 uur. Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het Kreativiteitscentrum Artishock, Steenhoffstraat 46, Soest, tel. 02155-18456. Na de succesvolle eerste optredens in Amersfoort, tijdens het Commedia dell'arte-festival, is de groep Teatro Obstinato woensdag 22 mei in Artishock te zien met het stuk De Leugenaar van Carlo Goldoni. Het is een luchtig verhaal over een jon geman die al zijn vriendinnen be driegt en ze met mooie beloftei) aan het lijntje houdt. Natuurlijk komt hij daardoor in grote moeilijkheden, maar hij weet zich er met allerlei verzinsels steeds weer uit te redden. En omdat het een blijspel is komt het aan het eind toch allemaal weer goed. Het bijzondere aan het stuk is de aan kleding, met fraaie maskers en prui ken en schitterende kostuums, die het bekijken alleen al waard zijn. Samen met de Venetiaans carnavalsmuziek bepaalt dit de sfeer van het stuk. Het is, kortom, een waar spektakel stuk, dat met veel vaart en tempera ment door een jonge enthousiaste ama- teurgroep - onder regie van Juan Tajes - op de planken wordt gezet. In Amersfoor uitverkocht, in Soest nog te zien: woensdag 22 mei in Artishock, aanvang 21.00 uur. Toegang 7,50, leden/CJP/65 6,- (reserveren tel. 02155-19577 of 18411 Donderdag 23 mei, 21.00 uur: Op hel internationale filmfestival van San Sebastiaan 1984, kreeg "Brussels bv Night" de Grote Prijs voor het beste debuut. De voorzitter van de jury, Samuel Fuller (regiseur), motiveerde deze keuze als volgt: "Deze film werd gekozen door de originaliteit van het verhaal, de kracht en het karakter van zijn personages, de vorm waarin ons het leven in een grote stad wordt ge toond en de grote oprechtheid van het aiiteurswerk." De ongeveer veertig jaar oude Max verlaat zijn woning en gaat op weg naar Brussel. In een kroeg ontmoet hij de barkeepster met actrice-aspiraties Alice, die een verhouding heeft met de Marokkaanse tramconducteur Abdel. Max overnacht bij Alice en maakt Abdel jaloers. Later komt Max zijn vroegere werkmaat Louis tegen. Met z'n vieren maken ze per auto een uit stapje naar Ronquiëres, waar de rela tie tqssen hel viertal op de spits wordt gedreven. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er eigenlijk met de onrustige Max aan de hand'is. In een verrassende finale wordt alles duide lijk. Wal grilligheid leek, blijkt met oorzaken omkleed te zijn geweest. Mare Didden werkte als journalist voor het Belgische blad Humo en stelde een popprogramma samen voor de BRT. Hij schreef ook voor Oor, Vrij Nederland. HP en de VPRO-gids. "Met 'Brussels by Night' heb ik een persoon lijke film willen maken voor iedereen die oog en oor heeft voor wat er in een mens kan omgaan die toevalligerwijs niet langer gelooft in de sociale, morele of zelfs politieke wetmatigheden die hem door dit leven opgelegd worden. Ik heb het een filosofische tthriller ge noemd, omdat naast de thriller ele menten ook een aantal filosofische vragen worden gesteld. Zoals het pro bleem van Max: hoe moet ik leven? Hoe moet ik leven, nadat ik alle morele waarden overboord heb gegooid. Hoe moet ik leven, nadat ik alle sociale wetten heb overtreden en ben overge gaan tot moord? Die vragen, dat is filo sofie. Sommigen vinden dat preten tieus. Bon. Soms moet dat." Aldus Mare van Didden. "Brussels by Night" is een fraai uitge wogen thriller over moderne mense lijke relaties, die smaakt naar Sartre en Camus en doet denken aan het werk van Wenders. De locatie van Brussel bleek voor de film ideaal. Nergens heerst zo'n ge spleten atmosfeer, niet alleen in archi- tektonisch opzicht maar ook door de taalstrijd en de groeiende kloof tussen autochtone Brusselaren en buitenlan ders. Aanvand21.00 uur. Entree5,-/leden, cjp en 65 4.-. Agenda: Do. 30 mei: "Where the Green Ants Dream" van Werner Herzog (BRD. 19841. Een spannende film over de tragiek van een bedreigde cultuur (Aborigines) in Australië. Do. 6 juni: "Les Favoris de la Lune" van Otar Ios- seliani (Fr. 1984). Een absurde kome die over stelende Parijzenaars van een Russische cineast. Zaterdag 25 mei, 21.00 uur: Ook in de maand mei organiseert de vereniging Artishock weer een Open Podium. Volgens het bekende recept zal op zaterdagavond 25 mei weer een aantal groepen zich aan het publiek presenteren. In de erste plaats is er het trio MaJaPa bestaande uit: Max Joosten, gitaar en zang; Jan v. d. Hoeven, zang en Paul v. d. Hammen, gitaar. Dit illustere drie tal dat voorheen deel uitmaakte van Artishocks Werkgroep Eigen Werk brengt muziek met een lach en een traan. De tweede groep op deze avond is Jezus Krisis. Een kwartet (zang, gitaar, bas en drumcomputer) dat ook optrad op de kunstmarkt van 30 april. Bekendheid kregen zij door het nummer "We don't want no pope from Poland" en ook in hun overige reper toire zetten zij uitroeptekens bij diver se religieuze vraagtekens. Als laatste is de Utrechtse formatie Joe Credit geprogrammeerd. Deze viermansbnad speelt ouderwets swin gende blues met jazzy inslag. De be zetting is: Cees, zang en gitaar; Nico, gitaar en piano; Paul. bas; Joost, tam boerijnen en conga's. Iedereen is weer van harte welkom op 25 mei. Aanvang: 21.00 uur. Entree: vrij (alleen toegang vanaf 16 jaar). De open-huis-avond van de Stichting voor School- en Beroepskeuzevoorlich ting Amersfoort wordt gehouden op donderdag 23 mei a.s. van 17.00 - 21.00 uur in het informatiecentrum van het bureau aan de Heiligenbergerweg 34 in Amersfoort. Iedereen, zowel volwassenen als leer lingen van het voortgezet onderwijs, die op enigerlei wijze bezig zijn met het zoeken naar een geschikte opleiding en/of beroep zijn die avond welkom om zich in het informatiecentrum te oriën teren. Op de Steenhoffstraat hield de politie in het weekeinde de automobilist S.S. uit Amersfoort aan, die opviel door zijn rijgedrag. De man bleek te veel gedronken te hebben, zoals de blaas- test uitwees. De bloedproef kon echter achterwege blijven, zodat hij werd ge straft met een rijverbod. Met name denkt het bureau voor SBK aan volwassenen, die o.a. via de mo gelijkheden van de volwassenen-edu catie een opleiding of scholing willen gaan volgen, maar ook aan volwasse nen en leerlingen van het voortgezet onderwijs, die door bepaalde omstan- g e en genoodzaakt zijn een andere school, opleiding of studierichting te moeten kiezen. Doordat de open huis-aktiviteit in de namiddag en de avond plaatsvindt, wordt zowel ouderen, die doorgaans daartoe overdag niet in de gelegen- eid zijn, als ook de ouders van leer- de mogelijkheid geboden de bovengenoemde problemen en mogelijkheden te komen praten met een^beroepskeuze-adviseur of psycho- Deze zullen gedurende genoemde uren steeds ter beschikking zijn om belang stellenden behulpzaam te zijn bij hun vragen. J J Daarnaast is het informatiecentrum iedere werkdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Sinds vrij zaak rijkt kledingrep van een winkels, den Schai maar in h ter vestig in heel E "Gouden Open

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1985 | | pagina 10