OVERWliiflKG
ïbiNINENhuis
vereniging
'Soester Applaus' goed op dreef
Comfort classique.
\d'Oude Enghe\
WOENSDAG 12 MAART 1986
SOESTER COURANT
PAGINA 17
Zondag 16 maart, 14.30 uur:
Jazzmiddag in
C-drie
vlmpressie van een tentoonstelling in C-drie
Lunst als kommunikatiemiddel
Donderdag 13 maart in C-drie:
'Nachtspiegel' van theatergroep
Serpentijn
Vrijdag 14 maart film in C-drie:
'In de schaduw van de overwinning'
Uitslagen raadsverkiezingen
in C-drie
Artishock
Kunstmarkt op
Koninginnedag
Lorca-festival
ook in C-drie
SOESTER COURANT
Filmhuis: 'Neerlands
hoop code'
Automobilist onder invloed
Filmhuis:
'Het proces'
Vernielingen aan auto's
BAREETCAFE
WEEKMENU
26.50
Werk van Orlow Seunke centraal
Filmfestival in Artishock Foto: Goos van der Wilt
Filmhuis: 'De smaak
van water'
Cultureel Creatief Centrum
Expositie
De Turkse kunstenaar Enver Özturk
trekt veel bekijkt in C-drie met zijn
prachtige kunstwerken, die heel mo
dern aandoen, maar duidelijk een
eigen Turkse traditie verraden.
Na deze tentoonstelling is Jeanne Hal
ma van plan weer een aantal Soester
kunstenaars uit te nodigen waaronder
Dik van Arkel (1 april), Jeanne-Marie
van Staveren uit Soesterberg (mei) en
IlsèBlommensteyn (september).
Oude gebruikersraad
Het bestuur van C-drie gaat de draad
opnemen die het oude dorpshuisbe
stuur heeft losgelaten. Woensdagavond
12 maart vindt om 20.00 uur een ge
sprek plaats met de zg. 'oude gebrui
kersraad' van het gebouw aan de Wil-
laertstraat. Omdat er bij de admini
stratie geen namen- en adressenlijst
van de gebruikersraad te vinden is,
verzoeken wij betrokkenen vandaag nog
contact op te nemen met C-drie en van
avond aanwezig te zijn.
ABOP
Vanavond vergaderingen in C-drie de
onderwijsmensen uit Soest en Baarn
die aangesloten zijn bij de ABOP. Bo
ven op de eerste verdieping om 20.00
uur.
Theater
De Amersfoortse Theatergroep
Serpentijn speelt donderdagavond 13
maart 'Nachtspiegel'. Zie elders in dit
blad.
Film
Vrijdagavond 14 maart 'In de Schaduw
van de Overwinning,' een oorlogsfilm
om half negen in ons bioscoopprogram
ma. Zie elders in dit blad.
Jazz
Boeien
ïiende muziek zondagmiddag in C-
drie. Variërend van subtiel en roman
tisch tot zeer spectaculair. Vier topmu-
sici die in zeer verzorgde arrangemen
ten volledig de vrijheid krijgen hun
eigen kunnen ten gehore te brengen.
Voor 't eerst met een zangeres. 'Woor
den maken de muziek voor velen toe
gankelijker en kan deze een extra di
mensie geven,' zegt Joop van Tol, de
man achter deze concerten, die vooral
worden bezocht door dertig plussers.
Zie elders in dit blad.
Verkiezingen
Er is deze week een officiële brief uit
gegaan naar alle partijen om gezamen
lijk op woensdagavond 19 maart de
verkiezingsuitslagen te volgen in C-
drie. De gemeente werkt goed mee.
Forum
Donderdagavond 24 april is nu defini
tief in C-drie gereserveerd voor een
nieuwe forum-avond over Minderhe
den. Aanvang: half negen. Nelleke
Streefkerk is opnieuw voorzitter en de
Overige leden van het forum krijgen
deze week een uitnodiging om de te
leurstelling van de vorige keer te doen
prgeten door nu de hele avond te wij
den aan de discussie. In overleg met
het progressief besturenoverleg en de
eldwerkers wordt bekeken of de twee
stellingen nog worden bijgesteld of
^handhaafd.
nderen
Öeef eens een feestje met je ver-
laardag in C-drie met bowlen, versna
peringen en een lekker sfeertje. Je
juders zien je aankomen en kunnen in
lichtingen vragen bij Leo Wijnand (tel.
^1188Uit is ook goed voor jou
lodeshow
|Pia de Gruyl is hard bezig met haar
ursisten een grandioze modeshow
voor te bereiden op 22 en 23 maart. De
"Uedingwerkplaats presenteert zich
ian met een daverende voorstelling, die
u niet mag missen.
Pro memorie
telefonisch is C-drie te bereiken onder
nummer 22188. het adres is: Willaert-
jstraat 49. Maar alle post moet naar
Tostbus 347, postcode 3760 AH in Soest.
Bankrelatie Rabo: 3599.37497. Postgiro:
112775 t.n.v. Rabo Soest. Ingeschreven
Ebij de Kamer van Koophandel in
Amersfoort onde nr. S188015.
Foto: Goos van der Wilt
De toneelvereniging "Het Soester Ap
plaus" bracht in het Weekend in C-
drie een opvoering van de thriller
De Logé' van Francis Durbridge. De
oudere generatie kent deze schrijver
van de vele AVRO radiohoorspelen on
der de titel: Paul Vlaanderen. Half
Nederland bleef er voor thuis en be
leefde de spanning intens mee met de
vraag: Wie is dë dader? En altijd was
de ontknoping weer een volkomen
verrassing.
Zo'n detectivestory vereist een behoor
lijk speeltempo en dat vonden we terug
in de vertolking door het Soester Ap
plaus, dat de vaart er goed in hield.
Boeiende dialogen, waarin vooral Leo
De zangeres Jenny Gordee is soliste bij
het Klaus Flenter Trio zondagmiddag
16 maart in C-drie. Aanvang: 14.30 uur.
Zij werkte met verschillende interna
tionale showorkesten en sinds de op
richting van het trio in 1975 is zij terug
bij haar eerste liefde:de jazz. De per
soonlijk en intieme vertolkingen van
Jennv Gordee zijn rijk aan emotie, zon
der te ontaarden in sentimentaliteit.
Het Flenter Trio bestaat uit drie solis
ten van topformaat, die elkaar volledig
aanvoelen. Klaus Flenter (45) geldt in
Nederland als de beste jazzgitarist,
een graag geziene gast als jazzmusicus.
Als eerste gitaardocent, lichte muziek,
is hij verbonden aan het Rotterdams
conservatorium
Henk Ha verhoek (36) begeleidde op
zijn contrabas diverse buitenlandse so
listen onder wie Dexter Gordon en
Johnny Griffin. Hij is docent aan het
Arnhems conservatorium. Peter Yp-
ma (45) is een autodidakt op drums
en docent aan het Rotterdams conser
vatorium. Zij spelen zondagmiddag
in het cultureel creatief centrum aan
de Willaertstraat stukken van twee
l.p.'s 'The Trion' en 'Back Fofee' zo
als "Round Midnight," "Sophisticated*
"Lady" en "Willow weepfor me".
Het muziekblad "Jazz Nu" schrijft
hierover; "De nummers worden met
gemak en gratie, ontspannen en lo
gisch van opbouw gespeeld en klinken
daardoor bedrieglijk eenvoudig. De
spanning wordt door deze ware drie
eenheid moeiteloos opgevoerd. Er ge
beurt zoveel dat het onmogelijk is met
je gedachten af te dwalen.
De productie van C-drie's jazzconcer
ten is in handen van Joop van Tol.
Bij de toegangsprijs is een drankje in
begrepen.
Een doordeweekse dag. Zaterdag, bij
de opening van de nieuwe expositie
was het zó druk, dat ik vandaag op-
iieuw de tijd neem om - nu rustiger -
ngs de schilderijen en etsen te lopen
de turkse kunstenaar Enver özturk.
Een grote verscheidenheid aan werk
c aan me voorbij: van sfeer-aquarel
len tot strak figuratieve werken, van
achtgloeiende kleuren tot strenge,
wart ingekaderde politieke prenten,
i groepjes van 4 a 6 hangen de werken
bij elkaar. En ieder groepje straalt een
eigen sfeer uit. Soms trekt een schilde
rij me dichterbij, een tijdlang kijk ik
haar het subtiel lijnenspel in grijzen
en blauwen.
Hoe langer ik ernaar kijk, des te meer
Nuanceringen worden zichtbaar. Steeds
istbaarder wordt de sfeer, alsof er
verhalen worden verteld.
Enver zelf omschrijft zijn werk als,
jrealisties. Hij maakt daarbij gebruik
van verschillende stijlen. Zowel invloe
den uit de klassieke (Turkse), als uit
de meer hedendaagse kunst zijn zicht
baar. Betrokkenheid bij wat er in de
Imaatschappij gebeurt spreekt uit vele
[van zijn werken. Verschillende roepen
[bij mij dan ook gevoelens van gedre
venheid op.
[Enver zegt zelf: "Als mensen naar mijn
[werk kijken, wil ik dat ze herkennen
[wat ik bedoel, iets van m'n gevoelens,
Im'n ideeën, wil ik overbrengen. Of dit
Inu via konkrete voorstellingen gebeurt
of via meer abstrakte vormen, de beel
den moeten duidelijk zijn." Kunst is
voor Enver özturk vooral een middel
tot kommunikatie.
1 In 1984 komt de 30-jarige Enver özturk,
geboren in Kastamonu, een klein
dorpje in noord-Turkije, als politiek
vluchteling naar Nederland. Na het af
ronden van een opleiding aan de Aca
demie voor Beeldende kunsten te Istan-
bul ('74) begint hij voor zichzelf. In
een eigen atelier werkt hij als tekenaar
voor verschillende bladen. Hieronder
zijn ook progressieve tijdschriften, die
later door de junta verboden worden.
Dit wordt de reden waarom hij in 1980
moet onderduiken en enkele jaren later
als politiek vluchteling Turkije verlaat.
In Nederland heeft hij inmiddels al ver
scheidene exposities gehad. Niet ver
wonderlijk vind ik: de werken spreken
van eigenheid en zeggingskracht. De
moeite van het kijken en op je in laten
werken zeker waard!
Enver Özturk (foto: P. A: L. Da-
men).
De expositie is in Soest te bewonderen
tot 28 maart, in het witte café van C-drie.
Een lijst van geëxposeerde werken (in
Turks en Nederlands) en een korte
persoonsbeschrijving ligt klaar voor
de bezoek(st)er.
Openingstijden: 9-12 uur, 14-17 uur en
19-23 uur.
Jeanne Halma
Pappot (in een dubbelrol) en Louis
Castein tot een zeer goede presentatie
kwamen. De inhoud van deze thriller
draaide om een gegijzelde zoon van
een artiestenechtpaar, waarbij de
angst en spanning om het lot van het
ontvoerde zoontje door z'n vader, Leo
Pappot, en moeder, Anneke van Caspel,
voortreffelijk werden weergegeven.
Mia Kraal en Nel Knoppers waren in
hun rollen ook goed op dreef. Bij wis
seling van sommige scènes viel er wel
eens een klein hiaat, maar over het al
gemeen toonden de soelers een goede
tekstvastheid.
Tjeerd Sanders ws een rasechte Engel
se politieman, echter af en toe wat
moeilijk te verstaan, maar speelde in
stijl. De regie was in handen van Peter
De complete cast van 'De Logé.
J. Houtzagers, die zelf ook een rol
meespeelde, maar reeds vroeg in 't
verhaal sneuvelde door een goed ge
plaatste dolkstoot, die-hij professioneel
"verwerkte".
En dat alles speelde zich af in een voor
treffelijk verzorgd décor, een object
dat door amateur clubs nog wel eens
wat wordt verwaarloosd, maar het
Soester Applaus had hier zeer veel
aandacht aan besteed.
Grote bossen bloemen waren de be
loning voor de spelers, waarbij souf-
fleuse Joke van Doorn en grimeuses
Barbara Ros en Rosanneke van Aalst
in de hulde deelden.
Op donderdag 13 maart a.s. speelt de
Amersfoortse theatergroep Serpentijn
"Nachtspiegel" in C-drie te Soest.
Het stuk is een bewerking van "Maria
Stuart", geschreven door de Italiaanse
schrijfster Dacia Maraini. Historische
feiten uit de geschiedenis van Enge
land en Schotland in de periode 1500-
1600 vormen de uitgangspunten van
"Nachtspiegel".
Maria Stuart, die politiek asiel vraagt
aan haar nicht Elisabeth 1 van Enge
land, wordt door haar gevangengezet
vanwege haar eventuele aanspraken
op de troon.
Na 19 jaar gevangenis is Maria Stuart
een lichamelijk aftakelende vrouw,
een schaduw van de dynamische vors
tin die zijn eens was: hartstochtelijk
en intuïtief. Elisabeth daarentegen is
een sterke vorstin, die - om haar macht
te kunnen handhaven - een keuze doet
tegen haar vrouw-zijn. Zij ontwikkelt
louter haar rationele kant en ziet(af
van haar vrouwelijke verlangens.
Belangrijker dan de historische ge
beurtenissen laat regisseur Kor de
Kruif de persoonlijke geschiedenis en
ontwikkeling van de twee vrouwen
zien, die echter ook voor een groot deel
maatschappelijk bepaald zijn. Elisa
beth is schijnbaar vrij maar zit ge
vangen in haar macht en ratio; Maria
Stuart, verward, chaotisch en bevuild,
dwaalt rond in haar romantische herin
neringen: het heden bestaat niet.
De twee vrouwen beneersen eikaars le
ven. Zij vinden in de ander wat zij in
zichzelf missen. "Nachtspiegel" wordt
daardoor ook van deze tijd, van deze
wereld waarin vrouwen tegen elkaar
uitgespeeld worden en maar een
"half" bestaan hebben.
De bewerking van Maria Stuart tot
"Nachtspiegel" is visueel zeer aan
trekkelijk en boeiend; een theatervoor
stelling die de moeite waard is.
Aanvang: 20.15 uur; toegang 7,50/6,--.
Reserveren ma-vr: 10-12 en 14-17 uur,
tel.22188.
Op vrijdag 14 maart draait in C-drie de
film "In de schaduw van de overwin
ning" van Ate de Jong. Deze Neder
landse oorlogsfilm is geïnspireerd door
de bekende zaak Weinreb en gaat over
collaboratie.
Het is zomer 1943. Een verzetsgroep
beraamt een overval op een bevol
kingsregister. Deze heeft succes en de
vreugde in de verzetsgroep is groot. De
spanning en het welslagen kweken een
hechte band tussen de verzetsmensen.
Peter van Dijk (Jeroen Krabbé) kan
het thuis bij zijn vrouw niet uithouden
en ontvlucht zijn huis.
De overval blijft niet zonder gevolgen.
De Duitsers arresteren een aantal ver
zetsmensen waaronder de leider van de
groep, een oudere arts (Ton Lutz).
In dezelfde stad woont David Blum
berg (Edwin de Vries). Hij regelt emi
gratie voor joden naar neutraal Zwit
serland. Blumberg werkt samen met
de Duitse generaal Von Spiegel.
Na de mislukte bevrijding van de arts,
de leider van de verzetsgroep, wordt
Peter van Dijk de nieuwe leider. De
eerstvolgende opdracht die de groep
vanuit Londen krijgt luidt: onderzoek
of David Blumberg een Duitse spion is.
De Duitsers hebben inmiddels ontdekt
dat er helemaal geen Duitse generaal
Von Spiegel bestaat waarmee Blum
berg zou kunnen samenwerken. Blum
berg heeft iemand nodig die als stro
man van Von Spiegel wil optreden. Hij
moet aannemelijk maken bij de Duit
sers dat Von Spiegel wel bestaat.
Peter van Dijk wil het hoofdkwartier
van de Duitsers binnendringen om 2
verzetsvrouwen te bevrijden. Het lot
drijft van Dijk en Blumberg in eikaars
armen en leidt tot een spannende
confrontatie.
Aanvang: 20.30 uur; toegang:/ 7,50
(incl.1 cons.).
Reserveren: ma-vr..10-12, 14-17 uur;
tel. 22188.
JEROEH KflAbbE. EDWIN DE VRIES
LIMDAVAH DÏCK. MARIEKE VAM DÏRfOL
KUIS Dl GOOT» lOKLUIZ
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart, kan men die
avond vanaf 19.00 uur volgen in C-drie aan de Willaertstraat.
De plaatstelijke politici zullen ook aanwezig zijn om commentaar te geven
op de uitslag. Met het hoofdstemburo in het gemeentehuis heeft men een
direkte verbinding. Wanneer een uitslag van een bepaald stembureau (in
de gemeente Soest zijn er 23) binnen is, wordt dat doorgegeven naar C-drie.
In de grote zaal zal een groot bord aanwezig zijn waarop de uitslagen ver
meld zullen worden.
Na verwerking van alle uitslagen, kan dan bekeken worden hoe de raad er
de komende vier jaar uit zal zien.
ID0T«AKCHRIKDfll lOUHIIi
ÖIWJCWO «oduc,*, HinaUMUIKIMMGOI
Mi-ijouoytnootocx-'^—-tH.ooo. cocouwnwo»
Traditiegetrouw organiseert de vereni
ging Artishock op Koninginnedag - 30
april - de jaarlijkse kunstmarkt. De
voorbereidingen daarvoor zijn inmid
dels al weer in volle gang. Alle werk
groepen beraden zich druk op de acti
viteiten waarmee zij dit jaar, als de 22e
kunstmarkt wordt gehouden, op de
proppen zullen komen.
Daarvan valt nog niet veel te verklap
pen, maar vast staat wel dat het hele
Sint Jozef-gebouw aan de Steenhoff-
straat bij deze kunstmanifestatie be
trokken zal worden, zodat het een
mooie dag kan gaan worden.
Evenals vorige jaren kan iedereen
weer een kraam huren. De kramen
worden gegroepeerd onderverdeeld in
"kunst", "kunstnijverheid", "curio
sa" en "kleding".
Nieuw dit jaar is de stuivertjesmarkt
die voor de kinderen wordt georgani
seerd. Alle deelnemers - kinderen zo
wel als volwassenen - dienen zich tijdig
op te geven.
Dat kan bij Cees van Oevelen, tel.
10579, of bij Meindert Rasker, tel.
19085, bij wie ook alle informatie te
krijgen is.
In het kader van het festival "Garcia
Lorca in perspectief", dat van 14 tot 30
maart in Amersfoort plaatsvindt,
speelt Teatro Obstinato op donderdag
20 maart twee korte stukken van Lorca
in C-drie.
Het Lorca-festival is een initiatief van
de stichting Cultureel Festival in
Amersfoort, waaraan kunstenaars,the
atergroepen en publicisten meewer
ken. In ruim twee weken tijd zijn er 7
theatervoorstellingen, 3 tentoonstel
lingen en 8 films.
Nadere informatie: Amersfoortse Cul
turele Raad. tel. 033-635426.
Redaktie-adres:
Van Weedestraat 227.
telefoon 14152
klassiek:
Mollerusstraat 7
3743 BW Baam
tel. 02154-12797
Een goeie stoel is uw vriend.
Hij draagt uw vermoeide lichaam
komfortabel en behaaglijk.
Zijn solide konstruktie kan tegen
uw stootje en zijn stijlvolle
karakter geeft een vertrouwde
sfeer aan uw interieur.
Zo'n goeie vriend kies je toch
heel zorgvuldig?
K DE BOER EN ZOON BV
ADVISEURS VOOR INTERIEUR
EN BINNENHUISARCHITECTUUR
Donderdag 13 maart, 21.00 uur:
Na 'Pervola' en 'Prettig Weekend' af
gelopen week, is op donderdag 13
maart om 21.00 uur in het filmhuis aan
de Steenhoffstraat 46 te Soest, weder
om een film van Orlow Seunke te be
wonderen: 'Neerlands Hoop Code' uit
1980. Dat is de verfilmde weergave van
de laatste show die het vermaarde
duo 'Bram Freek' in 1979 gaf, voor
dat zij uit elkaar gingen. Het betreft
een optreden die in november in
Nijmegen gegeven werd.
Freek de Jonge over Neerlands Hoop
Code. 'Wat wij te zeggen hebben zit in
een uitgebalanceerd programma en
dat moet het nu maken, niet wij. Wij
hebben getracht zo verwarrend moge
lijk te werken. Waanzinnige teksten
gaan dan op een bepaalde manier wer
ken. Ik wil de mensen voorhouden dat
de gezonde mensen vaak zieker zijn en
de zieken vaak gezonder zijn dan ze
denken.'
Op de Steenhoffstraat hield de politie
in het weekeinde de 36-jarige D. K. uit
Baarn aan, nadat zijn rijgedrag was
opgevallen. Hij moest blazen en onder
ging ook de bloedproef. Hij kreeg een
rijverbod en een proces-verbaal.
Hetzelfde overkwam de 46-jarige E. de
F. uit Leusden, die op de Amersfoortse-
straat werd aangehouden.
Bram Vermeulen: 'Kennelijk komt
onze muziek in dit programma pas
helemaal uit de verf. We voeren een
hoog tempo, werken naar een
wurgende climax. Wij proberen
mensen te bereiken, ze iets te zeggen,
ze betrokken te laten raken. Mensen
die als individuen in de zaal komen en
er als groep uitgaan, dat is voor mij de
ideale vorm van theater.'
Aanvang: 21.00 uur.
Entree5,-/leden, CJP en 65 4,-.
Zaterdag 15 maart, 21.00 uur:
Op zaterdag 15 maart is een van de
klassiekers van Orson Welles in het
filmhuis te zien: 'Het Proces' uit 1962.
In het begeleidend persbericht over het
Noordhollands Filmfestival 1986, valt
te lezen hoe bepalend deze film voor
Orlow Seunke is geweest voor zijn film
'De Smaak van Water,' die later op de
avond om 23.30 uur ook in het filmhuis
te zien.-
Orson Welles zag in 1962 zijn lang ge
koesterde wens om ooit de roman, Het
Proces, van Franz Kafka te kunnen
verfilmen, in vervulling gaan. Filmend
in Zagreb, Rome en Parijs verzamelde
hij het materiaal voor wat een van de
meest spectaculaire films uit zijn car
rière zou worden. Al doende heeft hij
een geheel eigen interpretatie gemaakt
van de geschiedenis van Joseph K., die
buiten zijn schuld en buiten zijn wil het
slachtoffer wordt van een tegen hem
aangespannen rechtsgeding.
Anders dan bij Kafka heeft Welles
voornamelijk voor een visueel schouw
spel gekozen, waarin de lokaties van
een fabriekshal en een station, dat in
afzienbare tijd gesloopt zal worden,
een belangrijke rol spelen. Kafka heeft
Mevrouw P.F. uit Soest meldde de poli
tie in het weekeinde dat van haar auto
de antenne, een ruitenwisser en een
buitenspiegel waren afgebroken. De
wagen stond op de parkeerplaats aan
de Weegbreestraat. De schade be
draagt ca. 250 gulden. De heer L.H. uit
Soesterberg ontdekte dat onbekenden
de voorruit van zijn auto hadden ver
nield. De wagen stond bij zijn woning
aan het Spad.
Middelwijkstraat 2
3764 CG Soest
Tel. 02155-13331
van donderdag 13 maart
t/m woensdag 19 maart
Goulashsoep
Geb. kabeljauw ..Provengale'
(ui, tomaat, champignons)
Creoolse rijst, worteltjes
Sabayon met fruitsalade
De jonge regisseur Orlow Seunke
kwam donderdagavond niet voor niets
naar Soest: het filmzaaltje van Arti
shock zal bomvol belangstellenden.
Na de boeiende speelfilm Pervola wa
ren er genoeg mensen die deze kans
aangrepen om een avondje film een
diepere dimensie te geven, door de re
gisseur een aantal interessante vragen
te stellen. Seunke zelf was volledig
bereid serieus op vragen en kritiek in
te gaan en gaf tegelijkertijd blijk van
een gezonde dosis zelfkritiek.
Veeleisend
'Ik denk wel eens dat ik moeilijk ben
voor de mensen op de set. Ik zorg dat
het script tot in de details is voorbereid
en denk er van tevoren dan ook grondig
over na. Maar daarna ligt het werk bij
de acteurs. Zij moeten zorgen dat ze de
tekst oeheersen en als ik merk dat ze
die nog half moeten leren tijdens
andere filmmomenten, dan word ik
woedend.' En wat verlegen glim
lachend: 'Dan ben ik denk ik niet de
makkelijkste, nee.'
Lang niet alles berust echter op tekst,
vaak is juist de afwezigheid van het ge
sproken woord essentieel: 'Ik probeer
drama en emotie in beelden te vangen
i.p.v. in woorden. Zo ontstaan er soms
hele stukken zonder tekst.
Originaliteit
De auteur van o.a. 'De smaak van wa
ter' schaart zich duidelijk niet in het le
gertje filmers dat eruit wil springen
Orlow Seunke (r.) in Artishock.
door een film te maken die juist geen
verhaal heeft en/of niet boeiend ge
vonden wil worden. 'Het publiek moet
zich bij mijn films geen ogenblik ver
velen. Dat is allesbehalve een conces
sie of een afbreukhet is gewoon mijn
werk.' Volgens Seunke moet in een film
de visie of boodschap dusdanig verpakt
zijn, dat de kijker deze ongemerkt met
zich mee draagt, de buitenlucht van de
realiteit in. 'Wat een film origineel
maakt is vaak het duidelijke stempel
van de regisseur, zijn handtekening
a.h.w. Zodra een regisseur echter per
sé apart wil zijn en dat tot doel op zich
maakt, gaat dit effect verloren.
Filmkrant
In het kader van het Noordhollands
filmfestival draait Artishock in deze
maand maar liefst vijf films van Orlow
Seunke. Daarnaast komen enkele films
van regisseurs aan bod waar hij inspi
ratie mee heeft opgedaan. Een gratis
te verkrijgen filmkrant geeft daar een
uitgebreid overzicht van. Tevens geeft
Orlow daarin zelf een toelichting op
zijn vele lange en kortere films. En wie
dan toch in het gebouw van Artishock
is, wipt gedurende de pauze vast wel
even over naar expositieruimte waar
van de beide deuren wijd open staan,
om onder het genot van een kosteloze
kop thee nog eens rustig rond te
drentelen tussen kunst zonder geluid en
beweging.
Annechien.
een gebeurtenis willen beschrijven, die
vanuit een werkelijke situatie zou kun
nen ontstaan en die werkelijkheid zo
volledig op zijn kop zet dat het proces
dat zo op gang gebracht is niet kan ein
digen voordat Joseph K. tot de dood
straf veroordeeld is en het vonnis zal
zijn voltrokken.
Welles daarentegen kiest voor een van
af het begin aan nachtmerrieachtige,
hallucinerende weergave van de ge
beurtenis. Hiermee heeft hij zich, zoals
bijna altijd het geval is in zijn films, weer
vee) kritiek op de hals gehaald.
Aanvang: 21.00 uur.
Entree5,-/leden, cjp en 65 4,-.
Zaterdag 15 maart, 23.30 uur:
Met dit debuut uit 1981 won Seunke ge
lijk de hoofdprijs, 'De Gouden Leeuw,'
van het festival van Venetië in 1982. Of
dat nog niet voldoende werd de film
ook bekroond met een 'Gouden Kalf'
als beste Nederlandse film van 1982.
Het verhaal heeft geen plaatsbepaling
die te maken heeft met de werkelijk
heid waarin wij nu leven, noch speelt
het in een bepaalde tijd. Het is een
eigen bedacht verhaal met een eigen
sfeer. Hes, de hoofdpersoon van ons
verhaal is tegen de 40. Hij is 'sociaal
regelaar' op een groot kantoor. Het
kantoor is een overheidsinstantie,
waar alles wat met hulpverlening te
maken heeft is ondergebracht. Het is
een mierenhoop, waar niet alleen de
sociale dienst is ondergebracht, maar
waar ook rechters, brandweermannen,
verpleegster en nonnen rondlopen. Hes
is een droog ambtenaar. De meest ter
gende gevallen zijn voor hem routine
geworden en professioneel cynisme is
zijn enige verweer tegen de ellende
waarmee hij dag in dag uit geconfron
teerd wordt. Hes, bekend met alle
kneepjes van de bureaucratie maakt
een stageaire wegwijs, waardoor we
kennis maken met de gevallen die door
Hes behandeld worden. Door een
ongeluk dat Hes voor zijn ogen ziet ge
beuren gaat hij twijfelen. Wanneer
daarna ook een ouder echtpaar, waar
mee Hes al jaren kontakt heeft, om het
leven komt raakt Hes in een crisis. Hun
kind, een meisje van 14 jaar, blijkt
onopgevoed; haar ouders hadden haar
totaal verwaarloosd. Ze is onzindelijk,
drinkt uitsluitend melk met geweekt
brood, kan nauwelijks praten en is
nooit buiten geweest. Wanneer familie
noch buren voor het kind willen zorgen,
beseft Hes dat hij de enige is die een
band met het kind heeft, zij het be
roepsmatig.
Hes wordt geconfronteerd met het feit
dat hij opeens te maken heeft met een
geval dat principieel anders is dan zijn
routine; hier moet hij zich engageren.
De man die zo goed overweg kan met
zijn formulieren, die het 'spel' zo voor
beeldig volgens de overheidsregels
weet te spelen blijkt weg degelijk emo
tioneel en kwetsbaar. Heeft hij eigen
lijk ooit wel één geval tot een werkelijk
bevredigende oplossing gebracht?
Zijn verwarring is zo groot en de af
keer van de rol die hij altijd speelt
zo hevig dat hij besluit bij het kind in te
trekken om het te verzorgen. Hij ver
laat zijn kantoor en zijn huis.
Hes leeft nu zelf een wereld waar hij al
tijd op veilige afstand van is gebleven.
Langzaam krijgt hij een andere kijk op
de dingen. Door de overgave warmee
hij zich inzet, gaat het 'achterlijke'
meisje met sprongen vooruit. Een po
ging het kind te adopteren stuit op een
muur van cynisme. De andere kant,
het kantoor, is niet veranderd.
Opeens is Hes een 'geval' is hij zelf het
slachtoffer van opvattingen en opmer
kingen die hij nu van zijn collega's
moet ondergaan. De stageaire is de
enige van kantoor die begrip heeft voor
wat Hes doormaakt.
Als de adoptie wordt afgewezen trekt
Hes zich verder terug. Hij weigert te
capituleren voor de regels van het kan
toor, temeer daar het meisje zo vooruit
is gegaan. Wanneer een laatste poging
om Hes 'tot rede' te brengen (hij kan
zelfs zijn oude functie weer normaal in
nemen) mislukt, wordt er gedreigd
met de politie en een psychiatrisch on
derzoek. De macht van de stempels
overwint. Teleurgesteld staat hij het
kind af.
Aanvang: 23.30 uur.
Entree5,-/leden, cjp en 65 4,-.
Agenda: donderdag 20 maart: afslui
ting van het Noordhollands Filmfesti-
valk 1986 in Artishock met de korte
film 'Twisk' van Orlow Seunke (Ned.
1974) en Seunke's inspiratie-film hier
voor: 'Amarcord' van Federico Fellini
(Italië 1973). Donderdag 27 maart:
'ZOO' van Peter Greenaway (Eng/Ned
1985). Deze bizarre film ging tijdens
het Rotterdams Filmfestival van afge
lopen januari in wereldpremière.