V ion buis baarn van oosten KLEURENFOTO'S AL 5 JAAR UIT EIGEN KLEUREN-LABORATORIUM w.v.c. Mannenzang op mooiste cultuurplek van Soest Speeldoos WOENSDAG 4 JUN11986 SOESTER COURANT PAGINA 11 Breng nu uw kleurenrolletje bij Foto van Oosten enindien u alles direkt 2 x laat afdrukken de 2e set foto's slechts voor 0.49 per stuk* Thema: 'Kleuren in het teken van de dierenriem Zomercursus Jan de Kok in 'De Bereklauw' Donderdag 5 juni, 21.00 uur: Filmhuis: 'Mon Oncle D'Amerique' van Alain Resnais Aquarellen Jan Kuiper bij Kruidhof Meubelen Exposities in Artishock 'Apollo'en 'Zanglust'concerteren INTERIEURVERZORGING VOOR STEEDS NIEUWE WOONIDEEËN Baarnse avond van Amnesty in 'De Speeldoos' indrukwekkend Vrijwilligers Vakature Bank 'Ik schilder de mens en zijn emoties' 100 Jaar Eysink in museum 'Flehite' fotografie winkel studio kleurenlab KooAKKWAimrrs CONTROIE NETWERK geldt dus niet voor nabestellingen Cultureel Creatief Centrum U weet het toch al? Bij ons: 1Betere kwaliteit kleurenfoto's. 2. Veilig. Films blijven in huis, worden niet opgestuurd. 3. Voor 10.00 uur brengen dezelfde dag gereed, ook op zaterdag. 4. Weekendservice. Uw film vóór zondag 24.00 uur in onze brievenbus maandag na 4 uur gereed. alléén Van Oosten fotografïëYTegenover nieuwe winkels Soest Zuid. in Soesterbergsestraat 57 Soesterbergsestraat 57 - 3768 EB Soest - Tel. 02155-13109 Drs. W.A. Keuzenkamp en Mevr. N. Roozemond van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur hebben op 14 april i&86 het College van B. W. te Soest de volgende brief ge schreven: 'Met belangstelling hebben wij in de af gelopen jaren de ontwikkeling in uw gemeente gevolgd op het terrein van de kunstzinnige vorming en de ama teuristische kunstbeoefening, en van zelfsprekend blijven wij deze volgen. Het tot stand komen van het Cultureel Creatief Centrum hebben wij van nabij gevolgd door onze regelmatige werk bezoeken aan het centrum, en voor heen aan de Stichting 'Artishock.' Wij rapporteren u bij deze, dat C-drie zich ons inziens in de korte tijd van zijn bestaan ontwikkeld heeft tot een prima bedrijf, waar wij een goede combinatie aantreffen van educatieve en theater- gerichte activiteiten en activiteiten die vallen onder de 'commerciële' kant van het bedrijf. De combinatie is op een verantwoorde wijze vormgegeven, terwijl een dergelijke constructie niet tot de eenvoudigste behoort. Wij spre ken bij deze graag onze waardering uit voor de wijze waarop dat door de direc tie, staf, medewerkers en bestuur van C-drie gerealiseerd wordt.' (wordt ver volgd). Nieuw cursusprogramma Het nieuwe cursusboekje voor het na jaar 1986 is uit en bestaat uit twaalf pa gina's interessante informatie over het nieuwe seizoen. Op 8 september start een nieuwe serie cursussen. Het pro gramma behelst ook informatie over de culturele activiteiten, de horeca, de bowling, het theater, de vergadermo gelijkheden, het expositiebezoek en speciale arrangementen. Bel eens op of kom eens langs. Expositie Deze maand exposeert Jean-Marie van Staveren in het Witte Café tot 18 juni. Zie het interview elders in dit blad. Steunfunctiekrant De nieuwe Steunfunctiekrant nr. 3 is uit en ligt voor u klaar. Het is een uit gave van de Stichting Steunpunt Kunst zinnige Vorming Eemland (SSKVE). De krant is gedrukt in de C-driedruk- kerij. Het secretariaat is gevestigd in Muurhuizen 1-3, te Amersfoort (033- 622004). Penningmeester De penningmeester van C-drie Ans van Gelder gaat het bestuur verlaten. Per l juli wordt zij opgevolgd door Jos Val- kenet. We zullen nog waardig afscheid nemen van haar. Dat geldt ook in sep tember voor de conciërge Jan Over- eem, die de Artishock-periode volledig heeft meegemaakt aan de Steenhoff- straat en in C-drie werd opgevolgd door 'huismeester' Henny v.d. Brink. Jan Overeem komt nog regelmatig aan de Willaertstraat binnenlopen en is daar een graag geziene gast. Vrijwilligers Wanneer er oudere Soestenaren (m/v) zijn met veel vrije tijd en een ruime culturele, maatschappelijke en/of kunstzinnige belangstelling, die het leuk vinden in C-drie lezingen te or ganiseren onder het thema 'Visie Vertoog' moeten eens contact opnemen met Jan Heerkens (tel. 22188). Waarom stil zitten wachten tot iemand een interessante ontmoeting or ganiseert, terwijl je daar best zelf idee ën over hebt. Wij hebben de accommo datie, maar het ontbreekt ons aan menskracht. Wie komt met ons pra ten? Posterwedstrijd Wethouder Jan L. Menne opent op 9 juni, 's morgens om elf uur, een exposi tie van 74 kindertekeningen met als on derwerp het anti-vandalisme. Wie maakte de mooiste affiche? De uitslag zal de onderwijswethouder die ochtend bekendmaken. Politiek 'Juichend' heeft de commissie Welzijn de vorige week woensdag de subsidie aanvraag ondersteund van C-drie. Zie het verslag elders in dit blad. Muziekschool Zaterdagmiddag 7 juni vindt in C-drie een leerlingenuitvoering plaats om 3 uur 's middags van de Amersfoortse Muziekschool. Stamgast 'Niemand was er vanmiddag. Henny van de Brink zit op een zeilboot op de Noordzee, Ernst Dienaar is op weg naar Turkije (op de motor!Jan Heer kens heeft z'n vrije dag en Johan werkt Dinsdagavond 10 juni a.s., om 20.00 uur, wordt in het kunstwinkeltje "De Bere klauw", Steenhoffstraat 63 in Soest een lezing gehouden door Jan de Kok met als thema "De kleuren in het teken van de dierenriem". De kunstschilder uit Almére, die in Soest bekendheid kreeg door zijn prach tige exposities en de boeiende cursus sen 'sluiertechniek' in "De Bereklauw", gaat in de zomervakantie een schilder cursus geven. Dit kan natuurlijk alleen als er voldoende aanmeldingen zijn. Vanaf januari van dit jaar geeft Jan de Kok iedere week schilderles en gezien het enthousiasme van de cursisten en de toenemende vraag om ook in de zomer een schilderweek te organiseren, is het plan ontstaan om in de week van 7 t/m. 11 juli en/of de week van 28 juli t/m. 1 augustus een cursus te houden. Tijdens de lezing op 10 juni zal hij iets vertellen over de inhoud van de cursus, de techniek en het eigen lijke thema de samenhang van de kleu ren met de planeten, de natuur om ons heen en de werkelijkheid waarin wij le ven. De cursus heeft het volgende program ma: Maandagmiddag: ontvangst, daarna schilderen 'nat-in-nat'. Maandagavond: lezing "De kleuren in samenhang met de planeten' Dinsdagochtend: schilderen, sluier techniek. Dinsdagmiddag: tekenen, landschap (bomen). Woensdagochtend: schilderen, bomen. Woensdagmiddag: tekenen, bomen- mensen. Woensdagavond: lezing "Pigmenten en planten" en "Kleur, de werkelijk heid waarin wij leven. Donderdagochtend: schilderen. Donderdagmiddag: tekenen. Vrijdagmiddag: schilderen. Vrijdagavond: terugblik en lezing "Kleu ren, dierenriem en planeten". Belangstellenden kunnen zich ook op geven bij "De Bereklauw", tel. 02155- 19176. Op donderdag 5 juni besteed Filmhuis Artishock opnieuw aandacht aan het landelijk retrospektief over het werk van de Franse regisseur Alain Res nais, die in de maand mei en juni plaatsvindt. Komende donderdag is de uit 1980 daterende film "Mon Oncle d'Amerique" te zien. Net als in andere films van Resnais, speelt ook hier het bewustzijn, de verbeelding en het ge heugen een centrale rol. De film kreeg op het festival van Cannes 1980 de spe ciale juryprijs. Men wist toen "Mon Oncle d'Amerique" in 1980 uitkwam, geen goed raad. De film week door zijn vloeiende samen smelting van documentaire en fictie sterk af van de gangbare filmgenres. De reacties varieerden van zeer enthou siast tot sterk afkeurend. Sommigen vonden het zelfs een reactionaire film. Het documentair gedeelte wordt ge vormd door de theorieën van de socio- bioloog Henri Laborit over het mense lijk gedrag. Hij laat door proeven met ratten zien wat ook in het gedrag met mensen een fundamentele rol speelt: vechten, vluchten en in je schulp krui pen. De laatste keuze leidt tot frustra tie en ziekte. Het fictieve gedeelte van de film laat het mensenlijk gedrag in het dagelijks leven zien, dat de ideeën van Laborit grotendeels bevestigt. Zoals in andere films van Resnais ("Hiroshima mon Amour", "Muriel", "Providence"is er ook in "Mon Oncle d'Amerique" geen duidelijke eenheid van tijd, plaats en handeling. Realiteit, fantasie en herinnneringen lopen voortdurend door elkaar. Resnais zei tijdens de pre sentatie van de film in Cannes. "Wat mij betreft lijkt het heel belangrijk, dat bij het vormen van de persoonlijk heid het denkbeeldige, het fantasievol le niet wordt gescheiden van het reële. Daarom maakt wat zich in het hoofd afspeelt, met name het denkbeeldige, deel uit van de werkelijkheid." In de hoofdrollen spelen onder meer: Gerard Depardieu, Nicole Garcia en Roger Pierre. Aanvang: 21.00 uur. Entree: 5,-/leden, cjp en65/4,-. Agenda: Donderdag 12 juni: "My Be- autiful Laundrette" van Stephan Frears (Engeland 1985). Een verrassende film die hoog scoorde in de publieksenquête van het Rotterdams Filmfestival 1986. Donderdag 19 juni: "Toen Papa op za kenreis Was" When Father was Away on Business) van Emir Kusurice (Joeg. 1985). De film die vorig jaar de Gouden Palm van Cannes kreeg als beste film. Gedurende de maanden juni, juli en au gustus zullen er in de toonzalen van Kruidhof Meubelmakerij te Staphorst en Soesterberg exposities worden ge houden over aquarellen gemaakt door Jan Kuiper uit Tiel. Jan Kuiper is geboren op 12 december 1949 te Staphorst. Zijn opleiding genoot hij in Zwolle, waar hij de akte schil deren behaalde. Sedert 1975 is hij als leraar aan de L.T.S. in Tiel verbonden. Aquarellen en schilderen is gewekt door collega Wim v.d. Anker. Zijn werk bestaat voornamelijk uit aquarellen, waarbij het landschap het hoofdmotief vormt. Eerder exposeerde Jan o.a. in Staphorst, Zaltbommel, Tiel en Culemborg. De openingstijden van de expositie zijn: maandag 13.00 -18.00 uur, dinsdag t/m zaterdag 09.00 -12.30 en 13.30 -18.00 uur, donderdag (koopavond) van 19.00 -21.00 uur. Er is dus gelegenheid genoeg om eens binnen te stappen bij Kruidhof Meubel makerij te Staphorst of Soesterberg. De komende drie weken exposeren twee kunstenaars in Artishock. Het zijn Jaap Jaquet uit Amersfoort en Hanneke Streefkerk uit Baara. Bei den studeren nog en zitten in de eind fase van hun studie aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Amersfoort. Het werk van Jaap is sterk intuïtief. Hij gebruikt allerlei materialen door elkaar: (kleur-) potloden, houtskool, pen, oliekrijt, acryl- of olieverf en soms gescheurd papier. De grotere wer ken (1 meter bij 1 meter) zijn op de grond liggend gemaakt. Men kan dan om het werk heen lopen en door de omvang worden overheersende com posities vermeden. In het werk staat niet zozeer een onder werp centraal, maar het gaat om de manier van werken. Deze is sterk ge voelsmatig. Het is een zoeken naar een eigen vormentaal. Bij het intuitieve werken hoort zeker ook het toeval. Lucebert geeft dat treffend weer: "Ik kom door middel van het toeval tot din gen die ik niet vooraf besproken heb met mezelf". Het verstandelijke, formele komt achteraf. Dan moet men beslissen wat er met het werk gebeurt. Soms maakt Jaquet een groot aantal tekeningen, waarvan er niet één goed is. Dan ontbreekt de concentratie, de juiste sfeer. Om in de juiste stemming te komen werkt hij vaak met muziek. Er zijn een aantal kunstenaars die hem beïnvloeden: De Kooning, Morandi, Cy Twombly. Jaquet denkt dat het on definieerbare van Twombly het meest is terug te vinden in zijn werk. Het werk van Hanneke Streefkerk bevat zowel concrete als abstracte elementen. Zij houdt zich vooral bezig met mensfiguren, in relatie tot elkaar of tot hun omgeving. Zij gebruikt ver schillende materialen, vaak houtskool en acryl, soms ook olieverf. Een zeker gevoel voor dramatiek komt uit haar werk naar voren. Hierin voelt zij ver want met kunstenaars als Martin Disier en Anselm Kiefer. Hanneke werkt vaak vanuit bepaalde stemmin gen, hetgeen ook terug te vinden is in haar seriè "Mens en muziek". De tentoonstelling is te bezichtigen in Artishock, Steenhoffstraat 46 te Soest en wel in het weekend van 7, 14 en 21 juni. Openingstijden: zaterdag- en zon dagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur. boven. Leo is naar damles en Yvonne (zie foto van Piet Damen) neemt gelukkig nog de telefoon op. Die staat niet stil vanwege de vele aanvragen om het nieuwe cursusprogramma. Ik ga maar even bowlen.' Een schilderij va Hanneke Streef kerk. Foto: Goos van der Wilt Ik droom nooit, maar als ik droom is het van het Wolgalied, gezongen door een mannenkoor in de open lucht (ra dio-actief vrij) met als solist Charles Gabriël. Waar hij zingt in Soest, ga ik luisteren en is 'die Welt für mich.' Het Openluchttheater, de mooiste cul tuurplek van Soest, is niet alleen een droom, maar ook een plaatje op een mooie zomeravond. Een uitstekend idee van de gastheren om hier zater dagavond een concert te geven met het Mannenkoor 'Zanglust' uit Linschoten onder leiding van Gerard van Dolder. Een goed koor. De vijfenvijftig zangers van het in grijs-pak-met-donkerrode-strik gesto ken 'Apollo' begonnen het gezellig druk bezochte festijn met enkele typische masculine liederen over ridders, rovers en koningen waarbij de klan kenrovers martin van Dorresteyn (ba riton) en Meindert Rebel (bas) uit muntten tegen een achtergrond van neuriënde stemmen en solerende zang vogels die in de hoge bomen rond het theater zich niet stoorden aan het con cert. De tweeënveertig zwart-witte mannen van het zusterkoor uit Linschoten ver volgden met een serie religieuze lie deren waarbij vooral de sterke baspar tij van het koor opvallend goed was. Merkwaardig te constateren hoe twee dirigenten op een geheel verschillende manier zo'n koor leiden. 'Good old' Van der Schepop heeft een leuke manier van aankondigen en voerde zijn mannen tot grote muzikale hoogten in het laatste deel van het optreden be staande uit enkele typische oosteuro- pese verzen waarvan het al genoemde Wolgalied een staande ovatie kreeg. Mede te danken aan de ster van de avond, de altijd twinkelende Charles Gabriël, die excelleerde in een viertal operafragmenten. Hij werd hierbij niet zo goed begeleid door de pianist Ton Beckers, die wel attent het zangkoor ondersteunde. 'Verdriet en smart vlucht uit 't hart' is een zinsnede uit de evengreen 'De Waldhoorn' (U weet wel van: langs berg en dal!gezongen door Zanglust dat daarvóór schitterde in het melo dieuze 'Song of Peace.' Voorzitter Van de Born bood bloemen aan (niet in het papier laten zitten, Frits!) en hoopte dat iemand zich nog eens inzet voor het behoud van dit prachtige Openlucht theater. Een bezoeker achter mij noemde de naam van een wethouder. Maar dat is weer een andere droom. Jan Visser. NIEUWSTRAAT 18-24 - BAARN - TEL. 02154-1 2600 Kultureel centrum Rembrandtlaan 35 - Baarn kaartverkoop telefoon 02154-18050 Zaterdag 31 mei werd er in de Speeldoos een avond voor Amnesty International gehouden, georganiseerd door de afde ling Baarn van Amnesty International. Voor de pauze was er een indrukwek kend muziekspel over Federico Garcia Lorca, een tijdens de Spaanse Burger oorlog geëxecuteerde politieke ge vangene, die een bekend dichter was. Het libretto van het stuk is van Sa- muël de Lange en de muziek van An- dries Hubers. Beiden kunnen veel eer met hun werk in leggen, want zowel muzikaal, als qua inhoud is het van een hoog gehalte. De Wageningse Studenten Koor- en Or kestvereniging verzorgde onder lei ding van Cees Mobach geheel belange loos de opvoering. Jammer was alleen, dat de teksten van het koor moeilijk te verstaan waren, terwijl dit juist bij de soli geen pro blemen opleverde. Na de opvoering bleef er in de zaal, die goed bezet was, nog geruime tijd een kilte hangen, zoveel indruk had dit gemaakt. Na de pauze trad Josine van Dalsum op, begeleid aan de vleugel door Andries Hubers, componist van bovengenoemd muziekwerk. Josine bracht "Dwaze Moeders", door haar zelf geschreven en van muziek voorzien door diezelf de Andries Hubers, op een zeer indrin gende wijze. Zo zelfs, dat haar onvol komen zangstem zeer funktioneel bleek te zijn. Een avond om lang over na te denken en waaraan Amnesty International hopelijk veel nieuwe leden heeft over gehouden. Het meeste indruk heeft op mij gemaakt, dat aan het eind van de voorstelling Josine niet op applaus bleef wachten en ook niet terug kwam voor het in ont vangst nemen van bloemen of iets der gelijks, alsof het een avondje amuse ment zou zijn geweest. D.S. Zo vlak voor de grote vakantie wil de Stichting Vrijwilligers Vakature Bank wat extra aandacht schenken aan be schikbare vakatures. Voor hen die al vóór juli met vakantie gaan of thuis blijven is er dan nog een mogelijkheid een leuke job te bemachtigen. Werkgroep Emancipatorische Vrouwen Aktiviteiten zoekt enkele vrij willigsters om te helpen bij het orga niseren van kursussen en andere vrou- wenaktiviteiten (11/613); 0 Stichting Vrouwen voor Vrouwen organiseert kursussen voor buiten landse vrouwen. Voor kinderoppas wordt gezocht naar enkele vrijwillig sters (7/611); 0 'Vrijwilligers m/v gevraagd in Stichting Sport voor verstandelijk ge- handikapten in bestuursfunktie en be geleiding van stagiaires. Bekendheid met leidende rol in spel/sport/rekre- atie (10/157); 0 Centrum voor Natuur en Milieu heeft plaats voor enkele vrijwilligers m/v. Werkzaamheden bestaan uit het produceren van een permanente ten toonstelling (8/28) 0 School voor moeilijk lerende kin deren vraagt vrijwilligers m/v om recepten te tekenen voor leerlingen die zelfs eenvoudig geschreven instruktie niet kunnen lezen. Bijwonen van de les sen voor het kontakt met en ondersteu ning van de kinderen 5/26 0 Ned. Invaliden Sportbond heeft plaats voor een aanzienlijk aantal vrij willigers m/v ter verzorging en bege leiding van lichamelijk gehandikapten tijdens sportkamp in Arnhem. Het gaat om rolstoelbasketbal, voetbal en elek trisch rolstoelhockey. Periode: van 12 juli tot en met 19 juli. Liefst met enige ervaring met gehandikapten, maar niet noodzakelijk. Gratis kost en in woning en reiskostenvergoeding (3/121); 0 Theatergroep in Amersfoort heeft plaats voor een vrijwilliger m/v om kontakten te onderhouden met 60 -or ganisaties en andere personen en het leggen van kontakten met spon sors/donateurs. Hij/zij neemt plaats in de theaterraad, een adviesorgaan van de stichting 1/173 De eerste aanmeldingen voor het Gil- de-projekt zijn binnen. Om in septem ber goed van start te kunnen gaan zoeken we kontakt met liefst ouderen van boven de vijftig jaar die belange loos hun kennis en ervaring willen overdragen aan anderen. We denken aan mensen die door hun beroep veel voor een ander kunnen betekenen of een hobby hebben waar medemensen een goede afleiding in kunnen vinden. Gedacht wordt o.a. aan verzamelaars, naaisters groente/bloemen/fruitkwe kers, knutselaars, computerfanaten maar dan puur uit hobby. Dit lijstje kan eindeloos worden aangevuld en bijna iedereen heeft wel een zekere kundigheid waarmee de ander zijn voordeel kan doen. Neem voor infor matie eens kontakt op met de Stichting Vrijwilligers Vakature Bank, Willaert straat 49, tel. 12630. We zijn dagelijks bereikbaar (behalve op woensdag en vrijdagmiddag) van 10.00 -12.30 uur en 13.30 -15.30 uur. Jean-Marie signeert haar werk nooit 'Het zal me een worst wezen wat ze ervan vinden, als het maar reacties oproept. Als het maar emoties opwekt, want ik probeer natuurlijk wel ergens over te schilderen. Het gaat altijd over mensen.' De Soesterbergse kunstenares Jean-Marie van Staveren (41) praat snel en zeker over haar schilderwerk waarvan deze maand een elftal zeer recente werkstukken in het Witte Café wordt tentoongesteld. In C- drie. Zij heeft totaal geen behoefte aan het vervaardigen van landschapjes of kunst om de kunst. De mens en zijn emoties vormen de referentiekader voor haar creaties. Ze beseft heel goed dat het thema waar ze nu mee bezig is 'eenzaamheid' haar kwetsbaar maakt en onzeker. Het schilderen is voor Jean-Marie een stil gevecht om de poging grote gevoelens terug te brengen tot de meest elementaire essentie. Als ze klaar is, weigert ze haar oeuvre te signeren. 'Zo'n handeling is misplaatst, het werk is van mij, dat ben ik.' Wie haar schil derijen bestudeert en beschrijft (zoals Jeanne Halma dat vorige week deed in dit blad) moet toegeven dat Van Staveren weinig concreet is. Vaag onderscheidt men in haar werk mense lijke figuren, maar vanaf 1984 zoekt de schilderes gevoelsmatig en associatief meer naar betekenissen. Je herkent nog wel de figuraties maar de abstrac tie overheerst. Niet de mens zelf staat centraal, maar de eenzaamheid. Opge sloten in zichzelf blijven van het model alleen de contouren nog zichtbaar, die trachten te verschuiven van donker naar licht. Het zijn symbolische flar den die nog resten 'en de spanning die dat oproept, tracht ik te manipuleren,' zegt ze zelf. Enkele jaren geleden werkte Jean-Ma rie nog heel thematisch. Toen droegen haar doeken ook titels zoals 'Leven zonder opperhuid' en 'Afscheid.' Ze was gefascineerd door stoïcijnse figu ren, waarbij de emoties niet zichtbaar zijn, maar waar het onderhuids broeit en zindert. Wandschildering Een ander aspect van haar werk is het monumentale. 'Ik moet op een groot doek kunnen werken. Kleine schilde rijtjes passen niet bij mijn motoriek. Ik bezit een groot schildersgebaar.Ze be wijst dat nogmaals door een belang rijke opdracht die ze kreeg via de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling) in Utrecht waar ze over een jaar, samen met een collega, een wandschildering (260 m2) moet opleveren in het Hoofd bureau van Politie. Jean-Marie kwam twee jaar geleden in de BKR-regeling nadat ze afstudeerde voor een zware eerste graads opleiding tekenen en kunstgeschiedenis. Die studie pikte ze op na een periode van persoonlijke pro blemen, die haar dwongen de kost-te verdienen voor twee studerende zoons (21 en 17). Vóór die tijd volgde ze met succes de Avondacademie 'Artibus' in Utrecht. Soesterberg kende haar in die jaren vooral als actief PvdA-wijk- raadslid, die zich politiek inzette voor de plaatselijke dorpsbelangen. Nu interesseert ze zich meer voor kunste- naarsbelangen, want bij de Soester PvdA voelt ze zich niet meer zo thuis. De gemeente profiteert van haar BKR- produktie door het bezit van enkele prachtige tableaus, waarvan er twee in de Scholengemeenschap 'Eemland' hangen, zoals het reusachtige doek 'Tussen Macht, Erotiek en Geweld.' Het stelt een détail voor van de LaocoÖngroep, op haar manier ver werkt en opgezet. Een monumentaal drieluik, dat eigendom is van de ge meente, heeft ze zelf in beheer, omdat de gemeente geen weg weet met het schilderij. Ook de Zonnehof, de Sticht- se Culturele raad en de Gemeente Utrecht hebben werk van Jean Marie aangekocht. C-driebestuurslid Els Ver laan zegt: 'Ik kende haar niet, maar we mogen trots zijn op deze expositie. We hebben nog niet eerder zo'n waardevol le tentoonstelling in huis gehad. C-drie vervolgt in het najaar haar be leid om Soester kunstenaars de kans te geven te exposeren. Jan Visser. De Eysink motoren hadden voor en ook Auto's, fietsen en motoren In 1886 richtte D.H. Eysink een rijwiel- fabriek op aan de Heiligenbergerweg te Amersfoort. Rond 1900 ging hij ook motorrijwielen en auto's produceren. De autoproductie zou blijven bestaan tot ca. 1920 (er is overigens nog slechts één originele Eysink auto bekenddeze staat in het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes). In het begin van deze eeuw had Eysink een terrein aan het latere Julianaplein gekocht voor ondermeer de aanleg van een wieler baan, waar de aspirant kopers konden leren fietsen! Later bouwde hij daar een grote, nieuwe fabriek. nog na de oorlog een grote faam. In 1948 werd zelfs door Dick Renooy met een Eysink de 125 cc klasse in de TT in Assen gewonnen. In 1955 sloot de Eysink fabriek haar poorten. Aan de hand van originele motoren, bromfiet sen, fietsen, onderdelen, documenten, foto's e.d. wordt de geschiedenis van deze roemruchte Nederlandse fabriek in beeld gebracht. Museum Flehite, Westsingel 50, Amersfoort 21 juni t/m 31 augustus. Geopend: dinsdag t/m vrijdag 10.00 - 17.00 uur; zaterdag en zondag 14.00 - 17.00 uur. V

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1986 | | pagina 11