u Kunr heii HEiren a JOH MFT^ Profiteer van deze feestelijke aanbiedingen SELLERY- SALADE l?o 495 BELEGEN KAAS 975 PRAGER ACHTERHAM 95 SUIKERBROOD BLOEMEN- VRUCHTEN EN ED Anna Bongers: Op een klein stukje papier voel ik me beperkt 'Achtbaan' huldigt jubilerende 'juf' Annie van Vliet Het vervolgverhaal van vier generaties Mets ARDENNER f ca PATÉ 150 gram 1. 150 gram CÓTES DU VENTOUX A.C. 1985 HONING 450 gram MUESU6.45.NU HÉÉL KILO Tevens ontvangt iedere 25e cliënt een doosje LÉONIDAS BONBONS a 250 gram GRATIS! Van Weedestraat 90 - Telefoon 12404 PAGINA ft NREKE- OCHTIS! OEN IEL WOENSDAG 1 OKTOBER 1986 SOESTER COURANT PAGINA 9 Baarnse kunstenares exposeert in 't Hoopje Soest - p' rm Bonsai-show van amateurkwekers 1866 - 120 jaar - 1986 nvwr-Mtvfi« - .;'i3 ut» immmtfrrt 120 JAAR JONG Uit onze vleeswarenafdeling Nu 100 gram eOd Uit onze salade-afdeling Uit onze broodafdeling Van onze bakker Kuiper uit Baarn Van 3,75 voor Uit onze wijnafdeling per literfles 7,95 NU Uit onze delicatessenafdeling per pot nu 3,95. 2 voor per pot Uit onze kaasafdeling JOH. METS eetbar. 1e Verd 3 2e Verd.: grote' el. C.v.-gas. De tuin stoort rras. Grandioos tuinieren houden /vonen aan een ïstad weten te ner van 50 m2, en- istrade. Keuken i marmeren vloer, aapvertrek met er geschikt voor 3 stoort d het mooiste ge- van Amersfoort, renovatiekosten boven de nu ge lijk is, door grond- ïn van een tuin brug over de doorloopt. Ind.: 1, bijkeuken, amer. 'an 85 m2 met e vide. 2e Verdie- dkamer. 3e Ver- 02155-17185. NG BAARN 3 ar in en Iten entrum Baarn "Toen ik vijf jaar was maakte ik ai kleine schilderijtjes. Die probeerde ik dan te verkopen en dat probeer ik nu nog. Ik zei altijd: later wil ik grote schilderijen maken..." Lachend verklaart Anna Bongers de opmerkelijke toename in het formaat van haar schilderijen, waarvan er tot 25 oktober a.s. een dertigtal - niet alle maal te koop - te zien en te bewonde ren zijn bij restaurant 't Hoogje in de Kerkebuurt in Soest. Het "gegroeide" formaat is overigens niet het enige dat de aandacht trekt in deze expositie, die een goed beeld geeft van het werk dat Anna Bongers sinds ongeveer twintig jaar heeft gemaakt. Geboren in Sliedrecht ("een sterke be volking van baggeraars") woont en werkt ze al ongeveer dertig jaar in Baarn. Na de ouverture in haar kinder jaren groeide bij haar het verlangen om zich intensiever met beeldende kunst bezig te houden. "Ik had destijds zo graag naar de kunst academie in Rotterdam gewild," vertelt ze tijdens een korte toelichting op de tentoonstelling. "Maar m'n vader stond me dat niet toe. Hij wilde dat ik een de gelijk vak zou leren: apothekers-assis tente. Dat ben ik dan ook geworden." Het duurde lang voordat Anna Bongers haar talent - dat na haar kinderjaren jammer genoeg jarenlang ongebruikt bleef, ook al doordat ze als moeder van een gezin er nauwelijks tijd voor kon vrijmaken - opnieuw de ruimte gaf. Twintig jaar geleden begon ze als leer linge bij de vermaarde Baarnse kunst schilder Jaap de Ruig. Zijn invloed is vooral in haar "vroege" werk dan ook onmiskenbaar. Nieuwe wegen "Hij leerde me naturalistisch gedetail leerd schilderen - zoals de natuur zélf is, in zachte pasteltinten en fijn uitge werkt," aldus Anna Bongers. Nadat ze 16 jaar lang leerlinge van de Ruig was geweest sloeg ze nieuwe wegen in. "De kleuren werden feller; daarin kon ik m'n eigen emoties veel beter kwijt." Na de jaren bij Jaap de Ruig volgde zij lessen bij de zelfs internationaal beken de Ton Albers in Amsterdam. Haar stijl veranderde mee: naar een duidelijk ex pressionisme, waarin echter de natuur nog trouw werd weergegeven, zij het in een veel vrijere opzet. In deze periode legde zij zich vooral toe op het maken van aquarellen. In haar werk uit die periode treedt dan ook een merkbare verandering op. "Ik begon losser, lékkerder te werken," al dus Anna Bongers. "In die tijd volgde ik ook een aantal bewustzijnscursussen, en dat is in m'n werk duidelijk zicht baar. De bloemen worden groter, feller, abstracter." Haar ontwikkeling naar grotere opper vlakken verklaart ze aldus: "Het is ge woon veel fijner werken. Op een klein stukje papier voel ik me altijd zo be perkt. En bovendien: op klein formaat zie je je eigen fouten ook beter." Het grootste papierformaat - de beide recente schilderijen die de "voorka- %K<S/ nationale hnllekte geestelijk gehandicapten giro II22 22 2«,<s.«utrecht, bank 7070 7D 333mm mer" van 't Hoogje domineren en waar op zowel beelden uit Japen als Israël zijn weergegeven hebben inderdaad forse afmetingen - is haar overigens ei genlijk al te klein. "Ik denk er dan ook over verder te gaan op linnen; dat geeft me meer mogelijkheden." Tegenstellingen Anna Bongers wordt in haar werk voor al getroffen door tegenstellingen. Het "Japanse" schilderij is daarvan in zeke re zin een produkt. "Het schilderij ademt een stille sfeer, zoals de bijna emotieloze presentatie die de Japan ners vaak aan de dag leggen, terwijl het aan de andere kant toch een land is waar enorm intensief wordt geproduceerd," aldus Anna Bongers.Ook in Israël trof me het contrast tussen zo'n droog heet weggetje en de klaterden waterval er vlak naast. Alles bestaat immers uit te genstellingen, zoals water en vuur. Kijk maar naar de natuur zelf, het weer bij voorbeeld." In de loop der jaren raakte Anna Bon gers bij veel mensen bekend als portret schilder. "Ik heb veel opdrachten ge had; de mensen wilden altijd een por tret dat zoveel mogelijk 'leek'; maar daar ben ik langzamerhand van afge stapt." In de expositie zijn dan ook slechts twee portretten opgenomen. Anna Bongers beschouwt de mens in zijn algemeenheid overigens als een "interessant object": "Ik heb tijdens mijn reizen veel portretten gemaakt. Reizen, dat doe ik graag. Mijn man en ik geven daar graag geld voor uit." Liever dan schilderen in de eigen omge ving - "ik heb dat jarenlang gedaan, maar nu niet meer" - werkt Anna Bon gers in het buitenland. Ze heeft al heel wat "buitenlanden", ook de meer exoti sche, bezocht en ze is vast van plan dat te blijven doen. "Het geeft mij een ver ruimd gevoel; je komt uitje cirkeltje..." Zoals de meeste kunstenaars ontvangt ze graag "respons" op haar werk. "Dat is toch ook de bedoeling? Elk werk heeft z'n eigen uitstraling, waardoor mensen worden aangesproken als ze het herkennen. Anders wijzen ze 't af." Licht Waarschijnlijk heeft Anna Bongers het meest haar ziel gelegd in haar abstracte schilderijen, waarin vooral natuur-ele- menten zijn weergegeven in soms felle, soms zachte kleuren. Opmerkelijk zijn daarin ook de kleurovergangen van het licht. "Het licht stroomt er doorheen." Voor Anna Bongers is dat licht een van de elementen in de kosmos, waarin alle kennis aanwezig is: je moet er alleen bij kunnen komen. Veel van dit werk heeft zij op wat ze noemt een "meditatieve manier" geschilderd. 4 en 5 oktober in Pinetum Blijdenstein, Hilversum Als men een reusachtige boom, bij voor beeld een stokoude eik, bekijkt op een afstand van zeg twee kilometer, is het een heel klein boompje geworden. En dat is nu precies de ware aard van een bonsai: een volstrekt échte boom, met alles er op en er aan wat ook de gro tere soortgenoot bezit, maar zéér, zéér klein. Dus ook van heel dichtbij. "Boom in een pot," is zo ongeveer de betekenis van het Japanse "bonsai". Het waren echter de Chinezen die met bonsai begonnen zijn. De Jappanners hebben deze kunst van de Chinezen overgenomen en hebben deze kunst vorm op eigen wijze vorm gegeven. Pas na de Tweede Wereldoorlog is in Europa de bonsai op uitgebreide schaal bekend geworden. In Nederland waren enkele verspreide bewonderaars tot 1972, toen ter gelegenheid van de Flo- riade de Nederlandse Bonsai Vereni ging werd opgericht. Geen kamerplanten De meeste bonsai beginnen hun leven als elke andere boom, zij worden ge zaaid of gestekt of door middel van en ten op een onderstam gekweekt. Ama teur-bonsaikwekers beginnen vaak met een containerplant uit een tuincentrum of met een zaailing, die ze in hun eigen tuin onder een boom of heg hebben ge vonden. Door middel van wortelsnoei, blad- en takkensnoei wordt er dan in een aantal jaren vorm gegeven aan de bonsai. Door deze snoeibehandelingen veran dert de boom niet in een kamerplant, maar blijft gewoon een buitenboom, die de invloed van alle seizoenen moet on dergaan en veel licht en vooral frisse lucht nodig heeft. In de huiskamer gaat zo'n bonsai onherroepelijk binnen en kele maanden dood. De laatste jaren worden er ook binnen- bonsai aangeboden. Dit zijn dan van oorsprong tropische of sub-tropische boomsoorten, die wij ook als kamer plant kennen, zoals diverse ficussoor ten. Voor alle bonsai geldt, dat alleen met regelmatige snoei van wortels en takken de bonsai een bonsai blijft: een even- Donderdag 25 september, 's middags half twee. De gemeenschapsruimte van de R.K. basisschool "de Achtbaan" aan de Van Hamelstraat hier in Soest is ge heel omgetoverd in een bloementuin. Ruim 200 zingende, dansende, toneel spelende kinderen. Kortom: feest. Reden van dit alles: een jubilerende juf Annie van Vliet was die dag 25 jaar werkzaam in het onderwijs. In die 25 jaar heeft zij haar onderwijs- talenten in vele verschillende scholen van gewoon lager, buitengewoon lager en ook voortgezet onderwijs tentoon gespreid. De laatste jaren mocht R.K. Soest daarvan profiteren. Op de Willi- brordusschool was zij een aantal jaren taakverlichtster, invalster en zangjuf. Na de fusie met de Ludgerusschool gaf zij daar een jaar les om vervolgens over te stappen naar de Achtbaan, waar ze nu ruim een jaar werkt. De feestmiddag rond haar persoontje was in het diepste geheim voorbereid. De nietsvermoedende jubilaris had een dag tevoren nog voor enige paniek ge zorgd door zich ziek te melden. Ze was haar stem kwijt en had derhalve van de dokter zwijgplicht en huisarrest gekre gen. Met een smoesje werd zij donder dag om half twee naar school gelokt, om vervolgens de rest van de middag het stralend middelpunt te zijn. Groot feest op school: juf Annie van Vliet neemt de warme hulde van de Achtbaan-jeugd in ontvangst. wichtig geheel van boom en schaal. Het Pinetum Blijdenstein is beide da gen geopend van 10.00 - 17.00 uur. Toegang 1,—. In Hilversum staat de route naar het Pinetum aangegeven. Na afloop van de viering met de kinde ren bood de heer Koop (van de stich ting voor R.K. Onderwijs te Soest) haar namens ouders, bestuur en team een envelop met inhoud aan. Paul Neering, uithaar eigen groep 6, deed daar na mens de kinderen een prachtig boek bij. Na een gefluisterd dankwoord van de aangenaam verraste juf volgde nog een kort samenzijn met de ouders van de kinderen uit haar groep. Al met al een bescheiden, maar geslaag de felicitatie, die de juf dik verdiende. Éen van de kinderen verwoordde het gevoel van waardering voor zijn juf heel treffend. Op de vraag wat hij zou zeg gen als hij de juf mocht feliciteren met haar 25-jarig-juf-zijn, antwoordde hij: "Van hartelijk gefeliciteerd en dat u nog maar veel jaren op de Achtbaan blijft werken!" In verband met het 120-jarig bestaan van de delicatessen wijnkope- rij Joh. Mets, gaan wij terug in de geschiedenis van deze Soester Hof leverancier. In zeven afleveringen passeren vier generaties Mets de revue. Jan, Jan, Joop en Johan, oftewel 1866-1986. Dat is 120 jaar kwaliteit en service van de bovenste plank op een rij. Een vervolg verhaal. Vandaag deel 3: trttr "De oorlog' ^.mééd r' Twee weken geleden: Vertelden wij over de overname van de zaak Mets door de tweede generatie. Jan II verhuist met z 'n kannen, kruiken en potten naar het Lange End, de tegenwoordige Van Weedestraat. De zaken gaan goed, maar er komen moeilijke tijden aan. Hitier en zijn nazistische verschrikkin gen steken in Europa de kop op. Ook in Nederland. Zij, die de Tweede We reldoorlog hebben meegemaakt, we ten er alles van. Opvallend genoeg heerst in Nederland geen hongers nood tijdens het schrikbewind van de Duitsers. Pas wanneer de bevrijding in het vooruitzicht treedt, reikt diezelfde nood tot grote hoogte. 'Dolle Dinsdag' wordt algemeen be schouwd als de inleiding voor de hon gerwinter 1944-'45. De spoorwegsta kingen betekenen een voorlopig einde van de toevoer van levensmiddelen. De winkels en magazijnen raken uitgeput. Ook Soest deelt in de malaise, die zich het meest manifesteert in de Randstad en Midden-Nederland. Sommige krui deniers jagen hun prijzen op ten einde de schlemielige voorraden voor 'een goede prijs' te verkopen. Joop Mets, de tweede troonopvolger in de gelijknami ge zaak, wil daar niets van weten. Hij stelt alles in het werk om zijn aanbod te laten voldoen aan de vraag van de klanten. In hoogst eigen persoon reist hij stad en land af om bij de leveranciers zoveel mogelijk in te slaan. Voor zijn klantenkring. Achtenzeventig jaar lang is die klantenkring trouw geweest. Nu, in de moeilijkste tijd uit de geschiedenis van Mets, bezweert Joop Mets trouw aan zijn cliëntele kennissen. Geen prijs is hem te hoog om voedsel mee terug te nemen naar Soest. Joop Mets brengt geen woekerprijzen in rekening, maar voorziet zijn wanhopige klanten van het broodnodige zolang de voorraad strekt. De Provinciale Voedselcommissarissen slingeren al het eetbare op de bon, om zodoende een eerlijke verdeling van het schaarse voedsel te bewerkstelligen. Echter, op is op, en organisatorisch be reikt de levensmiddelenbranche een dieptepunt. Ondanks het agrarische ka rakter van het boerendorp, geldt voor Soest hetzelfde met betrekking tot de hongersnood. Rode draad De distributiebonnen blijven gehand haafd nadat de Geallieerde Strijd krachten Europa uit de ban van de Na zi's bevrijden, maar de echte honger is dan een halt toegeroepen. De zaak Mets wordt na de oorlog aangewezen als levensmiddelendistributiecentrum. Mede dankzij de hulp van de neutrale Zweden en het internationale Rode Kruis worden de voorraden langzamer hand aangesterkt. De bij Mets aangele verde goederen worden zorgvuldig na geteld, 's nachts onder bewaking ge steld, en volgens het geldende systeem van de bonnen gedistributeerd. Han del? Ho maar, want de vergoeding voor Mets is nul-komma-nul. De morele eer is daarentegen groot, want zo solidair als Mets zich tijdens de oorlogsjaren opstelde, zoveel vertrouwen wordt dan in hem gesteld. Dat vertrouwen, waar we het al eerder over hadden, vormt eigenlijk een rode draad in de geschiedenis van de vier ge neraties Mets. Logisch, want het ver trouwen van de klant is onlosmakelijk verbonden aan de spreekwoordelijke kwaliteit en service, die zoals ook eer der gezegd, bij Joh. Mets van de boven ste plank is. Anders wordt je geen 120 jaar. Na de oorlog begint de heropbouw van Nederland. Ook de zaak Mets moet, za kelijk gezien, een tweede jeugd door maken. Johan Mets, de huidige genera tie, komt dan voor het eerst kijken. Van jongs af aan leert hij het reilen en zeilen van een kruidenierszaak van binnen en van buiten. Later meer daar over. Over veertien dagen deel 4: "Verande ringen". Nog een historisch plaatje (1899). Jan Mets II staat midden bij de deurope ning. Het kleine knaapje op de voor grond is Joop Mets, de derde generatie. -vwinihra' i9n 3?5 6?5 DELICATESSEN «k W1JNKOPERIJ Sinds 1866 Deze aanbiedingen zijn geldig tot 15 oktober 1986.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1986 | | pagina 9