Service is gewoon vindt Schoemaker.
69?°*
cS>
umRtwmË*
Ton Paauw: 'Ik ben al twintig jaar aan het kijken...'
VIDEOTHEEK VIAL
3990*
Aanstelling opbouwwerker minderheden laat
nog op zich wachten
- H
Voor alle zekerheid! technische dienst tel. 02155-10344*
M.i.v. heden t/m zaterdag 21 februari:
C.D.'svoor
Alle
Dubbel C.D.'s voor
PAGINA 6
WOENSDAG 18 FEBRUAR11987
SOESTER COURANT
PAGINA 7
VEILIG KOPEN met een SERVICE CERTIFICAAT
T, 7. vanWeedestraat78 - Soest - Tel.02155-17253
Soester kunstenaar bevestigt veelzijdigheid
Turks comité beducht voor overvleugeling
i, bijna nieuw (bouw-
nhuis dat een mini-
l vergt en een zee van
3t, woonkamer met
i keuken met plavui-
ipkamers, badkamer
)ilet. Vaste trap naar
imers en bergruimte,
tijd met thermopane
3nde een minimum
te drive in woning te
enl Een lust voor het
moderne, hoofdza-
jitgevoerde drive in.
danig originele wijze
I meer ruimte is ge
lree, hal, bergruimte,
lizen betegelde tuin-
trap naar de verdie-
mgekomen, direct in
Open witte keuken
jur, toilet en gang
twee grote en eén
en lichte badkamer
wastafel en 2e toilet.
mant halfvrijstaand
1953) met c.v.-gas,
tuin op het zuiden,
ikte 310 m2 met ruim-
bouw van een gara-
bouw van de begane
3e, gang, toilet,
;etvloer en open
de tuin, keuken. 1e
doucheruimte en
naar ruime zolder
staand woonhuis met
een rustige laan in
oonkamer met balken
en toilet,
mers, badkamer met
itafel, overloop,
naar zolder met c.v.-
1 thermopane begla-
/illa gelegen op 442
het centrum. Inde-
'Stibule, kelder, toi-
ken, grote L-vormi-
mantische serre,
naar 1 e verdieping
kleinere slaapka-
n separaat toilet.
?r met 2 slaapka-
i. Achterstallig on-
TfÜ
3t c.v.-gas op 800
arakteristieke tuin
k thuis voelt staat
e, riante hobby-
jit de woonkamer
anden en bossa-
chtergelegen na-
/ornnige woonka-
jken metappara-
irdieping: 2 grote
amer, 2e toilet en
Dlder met moge
landhuis met c.v.
igen grond. Het
uit. Solide roman-
annen en witte
ig contrast met de
len en grasga-
9 woonkamer,
3nd en houten
tuindeuren, keu-
Ie Verdieping: 3
idkamer en trap-
slaapkamers en
154-22122
02155-16251
dat is duidelijke taal, afspraken zetten wij op papier.
Alleen Schoemaker geeft een gratis service-certificaat.
Dat betekent bij elke wasmachine, droogautomaat, koelkast, videorecorder,
kleurentelevisie: Snelle service, geen voorrijkosten, jaarlijks gratis schooi
pen.
U bent dus niet afhankelijk van fabrieksgarantie.
Kies en vergelijk prijs en kwaliteit bij Schoemaker.
schoemaker
"Kijken - dat is het belangrijkste. Als
beeldend kunstenaar is dat ook je vak,
en al is 't je in zekere zin misschien
aangeboren, het is toch een proces van
jaren waarin je dat 'talent' ontwikkelt.
Toen ik 16 was deed ik het project met
die open lijsten op de Eng; toen al zet
te ik de dingen in een kader. Nu ben ik
36. Ik ben dus al twintig jaar aan 't kij
ken, en af en toe denk ik: ik moet maar
eens oogkleppen opzetten..."
Ton Paauw (36), zo niet de bekendste
dan toch een van de meest succesvolle
kunstenaars die het Soest-van-onze-
dagen telt, kan lyrisch worden als het
over "kijken" gaat. Voor hem is het be
grip kijken dan ook vrijwel identiek aan
"gevoel" - preciezer: vorm-gevoel - en
hij prijst zich gelukkig in een tijd te le
ven waarin, naar hij zegt, de duidelijke
tendens te bespeuren valt dat mensen
langzaam maar zeker worden opgevoed
in kijken, in vorm-gevoel. "Er komt
steeds meer aandacht voor vormen -
kijk bijvoorbeeld maar naar het nieuwe
rijbewijs. En hoe slecht het de beelden
de kunstenaars ook gaat, bij het publiek
is er steeds meer waardering. Dat zie je
bijvoorbeeld ook in de architectuur... er
is meer aandacht voor een harmonische
omgeving."
In zekere zin heeft Ton Paauw dan ook
de tijd mee bij de scala van activiteiten
waarin hij zijn onuitputtelijke energie
stopt, die vervolgens omzet in licht, in
kleur, in beelden en vormen. Want als
iets hem fascineert, dan zijn het vor
men...
De jongste vrucht van die fascinatie is
een op het eerste gehoor nogal prozaï
sche vorm van kijk-kunst: Ansichtkaar
ten. Plaatjes op briefkaartformaat.
Beeldende kunst in mini-vorm in mas-
sa-voud. Hij heeft er inmiddels tiental
len gemaakt, gefotografeerd, gelay-out,
bij de drukker bezorgd en in tiendui
zendvoud weer afgehaald, ze verkocht
aan boekhandels, "cardshops" en
grootwinkelbedrijven door het hele
land. De totale oplage is nu 750.000 -
'zevenhonderdvijftigduizend! - exem
plaren, laat hij bescheiden maar niet
zonder een spoortje trots weten, geze
ten in de tot magazijn omgebouwde
huiskamer van het huis aan de Soest-
duinense Van Lijndenlaan, waar een
flink deel van al die kaarten ligt te wach
ten op verdere verzending.
"Het loopt als een trein," verklaart hij
onomwonden. "Ik heb 't gigantisch
druk en op deze manier loopt het écht
uit de hand, maar ik wil nog zoveel mo
gelijk alles zelf doen. Voorlopig is het
nog een eenmansbedrijfje, maar ik
vraag me af of het zo nog lang zal blij
ven."
Kijkkader
"Kijkkader" is de doordacht gekozen
naam van de uitgeverij waarin Ton
Paauw zijn kaarten-"business" (een an
der woord is er eigenlijk niet voor) heeft
ondergebracht. Daarin zijn de voor
hem elementaire begrippen kijken en
kader samengevoegd, en wie de inlei
ding van dit artikel heeft gelezen zal on
middellijk begrijpen waarom. "Een ka
der heeft wel iets beperkends, maar het
vergroot de zeggingskracht van wat zich
daarbinnen bevindt. Maar ook dan
komt het op kijken aan, en kijken is
voor mij het belangrijkste wat er is," be
nadrukt hij nog eens. "Nee, blind zijn
zou niets voor mij zijn..."
De eerste aanleiding voor de stap naar
een heuse kaarten-uitgeverij werd ge
vormd door de gevelschilderingen van
de flats aan de Dalweg, de Akkeren en
de Haverweerd in Soest, waarmee Ton
Paauw en Egbert de Rooij een paar jaar
terug niet alleen in Soest, maar in heel
Nederland de aandacht trokken. Nog
altijd worden er in de vakpers grote arti
kelen aan gewijd. Duidelijk is dat
Paauw en De Rooij letterlijk "school"
hebben gemaakt met deze kunstvorm,
waarmee ze ook in Nieuwegein een
aantal flats hebben opgesierd. Inmid
dels is een ontwerp van hun hand ook
doorgedrongen tot de selectie voor een
soortgelijk project in Hellevoetsluis en
het moet al gek gaan als die opdracht
niet doorgaat.
Geen 'Groeten uit...'
De Soester flatschilderingen vormden
het onderwerp voor een serie ansicht
kaarten, die Ton en Egbert vervolgens
met veel succes in eigen beheer uitga
ven. Het is nauwelijks voorstelbaar,
maar ze worden in de meest onwaar
schijnlijke uithoeken van ons land ver
kocht. Het succes daarvan heeft Ton
doen besluiten zich nog intensiever op
de kaartenuitgeverij toe te leggen, en
ook nu weer met groot succes. Inmid
dels zijn bij Kijkkader 12 "stedenseries"
verschenen, o.m. van Amersfoort,
Gouda, Utrecht, Arnhem, Harderwijk.
De serie onderscheidt zich van de tradi
tionele "Groeten uit ..."-kaarten door
een volstrekt éndere manier van kijken
en fotograferen, met een artistieke lay-
out, aansluitend bij de "trendy" kunst-
kaarten die, zoals Ton heeft ontdekt,
een ware rage vormen. "Ik loop zo'n
stad een paar dagen door en schiet een
paar diarolletjes vol van dingen die me
treffen, de monumenten bijvoorbeeld,
of opvallende stukjes architectuur,
maar altijd vanuit een "andere" ge
zichtshoek." In juni staat een nieuwe se
rie te verschijnen, nu met beelden van
o.a. Maastricht, Groningen, Rotter
dam, Den Bosch etc.
De kaarten beschrijven is ondoenlijk.
Hoe breng je in woorden het verrassen
de effect over van een "zwevende
Amersfoortse kei", van een Goudse
pijp waarvan de rook overgaat in wol
ken, van alleen-maar-een-simpele-
schoenzool als symbool voor de Nij
meegse vierdaagse...?
Dat geldt eens te meer voor de aparte
serie van 42 "kunstkaarten" die Ton
Paauw heeft uitgebracht en die als de
spreekwoordelijke "warme broodjes"
over de toonbank gaan. Ook hier ver
bluffende vondsten, waarvan het
"plaatje" op zichzelf al een heel verhaal
vertelt, maar waarop de afzender dank
baar kan inspelen. "Uit" is bijvoorbeeld
de titel van een kaart waarop, onder een
wat vreemde hoek, een bord met die
tekst langs de autoweg is gefotogra
feerd. "Zo'n kaart kun je sturen als je je
verkering uitmaakt, of juist als je ie
mand wilt vragen om met je uit te gaan,"
lacht Ton. "Drie prikken" heet de kaart
van een wesp, die - het toeval is des kun
stenaars geluk! - "gesnapt" werd toen
hij tussen een speld en een punaise,
vastgeklemd in een soldeerstandaard,
voor de lens van de camera verscheen.
Groeiend publiek
Ton Paauw voelt kennelijk feilloos de
smaak van een groeiend publiek aan,
want zijn uitgeverij is inmiddels een
echte onderneming geworden. De
NMB-bank van Rietveld ("zet dat er
maar bij") verschafte hem het nodige
krediet om te starten, nadat een andere
Soester bank had laten weten niets in
zijn plannen te zien. "Ik had zelf geen
cent," aldus Ton, die in dit verband ook
hulde brengt aan zijn boekhouder, T.
Kleinegris, die het ondernemingsrap
port schreef waarop de bank met Ton in
zee durfde gaan.
De kaarten mogen dan een geheid com
mercieel succes zijn, Ton koestert ze
'Uit' is de titel van deze "multi-purpo-
se" kunstkaart.
niet minder dan zijn andere kunstwer
ken. "Ook die kaarten zijn vertolkers
van mijn gevoelens... Ik zet het beeld in
een passe-partout, en de mensen die het
kopen zijn de mensen die het óók zien."
(In Soest kunnen die mensen overigens
terecht bij boekhandel Van de Ven aan
de Zuidpromenade en bij de cardshop
van Van de Fliert aan de Smitshof.)
Dat Ton Paauw een opmerkelijk veel-
FotoGooa van der Wilt
Ton Paauw: Neeblind zijn zou niet
voor mij zijn..."
Bij deze foto zou "Groeten uit Gouda
hebben kunnen staan.
zijdig mens is blijkt ook uit een aantal
"neven-activiteiten" in de uitgeverij-
sector. Zo verschijnt op 14 maart het
eerste boek in de Kijkkader-reeks, de
nieuwe dichtbundel van Jan Visser -
ook al geen onbekende in Soest - onder
de welluidende titel "Ik ken je van ge
zicht". De nieuwe bundel (Vissers vier
de) wordt op die datum "ten doop ge
houden" in Kasteel Groeneveld. "Mis
schien ga ik nog wel meer uitgeven op
poëzie-gebied," aldus Ton, "maar dan
zou ik het wel heel select willen houden.
Laten we eerst maar eens zien hoe het
zich ontwikkelt..."
'Bij ons op Soest
In elk geval zijn er daarnaast al ver
gevorderde plannen om in samenwer
king met de Soester Courant ook een
boek te laten verschijnen met de vijftig
interessantste interviews uit de serie
"Bij ons op Soest", waarvan Jan Visser
er in deze krant al meer dan honderd
heeft laten verschijnen. De betrokken
Soesters worden momenteel door de
auteur en de uitgever benaderd. "Het
plan wordt pas definitief als we daar
mee rond zijn," aldus Ton Paauw, die
zich bijzonder aangetrokken voelt tot
de vormgeving van "het boek", dat
waarschijnlijk op a4-formaat zal uitko
men. "Ook hier is vormgeving eigenlijk
heel simpel. Door heel subtiel dingen te
benadrukken of juist weg te laten kun je
vaak veel meer zéggen. Je moet 't zien -
de symboliek, de illusie is hier ook van
belang."
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is
werkt hij ook nog aan de vormgeving
van de aula van de LOM-school in Hil
versum, waar hij een aantal pilaren "op
tuigt" als een balpen, maar dan in steeds
verder "afgebroken" vorm. "Het gaat
ook hier om de details; die moeten
speels en toch herkenbaar zijn," aldus
Ton. "Daarom werk ik het liefst met
'dagelijkse' dingen."
Slot van Zeist
Tenslotte is hij, letterlijk tussen de be
drijven door, druk doende met de voor
bereiding en de uitwerking van een ei
gen expositie van beelden en "projec
ten" in het Slot van Zeist. Van 25 juni
tot 14 september staat hem daar de tuin
ter beschikking, waardoor hij - net als
met zijn projecten op de Eng (de lange
reeks gekleurde borden langs de Soes
ter Engweg) en in Groningen (waar hij
een 600 meter lange waslijn voorzag
van lange broeken) - "met de omgeving
aan het werk kan gaan". Drie weken
lang is er (binnen) in het Slot van Zeist
ook een tentoonstelling van tekeningen
en kleine objecten van deze waarschijn
lijk meest produktieve kunstenaar van
Soest, van wie elke beschrijving - zéker
sinds zijn succesvolle "ondernemer
schap" - eigenlijk het aardigst weer te
geven is met een parafrase op het be
roemde boek van James Joyce:A por-
trait of the artist as a young (busi-
ness)man".
De commissie Minderheden heeft
weliswaar eind vorig jaar uitgesproken
dat de aanstelling van een opbouw
werker ter ondersteuning van de
Turkse en Marokkaanse comités in
Soest de eerste prioriteit heeft als het
gaat om het aantrekken van beroeps
krachten, maar of zo'n functionaris er
al gauw komt is nog dubieus. Dat
bleek vorige week in de commissie
Minderheden, waar o.m. gediscus
sieerd werd over de "jongerenhulp-
verlening", met name voor de buiten
landse jongeren in Soest.
Er is inmiddels een werkgroepje ge
vormd waarin verschillende instellin
gen - de comités en de Stichting Jeugd
zorg - zich gezamenlijk buigen over de
"knelpunten, wensen en middelen",
zoals voorzitter Frans Kingma vorige
week mededeelde. "Daarbij gaat het
om de vraag hoe het hele sociaal-cultu
rele werk in Soest met het minderhe
denbeleid bezig moet zijn, waarbij we
met een minimum aan middelen een
maximum resultaat moeten behalen,"
aldus de wethouder.
Hij wees er in dat verband op dat er
maar 15.000 gulden beschikbaar is en
dat er bovendien gekeken moet worden
naar de vacatures bij de Molensoos en
de Stichting Jeugdzorg. "Er ligt méér
op tafel dan alleen de vraag naar een
opbouwwerker, en dus heeft de ge
meenteraad gezegd: maak eerst maar
eens een plan van aanpak, zodat het
daarna goed kan worden ingevuld."
Inmiddels is er overleg gaande over het
aantrekken van een stagiaire bij Jeugd
zorg, die acht uur per week het Turkse
en Marokkaanse comité kan bijstaan.
Volgens interim-secretaris Ad
v.d.Haar van de commissie is dat al een
aanzet voor de aanstelling van een op
bouwwerker.
Beduchtheid
Bij het Turkse comité heerst overigens
enige beduchtheid voor de invloed van
de Stichting Gooi- en Eemland als er
wordt overgegaan tot aanstelling van
iemand buiten Soest. Dat bleek althans
uit de opstelling van de Turkse leden S.
Ozkaya en A. Ersoy, die erop wezen dat
deze regionale instelling voor de bege
leiding van buitenlanders "nooit iets
had gedaan" voor de buitenlandse
Soesters en dat men er juist heel slechte
ervaringen mee had. Volgens V.d.Haar
was de angstvoor "overvleugeling" niet
terecht, maar Ersoy liet weten dat het
Turks comité bang is dat zij als kinderen
zullen worden behandeld. "En dat wil
len we niet."
Volgens Kingma zal de werkgroep tot
eind april bezig zijn, waarna de com
missie zich over de uitkomst van het be
raad zal buigen. Pas daarna zullen B.
W. een beslissing nemen en eventueel
geld beschikbaar stellen.
"Maar dan is er al een halfjaar voorbij,"
stelde Wim v.d.Bergh vast. "Dan mo
gen we blij zijn als er in oktober einde
lijk eens iemand komt! Dat duurt te
lang; de Turkse en Marokkaanse comi
tés hebben al maanden geleden gewaar
schuwd voor de problemen. Als het nu
nóg eens een halfjaar gaat duren hoeft
het misschien niet meer..."
'Nul-komma-nul'
Kingma antwoordde daarop dat het
hem onverstandig leek nu "als een
haas" een beroepskracht aan te trekken
om dan volgend jaar te ontdekken dat
het effect nul-komma-nul zou zijn, en
V.d.Haar meende dat een opbouwwer
ker niet veel aan de problemen zou kun
nen doen zolang de Turken zelf geen
zitting willen nemen in hun eigen comi
té. "Juist wél," repliceerde V.d.Bergh.
"Daar heeft zo'n man nu juist de functie
voor."
Kingma vond dat twee maanden - het
raadsbesluit dateert van december -
toch wel het minimum mochten zijn om
de zaken goed op een rijtje te zetten.
V.d.Bergh: "Je kunt ook te veel willen
door eerst alle problemen weer eens op
een hoop te gooien..."
Over de aanstelling van een Turkse
maatschappelijk werkster bij het CMD
kon directeur H. de Klerk tot vreugde
van de commissie mededelen dat men
binnen enkele weken de gesprekken
daarover verwacht af te ronden.
VIDEO VERHUUR SERVICE
COMPACTDISC SPECIAALZAAK
Van Weedestraat 82 - 3761 CH Soest
*Geen stempel of andere korting mogelijk.
Tel. 02155-22339
mem
(f) super stip
DE NEDERLANDSE TOP 40 IS SAMENGESTELD DOOR DE STICHTING NEDERLANDSE TOP 40 UIT GEGEVENS VAN HANDEL EN INDUSTRIE
deze I vorige I
week week
Titel - Artiest - (Producer) - Componist
Label S bestelnummer Platenmaatschappii
deze I vorige I
week I week
1 REETPETITE-jackiewilson [XI
carlofb gordy jr) Idem - br muslc 45095 br music \lr\\
6 I KNEW YOU werewaiting -a franklin/g michael
(n m walden) climiefmorgan - eplc 650253 7 - cbs
3 CARAVAN OF LOVE- the housemartins i
(john williams) Isley/jasper/lsley chrysalis 108 799 arlola
O 4 SHAKE YOU DOWN-gregoryabbotl T
(gregoryabbott)idem-cbs 7326-cbs
8 THERAIN-oran"juice"jones
(v f bell/r slmmons) v I bell - del jam ree 7303 - cbs
0 2 SHOWING OUT-mei kim [Tl 11
(stock/ai tken/waterman) idem rca 40989 - rca \l/x\
(f) 12 HEARTACHE-pepsi/shirley Xl
(ptearon/t (ernando)t llernando-8854707-polydor
Q 10 RATINMIKITCHEN-ub40
(ub 40) Idem - dep international 108 782 virgln
0 5 SOMETIMES-erasure
(flood)clarke/bell - mute records 7 mute 51 - indlsc
9 DANCEAROUND THE WORLD richenel (S]
(v tljn/j lluitsma) idem - eplc 650214 7 - cbs
Q 16 MIXED UP WORLD - timex social club
(j logan) m marshall - mercury 888 253 7 - phonogram
(12) 29 RUNNING IN THE FAMILY-level 42 [XI
(badarou/level 42) klng/badarou/gould-885 518 7-polydor
0 7 LIVIN'ONAPRAYER-bonjovi IT| I
(b falrbairn) bon jovl/sambora/child mercury 888118 7 - phonJ^^I
20 CANDY-cameo
(larry blackmon) I blackmon/t jenkins mercury 888 248 7 - phonogram
17 TALK IT OVER frizzle sizzle ICxlfJLl 1
(v tijn/f lultsma)v tijn/e.a.- touch down 221058 cnr |^S|
0 14 LIKEFLAMES-berlin I
(bob ezrin) brilt mercury 888134 7 phonogram
0 18 WHYCAN'TTHISBELOVE-vanhalen [SP
(van halen/jones/e v halen) anthony/e.a. - w b 928 740 7 wea l^pil
0 11 FORAMERICA-redbox IT] I
(david motion) simon toulsonlclarka sire 248 584 7 - wea l^=l
®- GO SEE THE DOCTOR kool moe dee
(m deweseflavaba/t riley) m dewese jive 145 296 cnr
21 HEARTACHEAWAY-donjohnson
(c sandlord) s cochran - eplc 650203 0 - cbs
EACH TIME YOU break myheart-nick kamen 1C
(madonna/s bray) idem wea 248 527 7 wea
ISTHISLOVE?-alisonmoyet t
(jimmy lovine) a moyet'j gulot cbs 650142 7 - cbs
THE RIGHTTHING simply red [XI 1
(a sadkin) hucknall wea 248 4617 wea
YOU'RETHEVOICE-johnfarnham 2
(ross fraser) qunta/thompson/reld/ryder whealley 41093 - rca
OPPORTUNITIES -pet shop boys i
(j j jeczalik/n Iroome) tennat/lowe partophone 201260 7 emi bovema
33 ONCE BITTEN TWICESHY-vesta williams 2
(david erawford) wllllams/dean gant - a&m 2880 - polydor
23 WINDFORCEII - nadleh |£T| 5
(nadleh) nadleh/cees buenen - polydor 885 479 7 - polydor I
28 CANDY LOVE lili sussie 4
(trigonometri) t norell/osln - high f ashlon 5174 - dureco
19 SOCOLDTHENIGHT communards 7
(mark thorne) sommerville/coles london 886105 7 - phonogram
SURRENDER-swing out sister 1
(paul staveley o'duf f y) swing out sister - mercury 888 243 7 - phonogram
34 HEARTS BEAT THUNDER-dolly dots (qTI 2
(I lee) I lee/g penny - arlola 108 813 ariola I
24 CRY WOLF -aha Hl 6
(alan larney) mags/pal waaktar - wamer bros 928 500 7 - wea
39 REAL WILD CHILD-iggypop 2
(bowie/richards) o'keele/greenan/owens - a&m ree. 390154 7 - polydor
3
35 DE ROL VAN de behanger/vrijgezellen - a van
duin/ome joop (schouten) natie/van duin/e.a. 142 252 cnr I "L7I
37 BALLERINA GIRL-lionel richie 3
(I richie/ J a carmichael) I richie - motown lio 3 - rca
40 YOUNGERDAYS-fatalflowers 2
(v malle) latal f lowers som ree 248 506 7 - wea
25 THE BOY IN THE BUBBLE - paul simon 6
(paul simon) Idem - warnes bros 928 509 7 - wea
26 DON'T GIVEUP -peter gabriel katebush 12
(d lanois/p gabriel) p gabriel virgln 108 289 - virgln
22 YOU KEEP ME HANGIN'ON-kim wilde 7
(ricki wilde) holland/dozler mca 258 565 7 wea
OVER THE HILLS AND FARAWAY-gary moore 1
(p collins) g moore -10 records 108 757 virgln