"TEGELEN" 'Bij ons op Soest' 7 d'Oude Enghe 'Luxaflex' gordijn-jaloezieën: ramen in 't lang d'Oude Ënghe Moslims en christenen Soest buigen zich over verschillen en overeenkomsten DE LUXAFLEX® GORDIJN-JALOEZIEEN UW RAMEN INT LANG. sorbet f.37,50 MUcUrvor WOENSDAG 15 APRIL 1987 SOESTER COURANT PAGINA 9 b. van soest tapijt W Tijdens de Paasdagen: HELDERE GROENTESOEP Diverse soorten vleesgroentefruit etc. 'Grillen' op een steen aan tafel Bij Van Soest Tapijten: Anja Laurens jubileert in politiewagen en bakfiets b. van soest tapijt V Kraaienlust Bij "Mikimo" is kleren kiezen kinderwerk 'Ontmoetingsbijeenkomst' 25 april in de Open Hof italian0 BAR EETCAFÉ 11 .,oou«' „anal Burg. Grothestraat 28 Soest - Tel.02155-20973 Ook onze DINERS A LA CARTE zijn op z'n "PAASBEST" dus het aanbevelen waard! Zowel voor TEGELEN a 1 s vror DINERS A LA CARTE JHJ* tijdig RESERVEREN 'L Ffl 171 li Vandaag: Mevrouw J. de Ruiter-Kraaikamp Toonaangevende ateliers in Europa ontwikkelen en weven de stoffen die worden gebruikt voor de 'Luxaflex" gordijn-jaloezieën. Niet alleen populair bij liefhebbers van klassiek, maar ook trendsetters hebben de gordijn-jaloe zieën ontdekt. Een kamer ziet er lager en breder uit door het gebruik van hori zontale lijnen. Verticale lijnen hebben het tegenovergestelde effect. Een brede kamer met een laag plafond wint op het oog aan hoogte met de 'Luxaflex' gor dijn-jaloezieën. Ze zijn er in groot aan tal stofstructuren, dessins en kleuren en worden helemaal compleet met een sierlijst van dezelfde stof of met een 'classic' bovenrail. Ook voor 'lastige' schuine ramen biedt de 'Luxaflex' gor dijn-jaloezie een elegante oplossing. 'Luxaflex' Raffinette en de 'Luxa flex' Jalouette Omdat licht - vooral daglicht - in het nieuwe modieuze interieur een hoofd rol speelt, worden veel lichtkoepels en spiegels aangebracht om het natuurlijke licht dat via ramen binnen komt opti maal te benutten. Hierop is ingespeeld met de nieuwe 'Luxaflex' Raffinette. Een verfijnde raambekleding met ultra smalle lamellen (16mm) die op de ven sterbank niet meer ruimte inneemt dan de breedte van een gulden. In open stand garandeert de Raffinette een vrij wel onbelemmerd zicht naar buiten, ge sloten vormt het een prachtige kleur- wand. Er kan gekozen worden uit meer dan 50 kleuren. De bovenbak en het be dieningsmechanisme van de Raffinette zijn al even verfijnd uitgevoerd, maar daardoor niet minder sterk. Het beste bewijs daarvoor is misschien wel dat de Raffinette geleverd wordt tot een breedte van maar liefst 2.70 meter. Voor alle informatie over Luxaflex gor dijn-jaloezieën en Luxaflex Raffinette en Luxaflex Jalouette staat Van Soest Tapijten aan de Burgemeester Grothe straat voor u klaar. Hen 'Luxaflex' Gordijn-jaloezie komhineert de praktische voor delen van jaloezieën met het rust gevende eftekt van gordijnen. Met een mime keuze uit stof of aluminium. Kom daarom langs. En bewonderde 'Luxaflex' kollektie hij uw dealer. Burg. Grothestraat 28 Soest - Tel.02155-20973 De boerendochter: Dit jaar bestaat Zonnegloren zestig jaar, maar ik kan me nog herinneren dat vóór die tijd dokter Koppeschaar op die plek zoge naamde "lighallen" liet bouwen waar rijke patiënten, die wat nazorg nodig hadden, werden verpleegd. Hij kwam in 1913, toen de Balkanoor log was afgelopen, met zijn vrouw te rug in Nederland, bruingebrand door de zon. In de Balkan had hij onder de oorlogsgewonden gewerkt en hij zocht in Holland een geschikte plek om zijn verdere leven door te brengen. Zo kocht hij hier op Soest aan de Soes- terbergsestraat een stuk bosgrond om daar een riante villa te laten bouwen. Deze villa staat er nog. Het is het grote woonhuis op het terrein van Zonne gloren. Om toezicht te houden op de bouw, huurde hij bij ons gemeubileer de kamers met keuken. De meege brachte dienstbode bracht al haar vrije tijd door in ons gezin en de familie Koppeschaar kocht van mijn ouders wekelijks verse melk, boter en eieren van onze scharrelkippen. Na dokter Koppeschaar kwam onze nieuwe bur gemeester Jonkheer de Beaufort uit Leusden in de villa wonen. Vandaar in Soestduinen: de Beaufortlaan. De Van Lyndenlaan is naar de echtgenote (barones) van deze burgemeester ge noemd. Na vertrek van deze familie ontstond in 1927 het sanatorium "Zonnegloren". Uit verschillende de len van ons land kwamen hier de t.b.c- patiënten de gezonde lucht inademen. Vaak waren dat mensen, die heel wei nig bezoek kregen. Om deze mensen enigszins te troosten, ging mijn zuster in Zonnegloren op bezoek om met zo'n patiënt wat te gaan wandelen. En bij mijn broer kwam een familie uit Koetinge in het weekend logeren om dan zoveel mogelijk bij hun zieke fa milielid in Zonnegloren te kunnen zijn. Toen Jonkheer Roëll directeur van Zonnegloren werd en net voorbij de ingang een villa liet bouwen, huur de ook hij bij ons gemeubileerde ka mers. Hij maakte er weining gebruik van, want hij had het blijkbaar te druk. DeHilt Verder had je langs de Soesterbergse- straat in het begin van deze eeuw het landgoed de Paltz, waar de familie Rutgers van Rozenburg woonde. Op het terrein van hun villa, die er nog steeds staat, woonde onder andere de tuinman van den Broek. We zochten daar makke kastanjes en plukten bos bessen en kregen wei eens een paar honingraten. Bij de villa was toen ook een doolhof. Dan kreeg je richting Soest het spoorwachtershuisje bij sta tion Soestduinen en dan het tolhuis BAR EETCAFE Middelwijkstraat 2 Soest telefoon 02155-13331 Paradijs van kleuren en combinatiemogelijkheden VOOR EXCLUSIVITEIT IN HET HART VAN BAARN Gezellig tafelen en een uitgebreide keus in Italiaanse vlees-, vis-, deeg-en pizzaspecialiteiten. Dagelijks voor U open van 17.00-23.00 uur. Afhalen mogelijk. Voor reserveringen of bestellingen bellen: 02154-11465 Nieuw Baarnstraat 4a, Baarn Het is aan alles te merken: de lente is definitief doorgebroken. Dat is een plezierige wetenschap zo vlak voor Pasen en vooral als men een goede winkel heeft die vol hangt met een schat aan kleding voor het jonge Soes- ter volkje. Mikimo, vlak bij de Oude Kerk in de Soester Kerkebüurt, is een paradijs voor niet alleen vaders en moeders, maar zeker voor de kinderen zelf, die als volwassenen voor de spie gels heen en weer paraderen en de ene kleurrijke combinatie na de andere uitproberen. Het komt maar al te dikwijls voor dat moeder, want die vergezelt de meesten van de jeugdige Mikimo-klanten niet veel meer hoeft te doen dan, rustig op een stoel te zitten en toe te kijken of dochter of zoon erin slaagt een juiste combinatie uit de talloze rekken met smaakvolle kleren te toveren. Dat er dan, zodra er een koop op handen is, steels even een blik op de prijskaartjes wordt geworpen, zal niemand iemand kwalijk nemen. Goede smaak heeft zijn tarief, nietwaar? En de jeugd heeft fee- ling voor wat "in" is en wat perfect bij elkaar past. Die zelfstandigheid leidt bijna altijd tot verrassende resultaten. Denk niet dat het alleen meisjes zijn, die zich al koketterend en trots kijkend, aan het toeziend oog van de begeleiding vertonen, maar dat ook de jongens er steeds beter weg mee weten! Trouwens, de collectie voor de jongens voorziet veel meer dan vroeger in series kleuren, die niet onder doen voor die van de meisjes. Merken De kleding moet vooral wijd en groot zijn. De broeken voor de meisjes zijn vaak gemaakt van leuke, speelse stofjes en de hang naar de merken is nog steeds bij zowel jongens als meisjes bijzonder populair. De jeugd loopt kennelijk graag gratis reklame, met vignetjes en monogrammen op de borst of armen, voor bekende merken als Oilily, Mc Gregor, Buffy, RTM, Mexx, Kneeltje, Pointer of Barbara Faber. En wat het zo lollig voor de kinderen maakt is dat ze die merken maar raak door elkaar ku- nen dragen. Niemand ligt er wakker van dat Mc Gregor het op een modieus ak koordje gooit met bijvoorbeeld Pointer of Mexx. "Als het maar lekker staat en zit', is het devies en dan zal het ze verder een zorg zijn welke merken erop staan, als ze er maar op staan. Ze kunnen er, zo vlak voor de Paasdagen uitbundig te genaan bij Mikimo. Het assortiment staat bol van de mogelijkheden. Er zijn grote sweatshirts met opdruk, fantasie- broeken voor meisjes, 'onwijs-gave' jacks en jassen, ruit-broeken en bermu da's voor de jongens met natuurlijk prachtig bijpassende truien en shirts. AL met al een waar genot om ze lekker hun gang te laten gaan met het uitzoe ken van dingen die ze graag willen dra gen de komende zomermaanden. De jonge tiener Vooral ook kleding voor de jonge tiener is volop aanwezig en men kan er rustig vanuit gaan, dat zelfs de meest kieskeu rige met een pakje onder de arm de win kel zal verlaten. Er is werkelijk voor elk wat wils; Jong Nederland kan, van top tot teen in het nieuw gestoken, de Paas haas blijmoedig en op sjiek tegemoet treden. Voor alle duidelijkheid: kinde ren kunnen bij Mikomo terecht vanaf 0 jaar tot en met 14,15 jaar. Men vindt er van alles op kindermodegebied. Het is er in ieder geval gezellig en sfeer vol. Als pa en ma soms wat langer moe ten wachten tot "mevrouw" of "me neer" is uitgewinkeld, dan zullen ze dat ervaren als een prettige, rustgevende bezigheid. Wie het eerst komt, loopt de meeste kans op tal van creatieve lente vondsten. Wie Mikimo bezoekt zal het zien en beleven: kleren kiezen is kinder werk! Anja Laurens uit Soest heeft het geweten dat ze twaalfeneen- halfjaar bij Koks Gesto in dienst was. Vorige week donderdag werd ze eerst in een politiewagen van haar werkomgeving naar huis gebracht, en even later kreeg ze per bakfiets een retourtje aangeboden. Alle veertig medewerkers van Koks Gesto waren naar haar woning aan de Beukenlaan getogen om haar in dit voor deze gelegenheid versierde voertuig te zien zitten. Zij volgden de bakfiets en Anja Laurens naar het bedrijfsge- Foto: Goos van der Wilt bouw aan de Industrieweg, waarna het jubileum intern gevierd werd. Volgens één van de medewerkers van Koks Gesto betrof de actie met de politie-escorte en de bakfiets 'een wraakoefe ning van collega's voor al haar stuntwerk van de afgelopen ja ren'. Wat daarmee werd bedoeld is ons niet duidelijk geworden, maar ook na het avontuur met de bakfiets zal Anja ze wel bruin blijven bakken. en overeenkomsten tussen hen nader zullen beschouwen. Deze "ontmoe tingsbijeenkomst" is een initiatief van het Turkse Moskeecomité in Soest en de commissie Islam-Christendom van de Raad van Kerken Soest. Twee sprekers, één van christelijke en één van moslim-zijde, zullen het onder werp inleiden: professor J.D.J. Waar denburg, islamoloog aan de Leidse uni versiteit, en de heer I.Görmez, direc teur van de Islamitische Omroep Stich ting (IOS) en verbonden aan de Turks- Islamitische Federatie. Daarna kunnen er vragen worden gesteld en in elk geval wordt er gezamenlijk een kopje koffie of thee gedronken. De bijeenkomst duurt van 16.00 uur tot ca. 17.30 uur. "Het wordt een ontmoeting in gelijk waardigheid," lichten W. van den Bergh en mevrouw B. Boelens-Bergmeijer, twee van de initiatiefnemers, toe. "In het verleden zijn moslims wel eens uit genodigd in verschillende kerken, maar het »3 voor het eerst dat we elkaar op de ze manier tegemoet treden." Volgens hen is er in Soest de laatste ja ren duidelijk een groeiproces gaande, in allerlei kontakten tussen christenen en moslims, dat nu uitmondt in deze ont moetingsbijeenkomst, die overigens op dringend verzoek van de Soester mos lim-gemeenschap plaatsvindt. "We kennen elkaar nog zo weinig en er zijn nog zoveel vooroordelen en misver standen, horen we vaak van de mos lims," aldus Van den Bergh. De organisatoren verwachten nogal wat belangstelling, met name uit moslim kringen in Soest. "We hopen dat ook van de kant van de Soester christenen veel interesse zal blijken," vindt me vrouw Boelens. "Langzamerhand moe ten zij toch ook hebben ontdekt dat er in Soest een grote groep moslims is, waar je als kerken niet omheen kunt." Men rekent vooral op de kerkelijke bevol king van de Open Hof (hervormd en ge reformeerd) en van de Joanneskerk (rooms-katholiek). In de wijk Smits veen, die onder deze kerkgebouwen ressorteert, woont - evenals op de Eng - een groot aantal moslims: Turken en Marokkanen. De commissie Islam-Christendom van de Raad van Kerken investeert al jaren veel tijd aan het gesprek met de islamiti sche bevolkingsgroep van Soest. Nu worden ook de kerken zelf nadrukkelijk bij deze ontmoeting betrokken, al wordt onderstreept dat de bijeenkomst van 25 april beslist geen kerkdienst is. Voor de gelegenheid is de commissie uitgebreid met vertegenwoordigers van de betref fende kerke- en parochieraad, en draagt zij het karakter van een commissie ad hoe. Dialoog De ontmoetingsbijeenkomst is opgezet met in het achterhoofd de herinnering aan een Oecumenisch Avondgebed in dezelfde Open Hof, nu vier jaar gele den, waar moslims en christenen elkaar ontmoetten. Al geruime tijd vinden re gelmatig - ongeveer om de twee maan den - informele dialoog-bijeenkomsten plaats, waarin de leden van de commis sie Islam-Christendom en het Turkse Moskee Comité met elkaar in gesprek zijn. In de ontmoetingsbijeenkomst in de Open Hof krijgen deze bijeenkom- Leden van het Turkse Moskeecomité en de commissie Islam-Christendom tijdens een van de dialoog-bijeenkom sten in een ruimte bij de Moskee aan de Parallelweg. sten in zekere zin een vervolg en laten ook deskundigen hun licht schijnen over de verschillen (die niet gering zijn) en de overeenkomsten (die groter zijn dan men zou verwachten). "Er wonen al zo'n 15 jaar moslims in Soest, en tot dusver hebben we elkaar op een nogal beperkte manier leren kennen,'1 aldus Van den Bergh, "maar het heeft in elk geval wél tot iets geleid." In dat verband noemt hij bepaalde voorzieningen, zoals de gebedsruimten, de begraafplaats en het ritueel slachten. "Maar er zijn nog veel dingen waarvan de moslims zeggen: jullie begrijpen het niet, zoals het feit dat meisjes niet aan sport doen en het dragen van hoofd doekjes. Anderzijds is het voor moslims pijnlijk dat ze hun eigen feestdagen niet kunnen vieren, zoals wij het wel doen." In de dialoog-bijeenmsten zijn intussen wel een aantal misverstanden wegge werkt, zo blijkt. In kleine kring is er in dringend gesproken over bijvoorbeeld de relatie ouders-kinderen, die in Ne derland heel anders is dan wat in mos lim-landen gebruikelijk is. Voor het fe nomeen "bejaardentehuis" heerste bij voorbeeld onder moslims nogal wat on begrip. In de snel veranderende samen leving doen zich nogal eens problemen voor in de omgang met kinderen, maar die blijken zowel bij moslims als bij christenen nagenoeg identiek te zijn. Een ander thema dat in gezamenlijke bijeenkomsten al eens van alle kanten is belicht is dat van dé gerechtigheid of barmhartigheid, waarin moslim- en christelijke visie veel raakpunten verto nen. Soepeler omgang In al deze ontmoetingen overheerst het besef, aldus mevrouw Boelens, "dat zo wel moslims als christenen God willen dienen, alleen de manier waarop dat ge beurt is verschillend". De organisatoren verwachten dat de ontmoetingsbijeen komst veel mensen zal aanspreken en zal leiden tot een soepeler omgang met elkaar, en hopelijk ook tot meer per soonlijke kontakten. "Het moet toch op z'n minst aardig zijn om eens te horen wat onze moslim buurman eigenlijk bezielt...", aldus Van den Bergh, die in de bijeenkomst ook een "stukje erkenning" ziet van de mos lims-gemeenschap van Soest. "En voor de rest zien we wel wat er van terecht komt. Er wordt niets gesticht of opge richt, dus de mensen kunnen vrijblij vend komen luisteren." De initiatiefnemers hopen dat, behalve de "eigen achterbannen",ook anderen belangstelling tonen voor de bijeen komst. Het zou goed zijn als iedereen ook z'n buurman of buurvrouw mee neemt, want moslims en christenen wo nen ook in Soest al jaren naast elkaar, in dezelfde wijk en soms in dezelfde flat, en ze praten wel veel óver elkaar, maar veel moeilijker mét elkaar. Door meer ontmoetingen en kennis over eikaars religie kunnen we elkaar beter gaan be grijpen, aldus de organisatoren. Op zaterdag 25 april vindt in de Open Hof aan de Vëenbesstraat een unieke samenkomst plaats, waarin Soester moslims en christenen de verschillen De crème de la crème op het gebied van raamdecoratie. De 16 mm. smalle lamellen creëren een ragfijn doorzicht. Kom daarom langs. En bewonder de 'Luxaflex' kollektie hij uw dealer. van de familie Plekkepoel, met een echte tolboom. Ons ouderlijk huis met negen kinderen heette "Kraaienlust", eigendom van een Utrechtse slager, die ook "Rustoord" bezat, het tegen woordige Braamhage. In mijn jeugd was het peil van het grondwater veel hoger en daarom stonden er plassen op ons land. Zo schaatsten we ook vaak in de duinen. Onze boerderij bestond uit twee hui zen: de eigenlijke boerderij die 's zo mers gemeubileerd verhuurd werd en de schuur even groot als het huis. Daarin waren allerlei primitieve slaapgelegenheden gemaakt en de "nette" kamer was oorspronkelijk een bakgelegenheid en heette dan ook het Bakhuis. Boven het varkenshok slie pen de kinderen. Die plek noemde men de Hilt. Voorbij de boerderij be vond zich in mijn prille jeugd nog een stuk bos. Daar stonden vliegdennen en het mos onder die bomen werd door ons uitgestoken in de vorm van broodjes en daar speelden we winkel tje mee. Naast ons woonde Gart de Jood, die bij de Spoorwegen werkte. Dan volgde het huisje van Piet van Hattum en het huisje van Jan Prins, de rietdekker. En dan de kruidenierswinkel van Jan van Veenendaal, beter bekend als Jan Pa raplu. Berenboer Beginnen we weer bij het Hoogt, dan stond daar rechts de villa van m ijn- heer Sevenhuizen, de directeur van de Waterleiding. Achter zijn woonhuis bevonden zich de bassins gevuld met water. Als watertoren diende toen een van dhoogste punten van Soest, de Stomperd. Na de spoorlijn kwam het huisje van Van den Broek, die aan het spoor in Soestduinen werkte. Daarnaast het witte huisje van de "Koddebeier", af- Schaatsen op het ondergelopen wei land van "Kraaienlust" aan de Soester- bergsestraat. komstig van de Veluwe en mee naar Soest gekomen met Koning Willem III. Vervolgens alleen maar bos en het oude huisje van Henk Ruier, die als zouaaf voor de Paus had gevochten. Jan Roest was de volgende. In zijn gro te, wijde schoorsteen werden na de slacht onze worsten en spek gerookt. Jan Swanink had een bodedienst op Utrecht. Hij kon erg goed liegen. Zo vertelde hij dat hij met een hit vóór de wagen van Soesterberg kwam en dit lastige beest met z'n achterpoten zo hoog opsloeg, dat ze in de kar bleven steken en het dier op zijn voorpoten het Hoogt afliep. Op de hoek van de Gallenkamppelsweg woonde Dries Tammer, de berenboer. Deze man had een beer en als er bij een boer een zeug was, kwam Dries met zijn beer op be zoek en kreeg de zeug wat zij nodig had. Mijn ouders vestigden zich aan de Soesterbergsestraat in 1884. Het huis stond op zandgrond en dat was veel te mager voor een boerenbedrijf. Vader werd dus vrachtrijder op Utrecht. Zo reed hijbijvoorbeeld de stenen voor het spoorwegtunneltje over het Kerk- pad, het eerste spoorlijntje voor onze oude Bello. In Amersfoort kocht vader varkens op, die hij hier verhandelde. Als wij meereden, kregen we onderweg een glaasje limonade, dat toen bestond uit het sap van een uitgeperste citroen met wat suiker en water. Door de café houdster zelf bereid! Als we op huis aan reden, toeterde één van de knechts op een hoorn en speelde het wijsje voor het volgende liedje: Mensen, maak je pakje klaar Geef ze met Jan Kraaikamp mee Jan Kraaikamp is een goeie man Die de boel bezorgen kan." Jan Visser.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1987 | | pagina 9