m Soest ra Schoeman fïldPub cSoestcr Duinen mi WOUDENBERG 'Historische' ontmoeting tussen moslims en christenen in de Open Hof Ss Soest 50 jaar geleden SCHOEMAN MAKELAARS BEDRIJFSMAKELAARDIJ I Zilveren langslanke I oorhangers nü voor l'n primeurprijsje. WOENSDAG 29 APRIL 1987 SOESTER COURANT PAGINA 5 SOEST BAARN Specialisten in bedrijfshuisvesting Projektinitiatieven en beleggingen Vastgoedbeheer Woningmakelaardij Hypotheken Assurantie Makelaars Pensioenadviseurs kom eens met Schoeman praten vraagt; uw aandacht voor Verschillen en overeenkomsten verhelderd T-SHIRTS Programma koninginnedag 1987 in Soesterberg Brandweer blust brand in bedrijf A..ïêk WEERD 30 April 1937 PAGINA 4 M Kantoor Soest Middelwijkstraat 54 N\/M Dagelijks geopend ÜYJX! 8.30-12.30 uur en 13.30-17.30 uur. Bovendien 's zaterdags van 10.00-14.00 uur. W. BECKMANSTRAAT Riant autovrij en rustig gelegen hoekwoning met vrijstaande berging, c.v., royale voor-, zij- en achtertuin. Grenzend aan openbaar groen. Ruime entree, toilet, keuken (ca. 9 m2), doorzonkamer (ca. 30 m2); verd.: 3 slaapkamers (resp. ca. 15,16 en 9 m2), komplete badkamer met 2e toilet, vaste wastafel en douche. Vaste trap naar zolder met 4e grote slaapkamer (ca. 25 m2) met tuimelraam en veel bergruimte. Het pand is v.v. kapisolatie en gedeeltelijk van dubbele beglazing. Koopsom f 169.000,-. SCHOOLSTRAAT Een totaal gerenoveerd vrijstaand woonhuis met c.v., vrij gelegen achtertuin op het zuiden en vrijstaande schuur. Portaal, toilet, badkamer met ligbad en vaste wastafel, doorzonwoon- kamer (ca. 25 m2) met open haard, open keuken met wit keukenblok, afzuigkap en elektr. inbouwoven, kelder; verd.; 3 slaapkamers, alle drie voorzien van dakkapel. Parterre ged. v.v. dubbele beglazing, ged. spouwmuurisolatie. Nieuwe installaties t.b.v. gas, water, electra en riole ring. Koopsom f 135.000,-. LAAGERFSEWEG Bedrijfshallen met kantoren waarin thans gevestigd "Blackhawk". Vanwege nieuwbouw oplevering 1e kwartaal 1988. Totaal perceelopp. 9000 m2. Het bedrijfshallenkomplex met kantoren is onderverdeeld in 5 segmenten van totaal ca. 2500 m2 halruimte en ca. 650 m2 kantoren en units variërend van 40 m2 tot 150 m2. Vrije hoogte van 3.80 m. tot 5.50 m. met een vrije overspanning van 12 m. Buitenterrein geheel bestraat en met mogelijkheden tot uitbreiding van de bebouwing. Koopsom f 995.000,-. Makelaars in onroerende goederen Lid N.V.M. Ook kantoren te Veenendaal, Amersfoort, Leusden, Hoofddorp en Tiel 3764 CH Soest Middelwijkstraat 54 Telefoon 02155 - 1 35 39 b.g.g. 1 69 55 B.J.A.M. Majoor (mak./tax. o.g.) RESTAURANT SOESTERBERGSESTRAAT188 SOESTOUINEN 02155-12739 Bouwzaken De burgemeester maakt bekend dat Burgemeester en Wethouders voorne mens zijn op het daartoe strekkende verzoek met toepassing van de daarbij genoemde voorschriften, vergunning te verlenen voor: - het bouwen van een garage/berging Birkstraat 118a, (art. 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en art. 50 lid 8 der Woningwet). Alvorens een definitieve beslissing zal worden genomen, is een ieder bevoegd binnen een termijn van twee weken, te rekenen vanaf maandag 4 mei 1987 eventuele bezwaren schriftelijk bij Bur gemeester en Wethouders in te dienen. De op dit verzoek betrekking hebbende stukken liggen gedurende diezelfde ter mijn tijdens kantooruren (09.00 - 12.00 uur) ter gemeentesecretarie, afd. I. (ka mer 23) ter inzage. Raadsvergadering De eerstvolgende openbare raadsver gadering vindt plaats op donderdag 21 mei 1987 om 19.30 uur in de aula van het Griftlandcollege aan de Noorder- weg. In het gemeentelijk INFOrmatiecen- trum kan men de stukken inzien van de punten die die avond behandeld wor den. De agenda hangt in het publikatie- bord van het INFOrmatiecentrum en bij de Hulpsecretarie te Soesterberg. Men kan ook telefonisch bij het INFOr matiecentrum informeren welke agen dapunten aan de orde komen. Enkele belangrijke agendapunten zijn: -het aangaan van een overeenkomst uitgifte kabelkrant; -medewerking Landjuweel 1987; - wijziging Verordening geldelijke steun verhuis- en herinrichtingskosten; -overdracht van bevoegdheid aan Bur gemeester en Wethouders tot het ver kopen van overbodig snippergroen in de woonwijken Overhees I een Egg- hermonde I. Hinderwet-aanvraag Bij Burgemeester en Wethouders zijn verzoeken binnengekomen om een hin derwetvergunning. De aanvragen liggen vanaf heden één maand ter inzage bij de milieudienst van de gemeente, gebouw gemeente werken, kamer 17, op werkdagen van 09.00 -12.00 uur, alsmede in de biblio theek aan de Alb. Cuyplaan tijdens de openingsuren. De aanvragen zijn afkomstig van: a. W. Kok, Jacob Catslaan 5 voor het oprichten van een café-bar-dancing op het perceel Koninginnelaan 42; b.E.C. Kooijman, Koninginnelaan 128 voor het oprichtenvan een groothan del voor machines t.b.v. bos, tuin en park op het perceel Korte Melmweg 15; c. A.A. Kuijer, Korte Hartweg 27 voor het oprichten van een werkplaats voor het verrichten van technische herstelwerkzaamheden en lichte con structiewerkzaamheden op het per ceel Dorresteinweg 3. Gemotiveerde bezwaren tegen het ver lenen van de vergunning kunnen tot 29 mei schriftelijk worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders. De inge komen bezwaarschriften worden bij de stukken ter inzage gelegd. Desgevraagd worden de persoonlijke gegevens van de indieners niet bekend gemaakt. Iedereen die dat nodig acht, kan even tueel mondeling bezwaren maken. Dit moet gebeuren vóór 29 mei. U kunt daarvoor een afspraak maken met de milieudienst, telefoon 02155-93458. N.B. Beroep tegen de vergunning kan later slechts ingesteld worden door de genen die reeds mondeling of schrifte lijk bezwaar hebben gemaakt of door degenen die aantonen dat zij niet in staat waren bezwaar te maken. Ontwerp- hinderwetvergunning Burgemeester en Wethouders hebben het voornemen vergunning te verlenen op het verzoek van: A. Ploeg, Valeriaanstraat 112 voor het oprichten van een horecabedrijf op het perceel Middelwijkstraat 2. De ontwerpvergunningligt vanaf heden 14 dagen ter inzage bij de milieudienst van de gemeente, gebouw gemeente werken, kamer 17, op werkdagen van 09.00 -12.00 uur, alsmede in de biblio theek aan de Alb. Cuyplaan tijdens de openingsuren. Gemotiveerde bezwaren tegen de ont- werpvergunning kunnen tot 13 mei 1987 schriftelijk worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders. De inge komen bezwaarschriften worden bij de stukken ter inzage gelegd. Desgevraagd worden de persoonlijke gegevens van de indieners niet bekend gemaakt. N.B. Beroep tegen de vergunning kan later slechts worden ingesteld door de genen die reeds mondeling of schrifte lijk bezwaar hebben gemaakt of door degenen die aantonen dat zij niet in staat waren bezwaar te maken. Foto: Goos van der Wilt Openbare commissievergadering Donderdag 7 mei - 20.00 uur, gebouw gemeentewerken, Lange Brinkweg commissie Minderheden Op de agenda staat o.m. werkplan 1988 en programma 1988. In het gemeentelijk INFOrmatiecen trum kan men de agenda en de stukken Informaties: Info-centrum, Steenhoff- straat 9A, tel. 22555. Geopend maandag t/m vrijdag 9.00 -17.00 uur. Informatietelefoon met actualiteiten: tel. 93665 (24 uurs-service). "Een historische bijeenkomst." Zo kenschetste Wim van den Bergh, voor zitter van de commissie Islam-Chris- tendom van de Raad van Kerken Soest zaterdagmiddag j.l. de ontmoetings bijeenkomst tussen moslims en chris tenen in de Open Hof, waar ondanks het fraaie weer ca. 100 belangstellen den (van beide "geloven") geboeid luisterden naar een verhelderende uit eenzetting over de verschillen en over eenkomsten tussen beide godsdien sten. "Na 12 jaar samenwerking zijn we nu zo ver dat we het durven te pro beren," aldus Van den Bergh. "We hebben intussen ontdekt dat we de dingen nauwkeurig moeten doen, heel voorzichtig, stap voor stap. De verschil len hoeven we niet te verdoezelen, als we elkaar maar ontmoeten, want dat is een opdracht die zowel in de Bijbel als de Koran te lezen is." Van den Bergh liet weten niet de illusie te koesteren "dat de wereld na vandaag anders zal zijn", maar hoopte dat moslims en christenen elkaar beter zouden begrijpen en samen zouden bouwen aan een wereld waarin gerechtigheid en vrede heersen. De bijeenkomst had vooral een infor matief karakter, zoals duidelijk werd in de inleidingen van de heer I. Görmez (directeur van de Islamitische Omroep) en prof. J.D.J. Waardenburg (islamo loog aan de Utrechtse universiteit), die resp. vanuit islamistische en christelijke optiek de verschillen en overeenkom sten behandelden. De heer Görmez wees erop dat zowel moslims als christenen de "ene en enige God van Abraham" prediken, evenals trouwens het jodendom, dat er volgens hem bij veel christenen "beter afkomt" dan de islam. In het verleden hebben christendom en islam elkaar te vuur en te zwaard bevochten, maar onlangs werd op een symposium onlangs in Ge- nève per resolutie vastgesteld dat bei den "één en dezelfde God" aanbidden. "Een kruistocht zal er nu wel niet meer komen," aldus Görmez niet zonder iro nie. Etappe Hij wees er o.m. op dat moslims de Ko ran zien als een "laatste, geheel herzie ne versie van Oude en Nieuwe Testa ment" en Jezus als een profeet (zonder goddelijke eigenschappen) in een lange rij, die reikt van Abraham tot Moham med. "Voor moslims in het christendom in zekere zin een étappe op weg naar de islam," aldus de heer Görmez. De moslim is op zijn weg naar het eeu wig leven slechts aangewezen op zich zelf en kent geen "bemiddeling". Mo hammed was niet meer dan een uitver koren mens. De islam is ook niet zozeer een godsdienst waarvan men de alge mene principes al dan niet onder schrijft, maar zij moet "geleefd worden, van uur tot uur". Zij kent geen gezags structuur en de leer is gebaseerd op de mocratische overeenstemming, afge zien van sommige extreme invloeden. Vanuit de islam is vreedzaam samenle ven met christenen zeer wel mogelijk; de godsdienst kent niet de actieve op roep tot bekering. "De islam hélpt wel, maar dwingt niet. De verhoudingen zouden gemakkelijker zijn als de chris tenen hun bekeringsdrang zouden in perken," aldus Görmez, die de beide godsdiensten vergeleek met twee auto mobilisten op een snelweg. "Ze rijden naast elkaar op verschillende banen en zolang er geen inhaalmanoeuvres plaatsvinden ontstaan er ook geen bot singen. Wie helemaal niet in God ge looft is voor de moslim iemand die een nog gevaarlijker weg kiest: een spook rijder die zich tenslotte doodrijdt." Dichter bij paradijs In beide godsdiensten gaan de geloofs genoten om als "broeders en zusters", al komt dat bij beiden vaak neer op: "Heb me lief of ik sla je dood," aldus Görmez. Christenen beschouwen moslims vaak als fanatiek, omgekeerd zien moslims christenen vaak als decadent. Toch leeft bij beiden het besef dat mensen onver schillig omspringen met zichzelf en met de wereld: honger, vervuiling, drugs, ziekten, etc. "We zijn allen lid van het menselijk ras en we hebben maar één aarde om op te leven. Christenen en moslims kunnen dan ook heel goed sa menwerken op maatschappelijk ge bied, voor het welzijn van de samenle ving. Als ze elkaar, als deelgenoten in het geloof aan de enige God, accepte ren en respecteren, zijn we een stukje dichter bij het paradijs, en daar zijn géén verschillen meer," aldus de heer Gör mez. Prof. Waardenburg liet weten zich ge lukkig te voelen dat hij met de heer Görmez van gedachten kon wisselen "zonder elkaar, gehuld in een harnas, te bestrijden"Hij gaf een opsomming van zes kenmerkende overeenkomsten, ge volgd door even zoveel kenmerken ver schillen. In de eerste plaats noemde hij als overeenkomsten dat zowel christe nen als moslims een (heilige) Schrift hebben. Geen navelstaren Ten derde noemde prof. Waardenburg het in beide godsdiensten aanwezige besef te leven in de "concrete geschie denis", waarin men verantwoordelijk heid draagt niet slechts voor het eigen zieleheil, maar voor de door God gewil de rechtvaardige samenleving. "Dat is een verschil met heel wat andere gods diensten, waar men zich eerder over geeft aan navelstaren en de wereld bui ten de horizon laat liggen." De vierde overeenkomst is het bewustzijn "van minuut tot minuut, van hartslag tot hartslag onder Hoger Gezag te leven, waartegenover wij ons gedragen en dat Voor de discussie wisselden prof. Waardenburg (l.) en de heer Görmez - beiden op de voorgrond - al van gedach ten. ons gadeslaat en kan ingrijpen," aldus prof. Waardenburg. Als vijfde overeenkomst noemde hij het besef van de "barmhartige God", on danks talrijke zinspelingen bij zowel christenen als moslims op de "straffen de God", waaronder veel gelovigen aan beide zijden lijden, en als zesde de be duchtheid voor misbruik van de gods dienst voor politieke doeleinden, waar van beiden in het verleden (en nog) les sen hebben geleerd. Perspectief Het eerste verschil dat prof. Waarden- burg belichtte betrof de opvatting over de "openbaring", voor christenen Jezus Christus, voor moslims de Koran. "Het gekke is: zodra iemand gelooft in één openbaring verliest hij zijn belangstel ling voor andere. Maar misschien spreekt God tot andere mensen ook op een andere manier." In de tweede plaats noemde hij het verschil in historisch perspectief, omdat het christendom ou der is dan de islam en de moslims onge veer tegen de christenen aankijken als dezen tegen de joden. Een derde be langrijk verschil is gelegen in het feit dat het christendom heerst in het "rijke Westen". "Wij zijn geneigd de islam te zien in het perspectief van de koloniale tijd. 'Zij werken voor ons'. Maar hoe zou het zijn als Europa destijds door de Turken was gekoloniseerd?", aldus Waardenburg. Een vierde verschil is gelegen in de om- (HANES) met opdruk in verschillende kleuren gang van de moslim met zichzelf: het reinheidsbesef. "Het lichaam is voor de moslim velangrijk, door de christenen verwaarloosd." Een vijfde punt van ver- schlis de opvatting over "verlossing uit de zonde" en de na te leven regels, en een zesde verschil is gelegen in de "sa cramenten" Voor moslims is deelname aan God of aan iets van goddelijke aard uitgesloten, omdat men het "goddelij ke" niet mag mengen met het "gescha pene". De moslim heeft dan ook een scherp besef van de grenzen van het menselijk bestaan," aldus Prof. Waar denburg. In de discussie ging de heer Görmez nog in op de positie van de vrouwen in de islam. Hij benadrukte dat daarbij vooral culturele, geen religieuze over wegingen een rol spelen. Prof. Waar denburg beaamde dat en merkte op dat de verschillen door alle godsdiensten heen lopen. Over de "bekeringsijver" van christenen merkte Waardenburg nog op dat moslims doorgaans op het standpunt staan dat, als christenen me nen dat ze inderdaad "beter" zijn, dat maar uit hun gedrag moet zijn af te lezen en dat moslims dan zelf mans genoeg zijn om "christen" te worden. De heer Görmez maakte duidelijk dat moslims geen moeite hebben om in een kerk ("Gods huis") te verblijven en dat chris tenen ook welkom zijn in de moskeeën. Tenslotte volgde nog een korte uiteen zetting over de grote islamitische fees ten, zoals het einde van de Ramadan en het Offerfeest. De viering van koninginnedag in Soes terberg belooft ook dit jaar een spek takel te worden. Het plaatselijke Oranje-Comité heeft een uitgebreid en veelomvattend programma samen gesteld, waarin de traditionele jaar markt ongetwijfeld dé publiekstrekker zal zijn. Terecht merkt het Comité in het programma-boekje op dat er 'voor elck wat wils' is op 30 april. De festivi teiten beginnen 's ochtends om half ne gen met een muzikale rondgang door het dorp van de muziekvereniging Odeon. Chiel Montagne zorgt met een aantal artiesten in wording uit het hele land voor de muzikale uitsmijter. Het Oranje Comité Soesterberg is nog steeds één van de weinige verenigingen die op 4 mei een officiële dodenherden king houdt. Dit zal plaatsvinden bij het monument aan de Kampweg. Op 5 mei, bevrijdingsdag, wordt slechts één acti viteit gehouden. Andere geplande eve nementen moesten door gebrek aan medewerking van derden worden ge schrapt. Overigens hebben de leden van het Oranje Comité besloten na 30 april op te stappen. Na tien jaar vinden ze hun bijdrage welletjes en stellen ze hun plaatsen beschikbaar aan nieuwe orga nisatoren. Het volledige programma van konin ginnedag 1987 in Soesterberg ziet er als volgt uit: 08.30-09.00 uur Muzikale rondgang onder leiding van Odeon. Begin- en eindpunt Dorps plein. 09.00 uur: Vlaghijsen voor het gebouw De Drie Eiken en toespraak door burgemeester mr. Paul Scholten. Volkslied en aubade door Odeon. Ballonnenwedstrijd nabij het Dorpshuis. 10.00-12.00 uur: Koffiedrinken voor alle ouderen in Soesterberg in De Drie Eiken. Straf- worpen-wedstrijd korfbal op het terrein aan de Banningstraat. 10.00-18.00 uur: Jaarmarkt op de Rademakerstraat met oude ambachten, standwerkers, ver koopkramen, spelletjes, muziek en nog veel meer. 11.00-17.00 uur: Plonsbak op de Banningstraat. 11.00 uur: Jeugdzwartemarkt op het grasveld hoek Kampweg/Banningstraat. 12.00-14.00 uur: Finale Straat-volleybal-toernooi in het Dorpshuis. 13.00-17.00 uur: Klaverjassen in De Drie Eiken. 14.00-16.00 uur: Demonstratie 'Auto te water' op het ter rein aan de Kampweg. Prestatieloop met start en finish nabij de fietsloop- brug over de snelweg (einde Plesman- straat). 15.00-18.00 uur: Fietspuzzeltocht in en om Soesterberg. Start en finish in restaurant 't Zwaantje. 19.00 uur: Bridge in De Drie Eiken. 20.00 uur: Oranjebal in het Dorpshuis 21.00 uur: Lampionoptocht door Soesterberg on der leiding van Odeon. Begin- en eind punt Dorpsplein. Gedurende de jaarmarkt bestaat tevens de mogelijkheid tegen betaling een vlucht per helikopter boven Soester berg te maken. Voorts is er nog een jeugdrommelmarkt. Het soundmixfes- tival onder leiding van de radio- en tv- presentator Chiel Montagne vindt s in de middaguren. In een bedrijf in het Industrieterrein is vorige week brand ontstaan. Door kort sluiting ging in de bovenetage van het pand een stereo-installatie in vlammen op. De brandweer kon tijdig maatrege len nemen, zodat de schade beperkt- bleef. -J VUY.400' HORLOGER - JUWELIER - OPTIEK SOESTERBERGSESTRAAT 24 - SOEST - TELEF. 02155-12982 Politiek reisseizoen De staatslieden zijn thans Voortdurend op toer, Men komt bij elkander Druk over de vloer. Ze trekken van d' eene Naar d' andere stad, Maar wat ze bespreken. We weten niet wat Soms komt er heel deftig Een communiqué, 't Vermeldt van een jacht of Een intiem diner. Dan is aan de vormen Naar buiten voldaan. Maar waar het op aankomt Gaat anderen niet aan. De Volkenbond, die toch Nog altijd bestaat, Dient enkel voor zaken Van kleiner formaat. Maar zijn ze belangrijk, Dan telt hij niet mee. Beslissende dingen, Die doet men privé. De diplomatie is Zeer mysterieus, Ze neemt iedereen, zelfs De Pers bij den neus. De kern van de zaken Begrijpt men eerst recht, Wanneer goed en wel reeds Het feit is beslecht. Het Prinselijk Paar weer thuis Na een afwezigheid van ongeveer een week is het Prinselijk Paar weer op het Paleis Soestdijk teruggekeerd. Gedurende een week hebben de Prins en Prin ses gelogeerd op 't landgoed van den Prins Reckenwalde. Donderdagmiddag passeerde het Vorstelijk Paar de grens. De Prins bestuur de zelf de Zeppelin Maybach, 't huwelijksgeschenk van Hare Majesteit de Ko ningin. In de omgeving van Enschede raakte de wagen defect. Toen bleek, dat de monteurs niet spoedig met de reparatie zouden gereed zijn, is de tocht naar 't Loo verder afgelegd in een auto van 't gevolg. Te 4 uur kwam 't gezelschap op 't Loo aan, waar men den verderen middag en een gedeelte van den avond doorbracht. Intusschen was de wagen van den Prins hersteld, waarmee de Prins en de Prin ses zonder gevolg de reis naar Soestdijk voortzetten. Te ongeveer half elf arri veerden Hunne Koninklijke Hoogheden in alle stilte op't Paleis Soestdijk. cht nabil >1 gemo- zien van 3/schuur i tuin, 1o- woonka- ne open .Verd.: 2 Ikon, rui- ulet (ge- aste trap berging. :de staat gedeelte iglazing. royale open d, mo- bij keu- irvan 1 ibmatie ier met e dou- yale 5e ie. Het Ie staat gustus gebied, inhuis :.v. gas

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1987 | | pagina 5