Eerste grote
Landjuweel-evenement:
de Historische Optocht!
Zaterdagmiddag a.s. vanaf 13.00 uur:
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1987 SOESTER COURANT PAGINA 15
De Oude Kerk is volmaakt op schaal nagebouwd.
In de periode van vrijdag 21 augustus tot en met zondag 6 september 1987 staat Soest in het teken van het
Landjuweel Soest 1987. Op en rond het terrein aan de Ferd. Huycklaan zullen vele aktiviteiten
plaatsvinden. Hoewel een Landjuweel in de eerste plaats een samenkomst is van gilden die bij de
Noordbrabantse Federatie van Schuttersgilden zijn aangesloten, is een groot Landjuweel als in Soest wordt
gehouden méér dan een gildegebeuren alleen. Vele verenigingen in Soest, waaronder de Historische
Vereniging, organiseren aktiviteiten.
Het eerste grote evenement, die Historische Optocht die op zaterdag 22 augustus plaatsvindt, wordt
georganiseerd door de Historische Vereniging Soest.
Al in de zomer 1986 werden de eerste
voorbereidingen getroffen voor deze
optocht. Niet veel later waren er al
Soester verenigingen en particulieren
die hun deelname aan de Historische
Optocht bevestigden. Inmiddels is het
aantal deelnemers opgelopen tot meer
dan 1000!
In het navolgende aandacht voor de ju
ry, de route, de medewerkers die mee
doen en andere belangrijke informatie,
zoals de punten waarop de jury let bij
het toekennen van de prijzen. Maar de
prijzen die er zijn kunnen nooit al het
werk goedmaken dat door zeer velen is
verricht. Het welslagen van de optocht
zal voor velen de voldoening zijn.
Jury
De jury beoordeelt de deelnemers op:
- creativiteit;
- verzorging;
- historische verantwoording;
- algehele presentatie.
Voor de jury is een aantal integere Soes
ter inwoners aangezocht. Als voorzitter
van de jury zal fungeren de echtgenote
van burgemeester mr. P. Scholten, na
melijk mevrouw E.S. Scholten-van
Schelven. De overige jury-leden zijn
notaris mr. H.H. Elferink, de heer C.W.
Voges, tekenaar, de heer P.J. van
Doorn, voorzitter van de Historische
Vereniging, en de heer W. Butzelaar,
historische kapper in Soest.
Onder de deelnemers worden de prij
zen verdeeld, waarbij een onderscheid
is gemaakt naar de grootte van de groe
pen.
Route
De route van de optocht is als volgt:
- opstellen langs de Julianalaan en de
Prins Bernhardlaan;
- via Julianaplein naar Nieuwerhoek-
plein - Burg. Grothestraat - van Weede-
straat - Steenhoffstraat - Middelwijk
straat - Torenstraat - Kerkstraat - Soes-
terbergsestraat - Eikenlaan - Ferd.
Huycklaan - Feestterrein.
Elke groep heeft een nummer gekre
gen. De beschrijvingen in deze speciale
Soester Courant geven aan welk num
mer elke groep heeft.
Hier wordt laatste hand gelegd aan het dak van de
Oude Kerk.
toonstelling van de wagens en groepen
die hebben deelgenomen aan de Histo
rische Optocht 1987. Tijdens de nacht
van zaterdag op zondag is er bewaking
op het terrein aanwezig.
Wie doen er mee?
Op het moment dat dit overzicht van de
deelnemers werd samengesteld waren
de namen van 41 groepen bekend. Een
aantal dat een goede organisatie vraagt.
Maar graag geven wij enige informatie
over wie er allemaal meedoen aan de
Historische Optocht 1987.
De niet-genummerde
deelnemers
Er zijn zoals gezegd 41 groepen inge
schreven voor de Historische Optocht
1987. Maar aan de kop van de stoet en
aan de staart vindt U belangrijke mede
werkers om de tocht veilig te laten ver
lopen. De gemeentepolitie Soest,
werkend vanuit een nu al historisch bu
reau (want ze hebben er tijden op moe
ten wachten), begeleidt de optocht.
1. Schutterij Driebergen
Met geweerschoten uit antieke geweren
wordt het startsignaal van de Histori
sche Optocht 1987 gegeven. Daarvoor
komen de schutters van de schieterij
Driebergen naar Soest. Natuurlijk
wordt er niet gericht geschoten en gaat
het om losse flodders. De vereniging is
opgericht in 1900 en Koninklijk Goed
gekeurd in 1913!
2. Schout en Schepenen
Heden ten dage kan men Burgemeester
en Wethouders aanmerken als Schout
en Schepenen anno 1987. Schout en
Schepenen anno 1987 ziet men van
daag in het tenue anno 1600. Zij lopen
aan het hoofd van de stoet omdat zij
Soest vertegenwoordigen: de Zoyse
Schout en Schepenen!
3. Groot Gaesbeeker Gilde
Het Landjuweel Soest 1987 is opgezet
rondom de viering van het 600ste ge
boortejaar van Jacob van Gaesbeek,
heer van Soest. Het Soester gilde dat
zijn naam ontleent aan die heer van
Soest is in de optocht met 40 tot 50 le
den vertegenwoordigd. Daarnaast ma
ken van de groep ook deel uit drie rijtui-
Deze bijna levensechte koe zal ook in de Optocht te zien zijn.
De deelnemende groepen die zijn ge
nummerd van 1 t/m 20 wordt verzocht
zich tussen 11.45 uur en 12.15 uur op te
stellen. Op de Julianalaan is precies
aangegeven waar zij kunnen staan tot
het vertrek van de optocht, om 13.00
uur precies. Komt u dus op tijd, omdat
er enkele zeer grote wagens bij zijn,
waarvan het passeren tijd kan kosten.
De groepen genummerd 21 t/m 43
(eventueel hoger) wordt verzocht tus
sen 12.15 uur en 12.45 uur hun plaats in
te nemen. Langs de Julianalaan en Prins
Bernhardlaan zijn genummerde plaat
sen aangegeven, waar zij zich kunnen
opstellen. Om lang wachten te voorko
men heeft de commissie gemeend deze
tijden te kunnen aangeven. Omdat de
eerste groepen al om 13.00 uur starten
wordt de deelnemers dringend verzocht
op tijd te zijn.
Nummers 1 t/m 20: startgereed om
12.30 uur.
Nummers 21 en hoger: startgereed om
13.00 uur.
Groepen die met een bus aankomen
wordt aangeraden via de zijwegen zo
dicht mogelijk bij de opstelplaats te ko
men. Aan wijzigingen van de commissie
of andere dienstdoende personen die
nen te worden opgevolgd. De juryleden
en de commissieleden zijn herkenbaar
aan een badge met oranje rand, waarop
naam en funktie zijn vermeld.
Tijdens het opstellen van de tocht zijn
alle wegen voor de opstelling afgesloten
voor het overige verkeer. Parkeren is
dus alleen mogelijk in de omliggende
straten.
Op zondag 23 augustus is er een ten-
gen met het Koningspaar en het be
stuur. Het geheel wordt compleet ge
maakt met enige ruiters en vormt een
groots gezicht.
4. Kinderspel in Breughels
tijd
In de tijd van Pieter Breughel waren er
kinderspelen in gebruik die wij nu ook
nog kennen, maar zelden nog zien. De
Bonifaciusschool brengt ze terug in Uw
herinnering. Een kleine 30 kinderen en
ouders doen weer aan steltlopen en
bokspringen, bikkelen, tollen, touwtje
springen, hoepelen en stokpaardje rij
den. De kleding die men draagt is een
voudig, van de gewone man, vrouw en
kind uit die tijd.
5. Rancho Regional Recordar
e Yiver de Paramos
De eerste folkloristische dansgroep in
de optocht. Een groep van meer dan 40
personen uit Paramos in Portugal, die
ook zal optreden tijdens het Internatio
naal Folkloristisch Dansfestival.
6. Dorpsherbergh In 't Wapen
van Gaesbeek
De Kerkebuurt brengt het gebeuren in
een oude herberg weer tot leven. Niet
zomaar een herberg, maar d'aloude
Soester herberg In 't Wapen van Gaes
beek! In de herberg treffen wij aan boe
ren en kooplieden, napratend over de
gedane zaken. De gelagkamer is nage
noeg op ware grootte herbouwd.
Interieur van het klooster dat in de Optocht een voorname plaats inneemt.
7. Keientrektocht 1661
In 1661 (of ervoor of erna) ging Jonk
heer Everhard Meijster met zijn vrien
den een weddenschap aan. Dat gebeur
de wel vaker in die kringen, maar niet
elke weddenschap blijft in de historie
voortleven. Jonkheer Everhard wist de
Amersfoorters zover te krijgen dat zij
de Amersfoortse kei vanaf de Berg de
stad insleepten. Daarmee won hij de
weddenschap en 3000 dukaten. De
Amersfoorters waren de naam 'keien
trekkers' rijker. De 'Poorters van
Amersfoort' houden hun voorvaderen
in ere en trekken de kei door Soest.
8. Utrechtse Politie
Drumfanfare
Tot de oudste muziekinstrumenten
moeten we de trommel rekenen. De Po
litie Drumfanfare houdt dit instrument
in
ere. Als ordehandhavers vindt u de
Fanfare natuurlijk vooraan in de op
tocht.
9. De Oude Kerk Soest
Onder de naam 'De Leutknollen' heeft
een 15-tal Soesters inwoners ingeschre
ven, die in het verleden samen al eens
karnavalswagens hebben gebouwd.
Nu... hebben zij de Oude Kerk van
Soest op schaal nagebouwd. Zeer
nauwgezet hebben zij ramen en raam-
stijlen nagemaakt; het aantal stenen dat
voor elke laag is gebruikt klopt precies
en de toren is op hoogte. Ze hebben he
dendaagse voorzieningen moeten tref
fen om de spoorlijn te kunnen passeren,
gezien de hoogte van de toren.
10. Estia Pieridon Mouson
Een folkloristische dansgroep uit Kata-
rini, Griekenland, die ook deel zal ne
men aan het folkloristisch dansfestijn
dat 's avonds 22 augustus zal worden
gehouden. Hun kleurrijke, historische
kleding is een feest om te zien.
11. Boeren naar Kerk en
Werk
De Boerendansgroep Soest presenteert
zich in de Historische Optocht met een
aantal prachtige rijtuigen. Niet alleen
rijtuigen die voor personenvervoer
werden gebruikt, ook 'werkwagens'
worden meegevoerd. Er rijden twee zo
genaamde 'Utrechtse tentwagens' mee.
Daarmee ging een boerenfamilie vroe
ger naar de kerk. Ook toont men een
'dog-kar' en een gebruikswagen waar
mee men de attributen om het vee in de
wei te melken mee kon nemen.
13. Honden zoals ze vroeger
werden gebruikt
De hondenvereniging Zoys toont de
hond van vroeger dagen: nog steeds be
staande rassen, maar ook de oorsprong
van het gebruik van schippershond,
boerenhond, politiehond, herdershond
e.d.
14. Jacob van Gaesbeeks
bezoek aan Jacoba van
Beieren
Het Groot Gaesbeker Gilde brengt het
bezoek van Jacob van Gaesbeek aan Ja
coba van Beieren omstreeks 1420 in
herinnering. Jacoba van Beieren was
gravin van Holland en Zeeland. De
graaf van Holland bezat in Soest vijf
hoeven waarover Jacob van Gaesbeek
het beheer voerde. Jacob van Gaesbeek
was een van de veldheren van Jacoba
van Beieren.
15. Muziekkorps Odeon
De dit jaar jubilerende muziekvereni
ging Odeon uit Soesterberg vervult een
belangrijke rol in dit deel van de ge
meente Soest. De vereniging is voortge
komen uit de vroegere Harmonie Sint
Jozef. Waar mogelijk biedt Odeon mu
zikale assistentie. Een muzikaal inter
mezzo in de tocht.
16. Middeleeuwse
prentenschilder
De fam. Huizinga van foto Astra laat
zien hoe vroeger organisatie is. Een
simpel kaartje vanuit Zuid-Europa kan
lang onderweg zijn. Vroeger was dat
heel gewoon, want de postverzending
kende nog niet de middelen die wij nu
kennen. In de Romeinse tijd werden
koeriers gebruikt, maar de 'gewone'
man kon die niet betalen. In de Midde
leeuwen wilden rondtrekkende trouba
dours nog wel eens brieven meenemen.
De overheid had ook belang bij een
goede postverzending en ging over tot
de aanstelling van 'postmeesters'. Een
posttarief werd bepaald door de af
stand. De overheid heeft nog altijd be
lang bij de PTT. Nog altijd zijn er enige
postkoetsen geheel in goede staat. De
PTT laat zo'n historische postkoets, die
in 1920 door de auto's werden verdron
gen, meerijden.
17. St. Joris Biertappersgilde
Vroeger werd er zeer veel bier gedron
ken. Het biertappersgilde wil dat ge
bruik in ere houden. Maar vroeger was
het bierdrinken ook een vervanging van
water of andere dranken. Het water was
niet betrouwbaar om als drinkwater te
worden gebruikt. De behandeling van
bier maakte dat het veilig was. Het was
echter wel een 'lichter;' bier dan wij nu
vaak voorgezet krijgen.
19. Volkstanzgruppe Floris-
dorf/Mladi Tamburasi Pajngrt
Uit Oostenrijk komen deze twe folklo
ristische dansgroepen. Uit Wenen en
uit Baumgarten. In een historische op
tocht kunnen de kontrasten groot zijn.
20. Postbezorging in het verle
den
Zeker zo kort na de vakantieperiode zal
men beseffen dat postbezorging een he
le organisatie is. Een simpel kaartje
vanuit Zuid-Europa kan lang onder
weg zijn. Vroeger was dat heel gewoon,
want de postverzending kende nog niet
de middelen die wij nu kennen. In de
Romeinse tijd werden koeriers ge
bruikt, maar de 'gewone' man kon die
niet betalen. In de Middeleeuwen wil
den rondtrekken troubadours nog wel
eens brieven meenemen. De overheid
had ook belang bij een goede postver
zending en ging over tot de aanstelling
van 'postmeesters'. Een posttarief werd
bepaald door de afstand. De overheid
heeft nog altijd belang bij de PTT. Nog
altijd zijn er enige postkoetsen geheel in
goede staat. De PTT laat zo'n histori
sche postkoets, die in 1920 door de au
to's werden verdrongen, meerijden.
21. Middeleeuwse
muziekinstrumenten
Je kunt in Soest wonen aan de Draailier,
het Vedelaarpad, het Harperpad of het
Scalmeijerpad. Allemaal vernoemd
naar historische muziekinstrumenten.
De Wegwijzer, de basisschool in deze
buurt, brengt die oude muziekinstru
menten in herinnering. Men toont ook
een decor van historische gevels, dat als
achtergrond dient.
22. Brigittinnenklooster aan
de Eemweg
In de vijftiende eeuw stond aan de Eem
weg te Soest het Brigittinnenklooster.
Na 1543 raakte het in onbruik en in de
zeventiende eeuw is het uiteindelijk
verwoest. Bouwervaring van vader op
zoon maakte het mogelijk dat Ad van
de Grift het klooster weer in oude glorie
kon herbouwen. Zelfs de kloostertuin is
weer herkenbaar. Van het vroegere
klooster is aan de Eemweg alleen nog
de boerderij 't Klooster te vinden.
23. Brandweer in vroeger
tijden
De wijze van bouwen in vroeger tijden
maakte dat als er brand uitbrak deze
zeer snel kon overslaan naar andere ge
bouwen. Bij brand was kijken dus niet
aan de orde maar moest iedereen hel
pen om de brand meester te worden.
Het begin van de vrijwillige brandweer,
elkaar helpen. Ook nu heeft Soest nog
altijd een groep mede-burgers die als
brandweervereniging de vrijwillige
brandweer vormen. Het materiaal van
vroeger wordt in de optocht meege
voerd. Het degelijke handwerk nog, een
brandweerspuit op spierkracht.
24. Volksdansgroep 'Zency'
Met ruim 50 deelnemers is deze groep
uit het Poolse Szczecin gekomen, bij
ons beter bekend als Stettin. Volks
dansgroepen houden vele gebruiken in
ere, vooral van het platteland. De kle
ding is vaak een staaltje van huisvlijt die
noodzakelijk is om deze kledinggebrui-
ken in stand te houden.
25. Klooster Mariënhof in de
Birckt
In Amersfoort zijn onveilige tijden ge
weest. De geschiedenis leert ons dat
zelfs een klooster werd verplaatst vanuit
Amersfoort naar Soester grondgebied.
Het in 1403 gestichte convent 'St.An-
drieskamp' werd bewoond door de
"Broeders des Gemenen Levens". Men
richtte zich op de verering van God, de
Heilige Maria en St. Andreas. In 1419
vertrokken zij naar het landgoed de
Birckt in Soest, dat zij "Hortus Mariae"
noemden. Op 8 mei in dat jaar werd het
altaar op een wagen gezet en van de
St. Andrieskamp naar de nieuwe kloos
terkapel gebracht. In de loop van 1420
betrokken 21 monniken het klooster en
de daarbij behorende kloosterboerde
rij. Ze noemden zich de "Bircktenaars".
De groep De Birkt, die je niet de recht
streekse afstammelingen van deze
monniken mag noemen, beeldt een
aantal 'monniken-werken' uit.
26. Blijf gezond, neem de
fiets!
Eeuwenlang hebben mensen gezocht
naar mogelijkheden van individueel
vervoer. Natuurlijk had men wel het
paard, maar niet iedereen kon de kosten
daarvan dragen, zodat naar andere mo
gelijkheden werd gezocht. In de 18e
eeuw werden de eerste beginselen van
de fiets ontdekt. In de 19e eeuw kwa
men de voorlopers van onze huidige
fietsen "op de weg". De Ren- en Toer-
vereniging Tempo heeft de beschikking
gekregen over een aantal historische rij
wielen die door een aantal leden zijn ge
maakt.
27. School van vroeger
De Groen van Prinstererschool neemt
ons mee naar de school van vroeger. In
de 17e en 18e eeuw was onderwijs nog
niet zo vanzelfsprekend voor ieder kind
als nu. Als men wel onderwijs kreeg was
dat meer een poging tot het bijbrengen
van ordelijkheid. Kennis was nog niet
zo belangrijk. Lezen en schrijven waren
dat wel - met de "ganzeveder". Straffen
was ook belangrijk. Vandaar de term
"onder de plak houden". De vroegere
onderwijzers sloegen hard en snel.
28. Amstel bierslede
Vroeger werd het bier niet zo makkelijk
in huis gehaald als heden ten dage, hoe
wel het huisbrouwen ook wel plaats
vond. De herberg was de plaats waar
het bier werd geschonken en gedron
ken. De bevoorrading door de bier
brouwer vond vaak op een primitieve
wijze plaats. In Soest kunnen wij als een
van de eersten een authentieke biersle
de zien van de Amstel Brouwerij.
29. Patientia Vincit Omnia
Wat Odeon is voor het Soesterbergse
deel van de gemeente Soest, is P.V.O.
voor het Soester deel. Zo'n muziek
korps neemt sinds de vorige eeuw een
belangrijke plaats in in de gemeen
schap. Het is een samengaan van mu
ziekbeoefening en ontspanning. Maar
er gaat veel oefening aan vooraf. De
naam is niet voor niets patientia vincit
omnia: geduld overwint alles. P.V.O.
bestaat uit een harmonie-orkest, een
drumband, majorettes en minirettes.
De meeste leden zijn jonger dan 18 jaar.
30. Hekserij
Er waren vroeger delen in Soest, waar
het niet pluis was. Daar woonden hek
sen en ander vreemd volk. Soms waren
de heksen niet direkt herkenbaar, maar
door ze te wegen kon je de lichtste vrou
wen er uithalen. Dat waren dan de hek
sen. De groep De Bunt heeft een hek-
senwaag gebouwd om alsnog de heksen
in Soest te vinden. Maar ook ander
vreemd volk willen de Bunters in de
kraag vatten, zodat zij een gevangenis
anno 1600 hebben gebouwd en een
schandpaal voor Soester raddraaiers.
31. Ridder te paard met twee
schildknapen
Niet bevreesd voor de heksen waren de
echte koene ridders uit vroeger tijden.
Annemiek Boeren, in een zelfgemaakt
harnas, drijft met haar twee schildkna
pen de heksen voor zich uit. Het harnas
is zeer draagbaar als men dat vergelijkt
met de oude ijzeren harnassen: van alu
minium c.v.-afvoerpijpen die zijn open
geknipt, op maat geklopt en verder
vorm gegeven, is het harnas beter dan
vroeger.
32. Canterini Romagnoli
'Citta di Russi'
Uit Russi di Romagna komt deze Ita
liaanse folkloristische dansgroep. Met
33 medewerkers heeft men de reis naar
Soest aanvaard om hier op te treden.
35. Sprokkelaarsters
De kontrasten konden vroeger groot
zijn. Enerzijds de edelen die niets tekort
kwamen, maar anderzijds de gewone
mensen die voor een beetje warmte in
huis hout moesten sprokkelen. Lida
Grift met familie en/of vriendinnen
neemt dat oude werk tijdens de optocht
weer ter hand. Wellicht dat de vooraf
gaande edelen inderdaad zich als ede
len gedragen en de sprokkelaarsters ter
wille zijn.
36. 'Joza Vlahovic'
Uit Zagreb, Joegoslavië, komen deze
48 dansers en muzikanten. Met hun au
thentieke instrumenten zullen zij veel
aandacht trekken. Dat verdienen zij
ook.
37. Hulpverlening vroeger
(Rode Kruis)
Een verzorging zoals wij die nu kennen
in tijden van oorlogen en veldslagen,
was er vroeger niet. Het Rode Kruis
heeft veel bijgedragen aan een beterè
behandeling van gewonden. Hoe primi
tief dat vroeger eigenlijk ging wordt ook
tijdens de Historische Optocht 1987 ge
toond.
38. Bedelaars
Voor gehandicapten (bijvoorbeeld die
genen die een oorlog hadden overleefd)
was bedelen vaak de enige manier om
verder in leven te blijven. Chris Uiter-
wijk, in Soest alom bekend, heeft dat
oude "handwerk" in ere gehouden.
Voor goede doelen natuurlijk. Omdat
je zonder kruiwagen niet ver komt, en
alleen ook niet alles is, een groep bede
laars met kruiwagen en Chris.
39. Handwerkende vrouwen
Een simpele aankondiging voor een
zeer herkenbaar werkstuk. De vereni
ging Naald en Draad heeft het huisje na
gebouwd dat u vindt op de hoek van de
Vondellaan en de Birkstraat. Dat huisje
dateert van omstreeks 1600 en deed in
eerste instantie dienst als 'daggelders-
woning'. Hoewel in de loop der tijd wel
eens wat veranderd of verbeterd is aan
het huisje, is de oorspronkelijk stijl na
genoeg volledig behouden. De aankle
ding van het huisje, maar ook de kle
ding die de groep draagt, is geheel zelf
gemaakt. Om dat goed te laten uitko
men is het huisje gedeeltelijk "open ge
werkt". Howel enige ondersteuning
voor de bouw is gevraagd, is alles door
pure amateurs gemaakt.
40. Heineken bierkoets
Bij het transport van bier naar het café
hebben sterke paarden altijd een be
langrijke rol vervuld. De Heineken-
brouwerij houdt de herinnering daar
aan levendig. In Amsterdam zijn de
stallen waar zes kolossale brouwer-
De oude dorpsherberg 'In 't Wapen van Gaesbeek gaat hoge ogen gooien.
33. Ouderwetse
bakkerij/Roggebrood bakken
De bakkerij Evert van Brummelen is al
sinds 1838 in de familie. Omdat vroeger
zeer veel roggebroden werden ver
kocht, ook grote zogenaamde 12-pon-
ders, laat men het "trappen" van de rog
ge zien.
34. Middeleeuwse
feestmaaltijd in de kasteeltuin
Goed eten wordt al heel lang als een be
langrijk gebeuren gezien. Hoewel Soest
zelf geen kasteel heeft gekend wil de
groep De Brink laten zien hoe dat ge
weest zou kunnen zijn. Het tijdstip van
de start van de historische optocht, 's
middags om 13.00 uur, betekent dat
men het net echt kan laten zijn en on
derweg dus de maaltijd nuttigt. Men
heeft het vroegere menu op de wagen,
veel vlees en weinig groente. Een over
vloed aan wijn en bier, zodat de edelen
in de beslotenheid van hun kasteeltuin
ongestoord konden genieten.
spaarden zijn ondergebracht. Daar
staat ook een aantal wagens die regel
matig belangrijke evenementen in het
land bezoeken. De Heineken bierkoets
werd in 1870 in Engeland gebouwd.
41. 'Wi'j hold 't bi'j 't olde'
Zo zeggen ze het in Aalten. Een folklo
ristische groep uit de Achterhoek, hoe
wel sommigen liever "de Graafschap"
zeggen. Bij elkaar 30 dansers en muzi
kanten.
42. Folklorevereniging -De
Wurf'
Hoewel Zandvoort in deze zomer doet
denken aan natte stranden, worden
door "De Wurf' ook do folkloristische
gebruiken in ere gehouden. Ook deze
groep doet mee aan het daustoernooi
met 30 leden.
43. Dansgroep 'De
Hakkespits'
Met 30 deelnemers vertegenwoordigt
"De Hakkespits" het zuiden van ons
land. Deze folkloristische dansgroep
komt uit Venlo.