'Bij ons op Soest'
De schrijfster
Jos van Manen Pieters
komt naar Soest
'Misschien ben ik wat meer geneigd om
de kerk kritische vragen te stellen'
lijn
INFORMATIE OVER VOORTGEZET ONDERWIJS
WOENSDAG 9 MAART 1988
SOESTER COURANT
PAGINA 13
B oeken xveekfesti viteiten:
FIAT eert zijn kampioenen met
voordeelshow
LIBRIS TOP 10
VAN DEZE WEEK
NON FICTION
E^/an de ven
153
Ouderen
c.o.s.
Nieuw produkt
voor lippen
LIBRIS TOP 10
VAN DEZE WEEK
FICTION
E-v/an de ven
Ds. Jan Peter Schouten, nieuwe predikant van de Open Hof:
De 53e Boekenweek is in aantocht,
deze wordt gehouden van 16 tot 26
maart '88. Dinsdag 15 maart vidt het
traditionele Boekenbal plaats in de
Stadsschouwburg te Amsterdam. De
N.C.R.V. zal een samenvatting van
een half uur van het Boekenbal uitzen
den op zaterag 20 maart om 19.00 uur.
Deze opening zal gewijd zijn aan de
"relatie Nederland-Vlaanderen." In
het kader hiervan heeft Jeroen Brou
wers een essay geschreven, getiteld
"Sire, er zijn geen Belgen." Het
N.B.L.C. koos als thema voor de Boe
kenweek: "Vrouwen in de literatuur."
Het boekenweekgeschenk is dit jaar ge-
5 ischreven door Maarten Biesheuvel.
Het is een bundel nog niet eerder gepu
bliceerde verhalen met de titel: "Een
pvertollig mens." Maarten Biesheuvel
debuteerde in 1972 met de verhalen
bundel "In de bovenkooi" en onlangs
[verscheen van hem "De angstkunste-
Jos van Manen Pieters op vrijdag
18 maart in Bibliotheek Overhees
De Openbare Bilbiotheek en Boekhan-
j del v.d. Ven hebben gezamelijk de
schrijfster Jos van Manen Pieters uitge
nodigd in het kader van de Boeken
week. Zij zal op vrijdag 18 maart om
20.00 uur vertellen over en uit haar
werk. Plaats: Filiaal Overhees, Wil-
I laertstraat 49, Soest. (Naast C-drie). In
de pauze signeert de schrijfster haar
boeken, die ter plaatse door de boek
handel te koop worden aangeboden,
waarbij u tevens het boekenweekge
schenk krijgt. Na de pauze is er gelegen
heid tot vragen stellen aan de schrijf
ster.
Gratis toegangskaarten voor deze
avond zijn af te halen bij: V.V.V. Soest,
Steenhoffstraat 9a; Centrale Biblio
theek, Alb. Cuyplaan 202; Bibliotheek
Overhees, Willaertstraat 49 en bij
Boekhandel v.d. Ven, Winkelcentrum
Hartje Zuid
Jos van Manen Pieters is een zeer ge
liefd schrijfster. Vorig jaar bleek uit een
onderzoek, ingesteld door de IKON,
dat Jos van Manen Pieters de meest ge
lezen auteur van Nederland is. Aan
haar werd de vraag gesteld "Wat moet
je doen om dat te worden?" en zij ant
woordde: "Romans schrijven waar de
mensen niet vanaf kunnen blijven."
Haar familie- en streekromans gaan
over herkenbare mensen, in haar boe
ken vullen ernst en humor elkaar even
wichtig aan. De rode draad die door
haar hele oeuvre loopt is dat het gecom
pliceerde mensenbestaan alleen door
Jos van Manen Pieters.
liefde leefbaar kan blijven. De schrijf
ster heeft een zeer breed lezerspubliek
van allerlei levensbeschouwing, te vin
den onder alle lagen van de bevolking
en van alle leeftijden.
Jos van Manen Pieters werd in 1930 te
Zaandam geboren, maar woont al sinds
haar derde jaar in Ede. Zij begon als
kind te schrijven en debuteerde in 1948
met poëzie. In haar 22e jaar verscheen
haar eerste roman "En de tuinfluiter
zingt..." Sindsdien zijn er 24 romans
van haar hand verschenen, allen talloze
malen herdrukt. Enkele, nog altijd veel
gevraagde, titels zijn:
- Elke woestijn heeft zijn bron; - En de
vrouw kiest een man; - Het mag een
wonder heten; - Een scheepje van pa
pier; - De Tuinfluitertrilogie; - Zwerf
tocht naar het geluk; - Een mens die aan
jouw kant staat; - De Rosemarie Trilo
gie.
Exposities Boekenweek
De Bibliotheek Overhees zal tijdens de
Boekenweek een tentoonstelling wij
den aan leven en werk van Jos van Ma
nen Pieters. Op de Centrale Biblio
theek, Alb. Cuyplaan 202, zullen op de
volwassenen- èn op de jeugdafdeling
exposities te bezichtigen zijn rond het
thema "Vrouwen in de literatuur."
Ter viering van wederom de eerste
plaatsen van Panda en Uno in hun res-
pektievelijke klassen in de Europese
verkoop-top tien van het jaar 1987,
organiseren de Fiat-dealers van 10
t/m 12 maart een feestelijke show - het
"Festival di Campioni" -, met exclu
sieve "Champ"-uitvoeringen, veel
prijsvoordeel, leuke en spannende at-
trakties en veel gezelligheid.
Champ-voordeel Panda
In het Festival die Campioni is elke
Panda maar liefst f 1.000,- in prijs ver
laagd. De voordeligste Panda kost hier
door f 12.150,-, terwijl de prijs van de
populaire 750 CL op
f 12.950,- komt.
De Uno-Champ
Afgeleid van de Uno-45 Fire en voor
zien van veel extra's, mag de Uno-
Champ een heel aantrekkelijke auto ge
noemd worden. De Champ wordt ge
bracht in twee exclusieve metaallakken
en biedt ondermeer: grille en twee van
binnenuit verstelbare buitenspiegels in
kleur gespoten, Wiswas-installatie op
de achterruit, laagprofielbanden, stoe
len en achterbank van de SX, luze be
kleding. De extra's vertegenwoordigen
een waarde van f 1.800-; voor het
Champ-pakket wordt slechts f 300,- in
rekening gebracht, wat de prijs van de
Uno-Champ op f 17.890,- brengt.
1.(2) Jan Kuitenbrouwer
Turbotaal 14,90
2. 3) Annie Cohen-Solal
Jean Paul Sartre 69,50
3.(1) Het aanzien
van 1987 19,90
4. 5) Nederland Museum-
land 1988 9,95
5. 4) Liesbeth den Uyl
Ik ben wel gek
maar niet goed 19,90
6. 7) Nienke Begeman
Victorine39,90
7. 6) Michael Gorbatsjov
Perestrojka24,90
8. Robert Hughes
De fatale kust55,—
9. 8) Poe'i
De laatste keizer
van China29,50
10. 9) Jacques Le Goff
Cultuur van middel
eeuws Europa i 42,50
g 79,50
Winkelcentrum "Hanje-Zuid" - Tel 12419
I JIm'Is. I h' f 4 Miiplt'U' Bockhandel.
Vandaag: de heer H.I. Jorna (62)
De voorzitter: "U merkt wel, dat u mij
in dit interview het woord bejaarden
nooit zullen horen zeggen. Je hebt in
de maatschappij jongeren, een mid
dengroep en ouderen. In Soest is straks
in het jaar 2000 zeventwintig(J) pro
cent ouder dan 54 jaar. Dan gaat het
om ruim 11.000 mensen. Eigenlijk zou
je in deze gemeente alleen voor die ca
tegorie nog huizen moeten bouwen.
Vroeger verzorgden kinderen de oude
ren. Daarna kwam een tijd dat de kin
deren de ouderen lieten verzorgen.
Dat is de overheid volledig uit de hand
gelopen. Nu bestaat een tendens oude
ren zoveel mogelijk voor zich zelf te la
ten zorgen, zodat ze zelfstandig kun
nen blijven en hun eigen identiteit
kunnen behouden. Er komt een ander
soort ouderen. Dat aantal groeit. Je
kunt nu al op je vijftigste lid worden
van een ouderenbond. De verzorging
neemt toe en in het jaar 2000 telt Soest
1498 mensen ouder dan 80 jaar. Dat is
3,9% van de bevolking: de dubbele
vergrijzing. De AOW-lasten stijgen.
Zestig procent zit aan de minimum
loongrens en de voortzetting van het
huidige voorzieningenpakket dreigt
onbetaalbaar te worden. Bezuinigin
gen zijn goed, maar als je iets weg
haalt, afpakt, moet je iets anders zorg
vuldig kunnen opbouwen. Vrijwilli
gers genoeg in onze zorgzame samen
leving, maar je kunt niet van de ene
dag op de andere een mentaliteit om
buigen, veranderen. Het gaat allemaal
te snel.
Zorghuis
Zelfstandig Wonen is prima maar dan
moet de zogenaamde "mantelzorg"
uitgebreid worden. Het is zaak in dat
geval cliëntgericht te denken en te
werken. Dat vereist een nauwe samen
werking tussen de diverse instellingen
en een aanpassing van de verzorgings
functie. De geldmiddelen ontbreken
en een goed flankerend beleid bestaat
nog niet. De gezinszorg wordt inge
krompen en de integratie ontbreekt
omdat de verschillende instellingen uit
aparte potjes worden gefinancierd. Ik
zou willen pleiten voor een nieuwe
woonvorm als "het zorghuis" waar het
verzorgingstehuis, het verpleegtehuis
en de aanleunwoningen in één com
plex worden samengebracht. Alleen in
Den Haag experimenteert men daar
mee. Er moet een mogelijkheid komen
voor dagopvang, dagverzorging en een
7 keer 24 uur dekking. Er is nog on
noemlijk veel te regelen. De mensen
hebben niet in de gaten hoe belangrijk
dat wordt in de toekomst. Hoe belang
rijk het lidmaatschap is van een oude
renbond. Niet alleen voor de ontspan
ning en de gezelligheid maar vooral als
een stuk belangenbehartiging. De ou
deren worden de grootste bevolkings
groep van Soest.
Ik heb altijd grote belangstelling gehad
voor het ouderenbeleid.
AI in 1963 was ik in Bergen op Zoom
betrokken bij de ontwikkeling van ser
viceflats. Het begin van zelfstandig
wonen van ouderen. Daar is mijn inte
resse gegroeid voor het ouderenwerk.
Ik heb een baan bij Interpolis waar ik
adviseur ben van de hoofddirectie.
Langzaam bouw ik af. In 1970 kwam
in in Soest wonen en werd secretaris
van de Stichting Mariënburg en be
stuurslid van de Samenwerkende Te-
huizenorganisatie Utrecht (S.T.U.).
Vorig jaar werd ik voorzitter van de
nieuwe Commissie Ouderenbeleid
Soest (C.O.S.Wij geven gevraagd en
ongevraagd advies aan het gemeente
bestuur over alle zaken die ouderen
aangaan. Dat houdt tevens in het sti
muleren en bevorderen van gewenste
ontwikkelingen en het aangeven van
mogelijkheden. Met name denk ik aan
een meld- en adviescentrum voor ou
deren die niet weten hoe ze verder
moeten. Een kleine groep deskundi
gen die oudere mensen met raad en
daad kan bijstaan. Nu nog heeft elke
autonome instelling zijn eigen indica
tieregeling. Maar er moet veel meer
worden samengewerkt tussen "de hei
lige huisjes" van de ouderenzorg in het
algemeen belang. Daartoe zou eigen
lijk, los van het gemeentelijke Wel-
zijnsplan, een aparte Nota Ouderen
beleid geschreven moeten worden voor
de komende jaren. Met daarin speciaal
aandacht voor onze allochtone bevol
king. Ze zeggen wel dat ze willen te
ruggaan naar het land van herkomst
maar de voorspellingen luiden dat zij
een aparte probleemgroep gaan vor
men. We moeten ons daarin veel meer
verdiepen.
Verder streven wij naar de totstand ko
ming van een Ouderendag met veel in
formatie over en presentatie van het
ouderenwerk in Soest. Met als doel:
versterking van de contacten onderling
en een optimalisering van de samen
werking die moet leiden tot een kwali
tatieve dienstverlening voor de oude
ren in Soest."
JAN VISSER
Ook de Regata deelt in de feestvreugde.
De Regata-Champ is een heel fraaie au
to op basis van de Regata 70.
De Regata-Champ is verkrijgbaar in
twee exclusieve metaallakken en on
derscheidt zich verder door: in kleur ge
spoten grille en spiegels, 5-versnellings
bak, getint glas en Champ-Striping.
Het Champ-pakket met een werkelijke
waarde van f 2.600,- kost de koper f
600,-, hetgeen een besparing betekent
van f 2.000,-.
In Nederland zijn zo'n 1500 kinderen,
die tijdens de showdagen hun le ver
jaardag zullen vieren. "Onze" Fiat-dea
ler, Autocentrum Smeeing te Soest, re
kende ons voor, dat het in Soest en om
geving om zo'n 9 a 10 kinderen gaat, die
met hun ouders in de showroom op de
foto mogen, die een week later op pos
terformaat als blijvende herinnering
wordt overhandigd.
Cassetteband met de nummers 1-hits
van 1987. Een proefrit loont de moeite.
Niet aleen wordt de proefrijder mis
schien een waardevolle ervaring rijker,'
maar de kans is zeer groot, dat hij
of zij er een cassettebandje aan over
houdt, waarop alle nummers 1
van 1987 zijn samengebracht, zowel uit
de top 40, de top 50, als
de Nederlandse top 10, in totaal 12
nummers.
De voorbereidingen bij Autocentrum
Smeeing, van wie wij onze informatie
kregen, zijn in volle gang.
Alles wat wij zagen en hoorden wijst er
op, dat het Festival die Campioni een
leuke happening gaat worden, kam
pioenen waardig.
Visagisten en vrouwen die regelmatig
lipstick gebruiken, weten hoe moeilijk
het is om de mond perfect op te ma
ken. Juist de contouren van de lippen
is een precisiewerkje.
Visagisten werken daarom bij voorkeur
met een penseel, waarmee je uiterst
nauwkeurig kunt werken. Lancöme
heeft deze produkten weten te combi
neren in een simpel en handig produkt:
Pinceau Rouge Designer. Dat is mo
menteel verkrijgbaar bij parfumerie
Streuper aan de Soesterbergsestraat.
Voor alle vrouwen is het nu eenvoudig
om met de soepele synthetische haar
tjes van dit penseel nauwkeurig de lip-
contouren te volgen, en de lippen daar
na met gemak verder in te kleuren. De
lipstick dekt goed en blijft goed zitten.
Dit alles zorgt voor een werkelijk schit
terend make-up resultaat.
Pinceau Rouge Designer heeft een bij
zonder zachte, rijke samenstelling,
waardoor ze uitermate geschikt is voor
gebruik in ons - vaak wat gure - klimaat,
waarin de wind gemakkelijk droge lip
pen veroorzaakt.
Afhankelijk van persoonlijke stijl,
stemming en gelegenheid, kan de ma
quillage van de mond meer of minder
geaccentueerd worden. Eén druk op de
knop voorziet het penseel van voldoen
de lipstick om de lippen een verzorgde
en natuurlijke uitstraling te geven. Voor
een extra verleidelijk en geaccentueerd
effect dient de knop eenvoudigweg wat
vaker ingedrukt te worden, dit geldt
ook bij het eerste gebruik van Pinceau
Rouge Designer.
De voordelen van lipstick en lip-pen-
seel zijn in één stijlvol design verenigd:
Pinceau Rouge Designer. Met behulp
van dit elegant vormgegeven maquilla
ge-'instrument', kunnen de lippen ge
makkelijk nauwkeurig worden opge
maakt en krijgen ze een nieuwe, zachte,
puur vrouwelijke uitstraling.
Pinceau Rouge Designer laat zien dat
elke vrouw het talent heeft om haar lip
pen professioneel op te maken.
Schade auto door
wiel op wegdek
De auto van een 43-jarige Soester is be
schadigd door een aanrijding met een
wiel! Het obstakel lag om onbekende
oorzaak op hef wegdek van de Dalweg.
Bij een botsing op de Vredehofstraat
raakte een bromfietser uit Baarn licht
gewond aan zijn rechter been. Tijdens
het oversteken werd hij geschept door
een Muidense automobilist, die het ro
de verkeerslicht had genegeerd.
1(1) Wim de Bie
Mijnheer Foppe
en het gedoe19,90
2. 3) Kees van Kooten
Koot droomt zich
af 10-
3. 6) Marten Toonder
Ik voel dat
heel fijn aan21,50
4. 4) Adriaan van Dis
Een barbaar
in China 18,50
5. 3) Marilyn French
Haar moeders
dochter 49,50
6. 7) Harry Mulisch
Twee vrouwen10,—
7. 8) Freek de Jonge
Zaansch Veem 19,90
8. 5). Gerrit Komrij
Lof der
simpelheid29,50
9. Robert Ludlum
De learusintrige 34,90
10.(10) Philip Roth
Het contraleven 19,50
Winkelcentrum "Hanje-Zuid" - Tel. 12419
Libris. De Complete Boekhandel.
Woensdag 9 maart
Open dag: Chr. Techn. School voor Zeist en omstr. en „de Stichtse", beide scholen vormen met ingang van
01 -08-'88 GROOT ZEIST, chr. s.g. voor beroepsonderwijs, LEAO, LHNO, LMO en LTO, bezoekadressen:
Joh. v. Oldenbarneveltlaan 1, Zeist en Graaf Adolflaan 4, Zeist van 14.00 - 16.00 uur.
Donderdag 10maart
Open dag: Chr. Techn. School voor Zeist en omstr. en „de Stichtse", beide scholen vormen met ingang van
01 -08-1988 GROOT ZEIST, chr. s.g. voor beroepsonderwijs, LEAO, LHNO, LMO en LTO, bezoekadressen:
Joh. v. Oldenbarneveltlaan 1, Zeist en Graaf Adolflaan 4, Zeist van 19.00 - 21.00 uur.
Zaterdag 12 maart
Informatie-dag: Eemland Coll. zuid, voor Gymnasium, Atheneum, HAVO, D. Fockemalaan 22, Amersfoort,
vanaf 10.30 uur (beperkt programma).
Open dag: De Koppel voor LTO, ITO, LHNO, IHNO, Hooglandseweg 55, Amersfoort van 9.30-12.30 uur.
Dinsdag 15 maart
Informatie-avond: Schothorst Coll. voor VWO (Atheneum) HAVO, MAVO, Palladijnenweg 611, Amersfoort,
vanaf 19.30 uur, ook voor 4-HAVO en 5-Atheneum.
Woensdag 16 maart
Open dag: Chr. Agrarische School, Luxoolseweg 1, Nijkerk, van 14.00-16.30 uur.
Open huis: de Nieuwe Baarnsche School voor Mavo, Havo en VWO, Smutslaan 8, Baarn, van 19.00-20.15
uur.
Woensdag 23 maart
Open dag: S.B.B.O. "Midden Nederland" voor beroepsbegel onderw., Leusden: Clarenburg 1 van 14.00-
17.00 uur. en 19.00-21.00 uur. Amersfoort: Nijverheidsweg 130 van 14.00-17.00 uur en 19.00-21.00 uur.
Ds. Jan Peter Schouten.
Aanstaande zondag 13 maart vindt in
de Open Hof, het kerkgebouw dat her
vormden en gereformeerden in het
Soesterveen broederlijk delen, de offi
ciële intrede plaats van ds. Jan Peter
Schouten, opvolger van de vorig jaar
naar Dokkum vertrokken Doeke
Land. De nieuwe gereformeerde pre
dikant wordt in de middagdienst
(14.30 uur) eerst bevestigd door zijn
hervormde collega Rik Radstake, met
wie hij in de komende jaren samen het
- straks gezamenlijke - pastoraat in de
wijkgemeente gestalte gaat geven.
In de persoon van Jan Peter Schouten
krijgt gereformeerd Soest er een voor
ganger bij die de "Samen Op Weg"-
zaak - het integratieproces van her
vormde en gereformeerde kerken - van
harte is toegedaan, zoals hij in een kort
vraaggesprek aan de vooravond van
zijn officiële "indiensttreding" niet on
der stoelen of banken steekt. Vandaar
dat hij zich eigenlijk al bij voorbaat thuis
voelt in Soest-west, waar de samenwer
king tussen beide kerkgenootschappen
inmiddels al ver gevorderd is, in elk ge
val verder dan elders in Soest.
"Dat spreekt me aan. De kerkdiensten
en de catechese zijn hier al gezamenlijk
opgezet en het is bedoeling dat ook het
pastoraat in de komende jaren in elkaar
wordt geschoven," aldus de nieuwe pre
dikant. "Voorlopig ben ik nog verant
woordelijk voor de gereformeerden,
maar over een paar jaar wordt de wijk
gewoon geografisch tussen Radstake en
mij verdeeld. De laatste stap - naar mijn
smaak overigens niet de belangrijkste -
is dan de organisatorische samensmel
ting. Dat komt vanzelf wel, denk ik."-
Hoezeer het "Samen Op Weg" hem ter
harte gaat mag bijvoorbeeld blijken uit
het feit dat deze toenadering tussen de
kerkgenootschappen (die inmiddels
meer dan een eeuw gescheiden optrek
ken) voor hem een voorwaarde was om
het beroep uit Soest te aanvaarden. Zijn
vorige gemeente - Halsteren/Nieuw-
Vossemeer in het westen van Brabant,
waar hij zes jaar "stond" - was een "pro
testantse kerkgemeenschap" die alle
niet-katholieken omvatte. Daarvoor
was ds. Schouten vier jaar predikant in
Westzaan, ook al een hervormd-gere-
formeerde federatie. "Ik kom uit de ge
reformeerde hoek, maar ik zou niet te-
rugkunnen naar een situatie waarin her
vormden en gereformeerden zo'n
beetje langs elkaar heen leven. Ik heb
welbewust gekozen voor een gemeente
waar men in elk geval samen bezig was."
Maatschappij-gericht
Jan Peter Scnouten (38) werd geboren
en getogen in Arnhem, en niet in een
predikantengeslacht, al zijn er wel do
minees in zijn familie. "Mijn vader was
sterrenkundige, althans als zodanig af
gestudeerd. Hij is altijd leraar wiskunde
geweest aan het lyceum, evenals mijn
moeder, die Duits gaf. Ik kom dus uit
een echt onderwijs-gezin." Dat weer
hield hem er niet van aan de Vrije Uni
versiteit niet één, maar zelfs twee volko
men andere studies te volgen: theologie
én sociologie. "Dat kon toen nog - er
bestond niet zoiets als een twee-fasen-
structuur," lacht hij. Sociologie nam hij
erbij: "Ik was eigenlijk een beetje bang
dat theologie iets heel zwevends zou
zijn. Achteraf moet ik zeggen dat dat
erg meeviel, maar ik wilde toen in elk
geval ook iets doen dat heel maatschap
pij-gericht was."
Op de vraag of zijn sociologische ach
tergrond hem een "andere" predikant
maakt antwoordt hij: "Nou, je moetje
er geen overdreven voorstelling van
maken, maar misschien ben ik wat meer
geneigd om de kerk kritische vragen te
stellen, over de manier waarop ze in de
samenleving functioneert. Dat doen
andere theologen natuurlijk ook, maar
misschien zeg ik gauwer: 't Klinkt mooi,
maar wat betékent het?"
Dat houdt overigens niet in dat hij een
sombere kijk heeft op de kerk en haar
(tanende) invloed in de maatschappij.
"Toen ik student was dacht ik daar eer
lijk gezegd veel negatiever over dan nu.
Ik weet wel dat de kerk de afgelopen ja
ren niet bepaald gegroeid is, en er is veel
lauwheid en oubolligheid, maar er is in
veel gemeenten wél veel meer élan dan
vroeger."
Nieuwe spiritualiteit
Onder dat élan verstaat ds. Schouten
vooral ook het zoeken naar een nieuwe
spiritualiteit, het "beleven van het ge
loof'. "Ik heb de kerk vroeger zelf vaker
als kil en star ervaren dan tegenwoor
dig. Het bezig-zijn met de vragen van de
samenleving is nu veel meer geaccep
teerd dan toen, al gejldt dat mooie beeld
natuurlijk lang niet overal. Dat de kerk
kleiner wordt is wel jammer, maar niet
m'n grootste zorg. Ik heb trouwens nog
al eens de indruk dat veel mensen die er
nü niet meer bij betrokken zijn ook
vroeger er niet zo veel mee 'deden'. Wat
dat betreft zie ik liever een kleine ge
meenschap waar het vónkt..."
"Nou en of!" klinkt het op de vraag of
theologie en sociologie elkaar wel eens
"bijten". "In sommige stromingen van
de sociologie wordt er heel kritisch aan
gekeken tegen de godsdienst, en dan
hoef je nog niet eens aan marxisten te
denken. Dat heeft me in elk geval wel
gevoelig gemaakt voor de vraag welke
belangen er eventueel met de gods
dienst worden gelegitimeerd. Soms laat
ik daarover wel eens kritische geluiden
horen."
Dat laatste staat voor hem overigens
niet gelijk met "politiek op de kansel",
iets wat menige gereformeerde een gru
wel is en waar anderen soms naar
smachten. "Ik ben daar voorzichtig
mee. Op de kansel ben je bezig met bij
bel-uitleg. Ik vind dat de mensen zelf
moeten invullen wat ze daarmee moe
ten doen, al geef ik hier en daar wel een
aanzet. Ik laat tenslotte ook wel eens
wat van mezelf zien..."
Weerwoord
Hij wijst in dat verband op de "mono
polie-positie" van een predikant: hij
mag 't zeggen en de gemeente moet 't
maar aanhoren. "Maar ik vind dat de
mensen ook een weerwoord moeten
hebben. Dat kan overigens makkelijker
in bijvoorbeeld het kringenwerk dan in
de kerkdienst, want dan is het ook min
der vrijblijvend. In een gesprek kan er
wat gebéuren - over wat je in een preek
naar voren brengt denken de mensen
veel makkelijker 'Ja, ammezolen'."
Theologie en sociologie bijten elkaar
ook wel eens, vindt hij, omdat er in
theologenkring soms heel hooggestem
de verhalen worden afgestoken over de
maatschappij, die niet kloppen. "Als
socioloog luister je dan wel eens wat
sceptisch. Maar voor mijzelf is het een
nuttige combinatie. In m'n studietijd
heb ik nog wel eens gedacht om iets an
ders te kiezen, maar gaandeweg heb ik
toch gekozen voor de kerk en het predi
kant-zijn. Ik zou nu niets anders meer
willen..."
Predikant-zijn is voor hem vooral aan
trekkelijk om .de ontmoeting met veel,
heel verschillende mensen, "die wat van
hun leven en levenservaring met je wil
len delen", om het zoeken naar telkens
weer nieuwe wegen van geloofsbele
ving. "Je weet nooit precies waar je uit
komt en je doet vaak heel verrassende
ervaringen op. Het is niet zo makkelijk
uit te leggen, maar in het bezig-zijn met
liturgie en uitleg kunnen snaren geraakt'
worden; die kunnen je gevoeliger ma
ken, of actiever. Het dóet iets aan je, en
je hoopt natuurlijk dat dat voor meer
mensen geldt. Dat is natuurlijk ook zo;
de mensen komen omdat het van tijd tot
tijd iets met ze doet."
Flexibeler
Wat hem in zijn nieuwe "standplaats"
aantrekt is in de eerste plaats het "nieu
we, weinig gevestigde" van de wijk en
Foto: Goos van der Wilt.
het kerkelijk leven daarin. "De kerk is
dan flexibeler en heeft meer mogelijk
heden dan in menige andere gemeente.
In Halsteren/Nieuw-Vossemeer was
dat ook een beetje zo. De kerk was daar
al wel 350 jaar oud, maar altijd heel
klein gebleven en pas de laatste jaren
enorm gegroeid. Daar zochten we ook
naar nieuwe wegen, zonder de belem
mering van oude structuren."
Het spreekt hem bijzonder aan dat hij
nauw gaat samenwerken met zijn her
vormde collega Radstake. "Het is so
wieso fijn om niet alles alleen te hoeven
doen, maar het biedt ook mogelijkhe
den voor een functionele verdeling van
de werkzaamheden. Hoe we dat gaan
doen weet ik nog niet - dat hangt ook af
van waartoe we onszelf het meest aan
getrokken voelen. Predikant zijn is een
enorm veelzijdig vak, en van een één
mans-dominee wordt dikwijls verwacht
dat-ie alles kan, maar dat is mij nog
nooit gelukt. Er zijn toch altijd dingen
die je wat minder goed af gaan dan een
ander."
Dat het ds. Radstake is die hem a.s. zon
dag bevestigt - en niet een van de gere
formeerde collega's, zoals doorgaans
gebruikelijk is - vindt hij uitstekend.
"Toen Radstake kwam werd hij ook
door Doeke Land bevestigd, dus er is al
een mooie, zij het verse traditie. Ik vind
het wel iets dat echt bij Samen Op Weg
past."
Hoewel hij Soest nog nauwelijks kent is
ds. Schouten hevig geïnteresseerd in
wat er in de plaatselijke samenleving
gebeurt. "Ik zal me goed oriënteren, en
waar ik dan in terechtkom zie ik nog
wel. Ik heb intussen twee leuke dingen
ontdekt. In de eerste plaats het goede
kontakt dat hier is tussen de kerken en
de islam - dat spreekt me aan; in m'n
theologiestudie had ik de niet-christelij-
ke godsdiensten als specialisatie, dus
voor mij is dat 'Gefundenes Fressen'.
En in de tweede plaats de kontakten die
er zijn met een gemeente in de DDR.
Die waren er in mijn vorige gemeente
ook, en ik ben er vaak geweest. Het
werd gedragen door tientallen mensen,
met heel veel enthousiasme, en het is
ookontzettend belangrijk dat zulke
boeiende dingen als een olievlek in de
gemeente werken. Maar wat er verder
in Soest speelt weet ik nog niet."
Sinds vorige week huizen "de nieuwe
dominee" en zijn vrouw - met wie hij
nog maar een half jaar geleden is ge
trouwd - in de pastorie aan de Gerrit
van der Veenstraat, waar de spullen nog
nauwelijks hun plaats hebben gevon
den. Over een tijdje staat een tweede
verhuizing voor de deur, als de nieuwe
pastorie aan de Clemensstraat wordt
betrokken. In de komende maanden
zullen de gemeenteleden hun nieuwe
voorganger wel leren kennen, is het niet
in de kerk, dan misschien in de omge
ving, want behalve aan de dwarsfluit
besteedt ds. Schouten heel wat van zijn
vrije tijd aan het strekken van zijn be
nen. "Ik denk dat de mensen me heel
wat uren in de bossen en de duinen zul
len aantreffen, want ik ben een verwoed
loper."