m W k Gooise Operette zong in Mariakerk voor Soester senioren De specie van het ritme Gemeente koopt schilderij Sebo Detmers V' F" Huis verkopen? MA. WOENSDAG 22 NOVEMBER 1989 SOESTER COURANT PAGINA 11 30 jaar bouwbedrijf Van de Grift 1 v/n'"v<N Afscheidsexpositie in Oud Soest "TT. Onderwijskrant 'Kennis in bedrijf' is uit <y RMX. Begin met een goed,vrijblijvend advies. Bel PETERS Makelaars 02155-16251 Welfare-verkoop Honsbergen - o r U/i b ui Willem Jan Otten bij poëziekring Eemland Kunst en vliegwerk in Luchtvaartmuseum Vergadering NBS Informatiemiddag Bijstandsvrouwen Bingo "Oyerhees" Dixi-dienst steekt handen uit de mouwen Uj - b ui Wie "*.n Soest houdt leest de Soester Courant Muzikale uitbundigheid en spontane vrolijkheid hebben het eerste van de vier operetteconcerten, die het jubile rend Bouwbedrijf Van de Grift de Soester ouderen deze maand onder het motto 'Noten voor U' aanbiedt, tot een feestelijke happening gemaakt. Een intens luisterend en meelevend publiek van meer dan 200 senioren uit de verzorgingstehuizen 'Mariënburg', de aanleuningwoningen Mariënhorst en Mariënheuvel, alsmede 'Braaniha- ge\ heeft op donderdagavond j.1. de Gooise Operette in de tot een gezelli ge muziekzaal omgetovernde Maria kerk horen en zien optreden. En dat dit, in Soest veel bekendheid genieten de, gezelschap geen half werk levert is ook nu weer gebleken. Met veel vaart en verve werd een zeer afwisselend programma afgewerkt, dat de aanwezigen niet alleen door het grootste land ter wereld, operetteland, voerde, doch waarin ook nostalgische Hollandse 'toppers van toen', zoals 'M'n eerste meisje van de zangvereni ging' en 'Het Avondklokje' een plaatsje hadden gevonden. Bij deze 'meezin gers', die bij ouderen altijd herinnerin gen aan vroeger dagen oproepen, kreeg de Gooise Operette spontane en ferme versterking van het 'zaalkoor'. Dat de zangeressen en zangers van het 'spelenderwijze' van Wenèn naar Ve netië, van Florence naar Corneville en van Budapest naar het Zwarte Woud reizende gezelschap niet gauw genoeg krijgen van hun zanglust, bleek uit de omstandigheid dat hetoperettefeest ruim een half uur langer duurde dan was geprogrammeerd. Zulks met on verholen instemming van het talrijke publiek. Dirigent Hans C. Janssen, die in zijn kwaliteit van docent aan (onder meer) de muziekschool in Soest evenmin een onbekende is in onze plaats, verdient een compliment. Hij slaagde er niet al leen voortreffelijk in om het met geest drift bezielde koor, door het alert aan geven van exacte tempo in toom te hou den, doch wist tevens, dank zij muzikaal verantwoorde fermaten ruimten te creëren voor het afblazen van stoom. Door deze bestuurde samensmelting van beweging en enthousiasme ont stond een muziekbeeld, waarin het rijk geschakeerde timbre van de Gooise Operette optimaal tot zijn recht kon ko men. De pianist Frans van Dalen, hier en daar nog een beetje onwennig, wist soepel te volgen en zal zijn pianistische kwaliteiten tijdens de nog komende 'Van de Grift' - concerten ongetwijfeld weten te benadrukken. Wiener Melange De vele solisten, waarmee de Gooise Operette zich gelukkig kan prijzen, kwamen in söli, duettten en in de gezel lige 'Wiener Melange' uitgebreid aan bod. Aan de zangkwaliteiten van geen hunner wordt enige afbreuk gedaan, wanneer apart melding wordt gemaakt van de bas Frits v.d. Ven, die Anatev- ka's lied 'Als ik toch eens rijk was', op een kostelijke, manier ten gehore bracht. Ook de sopraan Tiny Koop manschap oogstte veel bijval met het lied 'Du solist der Kaiser meiner Seele sein'. De heer Van de Grift, die het concert samen met zijn dochter Annemiek bij woonde, toonde zich na afloop zeer te vreden. Hij zal ook de nog komende operette-avonden op 21 en 22 novem ber in 'De Vijverhof en op 30 novem ber in 'Molenschot' met zijn aanwezig heid opluisteren. In de wandelgangen sprak hij de hoop uit dat de Gooise Operette óók op die avonden het hoog ste lied zou uitzingen. Hetgeen Dick Koblens, voorzitter van de Gooise Operette, de opmerking ontlokte: 'Zin gen is onze lust en ons leven! En voor senioren gooien we er altijd nog een schepje bovenop! 'Avondje totaal' Gastvrouwe mevr. Binnendijk, direc trice van Mariënburg, en pastoor God- dijn, die er zijn goedkeuring aan hechtte dat de Mariakerk op deze avond in ope retteland stond, kunnen eveneens te rugkijken op een geslaagde avond. De organisatie was perfekt en mèt de kof fie, de drankjes, de zoete en de hartige versnaperingen, werd het voor 200 ser- nioren een 'avondje totaal'. De hartelij ke dank die mevr. Binnendijk, in zowel haar openings- als slotwoord, aan de heer Van de Grift overbracht, werd bei de keren dan ook met een warm ap plaus door alle aanwezigen bekrach- tigd. Het reeds tot vertrek aanstalten maken de publiek werd door dirigent Hans Janssen teruggeroepen voor een toe gift. Het werd een sprankelende vertol king van een uitvoerige selektie uit de operette 'Das Schwarzwaldmadel'. De ze geslaagde operette-avond had geen De Gooise operette op volle sterkte tij dens het eerste concert in de Mariakerk. Foto: Herman van Dam betere afsluiting kunnen krijgen dan met de slotregels Sonnenschein lacht auf den Wegen'. Voor de honderden Soester senioren die nog een avondje Van de Grift te goed hebben, heeft de Goóise Operette nog voldoende zonneschijn in voor raad. Zij die om welke reden dan ook geen gelegenheid hebben om 'Noten voor U' bij te wonen, zullen het pro gramma van 21 november a.s. alsnog kunnen beluisteren, aangezien de AROS van dit optreden in 'De Vijver hof opnamen gaat maken. 30 jaar Van de Grift! Een gebeurtenis die onuitwisbaar in het geheugen van honderden dankbare senioren 'gegrift' zal blijven. Expositie Jan Voets in Anna Paulownahuis Een musicus tracteerde mij eens op het volgende experiment: hij dicteerde een computer een gebruikelijk ritmisch pa troon, maar liet hem dat patroon in een absurd langzaam tempo afspelen. Wat ik te horen kreeg was niet meer als ritme te herkennen, het was in willekeurig ge luid vervallen, ongeorganiseerd na tuurgeluid geworden, gedesintegreerd. Jan Voets, die behalve beeldend kun stenaar ook drummer is, vertelde mij dat het vrijwel ondoenlijk is ritmische patronen langzaam in te studeren. Het is of je een muur probeert te metselen zonder specie. De specie van het ritme is de tijd, die zich manifesteert als brok jes stilte, zo kort dat ze voor ons oor bruggen vormen van geluid naar geluid. We kunnen in het ritme de tijd niet ein deloos uitrekken, zonder het beeld te verliezen. De factor tijd speelt ook in het beeldende werk van Voets een be langrijke rol. Je kunt je afvragen waarom een behen dig kunstenaar zo ontzagelijk veel moeite doet om zijn behendigheid te omzeilen of te ontkrachten. Een pianist die gewichten aan zijn armen hangt, wat is dat voor iemand? Is hij bang dat zijn handigheid hem de weg naar de mu ziek, de echte muziek verspert? Jan Voets is een handige tekenaar, hij zou, als hij dat wilde, alles kunnen tekenen, "net echt" en meer dan dat. Maar dat wil hij blijkbaar niet, hij weet kennelijk dat zijn handigheid hem de weg naar het beeld, zijn innerlijke beeld, verspert. Zijn innerlijke beeld heeft iets met snel heid, met vluchtigheid te maken, met tijd dus. Het gaat hem om gedachten die Jan Voets exposeert vanaf 26 november tot en met 1 januari in het Anna Pau lownahuis. Openingstijden: woensdag tot en met zondag tussen 12.00 uur en 17.00 uur. Ook op tweede kerstdag is de galerie geopend. 1 v 'M De partij van de Arbeid heeft vrijdag een brief geschreven aan het gemeente bestuur, dat zij het niet eens is met de aankoop van "Eick en Dal" 1500 gul den), een olieverfschilderij van de 78- jarige kunstschilder Sebo Detmers, die Soest gaat verlaten en met zijn gezin naar Drente verhuist. Al eerder had de raadscommissie Nieuw Gemeentehuis onomwonden la ten weten dat het schilderstuk niet be taald mocht worden uit het budget nieuwbouw. Het college van B. W. heeft echter zijn plannen doorgezet en unaniem (ook PvdA-wethouder King- ma dus) besloten het schilderij aan te kopen, al moet wethouder Menne (CDA) van Financiën nog even bekij ken uit welk potje het kunstwerk moet worden betaald. Het is een late doch terechte hommage aan de Soester kunstschilder, die vijftig jaar in Soest heeft gewoond en gewerkt zonder ooit een beroep te doen op over heidssteun. Museum Oud Soest heeft een zeer goed initiatief genomen door Sebo een af- scheidstentoonstelling aan te bieden in de grote zaal van het Artishockgebouw, in de gang van het museum en in de Kleine Zaal. Tientallen schilderijen en enkele potloodtekeningen die ik eigen lijk 't mooiste vind. Mohikaan Anton van den Dijssel heette zaterdag morgen vele genodigden welkom in de sociëteit van Pieter Henke (in 1990 twaalfeneenhalf haar coördinator van het gerenommeerde Filmhuis!); hij noemde Detmers "één der laatste Mo hikanen" en typeerde de expositie met de titel "Verdwijnende taferelen". Een juiste benaming, want Sebo heeft altijd de meest oude en karakteristieke plek jes "op Soest" vereeuwigd en dat is een verdienste die niet onopgemerkt is ge bleven. "Je wordt er een beetje stil van als je deze holle wegen, boerderijen, bosgezichten en duinen bij elkaar ziet," aldus Van den Dijssel. Het openingswoord werd uitgesproken door voorzitter Bilek van de Soester Zakenkring, die toegaf dat zijn organi satie niets met Kunst te maken heeft: "En ik ben er ook niet achter gekomen hoe dat komt." De heer Bilek kwam in zijn toespraak, wat zijn kunstzinnige kennis betreft, niet verder dan de obligate krantebe- richten over kapitale veilingen van een Van Gogh en een Picasso en de mo- Sebo Detmers en de heer Bilek (r.) tij dens de opening van de afscjieids-expo- sitie. Foto: Herman van Dam dieuze belangstelling van het bedrijfsle ven voor Kunst. Hij signaleerde de vreugde en positieve levensbeschou wing van Detmers en roemde zijn jeug- digde, romantische creaties. De expositie duurt tot eind januari en is in het weekend voor het publiek toe gankelijk. y Voor succesvol zakendoen is goed op geleid personeel een bittere noodzaak. De mogelijkheden voor scholing en op leiding lijken onuitputtelijk. Hierdoor ziet de ondernemer soms door de bo men het bos niet meer. Met de uitgave van de onderwijskrant 'Kennis in Be drijf voor de provincie Utrecht wijst de Kamer van Koophandel te Amersfoort de richting. Het onderwijs is de laatste jaren ingrij pend veranderd. Ook in de komende jaren zal er nog het nódige wijzigen. De ze veranderingen hadden veelal ten doel een betere aansluiting op de be hoeften van het bedrijfsleven te be werkstelligen. Dit heeft er toe geleid dat nu meer dan ooit bedrijven en branches zelf inhoud kunnen geven aan onder wijs- en cursus-pakketten. 'Kennis in Bedrijf' verschaft hierover informatie. Verder wordt het onderwerp contract onderwijs uitvoerig belicht. Bovendien noemt deze krant de belangrijkste fi nanciële regelingen waarmee de over heid de ondernemer op weg helpt. In de jaren negentig zal het bedrijfsle ven met drie belangrijke trends worden geconfronteerd. In de eerste plaats ver mindert het aantal jongeren in de leef tijd van 15 tot 24 jaar in de periode 1985-1990 met een derde. Ten tweede betekent deze vergrijzing dat een groot deel van het huidige per- soneelsbestand rond het jaar 2000 moet werken met technieken die nog zullen worden ontwikkeld. Tenslotte ver scherpen de internationale concurren tieverhoudingen na 1992 met de komst van de interne markt. De ondernemer moet op deze ontwik kelingen reageren met aanpassingen en vernieuwing van de bedrijfsorganisatie. Hiervoor is actuele kennis van bijvoor beeld de nieuwste technieken en inzich ten vereist. Kennis in Bedrijf is een samenwer kingsproject tussen de Kamers van Koophandel en het ministerie van Eco nomische Zaken. De totale oplage be draagt ruim 320.000 exemplaren, ver deeld over 12 verschillende edities. De oplage van de Utrechtse provinciale editie is 10.000 exemplaren. De voorlichtingskrant is gratis verkrijg baar bij de Kamer van Koophandel, Stationsplein 25 te Amersfoort, tele foon 033-612964. zouden desintegreren wanneer ze te langzaam worden getekend. Het beeld schiet aan hem voorbij en hij moet het razendsnel betrappen, maar zelfs dan nog zien we een na-ijling van een ge dachte of een emotie die eigenlijk al voorbij is, maar die toch een idee geeft van het beeld dat eraan vooraf ging. En tegelijkertijd geeft het een beeld van de tijd zelf, een stormwind die over een vlakte raast. Het gaat Voets er niet om een snelle indruk te maken, hij tekent snel omdat er iets watervlugs moet wor den betrapt. Voor hem zit de essentie van de verschijnselen in de snelheid waarin ze zich voordoen, zoals bij een ritmisch patroon. Emoties doen zich niet aan hem voor als standbeelden die hij op zijn gemak kan uittekenen, maar eerder als een waterval van stemmin gen, voortdurend wisselend en in bewe ging, een te snel afgedraaide film. De film stilzetten helpt niet: de foto, hel stilgezette beeld, kan nooit de essentie van de film zijn. Wanneer Voets zijn emotie wil betrappen, moet hij het om gekeerde doen wat de pianist deed: hij moet zijn hand sneller maken dan mo gelijk is. Schaduw Ik heb het tot nu toe gehad over de teke ningen en ander werk op papier, terwijl er in de acrylverven iets anders San de hand is. De haast schijnt in de taaiere substantie die acryl is, te zijn gestremd. Mensachti ge figuren worden door een drukkende leegte bijna het schilderij uitgeduwd, ware het niet dat ze door een obstakel worden tegengehouden. Er rest hen niet veel meer dan een vrije val in de leegte. Sommigen schijnen met lompe vleugels de aarde te willen ontstijgen, maar iets nagelt hen vast aan de aarde. Keken we. bij de tekepjngen vanuit de binnenkant, in de acrylwerken kijken we tegen de buitenkant van de mens aan ken zien zijn situatie. Het is wonderlijk dat dit wezen zulke fantastische dro men heeft, want zijn situatie is absurd: een hulpeloze schaduw in de marge van de kosmos, met een geest die aan de aarde vastzit als een vlieg aan de stroop. Ruïnes Terug naar het hoofdmoot van zijn hui dige werk: de tekeningen en ander werk op papier. Ging de droom in eerder werk over de opheffing van zwaarte kracht, lijden en dood, nu wordt een poging ondernomen het innerlijk leven, opgevat als een reeks voortrazende emoties, van tekens en betekenis te voorzien. Maar zoals altijd in Voets's werk, wordt de droom geprobeerd, maar tegelijkertijd betwijfeld. Woe dend probeert hij het innerlijk beeld te grijpen, maar tegelijkertijd weet hij dat het niet grijpbaar is: stukken en brok ken zijn het, vegen, spetters, tekens van verregaande haast. Droom en com mentaar tegelijk. De droom dat wij iets van onszelf kunnen begrijpen, is mooi, maar levert slechts stukken en brokken op, ruïnes van beelden, zoals elke droom die de mensheid heeft ge droomd eindigde in ruïnes. Het ritme desintegreert ondanks het snelle tempo waarin het wordt gespeeld. Reizen door de ruimte van het innerlijk en al foto graferend vaststellen wie wij. zijn, is al net zo'n onmogelijke droom als de droom over het kennen van God, maar de droom is te mooi om hem niet te dro men. Dat is de telkens terugkerende pa radox in dit werk: de droom wordt drif tig gedroomd, maar uit het beeld blijkt dat de droom een onmogelijke is. Het resultaat: een ongelooflijk enthousiast en vitaal pessimisme. Guus Kuijer Maandag 30 oktober is door de afdeling Welfare van het Ned. Rode Kruis een verkoop gehouden in het dienstencen trum Honsbergen. De totale opbrengst bedroeg f 11.205,20. De prijs, een kledinghanger, die geval len is op lot nr. 42, kan worden afge haald in Honsbergen op maandagmid dag tussen 14.00 - 16.00 uur. mr> Zondag j.1. vond in het Luchtvaartmu seum Soesterberg de opening plaats van een landelijke amateurkunstmani festatie op het thema "Vliegen". Aan de Federatie van Amateur Beel dende Kunstenaarsverenigingen (FABK) wordt dit jaar gastvrijheid ver leend onder de voorwaarde dat de ten toonstelling een binding moet hebben ■met het thema. Voor de FABK was dit een uitdaging voor het eerst een landelijke thematen toonstelling te organiseren op dit zeer ruim te interpreteren onderwerp. Na een publikatie in VISTA, een uitga ve van de FABK, waarin wordt aange geven hoe ruim men het onderwerp "vliegen" kan interpreteren, was de res pons buiten verwachting groot en er zullen dan ook enkele honderden kunstwerken van leden van de vereni gingen aangesloten bij de FABK te zien zijn. uun nam de FABK hel initiauei uc i c- deratie Landelijk Weefkontakt (FLWK), de Stichting Goed Hand werk/Textiel (SGH), de Nederlandse Organisatie van Audiovisuele Ama teurs (NOVA) en de Fotobond (BNAFV) regio Utrecht voor deze unieke' amateur kunst manifestatie te interesseren. Mede door de deelname van deze laatstgenoemde instellingen wordt dit laatste evenement in 1989 in het Luchtvaartmuseum een waar ama teur-kunstvliegfestijn. De gerenoveerde Ir. Vreeburghal (60x60m) leent zich bij uitstek vooreen dergelijke grote kunstmanifestatie, maar ook in de sfeervolle wisselexposi tieruimte in de Snijdershal zullen diver se kunstwerken worden tentoonge steld. In de film- en videozaal kan de NOVA laten zien hoe zij het thema "vliegen" hebben vastgelegd op film en video. De expositie duurt tot 30 decem ber. De dichter, prozaïst, toneelschrijver, essayist Willem Jan Otten (1951) leest vrijdag 24 november a.s. voor uit eigen werk bij de Poëziekring Eemland, in theater De Lieve Vrouw in Amersfoort. Aanvang: 20.30 uur. Willem Jan Otten is geen onbekende in Soest, want vorig jaar las hij in C-drie gedichten van hem zelf in "Literair". Otten schrijft filmkritieken voor NRC/ Handelsblad en is redacteur van het li teraire tijdschrijft Tirade. Hij publiceerde een zestal dichtbun dels. Voor zijn eerste publicatie, "Een zwaluw vol zaagsel", ontving hij in 1973 dé Reina Prinsen Geerligsprijs. Daarna volgden "Het Keurslijf' (1974), "Het Ruim" (1976) en "De Eend" (1979). Voor zijn bundel "Ik zoek het hier" (1981) ontving hij de Herman Gorter prijs. "Na de Nachttrein" dateert uit 1988. Op de omslag van deze bundel staat: Het antwoord op de vraag "wie ben ik?" levert iemand op die je niet Bent. De vraag "wie ben jij?" kan iemand op leveren die sterk lijkt op desteller van de vraag. Tussen de ikpersoon die we niet zijn en de ander die ons ontmaskert, bevindt zich het gebied van Na de nachttrein. Als toneelschrijver werd hij bekend met "Een sneeuw" (1983), een Indisch Fa miliestuk, dat ook in Amersfoort werd opgevoerd en zeer goede recensies kreeg. Veel succes oogstte hij met no velle "Een man van horen zeggen" (1984). Dit verhaal valt vooral op door het merkwaardige perspectief: het wordt namelijk verteld door een man, die al tien jaar dood is. Zijn bekendste essay "Denken is een lust" (1985) gaat over pornografie. Willem Jan Otten woont in Naarden en is getrouwd met de schrijfster/regisseu se Vonne van der Meer. Wie wil reserveren moet bellen: 033- 618865. Op donderdag 23 november om 20.00 uur houdt de vereniging "Nieuwe Baarnse School" haar buitengewone le denvergadering in het speellokaal van de NBS. De avond zal besteed worden aan de agendapunten zoals vermeld in de "Smutssmoes" van oktober. Agen dapunten op deze avond zijn o.m. be groting 1990 en NBS-beleid. Voor de leden van de vereniging is er tijd en ge legenheid tot het stellen van vragen. Op maandagmiddag 27 november or- ganiseerd het Comités "Vrouwen in de Bijstand" Soest/Soesterbereg een in formatiemiddag voor vrouwen met ABW-/en R WW-uitkeringen. Van 13.30 tot 15.30 uur zijn zij hiervoor aanwezig in het Int. Vrouwencentrum aan de Smitsweg. Voorlichting wordt gegeven over o.a. kwijtschelding belas ting, belastingteruggave en bijzondere bijstand. Wijkvereniging Overhees geeft zater dag 25 november een bingo-avond die om 20.00 uur begint. Een ieder is van harte welkom en er zijn prachtige prij zen te winnen. De entree kost voor leden en donateurs 5,~, voor niet leden 10,—.De bingo wordt gespeeld in dé Vijverhof, Klari net 39 in Soest. Op 24 september j.1. werd op een ge paste manier het tweede lustrum van de Dixi-diensten gevierd. Precies tien jaar geleden werd in Soest de eerste experi mentele jeugddienst in deze vorm ge houden. Schoorvoetend werd gestart in de Emmakerk. Een jeugddienst, maar dan anders dan anders: een vaste predi kant, een eigen koor en combo, eigen- -m tijdse woorden, moderne beelden. Een paar jaar geleden werd de Open Hof vaste plek van handeling. Er kwa men verschillende voorgangers en ko ren. Maar de boodschap bleef hetzelf de: geloven is niet achterhaald of ou derwets. Als mensen denken alleen voor zichzelf op de wereld te zijn, dat is achterhaald. Er is een opdracht iets te betekenen voor anderen en voor de we reld, voor de schepping. Elke tijd heeft zijn eigen woorden. In de Dixi-diensten wordt geprobeerd woor den en muziek te gebruiken die van daag de dag aanspreken. Door voor werpen die zichtbaar in de kerk aanwe zig zijn worden gesproken, woorden on dersteund. Dit seizoen staat "het li chaam" de kerk) centraal. De vorige dienst werd aandacht besteed aan "het hart en de longen" de kerkdienst, sa menkomst). Aankomende dienst wordt stilgestaan bij "de handen". Het thema is: "Hand erop"! Dominee H. van Heijst uit Soest, het jongeren koor Soesterveen en de voorberei dingscommissie zullen allemaal op een eigen wijze de handen uit de mouwen steken. Doe hetzelfde en kom zondag 26 november a.s. naar de Open Hof (hoek Dalweg-Veenbesstraat), 19.00 uur. Er wordt op u/je gewacht! Inlichtingen: Rolanda Kikkert, tel. 14479 (na 18.00 uur).

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1989 | | pagina 11