<Schuitemaketo an/IIC 'cwitmaJwu Feest blouse 99,- r anale/" Ned. Bach-Ensemble vrijdagavond met o.a. Weihnachtsoratorium in Oude Kerk Aanbieding van keukens Leerlingen-uitvoering van Muziekschool: op 19 december in de Vijverhof Chantelle Ten Cate Triumph r atiodor PAGINAIR WOENSDAG 13 DECEMBER 1989 SOESTER COURANT PAGINA 17 December-aanbieding I ABN-Soest sponsort concert Bewoners Hommel beklagen zich bij commissie KEUKENCENTRUM BOUWMARKT SOEST Gebouw aan Kerkplein krijgt opknapbeurt Kerstconcert Nederlands Motet- en Madrigaalkoor in de Oude Kerk worden geen 52155 -1 25 51 13463 - 5 34 39 2155 - 13480 aat 221 Tel. 033-634555 Fax 033 - 613504 rel. 03420 - 91591 SOESTERBERGSESTRAAT 49A SOEST - TEL. 02155-23584 Aanstaande vrijdagavond, 15 decem- i ber, vindt in de Oude Kerk aan de To renstraat een bijzonder concert plaats van het Nederlands Bach-Ensemble onder leiding van Krijn Koetsveld. Op het programma staan o.a. de vijfde cantate uit het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach en werken van Buxtehude, Handel, Sweelinck en Schütz. Het concert begint om 20.00 uur. Bachs Weihnachtsoratorium is waar schijnlijk het bekendste "kerstwerk" uit de muziekgeschiedenis. Het bestaat uit zes cantates, geschreven voor de kerke lijke feestdagen van Eerste Kerstdag tot Driekoningen. Maar ook andere com ponisten hebben prachtige kerstwerken geschreven, die helaas wat minder vaak worden uitgevoerd. De Nederlander Sweelinck compo neerde als sluitstuk van de Renaissance de bundel "Cantionae Sacrae", geeste lijke vocale werken die bedoeld waren voor stichtelijke bijeenkomsten in de huiselijke kring, en zeker niet voor de li turgie, die in die tijd van calvinistische versobering een aanzienlijke verarming had ondergaan. Schütz schreef voor de lutheraanse li turgische traditie. Zijn motetten dien den als uitleg van de Schrift en daarom nam hij zijn toevlucht tot zoveel moge lijk muzikale middelen. Buxtehude, bekend als organist met groot talent voor improvisatie, werd ook zeer gewaardeerd om zijn cantates en motetten, eenvoudiger en begrijpe lijker dan die van Bach. De piëtistische, soms bijna sentimentele tekst wordt ge dragen door de melodische en harmo nische omgeving. Langs de chronologische lijn van vroeg- naar laat-barok komt men vanzelf bij Bach. Het motet dat wordt uitgevoerd is geschreven voor een onbekende feeste lijke gelegenheid. De cantate is de vijfde uit het Weihnachtsoratorium, geschre ven voor de eerste zondag na Nieuw jaar. Programma Het programma van a.s. vrijdag ver meldt: - Sweelinck: motetten "Hodie Christus natus est" en "In illo tempore"; - Schütz: intermedium "Ehre sei Gott" en motet "Es ist erschienen"; - Handel: orgelconcert in Bes-groot opus 4 nr. 6: andante allegro, larghetto en allegro moderato; - Buxtehude: cantate "Das neugebore- ne Kindelein"; - Bach: motet "Lobet den Herrn" en cantate nr. V uit het Weihnachtsorato rium "Ehre sei dir,.Gott, gesungen". Als solisten treden op Pauline van der Werff, sopraan' José Lieshout, alt; Ge- raint Roberts, tenor; en Geert Smits, bas. Verder werken mee koor en orkest van het Nederlands Bach Ensemble o.l.v. Krijn Koetsveld. Sponsor Het concert is mede mogelijk gemaakt doordat de ABN-bank Soest optreedt als sponsor. De bank staat o.a. garant voor een tekort op de recette. Krijn Koetsveld; "De financiering van het NBE moet in feite uit alle hoeken en ga ten komen. We zijn blij dat de gemeente Soest onlangs weer een basissubsidie heeft toegekend, waardoor het ensem ble voor Soest behouden blijft. In ruil daarvoor brengen we in 1990 weer een aantal programma's in Soest, waar schijnlijk o.a. de Hohe Messe en na tuurlijk een kerstconcert." Ook de Joannes Passion staat volgend jaar weer op het programma, maar die wordt uit gevoerd in Amersfoort (St. Franciscus Xaverius), omdat die groter is dan de Oude Kerk. De ABN sponsort het NBE al sinds 1987 maar heeft dit jaar speciaal het kerstconcert onder haar hoede geno men. ABN-directeur L. Lohmann: "De bank ontwikkelt vooral landelijk spon sor-activiteiten op sportgebied, zoals het tennistoernooi, maar ook op cultu reel terrein. De ABN is o.a. sponsor van het cultureel jeugdpaspoort, en een evenement als dit sluit daar wel op aan. Cultuur is niet voor iedereen wegge legd, en we zijn blij dat we dat op deze manier mogelijk kunnen helpen ma ken." Volgens Koetsveld is cultuur op dit ho ge, professionele niveau niet meer mo gelijk zonder financiële ondersteuning van het bedrijfsleven. "De eerste tijd na de oorlog was er sprake van een nage noeg volledige subsidiëring van dit soort cultuur-uitingen. Toen het minder ging vroeg men zich terecht af; waarom zou dat overheid dat moeten betalen? Vroeger stonden componisten en musi ci ook altijd in dienst van degenen die economisch de toon aangaven." Binnen de perken Koetsveld heert er nooit een geheim van gemaakt niet zo gevoelig te zijn voor verhalen over cultuur met een grote C, van kunstenaars die zich arrogant op stelden tegenover sponsoring en daar niets van wilden weten. Zonder sponso ring zou het hoge niveau dat het NBE nastreeft zeker niet meer te realiseren zijn. "Het gaat immers om enorme be dragen. De recette is goed voor hooguit zo'n 30 a 40 procent van de totale kos ten, en dan blijven we als NBE echt nog binnen de perken, want als je ziet wat de overheid aan subsidie moet uitgeven voor bijvoorbeeld de opera in Amster dam, dan praat je toch wel over bedra gen van enkele honderden guldens per stoel." Het Bach-Ensemble en de ABN-bank "bijten" elkaar dan ook zeker niet. "In feite zijn we allebei dienstverlenend," aldus Koetsveld. "De mensen kunnen bij beide instellingen 'verrijkt' worden." Publiek kritischer De behoefte aan sponsoring is toegeno men, ook doordat de optredens steeds professioneler werden en het publiek steeds kritischer. "De mensen kunnen tegenwoordig veel meer kiezen dan vroeger. Als ze in hun eigen plaats naar iets gaan luisteren moet het wel héél goed zijn." Het NBE streeft voortdu rend naar een hoog niveau; de orkestle den en zangers zijn dan ook niet bij voorbaat zeker van hun plaats; voor el ke uitvoering worden, naast de vaste NBE-dirigent Krijn Koetsveld (l.) en ABN-direkteur L. Lohmann. kern, de uitvoerenden geselecteerd op basis van hun capaciteiten. "Maar als mensen bijzondere kwaliteiten blijken te hebben krijgen ze van ons ook een kans, want wij zoeken het niet per sé in grote namen," aldus Koetsveld. Daarbij streeft het NBE ernaar niet al leen het traditionele werk te brengen, maar ook het minder bekende. "Naast het bekende werk is er dan ook ruimte om eens wat grensverleggend bezig te zijn, waarvoor je de mensen enthousiast kunt maken." Liefhebbers van klassieke muziek kunnen aanstaande vrijdag avond hun hart ophalen. Kaarten a f 15,- (CJP/65 f 12,50) zijn nog verkrijgbaar bij H. Rademaker, Lange Brinkweg 62, tel. 10466. De bewoners van de Hommel in Over- hees beklaagden zich woensdagavond bij de commissie Bedrijven over het half afgemaakte kunstwerk in hun wijk. De betonnen 'vlindertrap' is al aanwezig, maar de geplande bronss culpturen zijn er nog steeds niet. De heer Klandermans van de afdeling groenbeheer deelde woensdagavond mee dat de kunstenares een ultimatum is gesteld. Ook zegde hij toe dat de tij delijk verwijderde kastanjeboom voor de kerst op zijn plaats zal staan. Wet houder Ries van Logtenstein beloofde de klachten van de bewoners met B en W te zullen bespreken. Zie de Soester Courant en Amersfoortse Courant van 20 december van 2e Kerstdag tot 30 december Veldweg 4 - Soest Telefoon 02155 -1 48 78 Meer dan 20 jaar keukenspecialist NEDERLANDSE^ Jr 'ERENIGING VAN^f UKt^ ALGEMENE VERENIGING Aanstaande dinsdagavond, 19 decem ber, vindt vanaf 19.00 uur in de grote zaal van de Vijverhof aan de Klarinet weer een uitvoering plaats door de (Soester) leerlingen van de Regionale Muziekschool. Op diverse instrumen ten, optredend in ensembles of indivi dueel, zorgen ze voor een boeiend en gevarieerd programma, dat zeker de moeite van het bekijken en beluisteren waard is. De toegang is gratis. Met deze uitvoering wordt nog eens on derstreept hoe volledig het "pakket" van de afdeling Soest van de Muziek school intussen is, aldus adjunct-direc teur Aletta Hekker van de RMA. Soest telt momenteel zo'n 500 leerlingen (waarvan ongeveer 50 "korpsleerlin gen" van PVO, Odeon, SMG en Ani- mato), en dan is er nog altijd een forse wachtlijst. Gelukkig is de gemeente be reid gevonden een aantal van de ergste knelpunten weg te nemen, en zo is er per 1 december een extra docent aange steld voor de dwarsfluitlessen: Hans Pieterse uit Amersfoort. Vooral de fluit is de laatste jaren een populair instru ment. Ook de saxofoon verheugt zich in groeiende belangstelling, maar dat kan goeddeels worden opgevangen door de huidige docenten. "Het gaat heel goed met de Muziek school," aldus Aletta Hekker. "Je ziet dat de belangstelling weer toeneemt. Dat is een landelijk trend, maar we zien hem ook in Soest. Het klimaat is gun stig. De Muziekschool heeft daarbij een pré: de kwaliteit is behouden en de 'out put' is hoog; de orkesten gooien hoge ogen en de omgeving is behoorlijk 'mu- ziek-minded'. Wachtlijsten De wachtlijsten vormen voorlopig dan ook het enige probleem voor de RM A- directie. "Dat blijft vervelend, want het gaat meestal om kinderen bij wie de motivatie om muziekles te nemen snel kan verdwijnen. Je moet in dat opzicht het ijzer kunnen smeden als het heet is." De leerlingen-uitvoering van aanstaan de dinsdag past in het plan van de RMA-directie om in Soest wat vaker "naar buiten te treden". Dat gebeurt in zekere zin als tegenprestatie voor het geschenk, dat de gemeente Soest de Muziekschool vorig jaar bij haar zilve ren jubileum gaf. De RMA mocht toen het overschot op de begroting 1988 zelf houden. Op het programma voor het komende jaar staan dan ook een aantal grotere en kleinere leerlingen-uitvoe ringen. 'Dekenkist' Het cadeau van de gemeente - wat neer komt op een bedrag van ca. 25.000 gul den - wordt goed besteed. Het gebouw van de RMA-Soest aan het Kerkplein krijgt een grondige onknapbeurt. Afge- -v ï:7T;:;v V' zien van enkele hoognodige verbeterin gen aan o.a. de verwarming wordt het gebouw ook akoestisch geschikter ge maakt. De geïsoleerde wanden van de twee "speelkamers" worden wegge haald - Aletta Hekker: "Je speelde daar als het ware in een soort dekenkist" - en in de kerstvakantie wordt het schilder werk aangepakt. "Het is een prachtig gebouw, en die injectie hadden we net nodig." Bij de "open dag" in het komende voor jaar zal de RMA de bevolking laten zien wat er allemaal veranderd is. Dat die open dag weer in het eigen gebouw, en niet in C-drie, wordt gehouden staat vast. De Muziekschool voelt weinig of niets voor het plan van C-drie om de school t.z.t. ook daar onder te brengen, samen met de bibliotheek, zodat C-drie kan uitgroeien tot een groot cultureel centrum annex theater. Niet naar C-drie Aletta Hekker: "Wij werden nogal overvallen door de plannen van C-drie. Er was geen overleg met ons geweest, alleen heel informeel. De lancering van dat plan kwam voor ons dan ook als een donderslag bij heldere hemel." Het ge bouw aan het Kerkplein bevalt de Mu ziekschool uitstekend. "Het voldoet heel goed, en we willen zeker niet weg. Het is een prachtig gebouw en boven dien is het heel goed bereikbaar." Aletta Hekker verwacht veel belang stelling voor de leerlingen-uitvoering in de Vijverhof, waar de jeugdige musici hun vaardigheden zullen tonen op o.a. dwarsfluit, klarinet, trompet, piano en elektronisch orgel. "Daar hebben we de ruimte, ook voor het publiek. We be ginnen vroeg en zijn om een uur of ne gen klaar. Dan kunnen de leerlingen, meestal nog jong, op tijd naar bed en hebben ook de bewoners niet te lang last van ons." Het gebouw aan het Kerkplein onder gaat intern een forse opknapbeurt. Klarinettisten van de RMA zullen ook op 19 december hun beste beentje voor zetten. Op donderdag 21-december a.s. om 20.15 uur zal het Nederlands Motet en Madrigaalkoor en Kerstconcert ge ven in de Oude Kerk te Soest. Mede werking aan dit concert zal worden verleend door de organist Piet Huls bos, de strijkersgroep van het Haar lems Bach Ensemble, aangevuld met de Hoboïsten Annemiek van Bolhuis en Elias van IJken. Solisten zijn, Jolanda de Heus, sopraan, Bernadette Bouthoorn, alt-mezzo, Paul van den Bemt, tenor en Tom Sol (bas-) bariton. De dirigent van het koor, Gerard van Amstel, heeft de algehele leiding. Het programma voor de pauze is geba seerd op het Engelse 'Festival of Les- sons and Carols' waarbij lied en gespro ken tekst elkaar steeds afwisselen. Voor het concert van het Nederlands Motet- en Madrigaalkoor is gekozen voor een afwisseling van Kerstliederen en instru mentale koraalvoorspelen, met als af sluiting een lofzang op Maria die zo'n centrale plaats heeft ingenomen in het Kerstgebeuren. De gekozen Christmas Carols komen uit een bundel die de Engelse compo nist John Rutter samen met David Will- cocks heeft samengesteld. Begonnen wordt met 'Once in royal David's city'. De andere Carols die ge zongen worden zijn: 'Christmas Night', 'O little town of Bethlehem' en 'Cradle song'. Na een instrumentaal werk van John Stanley, concerto nr. IV in C-mi- nor, door Het Haarlems Bach Ensem ble en organist Piet Hulsbos (die overi gens dirigent is van het Haarlems Bach Ensemble) volgt het Magnificat van W.A. Mozart. Na de pauze zal de messe nr. 4 in G-dur van Johann Sebastian Bach worden uit gevoerd, een korte mis, behorende tot de Lutherse traditie, die 'slechts' be staat uit het Kyrie en het Gloria. Bach gebruikte voor deze mis materiaal van reeds eerder gecomponeerde kerkcan- tates. Door de verandering van tekst waren wel enkele geringe aanpassingen noodzakelijk. Koor- en sologedeelten zijn aparte on derdelen, samengevoegd tot één werk met orkestbegeleiding. De wijze waarop het 'Gloria in excelsis Deo', gezongen door de hoge stemmen in het koor en ogenschijnlijk inspiratie bron voor later gecomponeerde Kerst liederen, wordt benadrukt heeft er toe bijgedragen dat deze mis in het Kerst programma is opgenomen. De solisten die aan die concert hun me dewerking verlenen zijn jonge mensen die aan het begin staan van hun carrière. De sopraan Jolanda de Heus is nog be zig met haar zangopleiding bij Marian- ne Blok en Peter Kooy aan het Conser vatorium in Hilversum. Zij zong o.a. bij het dubbelkwartet 'Ot- tovoci' en het symfonisch vrouwenkoor in de uitvoering van 'les trois nocturnes' van Debussy o.l.v. Ricardo Chailly. De alt-mezzo Bernadette Bouthoorn studeerde aan het Sweelinck Conserva torium te Amsterdam en het Rotter dams Conservatorium waar zij in 1987 haar diploma behaalde. Zij heeft gedurende de afgelopen jaren al vele malen solistische medewerking verleend aan diverse concerten onder de dirigenten Maarten Kooy, Albert de Klerk, Harold Lenselink e.a., en nam deel aan tal van buitenlandse concer treizen. De tenor Paul van den Bemt behaalde zijn akte docerend musicus en is thans in de eindfase van de studie uitvoerend musicus solozang aan het Koninklijk Conservatorium te 's Gravenhage. Hij volgde cursussen bij Kirkby, Hillier, Steward, Rooley en Kruisen. Naast so listische optredens in binnen- en bui tenland zingt hij in ensembles waaron der Die Deutsche Bachvocalisten, Col legium Vocale en la Chapelle Royale. Tom Sol, (bas-) bariton studeerde aan het Sweelinckconservatorium te Am sterdam en volgde naast de reguliere zangopleiding, de operaopleiding. Hij zong o.a. in opera's van Mozart, De bussy, Salieri en Offenbach en treedt in ternationaal op in zeer divers orato rium- en concertrepertoire. Hij werkte samen met verschillende he dendaagse muziekensembles en zong premières van werken van Dekker, Mil- haud en Goeyvaerts. Hij is als ass. zang verbonden aan het Sweelinck Conservatorium. Het Nederlands Motet- en Madrigaal koor, dat in 1948 werd opgericht te Soest, zingt behalve motetten (geeste lijke liederen) en madrigalen (wereldlij ke liederen) ook grote werken. Het koor dat tot nu toe optrad in tradi tionele, uniforme koorkleding, zal tij dens het kerstconcert gekleed gaan in nieuwe, persoonlijker kleding. Het koor staat sinds 1986 onder direk- tie van Gerard van Amstel. Hij studeerde koordirektie bij Jan Pas veer aan het Sweelinck Conservato rium in Amsterdam en volgde daar te vens de bijvakken zang en orkestdirek- tie. Naast vakleerkracht muziek in het ba sisonderwijs is hij dirigent van een drie tal koren. Van het Haarlems Bach Ensemble, dat bestaat uit köor en orkest, is tijdens dit concert alleen de 12 leden tellende strij kersgroep aanwezig. Zij begeleiden het koor tijdens het Magnificat van W.A. Mozart en de Messe in G-dur van J.S. Bach. Tevens spelen zij nog een werkje van John Stanley. Sinds 1987 wordt het ensemble geleid door Piet Hulsbos. Piet Hulsbos studeerde orgel en koordi rektie resp. bij Albert de Klerk en Jan Pasveer aan het Sweelinck Conservato rium te Arnhem. Hij is werkzaam als organist (o.a. bij het Westerkerkkoor te Amsterdam) en di rigent, en als docent voorbereidende Dirigent Gerard van A mstel tijdens de repetitie met het koor. vakopleiding en orgel op de muziek school Zaanstreek, Hij was tweede prijswinnaar van het César Frank Concours te Haarlem in 1982. Hij begeleidde het Nederlands Motet en Madrigaalkoor al tijdens eerdere uit voeringen, n.1. het Requiem van Duru- flé en de mis in D van Antonin Dvorak. Kaarten voor dit concert a f 10,- en voor C.J.P./65+ f 8,- zijn verkrijgbaar bij de leden van het koor, bij de ingang van de kerk en bij de volgende voorverkoopa dressen: De Gouden Snaar, Steenhoff- straat 13a-15, Soest, Muziekhandel Nijkamp, Laanstraat 109, Baarn. SOESTERBERGSESTRAAT 49A SOEST - TEL. 02155-23584 j

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1989 | | pagina 17