Waarborg voor goede service
Laanstraat 82,
Soest,
02155-21719.
huttenkAse
GEBRADEN
ROSBIEF
MEERGRANEN
VLOERBROOD
KIPFILET
NA DRIE JAAR
IS HET HOOG TIJD VOOR EEN ECHT FEEST.
DUOTAART 7 A C
SUPER SPAANSE
NAVELSINAASAPPELEN
Voorsprong
maatwerk,
smeeing lease
TIJDELIJK EXTRA AANTREKKELIJK INRUILAANBOD OP ELKE DUITSE AUTO BIJ VAN DOORN
Mensen waar je wat
aan hebt, dichtbij en
altijd bereikbaar.
SOKS'?
STILLE
OMGANG
Heeft u onze folder
niet ontvangen?
Er ligt er altijd één voor u klaar
bij de tabakscorner,
bakje a 200 gram
100 gram
ca 800 gram
net a ca 2 kilo
uit onze ambachtelijke slagerij:
KILO
Hierbij een pakje DATIC
voor bakken en braden I Iv
uit onze gebaksafdeling:
MOKKA/SLAGROOMR M'Wm
Echt Weer Iets Voor Seat
uit onze€tt{23 folder
En omdat wij Duitse kwaliteit op z'n waarde weten te
schatten zijn we bereid daar tijdelijk meer dan de gangbare prijs
voor te bieden. Bovendien kunt u nu rijden en hoeft u pas over een
half jaar te betalen. Een financiering die u niets kost.
AUTO VAN DOORN BV
Koningsweg 14, Soest.
Tel.: 02155 - 13227
Amsterdamseweg 19,
Amersfoort
Tel.: 033-635535
SOESTER COURANT
WOENSDAG 27 FEBRU
door Arie
"«"uemw
WOENSDAG 27 FEBRUARI 1991
2.39
2.79
Over veertien dagen is het weer zover
In het holst van de nacht zullen er ui
i Soest touringcars vertrekken me
daarin vrouwen en mannen uit Hoog
land, Hooglanderveen, Soest en Soest
dijk. Doel van de nachtelijke reis is eer
bezoek aan de Amsterdamse binnen
stad, waar volgens een jarenlange tra
ditie de Stille Omgang wordt gelopen
Stille Omgang, nooit van gehoord?
Kan gebeuren.
De Stille Omgang was jarenlang eer
typisch roomse aangelegenheid, waar
aan desondanks geen pij of toog te pa;
kwam.
I Het gebeuren is gebaseerd op een vro-
j me legende, die zich omstreeks 134f
i in Amsterdam zou hebben afgespeeld
Een legende die in 1885 weer tot lever
I kwam. Initiatiefnemers waren Am
j sterdamse burgers waarvan werd ver-
1 ondersteld dat ze door een "room!
1 sausje" waren gehaald. In feite warer
1 het nuchtere mensen en gelovigen di<
c aanhikten tegen de pathos, dikdoene
1 righeid en barok van hun kerk in dit
1 Mannen, die zich beter thuis voelder
1 in schuilkerken dan in kathedralen
I Progressieve Amsterdamse dwarslig
I gers uit de 19e eeuw. Zij wilden d<
l kerk uit, in plaats van erin. Stille Om
gang, in wezen niets anders dan heili
I ging van de plaatsen waar de boterhan
1 werd verdiend, of waar men dingcr
I deed die door kerk en maatschappi
1 niet waren toegestaan.
Het berust dan ook niet op toeval da
de omgeving van de Kalverstraat, Ne;
1 en Prins Hendrikkade heel wa
"1 schoenzolen van bedevaartganger
1 heeft versleten.
1 Wie eenmaal een Stille Omgang heef
I gelopen zit er niet zelden levenslan;
aan vast. Een stille tocht die, als per
I soonlijke of wereldproblemen om ge
bed vragen, veel belangstelling trekt.
Het is meelopen in een lange, zwijgen
de stoet. Een ieder met zijn eigen ge
beden en gedachten, terwijl de benei
moe worden en de magen knorren. E
wordt gebeden zonder dat de ogei
worden gesloten, zonder dat woordei
worden gehoord. Alleen de echo vai
stenen laat zich horen. Een collectie
beroep op de Schepper van alle men
sen, zonder bal na.
Het is onbewijsbaar, maar als de Stilh
Omgang niet zou hebben bestaan dai
- had zij in deze tijd kunnen worden uit
w gevonden. Het is een samenkomst vai
mensen die niets met het knip- ei
knutselwerk van hedendaagse geïoofs
vernieuwers van doen heeft.
Het is overigens hoogst merkwaardij
dat de deelnemers aan deze stille toch
nooit wakker hebben gelegen van di
vraag of de legende, beter bekend al
het "mirakel van Amsterdam", weten
schappelijk en kerkelijk aantoonbaa
te maken is. Hun opvatting daarove
krijgt slechts gestalte in een stil ei
nachtelijk gebed.
De Stille Omgang heeft de groti
schoonmaak der geloofsvernieuwer
indrukwekkend overleefd. Het is eei
gebeuren dat zich evenwel aanpast aai
andere ontwikkelingen in de samenle
ving. Zoals gezegd, vroeger voorbe
houden aan roomsen, slechts toegan
kelijk voor mannen. Vandaag binnei
het bereik van iedere volwassene
rooms, katholiek, protestant, jood
moslim, levend vanuit de bijbel of d'
koran. De Stille Omgang, een in prin
cipe ongeorganiseerde happening vai
en voor gelovigen, die ieder voor ziel
en samen op deze ongewone wijze iet
te vragen en veel te bidden hebben.
De Stille Omgang 1991 staat in het te
ken van de verschrikkingen van d
Golfoorlog en de ontwikkelingen di
zullen volgen na een wapenstilstand
Mannen en vrouwen worden in d
nacht van 16 op 17 niaart aanstaand
in Amsterdam op weg gestuurd m<
het gebedsmotto: "DAT HET LA
WAAI VERSTOMT EN GOD T
HOREN IS".
Zo u met Arie van mening bent d:
een gebed om vrede de enige uitweg
om de wereld er anders uit te laten zie
dan kan Amsterdam in 1991 een o[
stap- c.q. vertrekplaats zijn.
Het is maar dat u 't weet.
ARIE WANDELAA
P.S. Elders in deze Soester Courai
meer bijzonderheden over de aar
staande Stille Omgang.
13.98
Heb je eenmaal een Duitse auto gereden dan wil je daarna
alleen nog in een even degelijke en technisch perfecte auto rijden.
Tuurlijk. maar of die dan ook meteen maar Duits moet zijn... ach
je wilt eigenlijk ook wel wat Spaans temperament en een stijlvolle
vormgeving. Mag het even?
Dan is er eigenlijk alleen de Seat Ibiza. Comfort dat bepaald
niet met de franse slag is aangemeten. Ontwerp van Giugiaro. En wat
de techniek betreft: Motor System Porsche en Bosch multipoint
injectie. Angenehm!
Mocht u flink wat geld willen besparen, dan is het al
helemaal duidelijk. Een nieuwe Ibiza kost nu eenmaal minder dan
een nieuwe vergelijkbare auto.
Overigens is Seat onderdeel van de Volkswagen Groep, wat
op zich al veel zegt over onder andere de restwaarde van een Seat.
Kortom, Spaans temperament, Frans comfort, Duitse
kwaliteit. Europees design. Seat is dus niet voor niets één van de
snelst groeiende merken.
Als u daar met een gezonde portie Hollandse nuchterheid
naar kijkt, maakt u meteen een proefrit in een Seat Marbella
(v.a. fl. 12.695,-), Ibiza (v.a. fl. 17.495,-) of Malaga (v.a. fl. 21.595,-),
Want dat is bij ons zo geregeld.
Volkswagen Groep