il
WAARHEEN
u OOK RIJDT
cruzhocK
Verdwenen
Soest
Soest bakermat van nieuwe richting
in moderne dichtkunst...?
Balletstudio Nandine Redeker sluit
eerste jaar met groot succes af
WOENSDAG 26 JUNI 1991
Opgericht tijdens saaie wiskundeles
SOESTER COURANT
PAGINA 14
Dichtbundel
ook te koop
TELEFOON 02155 - 2 14 33
De beweging van '90
Belangstelling maakt twee voorstellingen nodig
Spullenhulp
U, DIE DUBBELZICHT- OF PRO
GRESSIEVE GLAZEN DRAAGT, DUS
MÉT OF ZONDER "DAT LIJNTJE",
ZORG DAT ER OP REIS OF MET
VAKANTIE, NAAR UW WERK OF EEN
VISITE, ALTIJD EEN RESERVE BRIL
IN UW AUTOKASTJE LIGT.
OOK UW BRIL KAN EEN ONGELUKJE
OVERKOMEN MET ALS GEVOLG:
LEESPROBLEMEN, NIET KUNNEN
GENIETEN VAN DE OMGEVING
EN U BENT MOGELIJK EEN
GEVAAR OP DE WEG. IN ZWIT-
SERLAND IS EEN RESERVEBRIL IN
DE AUTO REEDS VERPLICHT.
Verdwenen Soest hervonden
Automobilist mist
bocht in straat
Meisje raakt na
val bewusteloos
Baarnse raakt in
Soest geld kwijt
'Pickpocket'
Expositie
lans Kantebeen
Wie wat te zeggen heeft
doet dat in de
Soester Courant
lliifiSS
Museum Oud Soest
"U kan bekeeren". Dat is het motto
waarmee het Soester dichters-
genootschap "De Beweging van '90"
zichzelf in de openbaarheid presen
teert. Of deze parafrase van Bredero's
beroemde uitspraak - "het kan ver-
keeren" - net zo gevleugeld zal wor
den staat nog te bezien;.de leden van
het genootschap gaan zelf in elk geval
nauwelijks gebukt onder twijfels over
het gehalte van hun poëtische kwali
teiten.
Soest is wellicht de bakermat van een
nieuwe richting in de moderne dicht
kunst. Weliswaar moet nog blijken of
de voortbrengselen van het genoot
schap zoveel "eeuwigheidswaarde" be
zitten dat ze gerekend gaan worden tot
de officiële Nederlandse letterkunde -
wie bepaalt daarvan trouwens de gren
zen? - maar de eerste successen zijn wat
dat betreft al binnen: de beide tot nu toe
gepubliceerde bundels werden tijdens
de literatuurexamens zowel vorig jaar
als dit jaar op het Baarnsch Lyceum ge
accepteerd voor de "lijst". En dat zegt
toch wel wat.
Daar, op het Baarnsch Lyceum, werd
ook de basis gelegd voor wat volgens de
leden intussen een redelijk bloeiend ge
nootschap is. Om precies te zijn werd de
"beweging" - een "uit de hand gelopen
grap", zoals de dichters toegeven - ge
boren tijdens een saaie wiskundeles.
Drie leerlingen van 6-VWO: Carl Tijs-
sen, Sydney de Koning en Daniël van
der Ree mogen beschouwd worden als
de grondleggers; (toen nog) 5-VWO-er
Remco Craenen voegde zich later bij
het gezelschap. Hij heeft onlangs eind
examen gedaan, de andere drie stude
ren inmiddels elders.
Literaire revolutie
"Er is ontsproten, als een crocus in het
vooq'aar, op deze school eene nieuwe li
teraire beweging. Opvallend, boven al
het het oude uittorenend, gericht naar
de nieuwe tijd, de jaren '90. De bewe
ging van '90 zal groot worden, mijn
waarde lyceïsten; u zal er tijdens uw
aards bestaan mee doordrongen wor
den. U zal er uw gehele leven trots op
zijn op de school te hebben gezeten
waar de beweging een begin gemaakt
heeft met de literaire revolutie."
Deze ietwat pretentieuze inleiding -
ook volgens de literatoren zelf nogal ar
rogant gesteld - stond in februari 1990
te lezen in "Animo", de schoolkrant
van het Baarnsch Lyceum, waarmee de
geboorte van het dichtersgenootschap
werd aangekondigd. De initiatiefne
mers prezen zichzelf alvast maar de he
mel in en schroomden niet voor verge
lijkingen met Gorter, Perk en Kloos, de
"tachtigers" die eind vórige eeuw voor
de vernieuwing van de vaderlandse lite
ratuur zorgden.
Het viertal sierde zich vanaf het begin
met "noms de plume" als D.C. Eggen-
huysen (Craenen), R.L. Stevens (De
Koning), D.A. Romeo, na een zelfge
kozen literaire dood opgevolgd door
M. J. Dijksterhuis (Van der Ree) en T. P.
Carerah (Thijssen). De eerste bundel -
"Verzen" - verscheen in een zeer be
perkte oplage in april van dat jaar. Het
De dichtbundels van het Soester
dichtgenootschap "De beweging
van '90" zijn gepubliceerd in kleine
oplagen, voor de fijnproevers, zoge
zegd. "Verzen" verscheen in een op
laag van vijf exemplaren: vier voor
de dichters zelf, een voor hun leraar
Nederlands. De tweede bundel
("October") kende al een grotere af
zet; er zijn inmiddels 19 exemplaren
verspreid. Wie belangstelling heeft,
kan van "October" nog een bundel
bestellen (f 12,50), via tel. 15478 in
Soest.
"De Beweging van '90" is - ondanks het
alom tastbare doodsverlangen - spring
levend. De leden van het genootschap
ontmoeten elkaar intussen niet meer zo
frequent, maar achter de schermen
wordt hard gewerkt. Dat moet dan tus
sen de studie door, want inmiddels is
het viertal uitgezwermd naar diverse
plaatsen van hoger onderwijs. De Ko
ning is in opleiding voor piloot, Thijssen
studeert informatica in Delft en Van der
Ree doet economie in Amsterdam.
Craenen volgt hem in september. De
dichters hebben dus zoveel tijd niet
meer, maar niemand twijfelt eraan of
"de negentigers" zullen ook in de toe
komst van zich laten horen...
omslag is versierd met een foto van het
poëten-kwartet bij de Naald, een pas
send symbool van Hollands glorie...
Mortalisme
Die eerste bundel - niet erg samenhan
gend, vinden de dichters achteraf -
geurde al volop naar droefenis, treurig
heid, ellende en regelrecht doodsver
langen in verschillende variaties, maar
in de tweede - "October", met een
knipoog naar Gorters "Mei" - is de
dood onmiskenbaar het centrale thema
geworden. Daarin krijgt het "morta
lisme" een soort handelsmerk van de
beweging, definitief gestalte. Inspiratie
ontleenden de negentigers o.a. aan "De
Wandelaar", het beroemde gedicht van
Martinus Nijhoff, en aan de vroegge-
storven zanger Jan Curtis (van "Jay Di-
vision"), die destijds vrijwillig de dood
koos.
"Verzen" was op het Baarnsch Lyceum
meteen een succes. De meeste leerlin
gen vonden het allemaal nogal belache
lijk, maar de docenten waren behoorlijk
enthousiast. De drie examinandi voeg
den het als extra-boek aan hun lijst toe,,
het jaar daarop werden zowel "Verzen"
als "October" (dat in november '90 ver
scheen) toegelaten. Inmiddels wordt
hard gewerkt aan de totstandkoming
van de derde bundel, die "Incubatie"
gaat heten en waarin volgens de dich
ters het doodsthema wel nagenoeg ver
laten zal worden en vooral abstracte ge
dichten zullen worden opgenomen.
Welke plaats "De Beweging van '90"
zich toedicht te midden van de hoofd
stromen van de Nederlandse literatuur
geschiedenis en haar vertegenwoordi
gers, blijkt vooral uit het gelijknamige
STEENHOFFSTRAAT 53 - SOEST
De vier leden van de genootschap bij
de Naald op de grens van Soest en
Baarn.
gedicht dat van de hand van D.C. Eg-
genhuyzen in "Verzen" werd opgeno
men:
Als wij met Onze maten meten
Vallen de eighties uit de boot
Een tijd gekwetst door ledigheid
Waaruit niets waardevols ontsproot
Eindjaren '10 schoot van Ostaijen
Met zijn bundels in de roos
Helaas stierf hij een vroege dood
Zijn werk is echter tijdeloos
Martinus Nijhoff schreef destijds
Zijn meesterwerk 'De Wandelaar'
Hij heeft ons eindeloos ontroerd
Ons werk rust ook op zijn pilaar
De jaren '20 brachten Bloem
Hij schreef ons van het vreemd geluk
Zijn leven is voorgoed voorbij
Maar 'het Verlangengaat nooit stuk
In '31 Brak met 'Afvaart'
Gerrit Achterberg door
Hij krijgt óns aller sympathie
En heeft bij Ons een schreefje voor
'Aartsengelen slachten den hemel
rood'
Ging erin bij ons als koek
En zijn verzamelde gedichten
Is voor Ons een bijbelboek
Na Achterberg volgt Lucebert
De vijand van het Intellect
Als keizer van de Vijftigers
Heeft hij de aandacht zeer gewekt
Met Lucebert sloten wij af
Een produktieve dichterstijd
Zij heeft een halve eeuw geduurd
En bood een ieder kwaliteit
De sixties brachten weinig voort
De jaren '70 evenmin
De eighties waren echter nog
Het allerminst naar Onze zin
Het kind van onvree is geboren
Als dochter van een verloren tijd
'Beweging van '90' is haar naam
Ze brengt U enkel zaligheid
Een nieuwe stroming zogezegd
Een bruisend dichterscollectief
Gevrijwaard van vergank'lijkheid
Hartstochtelijk en expressief
Nu civilisten, deinst niet terug
Maar voelt U.sterk in Uw bestaan
Door in 't elan van 't Mortalisme
De Roaring Nineties in te gaan
Niet één, maar twee voorstellingen
waren er afgelopen zaterdag nodig
voor de uitvoering waarmee de leer
lingen van Balletstudio Nandine Re
deker het eerste jaar afsloten. Door de
grote toeloop konden niet alle belang
stellenden tegelijk in de theaterzaal
van Artishock terecht. De wachtenden
werden in de bar onthaald op een kop
je koffie en ondergingen hun lot zon
der mopperen.
De balletleerlingen zagen er in hun zeer
verzorgde kostuums prachtig uit, maar
de complimenten waren vooral ver
diend voor hun ontspannen en expres
sieve dansen. Dat is volgens Nandine
Redeker ook het belangrijkste: "Dan
sen is iets vertellen met je lichaam en je
gezicht. Uiteraard is daarvoor een
goede basistechniek nodig; bij Ballet
studio Nandine Redeker is die geba
seerd op het systeem van de Royal Aca-
demy of Dancing.
Na afloop van de twee voorstellingen
kregen alle kinderen een roos en uit
handen van Artishocks Pieter Henke -
diq de zorg voor de koffie en de zaal
vrijwillig op zich had genomen - nog
een ijsje toe. Uiteraard werd de hulde
kracht bijgezet met overvloedige bos
sen bloemen.
"Balletjuf" Nandine Redeker kon vol
trots terugzien op het optreden van
haar leerlingen, die nog maar één jaar
De ballerina's van Nandine Redeker
zetten in Artishock hun beste beentje
voor.
Foto: Herman van Dam
les hadden gehad - sommigen zelfs niet
meer dan drie maanden - maar allemaal
een knappe prestatie hadden geleverd.
De balletstudio gaat de lessen in het
nieuwe seizoen, dat in september van
start gaat, uitbreiden. Er is dan plaats
voor kinderen vanaf 4 jaar, maar ook
voor volwassenen. Als er genoeg be
langstelling voor is vordt ook vrije ex
pressie voor kinderen in het program
ma opgenomen. Meer informatie: tel.
11346 in Soest (na 5 augustus).
Kringloopcentrum
Parallelweg 7
tel. 18730
Openingsuren:
Donderdagavond 19.00-21.00 uur
Zaterdagmorgen 10.00-12.00 uur
Spullen brengen:
Donderdag 9.00-12.00 uur
en tijdens openingsuren
Spullen ophalen:
(grotere hoeveelheden)
Alleen op donderdagochtend
na telefonische afspraak
speciaal optiek
winkelkring van weedestraat - soest tel. 17120
Een 33-jarige Soester miste zaterdag
morgen om omstreeks half vier een
bocht in de Clemensstraat. De man
kwam terecht in de berm. Daar botste
hij, rijdend in de richting van de Ko
ningsweg, tegen een hek, waarna de wa
gen tot stilstand kwam. De auto werd
beschadigd, maar de bestuurder bleef
ongedeerd.
Na een val met haar fiets is een meisje
uit Soest 114) zaterdag buiten bewust
zijn geraakt. Ze werd naar ziekenhuis
de Lichtenberg in Amersfoort gebracht.
De politie vermoedt dat ze viel, doordat
een loshangend spatbord tussen de spa
ken van haar wiel kwam. Het ongeluk
gebeurde rond één uur 's middags op de
Beukenlaan.
Een Baarnse vrouw heeft een bezoek
aan C-drie in Soest duur moeten beko
pen. In het cultureel creatief centrum
aan de Willaertstraat werd haar tas ge
stolen.
Ze raakte niet alleen haar tas kwijt,
maar ook een geldbedrag van 150 gul
den. De dief werd bovendien een bank-
pasje en twee cheques rijker, alsmede
het rijbewijs en diverse andere persoon
lijke bescheiden van de vrouw. Een
sleutelbos die in de tas zat, werd later op
de dag teruggevonden op de Kornet.
Verschillende reacties hebben we ge
kregen op de foto van de zes mensen die
in een bosachtige omgeving zaten te po
seren - dank, dank. We kunnen u nu dan
ook vertellen wie ze waren: het onder
wijzend personeel van de (christelijke)
Insingerschool in Hees.
Helemaal links, zoals u er tegenaan
kijkt, zit de heer Frederiks, het hoofd
van de school, en de dame rechtsvoor
was zijn vrouw. Naast de heer Frederiks
zag u de heer Zijderveld, onderwijzer,
met daarnaast het echtpaar Feringa. En
nummer zes, de jonge vrouw links voor
aan, was mej. Suze van Westen, ook een
onderwijskracht.
De foto moet omstreeks 1929 zijn geno
men en waar het was, kan waarschijnlijk
niemand meer vertellen, maar gezien de
ligging van de school zou het wel eens
de Paltz kunnen zijn.
Alweer een brokje oud-Soest dat - met
uw hulp - en stukje naderbij is geko
men!
De Vereniging Artishock, Sleenhoffstraat 46,
Soest, tel. 02155-19S77, stelt zich als doel een
bijdrage te leveren aan het sociaal-culturele le
ven in Soest. Door je op te geven als lid steun je
de doelstellingen van de vereniging en geniet je
de voordelen van het lidmaatschap. De kosten
bedragen f 54,- per jaar; voor jongeren t/m 23
jaar en personen die tot dezelfde huishouding be
horen f 27,- per jaar. Kontaktadres ledenadmini
stratie: Parklaan 98,3765 GK Soest, tel. 12689.
Donderdag 27 juni:
De eerste beelden van de film 'Pickpoc
ket' waarschuwen degenen die mis
schien allene maar op de titel zijn afge
komen. In beeld verschijnt de tekst 'C,e
film n'est pas du style policier' (Dit is
geen politiefilm). Nee, de film is veel
meer. Het is een liefdesverhaal met om
wegen, een psychologisch drama zon
der psychologische achtergronden, een
Dostojevski-verfilming, een ode aan
het lichaam en aan het zakkenrollen,
een verhaal over zonde en boete, over
volwassen worden en initiatie.
Michel, een student uit Parijs, besluit
zakkenroller te worden. Hij heeft al wat
geoefend, maar wordt gegrepen bij zijn
eerste poging op de renbaan. Omdat de
politie niets kan bewijzen,wordt hij
weer vrijgelaten, maar een inspecteur
blijft hem in gaten houden. In een café
raakt Michel met de inspecteur in ge
sprek en hij ontvouwt zijn theorie: su
perieure mensen moeten de vrijheid
lebben de wet te overtreden als hun
ontwikkeling dat vereist. De schade aan
onbeduidende burgers wordt ruim
schoots gecompenseerd door het nut
voorde maatschappij van de superieure
eigenschappen. De inspecteur vindt de
theorie interessant, maar stelt de nuch
tere vraag: wWe voelt zich niet supe
rieur aan anderen?
Michel gaat doormet zakkenrollen. Hij
komt in contact met een collega van wie
hij veel leert en met wie hij een duo
vormt. Stations en metro's vormen hun
geliefde arbeidsterrein. Michel heeft
een zieke moeder die verpleegd wordt
door het buurmeisje Jeanne. Deze
Jeanne houdt van Michel maar hij be
seft het niet...
Dostojevksi
Veel situaties en dialogen in 'Pickpoc
ket' zijn rechtstreeks overgenomen uit
Dostojevski's 'Schuld en Boete' ('Mis
daad en Straf). De genoemde superio-
riteits-theorie bijvoorbeeld, of de ver
houding tussen dader en politie-inspec-
teur. Zelfs het einde, dat min of meer
'happy' genoemd kan worden, lijkt op
dat van 'Schulz en Boete'.
De Parijse correspondent van de
Volkskrant schreef in 1960 een artikel,
over 'Pickpocket', waarin hij vertelde
de film gezien te hebben tijdens een
zondagmiddagmatinee met een zaal vol
rumoerig tienerpubliek, dat duidelijk
bij de verkeerde film zat. Maar zelfs zij
werden stil als op het scherm de tech
niek van het zakkenrollen werd gede
monstreerd. De scène is een wonder
van filmmontage, een ballet van vingers
die ongemerkt andermans zakken in-
en uitgaan, ondersteund door muziek
van de 17de-eeuwse componist Lulli.
Aanvang: 20.30 uur
Entree: f 6,-; CJP/Pas-65 f 5,-
Reserveren mogelijk vanaf 19.30 uur.
Gedurende de maand juni exposeert de
Soester fotograaf Hans Kantebeen in
Artishock. Op de expositie zijn talrijke
fraaie portretfoto's te bezichtigen. De
expositie kan gedurende alle activitei
ten in Artishock worden bezocht. De
toegang is gratis.
Aan het begin van deze eeuw telde
Nederland zo'n vijf miljoen inwo
ners - nu zijn het er ruim drie maal
zoveel.
Voor de gemeente Soest'was de groei
nog veel sterker: van rond 5000 in
woners in 1900 tot over de 40.000
nu.
Veel van wat toen landbouwgrond
was, of woeste grond, is inmiddels in
de bebouwde kom komen te liggen.
Vergezichten zijn verdwenen, maar
ook veel van de woningen van toen
staan er niet meer, om van de men
sen van toen - die toch óók een bepa
lend deel van het dorp waren - nog
niet spreken.
Museum Oud Soest aan de Steen-
hoffstraat stelt regelmatig voorwer
pen uit voorbije tijden ten toon, heeft
meestal ook speciale exposities.
Prentencabinet/Foto Astra bezit
een grote verzameling foto's van het
vroegere Soest, en ook het gemeèn-
te-archief heeft tot doel de herinne
ring aan het verleden niet verloren te
doen gaan. Met name de foto's van
deze drie instellingen geven een tref
fend beeld van hoe het er hier vroe
ger uit zag. Helaas blijkt echter bij in
ventarisatie van de foto's, dat niet al
tijd precies bekend is wat de foto
voorstelt.Door publikatie in de
Soester Courant willen we de hulp
van de lezers inroepen de ontbreken
de gegevehs aan te vullen. Daarom
zal de komende weken steeds een
oude Soester foto op deze plek wor
den afgedrukt, met wat er (eventu
eel) over bekend is, in de hoop dat er
lezers zijn die er meer licht over kun
nen laten schijnen. Voor de toe
komst zal het ook mogelijk zijn dat
lezers foto's opsturen waarvan ze
niet zeker zijn waar het precies om
gaat.Uiteraard zal in een volgende
editie bekend worden gemaakt wel
ke informatie er bij de Soester Cou
rant isjrinnengekomen^
We beloven het u, zo'n grote groep als
twee weken geleden zullen we u niet
meer voorschotelen - daar is geen be
ginnen aan, zoals verschillende lezers
ons hebben
voorgehouden. Daarom nu maar een
foto waarbij het meer om twee namen
gaat - tenzij u natuurlijk weet hoe het
paard heette!
Het moet in 1938 zijn gewest, en waar
het precies was is wellicht niet zo inte
ressant. Gezien de versieringen, moet
het een bijzondere gelegenheid zijn ge
weest en het is mogelijk dat het toén al
een beetje historie was. Hoe dan ook:
Wie kan ons vertellen wie die twee men
sen zijn en wat de bijzondere gelegen
heid was? Zoals steeds: gaarne uw reac
ties, eventueel telefonisch, bij Boris
Berkhout, tel. 16372 in Soest.
Lezers die de ontbrekende infor
matie over de foto hebben, gezich
ten herkennen worden uitgenodigd
ons dat te laten weten, onder het
motto "Verdwenen Soest", Soester
Courant, Postbus 57, 3760 AB
Soest. Bij voorbaat dank voor de
medewerking!