Verdwenen Soest 22?° K 'wMêêM Museum °ud Soest Verdwenen Soest hervonden 1 jÖPSÖËST Trouwen weer populair PROGRAMMA- overzicht Historie landgoed De Paltz Bflnio^w WOENSDAG 15 JULI 1992 SOESTER COURANT Rondje Soest KRUIDENIERS IN SOEST Weer minder leerlingen in basisonderwijs .;j\ i'gSfè |Jp': PAGINA 10 Koelewijn Soest Monumentaal vande ven Country door Arie Wandelaar Wat Soest in politiek opzicht ook tot een verrukkelijke en spraakmakende gemeente maakt is het hardnekkige misverstand dat wij, ook over zaken waarover geen verantwoord inzicht bestaat, moeten spreken en beslissen. De ai of niet vestiging van heer Heijn, in nieuwe stijl, aan de Van Weede- straat, Koninginnelaan of elders in het dorp dus. Achttien jaar handelt het nu al over de vraag: de nieuwe, aangepaste Heijn komt er wel of niet. Achttien jaar lang krijgen sommige van onze politieke vertegenwoordigers in college en raad bij het horen en uitspreken van de naam Albert Heijn een heel onregel matige ademhaling. Wat dit onder werp betreft leven we in een dorp waar politieke breukvlakken als een net werk van schedelbasisfracturen voor komen. Het politieke spel rond de Zaanse grutter is er een van zoals de wind waait, waait mijn jasje en kent een ni veau waartegen klassevertegenwoor digers van de eerste de beste school binnen het voortgezet onderwijs zou den protesteren. Model voor het naar alle windrichtin gen wapperende jasje is de gemeente lijke penningmeester, CDA-wethou- der Jan Menne. Met iets wat op een pokerface zou kunnen lijken hield hij geruime tijd vol van de Soester middenstand brede steun te ontvangen voor het winkelbe- leid dat een meerderheid van B en W in de Structuurvisie heeft vastgelegd. Brede steun, die zich bij nader inzien evenwel beperkte tot supermarkton- dernemers Super van Doorn en Ge- mar. Begrijpelijk, want zij zijn om be grijpelijke redenen de laatsten die ver groting van het marktaandeel van Al- bert Heijn toejuichen. De invulling van het resterende deel van de brede steun is volledig in tegen stelling tot hetgeen de wethouder sug gereerde. Het wegblijven van een Al- bert Heijn nieuwe stijl in de Van Wee- destraat wordt door de belangengroep van winkeliers aldaar als een regel rechte ramp gezien, het aanvaarden van het door het college geformuleer de winkelbeleid als "een grafrede voor het winkelgebied Van Weedestraat". Evenmin applaus voor de zienswijze van wethoptier Jan Menne en zijn col lega's vanuit het winkelgebied Hartje- Zuid. Jan Wessels, woordvoerder van de winkelkring Hartje-Zuid, liet we ten dat wat de gemeente met Albert Heijn aan de Van Weedestraat wil niet kan. Voeg daaraan toe de op deskun digheid beruste aanbevelingen van vakbekwame experts, die stuk voor stuk dit onderdeel van het Soester winkelbeleid afwijzen, en iedere grond voor het begrip "brede steun" die de wethouder etaleerde is verdwe nen. En dan het niveau waarmee de politie ke keuze tot stand is gekomen. Model daarvoor staat de woordvoerder van Gemeentebelangen, Harry Witte, die zich als een projectontwikkelaar aan diende door voor te stellen dat Albert Heijn desnoods de supermarkt van Jac. Hermans maar moest overnemen. Geen Albert Heijn "nieuwe stijl" dus aan de Van Weedestraat. Merkwaar dig genoeg heeft dit onderdeel van wat "een historisch besluit" wordt ge noemd in geen enkel opzicht rekening gehouden met de adviezen, inzichten en belangen van een steeds groeiende bevolkingsgroep: de ouderen. Ouderen, rond 2000, een derde deel van de Soester bevolking. Namens de ouderen van vandaag en morgen heeft de commissie Ouderenbeleid van de gemeente Soest handenvol argumen ten aangedragen om juist wèl Albert Heijn "nieuwe stijl" in de Van Weede straat toegang te verlenen. Een ge hoor- gestoord college van b en w is er in gezelschap van de meerderheid van de Soester Gemeenteraad aan voor bijgegaan. Wat straks de werkelijke waarde van dit onderdeel van de "historische be slissing" zal zijn moet nog blijken. Er zijn er in Soest die er niet meer dan een trilling in een glas water in zien. Buiten Soest, om precies te zijn in Zaandam, heeft men gedurende een periode van achttien jaar de bui, die op 9 juli jl. is losgebarsten, al zien aanko men. Daarop vooruitlopend heeft men het zeker voor het onzekere genomen, is men overgegaan tot aankoop van panden/pandjes of opties daarop. De dag dat 's lands grootste grutter de Soester politieke kruideniers op het verkeerde been zet, is in aantocht. Het mag en het kan nog even duren, maar de uitslag van de wedstrijd Soest - Albert Heijn wordt een andere dan die reeds "historisch" is vastgesteld. Dat het aantal leerlingen in het basis onderwijs afneemt, is ook in Soest waarneembaar. In 1991 stonden 3.590 basisscholieren geregistreerd. Dat zijn er 122 minder dan in 1990. De cijfers staan vermeld in het statis tisch jaaroverzicht van de gemeente. In 1971 kende het basisonderwijs, in elk geval qua kwantiteit, een hoogte punt met 4.112 scholieren. Toen werden alleen nog de kinderen van de lagere school (klas 1 tot en met 6) geteld. Vanaf 1986 worden, in ver band met de invoering van het basis onderwijs, ook de kleuters meegere kend. Dat verklaart dat het aantal leerlingen in 1986 een sprong om hoog maakte. Een plechtige gebeurtenis, dat is wel duidelijk - er is zelfs een hoge hoed bij. Een tweetal heren vooraan op de foto, apart gezeten, wat zitten die daar te zit ten? En die overdekking, was dat de Soester muziektent? Onze schatting is dat het geheel zich af speelde in de jaren twintig, begin jaren dertig misschien. Maar wat de aanlei ding was, is ons (nog) onbekend. - Kan iemand ons helpen? En aanwijzingen wie het waren, op de foto, zouden ons heel welkom zijn. We hopen dat u ons kunt helpen! Het is al weer twee maanden geleden dat we een foto lieten afdrukken van een wat ongeorganiseerd brok metsel- kunst, een "stenig geval". We schreven erbij dat het nog niet helemaal "ver dwenen Soest" was, maar dat dat niet veel meer scheelde. Het maakte deel uit "van een groter geheel", maar "dat zult u niet meer vinden". Een soort raadsel, dus. Nu, we hebben veel reacties gehad, er waren heel wat lezers die wisten wat de foto voorstelde. Vaak kregen we ook informatie die ons nog helemaal onbe kend was. Dank u wel, dank u wel. Dat het toch twee maanden heeft geduurd voor we u hiervan op de hoogte stellen, heeft te maken met de hoeveelheid van de informatie, en ook een beetje met het feit dat niet alle informatie gelijklui dend was. Het bouwsel dat u zag afgebeeld was een grot, en die grot heeft het middel punt gevormd van een doolhof, en die doolhof is al meer dan honderd jaar ge leden opgezet op het landgoed De Paltz, ten noorden van de huidige vlieg basis Soesterberg. In ieder geval is het zo'n tijd geleden, dat het geheugen ons allen parten kan spelen. We brengen u het verhaal zoals we denken dat het de feiten zo goed mogelijk weergeeft, maar het is mogelijk dat er details wat anders zijn geweest. Wat u zag was dus het overblijfsel van een gemetselde "grot", middelpunt van een doolhof die omstreeks 1883 op landgoed De Paltz is aangelegd. De ei genaar van het landgoed, jonkheer Rut- gers van Rozenburg, liet dit doen om zijn gasten te amuseren en ook omdat hij dacht dat zijn (vier) dochters het leuk zouden vinden. Het aanleggen van een doolhof was in die tijd niet ongewoon, al was zo'n doolhof niet iets wat je zomaar deed. De hagen - meestal waren dat haagbeu ken, zoals hier, maar het konden ook coniferen zijn - hadden ettelijke jaren nodig om de vereiste mate van dicht heid en hoogte te krijgen, en ze moesten al die jaren - hun hele leven, in feite - zorgvuldig worden onderhouden. On derschat u dat niet, want een beetje doolhof had al gauw zo'n kleine kilo meter haag om te snoeien. En de paden geschoffeld! Nu was een doolhof wel aardig, maar doordat er wel meer buitens zo'n bij zonderheid hadden, was het niet zó bij zonder meer. Je moest als eigenaar van zo'n brok amusement nog wel wat ex tra's doen. Welnu, Rutgers van Rozen burg liet in het midden van zijn doolhof een grot bouwen. Daarmee was de kous nog niet af, want in die grot zette hij ook nog een monnik. Een stenen monnik, welteverstaan, en ook dat is niet van zelfsprekend want met name in Enge land (waar doolhoven en grotten wat meer voorkwamen dan in Nederland) werden wel heuse mannen gehuurd om in zo'n grot als monnik te figureren... Soms met een contract van jaren - en al die tijd mochten ze zich niet scheren, en waarschijnlijk niet wassen ook. In de grot op de Paltz zat dus een gemet selde monnik, met een kruis om zijn nek en een boek op schoot. Wie nu de Paltz opgaat (waar u moet zijn vertellen we u zo dadelijk) vindt in de grot nog wel de monnik (hij is ook wel Mozes genoemd, maar dat kan niet kloppen want die droeg geen kruis, hij was geen christen), met kruis, maar zonder hoofd en zon der boek. Dat hoofd moet er al in de ja ren dertig van af zijn geraakt, het boek pas veel later. Dat boek is een verhaal apart. Het luidt dat de monnik altijd een bladzij om sloeg als hij de kerkklokken van Soest hoorde luiden - voor een stenen mon nik natuurlijk geen gewone prestatie. Het boek is, net als de monnik zelf, op heel goedkope manier gebeeldhouwd: uit gebruikte bakstenen met veel goed kope cement, en het draagt een inscrip tie die latijns aandoet maar dat niet is: Sic traject gloria et monde. De gangbare tekst is "Sic transit gloria mundi", ofte wel: zo vergaat de glorie van de wereld. Hoe weten we nu wat er op dat boek staat, als het boek er niet meer is, kunt u vragen. Goede vraag, maar dat boek is er nog wèl, alleen is het niet meer op de schoot van de monnik: het ligt ergens anders in Soest. We hebben het gezien. Maar het hóófd hebben ook wij niet meer kunnen achterhalen. Met die monnik in de grot was het ver haal nog niet afgelopen want als échte verrassing voor de bezoekers was er bo ven de ingang van de grot nog een goot aangebracht waar water naar toe kon worden geleid. Dat water kon dan een heel watergordijn vormen waardoor de mensen binnen de grot gevangen raakten. Het water kon, zo hebben we begrepen, ook buitenom wórden geleid waar het een waterval over de grot vormde. Op de grot moet bovendien nog een windharp hebben gestaan die, als het waaide, een droevig soort mu ziek ten gehore gebracht. Allemaal voor het vermaak van de bewoners van De Paltz en hun gasten. Er zijn in Nederland (maar ook elders, zeker ook in Engeland) heel wat bouw werken tot stand gebracht met geen an der doel dan om mensen te amuseren, soms gewoon grillen van mensen met veel geld. Er is tegenwoordig zelfs een vereniging die die soort constructies be studeert. Naar hun ervaring is de grot (en de doofhof) op de Paltz op zich niet héél erg bijzonder - er zijn er in Neder land nog meer dan 25! - Maar door die monnik is de Paltz-grot nu juist weer wèl bijzonder, om die reden zou de grot ook behouden moeten blijven. En dat is nu juist heel onwaarschijnlijk. De bomen van de doolhof zijn enkele jaren geleden grotendeels gekapt, al is nog wel te zien waar ze hebben gestaan. Door gebrek aan onderhoud waren ze helemaal uitgegroeid en ongeschikt als hagen van een doolhof. De grot zelf is ook nog wel als zodanig herkenbaar, maar het dak is ingestort en de waterin stallatie is onbruikbaar. In de zuidoost hoek van de doofhof is een waterplas gekomen, enkele jaren geleden gegra ven ten behoeve van het jachtwild. Dat er meer vijvertjes zijn geweest en meer beelden, zoals sommige lezers ons heb ben verteld, hebben we niet bevestigd kunnen krijgen. Er zijn geen leden meer van de familie Rutgers van Rozenburg die ons verder hebben kunnen helpen - trouwens, het landgoed is in 1922 over gedaan aan de groot-houthandelaar Van der Krol. De grond waar de restanten van grot en doolhof staan is voor het publiek toe gankelijk (anders dus dan de delen van De Paltz die aan anderen zijn verkocht), maar met de auto kunt u er niet komen. Het oude "grote huis" De Paltz (nu re habilitatiecentrum, van de stichting In de Ruimte) ligt aan de weg die van de Van Weerden Poelmanlaan loopt naar de Paltzerweg (noordrand van de vlieg basis), rijkelijk voorzien van drempels en gesloten voor verkeer. Als u het huis (links) bent gepasseerd kunt u rechts, voorbij het solide hek, een weggetje in. Buig wat naar links, en u vindt midden tussen de brandnetels, dat wat er nog over is van vergane glorie. Een bladzij uit de geschiedenis van een markant stukje Soest. Met uw hulp voor ons weer tot leven gekomen! Trouwen wordt weer populair onder Soesters. Die voorzichti ge conclusie kan worden ge trokken bij het zien van het sta tistisch overzicht van de ge meente. In de trouwzaal van het gemeente huis werden vorig jaar 201 huwelij ken voltrokken. De laatste keer dat meer dan tweehonderd echtparen het raadhuis verlieten, was in 1984 (207). In 146 gevallen kwam zowel de bruid als de bruidegom uit Soest. Tien keer was alleen de man Soester en veertien keer kwam alleen de vrouw uit Soest. In 31 gevallen be trof het echtparen van elders. Het hoogste aantal huwelijken van de laatste jaren is 255. Dat was in 1974.. Het aantal echtscheidingen in Soest, betrof 65, twee minder dan een jaar daarvoor. Vier echtparen besloten binnen een jaar uit elkaar te gaan, vijf echtparen hadden het dertig-jarig huwelijks feest reeds achter de rug. 110 Monumenten in beeld, tekst en gedichten Winkelcentrum "Hartje-Zuid" - Tel. 12419 Libris IV Complete Boekhandel. VAN DONDERDAG Ï/M WOENSDAG FM 105.9 MHz 97.0 MHz (kabel) DONDERDAG 16 JULI ZONDAG 19 JULI 08.00 GOEDEMORGEN SOEST Met o.a. de VW. Presentatie: Mickey van Gerven. 10.00 MUZIEKPALET Presentatie: Elly Jansen van Galen. 11.00 ZOMERMIX Zomers magazine. Presentatie: Fred v.d. Pol. 12.00 PITTIG GEKRUID. Presentatie: Con van Hattem. 13.00 EVERGREENS Samenstelling en presentatie: Agnes en Jan Palma. 14.00 GRAAG GEDAAN Verzoekplaten voor zieken en ouderen. Presentatie: Maria Drost. (Aanvragen: postbus 3062, 3760 DB Soest). 15.00 Sluiting. VRIJDAG 17 JULI 08.00 GOEDEMORGEN SOEST Presentatie: Frank Verhoeven. 10.00 NEDERLANDS OP RADIO SOEST Nederlandse liedjes en conférences. Presentatie: Thari Schröder. 11.00 ONTMOETING MET... Elli Pliester in gesprek met Lenora Crom over poëzie. 12.00 MUZIEKINJECTIE Samenstelling: Jan Trimbos. 13.00 CD-NIEUWS Presentatie: Fred van der Pol. 14.00 OM TE LUISTEREN... Presentatie: Wim Leeuwenkamp. 15.00 Sluiting. ZATERDAG 18 JULI 08.00 VAN HET RAADHUIS PLEIN Informatie van de gemeente Soest. Pre sentatie: Ben van Os. GOEDEMORGEN SOEST Soester informatie en muziek. Presen tatie: Thari Schröder. 10.00 HET HITMUSEUM Hits uit de jaren '50, '60, '70 en '80. Uw hitgidsen: Ron Bauer en Coen Pater. 11.00 ZATERDAG MIDI-MAGA- ZINE Met o.a. politienieuws, het bel-spel en het asiel. Presentatie: Eef van der Horst. 13.00 LICHT VERTEERBAAR Interviews en veel muziek. Presentatie: Ron Bauer. 14.00 DE LOKALE TOP-TIEN Presentatie: Sander van Zweden. 15.00 SOEST SPORT Nieuws uit de Soester sportwereld. Pre sentatie: Loes Voet, Rob Joustra en Elise van de Hel. 17.00 Sluiting. 10.00 MUZIEK ONDER KERKTIJD Presentatie: Jaap Ribbens. 11.00 PINA COLADA Speciaal voor de thuisblijvers in de vakantie, 14.00 RELAXEN Presentatie: Ger Roos. 15.00 JONG SOEST Jongerenprogramma. Presentatie: Franca Olthof en Jan Trimbos. 17.00 Sluiting. MAANDAG 20 JULI 08.00 GOEDEMORGEN SOEST Presentatie: Eef van der Horst. 10.00 MUZIEKPALET Programma met vele klankkleuren. Presentatie: Elly Jansen van Galen. 11.00 UIT DE KRANT GEKNIPT Opmerkelijke berichtjes. Presentatie: Elisabeth Hellebrand. 11.30 THAT'S JAZZ Presentatie: Peter van der Weij. 12.00 RONDJE SOESTERBERG Soesterbergs magazine. Presentatie: Anneke Vestering. 13.00 UW FAVORIETE KEUZE Verzoekplaten. 15.00 Sluiting. DINSDAG 21 JULI 08.00 GOEDEMORGEN SOEST Presentatie: Ties van Veelen. 10.00 RELAXEN Presentatie: Ger Roos. 11.00 ONTDEKKINGSREIS DOOR NEDERLAND Con van Hattem neemt u mee naar Groningen. 12.00 DE MUZIKALE GRABBEL TON Presentatie: Sander van Zweden. 13.00 MUSICALS Presentatie: Thari Schröder. 15.00 Sluiting. WOENSDAG 22 JULI 08.00 GOEDEMORGEN SOEST Presentatie: Eef van der Horst. 10.00 BLOKUUR Presentatie: Frank Köhlinger, Ron Bauer en Thys Schlebaum. 11.00 NEDERLANDSTALIG WERK Presentatie: Frank Verhoeven. 12.00 MET EEN KNIPOOG NAAR TOEN Presentatie: Con van Hattem. 13.00 BREEDUIT Gevarieerde muziek. Presentatie: Ap Kruitbosch. 15.00 Sluiting. Het landgoed De Paltz is genoemd naar de streek waarin het ligt en die onder die naam in de volksmond bekend stond. Volgens overleveringen slaat de naam op Frederik V, Keurvorst van De Paltz, die na zijn nederlaag bij Praag in 1620 via Noord-Duitsland naar Nederland vluchtte waar hij als neef van Prins Maurits gastvrijheid vond. Nadere ge gevens over het verband tussen deze keurvorst en de streek konden niet wor den achterhaald. Het terrein werd in 1867 door jhr. Ram van de gemeente Soeste gekocht voor de aanleg van een buitenplaats. De eer ste steen van het huis werd op 1 mei 1867 gelegd door zijn zoon jhr. J.A.P.L. Ram, oud 7 jaar. Volgens een aankondiging te Utrecht zou het landgoed op 5 oktober 1872 ge veild worden. Of het toen gekocht werd door jhr. Rutgers van Rozenburg is niet bekend. In 1874 kwam hij voor het eerst op het landgoed wonen. Het ont werp en de aanleg van het park zijn van de firma Copijn te Groenekan. De meeste oude bomen rond het huis wer den toen geplant en zijn thans dus ruim 100 jaar zoals o.a. de sequoia of wel- lingtonia van de oprijlaan naar het huis gezien rechts (de top is door bliksemin slag ervan af). De oprijlaan volgend en de eerste weg rechts ingaand, voert na ong. 50 meter een pad naar een beuken bosje. Dat was de doolhof. Hierin be vindt zicht een kunstmatige grot waarin zich het stenen beeld bevindt van een heremiet. Door een waterleiding kon, tot verrassing van gasten die zich in de grot bevonden, voor de ingang een wa tergordijn worden neergelaten. Ook kon over de trappen rechts van de grot een waterval in werking worden ge steld. Op het hoogste punt was een eo- lusharp geplaatst die, döor de wind be speeld, een lieflijk klagend geluid liet horen. Ter verkrijging van een goede verbin ding met Baarn, waar drie van zijn zoons woonde, kwam jhr. Rutgers van Rozenburg met de heer Amershof, di recteur van de N.C.S. (Nederlandsche Centrale Spoorwegmaatschappij) overeen om de halte De Paltz aan te legggen. Deze lag aan het einde van het Berkenlaantje bij de Zoom. Op 20 de cember 1897 werd van B. en W. van Soest vergunning verkregen tot verhar ding en beplanting van het laantje, dat de verbinding vormt tussen het land goed en de halte. Het landgoed werd nog uitgebreid door de aankoop van het terrein aan de west zijde van de Paltzerweg, voorheen de "Drift" genaamd. Dit deel heet "De Kleine Paltz". Grote stukken waren toen heidevelden waar de schaapskud de graasde. Het "Herderhuis" aan her innert hier nog aan. In 1922 werd het landgoed verkocht aan de heer J.v.d. Krol. Deze verhuurde het aan de advocaat Fruyn uit Rotter dam als zomerverblijf. Bij het uitbreken van de oorlog ontruimde hij het. Na de inval in Nederland werd het door de bezetters gevorderd. Soest, augustus 1978. Deze historische gegevens werden in dank ontvangen van enkele leden van de familie Rutgers van Rozenburg (ge schreven voor de Historische Vereni ging Soest door de inmiddels helaas overleden heer W. Klein). Twee jaar ge/eden ging ik naar Tong Berk directeur van platenmaatschappij Dino en vertelde hem dat ik een goed idee had Wat denk je van een sfeervol le country CD met Gram Forsyth?', vroeg ik'm. "Een klasse-vondst ant woordde de platenbons. Zoals bekendis Domtnic Gram en Jtdte Forsvth liet echtpaar dat een hele tijd te rug uit de zeer succesvolle groep Guys& Polls is gestapt. De twee wilden als duo een solo-carrière opbouwen, maar bui ten een aardig hitje wilde dat nog metz0 eeod lukken. Het "idee" of concept ont brak nog. Ik kende hen al jaren en wist dat de potentie aanwezig was om in i groot te kunnen scoren. En in l groot bedoelen wij in de showbizz het verko- pen van CD 's, want dat is natuurlijk veel lucratiever dan het succes van wat singles. "Prima", zei Tony dus. "Vol gens mij is dat nou net wat die twee nodig hebben. Ze zingen goed en met een cow boyhoed op kunnen ze zó uit de Grand Ole' Opry zijn gestapt". Met dat laatste bedoelde hij het grootste vocale coun try- gebeuren in Nashville. "Maar één liedje moet er zeker op. Da 's "Somew- here between Voor de rest maken jul lie samen maar uit watje wilt opnemen Dominic en Julie waren meteen enthou siast over het idee van de country CD. alleen zagen ze het favoriete liedje van Berk niet zo zitten. Ze kenden het niet eens (in Engeland is 't in tegenstelling tot Amerika en Nederland, nooit een hit geweest). Hier wel, van de Tumble- weeds. Wateentakke-songisdat", vond Dominic "maar als de directeur het wil, wie zijn wij dan om 't niet te doen. Hij te kent per slot van rekening alle bonnen af'. Toen na de opnamen Dino ook nog besloot om "Some where between als eerste single uit te brengen, overigens kwam die ook nog behoorlijk hoog in de hitparade(J), wer den de wenkbrauwen nog eens extra ge fronst. Maar achteraf moest h et Engelse echtpaar toegeven dat het inzicht van de platenbons zo gek nog niet was. In veer tien dagen tijd namen we de eerste "Country Lovesongs" op, met fantas tisch mooie liedjes als "Always on my mind", "Sometimes when we touch", "To know you is to love you en "Torn between two lovers". Daarvoor moest ik mij eerst verdiepen in het country repertoire. Zelf had ik niet zoveel platen op dat gebied, maar ik wist dat Jan Rietman thuis ongeveer een paar miljoen platen op elk gebied had staan dus ben ik een dagje bij Jan in zijn discotheek gaan grasduinen. Stapels platen heb ik meegenomen en het be luisteren van al die liedjes nam ook nog een dag of wat in beslag. Aan het eind van die luistersessie kende ik zo 'n beetje het hele repertoire van giganten als Dol ly Parton, Kenny Rodgers, Dotty West, Willy Nelson, Hank Locklin en Merl Haggard. Daarbij vroeg ik ook nog ad vies aan de country-kenner bij uitstek: Ruud Hermans. Hij bracht me op het spoor van wondermooie liedjes als "No- body loves me" en "I '11 still be loving you". En met als arrangeur de Engelse toetsenman Gary Hutchins, die ook sa men met Grant Forsyth alle koortjes deed, maakten we een CD waarvan er inmiddels honderdduizend zijn ver kocht! Door dat succes neman we vorig jaar "Country Lovesongs part 2" op en inmiddels zijn we daarmee de vijftigdui zend stuks gepasseerd. Overigens is aan ons voor deel 1 een platina- en voor de follow-up een gouden plaat uitgereikt. En vorige week zijn we begonnen met de opnamen van de derde "Love songs". En weer neemt de research veel meer tijd in beslag dan die we in de studio door brengen. Omdat het duo zoveel in Ne derland is, bijna alle optredens doen Grant Forsyth in de Benelux, hebben ze een huis gehuurd in Hilversum en 's avonds zitten we met z 'n allen daar na het werk wet eens wat na te borrelen. Zoon Luky en de halfjaar oude dochter liggen dan in bed en bij een fris glas whisky komen soms de verhalen los. Ju lie toonde mij eens een klein doosje met daarin een peuk van een filtersigaret, Niks bijzonders aan te zien. "What's that?", vroeg ik verbaasd, want buiten op straat vind je binnen een minuut een paar honderd van die dingen. "Dat is mijn dierbaarste trofee", vertelde ze. "In de tijd van de Guys Dolls traden we in Las Vegas een keer op in 't voorpro gramma van Frank Sinatra. Als kind was ik al een fan van die man. Hij ver persoonlijkte voor mij zo 'n beetje het ul tieme bereikbare in de showbusiness. Nee, sterker nog. Hij was gewoon de showbizz. Ik was doodnerveus toen ik hem even tussen de coulissen zag kijken naar ons. Toen hij opging, ben ik tussen de gordijnen zijn hele show gaan bekij ken. Op een gegeven moment stak hij een sigaret op en na verloop van tijd gooide 'ie het peukje achteloos weg. In mijn richting. Maar het ding lag net een metertje van mij vandaan op de bühne. Ik móest 't hebben maar als ik 7 zou op pakken, zouden die paar duizend men sen in de zaal me die peuk zien oprapen. Eerst heb ik een bezem gepakt en gepro beerd zo dat stukje sigaret naar me toe te harken maar dat lukte niet. Wél zag het publiek een zwevende bezem uit het gor dijn vandaan komen, dus er ging wat ge grinnik op. Wat kan 't mij ook schelen, dacht ik ten eifJ^e rafd, ik wil dat aandenken van The Voice en meteen dook ik tussen de coulissen vandaan, griste de peuk weg en flitste weer terug: Gelach alom na tuurlijk en ik schaamde me rot. Maar ik had m'n trofee. Na de show kwam ik toevallig Sinatra tegen. "Wat gebeurde daar allemaal? vroeg hij glimlachend. Ik sta te zingen en plotsing zie ik m 'n ooghoeken een blonde vamp tussen de gordijnen vandaan springen en voor ik wist wat er aan de hand was, bleek ze weer verdwenen. Dat was jij hè?" Met een vuurrooie kop stamelde ik dat ik naar zijn show stond te kijken en toen zo maar struikelde. Want ik kon toch moeilijk zeggen dat ik per se een peukje van m wilde oprapen? Misschien zou kij me dan wel een ongelooflijke trut vinden...!"

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1992 | | pagina 10