y
Tropische Ronga
VAN BOSTON-WALS
TOT HOKIE-POKIE
Dansen geniet ongekende populariteit
Doe de Thuistest!
Wauw, te gek en cool!
GETIPTALS PE NIEUWE PANS-HIT
Ife-
Ouderen
genieten van 't dansen
Uit je dak
met de Ronga!
D e huidige stijldansen hebben allen één ding gemeen; het draait
letterlijk allemaal om variaties van de meest natuurlijke houding van
de mens: het lopen. Vreemd genoeg gaat dit alleen voor dansvormen
vanaf het begin van deze eeuw op. Daarvoor leek dansen meer op een
soort ballet, waarbij men zoals aan het hof strikt in groepen en op
volgorde danste in bijvoorbeeld de Vèleta en de St. Bernards Wals.
WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1992
SOESTER COURANT
PAGINA 22
WOENS
DANSSCHOOL HEEFT STOFFIG IMAGO ALLANG AFGESCHUD
Lekker swingen, walsen en draaien in je favoriete kleren op eigentijdse muziek, in een
vrolijke en ongedwongen sfeer, waar formele plichtplegingen, streng kijkende dansleraren
en knellende lesprogramma's plaats hebben gemaakt voor de moderne dansles. Dat is het
gezicht van de dansschool nieuwe stijl. Moderne, goed uitgeruste vrijetijdscentra waar men
continu inspeelt op actuele ontwikkelingen op dansgebied en op steeds meer andere
terreinen, zoals dansmode. Na een wat sombere periode in de jaren zestig en zeventig, toen
dansen merkwaardig genoeg 'not done' was, is tegenwoordig dansen weer helemaal 'in'.
Zowel bij jong als oud, zoals 500.000 enthousiaste dansers wekelijks op de dansvloer van de
dansscholen bewijzen. Dansen wordt dè vrijetijdsbesteding van de komende jaren.
v
2. Klapt u bij mooie dansmuziek in de handen?
Klapt u dan ritmisch
Klapt u er steeds 'na' (dus onritmisch)
Klapt u helemaal niet
5 punten
3 punten
0 punten
Wie met de herinnering aan de oude
danscholen en balhoorns nog in het ach
terhoofd een moderne dansschool bin
nenstapt wordt aangenaam verrast door
de moderne accomodaties van vandaag
de dag. Tegenwoordig maakt de mo
dernedansschool deel uit van vrijetijds-
centracentra die een mix zijn van dans
studio, sportshop, modeboetiek, bar en
cultureel centrum, waar je straks ook
terecht kan voor bioscoop- en theater
kaartjes en dagtrips bijvoorbeeld. Na
tuurlijk blijven de danscursussen de be
langrijkste schakel. v
Imago
De NVD-dans-scholen zijn Swinging
World-Centers geworden, de dans
leraren zijn meer choreograaf en mana
ger ineen, klaar voor de nieuwe en oude
generatie. De scholen nodigen de jonge
ren massaal uit tot 'step-in' en verleiden
de ouderen tot het 'dancg-again'gevoel.
De moderne dansschool heeft allang het
stoffige imago van het oude dans
instituut, waar volgens strakke regels en
oude gebruiken en onder het motto
'Kind, het is goed voor je ontwikkeling',
de edele kunst van het dansen werd
bijgebracht, van zich afgeschud. Maat
schappelijke status speelt geen rol en
strenge regels welke kleding men wel,
maar vooral wat men niet mocht dragen
zijn er gelukkig niet meer.
De dansscholen doen er nog steeds veel
om dit negatieve imago dat veel
niet-dansers hebben om te buigen. De
voorzitter van de NVD (Nederlandse
Vereniging van Dansleraren) Cor van
der Stroet hierover: "De meeste mensen
denken alleen maar aan een Weense Wals
of Foxtrot wanneer je over stijldansen
praat, maar die tijd is voorbij. De mo
derne dansscholen bieden veel meer en
zijn niet te vergelijken met de strikte
scholen van vroeger. De leraren spelen
in op de actualiteit en de lessen worden
met veel creativiteit gegeven. Zodra er
een dansfilm uit is, zoals over de Mambo,
Saco, Sega of Lambada, dan zorgen de
leden ervoor dat deze dansen snel opge
nomen wordt in het lespakket. En wat
de klassieke dansen betreft, kan ik zeg
gen dat de lestechnieken zoveel verbe
terd zijn, dat het nu nog makkelijker is
de basistechnieken van de tien meest
voorkomende dansen te leren. Dansen
op de tonen van de hitparade is een
kenmerk van de moderne dansschool.
Dankzij een contract met de BUMA/
STEMRA kunnen de NVD-dansscholen
gebruik maken van het hele muziek
repertoire. In de Nederlandstalige top-10
staat vaak heel goed dansbare muziek."
Swingend World
De dansscholen nieuvve stijl gaan swin
gend door het leven. Zij vormen geza
menlijk een Swinging World, waar dan
sen, leven en lachen geen loze kreten
van een rappe marketing-jongen zijn,
maar belangrijke uitingen van een
nieuwe generatie vrijetijdsbesteders.
Swing is verbonden met de hele levens
filosofie van deze tijd. Niet het slaafs
volgen van bestaande tradities, maar
beweging en levensvreugde laten spre
ken door middel van creativiteit en im
provisatie. Of dat nu het funky-feeling is
bij het disco-dansen of de swing bij
Latin-American. Geen wonder dat de
papieren voor het dansen als de vrije
tijdsbesteding voor de komende jaren
zo gunstig zijn.
Populair
Een recente encjuete maakt duidelijk
waarom dansen tegenwoordig weer zo
pers zich verbaasd over de positieve
fysieke en psychische effecten van dan
sen op de mens. Bevindingen die dans
leraren natuurlijk allang kenden uit de
praktijk. Wie danst doet iets goeds voor
de conditie van het lichaam: voor de
bloedsomloop, de gewrichten, het ze
nuwstelsel, de stofwisseling en voor het
hoofd. "Dansen leidt tot een gevoel van
welzijn, verhoogt het prestatievermogen
en de creativiteit", zo concludeert prof.
Dansen is weer helemaal in, in de dansschool nieuwe stijl.
populair is. Van de honderd jongeren
tussen de 16 en 20 jaar heeft iets meer
dan de helft in de laatste vijf jaar dansles
gehad, tegenover 42% van de ouderen
tussen de 30 en 49 jaar. De zwaarwe-
gendste redenen zijn het verlangen naar
beweging en fitness (69%) en gezellig
heid (53%). Ook de afwisseling en ont
spanning in het vrijetijdsuitgaan (res
pectievelijk 33% en 37%) zijn belangrijke
motieven om dansen te Ieren of het weer
op te pakken. Het sociale contact (dat
men bij dansen gemakkelijk vindt) is
tenslotte eveneens een goede motivatie
om de beentjes van de vloer te lichten
voor 47% van de ondervraagden, die
graag nieuwe kennissen wil maken of
zelfs, zoals 26 procent, op zoek is naar
nieuwe partner via het dansen.
Wat dansen zo uniek maakt is dat alhoe
wel alle genoemde motieven bijvoor
beeld in solo-sporten te vinden zijn, men
bij dansen juist kiest voor samen met
anderen om te gaan. De veelgebezigde
uitdrukking "Dansen, plezier voor twee"
zegt het helemaal. Samenvattend kan je
stellen dat fitness, gezelligheid en so
ciale contacten de belangrijkste motiva
ties vormen om de stap naar de dans
school te wagen.
Positief effect 1
Het fenomeen dansen is onderwerp ge
weest van vele wetenschappelijke stu
dies. Keer op keer hebben wetenschap-
dr. Eduard David, hoofd van het fysio
logisch instituut van de Universiteit van
het duitse Witten. Deze specialist op het
gebied van hersenonderzoek stelde vast
dat de hersenacti viteit door het dansen,
waarbij het hoofd het gehele lichaam
laat bewegen, erg groot is. Dit in tegen
stelling tot andere veel fitness-sporten.
Die activiteit leidt tot een verhoogd
coördinatiegevoel en een grotere creati
viteit., Prof. David: "Dansen geschiedt
gecontroleerd, vanuit het hoofd. Dank
zij de vele danspassen en de verschei
denheid aan dansvormen en-improvisa
tie wordt men geestelijk aan het werk
gezet. Al walsende bijvoorbeeld zet de
danser zijn rechterhelft van de hersenen
aan het werk, de plaats waar de emotio
nele, zinnelijke en creatieve zijden van
de mens worden opgewekt. Een bijko
mend voordeel is dat dansen tot op hoge
leeftijd beoefend kan worden."
Dansen als medicijn
Een andere conclusie is dat bij dansen
zowel lichaam als geest in harmonie sa
mengaan. Bevrijd van de dagelijkse, ra
tionele zorgen krijgt creativiteit ruim
baan; een hoog gewaardeerde eigen
schap vandaag de dag. Vooral dit
gevoelsaspect is heel belangrijk bij dan
sen. Het fysieke contact bij het dansen
werkt contactbevorderend, zelfs verlei
delijk. Dansen met een geliefde in de
armen, op maat met de muziek en tus
sen gelijkminnenden verhoogt de le
vensvreugde en laten agressie en stress
als sneeuw voorde zon smelten. Dansen
in plaats van medicijnen dus; een reden
te meer om met dansen te beginnen.
Dr. Wolfgang Mahringer kan niet ge
noeg benadrukken dat dansen goed is
voor hart en bloedsomloop. Wie al eens
last heeft gehad van doorbloedings
stoornissen of een hartinfarct heeft gehad
heeft veel baat bij dansen. Eerst met de
langzame walsen, Blues en Salsa om er
in te komen. Om vervolgens het uithou
dingsvermogen te vergroten met de Jive,
de Weense Wals, deCha-cha-cha, Boogie
Woogie en Foxtrot. Vooral bij de Iaats-
genoemde dansen moet het hart hard
werken.
Prof. dr. David tenslotte ziet niet voor
niels in een dansje op een goed in het
gehjoor liggende melodie en meeslepend
ritnfie een goede manier om stress de
baals te blijven. En stress is zoals bekend
één van de meest voorkomende ziekte
verschijnselen van deze tijd.
NVD
Om al die goede eigenschappen in de
mens naar boven te halen is naast plezier
in het dansen zelf deskundige leiding
vereist. Een garantie dat men die krijgt is
het lidmaatschap van uw dansschool bij
de NVD (Nederlandse Vereniging van
Dansleraren). Deze vakorganisatie die-
is aangesloten bij de overkoepelende
federatie FDO (Federatie Dansleraren
Organisaties) houdt namelijk de vak
kennis van haar leden continu op een
hoog peil. Onder meer door opleiding
van nieuwe dansleraren of door studie
dagen waar instructeurs van naam en
faam de nieuwste trends, technieken en
ontwikkelingen overbrengen aan hun
collega's. Kennis waarvan de danser
weer profiteert in de dansschool. Boven
dien organiseert de NVD ieder jaar de
Nationale Dansdag. Duizenden
medaillisten uit het hele land komen
dan uit in danswedstrijden voor de be
geerde bronzen, zilveren en gouden me
dailles. Ondanks het feit dat het wed
strijdelement bij de recreatiedanser tij
dens deze zogenaamde medaltest niet
voorop staat, nemen honderduizenden
recreatiedansers elk jaar deel aan deze
test. Omdat elk mens af en toe behoefte
heeft aan een duwtje in de rug, niet
waar? Het behalen van de medaltest, in
1991 gingen 75.000 dansers u voor, blijkt
een goede stimulans om door te gaan
met dansen.
De dansschool nieuwe stijl is nooit ver
weg van u verwijderd, zij zijn te vinden
in elke provincie en te herkennen aan
het Swinging World/NVD logo, onder
het motto: dansen, leven, lachen. Wie
meer informatie wenst over dansen en
de Swinging World/NVD dansscholen,
voordat het dansseizoen van start gaat,
kan zich wenden tot de centrale infolijn
van de dansscholen: 020-6478333.
Kijk voor de Swinging World
dansscholen in de Gouden Gids.
4. Ga eens in de maat klein voor- en achterwaarts
als 't lukt in 't spoor te blijven
als u 'zig-zagt'
als u met de benen in de war komt
5 punten
3 punten
0 punten
6. Draai een 5x op de plaats naar links of rechts.
Fixeer dan een punt.
als u dit punt goed herkent 5 punten
als u het punt alleen maar ziet draaien 3 punten
als u helemaal niets meer ziet 0 punten
1. Tilt u eens na elkaar uw linker- en rechterbeen op
als u niet omvalt Pun*en
als u wankelt pun en
als u deze bewegingen alleen zittend kunt doen 0 punten
3. Ga eens op de maat 'zij-sluit-zij-sluit' maken
gaat het makkelijk 5 punten
als het naar links beter gaat dan naar rechts 3 punten
als u helemaal in de knoop komt 0 punten
5. Maak eens een pas naar voren en klap tegelijkertijd in uw
handen
als u er plezier aan beleeft
wié daarbij beeft
wie liever gaat zitten en drinkt
5 punten
3 punten
0 punten
UITSLAG
30 punten:
meer dan 20 punten:
tussen 10 en 20 punten:
onder 10 punten:
grote klasse
heel goed
blijven oefenen
hard oefenen en niet meer drinken
DE JEUGD HEEFT 'T VOOR 'T ZEGGEN
Bijna de helft van alle leerlingen op een dansschool valt in de
leeftijdscategorie 12 tot 18 jaar. Een grote groep enthousiastelingen
die het mede daarom voor een belangrijk deel te zeggen heeft hoe de
dansles eruit ziet. Vrijwel iedereen jongere die je spreekt heeft 't op
de Swinging World dansschool geweldig naar de zin. "Voor velen is
het zelfs dè ontmoetingsplaats geworden voor vriendjes en vriendin
netjes", beaamt Pieter Gabes. "Je mag gewoon dragen wat je wilt, we
krijgen meestal les met Top-40 muziek en er zijn regelmatig te gek
gave feesten", vertelt hij enthousiast.
Ook Diona de Mol heeft geen spijt dat ze
is gaan stijldansen. "Je komt er een hele
boel mensen tegen, want de lessen voor
brons (eerstejaars) worden wel door 60
mensen per avond bezocht, je wisselt
regelmatig van partneren doet zodoende
heel wat nieuwe vrienden op. Boven
dien heb je hier de ruimte om lekker te
dansen. In een discotheek dans je ge
dwongen vaak een eind van elkaar af,
met elkaar praten kan je al helemaal
vergeten." "Buiten lesuren om gaan we
ook vaak naar de dansschool", vult haar
vriendin Caron van der Halm aan. "Er
zijn vaak feesten en vrijdans-avonden.
Vooral de rock en roll- en Latijns-Ame
rikaanse feesten zijn leuk, dan is de hele
school versierd. Wauw."
Trendy
Trendgevoelig of trendzettend zoals de
jeugd is, worden steeds meer nieuwe,
vaak zwoele en tropische danssoorten
op de dansscholen geïntroduceerd. "Ja,
Illustratie: Stefan Bus
dé vonken springen er tijdens de lessen
soms vanaf", lacht Diona de Mol. Die
Afro-Cubaanse dansen zijn erg cool. We
zijn nu SEGA aan het leren en dat is echt
te gek. In drie lessen leer je de basis en
daarna is het gewoon een kwestie van
veel doen. Zo hebben we ook les gehad
toen de Salsa in de bioscoop draaide of
Dirty Dancing en de Lambada, zegt
Diona terwijl de pretlichtjes in haar ogen
schitteren."
Uit een recent NVD-onderzoek is naar
boven gekomen dat jongeren heel wat
verlangens hebben wat betreft de sfeer
en inrichting van de dansscholen. Bo
venaan het verlanglijstje van de jeugd
staan discoverlichting, lesgeven in
groepsverband en Top-40 muziek tij
dens de les. Ook waren er veel vérzbe-
ken tot het organiseren van dansavonden
met live-bands en sportevenementen.
Ook de bar in de dansschool mag wel
wat gezelliger van de teenagers. Het
belangrijkste is, dat dansen weer mag,
als je danst ben je cool...
Opmerkelijk is dat veel jongeren tussen
12 en 16 jaar van het disco-gehuppel af
willen en écht goed willen Ieren dansen,
dan hoor je erbij. Autoritair taalgebruik
van de dansleraar, die echt een expert
moet zijn, is uit den boze. Dat dansen
een leuke hobby is voor z'n tweeën, daar
is driekwart van de jeugd het roerend
over eens. Niet geheel onbelangrijk voor
de jongens is dat bijna de helft van de
meisjes (43%) aan dansen een vaste
vriend hoopt over te houden. Jongens,
dat laat je je toch zeker geen twee keer
zeggen!
Ontwei
Bij de a
Gemeen
mer 2.27
gen van I
de biblio
tijdens d
verzoeke
Minister
wen, W
90027,
strueren
en önde
van tanJ
Gemotiv
beschikk
gebracht
reeds sch
ben gem;
ningend
niet (tijc
zwaarscl
stuur wo
1992.
Indien n
lijke geg
schrift in
zoek daz
met het I
stuur wc
Hindi
Bij afd
meente
2.27, 1
van 8..'
bliothe
dens di
schikki
verleei
Hindei
wasser
Eikenl
meenti
ged.
De str
trekke
taxibei
vergur
ceel E
Beroe
worde
a. degi
rich
b.de t
c. degi
wijz
diei
d. eni^
aan
in si
te t
Hetb
aan
bestu'
2001'
nen
deze
Zij d
eenk<
de Re
schoi
tothe
zienii
richt
voor
Raac
EA
word
verzt
Stai
Burg
inge1
Aan de stroom van zwoele Latijnse dansen lijkt geen einde te komen.
In het continent waar de hartstocht in alle mogelijke vormen wordt
geuit en dus een klankbord vindt in voornamelijk zwoele, contact-
gerichte dansen, komt men onderhand namen te kort om de nieuwste
dansvarianten te benoemen. De Lambada, Salsa en Soca zijn inmiddels
al met de tropische wind weggewaaid. Doch liefhebbers van sensuele,
verleidelijke en hartstochtelijke dansen storten zich op een nieuwe
tropische dans die de jongste rage dreigt te gaan worden: de Ronga.
De Hollandse chocoladesaus over
deze ritmische, tropische dans is
afkomstig van de tweevoudige
kampioen Nederlands Profesional
dansen, Rob en Ragonda
Rouwhorst. Uitgangspunt bij deze
creatie, een opdracht van Martini
Rossi, was de muziek "Dancing
Easy" van Funhouse. "Het is een
aparte muziekstijl met een
bijbehorende dans, het wordt een
rage. Het is sprankelend en
levendig", zegt een glunderende
Rob Rouwhorst. Ook David Simon,
secretaris van de Nederlandse
Vereniging van Dansleraren (NVD)
is overtuigd van het toekomstig
succes van de Rongo. "Ik ben er
zeker van dat hef een nieuwe
dons-hit gaat worden. De Ronga is
goed ontvangen op het
Internationaal Dansleraren Congres,
afgelopen juni in Eindhoven, en zal
in het kader van de landelijke
danswedstrijd "Martini latin Dance
Award" een prominente rol spelen
in de voor- en eindronden in de
dansscholen tot aan de ontknoping
in het voorjaar van 1993."
GESCHIEDENIS VAN DE DANS ONTLEED
De eersten die genoeg hadden van het
stijve volgorde-dansen waren de
trouwe bezoekers van de Savoy-club in
Londen.
De Boston-dans die toen erg in zwang
was, was deeerste dans diegeënt was op
het positiewerk. Nu men de smaak te
pakken had en het voeten- en lichaams-
werk meer ging waarderen, volgden de
populaire dansen elkaar in rap tempo
op. Na de 'dood' van de Boston Wals
verschenenach tereen volgens de Engelse
Wals, de Rag (denk maar aan Alexan-
der's Ragtime band) en de gepassio
neerde Tango> waar de kerk in die tijd
nogal fel op tegen was.
In de Ie Wereld Oorlog brak de eerste
grote en gekke dansrage uit: de Foxtrot.
Hoewel, zo gek was die nog niet, want
deze dans behoort vandaag de dag nog
tot de klassiekers. De Ballroom-dansen
maakten aanvankelijk een trage start
door, maar hun populariteit na de le
Wereld Oorlog nam snel toe. De Jazz
deed haar intrede en de Quick-step was
het logische vervolg op de One-step.
Voor het wed strijd dansen was 1919 een
gedenkwaardig jaar, toen werd de eer
ste ballroomwedstrijd georganiseerd.
Tussen de bedrijven door veranderde
de Tango diverse malen van gedaante
totdat in 1923 de Engelse Dansleraren-
organisatie ISTD de regels vastlegde. In
1925 trok de Charleston als een storm
over Europa en liet een spoor van en
thousiaste volgelingen achter. Vijf jaar
lllu
ten
var
tratic: Stefan Bus
later was de Rumba (een andere dan de
huidige) dè dansmode; waarmee de
LatSn-American haar intrede in Europa
had gedaan. Tussen 1930 en 1936 voch-
de Tango en de Rumba om de gunst
de danser, welke door de eerste
werd gewonnen. Het orkest van Victor
Svli'ester werd in korte tijd wereldbe
roemd, zij verkocht miljoenen
grammafoonplaten. Beroemd was ook
de dansles die het orkest gaf op de
BBC-radio.
Eveneens uit 1936 stamt de Big Apple,
die de inleiding vormde voor een hausse
aan party-dansen met fantasierijke na
men zoals Lambeth Walk, Knees Up
Mother Down, Booms a Daisy, en de
Cokey Cokey, in ons land omgedoopt
tot Hokie Pokie.
Rond de 2e Wereld Oorlog waren de
Swing en Boogie-Woogie en Jive po
pulair, maar niet in Europa aangezien
de bezetters dansen niet toe lieten. In de
voor- en na-oorlogse jaren werd gepoogd
de Latin dansen te introduceren, echter
zonder al teveel succes. De nu 'zo succes
volle Cha-cha-cha stamt uit 1956; het
zelfde jaar dat de bekende Walter Laird
de Latin dansen Samba, Cuban Rumba
en Paso Doble wist te introduceren. In
de jaren zestig werd nog geprobeerd om
andere Latijnsedansen zoalsde Mambo,
Pachanka en Calypso te lanceren, doch
zonder succes. De Twist eri andere
party-dansjes waren nog even popu
lair, maar grote nieuwe 'main-stream
dansen werden zeldzaam. De Rock en
Roll en Disco-Dans zijn eigenlijk de
laatste grote nieuwe dansvormen, wel
licht gevolgd door de House en Hiphop.
Deze moderne dansen zijn, behoudens
voor de jeugd, in de dansscholen nooit
zo gesetteld. Daar houdt men het op de
grote tien: Engelse Wals, Slow Foxtrot,
Tango, Weense Wals, Quicstep, Samba,
Cha-cha-cha, Rumba, Paso Doble en live.
De werelddansen
stap voor stap
Onder auspiciën van de Neder
landse Vereniging van Dansleraren
en de Swinging World Dansscholen
is een boekje verschenen waarin de
werelddansen stap voor stap be
schreven worden met dans
pas-schema's erbij. Het werkje met
de titel "Dansen" is een uitstekende
Handleiding voor de beginnende
danser, waarmee men voor de dans
les alvast kan oefenen. Het boekje is
verkrijgbaar bij uitgeverij J.H.
Gottmer/H.J. Becht, Postbus 160,
2060 AD in Bloemendaal en kost
f 14,90.
EXTRA AANDACHT VOOR 55-PLUSSERS
Veel oudere dansers die na de dansschool hun 'danscarrière' en
diploma's in de wilgen hebben gehangen staan tegenwoordig voor
dezelfde keuze als bijvoorbeeld de herintredende moeder in het ar
beidsproces. Te oud? Te stijf? Afgeschreven? Uit de tijd? Welnee.
Zwemmen, fietsen of autorijden verleer je toch ook niet? Bovendien, na
het examen begint het pas! Kortom: veel ouderen (her)ontdekken het
dansen. Het motto is dan ook: kom (terug) op de dansvloer!
Bijvoorbeeld voor een avondje uit in de
dansschool nieuwe stijl. Hier kan men
niet alleen voor dansles maar ook voor
een willekeurig avondje uit waarbij men
/e bent nooit te oud om te dansen.
een hapje eet, wat drinkt en tegelijkertijd
een danspasje waagt. De gezelligheid
die z.ij in de moderne danscentra wel
vinden, is dan ook een goed motief om
het dansen (weer) op te pakken. Al gauw
ontdekt men bij het eerste bezoekje (sinds
lange tijd) aan de dansschool, dat het
stijldansen weer razend populair is.
Sociaal contact
Met het groeiende aantal alleenstaan
den onder de ouderen is het niet ver
wonderlijk dat velen naast de behoefte
aan beweging en fitness uit gezondheid
soverwegingen de dansschool zien als
een trefpunt om nieuwe kennissen op te
doen in een ontspannen sfeer. In de ro
kerige en lawaaierige disco's of in de
nachtclubs voelen ouderen zich niet meer
thuis en de meeste moderne dansen
kunnen ook niet bekoren. Het leggen
van serieuze, sociale contacten is bijna
onmogelijk en het dansen al helemaal.
Niet zelden hoopt men zelfs dat er iets
duurzaams en moois voortbloeit uit een
avondje dansen in de dansschool, zo
verklapt 25 procent van de ouderen des
gevraagd in een enquete!
55-plussers
Met name de groep tussen de 30 en 49
jaar haalt steeds vaker de beentjes van
de vloer, zo blijkt uit onderzoek. In deze
leeftijdscategorie is 42 procent in de laat
ste vijf jaar naar dansles geweest. Dat
men ook 55-plussers nog lang niet moet
afschrijven is bij de NVD al lang bekend
Bij vele NVD-dansscholen werden al
speciale activiteiten voor 55-plussers
georganiseerd. Nieuw is het speciale
actieplan 'Long Life Dancing' van de
NVD, dat zorgt voor een langdurige,
landelijke aanpak op alle danscholen.
Dat niet alleen de jeugd de toekomst
heeft leert de rekensom dat in het jaar
2000 ruim 4 miljoen mensen tot de doel
groep van het "Long Life Dance-plan"
zullen behoren!