'Het christelijk onderwijs heeft ook in Soest volop bestaansrecht én toekomst...' Jubileumprogramma bij 100 jaar PCO-Soest een belangrijke opdracht, zoals dat ook vroeger was, meent Vegter. "Wat onder scheidt ons van andere scholen? Wat is de meerwaarde van het christelijk onderwijs? Als je die discussie aangaat ontdek je dat het niet zozeer om de vorm van het onder wijs gaat, maar om de inhoud. Daar horen Foto: Goos van der Wilt. De Vereniging voor Protestants- Christelijk Onderwijs viert het 100-ja- rig jubileum met een feestprogramma dat een zeer afwisselend karakter heeft. Op een rijtje gezet gaat het om de volgende activiteiten. Herdenkingsdiensten Op zondag ld oktober wordt in twee ker ken - de Wilhelminakerk aan de Soester- bergsestraat 18 (Soest-zuid) en de Juliana- kerk aan de Julianalaan 19 (Soestdijk) - een speciale herdenkingsdienst gehouden, waarin de kinderen van de scholen een grote inbreng hebben. Beide diensten beginnen om 15.00 uur. Voorgangers zijn ds. H.J.J. Radstake in de Wilhelminakerk, voor de kinderen en de ouders van de Insinger- school en de Werveling 1 en 2), en ds. J. van Buuren in de Julianakerk, waar de kinderen en de ouders van de Waterinkschool, de Da Costaschool en de Bron worden verwacht. Het thema is: "Al 'n eeuw geloofwaardig..." Belangstellenden zijn in beide diensten har telijk welkom. De collecte is bestemd voor het Hongarije-project van de Vereniging PCO-Soest. Thema-avond Op maandag 11 oktober wordt in de kerkzaal van Molendael-Soest/ Soester- bergsestraat 125, om 20.00 uur een the ma-avond gehouden. Prof. dr. W. ter Horst, hoogleraar in de pedagogiek aan de Univer siteit van Leiden, komt spreken over het on derwerp "Hoe bijzonder is het bijzonder on derwijs?" Ook hier zijn belangstellenden van harte welkom. Sportdag Op woensdag 13 oktober wordt op het terrein van S.O. Soest aan de Bosstraat- West een grote sportdag georganiseerd voor alle 1250 kinderen van de christelijke basis scholen van Soest. Aan het evenement wer ken meer dan 200 vrijwilligers mee. De kin deren krijgen een afwisselend programma van sport en spel aangeboden, zonder on derscheid naar school. Receptie Op vrijdag 15 oktober vindt, eveneens in de kerkzaal van Molendael-Soest aan de Soesterbergsestraat 125, een feestelijke re ceptie plaats, waarvoor alle leden van de vereniging zijn uitgenodigd. De receptie be gint om 16.00 uur en duurt tot ongeveer 17.30 uur. 's Avonds vindt op dezelfde loka- tie een grote feestavond plaats voor het on derwijzend en het andere personeel van de vereniging. Ook de einduitslag van de Hon- garije-actie wordt daar bekend gemaakt. Expositie Buiten de feestweek om is (al vanaf 24 september) in museum Oud-Soest aan de Steenhoffstraat een speciale tentoonstelling over "100 jaar PCO in Soest'; ingericht. Alle scholen zullen daar een kijkje gaan nemen, maar ook voor alle andere belangstellenden is een bezoekje aan de expositie - tijdens de gebruikelijke openingsuren - zeer de moeite waard. Er valt van alles te zien: oude school boeken, oude schoolbanken, lesmateriaal uit soms lang vervlogen tijden en natuurlijk heel veel oude foto's. Vooral de klassefoto's uit vroeger jaren zijn boeiend om te zien. Volgende week bestaat de Vereniging voor Protestants-Christelijk Onderwijs te Soest precies honderd jaar. Dat feest wordt gevierd met een aantal activiteiten, alle onder het motto: 'Al 'n eeuw geloofwaardig...' In deze krant - een speciale uitgave ter gele genheid van het jubileum - wordt niet alleen teruggeblikt op een bijzonder stukje ge schiedenis van Soest, maar ook vooruitgekeken: Welke nieuwe vragen en uitdagingen zijn er voor het christelijk onderwijs in Soest? En welke weg zal het (moeten) gaan om daarop een antwoord te vinden dat - ondanks de soms ingrijpende ontwikkelingen in ze samenleving als geheel, maar vooral in het onderwijs -minstens even geloofwaardig als het de afgelopen honderd jaar is gebleken? In een vraaggesprek met Sjoerd Vegter en en de schaalvergroting die van overheids- Ans Zijderveld, resp. voorzitter en secre taris van het bestuur van de jubilerende vereniging, wordt een poging gedaan om na 100 jaar voorzichtig de balans op te ma ken en na te gaan op welke wijze het christelijk onderwijs kan inspelen op de vragen van deze en de toekomende tijd. De stand van zaken anno 1993. "Er is een duidelijk verschil met honderd jaar geleden. Het christelijk onderwijs was vanaf het prille begin een zaak van particu lier initiatief: een beweging van ouders die vonden dat het christen-zijn vorm moest krijgen in de opvoeding. De school speelde daarin een essentiële rol. Ouders wilden dat stuk van hun taak niet zomaar uit han den geven aan de staat - typisch Neder lands, kun je zeggen - maar er hun eigen stempel op drukken. Tegenwoordig zou den we dat 'verzuild denken' noemen, maar in die tijd was men volstrekt over tuigd van de noodzaak," aldus Sjoerd Veg ter. "Dat is in wezen niet veranderd, maar in tussen hebben zich ingrijpende ontwikke lingen voorgedaan die je kunt kenschetsen als breukvlakken. Die rechtstreekse be trokkenheid van de ouders is sterk afgeno men, mede onder invloed van de vermin derde kerkelijkheid. Ook het christelijk onderwijs heeft daarvan te lijden. De school is een instituut geworden dat onder deel is van een veel groter systeem, en dat ♦systeem bepaalt veel meer wat er op school gebeurt dan vroeger het geval was." "Kijk maar naar de niet aflatende stroom van aanwijzingen uit Den Haag, de toene mende regelgeving, de professionalisering wege op de scholen wordt afgestuurd," al dus de beide bestuursleden. "Je moet te genwoordig dan ook - als leerkracht, maar ook als bestuurder - van goeden huize zijn om daar nog wat mee te kunnen. Soms zijn we daar zó druk mee datje bijna moet zeg gen: het besef van onze achtergrond komt een beetje in de verdrukking, de christelij ke identiteit van de school wordt alleen nog ervaren als "mooi meegenomen", zonder er al te lang bij stil te staan." De keuze voor het christelijk onderwijs komt allang niet meer alleen voort uit diepe betrokkenheid of een principiële houding, zoals dat vroeger het geval was. Vegter: "We moeten, denk ik, eerlijk toe geven dat zo'n zestig procent van onze leerlingen niet afkomstig is uit een actieve kerkelijke achterban, en het ziet er niet naar uit dat dat in de naaste toekomst in grijpend zal veranderen." Dat heeft, geeft hij toe, onmiskenbaar ge volgen voor de identiteit van de school. Veel oude zekerheden zijn - ook op "het christelijk erf' - op de tocht komen staan of worden niet meer als zodanig erkend. Daardoor is - soms tegen wil en dank - ook in het christelijk onderwijs een stuk ver vlakking ontstaan, waardoor tegelijkertijd de binding met de achterban losser is ge worden. "We zeggen niet meer zo snel: in het isolement ligt onze kracht, maar daar mee laat je tegelijk ook een stuk vrijheid toe om aan de wortels van je bestaansrecht te zagen." Wat ons bindt De bezinning op de identiteit van het christelijk onderwijs is daarom nu opnieuw riten bij, omdat die de school herkenbaar maken. Als het bidden op de scholen op houdt, om maar wat te noemen, heeft christelijk onderwijs geen bestaansrecht meer." Het nadenken over de identiteit verdient voortdurend onze aandacht. We moeten ervoor waken dat niet al onze energie wordt opgeëist door zaken als regelgeving, allerlei "praktische" (maar o zo belangrij ke) dingen die ook te maken hebben met het voortbestaan van de scholen. "Op de agenda is veel aandacht voor beleidsvraag stukken op personeels-, financieel en on derwijskundig gebied. Dat ligt ook voor de hand met een organisatie van 80 medewer kers." De identiteit van de vereniging - en in haar verlengde van de vijf christelijke basis scholen in Soest - staat volgens de voorzit ter dan ook niet ter discussie. In de kring van het bestuur bestaat daaraan ook zeker geen dringende behoefte. "Het bestuur be rust op de brede samenwerking van alle richtingen in de protestantse gemeenschap van Soest, zeg maar: van links tot rechts. We kunnen het desondanks uitstekend met elkaar vinden, al heeft dat natuurlijk te maken met de personen. Ga je de discussie aan over wat nu precies de christelijke identiteit inhoudt, dan zul je vermoedelijk merken dat daarover heel verschillend wordt gedacht. Er zijn nu eenmaal diverse stromingen, reikend van "bijbelgetrouw" tot "kritisch rentmeesterschap", en daar moet je rekening mee houden." Dat betekent niet dat er binnen het bestuur geen overeenstemming zou bestaan over de taak die de school in de christelijke op voeding moet vervullen. "In elk geval bete kent het dat je de kinderen op school een aantal normen en waarden aanreikt. Er komt in de samenleving zoveel op ze af: criminaliteit, milieuproblemen, vragen over oorlog en vrede en gerechtigheid. (Lees verder op pagina 3)

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1993 | | pagina 25