Zo bepaalt u zelf de veiligneid rondom uw kassa >pen Hof-gangers vinden tot november roeg onderdak in Joanneskerk Oecumenische jongerenviering Iaat Soest over traditionele kerkmuren heenstappen Ds. Jan van Buuren: 'De kerk is meer een soort garage dan een huiskamer' Nieuwe repetitieaanpak PVO 19?5 2250 K Alle vaders opgelet Geef moeder Iets van Het Blauwe Druifje op bed Wim van lloorn Gevraagd VASTE-, en INVAL- LOPERS BANK PAGÏFj^ iten tand's bier. I.95 22?5 ale^dry, 10.50 9?5 ly, 14.951 3?5 ENSDAG 4 MEI 1994 SOESTER COURANT PAGINA 9 INFONUMMER: 01720-42831 'erbouwing begint eerder dan verwacht ïM iKt jftet |alau fee Soesterbergsestraat 22A - Soest Klachten bezorging Herenkapsalon cAla/ice^ Sieraden uit huis Van Hamelstraat RENOVATIE f NV0B - EN Jj Auto's opengebroken Soester Courant Zondag 14 mei, Petrus Pauluskerk Predikant neemt afscheid van Soestdijk Drumband en orkest oefenen samen Dubbel afscheid ds. Van Buuren WINKELCENTRUM OVERHEES TAMBOERIJN 29 TELEFOON 27777 Vrijdagavond fe| Koopavond ick, 26.50 25?o A/IJ GRATIS. - Zolang de voorraad strekt. I met ingang van komende zon dag - 8 mei - kunnen de (hervorm de en gereformeerde) kerkgangers van de Open Hof niet meer in hun eigen kerkgebouw aan de Veen besstraat terecht. De verbouwing begint eerder dan aanvankelijk vas verwacht, wat betekent dat de gelovigen hun tijdelijk heil op zon dagmorgen bij de katholieke colle- i's van de Joanneskerk in Over- hees zullen moeten vinden. De ontwikkeling gaat nog sneller dan het kerkbestuur had aangenomen. Vo rige week werd het definitieve groene licht voor de verbouwing gegeven. Die begint op maandag 9 mei, maar in de voorafgaande dagen gaan de stoelen, het orgel en de ringleiding al weg. Dat betekent dat er zondag 8 mei al niet meer gekerkt kan worden. De kerkgan gers van de Open Hof worden op zeer korte termijn dus al (letterlijk) dakloos. Met de Joannesparochie zijn al enige tijd geleden afspraken gemaakt over het tijdelijk mede-gebruik van dit kerkge bouw. De katholieke diensten daar be ginnen normaliter zondagmorgen om half elf, de protestantse broeders en zusters kunnen er voorlopig om 9.15 uur terecht, wat betekent dat ze ca. drie kwartier eerder uit de veren moeten. Alleen met Pinksteren wordt uitgewe ken naar de gereformeerde Julianakerk in Soestdijk, omdat de belangstelling voor deze "belijdenisdienst" zo groot is dat zelfs de Joanneskerk (aangevuld met de theaterzaal van C-drie) de kerk gangers niet zal kunnen bevatten. Met het tijdelijk onderdak in de Joan neskerk wordt de Open Hof beloond voor de goede werken van destijds, toen de katholieken tijdens hun verbouwing ook onderdak verkregen in het protes tantse kerkcentrum. Er bestaan al "ou de banden", want vóór de realisering van de Joanneskerk maakten protes tanten en katholieken jarenlang samen gebruik van het gebouw aan de Veen besstraat, waarin gereformeerd en her vormd Soest-West "samen-op-weg" zijn. Naar verwachting zal de verbouwing omstreeks eind oktober voltooid zijn, zodat de "nieuwe" kerk begin novem ber in gebruik genomen kan worden met een grotere (en aanzienlijk hogere) kerkzaal en meer nevenruimten, die beide ook flexibeler gebruikt zullen kunnen worden. Verder worden de kli matologische en akoestische voorzie ningen verbeterd. 'Staartje' Met de verbouwing is een bedrag van ca. 850.000 gulden gemoeid. Dat geld is inmiddels op 50.000 gulden na bin nen en is afkomstig uit diverse potjes. Hervormd en gereformeerd Soest (als geheel) brachten daarvoor tijdens een financiële actie in 1993 zo'n 150.000 gulden bij elkaar. De actieve commissie geldwerving van de Open Hof, onder Het kerkcentrum aan de Veenbes straat wordt vanaf volgende week ver bouwd. Foto: Goos van der Wilt. leiding van Henny Hogewoning-van Bochove, heeft nog enkele ijzers in het vuur om het "staartje" binnen te krij gen. Daarnaast is er nog ongeveer 335.000 gulden nodig voor de aanpassing van het interieur en een nieuw orgel en in de komende tijd staan diverse acties op stapel om het "bodempje" van 65.000 gulden, dat daarvoor al in de schatkist aanwezig is, te verhogen. Collectezakken Een substantiële aanvulling moet afge lopen vrijdag en zaterdag zijn binnen gehaald met de twee goed bezochte voorstellingen van het inmiddels wijd en zijd bekende Collectezakken Collec tief, de Soester cabaretgroep die zo veel "kerkelijke en andere stof' in haar pro gramma doet. Dat was ook nu het geval, aangevuld met liedjes en schetsen die betrekking hadden op Koninginnedag. Ook nu weer bezorgde het Collectezak ken Collectief - bestaande uit Rozema rijn Klifman, Kees van Tricht, Pieter Verstoep en Hans Timmers, onder lei ding van Ab Faas - de bezoekèrs een buitengewoon amusante avond, waar van de opbrengst voor het "goede doel" bestemd was. (Wie de acties voor de verbouwing financieel wil steunen kan dat doen via Postbank 40.15.550 of ABN/Amro 55.36.10.880.) °2l55-22559 Indien u op woensdag om 18.00 uur de Soester Courant nog niet in uw bezit hebt, kunt u tot 18.30 uur naar ons kantoor bellen (tel. 14152). De krant wordt dan nog dezelfde avond nabezorgd. Belt u woensdag na 18.30 uur, dan kunt u uw naam en adres op de band van het antwoord apparaat inspreken. De krant wordt dan echter pas donderdagmiddag nagebracht. Soesterberg Voor de abonnees in Soesterberg is het klachtennummer 02155-21841 (C. van Barneveld). Dat nummer kan op woensdag tussen 18.30 en 19.30 uur worden gebeld voor nabe- zorging op dezelfde dag. Belt u later, dan wordt de Soester Courant op donderdag nabezorgd. 02155- 16450 Nu ook aftershaves van de bekende merken. Een woning aan de Van Hamelstraat is vorige week bezocht door een inbreker. De dader forceerde een raam, door zocht de gehele woning en nam enkele sieraden mee. Ook in een bedrijf aan het Weteringpad werd ingebroken, maar de politie kon nog niet zeggen of, en zo ja, wat er wordt vermist. Het PTT-kantoor aan de Steenhoff- straat werd eveneens aangedaan door een inbreker. Hij kwam vrijdagmorgen rond vijf uur binnen, maar nam niets mee. BOUWBEDRIJF SOEST UITVOERING VAN: NIEUWBOUW VERBOUW ONDERHOUD LAANSTRAAT 52 - 3762 KE SOEST TEL. 02155 - 15073 - FAX 02155 - 17496 Op de Dorresteinweg is zondagnacht de auto van een 38-jarige Soester open gebroken. De dader nam een radiocas setterecorder mee. Een soortgelijk apparaat verdween in dezelfde nacht uit een auto die op de Laanstraat stond geparkeerd. De wa gen is van een Soester man van 32 jaar. voor de Aanmelden:'tel. 1 41 52 De Petrus en Pauluskerk aan de Kerkplein is op zondagavond 14 mei - tussen Hemelvaart en Pink steren - het podium voor een op merkelijk initiatief in kerkelijk Soest: een oecumenische jonge renviering die is opgezet door een comité, dat zowel uit katholieke als protestantse Soesters bestaat. Het thema van de viering is: "Kom eens uit je ho(e)kje". Volgens de organisatoren is het de be doeling dat de bezoekers (gemikt wordt op jongeren vanaf 14 jaar) worden uit gedaagd om over de muren van hun ei- gen kerk, geloof en status heen te kijken en zich niet in hun eigen groep op te sluiten. Die oproep geldt trouwens niet alleen voor de jeugd, en daarom zijn ook ouderen van harte welkom. Spre ker is Chris Stroo, leider van de "Cap tains Club", het jongerenwerk van de "Navigators". Het thema "Kom eens uit je hokje/hoekje" wordt door hem vertaald naar racisme, minderheden, politieke kleur, mannen/vrouwen, ge handicapt of niet en allerlei andere on derscheidingen die mensen aanbren gen. In feite is de viering de eerste gelegen heid waarop actieve kerkgangers uit de katholieke én de protestantse traditie elkaar in een gezamenlijke viering ont moeten. Van katholieke zijde wordt meegedaan door Margriet Spijker en Stan Uyland van de Petrus en Paulus kerk en Wandrina Heideman van de H. Familiekerk; van protestantse zijde doet Maijan Valkenet (Wilhelmina- kerk) mee en is er de inbreng van de werkgroep Oecumenisch Avondgebed van de Raad van Kerken, in de persoon van Joop Verdonk. Het samenbrengen van "katholiek" en "protestant" is geen sinecure, zo blijkt uit een gesprekje met de betrokken. In de eerste plaats zijn de katholieke jon geren meer gewend aan kerkgang op zaterdagavond, terwijl de protestanten het op de zondag houden. Ook de vie ringen zien er in beide tradities vaak heel anders uit, wat bijvoorbeeld al tot uitdrukking komt in de liederen die ge zongen worden. i heel speciale viering te worden, die een mengeling wordt van zowel katholieke als protestantse en oe cumenische elementen. Voor dat laat ste zorgt de werkgroep Oecumenisch Avondgebed, die dit jaar o.a. zoekt naar samenwerking met mensen die ac tief zijn in de Soester (wijk)parochies. Eerder gebeurde dat in de Wilhelmina- kerk, samen met de werkgroep Rügen (DDR). Volgens het comité beeft het ook best wat tijd gekost voordat alle neuzen in dezelfde richting wezen over teksten, liederen en andere liturgische elementen, zoals de eucharistie. Er is naar gestreefd dit alles zo begrijpelijk mogelijk te houden, zodat ook mensen die niet zo "thuis" zijn in de kerk er wat aan hebben. De viering is in zekere zin een experi ment. Het comité wil na afloop dan ook graag reacties horen op de vraag of er "iets permanenters" moet gebeuren. "Er gebeurt nog zo weinig op oecume nisch gebied in Soest en we zouden graag alle groepen willen bereiken die ervoor open staan." De initiatiefnemers hopen op veel be langstelling, vooral van jongeren. "Ou deren zijn vaak zo principieel, de jeugd staat meestal meer open voor verande ring. Maar dan moet je er wel wat voor doen." De oecumenische jongerenvie ring is daarvoor een heel geschikte gele genheid, want: "Het verrijkt je geest, je krijgt meer begrip voor anderen, en bo vendien: het is weer eens wat anders..." Verandering van spijs Iedereen gelooft op z'n eigen manier, en dat is helemaal niet erg, aldus het co mité. "En of je nu wel of niet naar de kerk gaat maakt ook niet uit. Maar het is wel goed om eens verder te kij ken dan j e neus lang is. Je hoeft toch niet altijd de zelfde weg te bewandelen?" Verande ring van spijs doet eten, vindt het comi té. "Eén kerk wordt het niet, en dat hoeft ook helemaal niet. Maar het is heus niet erg om het eens een keer op een andere manier te beleven. Waarom mensen daar soms zo moeilijk over doen snappen we. eigenlijk niet. We ge loven eigenlijk allemaal hetzelfde, maar we hebben soms van die vreemde ideeën over elkaar..." De viering, die om 19.00 uur begint, wordt ondersteund door een gelegen heidskoor, samengesteld uit leden van de Messengers (met hun combo), het Jongerenkoor Soest en de koorgroep van het Oecumenisch Avondgebed. Frank Kooiman is de dirigent en Lon- neke Kooiman zal optreden als soliste. Na afloop is er koffie en kan er worden nagepraat met Chris Stroo en de leden van het comité. Kom uit je ho(e)kjc Loop eens binnen of bel onze betaalspecialist voor meer informatie over de plaatsing van een betaalautomaat. Soest, Van Weedestraat 10, mevr. W.C. Brozius, tel. (02155) 9 65 59. In het komende weekeinde neemt ds. Jan van Buuren afscheid van de (gereformeerde) kerk van Soest dijk, waar hij sinds augustus 1985 werkzaam is geweest. De gemeen te luidt hem uit met receptie op vrijdag 6 mei in Credo en een kerkdienst op zondag 8 mei in de Julianakerk. Ds. Van Buuren ver trekt naar Kollum, een plaatsje op de Fries-Groningse grens. In zekere zin keert hij weer terug naar Friesland, want de geboren Hagenaar "stond", zoals dat van een predikant wordt gezegd, aan het begin van zijn loopbaan enkele jaren in Wommels. "Friesland heeft altijd iets dat trekt," zegt hij. Bijvoorbeeld zijn dochter Li- sette, die sinds vorig jaar predikante is in het naburige Nes. "Verhalen vertellen," zo vat hij zijn pre- dikantswerk kernachtig samen. "Of lie ver gezegd: Het Verhaal. Dat is het be houd van de kerk: elkaar steeds Het Verhaal vertellen, dus naar de kerk gaan, want in je eentje houd je dat niet vol." Een van zijn lievelingsverhalen gaat over Jezus, wandelend op het wa ter, misschien vooral door de figuur van Petrus, die in hetzelfde verhaal door het water dreigt te zakken. "Petrus is met zijn twijfels het gezicht van de kerk. Veel meer in elk geval dan Paulus, die alles netjes heeft opgeschreven. Het is zonde dat we van de kerk een kluit heb ben gemaakt die geboetseerd wordt door mensen die het allemaal zo zeker weten. Maar Petrus is zo niet. Petrus herken ik..." Preken vindt hij leuk. "Vooral als het af is, want het maken is een heidens kar wei. Soms ben ik er lichamelijk ziek van en tot het laatste moment loop ik na te denken over de woorden. Ik zorg altijd dat-ie op vrijdag klaar is, maar ik loop er zaterdagavond en zelfs zondagmor gen nog van alles aan te veranderen. Pas als ik op de preekstoel sta is het over, maar voor die tijd moetje niet te veel te gen me zeggen. Dan loop ik maar wat heen en weer." Geen stokpaardjes Hij heeft inmiddels exact 1411 preken gemaakt en ze allemaal bewaard. Zijn afscheidspreek wordt waarschijnlijk nummer 1412 of 1413. Of er een waar neembare lijn door al die preken loopt weet hij niet. Voor stokpaardjes is wei nig ruimte, alleen al door het pree- krooster. En bovendien: "De tekst is de baas, al zijn er ook wel eens teksten waar ik echt niet over kan preken. Maar als ik al een stokpaardje zou hebben, dan is het dit: Attent zijn op elkaar, en vooral op degenen die achterop ko men." In de loop der jaren heeft hij in zijn stu deerkamer veel van die "achteropko- mers" binnengehaald: drugsverslaaf den, drop-outs, mensen die om een of andere reden uit de boot vallen. "Ik ben ook heel wat keren in de politiecellen geweest. Dan wisten ze: in geval van nood even Van Buuren bellen. Het evangelie is altijd bezig met mensen die er eigenlijk niet bij horen," zegt hij, om vervolgens tussen neus en lippen door Al jaren wordt door drumband en harmonie van PVO op een afzon derlijke avond gerepeteerd. Hier door is een gezamenlijke repetitie soms moeilijk te realiseren. Voor een van de twee groepen betekent dit dan tevens verlies van een repe titieavond, omdat dan alleen sa men en niet apart als groep geoe fend kan worden. Daarbij komt dat een verschuiving van de vaste repetitieavond soms proble men geeft met de opkomst. De meeste leden houden rekening met een vaste avond repeteren in de week. Het creëren van een nieuwe situatie heeft in eerste instantie als doel te ko men tot nauwere samenwerking tussen drumband en orkest. Hierbij moeten respectievelijk leider en dirigent na tuurlijk nauw worden betrokken. Te vens is samenwerking met de leidster van de showgroepen gewenst om tot een verantwoorde en moderne muziek keuze te komen. Dit geeft dan meer mogelijkheden voor het maken van shows en het zal een breder publiek aanspreken. Door nu drumband en orkest op één avond te laten repeteren, is het mogelijk tot een veel betere afstemming te Ko men. Daarom is door de algemene le denvergadering van 28 maart besloten de repetitie van beide groepen op maandagavond te laten plaatsvinden. De leerlingen-drumband begint om 18.30 uur, gevolgd door de drumband om 19.00 uur. Daarna kan vanaf 20.00 uur gezamenlijk worden gerepeteerd met orkest. De gazamenlijke repetitie kent een variabele tijd van ongeveer 10 minuten tot bijvoorbeeld een half uur of langer, zodat dus erg flexibel gewerkt kan worden. Extra oefenruimte Na afloop van de gezamenlijke repetitie is het mogelijk de avond voort te zetten met afzonderlijke repetities voor beide groepen. Dit is mogelijk doordat in de nieuwbouw achter het PVO-gebouw, afzonderlijke oefenlokalen zijn gereali seerd. Hierdoor kan geoefend worden zonder elkaar te beïnvloeden of last van elkaar te hebben. Iedereen is welkom kennis te maken met de drumband en de harmonie of de minirettes. PVO kan nog steeds leden gebruiken. Voor informatie, tel. 22268 (PVO-gebouw). te verzuchten: "We zijn in Soest toch wel een érg burgerlijke kerk gewor den..." Hij is dan ook een warm pleitbezorger voor "het onaangepaste" in de kerk en dat geldt met name voor de gehandi capten. "Ik weet er een beetje van, want ik ben van m'n 14e tot m'n 23e zelf ge handicapt geweest. Ik ken het gevoel van ergens aan vastzitten waarvan je niet kunt loskomen." Zijn betrokken heid bij het dovenpastoraat en de werk groep van gehandicapte predikanten houdt overigens niet op, en hij hoopt ook vurig dat de kerk van Soest de praatgroep voor verstandelijk gehandi capten, waarvan hij een van de initia tiefnemers is geweest, niet zomaar Iaat zwemmen. "Als ze dat doen hebben ze niks van mij begrepen..." Speelruimte Terugkijkend opzijn Spester jaren con stateert hij met vreugde vooral een "verdieping" van de liturgie, die naar zijn overtuiging nu pas goed vorm heeft gekregen in "zijn" Julianakerk. "Dat gaat terug op de oude kerk, en niet al leen op de Reformatie. Toen ik hier kwam werd het avondmaal nog op goe de vrijdag gehouden; nu vieren we de héle paascyclus en hebben we vier ver schillende liturgieën. Nee, daar is niets gestolds aan. Er is in de liturgie zo veel speelruimte, juist ook voor kinderen, die heel symboolgevoelig zijn. Maar bo vendien: de gemeente draagt de litur gie, ook als mijn hoofd er toevallig niet naar staat. Je moet de kerk als het ware om de liturgie heen bouwen..." De discussie over het sluiten van de Julianakerk (in 'het kader van de groeiende hervormd/ gereformeerde samenwerking) bevalt hem dan ook maar matig. Juist de Julianakerk heeft zoveel ruimte voor de liturgie, voor spel en muziek. Hij vindt het dan ook zonde als de kerk gesloopt zou moeten wor den. "Hier kan alles. Loze ruimte is he lemaal niet erg. Dat hangt ook samen met je visie op gemeente-zijn. Dat gaat wel iets verder dan de vraag: hoeveel konten kan ik er parkeren? De kerk is toch eigenlijk een werkplaats, meer een soort garage dan een huiskamer. Je 'thuisvoelen' in de kerk, daar zet ik gro te vraagtekens bij..." Zijn pleidooi voor het behoud van de Julianakerk komt overigens niet voort uit reserves tegenover het Samen-op- Weg-proces. "Ik zal de dag zegenen dat het één is," zegt hij. "Ik ben geen drijver om m'n eigen kerk op te heffen, maar als je alle nadruk legt op je eigen identi teit krijgt de ander geen ruimte. Na tuurlijk zijn er cultuurverschillen tussen de Emma- en de Julianakerk, bijvoor beeld over kinderen-aan-het-avond- maal en de 'responsies', maar daar ko men ze vast wel uit." Symbolen In de liturgie is veel meer ruimte geko men voor symbolen. Symbolen in de kerk zijn ongelooflijk belangrijk, vindt hij, "want daarmee kun je Het Verhaal ook aan kinderen vertellen. Die zijn heel symbool-gevoelig. Dat heb ik van de doven geleerd, die een groot deel van de taal missen. Een gebaar van lief de maakt toch ook veel meer duidelijk dan alleen het woord liefde? En in de Ds. Jan van Buuren. Foto: Goos van der Wilt. kerk gebeuren zo veel intense dingen, daar schieten woorden voor tekort." Van opmerkingen over symbolen als "roomse onzin" wil hij niet horen. "Wel rooms misschien, maar géén onzin. We hebben als gereformeerden met het badwater ook veel van het kind wegge gooid. Dat zien we nu pas in, en dat is een van de zegeningen van de oecume ne. En als je de kans hebt om gebruik te maken van die symbolen, moet je het niet laten." Op de vraag of de term "gereformeerd" hem nog wat zegt antwoordt hij: "Nou ja, wat is gereformeerd? Er is naast de katholieke geen andere kerk waar de af gelopen tijd zoveel wendingen te zien zijn geweest. Maar de kerk is gelukkig geen vereniging van gelijkgezinden. Het bijzondere is juist met z'n allen bij elkaar durven zitten. Kritiek is altijd mogelijk, natuurlijk. Maar kritiek heb ben en vervolgens wégblijven, dat vind ik van een soort burgerlijke flauwheid, om niet te zeggen kinderachtig. De kerk is ook een uitdaging, en heus niet alleen voor dominees. Wat ons bindt is: één Here Jezus, en dat klinkt misschien erg vroom, maar ik bedoel: ik verschil ook van m'n broers en zussen, maar we heb ben dezelfde vader." Open eind Bij al dat gepraat over de verschillende kerken wordt volgens hem wel eens vergeten dat de kerk niet bestaat bij de gratie van het verleden, maar bij het vermoeden - misschien zelfs wel een ze ker weten - dat er nog wat komen moet. "De bijbel heeft toch ook een open eind...?" Het mooie is dat de kerk ge woon doordraait, ook als de predikant vertrekt. "Het hangt gelukkig allemaal niet aan Jan van Buuren." Wat hij in Soest achterlaat zijn zorg en hoop. "De eindeloze zorg om de kerk in een wereld die steeds individualisti- scher en materialistischer wordt, waarin de economie de baas is en iedereen al leen maar bezig met het hier-en-nu, en vooral zorg om degenen die het alle maal niet meer kunnen bijbenen: de achteropkomers, de ouderen, de ge handicapten, de drop-outs. Het is schit terend dat de kerk een Verhaal heeft dat zó immaterieel is, dat het materiële het toch moet afleggen. Daar komt steeds meer vraag naar, ook van buiten de kerk. Dus ook hoop, omdat het alle maal gewoon blijft doorgaan, vast en zeker, misschien in heel andere vormen dan we nu denken. We zullen later heel verbaasd zien hoe we het gedaan heb ben, maar niet met heimwee, denk ik." Ds. Jan van Buuren neemt officieel afscheid in de ochtenddienst van zondag 8 mei in de Julianakerk aan de Julianalaan. De dienst begint om 10.00 uur. Op vrijdag 6 mei vindt in Credo (achter de Julianakerk) een receptie plaats, waar iedereen die dat wil de Van Buurens kan komen uitwuiven. De receptie duurt van 19.30 tot 21.00 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1994 | | pagina 9