Soester
Tuincentrum
"1199,-
GOUDEN SNAAR's KLEINSTE
rroots jazzweekend in Artishock
25% korting op
alle terracotta
aardewerken.
Kaartencollectie Jan van Steendelaar
schitterende rondwandeling door Soest
Circus Renz boeit Soester publiek
De
Nieuwe
Lelie
25Wx2
Programma
donderdag 2 juni t/m zondag 5 juni
Ruime parkeergelegenheid.
Wieksloterweg 37 (W.Z.) - Soest
Telefoon 02155 -1 67 76
(StB&rSk-
Inbrekers halen
4.500 gulden uit
schoolgebouw
Geld, passen en
videorecorder uit
woning gestolen
10 CD-wisselaar
Telefoon 02155 -1 21 32
so
<E
Jan Visser opent expositie in raadhuis
Steenhoffstraat 13a-15 - Soest
Inbraak woning aan
Gallenkamp Pelsweg
Autoradio-cassettespeler met
SOESTER COURANT
PAGINA 9
Donderdag 21.00 uur, film:
'De Laatste Sessie'
en diverse unieke filmfragmenten.
Vrijdag 21.00 uur, concert:
MoeNie-WanniNie o.l.v. Sean
Bergin.
Zaterdag 21.00 uur, concert:
Michiel Borstlap Sextet.
Zondag 21.00 uur, concert:
Workshop-orkest en het Paul
Weiling Trio.
Zaterdag en zondag:
Jazzworkshop o.l.v. Tjitze Vogel.
Stadhouderslaan 15. Tel. 16913
ESTER TUINCENTRUM WIEKSLÜTERWEG SOESTER TUINCENTRI
Uit een schoolgebouw aan de Vale
riaanstraat is vrijdag 4.500 gulden ge
stolen. Het geld zat in de kluis van de
school. Ook werd een giropas meege
nomen. In het pand werden geen braak
sporen aangetroffen.
Namens een bedrijf aan de Clemens-
straat werd aangifte gedaan van diefstal
van achterlichten. Die werden van een
oplegger gedemonteerd.
Inbrekers hebben vrijdagnacht huisge
houden in een woning aan de Wolle
gras. Ze namen twee portemonnees,
paspoorten en een tas met een video
recorder mee. Andere spullen lieten ze
om onbekende reden achter op het ter
ras van de woning. De inbrekers waren
binnengekomen door het slot van de
achterdeur met een schroevedraaier te
forceren.
Kenwood KDC-C602 KRC-255L
Bij inlevering van deze advertentie
50% voordeel op inbouw!
(Geldig tot 2 weken na deze advertentie.)
werk te zien. Daarnaast is dit concert
zonder meer de moeite waard voor een
ieder die belangstelling heeft voor mo
derne (jazz)muziek. Ondanks de ogen
schijnlijk beperkte triobezetting gaat
het hier om een kleurrijke formatie. Het
ontbreken van een accoordinstrument
(piano of gitaar) geeft de groepsleden
meer speelruimte. Het is niet voor niets
dat in de wat vrijere vormen van jazz het
sax-bas-drums trio nogal veel voor
komt.
e Vereniging Artishock presenteert in het komende weekend een pro-
anima met diverse activiteiten, georganiseerd door de jazz-werkgroep,
in samenwerking met het Filmhuis van Artishock. Het begint donderdag
2 juni met de documentaire "De Laatste Sessie" van Hans Hylkema over
de legendarische jazzmusicus Eric Dolphy. Verder is er een drietal zeer
verschillende concerten op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond. Daar
tussendoor wordt een workshop gegeven door Tjitze Vogel en zijn er nog
diverse filmfragmenten te zien. Behalve deelname aan de workshop,
waarvoor een kleine vergoeding gevraagd moet worden, zijn alle activi-
tèiten gratis toegankelijk. Bij het samenstellen van het programma is
overlapping van activiteiten zorgvuldig vermeden. Het is dus - ook voor
de deelnemers aan de workshop - mogelijk het gehele festivalaanbod tot
Ich te nemen.
zi
Donderdag, 21.00 uur
Filmhuis: 'De Laatste Sessie'
Filmhuis Artishock bijt het spijts af van
een uniek jazz-weekend. Vooruitlo-
:nd op de presentatie van drie jazz-
>ncerten, die op vrijdag-, zaterdag- en
►ndagavond plaatsvinden, wordt op
[onderdag 2 juni geopend met de jazz-
Dcumentaire. "De Laatste Sessie" van
!ans Hylkema.
'e Laatste Sessie" is opgebouwd uit
:s delen, waarvan de titels overeenko-
len met die van "Last Date", de pos-
uum verschenen LP met opnamen
jie Dolphy kort voor zijn plotselinge
lood maakte - overigens met Neder-
indse jazzmusici die in de film nog uit-
[ebreid aan het woord komen,
ric Dolphy (1928-1964) werd gebo-
•n in Los Angeles, begon al heel vroeg
uziek te maken en zou later uitgroeien
>t een virtuoos op altsax, basclarinet en
luit. Vanaf 1960 werkte hij mee-aan
:n groot aantal opnamen met illustere
dgenoten als John Coltraine, Charles
lingus en Ornette Coleman. Daar-
laast leidde hij zijn eigen groepen, maar
laas nooit lang achtereen; wellicht
staat een deel van zijn tragiek hieruit
lat hij te lang sideman gebleven is.
'och lag ook daar een deel van zijn ta
rnt; hij kwam, in welke muzikale om-
leving dan ook, altijd goed uit de verf
n drukte met zijn bijdragen een stem-
jel op de muziek. Deels door zijn zeer
arakteristieke toon, deels door de op-
jouw van z'n solo's (uiterst grillige me-
pdieën, grote intervallen) herken je
lem als je hem eenmaal gehoord hebt
"t duizenden.
e film bevat veel origineel materiaal in
je vorm van concertregistraties zodat
Ie toeschouwer al een aardige indruk
ïjgt van zijn muziek. Ook komen er,
Öfoiddels interviews, allerlei mensen aan
liet woord die Eric Dolphy van nabij ge-
Wend hebben. Onder meer zijn vrien
din, de danseres Joyce Mordecai, die nu
een dansschool heeft in New York, als
ook diverse musici. Zo vertellen Misha
^Mengelberg, Han Bennink en Jacques
Sïchols over hun korte samenwerking
met Dolphy.
/Onherroepelijk nadert de film z'n tragi
sche einde. Eric Dolphy lijdt aan een
niet onderkende suikerziekte en dat
wordt hem fataal. Tijdens een sessie in
Berlijn stort hij in, wordt naar een zie
kenhuis gebracht, krijgt niet de juiste
I behandeling en sterft. Ook oyer deze
laatste uren krijgen we gesprekken met
ooggetuigen te zien. Met name in dit
soort passages toont Hylkema zijn ta
lent: hoe gemakkelijk immers had hij
hier kunnen verzanden in sentimentali
teit, maar dat gebeurt niet, trouwens
nergens in de hele film.
."De Laatste Sessie" is een prachtige do
cumentaire; vaak ontroerend maar
nooit sentimenteel, informatief zonder
één ogenblik saai te worden, eigenzin
nig qua vorm zonder dat de inhoud
daardoor wazig wordt. Eric Dolphy was
een groot musicus en Hans Hylkema
gaf hem met "De Laatste Sessie" een
waardig eerbetoon.
Aanvang: 21.00 uur.
Entree f 7,50; qp/65+ f 5,-.
Meerjazzfilms
Hoewel de jazzgeschiedenis hoofdza
kelijk is vastgelegd op geluidsdragers,
zijn er van veel musici ook prachtige
filmfragmenten bewaard gebleven. He
laas wordt hiervan slechts sporadisch
iets vertoond. Het past dan ook in
de opzet van het Jazzweekend om enige
gevarieerde fragmenten te vertonen.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de
welwillende medewerking van Theo
Bovenkerk die enig filmmateriaal uit
zijn indrukwekkende archief ter be
schikking wilde stellen voor vertoning
tijdens het Soester Jazzweekend.
Na afloop van "De Laatste Sessie" zul
len een aantal, over 't algemeen tame
lijk korte, maar ook nogal uiteenlopen
de opnamen vertoond worden van il
lustere jazzgrootheden als Miles Davis,
lester Young, Duke Ellington en Teddy
Edwards.
Aanvang: kort na afloop van "De Laat
ste Sessie".
Vrijdag 3 juni, 21.00 uur:
Jazzconcert: MoeNie-
WanniNie o.l.v. Sean Bergin
Een merkwaardig Amsterdams orkest
gaat schuil achter deze al even ongewo
ne naam. Een aantal amateurmuzikan
ten die nog niet zo lang geleden deel uit
maakten van een workshop o.l.v. saxo
fonist Sean Bergin besloot het niet
daarbij te laten en ging verder als groep.
Daarbij bleef Bergin nauw verbonden
met zijn voormalige leerlingen; hij is nu
hun artistiek leider, arrangeur en nog zo
't één en ander en hij verzon de naam
van de groep: een uit het Afrikaans af
komstige uitdrukking die de mensen
oproept tot een zekere mate van zorge
loosheid - niet zo vreemd voor wie de
muziek van MoeNie-WanniNie ge
hoord heeft.
Ondanks hun korte bestaan heeft deze
groep al heel wat optredens achter de
rug, deels in het reguliere jazzcircuit,
maar ook daarbuiten (op feesten e.d.).
Ook vond een gezamenlijk optreden
plaats met het Trio San Fransisco (S.
Bergin, Danielle d'Agaro en Tobias
Delius). Het repertoire van MoeNie-
WanniNie is eigenaardig: een mengsel
van Afrikaanse dansmuziek, niet al te
voor de hand liggende jazz (stukken
van o.a. Rahsaan Roland Kirk en Dudu
JM
o
MoeNie- WanniNie vrijdag).
Pukwana), reggae en blues. Duidelijk is
de invloed van Sean Bergin aanwezig;
hij schreef een paar stukken voor de
groep, maar ook los daarvan klinkt de
Zuidafrikaanse muziek door.
MoeNieWanniNie is een enthousiast
amateurorkest en presenteert zich ook
als zodanig, hetgeen de nodige misver
standen op kan roepen. Het gaat hier
beslist niet om mensen die in een te
vroeg stadium al het podium op willen
ten einde aldaar hun matige kunstjes te
vertonen. Deze musici zijn wel degelijk
in staat om een behoorlijk stuk werk af
te leveren: de thema's worden op een
zelfverzekerde wijze neergezet, er is
sprake van fraai samenspel en goede so
lo's tegen de achtergrond van een stevi
ge begeleiding.
Samenstelling: Sean Bergin - tenorsax,
Marianne Aaldering - sopraansax, Ta
mara Boersma - sopraansax, Sacha van
Hoorn - sopraansax, Ellen de Ligt - alt
sax, Elvira Nieuwerf - altsax, Jan Pieter
Wouda - tenorsax, Atten van der VTugt
- baritonsax, Guus Stegeman - trompet,
Guido Peters - clarinet, Ime Broer - gi
taar, Hans Bijleveld - bas, Rob Koning -
drums.
IflinUlNaONIfli U31S30S □9Mld3101S>l3IM IAIflHiN3DNin.L U31S30S
Michiel Borstlap (zaterdag).
Zaterdag 4 juni, 21.00 uur:
Jazzconcert:
Michiel Borstlap Sextet
Deze groep debuteerde verrassend met
CD "Day Off', maar dat is alweer een
tijdje geleden. De bezetting is inmiddels
iets gewijzigd, en de groepsleden heb
ben tussentijds in allerlei andere forma
ties ruime ervaring opgedaan. Wat de
samenstelling betreft is hier sprake van
een veelbelovende band: tenorsaxofo
nist Yuri Honing is al tamelijk bekend
(hij gaf begin '93 met zijn trio nog een
zeer goed concert in Artishock), trom
pettist Eric Vloeimans deed gedurende
de laatste jaren veel van zich spreken in
een groot aantal Nederlandse bands en
Benjamin Herman (bekend van o.a. Fi-
ve Up High) is een van de meest verras
sende alt-saxofonisten van de laatste
tijd. Met achter zich de ritmesectie be
staande uit piano, bas en drums, vor
men zij de frontlijn van dit sextet.
Wat is er allemaal veranderd sinds de
verschijning van de debuut-CD van het
Michiel Borstlap Sextet? Zoals gezegd
de bezetting: inmiddels zijn de Belgi
sche bassist Nicolas Thijs en de Berlijn-
se drummer John Schröder tot de groep
toegetreden. Van laatstgenoemde kan
naar verluid zelfs een heuse rap ver
wacht worden, iets wat op de CD (zo'n
lV: jaar geleden opgenomen) niet aan
de orde is. Ook bespeelt Michiel Borst
lap, behalve de piano, nu ook de syn-
theziser en heeft Nicolas Thijs een
akoestische én een elektrische bas bij
zich. Wellicht draagt dit alles bij aan een
nog kleurrijker groepsgeluid.
Samenstelling: Eric Vloeimans - trom
pet, Yuri Honing - tenor- en sopraan
sax, Benjamin Herman - altsax, Michiel
Borstlap - piano/syntheziser, Nicolas
Thijs - bas, John Schröder - drums en
stem.
Zondag 5 juni, 21.00 uur:
Slotconcert: Paul Weiling
Trio
Met een optreden van deze opmerkelij
ke groep wordt het Soester Jazzweek
end afgeloten. Voor de workshopdeel
nemers is dit een mooie gelegenheid
om, nadat zij zelf hebben gespeeld, hun
leraar, de bassist Tjitze Vogel aan 't
Drummer Clarence Becton kan inmid
dels terugblikken op een indrukwek
kende carrière (hij werkte o.a. met Earl
Hines, Thelonious Monk en Mal Wal-
dron) maar blijkt zich nog steeds met
nieuwe muzikale ontwikkelingen bezig
houden, zoals blijft uit zijn deelname
aan dit trio. Paul Weiling en Tjitze Vo
gel zijn actief binnen een aantal opmer
kelijke Nederlandse groepen. Zo ma
ken beiden deel uit van het quintet Vo-
gelVijf, waarmee in februari j.1. nog een
voortreffelijk concert werd gegeven in
Artishock. Het trio o.l.v. saxofonist
Paul Weiling speelt een geheel eigen en
enigszins Europese vorm van geïmpro
viseerde muziek. De fraaie en door
hecht samenspel gekenmerkte improvi
saties spelen zich deels af binnen de ei
gen composities, deels op basis van ou
dere jazzcomposities. In het laatstge
noemde geval zijn dat opmerkelijk ge
noeg vrijwel allemaal stukken van pia
nist Thelonious Monk.
Nu zijn er wel meer groepen die zich
(soms zelfs exclusief) met de tegen
draadse en na al die jaren nog steeds
verrassende muziek van Monk bezig
houden, maar het Paul Weiling Trio
doet dat op een zeer originele wijze.
Hoewel het hier gaat om een jazztrio in
de moderne zin van het woord, dus om
een drietal gelijkberechtigde musici,
lijkt het er toch op dat de leider met zijn
zowel krachtige alsook lyrische spel op
de beide saxen nog het meest z'n stem
pel drukt op het totale groepsgeluid.
Samenstelling: Paul Weiling - tenor- en
sopraansaxofoon, Tjitze Vogel - bas,
Clarence Becton - drums.
KENWOOD
De nieuwe CD-wisselaar van Kenwood is de kleinste CD-wisselaar
op de markt en kan 10 CD's razendsnel wisselen. Zo heeft deze
speler een uitgebalanceerd zwevend ophangmechanisme met
leeskopsturing bestand tegen schokken, trillingen en hitte. De
CD-wisselaar kan zonder problemen horizontaal, verticaal of in een
hoek van 45° worden geïnstalleerd zonder kwaliteitsverlies.
De nieuwe radio-cassettespeler met CD-wisselaar sturing en
afneembaar front heeft 2 x 25 Watt vermogen en
24 voorkeurstations, een losse eindversterker aansluiten
is ook mogelijk.
voor televisie, video, camcorders,
hifi-stereo, cd's
voor persoonlijk advies en een stipte
service
voor betaalgemak bijv. Pincode
binnen 8 dagen omruilgarantie
voor installatie en instructie
voor extra garantieverzekering tot 5 jaar
V.l.n.r. Willem van Oosten, Jan Vis
ser en Jan van Steendelaar.
laten voorlichten." Het was hem verder
opgevallen dat de mensen op oude an
sichten altijd recht in de lens kijken en
bewust poseren.
"Inzoomend" op Van Steendelaar zelf
noemde hij hem "jarenlang de beste
journalist van Soest" en koppelde daar
aan vervolgens een beschouwing over
de identiteitsschaamte waaronder de
regionale kranten van vandaag gebukt
zouden gaan.
De meeste historische prenten gaan op
de expositie vergezeld van foto's van
overeenkomstige plekjes, die zeer re
cent genomen zijn. Het verschil ontlok
te de beschouwers soms diverse uitroe
pen van verbazing.
Wedstrijd
Ter gelegenheid van de expositie wordt
er ook een wedstrijd gehouden. De
deelnemers moeten daarvoor zelf plek
jes in Soest fotograferen, waarvan ze
menen dat er een ansichtkaart uitge
bracht zou moeten worden. Voor de
winnaars zijn o.a. fotocamera's be
schikbaar en t.z.t. komt er ook een ex
positie, zo is de bedoeling.
Visser opende de tentoonstelling (on
der het motto: het bloed kruipt waar het
niet gaan kan) met een ietwat nostal
gisch gedicht van eigen hand over de
verloren schoonheid van Soest:
Het land van Soest
Te dien dage was de kom van Soest
vol goegemeent, eenvoud tussen de
stenen, hagen van vertrouwen, ont
spannen deuren naast vensters van
bekrompenheid, een kom vol licht
en ruimte, speelstraten, kinderstem
men, trage wielen van korte duur.
Hedentendage is de kom van Soest
leeg van droefenis, trottoirs vol
lariekoek, gevels van cliché en
plastic herrie, afgrond, stenen
des aanstoots, asfaltperken, een
volle kom met mensen, zelfs vindt
de musch er geen huis o heer.
Een TV, een draagbare telefoon, een
telefoonbeantwoorder en 15 cd's; dat
nam een inbreker vorige week mee uit
een woning aan de Gallenkamp Pels-
weg. De dief kwam binnen door een
schroevedraaier tussen de deur te zet
ten waarop de deur vrij gemakkelijk
opensprong. Het slot van de deur is dan
ook niet beschadigd geraakt.
De hele maand juni is tijdens de
openingsuren in het gemeentehuis
de al bijna legendarische prent
briefkaarten-expositie te bezichti
gen van Jan van Steendelaar. De
50 foto's - door Willem van Oos
ten "opgeblazen" tot posterfor
maat - vormen een selectie uit de
verzameling van de bekende Soes
ter journalist en geven een fraai
beeld van Soest en Soesterberg
sinds omstreeks 1890.
De expositie werd vorige week op
feestelijke wijze geopend door oud
wethouder Jan Visser, die vaststelde
dat Van Steendelaars foto's een univer
sele waarde hebben gekregen, omdat ze
iets registreren van het verleden en de
werkelijkheid, betrouwbaarder dan een
tekening of een schilderij. Volgens Vis
ser zijn sommige foto's intussen ook fi
nancieel waardevol.
Visser omschreef Van Steendelaar als
"onze Soester kaartenhuisman", die de
ansichten op beurzen ruilt en koop, in
de wetenschap dat ze steeds meer waar
de krijgen. De bron van de collectie lag
bij Van Steendelaars grootmoeder, die
een verzameling bewaarde in insteekal-
bums. "Het is allemaal voltooid verle
den tijd," aldus Visser.
Volgens hem is de hele collectie foto's
een schitterende rondwandeling door
Soest in de jaren 1895-1965. "Iedereen
die in Soest woont moet ze zien om te
beseffen waar we heden planologisch
en esthetisch mee bezig zijn in onze ge
meente, als je je door het verleden wilt
Op de Eng hebben honderden mensen genoten van de kun
sten van acrobaten, jongleurs, leeuwentemmers en natuurlijk
de clowns van Circus Renz. De artiesten van de piste gaven
voorstellingen op maandagmiddag, -avond en dinsdagmid
dag. Op maandagavond konden meer dan honderd mensen
naar binnen met een gratis toegangsbewijs.
Dat was mogelijk gemaakt door de actie die Circus Renz in sa
menwerking met de Soester Courant hield. Tegen inlevering
van de advertentie van Circus Renz, die vorige week in deze
krant stond afgedrukt, konden de mensen op het kantoor van
de Soester Courant een kaartje in ontvangst nemen. De Soes-
ters die daarvan hebben geprofiteerd, zullen er geen spijt van
hebben gehad.