Unieke!
m
Katholiek onderwijs in Soest en Soesterberg
viert eerbiedwaardig jubileum in september
7CUL TUUR WELZlJNl
Soester Lafeber (74) maakt pelgrimsreis
naar Santiago de Compostela
'Dansen is fantastisch juist
als je iets ouder bent'
i
Emotionele correspondentie
met vluchtelingen in Velika
de jaren '60 als kool
WOENSDAG 31 AUGUSTUS 1994
SOESTER COURANT
Hele maand in teken van 125-jarig bestaan
PAGINaT^qensDAG 31 AUGUS1
mm
Stichting zit verlegen om opslagruimte
1869-1994
Voettocht is vooral 'sportieve uitdaging'
I
Katholieke scholen groeiden na unieke karakter van de Gddrfe
DE TROMSLA
Dansschool Gerdie van Kooten
v<
'S&sJ&rïx
Yt&ï/i. t
Eeji eerbiedwaardig jubileum, dat
staat vast: 125 jaar katholiek on
derwijs in Soest en Soesterberg.
Dat geldt overigens niet voor de
SKOSS zélf, die als stichting im
mers nog maar 25 jaar bestaat. In
de jaren daarvoor waren de scho
len nog rechtstreeks verbonden
aan de parochies of aan een orde,
zoals die van de Zusters van Onze
Lieve Vrouw uit Amersfoort, die
de eerste katholieke school in
Soest in 1869 oprichtten. De kleu
terscholen waren meestal van de
Zusters en elk parochiebestuur
was tevens schoolbestuur.
Voorloper van de SKOSS was - histo
risch gezien - in feite de schoolcommis
sie die het kerkbestuur van de Petrus en
Paulusparochie in 1956 in het leven
riep. "De pastoor, monseigneur Visser,
was een vooruitstrevend man. Hij vond
het maar niks dat het schoolbestuur in
handen was van het kerkbestuur en be
steedde dat graag uit." Aldus Wim
Schimmel, die in die commissie werd
benoemd en later, in 1969, de eerste
voorzitter van de SKOSS werd, die het
katholieke onderwijs in Soest tot een
krachtige eenheid zou smeden.
"Dat gebeurde onder druk van de afde
ling Onderwijs van de gemeente," legt
Schimmel uit. "Er moesten scholen
worden gebouwd, met name in het
Soesterveen. Op het gemeentehuis
klaagden ze dat ze eigenlijk maar moei
lijk uit de voeten konden met al die
aparte katholieke scholen. Elke paro
chie deed het op z'n eentje. Maar ook de
betrokkenheid van de ouders speelde in
die tijd een rol. Al waren wij niet zo fel
op al die praatgroepen, ouders hóren
toch in het schoolbestuur, vonden we."
Met de nodige vijven en zessen, aldus
Schimmel, ontstond er op die manier
eenheid in het katholieke onderwijs.
Aanvankelijk maakte ook de Heilig
Hart-ULO (later Kardinaal Alfrink-
Mavo) daarvan deel uit. De identiteit
van de katholieke school was aanvan
kelijk geen punt van discussie, maar dat
veranderde snel. Vooral de jaren zestig
- rondom het Tweede Vaticaans Conci
lie en het "aggiornamento van Johan-
nes XXIII - hebben dat proces versneld.
Identiteit
Geen wonder dat de "identiteit" dan
ook het centrale thema is geworden
waaromheen de jubileumviering zich
afspeelt en ook het voornaamste onder
werp van een gesprek met Wim Schim
mel en Ko Kagenaar, resp. de eerste en
de huidige voorzitter van de SKOSS.
Toevallig (of misschien juist niet) zijn
beiden ook nog oud-leerling van de Bo-
nifaciusschool, de jongensschool die
destijds verbonden was aan de Petrus
en Paulusparochie, naast de St. Jozef
school (voor de meisjes) en de kleuter
school Philomena (van de Zusters).
Volgens Kagenaar vallen er in de histo
rie van het katholieke onderwijs drie
perioden te onderscheiden. "Heel lang,
tot 1965was het de school van de kerk;
daarna was het tot 1986 de school 'voor
en door' de geloofsgemeenschap; van
daag de dag spreken we over een school
die - vooral door factoren als plurifor
miteit en ontkerkelijking - verbonden is
De stichting Velika, die zich nu bij
na een jaar inzet voor de Bosnische
vluchtelingen in het Kroatisch
dorpje Velika, heeft met grote re
gelmaat schriftelijk contact met
meerdere vluchtelingen daar. Ver
schillende vrouwen hebben tijdens
het laatste bezoek van de vrijwilli
gers (paasbezoek) aangegeven te
willen corresponderen, een taak
die Ivonne Wierink van de stich
ting graag op zich heeft genomen.
Dat is niet altijd even eenvoudig, want
de brieven worden in het Kroatisch ge
schreven en moeten eerst naar een tolk.
Zelf zal Ivonne komende winter een
cursus gaan volgen in de voor haar on
bekende taal. Niet alleen voor de cor
respondentie, maar ook omdat het tij
dens een bezoek aan het dorpje Velika
bijzonder prettig is om zelf een paar
woorden met de mensen te kunnen wis
selen.
De correspondentie is echter niet alleen
moeilijk door de taalbarrière, ook de
brieven worden steeds emotioneler. De
grote vrees bestaat onder de vluchtelin
gen dat zij worden vergeten. Natuurlijk
zien ook zij dat de media zich niet meer
uitsluitend richten op de oorlog in het
voormalig Joegoslavië en dat er meer
op de wereld gebeurt dan alleen hun
leed. Zoals een briefschrijfster uit Veli
ka het verwoordde: "Het is logisch dat
men zich richt op andere ellende en ge
beurtenissen in de wereld: wij leven hier
al twee jaar in deze omstandigheden, en
hoe moedeloos wij ook worden, het is
geen nieuws meer." Ook geven de Bos
nische briefschrijfsters aan hoe belang
rijk het voor hen is te corresponderen
met iemand die nog 'in het gewone le
ven staat'.
Het leven in Velika
Het leven in Velika wordt er niet een
voudiger op. Veel vluchtelingen waren
aanvankelijk ondergebracht bij particu
lieren in Kroatië, mensen die hun deu
ren wijd openzetten voor de getroffen
Bosniërs. Het duurt echter al bijna twee
jaar en er gebeurt nog niets aan het lot
van deze mensen. De Kroatische men
sen willen nu hun eigen leven weer op
nemen, met als gevolg dat de vluchte
lingen op straat komen te staan. Veel
van de mensen die dit overkomt in de
omgeving van Velika komen naar Veli
ka toe, waardoor ook de situatie van de
mensen daar bepaald niet verbetert.
Er was gedurende de zomermaanden
wat voedsel, verbouwd door henzelf op
het land. Kleding is vanuit Nederland
gedurende de paasaktie in voldoende
mate gebracht, en natuurlijk voedsel.
Aangevuld met het zelfverbouwde
jf
voedsel was/is dit voldoende voor een
aantal maanden. Uiteraard niet riant,
maar voldoende om in leven te blijven.
De sponsorakties
De beide lopende sponsorakties, één
voor het zieke meisje Sabine en één van
de oude heer Dragutin, verlopen naar
wens. De heer Dragutin is overgebracht
naar het verzorgingstehuis in Velika
zelf, waar in eerste instantie, toen hulp
direct nodig was, geen plaats was. Deze
opvang wordt betaald door mensen in
en om Soest.
De kleine Sabine is met haar moeder,
oma, broer en zuster in een tweekamer
woning terecht gekomen, waarvoor ie
dere maand de huur wordt betaald door
een aantal mensen in en om Soest. In
deze woning bevindt zich bijvoorbeeld
een eigen badkamer, iets dat al een
enorme luxe betekent. Zij zijn afgelo
pen zomer door de VN aangewezen
om, ter aansterking van Sabine, twee
weken vakantie aan het strand door te
brengen. Sabine heeft vanaf het vakan
tieadres een jubelende kaart gestuurd:
"Is het niet ongelofelijk? écht op vakan
tie." Alle sponsors krijgen tussen nu en
tweë weken bericht over het wel en wee
van de heer Dragutin en Sabine.
Stichting vraagt hulp
Het ligt in de bedoeling met Kerst op
nieuw een grote aktie op te starten ten
behoeve van de vluchtelingen in Velika,
die zo op de Soester steun rekenen. Er is
echter één groot probleem, en dat is op
slagruimte. De stichting is op zoek naar
een loods, een hoekje van een loods of
een andere opslagruimte, waar zij de
dozen etc. tot Kerst kan opslaan.
Er wordt nu nog niet ingezameld, maar
als de stichting daarmee van start gaat is
er behoefte aan opslagruimte. Veel
mensen vragen nu al of we kleding etc.
kunnen gebruiken. Helaas moet nu te
gen iedereen nee worden gezegd, en
dan te bedenken dat de mensen in Veli
ka het van de winter weer hard nodig
hebben. Ook het benaderen van bedrij
ven kan pas van start gaan als zeker is
dat er, tot de kerstdagen, een opslag
ruimte beschikbaar is!
Voorts zal de stichting op het moment
dat de aktie weer van start gaat (ver
moedelijk eind oktober) behoefte heb
ben aan vrijwilligers. Indien u meer wilt
weten over het werk van de stichting
Velika, dan ligt er een videofilm over de
laatste reis, de paasreis, voor u klaar.
Als u denkt een goede tip te hebben
over opslagruimte, of u beschikt zelf
over een ruimte die voor deze voor de
vluchtelingen in Velika zo belangrijke
aktie kan worden gebruikt, neemt u dan
zo snel mogelijk contact op met Stich
ting Velika, Turfstreek 249 in Soest, tel.
14963.
Wim Schimmel (l.) en Ko Kagenaar,
oud-voorzitter en voorzitter van de
SKOSS, hier voor hun beider "alma
mater", de BonifaciusschooL
met de geloofsgemeenschap."
De katholieke school was dus lang in
handen van de geestelijkheid. Kage
naar: "Er werkt gewerkt vanuit de kate-
chismus, want het ging immers vooral
om de overdracht van de kerkelijke
leer, de geloofs- en zedekundige vra
gen, zoals dat genoemd werd. Waartoe
zijn wij op aarde? Dat kon vóór die tijd
alleen aan priesters worden overgela
ten..."
Schimmel en Kagenaar denken lang
niet gelijk over de identiteit van de kat
holieke school. In dat opzicht zijn ze
ook typische vertegenwoordigers van
verschillende generaties. Dat ze niet
precies "op één stoel" zitten vinden ze
overigens geen enkel bezwaar, en met
de misschien typerende katholieke
ruimdenkendheid en hartelijkheid die
hen beiden eigen is doen ze ook geen
enkele moeite om de (accentverschil
len te verhullen.
Grote stommiteit
Schimmel staat bij voorbeeld nog altijd
niet te juichen over de afschaffing van
het katechismus-onderwijs. "Dat was
volgens mij een grote stommiteit. De
scholieren moeten ook leren dat 1 -I-1
2, waarom dan die andere dingen niet.
Je mag van mij de katechismus best her
schrijven, maar de kinderen moeten wél
een kapstok hebben om hun geloof aan
op te hangen. Maar die kennis is hele
maal verloren gegaan..."
Kagenaar kan Schimmels gevoel wel
volgen, maar wijst op de ingrijpende
veranderingen in de maatschappij in de
jaren '60. "Het kon geen eenrichtings
verkeer vanuit de geestelijkheid blijven.
Het ging om de dialoog, en om leer
krachten die geen vooruitgeschoven
posten van de kerk waren maar mensen
die kinderen begeleiden in het geloof.
Volgens Schimmel waren de leerkrach
ten daar destijds bepaald niet klaar
voor. Kagenaar: "Dat was misschien
wel zo, maar hu is het heel anderser zit
ten veel niet-katholieke kinderen op de
scholen. De katholiciteit van de school
wordt niet meer bepaald door het aan
tal katholieke kinderen, maar door het
'concept' van de school. De identiteit
wordt op heel verschillende manieren
beleefd. Als ik zie wat er op de scholen
gebeurt - ik draai nog niet zo lang mee -
dan voelen ze zich toch allemaal ver
bonden met de geloofsgemeenschap.
Kijk maar naar de viering van de feest
dagen. Dat doordesemt het hele onder
wijs. Dat kan het bestuur niet afdwin
gen, laten we eerlijk zijn..."
Tekenen van herstel
Schimmel put hoop uit zijn waarneming
dat de bezinning op de katholieke iden
titeit de laatste tijd weer opleeft. "Het
staat er beter voor dan pakweg 15 of 20
jaar geleden, wat dat betreft. Het is alle
maal sterk in beweging. Ik zie wel teke
nen van herstel, maar het decorum en
de mystiek, die zijn weg. Ik wil heus niet
terug naar de jaren dertig, maar ik vind
het wel jammer dat het allemaal zo za
kelijk en eenvoudig is geworden."
Kagenaar geeft toe dat er inderdaad een
tijd lang sprake is geweest van een ster
ke vervlakking. "Maar nu willen men
sen zich echt wel weer laten inspireren."
Volgens de huidige voorzitter hangen
de ontwikkelingen ook nauw samen
met het veranderde onderwijs-model.
"Het gebeurt allemaal minder van bo
venaf, meer in dialoog. Je moet het ook
met elkaar doen, de leerkrachten, het
bestuur, de ouders." Hij wijst erop dat
de SKOSS momenteel werkt aan een
"directie-statuut", waarin afspraken
worden vastgelegd. "Niet alleen over
planning, financiën en onderhoud,
i yv*
Met een aantal activiteiten gaat de Stichting Katholiek Onderwijs
Soest/Soesterberg - kortweg SKOSS - het 125-jarig bestaan herden
ken. September is uitgeroepen tot de jubileummaand, want dan is het
één-en-een-kwart eeuw geleden dat in Soest de eerste katholieke
school werd opgericht. DeSoester Courant zal daarin de komende we
ken gepaste aandacht aan schenken.
Zondag 4 september worden de feestelijkheden geopend met een
plechtige eucharistieviering in de Petrus en Pauluskerk, waarin bis
schop mgr. Niënhaus voorgaat met pastor Evers. Daarna volgen in
museum Oud Soest aan de Steenhoffstraat de opening van een exposi
tie over "125 jaar katholiek onderwijs in Soest" en een receptie in het
Gildehuis.
In de komende weken wordt op de scholen afzonderlijk aandacht be
steed aan het jubileumthema identiteitdat op 22 september ook het
onderwerp van een symposium zal zijn, gevolgd door een feest. De dag
daarvoor wordt een grote feestdag gehouden voor de ca. 1000kinderen
van de zes scholen.
Ter gelegenheid van het jubileum wordt ook een actie gehouden ten be
hoeve van een project in Soedan, waar Frank en Anne Boomers (uit
Soestwerkzaam zijn. Giro 3903223 van de SKOSS staat open voor
feestgiften.
De Zusters van O.L. Vrouw hebben
een voorname rol gespeeld in de historie
van het katholiek onderwijs. Deze foto
is vóór de oorlog gemaakt bij de St. Jo
zefschool (later Spullenhulp).
maar óók over de identiteit. Als je 't
goed doorkauwt met elkaar, dan weetje
dat het gedragen wordt. Besturen van
bovenaf wordt anno 1994 niet meer ge
pikt. De democratisering kun je niet
meer ongedaan maken."
Schimmels tegenwerping dat het gros
van de ouders alleen maar actief is als ze
zelf kinderen op de school hebben ("be
houdens loffelijke uitzonderingen")
wordt door Kagenaar weersproken.
"Dat is de laatste jaren echt wel geken
terd. Hij pleit in dat verband ook voor
"school-overstijgend denken", zoals hij
het noemt.
Vraagtekens
Op de vraag of er over nóg eens 125 jaar
nog katholiek onderwijs in Soest zal zijn
reageren Kagenaar en Schimmel heel
verschillend. Kagenaar (aarzelend):
"Dat gaan we bespreken op het sympo
sium." Schimmel (gedecideerd): "Ja!
Maar het zal wel anders zijn dan nu. Je
kunt beter vragen of er over 125 jaar
nog katholiek geloof in Soest bestaat. Ik
denk van wel - hóe weet ik ook niet,
maar het zal vast en zeker beter zijn dan
nu." Zijn kritiek van vandaag richt zich
ook niet op de ménsen, verduidelijkt
hij. "Ik heb hoge waardering voor hun
inzet, maar op de vraagtekens die ze
zetten bij de waarde van het katholieke
geloof en het katholieke onderwijs.
Hun visie is de mijne niet."
Kagenaar kan hem wat dat betreft niet
helemaal gerust stellen. "We hebben de
periode van vervlakking achter de rug.
Wat we nu aan de orde willen stellen is
de vraag of je voor het katholieke on
derwijs wel een katholieke school nodig
hebt. Daar kun je heel genuanceerd
over denken." Volgens hem laat de ge
schiedenis van het katholieke onderwijs
in Soest zich als volgt omschrijven: "We
gaan van het verleden door het heden.
We richten nu de toekomst in. Daar
voor willen we bouwstenen aandragen
en voorwaarden scheppen."
KATHOLIEK ONDERWIJS
A
1869 Ln 1994
Meedoen aan de Volksspelen zona
3>
125 JAAR
SOEST - SOESTERBERG
Hij is niet de eerste Soester die de be
roemde voettocht gaat maken en hij
zal ook de laatste wel niet zijn. Toch
verdient de pelgrimsreis naar Santiago
de Compostela die G.F. Lafeber uit
Soest maakt bijzondere aandacht,
want de wandelaar (uit pure liefheb
berij) is inmiddels 74 jaar.
Afgelopen vrijdag stond hij, met zijn 15
kilo zware rugzak (waarin o.a. een extra
paar schoenen), klaar voor vertrek.
Over een week of zes, misschien zeven,
hoopt hij terug te zijn in Soest, met zo'n
750 kilometer "in de benen".
Lafeber legt niet de hele reis van Soest
naar Santiago te voet af. Per auto ging
het vrijdag eerst naar Amsterdam, en
dan per bus naar het Zuidfranse Saint
Jean Pied de Port, aan de (noordelijke)
voet van de Pyreneeën). Daar begint
het "echte werk": langs de aloude route
die honderden, duizenden pelgrims
vóór hem al hebben afgelegd: de "Ca-
mino. de Santiagode Compostela", het
pad dat al vanaf de vroege 9e eeuw naar
de beroemde stad in Galicië, het noord-
westelijkste puntje van Spanje, loopt.
Lafeber gaat niet, zoals velen voor hem,
uit het gevoel van een bepaalde reli
gieuze verplichting. De voettocht naar
het graf van de heilige Jacobus - die vol
gens de overlevering in het jaar 44 na
Christus de marteldood moet zijn ge
storven en wiens gebeente (op aanwij
zing van een herder die in het jaar 800
of daaromtrent een visioen kreeg) in
Santiago aanwezig wordt verondersteld
- is met name geliefd als middel tot
"boetedoening", maar de Soester wan
delaar ziet het in de eerste plaats als een
sportieve uitdaging. "En wat ik aan spi
ritueels of cultureels tegenkom be
schouw ik als meegenomen." Wel ver
wacht hij dat hij zo'n 30 a 40 dagen de
tijd krijgt om na te denken: "je loopt in
je eentje en je beleeft niks, denk ik,
maar je hersens staan niet stil..."
Duizenden kilometers
Lafeber is een wandelaar pur sang. De
oud-marechaussee heeft er al voettoch
ten opzitten van vele honderden,'soms
duizenden kilometers. In de loop der ja
ren maakte hij o.a. reizen door Europa,
Azië (o.a. Afghanistan, India en Nepal)
en Australië en hij aanschouwde tijdens
die tochten plekken waar de gemiddel
de Soester vermoedelijk geen idee
heeft. In Madras ging hij bijvoorbeeld
op zoek naar het graf van een andere
apostel: Thomas, de "ongelovige", die
daar zijn laatste rustplaats moet hebben
gevonden. "Nee, dat is zuiver toeval, ik
maak er geen sport van om ouwe heili
gen op te zoeken"). Ook liep hij al 38
keer de Vierdaagse van Nijmegen uit.-
Over zijn lange-afstandsprestaties
weidt Lafeber trouwens niet graag uit,
want behalve over een stel sterke benen
beschikt hij ook over een gespierd ka
rakter. Hij heeft zich de afgelopen
maanden goed voorbereid en maakte
minstens eenmaal per week een flinke
wandeltocht, om in vorm te blijven.
Kloosters
Wat hij onderweg tegenkomt weet hij
niet. Over de vraag waar hij zal slapen
of eten breekt hij zich evenmin het
hoofd. Hij is toegetreden tot het Ge
nootschap van Sint Jacobus en dat heeft
hem een lijstje met overnachtingsmoge
lijkheden ("refugia's" en campings) ge
stuurd. Zoals in oude tijden de pelgrims
liefderijk werden opgevangen in kloos
ters hoopt Lafeber ook op die manier 's
avonds het hoofd ter ruste te kunnen
Dat het waarschijnlijk een warme klus
wordt staat wél vast. "Maar ik drink
nooit veel als ik loop, hooguit wat kof
fie. Je zweet wel veel uit, maar dat haal
ik dan 's avonds wel weer in. Het is bo
vendien onzin datje beter geen bier zou
kunnen drinken, omdat het zogenaamd
'in je benen gaat zitten'. Ik heb daar in
elk geval nooit iets van gemerkt..."
Wegens succes geprolongeerd. H
tt ,i i.i ii 1 Want één conclusie staal na hel
uioor uit nm aanwezig te znn iija<
De SKOSS kijkt terug op een his
torie van maar liefst 125 jaar. Wat
in 1869 begon met een bescheiden
schooltje in een bijgebouwtje van
het St. Jozefgesticht aan de Steen
hoffstraat (nu de parkeerplaats
van het museum Oud Soest) en
aanvankelijk nauwelijks meer was
dan één lokaaltje - en dan nog al
leen voor de meisjes - groeide in de
loop der jaren uit tot een levens
krachtige bundeling van diverse
katholieke scholen, waarin diverse
onderwijstypen worden aangetrof
fen.
De grondslag werd gelegd door de Zus
ters van O.L. Vrouw uit Amersfoort,
die in het St. Jozefgesticht woonden en
er - naast verplegend en maatschappe
lijk werk - ook een meisjesschooltje
startten. In 1873 kwam er een echte
jongensschool bij, ook aan de Steen
hoffstraat: in het "Verenigingsgebouw"
dat nu op de nominatie staat om plaats
te maken voor een medisch centrum
met appartementen. De Zusters be
perkten zich voortaan tot de opvang
van de kleuters - dat werd Philomena -
en de meisjesschool werd genoemd
naar St. Jozef, de jongensschool naar St.
Bonifacius. Beide scholen kwamen on
der het toezicht van het kerkbestuur
van de Petrus en Paulus-parochie. De
St. Jozefschool vond later onderdak in
het gebouw dat nu moskee is en waar
ook Spullenhulp tot vorig jaar gevestigd
was. De Bonifaciusschool is tegen
woordig de Montessorischool.
In 1925 ontstond ook in Soestdijk be
hoefte aan een katholiek school. De
Mariaschool werd gesticht, aanvanke
lijk als gemengde school. De kleuters
vonden onderdak in het Kleuterhuis. In
de jaren '50 ontstonden achtereenvol
gens de Willibrordusschool (met de
kleuterschool Fatima) in Soest-Zuid,
die inmiddels is opgeheven, de St. The-
resiaschool in Soestdijk (enkele jaren
alleen voor meisjes; de jongens gingen
naar de Mariaschool), en de Ludgerus-
school, ook in Soest-zuid, die Fatima
met Willibrordus deelde. Maria en The-
resia fuseerden in de jaren '80 en zijn in
middels uitgegroeid tot de Driesprong
(Daltonschool).
De jaren '60 en de bevolkingsgroei leid
den tot de stichting van de Wiekslag
(met de later afgebrande kleuterschool
het Hummelhonk) in het Smitsveen, la
ter gevolgd door de Achtbaan (Klaar-
;il, ut. --
voor de 'nieuwelingen bankdirecl
zijn vrouw, de bakker, de account
de timmerman en de sporter. Het
de feesten voor de Soester die bij de
derobe een vergoeding van een gu
afdingt tot een kwartje en vervol
voor zestig gulden consumptieboi
inslaat. Het zijn de feesten voor de
die even een kijkje neemt om er evt
weer uit om aanwezig te zijn tijdi
jong en oud, voor elck wat wils,
Gilde dat ze niet alleen voor de 11
water) en de Wegwijzer (Overhees), de armen "^.^"Viike^amenle
zónder aparte kleuterscholen. De gen uit de plaatse j
Wiekslag bestaat inmiddels ook niet smeed dat zijn weerga
Regelmatig wordt in Soest gemoppe
Drie hoofden in 75 jaar datje niets kunt organiseren,ome a
Soesterberg heeft z'n eigen geschiede- publieke belangstelling teg
nis. De eerste katholieke school - St. structurele uitzondering op
Carolus - dateert van 1922. In de jaren vormen de Gildefeesten.
'30 kwam daar de Gabriël-kleuter- de laatste week van alJ8
school bij. Aan het eind van de jaren'50 bezochte terrein van
ontstond de Titus Brandsmaschool jaar garant voor recor Vathoi
(met de kleuterschool Don Bosco), die Het zijn de feesten v
in 1981 weer opging in de Carolus- boeren, de
school. "Frappant is dat de Carolus-
school in al die 75 jaar maar drie school
hoofden heeft versleten: Wegman, Van
As en Poortman," zegt Ko Kagenaar.
"Ze hebben het alle drie heel lang ge
daan."
In Soest omvatte het katholieke onder
wijs ook nog een aantal jaren een huis
houdschool ("meer een soort kook
school", aldus Wim Schimmel), die de
Kastanjehof werd genoemd en geves
tigd was achter het St. Jozefgebouw, in
het gebouw waar thans de vrijgemaakt-
gereformeerde kerk een (alweer te
klein) onderdak heeft gevonden. De
kookschool richtte zich met name op
oudere meisjes en werd later omgezet in
een VGLO-school, waar toen ook jon
gens welkom waren. De school heeft
niet lang bestaan, omdat de wet op het
basisonderwijs het hele onderwijssys
teem van destijds weer overhoop haal
de.
De Heilig Hart-ULO (later Kardinaal
Alfrink-mavo en inmiddels opgehe
ven) dateerde van 1924. Ze stond ove
rigens na de stichting van de SKOSS (in
1969) buiten de toen ontstane bunde
ling van katholieke lagere- danwel ba
sisscholen.
Mooie brief
Volgens oud-voorzitter Wim Schimmel
is er uit de historie van het katholieke
onderwijs in Soest helaas veel verloren
gegaan. "De geschiedenis is nergens
vastgelegd, maar er moet nog heel wat
correspondentie bij het kerkbestuur
zijn. Van de week had ik nog een mooie
brief in handen, waaruit je iets proefde
van de strijd tussen de pastoor en de
leerkrachten in de jaren '30. Pastoor
Vossenaar beklaagde zich bij de bis
schop en de onderwijsinspectie dat de
kinderen niet in de school waren als hij
de katechimus kwam leren. Hij vond
dat ze dan éigenlijk al om vijf voor ne
gen klaar moesten zitten..."
Hel adres voor al uw feesten
De salade- en
koud buffet
specialist
voor particulieren
en bedrijven!
02155 - 22871
Dansschool Gerdie van Kooten (al
voor het twaalfde jaar actief in
Soest)) specialiseert zich al jaren in
twee categorieën: stijldansen voor
dames en heren vanaf 55 jaar en
beat-ballet voor dames vanaf 30
jaar.
Met name voor deze leeftijdsgroe
pen is bewegen en ontspannen op
muziek ontzettend belangrijk en
gezond, aldus Gerdie van Kooten.
Vooral het stijldansen voor oude
ren is enorm populair, want: je
bent nooit te oud om te
Stijldansen voor 55+
Uiteraard wordt er ook dit jaar weer een
gratis proefles voor beginners gegeven.
Want dames en heren die geïnteres
seerd zijn in stijldansen willen toch we
ten waar ze eventueel aan beginnen! De
proefles wordt gegeven op dinsdag 11
oktober van 16.00 tot 17.00 uur. U
moet u wel even telefonisch aanmelden
voor de gratis proefles. De "senioren"
kunnen zich met een partner opgeven
(dame/dame of dame/heer), maar dit
is niet noodzakelijk.
Op de beginners-cursus leert men de
basispassen en enkele figuren van de
Quickstep, Engelse Wals, Tango,
Rumba, Cha Cha Cha en Jive. Ook
voor dames en heren die lang geleden
dansles hebben gehad is dit een ge
schikte cursus. Het programma van de
gevorderden en vergevorderden cursus
bestaat uit een herhaling en uitbreiding
van genoemde dansen. Deze cursussen
worden ook op de dinsdagmiddag ge
geven en er zijn nog enkele plaatsen vrij.
Er wordt op speciale dansmuziek les
gegeven, maar ook op muziek die de
kleinkinderen leuk vinden! Halverwege
de les is er een pauze om "even bij te
praten en op adem te komen"
Minstens zo belangrijk als het leren van
danspassen is het sociale aspect op
dansles; men maakt snel nieuwe kenis-
sen tijdens het wekelijkse uitje. Gerdie
van Kooten geeft stijldanslessen aan
55-plussers in Soest, Blaricum en
Maartensdijk. De feesten (bijv. rond
kerst) worden altijd met alle leerlingen
gezamenlijk gevierd.
Aanvang cursussen medio oktober, les
geld f 110,- voor 20 lessen.
Barbecue
Het nieuwe dansseizoen begint bij
dansschool Gerdie van Kooten in elk
geval goed. Morgen, donderdag 1 sep
tember, zijn alle 55+ leerlingen uitge
nodigd voor een barbecue!
Beatballet voor dames
De beatballet-lessen worden gegeven
op dinsdagavond en op woensdagoch
tend voor dames vanaf 30 jaar. Er
wordt niet prestatiegericht gewerkt, er
zijn geen "uitvoeringen of optredens"
en halverwege de les is er een gezellige
koffie-break. Belangrijk is dat iedereen
naar eigen kunnen mee kan doen. De
les bestaat uit een warming-up, een
dans-gedeelte en stretchen, alles op
muziek van deze tijd. Een eventueel ge
miste les mag men bij dansschool Ger
die van Kooten kosteloos op een ander
tijdstip inhalen!
De beatballet-cursus omvat 12 lessen
van 65 minuten; aanvang 4 en 5 okto
ber.
Alle danslessen in Soest worden gege
ven in de zaal van p.v. "De Vriend
schap" Nachtegaal weg 8a. Men kan
zich dagelijks telefonisch aanmelden
voor alle cursussen of proeflessen. Ui
teraard is Gerdie van Kooten bereid te
lefonisch nog meer informatie te geven:
tel. 28598.
Geen enkele andere
tegelijkertijd zó comp
Prima Premie Polis v,
ZHV levert u per jaar i
op:
Uiterst lage premi
Volwassenen al vana
Acceptatie tot 50 jaa
Unieke korting!
Korting bij niet declc
van de totale gezinsi
Snelle vergoedint
Declaraties als reg<
Naam:
Voorletters:
Adres:
Postcode:
Woonplaat!
Telefoon:
Stuur di