Vers gerookte palingfilet Vers gerookte zalm Sperziebonen Mango Roombrie Belegen kaas Kerststol met echt amandelspijs Zachte sesam-of maanzaadbolletjes Cono echte room boter Slagroom Cbbana Pecanhills ro°mijsstam Culinaire Zarensalade Kleenex toiletpapier superra! 1 ere Gebraden fricandeau Coburger rauwe ham ClOOO V/d Graaf Zuidpromenade 6 3768 EM Soest Tel: 02155- 15724 WOENSDAG 21 DECEMBER 1994 SOESTER COURANT PAGINA2qwoensdag 21 DECEMBEI 100 gram H HHHhHH bok600 gram Rondje Soest KERSTMIS 1994 PRUSDOORBRAAK IN S0ES11 100 gram 498 199 500 gram £$2 per stuk 100 gram 100 gram 475 100 gram vacuüm verpakt 500 gram 750 gram pak a 250 gram beker a 0,25 liter zak a 6 stuks Per Stuk 850 ml 2 pakken a 6 rollen '34 door Arie Wandelaar Kerstmis is, sinds het bestaan van Arie, nooit aan hem voorbij gegaan. Te danken aan twee zeer godsvruchti ge ouders, juffrouwen en meneren van diverse scholen en een hoeveelheid kapelaans en pastoors. Kerstmis, in Arie's jonge jaren, pak weg zestig jaar geleden, combinatie van kerkelijk en huiselijk feest. In de stille, heilige nacht ging de fami lie naar de kerk op verjaarsvisite. Tij dens de nachtmis, waaraan maar nooit een eind leek te komen, waande Arie zich een herdertje bij nachte, telde hij op de vingers van één hand de veesta pel die binnen de stal stond opgesteld en hielden massaal gezongen gezan gen in combinatie met een dreunend orgel oud, en vooral jong, wakker. Na bijna drie welgevulde kerkuren gingen de gelovigen, vergezeld van de wens Zalig Kerstmis, naar huis. Op weg daar naar toe gebeurde het een enkele keer dat de hemel wit strooi- goed aan moeder aarde ten geschenke gaf. Voor Arie een sprookje, voor vol wassenen toegevoegde waarde aan het I mysterie van de kerstnacht. Met ge- dempte knars-knars-geluiden in de sneeuw stapten de kerkgangers ieder naar hun eigen stalletje, thuis. Ging in Arie's beleving het feest van Kerstmis pas echt beginnen. Moeders vele culi naire specialiteiten kregen tijdens het ontbijt zoveel warm onthaal dat je als kind na een uur al geen pap meer kon zeggen. Arie en zijn broers, met veel warmte en aandacht in bijna kinderlijk geloof groot gebracht, al had Kerstmis voor Arie en de zijnen ook schaduwzijden. Weliswaar hadden hun ouders voor een klein vermogen de mooiste kerst stal aangeschaft die ze ooit in hun le ven te zien zouden krijgen, de aanwe zigheid van een kerstboom was sinds jaar en dag een niet te doorbreken ta boe. "Aan heidense gebruiken doen wij niet mee," oordeelde het hoofd van het gezin. Eerst in 1939 kwam vader, min of meer gedwongen door zakelij ke omstandigheden, op dit schijnbaar onwankelbare standpunt terug. Concurrerende middenstanders, in zijn opvatting 'heidenen', plaatsten verlichte kerstboompjes in etalages, en zo kon het gebeuren dat ook in onze etalage tussen comestibles en kolonia le waren een sparretje van zeer be scheiden omvang zijn opwachting maakte. "De tijden veranderen," had Arie's vader er als verklaring voor bedacht. In 1939 een opmerkelijke toekomstvi- En dan was er tijdens die Eerste Kerst dag het jaarlijks terugkerende frisse- neus-protocol. Visitekaartjes met goe de wensen in tal van brievenbussen deponeren, als kleinzonen en neeQes op bezoek gaan bij grootouders, ooms en tantes die niet meer zo goed ter been waren. "Ook namens ons Zalig Kerstmis wensen," luidde de opdracht die wij bij het aanvaarden van deze missie van onze ouders meekregen. Wij waren nog niet uit beeld verdwe nen of beiden gingen onderuit in mak kelijk zittende leunstoelen, teneinde zich voor enkele uren van binnen te bekijken. De laatste klant had immers de avond ervoor om middernacht af gerekend, en vier uur later was de wekker alweer afgegaan. Geen voor oorlogse Kerstmis, of het inhalen van verloren gegane nachtrust maakte deel uit van het programma. Kerstmis in een grijs verleden. Je was er binnen met elkaar, er buiten voor elkaar. Van een Kerstman had je nooif gehoord, laat staan gezien. Centraal thema de verjaardag vieren van een Kindje dat voor alle mensen is gebo ren, alle zonden van iedereen op zich heeft genomen, zodat we straks tot in de eeuwen der eeuwen feest kunnen blijven vieren. Met minder konden mensen van goede wil niet toe. Kerstmis 1994 is Kerstfeest 1994 ge worden. Een gebeuren dat, afgaande op alle toeters en bellen, 26 dagen van de maand december in beslag neemt. Materiële behoeften en commercie hebben in alle hevigheid toegeslagen. Ieder jaar uitbundiger en vooral luxer. De fluitmachine van Berdien Stenberg en veel vocale kerstzoetigheid begelei den consumenten in winkels en wa renhuizen op weg naar DE feestdagen van het jaar. Nederlands grootste business magazi ne, Management Team, voorspelt na uitvoerig onderzoek dat we weliswaar nog wel geloven maar dat het instituut kerk dat daaraan voeding en vorm geeft op z'n retour is. De prognose daarover; In 2020 is nog maar 6 pro cent van alle Nederlanders tussen de 21 en 70 jaar Nederlands Hervormd. In 2020 is slechts 3 procent van de 21-70 jarigen gereformeerd, en het 'marktaandeel' van de R.K. Kerkpro vincie Nederland loopt terug tot 15 procent. Wat van deze prognose waar is, wat daarvan uitkomt valt door nie mand van ons te voorspellen, al valt niet te ontkennen dat banketbakkers het in de Adventtijd, de periode van geestelijke bezinning die aan Kerstmis vooraf gaat, het drukker hebben ge had dan de overgebleven pastores van de diverse kerkgenootschappen. Vanzelfsprekend zijn velen a.s. zater dagnacht of zondagmorgen collectief in kerkgebouwen aanwezig om aan 24/25 december een spiritueel tintje te geven, maar kerkbezoek in zijn al gemeenheid is meer uitzondering dan regel geworden. Binnen of buiten de muren van een kerkgebouw, Arie wenst u toe dat u in 1994 door het wonder van Kerstmi? wordt geraakt. Dat is makkelijker ge schreven dan in praktijk gebracht. Jt hoeft maar om je heen te kijken om U constateren dat sprookjes niet be staan. Misschien doen wij betweters mensen met ieder aparte gebruiksaan wijzigingen, er verstandig aan on eerst en vooral te concentreren ei

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1994 | | pagina 20