25% korting Koffieconcert met beroemde opera's in Cabrio-openluchttheater Soest artióhoch Met Wil Veldhuis heeft katholiek Soest een ervaren theoloog in huis 1 ACTUEEL Wij nodigen u uit voor onze Najaarsprogramma de Soester Kring Introductiecursus: 'helpen bij een dementerende thuis' De Ambachtelijke Schoenmakerij WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1995 SOESTER COURANT PAGINA 5 Aanstaande zondagmiddag, 12.00 uur: Solisten Iets te koop of te geef? Plaats een "Kleintje" in de Soester Courant Programma DE TROMSLAGER De salade- en koud buffet- specialist Soester bestolen in Bunschoten Donderdag 17 augustus 'Lamerica' Armoede Bij Thuishulpcentrale (THC) Inbraak in pand Kostverlorenweg Bosbad Amersfoort: 80.000 bezoekers! Koninginnelaan 42 - Soest De Ambachtelijke Schoenmakerij Tot 15 september 1995 op al uw reparaties bij inlevering van deze bon. Nieuwe pastor bedient drie parochies Schillebeeckx Geen spanningsveld 'Kloppend' krijgen De taal van God Gestolen brommer is weer terecht Gestolen auto aangetroffen Wim van lloorn EN jJ de docent, n dit mon- 1 en milieu erken en inning ver- :u-eisen en ihuis dakvlak meester en /EKEN na twen (balie Liefhebbers van de opera komen aanstaande zondagmiddag - 20 au gustus - weer volop aan hun trekken tijdens het koffieconcert in het Cabrio-openluchttheater aan de Soesterbergsestraat. Op het pro gramma staan o.a. (delen van) "Die Zauberflöte" van Mozart, "La Traviata" van Verdi, "Porgy and Bess" van Gershwin en "The Telephone" van Menotti. Aan het concert wordt meegewerkt door de sopraan Elma van den Dool en de bas-bariton Palle Fuhr Jorgensen. Zij worden aan de piano begeleid door Corné Mooibroek. Deze "bezetting" staat borg voor een uitvoering op hoog niveau en de speciale ambiance van het Soester openluchttheater geeft het pro gramma ongetwijfeld een extra dimen sie. Het programma begint met enkele de len uit "Die Zauberflöte" van Mozart: achtereenvolgens het duet "Bei Mannern welche Liebe fühlen", "Der Fogelfanger bin ich ja" (Papageno), "Der Hölle Rache" (Königin der Nacht); "Ein Madchen oder Weibchen" (Papageno) en het duet "Pa, pa, pa" (Papageno en Papagena). Daarna worden uit "La Traviata" van Verdi het recitatief en de aria "Estrano" (Violetta) uitgevoerd, het duet "Pura si come un angello" en "Di Provenza il mar" (Germont). Voor de pauze is dan uit Gershwins "Porgy and Bess" het duet "Bess, you is my woman now" te horen, en na de pauze volgt een akte uit "The Telephone" (in scene) van Menotti. Elma van den Dool begon haar zang studie bij haar broer Jacques van den Dool, cantor-organist in Den Bosch, waar ze o.a. soleerde in cantates van Bach en Telemann. In 1987 bereikte ze de demi-finale van het Christine Deutekom-concours. Ze is inmiddels een regelmatige verschijning bij vele oratorium-uitvoeringen in het land. In de Notre Dame van Parijs vertolkte ze de sopraanpartij van de Johannes Passion en in 1992 was ze te horen in het Festival van Saint Malo in Frankrijk. Hoofrollen zong ze in operettes van Strauss, Millöcker, Zeiler en Offenbach. Ook premières van werken van Tristan Keuris en Luigi Nono prijken op haar repertoire. In het buitenland trad ze o.a. op in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Palle Fuhr Jorgensen, de sinds 1978 in Nederland wonende Deense bas-bari ton, volgde in ons land de opera-oplei ding aan het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam. In 1985 behoorde hij tot de prijswinnaars van het internationale zangconcours "Mina Bolotine" in Ant werpen. Als solist is hij veelvuldig te beluisteren in oratorium-, opera- en liedconcerten, zowel in Nederland als daarbuiten. In het kader van het Holland Festival 1994 vertolkte Palle Fuhr Jorgensen solorollen in de wereldpremière van twee Chinese kameropera's, "The Death of Oedipus" en "Wolvendorp". Ook trad hij op in Carl Orff's "Carmina Burana" en was hij van de partij in ver schillende operaconcerten. Elma van den Dool. Palle Fhur Jorgensen. dorné Mooibroek is de vaste begeledier van Elma van den Dool. Hij studeerde aanvankelijk musicologie en vervolgens voor het Staatsexamen piano. Hij heeft al diverse malen samengewerkt met Elma van den Dool en Palle Fuhr Jorgensen. Het koffieconcert van aanstaande zondagmiddag in het Cabrio-theater begint om 12.00 uur. Entree: f 10,-. maison TELEFOON 1 31 82 SOEST SOESTERBERGSESTRAAT 32A dmaking est, Post- Komend najaar organiseert de Soester Kring weer acht bijeenkom sten op de le en de 3e woensdag van de maand, te beginnen op woensdag 6 september om 10.00 uur. Mevr. J.G. Wunderink uit Soest zal dan spreken over Veredelde Ste nen en Mineralen. Verder staan er de komende maanden diverse crea tieve en artistieke onderwerpen op het programma. De Soester Kring komt iedere le en 3e woensdag van de maand bijeen in 'De Deel', Kerkstraat 11B, achter de Oude Kerk; zaal open 9.30 uur, met koffie; begin programma 10.00 uur; sluiting. 11.30 uur. Een ieder is zonder verplich ting welkom. De Soester Kring is een ontmoetings plaats voor inwoners van Soest en ook van daarbuiten, waar zij meer betrokken kunnen raken bij alles wat in de Soes ter samenleving gebeurt. Er is ruim ge legenheid om over het gebodene vragen te stellen en erover te discussiëren en vooral ook om naar anderen te luisteren. Per keer wordt een bijdrage in de kos ten van f 3,50 (incl. koffie of thee) ge vraagd. Alle sprekers, musicerenden en de orga nisatoren verlenen belangeloos hun me dewerking. Het najaarsprogramma wordt belangstellenden gratis toegezon den. Men kan hiervoor bellen met Ton Elderenbosch, tel. 17001. Suggesties voor nieuwe onderwerpen zijn welkom. Voor de periode t/m december ziet het programma er als volgt uit. 6 september: Veredelde Stenen en Mineralen; de hobby van Mevr. Wunderink te Soest. 20 september: Kinderen en Klein kinderen; Herman Post, auteur te Soest, vertelt en leest voor uit eigen werk. 4 oktober: Het Orgel als Instru ment, zijn geschiedenis en bouw; door Jean Telder, organist te Soest. 18 oktober Sport en Sport journalistiek; door Frans van Dus- schoten, sportjournalist te Soest. 1 november: Concert door het Eemland Strijkkwartet uit Hoevelaken; uitgevoerd worden o.a. werken van Mozart. 15 november: Bezoek aan het Anna Powlownahuis, Burg. Grothestraat 51 te Soest, met rondleiding bij de expositie van Indonesische schilderkunst; gast vrouw is Mevr. Ingrid Oudheusden. 6 december: Creatieve ochtend met Tiny Hagen uit Soest; kerstversieringen maken uit louter natuurlijke materialen. 20 december: Slachtofferhulp - Eemland. Wat doet dit bureau voor ons? Welke hulp en steun kunnen wij bij lichamelijke en geestelijke en financiële schade krijgen? Een lezing met praktijk voorbeelden i.s.m. Slachtofferhulp - Soest. (wijzigingen voorbehouden.) voor particulieren en bedrijven! 02155 - 22871 Steenhoffstraat 58 Uit de auto van een Soester (26) is de radiocassetterecorder gestolen. De in braak werd gepleegd aan de Ampereweg in Bunschoten, waar de man zijn wagen had geparkeerd. Steenhoffstraat 46, tel. 19577 Bekroond met de Felix voor de Beste Europese Film van 1994. De Europese, filmprijs, de Felix, is na zeven jaar weer ter ziele. De laatste die uitgereikt werd, ging naar 'Lamerica' van Gianni Amelio, die na 'Porte aperte' en 'II ladro di bambini' daarmee drie van de zeven keer in de prijzen viel. Terecht, want opnieuw levert hij een imposante film af die echt wat te zeggen heeft. Gino is het hulpje van een louche Itali aanse zakenman. Samen komen ze naar Albanië om een graantje mee te pikken van de vele subsidieregelingen die er zijn om de economie van dit straatarme land een beetje op te krikken. Ze nemen een oude schoenenfabriek over, zonder ove rigens van plan te zijn er ooit ook maar een zool te fabriceren. Ze hebben een Albanese stroman nodig als directeur. Om er zeker van te zijn dat het iemand is met alleen maar zaagsel in zijn kop, halen ze een oude man, Spiro, uit een werkkamp. Daar zat hij sinds zijn vrijlating na tientallen jaren poli tieke gevangene te zijn geweest, omdat hij verder nergens naar toe kon. Gino neemt op zich de man een beetje een net aanzien te geven. Maar voor Spiro in zijn nieuw pak de vereiste handtekening kan zetten, gaat hij aan de wandel en heeft Gino de ondankbare taak hem op te zoeken in een land waar van hij de taal niet spreekt. Hij vindt hem, maar voor hij hem terug kan bren gen naar Tirana worden de wielen van zijn jeep gestolen. Als hij ook nog zijn zonnebril, zijn paspoort en het grootste deel van zijn kleren kwijt is geraakt, is hij eigenlijk niet meer van een Albanees te onderscheiden. Samen met Spiro en tientallen anderen probeert hij weg te komen uit Albanië, naar Italië, dat door de Albanezen, wiens enige contact met het Westen be stond uit het kunnen ontvangen van de Italiaanse televisie, wordt gezien als het Paradijs. Onderweg ontdekt hij dat Spiro helemaal geen Albanees is, maar net als hijzelf een Siciliaan. In de jaren '30 was hij gedeserteerd uit Musolini's leger, dat Albanië toen bezette. Later werd hij door het bewind van Huxta gevangen gezet omdat hij Italiaan was. Zoals acteur Enrico Lo Verso in 'II ladro di bambini', de vorige film van Gianni Amelio, een tocht door Italië maakt samen met twee kinderen, zo maakt hij in Lamerica een tocht door Albanïe met een bijna kindse oude man. Het is een tocht door de hel. De ar moede is bijna niet voor te stellen. Al les is vies, lelijk, kapot. Maar hoe ver der hij wegzakt in dit moeras van ar moede, des te meer legt Gino zijn yuppen-air af en wordt hij een mens, oprecht bekommerd om het lot van Spiro. Hoe schrijnend de situatie in Albanië ook is, Amelio heeft toch in eerste in stantie een film willen maken over het morele bankroet van Italië. Het Albanië van nu vertoont grote overeenkomst met het door het fascisme en oorlog straat arme Italië van 1945. Zoals de Albane zen nu naar Italië willen, zo emigreerden de Italianen toen massaal naar 1'America (of Lamerica, zoals eenvoudige mensen vaak schreven op hun brieven). Aan het eind van de film ritten Gino en Spiro op een boot die afgeladen is met Albaniërs op weg naar de welvaart van Italië. Spiro denkt op een boot te zitten die hem naar Amerika zal brengen. De hoopvolle gezichten die Amelio aan het eind van zijn film toont, doen den ken aan de gezichten van Europese emi granten die voor het eerst de skyline van New York en het Vrijheidsbeeld zien oprijzen aan de horizon. Wie zich de journaalbeelden uit 1991 nog herinnert van de boot met Albanezen in de haven van Bari (die beelden vormden de inspi ratie voor deze film), weet dat ze alle maal weer teruggestuurd zijn. Aanvang: 20.30 uur. Entree: f 7,50; cjp/65+ f 5,-. De Thuishulpcentrale (THC) zet zich in voor partners en familie van dementerenden, chronisch zieken en voor ouders/verzorgers van een gehandicapt kind. Voor deze ver zorgers is de taak vaak intensief. Zij komen soms met moeite toe aan het ondernemen van activiteiten voor zichzelf. Om de vaste verzorgers regelmatig tijd en ruimte voor zichzelf te geven biedt de THC de mogelijkheid een vrijwilliger in te schakelen om passief (oppassen) en/ of actief (wandelen, lezen, een spelletje) aanwezig te zijn. De THC wil de verzor gers zo goed mogelijk helpen. Dit ge beurt door vrijwilligers goed te instrue ren, te begeleiden en te scholen. In de maand september wordt voor vrij willigers die enkele uren per week bij dementerenden willen helpen, een introductiecursus gegeven. Van geïnteresseerden voor deze cursus wordt venvacht dat ze zich als vrijwilliger bij de THC opgeven. De cursus 'Helpen bij een dementerende in de thuissituatie' wordt gegeven op drie ochtenden: le bijeenkomst: maandag 2 oktober, 9.30-12.00 uur: 'Wat is dementie?' en vertoning van de videofilm 'de verloren tijd', m.m.v. mevr. G. Tiel Groenestege, psychologe bij de RIAGG. 2e bijeenkomst: maandag 9 oktober, 9.30-12.00 uur: 'Wat betekent de hulp van een vrijwilliger voor de partner en hoe om te gaan met een demente oudere?', m.m.v. Lucie Wildervanck, coördinator THC. ft 3e bijeenkomst: maandag 16 oktober, 9.30-12.00 uur: 'Taken, betrokkenheid van de vrijwilliger, sociale kaart', m.m.v. Lucie Wildervanck, coördinator THC. Belangstellenden rijn van harte welkom. Men kan zich telefonisch opgeven bij de Thuishulpcentrale, tel. 033-631334. Nadere informatie wordt gegeven door mevrouw L. Wildervanck, op boven staand telefoonnummer. De Contact persoon van de THC in Soest, is me vrouw E. Stanton, tel. 19226. De cursus is kosteloos en wordt gehouden in het gebouw van de Thuiszorg, Kleine Haag 1-3 in Amersfoort. Onbekende daders hebben vorige week ingebroken in het bedrijfspand van een groothandel in snacks aan de Kost verlorenweg. Ze forceerden de toegangsdeur en namen uit het kantoor een geldkistje weg. Daarin bevond zich volgens de politie een bedrag van enige duizenden guldens. Vanmiddag wordt in het Amersfoortse bosbad (bij Birkhoven) waarschijnlijk de 80.000-zoveelste bezoeker gehul digd. Het bad overschrijdt daarmee het record van vorig jaar, toen het aantal verkoelingzoekenden ruim 80.000 be droeg. Per 24 augustus a.s. zijn wij weer geopend. In uw en onze vakantie hebben wij van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze zaak te moderniseren. Vanaf donderdag 24 augustus kunt u weer bij ons terecht om uw schoenen- en leerreparaties ambachtelijk en vak kundig te laten herstellen. Sinds vorige week heeft katholiek Soest een nieuwe pastor. Het is Wil Veldhuis (61), afkomstig uit de Utrechtse wijk Zuilen, die overigens pas op 3 september officieel door deken Frans Zwarts wordt geïnstal leerd, tijdens een feestelijke dienst in de Heilige Familiekerk. De nieuwe "herder" vult de bestaande vacatures, o.a. ontstaan door het re cente vertrek van pastor Cor Spit hoven naar Zeist, slechts gedeelte lijk op. Hij is maar voor vijftig pro cent voor Soest beschikbaar. In dat opricht is zijn komst eigenlijk een druppel - rij het dan een hele flinke - op de gloeiende plaat, want katholiek Soest kampt momenteel duidelijk met een pastoraal personeelsgebrek. De nieuwe pastor krijgt dan ook de "bediening" toevertrouwd van drie parochies: de Petrus en Pauluskerk (Soest-midden), de Heilige-Familiekerk (Soest-zuid) en de Joanneskerk (Soest-west). Omdat pastor Goddijn (Mariakerk) om ge zondheidsredenen zijn werk tot 50 pro cent moest terugbrengen en inmiddels bekend is dat ook pastor Jan Houben (Petrus en Pauluskerk) binnenkort ver trekt komt Soest in feite nog twee fulltime pastores tekort. Pastor Wil Veldhuis is de laatste om zich daardoor te laten ontmoedigen en hij bereidt zich dan ook met genoegen voor op zijn nieuwe standplaats, hoewel hij tien jaar lang met veel plezier in Zuilen heeft gewerkt. "Zuilen is nog een echte arbeidersbuurt. Het is misschien een beetje een probleemwijk, maar ik heb het er al die tijd reuze naar m'n zin ge had." Toch heeft hij graag gehoor gegeven aan het beroep dat de bisschop op hem heeft gedaan. "Ik zat verdraaid graag in Zui len, maar omdat de bisschop graag wil dat de pastores ook na hun 65e door gaan - vanwege het priestertekort - heb ik me serieus afgevraagd of ik nog lan ger moest blijven. Het wordt dan wel érg lang, en hoewel Zuilen een leuke parochie is, denk ik dat ik op den duur misschien toch een beetje te routineus zou worden. In Soest kan ik nog een nieuwe start maken..." Het klinkt wat oneerbiedig, maar met Wil Veldhuis slaat katholiek Soest als het ware twee vliegen in één klap. De nieuwe herder is namelijk behalve een "gewone" pastor ook een geleerde. Ja renlang is hij als theologiedocent ver bonden geweest aan eerst het groot-se minarie in Rijsenburg, later de Katho lieke Theologische Hogeschool (KThH) in Utrecht, die inmiddels is omgezet in de Katholieke Universiteit Utrecht (KTU). Veldhuis - geboren in Enschede - volgde zelf de priesteropleiding in Utrecht en studeerde theologie aan de Universiteit van Nijmegen. Hij behoorde daar tot de eerste lichting die les kreeg van de be roemde theoloog dr. Edward Schillebeeckx. Als kapelaan werkte hij enige jaren in Houten. Tot eind 1985 was hij fulltime docent aan de KThU, tot zijn benoeming in Zuilen. Ook nu nog vervult hij een parttime docent schap aan diverse cursussen en opleidin gen. Zijn vakgebied was aanvankelijk de dogmatiek - de geloofsleer - maar na de veranderingen in de opleiding veran derde dat in systematische theologie. "Dat is heel wat méér dan de dogmatiek alleen," legt hij uit, "want het omvat ook de moraaltheologie, de oecumeni sche theologie en de spiritualiteit." Een soort "theologische vergaarbak" is het overigens allerminst, zoals hij bena drukt. "De systematische theologie legt de koppeling tussen de bijbelse, de his- toriscfie en de sociale vakken, vanuit de centrale vraag: wat betekent geloven nu, in de situatie van vandaag, terwijl het te gelijk aansluiting houdt met het verle den." Als student hield die "koppeling" hem al intensief bezig. "Vroeger werd de dogmatiek wel wat te veel los gezien van het handelen van de mens. Daardoor was de geloofsleer vooral een theore tisch pakket, dat weinig met het gewone leven te maken leek te hebben. De sa menhang bleef spms onderbelicht." Hoewel zijn belangstelling voor de dog matiek in zijn jonge jaren meer "recep tief' dan wetenschappelijk was, ontwik kelde hij zich gaandeweg tot een echte wetenschapper. "Als je dieper in het vak duikt ontstaat eigenlijk vanzelf de be hoefte om niet alleen voor jezelf, maar ook voor het forum van de wetenschap te verantwoorden wat je aan het doen bent..." Op de vraag of het geloof die uitdaging eigenlijk wel aankan antwoordt hij reso luut: "Zeer goed zelfs! De wetenschap - óók de theologie - is lang gedomineerd geweest door een tamelijk eenzijdige aandacht voor de resultaten van de exacte wetenschappen - de B-vakken - maar dat heeft de A-faculteiten juist gedwongen om verantwoording af te leggen van de toegepaste methodiek." Wat hem betreft is er dan ook geen sprake van een spanningsveld tussen de pastor en de wetenschapper. "Nee, er bestaat geen discrepantie tussen pasto raat en theologie. Het rijn twee kanten van één medaille. Ik heb die spanning in elk geval nooit zo gevoeld. Het pasto raat is voor mij juist altijd een Fundgrube geweest voor mijn weten schappelijk werk." Juist in het dagelijks pastoraat, waar de pastor wordt geconfronteerd met de "kruispunten" in het bestaan van de gelovigen (geboorte, huwelijk, dood, maar ook in zaken als beroepskeuze en werk) komen de zin-vragen aan de orde: wie ben ik, wat doe ik, wat maak ik van m'n leven? "Vooral in crisis-si tuaties wordt veel gevraagd van een pas tor, en dan komt het aan op zin-gevende gesprekken. Om de ander te helpen, niet om hem te overrulen..." Dat het beoefenen van de theologische wetenschap "de zekerste manier is om van je geloof te vallen", vindt hij een ge dateerde uitspraak. "Kijk, als je leeft en denkt in een autoritair patroon en het geloof beschouwt als iets wat je 'op ge zag' aanvaarden moet, dan wordt het uiterst penibel om de theolooog uit te hangen. Natuurlijk, ik heb vroeger ook zulke theologen gekend, die het als hun taak zagen om de zaak 'kloppend' te krijgen en alles als vaststaand te laten aannemen. Maar dat is een vakbeleving waarmee ik nooit uit de voeten heb ge kund." Veldhuis is afkomstig uit een diep gelo vig, maar ook kritisch kerkelijk milieu, en die afkomst heeft hij nooit verloo chend. "Ik heb er altijd heel veel plezier aan beleefd, maar me ook altijd afge vraagd: hoe weten ze dat toch allemaal? Dat was niet zozeer een kwestie van kri tisch wantrouwen, maar meer een soort vrolijke nieuwsgierigheid, de onbewuste behoefte - denk ik nu - om op zoek te gaan naar de bronnen van het geloof. De ontwikkeling in de katholieke theo logie, met name rondom het Tweede Vaticaans Concilie, sloot goed aan bij die nieuwsgierigheid. Ik heb dat een heel plezierige tijd gevonden." Veldhuis heeft inmiddels een aantal theologische publikaties op zijn naam staan. Het laatst verschenen boek van zijn hand heeft als titel "De taal van God: over de wijze waarop God zich openbaart". Dat God zich openbaart aan mensen staat voor hem vast. In dat verband wijst hij op een van de hoofdstuktitels: "De geschiedenis als taal van God". In de menselijke ge- Pastor Wil Veldhuis. schiedenis, in menselijke ervaringen openbaart God zich. "Zoals je, kunt zeg gen dat de bomen tot mij spreken - het zégt me iets, al is het niet in gearticu leerde taal - zo kun je zeggen dat God tot de mensen spreekt. In het menselijk reilen en zeilen lichten aspecten op van een mysterie dat groter is dan de wereld. Al wat geschiedt, al wat geschapen is spreekt van God, en God spreekt daarin." Dat dat nu juist een kwestie van "gelo ven" is, wat men al dan niet van huis uit heeft meegekregen, bestrijdt hij niet. "Alle waarneming is voor geprogrammeerd, ook de Godservaring. Maar dat is toch heel wat anders dan de traditie als iets vaststaands omarmen. Dat maakt de theologie juist leuk en spannend." Pastor Wil Veldhuis is inmiddels met zijn werk in Soest begonnen. Pas op 3 september vindt de feestelijke installa tie plaats. "Dan is iedereen weer vakan tie terug," aldus de nieuwe pastor, die intussen de eerste kenningsmakingsronde in zijn nieuwe standplaats achter de rug heeft. "Soest is niet alleen een mooie plaats," consta teert hij, "bij de mensen die ik gespro ken heb ontmoet ik heel veel weldadige hartelijkheid. Dat is heel plezierig. Mijn eerste indruk is dat het hier allemaal wat meer ontspannen toegaat dan in Zui len." In Utrecht heeft de politie twee Soesterbergse broers van resp. 24 en 17 jaar aangehouden op een bromfiets, die begin juli aan de Ereprijsstraat in Soest gestolen was. Het tweetal werd ingere kend. De rechtmatige eigenaar kan rijn brommer terugkrijgen. Langs de rijksweg A27 (Utrecht- Hilversum) trof de politie zondagavond een auto aan, die volgens de gegevens in Soest thuishoorde. De wagen was "doorverbonden" en de tank was in middels leeg. De politie stelde de eige naar, een bewoner van de Veenbes straat, op de hoogte. Die bleek de wa gen nog niet te hebben gemist. I Sinds 1963 BOUWBEDRIJF SOEST UITVOERING VAN: NIÉUWBOUW VERBOUW f-..,-- •RENOVATIE f NV0B ONDERHOUD LAANSTRAAT 52 - 3762 KE SOEST TEL. 02155 -15073 - FAX 02155 - 17496

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1995 | | pagina 6