cinib Ol De Lasenberg zwaait 'bouwman uit' Verslaafde dief hoort 15 maanden eisen Symposium over cultuur op Griftland Soesterberg mogelijk locatie voor hoofdkwartier Samen-op- Weg-kerket m 1 SOESTERBERG Gevraagd 60311 19 GROENEVELDI Friendship Gospel Choir op 23 maart in Hilversumse kerk SAMEN! Steun voor Forever Young WOENSDAG 6 MAART 1996 SOESTER COURANT PAGINA. Fokke Antonides na 12V2 jaar met vut Voor toebrengen letsel en verschillende diefstallen VASTE-, en INVALLOPERS Soester Courant tel: 6014152 VRIJWILLIGERSHULP NODIG? Permanente expo's Kasteel Groeneveld Soester Courant in Soesterberg stichting openbare bibliotheek I Bosterrein Kontakt der Kontinenten Meningen van lezers Forever Young Aanhangwagen van man (29) gestolen Beurs tweedehands speelgoed en kinderkleding 'Jeruzalem 3000' in Witte Kerkje Open brief aan de burgemeester vo< Met groots huldebetoon heeft De Lasenberg - bekend als "de school van het Van Arkel-instituut - afgelo pen vrijdag afscheid genomen van dhr. Fokke Antonides. De leraar bouwtechniek maakt gebruik van de vutregeling en werd feestelijk uit gezwaaid. In de 12% jaren die Antonides gewerkt heeft op "De Lasenberg" was zijn eerste taak het opzetten van het toen voor de school nieuwe vakgebied Bouw techniek: de inrichting van het vak lokaal, maar ook de inhoud en de orga nisatie van het onderwijs. Voortdurend is hij met leerlingen bezig geweest om niet alleen het gebruiksgemak van zijn eigen vaklokaal, maar ook dat van an dere leerkrachten te verbeteren. Toen enkele jaren daarna de school werd gewijzigd in een school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen, die ook nog moeilijk lerend zijn, werd dhr. Antonides naast leraar tevens opzichter van een rigoureuze verbouwing, die meer dan een jaar in beslag nam. Als voormalig aannemer was hij daarvoor geknipt. Leerlingen keken zeer tegen hem op vanwege zijn enorme technische kennis en vaardigheden. Hij was streng op een heel sympathieke manier, leerlin gen mochten hem graag. In de afgelopen I2V2 jaar is de school enorm veranderd. Waren voorheen alle leerlingen woonachtig in het "Van Arkel", momenteel komt een toene mend aantal leerlingen uit de gehele re gio, deels op eigen gelegenheid, deels per taxi. Allemaal leerlingen die in het ZMOK-onderwijs uitvallen omdat de leerstof voor hen te moeilijk is, of ze komen uit het MLK onderwijs waar ze vanwege hun gedrag uit de boot vallen. In kleine klassegroepjes van maximaal 8 leerlingen krijgen ze les in de bekende vakken van het basisonderwijs, maar daarnaast wordt er les gegeven in alge mene technieken, mechanische technie ken, bouwtechniek, huishoudkunde, textiele werkvormen en tuinbouwkunde. Dit laatste in de grote klas van de school. Veel van de leerlingen hebben een bij zonder moeilijke schoolperiode achter de rug als ze op "De Lasenberg" komen. Om weer zin in leren en werken te krij gen moeten ze eerst de kans krijgen om Fokke Antonides en zijn vrouw arri veerden in een limousine en werden ont haald door de collega's. het verleden te verwerken. Daarvoor wordt per kind een onderwijsplan ge maakt, met als doel later zo zelfstandig mogelijk in de maatschappij te kunnen functioneren. Na de stijlvolle ontvangst, 's morgens door de collega's werd er met de leerlin gen ook feestgevierd, 's Avonds kreeg het echtpaar Antonides nog een gezel lige feestavond aangeboden. "Als de verdachte zichzelf een zak noemt, heeft hij gelijk, wat betreft deze feiten." Deze woorden sprak de Utrechtse officier van justitie J. van Zijl donderdag tijdens de rechtszaak tegen een 29-jarige Soester. De verdachte hoorde vijf tien maanden cel tegen zich eisen wegens twee diefstallen en een po ging daartoe. Drie weken geleden werd de Soester door een militair betrapt, terwijl hij diens kamer in de Utrechtse Kromhout- kazerne aan het doorzoeken was. Bij zijn vlucht nam de verdachte het vlees mes mee dat de militair op zijn kamer had liggen om te laten slijpen. De gedu peerde zette de achtervolging in, en het kwam uiteindelijk tot een vechtpartij, waarbij de Soester zijn tegenstander met het mes stak. Het slachtoffer liep daar bij snijwonden aan zijn handen op. Twee weken daarvoor had de verdachte aangebeld bij een Utrechtse woning, om te vragen of hij van de telefoon gebruik mocht maken. Dat mocht van het li- jarige jongetje dat de deur had openge daan. Hij liet de man binnen en ging op verzoek een glas water voor de ver dachte halen. Toen de Soester weer was vertrokken, bleken er drie portemon nees met inhoud uit het huis verdwenen te zijn. Bij een Utrechts sierbestratingsbedrijf had de verdachte eind vorig jaar gepro beerd zijn slag te slaan. Hij was 's och tends vroeg samen met een aantal werk nemers het bedrijfsterrein opgegaan. De eigenaar van de firma, die op het terrein woont, had hem uiteindelijk betrapt in zijn woonkamer. Ook hier had de ver dachte geprobeerd te vluchten, maar hij was ingehaald door een van de werkne mers. Van Zijl nam het de Soester vooral kwa lijk dat hij het vertrouwen van het 11- jarige kind had beschaamd. De ver dachte, die al vanaf zijn twaalfde ver slaafd is aan hard-drugs en de delicten onder invloed pleegde, wat dat met hem eens. "Ik ben gewoon een zak," zei hij over zichzelf. Strafblad De aanwezige reclasseringsmedewerker was dat niet met hem eens. Hij om schreef de Soester als een heel aardige man. Maar, voegde hij daaraan toe, zijn verslaving zorgt ervoor dat hij steeds met justitie in aanraking komt. De ver dachte heeft een strafblad van bijna der tig kantjes. Volgens de medewerker van de reclassering is er in Nederland geen adequate behandeling mogelijk voor de Soester die in zijn jeugd "ernstig is be schadigd" en nauwelijks kan lezen en schrijven. Zijn raadsvrouwe vond de eis, gezien de feiten, veel te hoog. Volgens haar eta leerde het de onmacht van de maat schappij tegenover haar cliënt. De recht bank doet uitspraak op 14 maart. Het lustrumjaar staat op het Grift land College in het teken van cul tuur. Het thema van het symposium dat op 29 februari gehouden werd, luidde dan ook "De (christelijke) school als cultuurdrager". De school is natuurlijk vanouds een cultuur(over)drager bij uitstek, maar wat wil ze in deze tijd van cul turele aardverschuivingen bewaren? Wat vinden we zelf belangrijk en wat willen we in elk geval aan de jeugd mee geven? En wat moet de rol van de school daarin zijn? Drie hoogleraren probeerden antwoorden te geven op die vragen voor een gehoor van personeel van het Griftland College en genodig den. Prof. Heyde, decaan van de Faculteit der Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit van Nijmegen, stelde zich de vraag of niet alles beschouwd moet worden als cultuur. En als dat zo is, waarom zouden we dan Mozarts tover fluit meer moeten waarderen dan een videoclip. Zijn dan niet alle cultuur uitingen evenveel waard? Neen, zegt Heyde, je moet onderscheid maken. Er is cultuur in de zin van alles wat niet behoort tot de natuur. In die zin zijn alle cultuuruitingen gelijk. De verschillen in cultuuruitingen liggen in dat geval in het horizontale vlak. Aanmelden: Centraal Meldpunt Vrijwihigershulp Soest - Soesterberg Je kunt echter ook proberen een rang orde in cultuuruitingen aan te brengen, een indeling in meer of minder waarde vol. Dan gaat het om verschillen in het verticale vlak. De menselijke bescha vingsgeschiedenis is altijd georganiseerd geweest rond dit verticale verschil. Be schaving lijkt niet mogelijk zonder een hoger en lager, zonder strijd, discussie en polemiek. Maar is die strijd, de po lemiek niet voorbij in onze postmoderne cultuur? En gaat het nu dus alleen nog maar om de horizontale verschillen in cultuur? In de school speelt dat verticale verschil volgens Heyde nog wèl: niet elke verta ling is goed, niet elk bewijs even ge slaagd. Vanuit het verticale verschil past de school zich niet aan aan de leerling, maar schept voorwaarden waardoor leerlingen opgetild worden naar een hoger niveau van weten, kunnen en zijn. In die zin is de school niet democratisch, mar aristocratisch: ze wil het beste doen heersen. In plaats van zich, zoals op de markt, aan te passen aan de consument poogt ze de leerling aan te passen aan de stand van de cultuur. Ze wil daarbij leerlingen niet op gelijke wijze beter maken, maar elke leerling volgens zijn eigen mogelijkheden. Tweede Fase Prof. Abram, verbonden aan het Alge meen Pedagogisch Studiecentrum en aan de Universiteit van Amsterdam, legde uit dat het studiehuis, zoals dat in de Tweede Fase gestalte krijgt, geken merkt zal moeten worden door een per soonlijke interesse voor elkaar. Het moet een veilige en warme school zijn, een school waar meer interactie is tus sen leerlingen onderling en tussen leer lingen en leraren dan in het huidige on derwijs. Abram gaf tal van voorbeelden om te illustreren welke belangrijke rol het leren in de Joodse traditie speelt. Belangrijker dan welk gebod ook is de studie. Leren, zegt de Talmoed, weegt tegen alle geboden op. De wereld wordt in stand gehouden door de adem van lerende schoolkinderen. Zonder ophou den leren, daar gaat het om. En je moet het geleerde en gelezene herhalen. Je leest steeds weer iets nieuws in de tek sten, en misschien ga je een tekst begrij pen: iemand die 100 keer iets heeft ge lezen, is niet te vergelijken met iemand die 101 keer iets heeft herlezen. Spiritualiteit Prof. Miedema, die aan de Vrije Univer siteit de Hendrik Piersonleerstoel voor Christelijk Onderwijs bezet, consta teerde dat de christelijke school als cultuurdrager zich op een keerpunt be vindt. Zullen de scholen zich ontwikke len als scholen waar het vak bijbelse geschiedenis van groot belang wordt geacht - zelfs examenvak wordt - om leerlingen in staat te stellen de hen om ringende christelijke cultuur (en litera tuur) beter te begrijpen? Of ontwikke len christelijke scholen als cultuur-chris- teiijke organisaties zich verder van de bron af, met nadruk op de van de chris telijke godsdienst losgekoppelde waar den en normen in een soort CDA-stra- tegie, maar dan toegepast op het onder wijs? Miedema pleit voor een derde positie, die meer wil zijn dan het ge wone. Een positie die het cultureel- christelijke gepositioneerd zijn van de school ten volle als uitgangspunt neemt. Nadruk in deze visie op de school ligt op de persoonsvorming van de leerling bin nen de school als specifieke gestalte van de christelijke godsdienst, waarbij de leerling zich ontwikkelt tot een auto noom, solidair en bezield persoon. Daarbij gaat het om ervaring èn hande len in relatie met geloven. In dat kader wordt vaak de term spiritualiteit ge bruikt. KASTEEL VOOR BOS. NATUUR EN LANDSCHAP Tel. 035-542 04 46 Stemmen in het landschap Nederland verandert, of u dat nu wilt of niet. Maar hoe en waarom? En wie zal daarover beslissen? Krijgen we een mooi Nederland, een gezond of een na tuurlijk Nederland? Wat kiezen we, wat kiest u? Laat uw stem horen bij deze tentoonstelling. De wereld van het water Zonder water zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. In deze tentoonstel ling een schat aan informatie over H20, over water dus. En met de reisgids "Welkom in Haatweeoolandia" kunt u ook thuis nog nagenieten van uw bezoe ken aan "Water". Pieter Cornelis Hasselaer Was hij de Amsterdammer die Groene veld ingrijpend verbouwde in de 18e eeuw? Waar haalde hij het geld vandaan om dat allemaal te laten doen? Wat deed hij in Indië? Neem plaats aan de dinertafel en luister naar de gesprekken met en over Hasselaer, een regent in Groeneveld. Het landgoed Groeneveld Een uitgebreide maquette laat zien hoe groot het landgoed is, hoe het er vroe ger uit zag, wanneer het een park werd en wat er allemaal is te zien. Van Wijn berg tot ijskelder, van moestuin tot vogeleiland. De tentoonstelling laat zien wie hier gewoond hebben. Prachtige wandschilderingen Tijdens de restauratie werden in de Mamuchetzaal, achter vele lagen verf en behang, z.g. behangselschilderingen ontdekt, gemaakt in het midden van de 18e eeuw. Vier jaar duurde de restaura tie voordat ze weer konden worden aan gebracht in de ontvangstzaal van het Kasteel. De plek, radio om aan te raken VPRO-radio en Kasteel Groeneveld brengen Nederland opnieuw in kaart. Van bodemgesteldheid tot de toestand van het water. Van geschiedenis tot toe komst. Van spreektaal tot literatuur. Elke dinsdagmorgen te horen op Radio 5, dagelijks aan te raken in Zaal 3 van Kasteel Groeneveld. Klankschap Een wandeling over het landgoed waar bij TV-presentatrice Hanneke Groente man u rondleidt en waarvoor Han Rei ziger muziek en geluiden op een band heeft gezet. Hier wordt duidelijk hoe veel verschillen er zijn. Klankschap, muziek om naar te kijken, landschap om naar te luisteren. Meer informatie bij de receptie in het Kasteel. Voor scholen is er een aangepast programma: Muziek en landschap. Correspondentie-adres: P. Taai, Van Maarenplein 1, 3769 EN Soesterberg, tel/fax (0346) 351252. Klachten bezorging: C. van Barneveld, Molenstraat 112, Soest, tel. (035) 602 18 41. ea Alb. Cuyplaan 202, 15210 Bibliotheek Soesterberg Dorpsplein 17B, 3769 DA Soesterberg, tel. 03463 - 52017. maandag 14.00 - 17.00 uur woensdag 10.00 - 12.30 uur 14.00 - 17.00 uur vrijdag 14.00 - 17.00 en 18.00 - 20.00 uur Het Friendship Gospel Choir uit Soest geeft op zaterdag 23 maart met het Inspirational Community Gospel Choir uit Tilburg een con cert in Hilversum. De aanleiding hiervoor is de vierde verjaardag van het Soester koor. Beide koren laten "Black Gospel" (zwarte gospel) muziek horen onder lei ding van dirigent Edith Kastelijn. "Black Gospel" is ontstaan onder de zwarte sla ven op de katoenvelden in het zuiden van de Verenigde Staten. Zij mochten niet met elkaar spreken en daarom was de zang hun enige vorm van communi catie. De uit ellende, geloof en hoop ontstane muziek maakt indruk op de toehoorder. Er gaat een enorme kracht van geloof en vertrouwen van uit. Het Amerikaanse gedeelte van de vlieg basis in Soesterberg was destijds eigen- Het Friendship Gospel Choir lijk de bakermat. Kastelijn werkte daar al jaren samen met het Soesterberg Gospel Choir. Op een dag werd het idee geboren een workshop voor Nederlan ders te organiseren. Uit een driedaagse mini-cursus ontstond het Friendship Gospel Choir en een jaar later waren mini-cursussen in Eindhoven en Tilburg het startsein voor het Inspirational Community Gospel Choir, waarmee het Soester koor op 23 maart optreedt. Het concert begint om 19.30 uur in de Zuiderkerk aan de Neuweg in Hilversum. Een toegangskaart kost tien gulden (jongeren tot zestien jaar moeten vijf gulden betalen. De entreebewijzen zijn verkrijgbaar bij de VW-kantoren in Soest en Hilversum en bij Ineke Veld kamp (tel. 6025614) en Cokkie Spelt (tel. 6011775). i SOE Het bosterrein achter het conferen tiecentrum Kontakt der Kontinen ten in Soesterberg is een van de locaties die in aanmerking komen voor de vestiging van het landelijk dienstencentrum van de Samen-op- Weg-kerken. Het College van B. en W. staat in beginsel positief over het verzoek tot medewerking. Het dienstencentrum moet het landelijk "hoofdkwartier" worden van de drie ker ken, die al enige jaren betrokken zijn in Soest heeft het weer voor elkaar. Soesterberg wordt weer als het kleine broertje afgedaan met loze beloften en slecht huiswerk. Het zit namelijk zo: In Soesterberg heeft de jeugd door toedoen van de familie Van Rellum een club ge vormd genaamd "Forever Young". Wij als ouders zijn hier erg blij mee want de jeugd in Soesterberg heeft toch al zoveel in dit dorp! Nou wil de club subsidie hebben uit Soest, want men kan niet verwachten dat de kosten die de familie Van Rellum maakt (qua licht, gebruik van het ge bouw enz.) betaald moet worden door henzelf. De jeugd wil best meebetalen, maar dat gaat gewoonweg niet. Ze be talen al voor het lidmaatschap van de club en als er zaterdags club is, betalen ze ook om er binnen te komen. Nou is dus gebleken dat Soest nog te beroerd is om een subsidie van ongeveer 17.000 gulden te geven. Hoe moet dat dan wel niet met de jeugd uit Soest zelf. Die zijn bezig om een Jeugdhonk te starten, waar moet dat geld dan wel niet van daan komen of kan dat dan wel en als dat is gebeurd, is dan wel niet echt ge bleken dat Soest Soesterberg ziet als dat plekje achter de bult, dat als het Soest uitkomt Soesterberg bestaat en anders als een soort van achtergebleven gebied wordt behandeld. Nou wij hier in Soesterberg zijn overtuigd van het laat ste. Wij volgen de berichtgeving in de krant qua jeugdhonk in Soest met argusogen, want wij zijn nl. niet van plan dit op ons te laten zitten. Wij hopen voor de jeugd van Soest dat de gemeente meer op heeft met hen dan met ons Soesterbergers, maar leuk is dit niet. Hopelijk zit er in de gemeenteraad nog iemand die op komt voor de Soesterbergse belangen, want als dit zo doorgaat, hebben we straks niets meer te verwachten van Soest. Dit schrijf ik u als één van de ouders van de jeugd uit Soesterberg De laatste avond van "Forever Young" is in maart en dat is heel erg spijtig. C. Stam Op de Amersfoortsestraat is een aanhangwagen met een blauwe huif ge stolen. Een 29-jarige Soesterberger heeft daarvan aangifte gedaan bij de politie. Op zaterdag 30 maart zal in Soesterberg weer de traditionele kinderkleding- en speelgoedbeurs plaatsvinden. Van 10.00 tot 12.00 uur opent het Dorpshuis hiervoor haar deuren. Inbreng van kleding en speelgoed is mogelijk op vrijdag 29 maart van 18.00 tot 20.00 uur, eveneens in het Dorps huis. Van de ingebrachte artikelen wordt verwacht dat zij schoon zijn en in goede staat verkeren. De beurs biedt ruimte aan kleding van maat 86 t/m maat 176. De ervaring heeft inmiddels geleerd dat eigentijdse kleding, mits vriendelijk ge prijsd, uitstekend in de markt ligt. Wat betreft het tweedehands speelgoed is vooral het kwalitatief betere speelgoed een zeer geliefd artikel. Aan koper en verkoper wordt over het af te rekenen bedrag 15 procent onkostenvergoeding gevraagd. Ophalen van niet verkochte artikelen en afrekenen met de verkopers vindt zaterdagmiddag plaats van 13.30 tot 14.30 uur. Niet opgehaalde artikelen worden ge schonken aan diverse projecten. Voor inlichtingen en/of verkoopnummer kan men contact opnemen met de navol gende telefoonnummers: 352295, 351269, 352961 of (030) 6924552. Israël viert, "Jeruzalem 3000". Neder land kent vele banden met Israël, in het bijzonder op religieus gebied. De wor tels van het christelijk geloof liggen in Israël en christenen voelen die band in bijzondere mate. Om in en mee te leven in de Israëlische viering van Jeruzalem 3000 wordt op woensdag 13 maart een informatie-avond gegeven in het Witte Kerkje (Amersfoortseweg 47) te Huis ter Heide, aanvang 20.00 uur. De gere formeerde predikant drs. H.J. Huijser uit Utrecht, Israël-kenner bij uitstek, staat garant voor een deskundige en creatieve uitleg. Het Joodse ensemble 'Lidi Homé' (mijn hart is in beroering of het Joodse hart zingt mee) verleent muzikale medewerking. De toegang is gratis, inclusief koffie of thee. Er is een boekentafel met lectuur over Israël. Ter bestrijding van kosten wordt aan het einde van de bijeenkomst een collecte gehouden. het Samen-op-Weg-proces: de Neder landse Hervormde Kerk, de Gerefor meerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Ko ninkrijk der Nederlanden. Hoewel de komende kerkfusie op inhoudelijk/ theologisch terrein nog niet zo vlot ver loopt maken de landelijke bureaus (dienstencentra) zich inmiddels op voor een volledige integratie. In opdracht van de kerken is een projectgroep bezig met ■kt:: ring moet ruimte bieden voor kantodJpijpdcluh Ford vergader-, congres- en \ogiesha\i[e^eUgU^lUU lwic-r maar ook voor een kapel en een rest» m 1 rant. Voor de bereikbaarheid geldt! m 1-v ftg g criterium dat bezoekers en medewerk, ^5 Ulf vanaf een intercitystation maximaal éj maal moeten overstappen als 2e tj|[ vint| het verschrikkelijk 1 trein, tram of bus naar het centrum tan nie, anders. We hebben men en dat de afstand tot het interci' u j ctulr nnrtirul station maximaal in 15 minuten teoï!r°!>eerd' f bruggen moet zijn. ontolooid. Maar de kerkenis^n projec^ep beztg me, de is he, onmogelijk c het onderzoek van locaties in het m ,litbreidine of nieuwbouw nn 'orever Young verder fe ga den van het land, die voor het toekom stige landelijke dienstencentrum ge schikt is. In het nieuwe hoofdkwartier worden - op enkele uitzonderingen na - de lande lijke functies van de SoW-kerken sa mengebracht. De werkgroep Huisves ting heeft daarvoor een program van eisen opgesteld. Daarin staat o.m. dat er gezocht moet worden naar een huisves ting waar maximaal 500 mensen werk zaam kunnen zijn. De exacte omvang van de organisatie moet nog worden vastgesteld, op basis van nieuwe voor stellen voor de samenwerking tussen de drie arbeidsorganisaties. 'Uitstraling' Wat in elk geval van belang wordt ge acht is de "uitstraling" van de nieuwe huisvesting. De kerken zoeken niet naar een grote kantoorkolos, maar naar een paviljoenachtige opzet met kleinschalige en relatief lage bebouwing. De huisves- Gehandicapt Arbeidsongeschikt? BEKIJKT, Je eigen leven inrichten. Je recht halen. Samen, met de ANIB. Dé bond voor belangenbeharti ging en persoonlijk advies. Vraag informatie. BOND VAN GEHANDICAPTEN EN ARBEIDSONGESCHIKTEN Antwoordnummer 848, 1940 VG Heemskerk. Telefoon (02510) 534 34. Na 1-10-'95: 0251253434 van uitbreiding of nieuwbouw op forever Young i staande vestigingen van de dienstuebben er een slechte nacht centra (Driebergen van de hervormdaad," aldus afgelopen 1 Leusden van de gereformeerden) is nnor„en een enigszins gei gaande. In Driebergen wordt gedatieeHje André Rellum. aan het terrein van Kerk en Werel A maar bij de Drieburg is waarschijnlijk september 1994 werd een weinig ruimte. Dat geldt eveneens„naakt met de opvang van di het huidige dienstencentrum in Kjoesterbergse jeugd. Het den helium werd hiervoor benade nen werd een plan uitgewerkt. Inmiddels heeft een inventariserende^ van dders werden opgedat derzoek, uitgevoerd door het i>ure;|eerd en gesitueerd op de si Jones Lang Wootton nog twee moStoesterbe De jeugd werd eri lijkheden in Midden-Nederland opgeld en 20 eide heel langza verd, die aan het program van eisen \o ker Forever Young. "De g doen", ^aasi- °sterFcln achlfverd niet direct om steun gevi Kontakt der Kontinenten in Soesterbeinoesten ons eerst bewijzen, is ook het voormalige Militair Hospit^j moesten nog worden g( in Utrecht-West een alternatief. In eeaten we eerlijk zijn, je hebt deel daarvan is op dit moment een asievan spreken als je kunt bewij: zoekerscentrum gevestigd, maar vo|get<unt bestaan. We hebben via de werkgroep is het terrein groot genoe3ns bekend gemaakt. Kin voor beide instellingen. ouders hebben daarop posit Rprpikhaarheid 5eerd- Ik kan me niet voors tsereikoaarneia niemand binnen de gemeente Wat Soesterberg betreft wordt vastgewist dat dit prachtig stuk jeug steld dat het terrein achter KdK per bestond. Het is intriest dat we r goed bereikbaar is vanaf het statiolot worden overgelaten en Rel Amersfoort en ook gunstig ligt ten opgedwongen moet stoppen," zichte van de afslag van de rijksweg Avan de medewerkers aan dit s 28. Het Militair Hospitaal is ook goeyverk. bereikbaar per sneltram vanaf Utrech-r f CS en ligt in de wijk Oog en Al, dichYee' bij de A-2. Beide locaties voldoen dnHet jaar 1995 ging goed vai aan het bereikbaarheidscriterium, aantal inschrijvingen passeer Een ingenieursbureau gaat binnenkorhonderd. Ouders reageerden een zgn. "maskastudie" verrichten naadit initiatief van Dansschol de locaties. Dat onderzoek moet he Lachend accepteerde André antwoord geven op de vraag of het pro vele adhesiebetuigingen en gram van eisen van de kerken op diidagavond om de veertien dag plaatsen technisch (uitgedrukt in kirde zo nette dansschool op h bieke meters) en planologisch realiseer vesten van discomuziek. H baar is. Van ontwerpen of bouwteke plaats waar de Soesterbergs ningen is overigens nog geen sprake. De beide gemeentebesturen is het ver- zoek voorgelegd om mee te werken aai ÏJ1 phlTl/1/ll4 de planontwikkeling en te bekijken oli-iwl.*!'IX de SoW-wensen realiseerbaar zijn ei eventueel in de planologische visie van «wtq de gemeente ingepast kunnen worden iiv Het College van B. en W. van Soest heeft inmiddels al laten weten dat heil positief tegenover dat verzoek staat. De projectgroep streeft ernaar om dep synoden van de drie kerken, die daar- f over begin mei een principebesluit zul- i len nemen, in de loop van april een een--< - duidig locatievoorstel voor te leggen. Daarna worden de plannen verder uit- j: ïu gewerkt en besproken op de gezamen- lijke synodevergadering in september. Hoewel het waarschijnlijk niet verstan dig is om emotioneel te reageren op za ken waarmee men onvrede heeft, moet het mij van het hart dat ik boos ben. Boos is in deze een understatement voor mijn gevoelens van onvrede over het door U gevoerde beleid, of liever gezegd ontbrekende beleid t.a.v. de jon geren in Uw gemeente. Enige tijd gele den heeft dansschool Rellum i.s.m. een aantal jongeren uit ons dorp een fantas tisch initiatief genomen. Dit initiatief betreft de oprichting van Forever Young. Eens in de twee weken kunnen onze kinderen in een redelijk be schermde omgeving, genieten van een gezellig avondje met leeftijdgenoten. Dit is voorwaar een primaat in dit "ver grijsde" dorp waarin tot nog toe alleen veel aandacht lijkt te zijn voor de wens van ouderen. Nu lijkt het er op dat U dit geweldige initiatief niet zult ondersteunen en geen of te weinig subsidie ter beschikking zult stellen of deze subsidie met allerlei on mogelijke eisen vergezeld laat gaan. Hiermee is Forever Young ten dode op geschreven. Onze kinderen van 13-14 jaar en ouder moeten ofwel weer op straat gaan zwerven of naar Zeist om enig vertier te vinden. U zult begrijpen dat ik daar als ouder zeer onrustig van wordt en ook zeer boos op mijn ge meentebestuur dat dit veroorzaakt. Al vaker heb ik mij zeer geërgerd aan het anti-jongeren beleid dat naar mijn mening door Uw bestuur al vele jaren gevoerd wordt. Zo'n twintig jaar gele den hebben wij, als jongeren van die tijd, ook al eens een actie op touw ge zet om een uitgaansgelegenheid voor jongeren binnen Soesterberg te realise ren. Ondanks het succes dat wij toen hadden (net als Forever Young nu) wist de gemeente dit goede initiatief, door het stellen van allerlei onmogelijke eisen en het achterwege laten van een finan ciële ondersteuning, om zeep te helpen. Met lede ogen heb ik de afgelopen ja ren Uw gestuntel t.o.v. de jeugd van Soesterberg aanschouwd. Al Uw in spanningen voor de jongeren resulteer den uiteindelijk slechts in het plaatsen van een JOP (een Jeugd Ontmoetings Plaats, voor het geval U niet meer zou weten waar deze afkorting voor staat). Een hokje dat nog niet eens de kwali teit heeft om bijvoorbeeld als bushalte dienst te doen. Midden op een veldje waar weer en wind volop hun invloed kunnen uitoefenen en waar U zelfs in grijpt als de jongeren 'hun JOP' beschil deren. Waar U wel geld en tijd in wilt steken is de klachten van ouderen, vooral als deze over jongeren handelen. Een zand bak in Bloemheuvel moet verdwijnen want het vrolijke kindergelach wordt door de omwoners als hinderlijk erva ren. Kunt U mij vertellen hoeveel geld dit verplaatsen onze gemeente gekost heeft (misschien wel meer dan de sub sidie die nodig is om Forever Young te laten bestaan?). Er ontbreekt de jonge- ren in ons dorp een plek om gezellig samen te komen. Als zij dan toch een hoek van de straat, een pleintje of een j carport gevonden hebben, dan moeten zij daar weg, ze maken lawaai en laten j wel eens colablikjes achter. Wat zijn de kosten van de extra politie inzet om deze 'overlast' op te lossen. Gelukkig j krijgen wij een keer per jaar van U de toestemming om feest te vieren. Op de Woensdag 28 februai veq aardag van onze koningin mogen wij r gezellig samenzijn op het Dorpsplein. B Kro,e l™°PC'. v°?' mag zelfs een band optreden. Om klok- gang van De Drie Like slag 23.00 uur moet het echter weer ren werden door de d< muisstil zijn in ons dorp, stel je toch eens Nefkensdealer John M voor dat iemand zich stoort aan wat la- opengegooid. In de g waai en plezier. Zijn alle ouderen, inclusief U zelf dan vergeten dat zij ook ooit eens jong wa ren en toen behoefte hadden aan een eigen plek, een ontmoetingsplaats waar je niet heiliger dan de Paus behoefde te zijn, maar waar je gewoon wat lol kon maken? De heer Rellum heeft aange kondigd over twee weken de laatste bij eenkomst van Forever Young te laten plaatsvinden. De kosten die Rellum heeft zijn volgens hem niet langer com mercieel te verantwoorden. Natuurlijk, en in mijn ogen gelukkig, consumeren de jongeren van Forever Young niet vol doende om Forever Young voor zijn dansschool commercieel aantrekkelijk te maken. Het is m.i. ook niet de taak van Rellum om geld te steken in de jeugd van Soesterberg, dit is een verantwoor delijkheid van de gemeenschap. Uw taak dus. In de afgelopen jaren heb ik Uw bestuur vaak horen praten over subsidiegelden die er zouden zijn voor jeugd- en jon gerenwerk in Soesterberg, er was ooit al eens sprake van dat een heuse jongeren werker aangesteld zou worden. Nooit is er iets terecht gekomen van alle plannen en er moeten dus nog ergens achterstal lige subsidietegoeden zijn voor de jon geren van ons dorp. Ik hoop dat U Uw mening zult herzien en Forever Young als nog de noodzakelijke ondersteuning zult geven. Indien U Uw opstelling blijft handhaven dan wil ik graag inzicht in Uw beleid, de gelden die U begroot heeft voor uitvoering van het jongeren beleid (nu en in het verleden), de prak tische uitvoering van jongerenbeleid met behulp van deze begrootte gelden en de verdeling tussen Soest en Soesterberg. Met hulp van andere gedupeerden zul len we dan wegen moeten vinden om Uw anti-jongerenbeleid te bestrijden. Ik hoop natuurlijk dat dit niet nodig zal zijn. In afwachting van Uw antwoord, met vriendelijke groet, J.M. Oude Geerdink NB: Natuurlijk draag ik ook de ouderen van onze gemeente een warm hart toe en wil ik met deze brief geenszins ver tellen dat er voor hen (ons) geen aan dacht zou moeten zijn. zes-persoons auto zate op het 60-jarig huweli Niekerk en de heer Rellum. Samen met John Mariji richting Capelle aan de L waar meer dan zestig ja romance begon tussen dl Niekerk. In Dansschool I ze hun 60-jarig huwelijl en als geste kregen zij va en -vrouw een huwelijksi den in het zes-sterren Capelle aan de IJssel. feestelijke tocht waarin 1 neringen in de tijd van t( gehaald. In het hotel wei de directie hartelijk be grote bos bloemen. Eersi fie en toen via de lift naa met alles erop en eraan. in Ons ve Vanaf Me Ton Rademakers

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1996 | | pagina 10