Eén Boekenweek, twee gezichten
V
Boekenweek 1996: 'Eeuwig El Dorado'
Marion Bloem: 'Vrouwen die reizen
willen hun dromen doorprikken'
Marian van Zandvoort leert kinderen
lékker tekenen en schilderen
Blon
Hi
i 1
Drie top-auteurs in Soest
bo
Lezingen in de Boekenweek
KvK en MKB geven
nieuwe ondernemers
weer informatie
Seniorenbus
Literatuur uit Latijns Amerika staat centraal
Schrijfster op vrijdag 22 maart in bibliotheek Soest
Van Palmzondag
naar Pasen
Videorecorder uit
centrum gestolen
Oriëntatiecursus voor 9-12 jarigen
'Soest is
BER1
-Libris. De Complete Boekhandel.
Deze ma
per stuk
4,95
'y
CAROLIJN
VISSER
Boudewijn Büch, Marion Bloem en
Carolijn Visser - het zijn waarachtig
niet de minste Nederlandse schrij
vers die Soest tijdens deze afleve
ring van de Boekenweek (13-23
maart) met een bezoek vereren. De
drie top-auteurs zijn speciaal voor
deze gelegenheid door de SLAS
naar Soest gehaald.
De SLAS coördineert sinds jaar en dag
- al vanaf 1988 - in eendrachtige samen
werking de literaire activiteiten van C-
drie, de Openbare Bibliotheek, Arti-
shock, de poëziekring Eemland en
boekhandel Van de Ven. Elke instelling
behoudt haar eigen verantwoordelijk
heid voor het programmeren en organi
seren van de literaire presentaties, maar
gezamenlijk zorgen zij in Soest voor een
uniek aanbod aan "evenementen" op
het gebied van de literatuur. Zo stond
de SLAS aan de wieg van de poëzie
wedstrijd om de Rinke Tolmanprijs, die
dit jaar in april de tweede editie beleeft,
en verzorgde zij vorig jaar de opmerke
lijke "billboard"-expositie van verzets
gedichten (ter gelegenheid van de 50e
mei) op diverse punten in Soest.
In de Boekenweek 1996 valt voor
literatuurminnende Soesters ook het
nodige te beleven met de komst van drie
zeer bekende en succesvolle top-au
teurs. De eerste is Boudewijn Büch -
bekend van radio en tv - die morgena
vond (donderdag 14 maart) in C-drie
hardop komt denken met een "theatrale
column", o.a. over reizen, en na de
pauze ingaat op vragen uit het publiek.
De voorstelling in C-drie begint om
20.15 uur. De toegang is f 20,- of f 17,50
(cjp en Pas65).
De tweede auteur-van-naam is Marion
Bloem, die op vrijdagochtend 22 maart
te gast is in de openbare bibliotheek aan
de Albert Cuyplaan. Haar lezing begint
om 10.30 uur en de toegang is vrij.
Marion Bloem leest voor uit haar eigen
werk en zal ook vragen uit het publiek
beantwoorden.
Ten slotte is op zaterdag 23 maart
Carolijn Visser te gast in C-drie. De
schrijfster van het Boekenweek-essay
("Het goud van Bonanza"), dat deze
week voor f 4,95 te koop is, heeft vooral
naam gemaakt met reisverhalen, waar
van ze het nodige zal.laten horen. Het
optreden in C-drie begint om 20.15 uur
en de toegangsprijs is f 7,50.
Startende ondernemers kunnen op don
derdag 21 maart nuttige informatie krij
gen tijdens een bijeenkomst die de Ka
mer van Koophandel en het Instituut
Midden- en Kleinbedrijf speciaal voor
hen hebben georganiseerd.
De voorlichtingsmiddag wordt van
13.00 tot 16.15 uur gehouden in con
grescentrum De Eenhoorn aan de Ko
ningin Wilhelminalaan 33 in Amers
foort. De kosten bedragen, inclusief een
syllabus, 35 gulden.
Deskundigen uit het bankwezen, van de
belastingdienst en accountants geven
praktische tips over het ondernemers
schap. Voorlichters van de KvK en het
MKB geven adviezen over wettelijke -
aspecten en een ondernemingsplan.
Belangstellenden kunnen zich aanmel
den bij de afdeling haridelsvoorlichting
van de KvK, tel. 033-4612964.
Telefoon: maandag t/m vrijdag
van 9.00-16.00 uur:
(035)6019190
PAGINA! WOENSDAG 1
WOENSDAG 13 MAART 1996
SOESTER COURANT
Boekenweek 1996 13 t/m 23 maart Luxe btVOd
(door Lenora Crom)
Marion Bloem, de schrijfster van
populaire boeken zoals "Geen ge
woon Indisch meisje", "Lange rei
zen, korte liefdes", "Rio", en "Va
ders van betekenis" is een reizigster.
Zij reist vele maanden per jaar over
de hele wereld, alleen of samen met
haar man, de arts Ivan Wolffers. Op
vrijdag 22 maart is ze, om 10.30
uur, te gast in de bibliotheek aan de
Albert Cuyplaan.
In 1995 is van haar verschenen "De
smaak van het onbekende", een novelle
over kunst en eten en "Muggen mensen
olifanten; reizen door een veranderende
wereld". In dit boek beschrijft ze haar
ervaringen in Nederland, Indonesië,
Mali, Oeganda, Australië, Vietnam, Ita
lië, Bolivië, Japan en tal van andere lan
den. Ook staan er verhalen in over haar
jeugd. Het is geen reisverhalenboek,
maar een boek waarin de schrijfster pro
beert te analyseren hoe de wereld aan
het veranderen is, hoe de westerse en
oosterse cultuur elkaar beïnvloeden, el
kaar tegenwerken, afhouden. Hoe een
onontkoombaar proces van integratie
bezig is, een proces waar de mensheid
al eeuwenlang mee bezig is.
Marion Bloem: "Als je reist moet je je
eigen normen en waarden relativeren.
Tenminste, als je je wilt open stellen
voor andere culturen. Je hoeft je eigen
normen en waarden niet los te laten,
maar je moet er op z'n minst vraagte
kens bij zetten. Mijn kritiek op Westerse
reisbeschrijvingen is dat andere culturen
exotisch gemaakt worden. Dat wil ik
niet. Want je kunt Nederland ook exo
tisch beschrijven, op zo'n manier, dat de
lezer denkt: hee, wat doen ze dat
vreemd daar, in dat kleine landje. Ik
probeer in "Muggen mensen olifanten"
het vreemde te laten zien door het ver
trouwde te beschrijven. Ik laat gewone
mensen zien, die hun gewone leven lei
den.
Wat mij fascineert is de migratie, de ver
andering, het contact tussen de culturen
en de consequenties daarvan. Bijvoor
beeld hoe er nu in Vietnam omgegaan
wordt met een begrip als kapitalisme.
De Vietnamezen interpreteren het kapi
talisme op geheel eigen wijze. Zij den
ken dat alle geld moet kosten, zelfs het
openhouden van een deur voor iemand!
Open of niet?
De spanning van de tegenstellingen, de
invloed op elkaar wil ik beschrijven,
vanuit de details van het menselijk han
delen. Is het westen open genoeg om de
invloed van andere culturen toe te la
ten? De Westerse intelligentia vindt dat
ze open is, maar ik heb mijn twijfels.
Het Westen wfl graag open zijn, maar is
dat niet. Is het bijvoorbeeld niet vaak zo
dat gekleurde mensen gevraagd worden
zitting te nemen in commissies, enkel en
alleen om ze vertegenwoordigd te laten
zijn? Om het geweten van de rest van de
commissie te sussen. Want geluisterd
wordt er niet naar "vreemde" meningen.
En het oosten, hoe reageert het oosten
op de invloed van het westen? Welke
aspecten nemen ze over van het westen?
Het tragische is dat veel Aziatische lan
den afzetgebieden zijn voor westerse
produkten, maar de inwoners worden er
zelf niet beter van. Het westen inves-
O
teert in arbeidskrachten daar, zet er be
drijven neer, maar als het ergens anders
goedkoper kan, of AIDS haalt een
streep door de rekening, dan gaat zo'n
fabriek gewoon naar een ander land. Er
is geen sociaal beleid. Mensen worden
misbruikt en staan machteloos.
Frustratie
Eén van de grote gevaren in deze tijd
van dekolonisatie, wat volgens mij niet
voldoende onderkend wordt, is de frus
tratie van het kader. Intelligente mensen
die naar het westen gekomen zijn of hier
geboren zijn. Ze studeren hier, spreken
de taal vlekkeloos, en bekleden deson
danks niet de posities die ze gezien hun
niveau zouden verdienen. Uit frustratie
wordt men vaak fundamentalistisch. Het
westen heeft ze niet nodig, dus trekken
ze zich terug in de extreme hoek van
hun eigen cultuur.
In mijn boeken wordt veel gereisd. Rei
zen over de wereld, reizen door de tijd,
reizen in de liefde. Het zijn allemaal as
pecten van hetzelfde, namelijk de wil
om grensverleggend bezig te zijn, om
jezelf te ontstijgen. Vrouwen die hun
dromen willen doorprikken gaan reizen.
Zij willen de confrontatie aangaan met
het onbekende om het zich daarna weer
eigen te maken. Dat is het genot van
reizen naar vreemde gebieden. Dat je
zo'n nieuwe wereld leert kennen en be
heersen.
Vrouwen die hun dromen willen koes
teren blijven thuis. Hooguit lezen ze
over hun dromen. Je kunt natuurlijk
dromen van een grote liefde, met alleen
gelukkige momenten. Als je hecht aan
zo'n droom ga je niet op reis. Je wilt de
mystiek bewaren, het idee dat geluk
mogelijk is.
Gelgel in mijn boek "Rio" is zo'n vrouw
die liever droomt. Ze is opgevoed in een
Indisch milieu, waarin dansen een ma
nier is om je te uiten. Toen ze merkte
hoe er buiten haar vertrouwde omge
ving door mannen gereageerd werd op
het dansen, is ze haar spontaniteit gaan
verbergen. Zij is getrouwd met haar
jeugdliefde. Voor haar vertegenwoordigt
Brazilië het geluk. Dan krijgt ze van
haar man een reis cadeau naar haar
droomland. Ze moet dus haar droom
herzien, want het is helemaal niet leuk
voor haar om alleen te reizen. Ze is
voortdurend bang. De reis naar Brazilië
wordt een zoektocht naar zichzelf, en
een hervinden van haar eigenheid en
vitaliteit.
Relaties
In "Lange reizen, korte liefdes" is de
vrouwelijke hoofdpersoon voortdurend
op zoek, heeft drie min of meer vaste
relaties, en daarnaast tal van andere
kontakten. Ze reist: door de tijd, over
de wereld en in de liefde, en is steeds
bezig zichzelf te bezien, in relatie tot
anderen. Ze komt pas tot leven door
haar relaties met anderen, met mannen.
De romans "Rio" en "Lange reizen, kort
liefdes" zijn eikaars complement. Het
zoeken naar de betekenis van de begrip
pen liefde, passie en begeerte wordt ver
teld via twee hoofdpersonen in twee af
zonderlijke romans. In "Geen gewoon
Indisch meisje" daarentegen wordt het
zoeken naar de identiteit verteld via de
opsplitsing van één figuur in twee
hoofdpersonen.
In "Geen gewoon Indisch meisje" be
staat de hoofdpersoon uit twee zusjes,
Zon en Sonja. Zon is de onaangepaste,
Indische, terwijl Sonja zich voor hon
derd procent aanpast en niet herinnerd
wil worden aan haar Indische afkomst.
De spanning tussen aanpassen en be
houd van eigenheid is een thema dat
steeds terugkomt in mijn werk. Ik ben
nu bezig met een jeugdroman. Het idee
lag er al heel lang, ik had geen tijd om
het uit te werken. Als ik met een roman
bezig ben, werk ik daar jaren aan. Een
kinderboek schrijf ik in vier maanden.
Als ik op reis ben kan ik goed schrijven,
ik word niet gestoord door de telefoon,
zoals thuis. Als ik ga schrijven, moet ik
me "ei" voelen: gebundelde concentra
tie, met een hard maar dun schilletje,
heel gevoelig."
Bibliografie
'78 Waar schuil je als het regent - Jeugd
roman
'80 De geheime plek - Jeugdroman
'81 Matabia - Jeugdroman
'83 Geen gewoon Indisch meisje - Roman
debuut
'84 Kermis achter de kerk - Jeugdroman
'86 Brieven van Souad - Jeugdroman
'87 Lange reizen, korte liefdes
'87 Rio
'89 Vaders van betekenis -
'90 Vliegers onder het matras - Verhalen
'92 De honden van Slipi
'93 De leugen van de kaketoe
'95 Muggen mensen olifanten - Verhalen
'95 De smaak van het onbekende - Novelle.
Marion Bloem.
Donderdag 14 maart houdt de NCVB-
Soestdijk haar maandelijkse leden
vergadering. Voor deze avond, die in
het teken staat van de komende Pasen,
is uitgenodigd drs. Caspar Staal, conser
vator van het Museum Catharijnecon-
vent in Utrecht.
Het lijden, sterven en de opstanding van
Christus is eeuwen aaneen in beeld ge
bracht. Maar in de eerste driehonderd
jaar had men juist een grote gereser
veerdheid ten aanzien van de uitbeel
ding van deze gebeurtenissen. Vanaf de
vierde eeuw trachtten kunstenaars vorm
te geven aan wat hun de bijbel, de kerk
vaders, de theologen en de predikanten
aanreikten. Aan de hand van dia's van
kunstwerken die zich bevinden in het
Museum Catharijneconvent te Utrecht
verklaart de spreker een aantal scenes
uit Jezus' lijdensverhaal en zijn opstan
ding. De schilderijen, beeldhouwwerken
en miniaturen leren dat de kunstenaars
allerminst als 'fotografen' te werk gin
gen. Er liggen diepere betekenissen ver
borgen in de diverse middeleeuwse
voorstellingen.
De avond wordt gehouden in de Wijk-
zaal van de Emmakerk aan de
Regentesselaan 2 en begint om acht uur.
Gasten en nieuwe leden zijn van harte
welkom. Als tegemoetkoming in de kos
ten zal een bijdrage worden gevraagd
van f 3,-.
Een medewerkster van het Internatio
naal Vrouwencentrum heeft aangifte
gedaan van diefstal van een videorecor
der. Het apparaat werd vorige week uit
het pand van het centrum aan de
Smitsweg door een inbreker ontvreemd.
Met de verkoop van
soorten van Bert
Heiyden (Tamboerij
tessenzaak van Jo
Weedestraat) kan
Soest gesproken woi
terst smakelijke sam
sen Soestdijk en O
enkele weken is de fi
gestapt op de nieu
rancier.
Dat is niet alleen tot gi
van de klanten gebeu
hun verzoek. De faam
Overhees - oorspron
chem - is in Soest in i
sterk gegroeid. Ook 1
roemd over de kwalit
en banket uit Overhc
zijn weg vindt naar
adressen in de regio.
Bij Mets zijn sinds e
ook diverse luxebrooi
ook veel "kleinbrood
der Heyden verkrijgb
bolletjes, stokbrood]/
dan niet in vol
"Bertjan heeft een e
brood met grote kwt
Mets, "en het is gewo
Adriaan van Dis.
De toekenning van de Nobelprijs
aan Gabriel Garcia Marquez in
1982 was meer dan een individuele
bekroning. In hem werd een indruk
wekkende literatuur geëerd, de La
tijns-Amerikaanse, die zich in de
tweede helft van deze eeuw een po
sitie verwierf welke eerder werd op
geëist door de Franse en Russische
en later door de Angelsaksische
vertelkunst. Sindsdien behoren veel
schrijvers "bezuiden de Rio
Grande" ook in ons land tot de
grote publiekstrekkers.
Denk maar eens aan Isabel Allende,
Mario Vargas Llosa, Laura Esquivel en,
uiteraard, Gabriel Garcïa Marquez. De
Latijns-Amerikaanse roman is niet meer
weg te denken uit de schappen van de
Nederlandse boekhandel. Alle reden
voor het oprichten van een monument.
Dat gaat gebeuren van 13 tot en met 23
maart als tijdens de Boekenweek 1996
de aandacht is gevestigd op literatuur uit
Zuid-Amerika en het Caribisch gebied.
Motto: "Eeuwig El Dorado", een ver
wijzing naar de mythe over een koning
genaamd El Dorado (de vergulde) die
Europese ontdekkingsreizigers ervan
overtuigde dat zich ergens in de binnen
landen van Latijns-Amerika een para
dijselijk goudland bevond...
De Latijns-Amerikaanse literatuur is
zeldzaam gevarieerd en niet louter
Spaanstalig. Zo schrijven V.S. Naipaul
en Nobelprijswinnaar Derek Walcott,
beiden afkomstig van Trinidad, in het
Engels. De Brazilianen Joao Guimaraes
Rosa en Maria Alice Barroso vanzelf
sprekend in het Portugees. De Antillia-
nen Frank Martinus Arion en Tip
Marugg in het Nederlands. Met andere
woorden: "Eeuwig El Dorado" is een
noemer waaronder men een ongeloof
lijke hoeveelheid (vertaalde èn niet ver
taalde) titels aantreft. Ook van Neder
landse en Surinaamse auteurs die Zuid-
Amerika als decor kozen: van Cynthia
McLeod (Hoe duur was de suiker?),
Astrid Roemer (Gewaagd leven,
v.j.'96), Jan Brokken (De blinde passa
giers) en Leon de Winter (Zionoco) tot
August Willemsen (Braziliaanse brie
ven), Albert Helman (Kroniek van El
dorado) en Fleur Bougonje (De be
drieglijke warmte van vuur). Daarnaast
is "Eeuwig El Dorado" een kapstok
voor een wéreld aan non-fictie. Neem
alleen al die aldoor groeiende stroom
reisgidsen.
Boekenweekgeschenk:
Adriaan van Dis
De Stichting CPNB heeft Adriaan van
Dis gevraagd het Boekenweekgeschenk
1996 te schrijven. Het zal verschijnen op
de eerste dag van de Boekenweek, die
wordt gehouden van woensdag 13 tot en
met zaterdag 23 maart. De titel is
"Palmwijn".
Na een leven vol omzwervingen belandt
een oudere vrouw op een eiland voor de
kust van Afrika. Niets bindt haar meer.
Ze zoekt sensaties, staat voor alle open,
maar haar hart blijft gesloten. Tot ze, in
een dramatische confrontatie met het lot
van de eilandbewoners, de intensiteit
van het leven hervindt.
"Palmwijn" is een novelle over betrok
kenheid en over het onvermogen iets
aan andermans misère te veranderen. In
zijn beeldenrijke en energieke stijl weet
Adriaan van Dis als geen ander de
zwakte én de kracht te schilderen van
een mens, een eiland, een continent.
Adriaan van Dis (1946) debuteerde in
1984 met de novelle "Nathan Sid". In de
jaren daarna publiceerde hij onder meer
de reisverhalen "Een barbaar in China",
"Het beloofde land" en "In Afrika", de
verhalenbundel "Casablanca" en de ro
man "Zilver of het verlies van de on
schuld". Hij ontving in maart vorig jaar
de Gouden Uil voor zijn nieuwste boek,
"Indische duinen". Deze autobiografisch
getinte roman was genomineerd voor de
Libris Literatuur Prijs 1995.
Boekenweek-essay:
Carolijn Visser
Het Boekenweek-essay is dit jaar ge
schreven door Carolijn Visser en heeft
als titel: "Het Goud van Bonanza". Het
essay wordt geschreven ter gelegenheid
van de 61e Boekenweek in opdracht van
de Stichting CPNB, de organisator van
de Boekenweek. De uitgave heeft tot
doel zowel het essay als literaire vorm
onder de aandacht te brengen als aspec
ten van het gekozen thema te belichten.
De oplage is 40 a 50.000 exemplaren.
De prijs is f 4,95.
Er wordt niet meer gevochten in
Nicaraqua. Er reizen geen revolutionaire
toeristen meer rond en ook de soldaten
zijn weg. Maar uit alles blijkt dat de
conflicten van toen nog springlevend
zijn. Carolijn Visser, die dertien jaar ge
leden rondtrok in het land en zich ver
baasde over de geloofsijver van
sandinistisch bevlogen buitenlanders,
keerde er terug om een oud voornemen
ten uitvoer te brengen: naar Bonanza
reizen waar goud gevonden wordt.
De mijn van Bonanza, die jarenlang in
handen van sandinistische managers
was, blijkt tegenwoordig opnieuw in
bezit te zijn van Amerikanen. De
sandinistische burgemeester van het
dorp verzet zich daartegen. Tijdens
Carolijn Vissers bezoek laaide het con
flict hoog op. Misquito-Indianen, domi
nees en pastoors, ambtenaren en een
excentrieke mijningenieur raakten bij de
strijd betrokken. De tegenstellingen van
weleer herleefden. Maar Bonanza bleek
nog een andere goudmijn te hebben, die
de problemen in een ander daglicht
stelt: het immense oerwoud dat het
dorpje omringt.
"Het goud van Bonanza" verhaalt van
de bemoeienissen van Europa met de
Nieuwe Wereld - een bemoeienis die
zich uitstrekt van de Spaanse kolonisten
tot in deze tijd.
Carolijn Visser (1956) debuteerde in
1982 met "Grijs China", het verslag van
een reis per trein, boot, bus en fiets door
de Volksrepubliek. In de jaren daarna
publiceerde zij vijf bundels met reisver
halen, waaronder "Buigend Bamboe" en
"Hoge bomen in Hanoi". Over Latijns-
Amerika schreef zij onder meer "De
goudzoekers van café El Paraiso" en
"Internationalistas in Nicaragua"; beide
verhalen zijn opgenomen in haar recent
verschenen bloemlezing "Ver van hier".
Al haar boeken worden uitgegeven door
de 100-jarige uitgeverij J.M. Meulenhoff,
Amsterdam.
Carolijn Visser is op zaterdag 23 maart
in Soest; ze houdt om 20.15 uur een le
zing in C-drie.
Boekenweek-magazine
In de landen van Latijns-Amerika en op
de eilanden van het Caribisch gebied
bestaan geen boek- en leescultuur zoals
wij die kennen. Veel mensen hebben er
gebrekkig onderwijs gehad of hebben al
hun tijd nodig om zich in leven te hou
den. En voor zover ze tijd over hebben,
zijn daar altijd nog de muziek, de tele
visie, het voetbal en de zon.
Hoe komt het dan dat op deze ogen
schijnlijk schrale voedingsbodem we
reldschrijvers gedijen die wereldboeken
schrijven? Het is een wonder en wonde
ren zijn nu eenmaal niet te verklaren. Ze
kunnen ervaren worden - in dit geval
door de boeken te lezen, meer dan tot
nogtoe. Want, hoewel de eerste golf van
belangstelling voor Latijns-Ameri
kaanse literatuur al van twintig jaar ge
leden dateert, zijn alleen Gabriel Garcïa
Marquez en Isabel Allende naar een
groot publiek doorgebroken.
Literatuur uit Latijns-Amerika en het
Caribisch gebied, dat is wereldliteratuur
onder een brandglas. Vooral geschreven
in het Spaans en Portugees. Maar ook
in het Engels, Frans en Nederlands. Het
Boekenweek-magazine laat iets van die
rijkdom zien. De bijdragen worden af
gewisseld met een mini-bloemlezing uit
de poëzie van Latijns-Amerika, voor
ons gekozen door vertalers (zij zijn het
tenslotte die al dit moois voor ons toe
gankelijk maken). En met een kleine
reeks foto's waarvan de meeste iets ver
tellen over het gedrukte produkt in die
streken. Want lezen, dat doen ze daar
ook.
Greenpeace blij met
chloorvrije 'Palmwijn'
Greenpeace verwelkomt het Boeken
weekgeschenk "Palmwijn" van auteur
Adriaan van Dis, dat is gedrukt op
chloorvrij geproduceerd papier. Mede
op verzoek van Greenpeace besloot de
Stichting Collectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek (CPNB) het
Boekenweekgeschenk en ander toekom
stig drukwerk voortaan te vervaardigen
op chloorvrij geproduceerd papier. Bo
vendien zal de CPNB papier gebruiken
dat afkomstig is uit duurzaam beheerde
bossen, zodra dat voorradig is.
Tearoom
Als alles volgens pl
Mets rond Pinksl
tearoom aan de Van
bruik, waarnaar do
met verlangen worc
daar zal het brood
Heyden een belangr
een kopje koffie of
gebak van Van der
zijn trouwens heerl
koek bij Mets verkr
Wat de delicatessen
broodassortiment c
mende uitbreiding
diverse exclusieve
"Veel kinderen friemelen maar wat
aan op een A-viertje, ook op school.
Daar leren ze vooral hoe-het-hoort,
of ze zien het van anderen en zijn
bang om dan zelf zomaar aan de
slag te gaan. Mijn idee is juist dat ze
vrij worden en lékker aan de gang
gaan met tekenen en schilderen."
De nif
Ontmoet Carolijn Visser op
zaterdagavond 23 maart in C3.
Winkelcentrum "Hartje-Zuid" - Tel. 601 24 19 Aanvang 20:15 uur 7,50
Toegang slechts
Dat zegt Marian van Zandvoort, de
decorontwerpster/theatervormgeefster
uit Soest, die sinds kort een cursus te
kenen en schilderen speciaal voor kin
deren in de leeftijd van 9 tot 12 jaar
geeft. In haar studio/werkplaats aan de
Bakkersweg 2 - een zijstraat van de
Burgemeester Grothestraat - heeft ze
een ideale cursusruimte voor groepjes
van maximaal zes kinderen. "Dan zitten
ze niet op eikaars lip en krijgen alle aan
dacht," aldus Marian.
Het gebruikelijke A-viertje vindt ze in
het algemeen veel te beperkt om kinde
ren naar hartelust te laten tekenen en
schilderen. "Ik richt me liever op groot
werk, als je 't zo zou willen.noemen.
Experimenteel klinkt zo ingewikkeld,
maar ik werk bijvoorbeeld in elk geval
met groot papier en met flinke kwas
ten."
Spelenderwijs
Uiteraard brengt Marian de jeugdige
cursisten alle teken- en schilder
vaardigheden bij, maar dan op een heel
ontspannen en ongedwongen manier.
"Niet zo prestatiegericht. Het gaat im
mers vooral om het plezier. Op de cur
sus voor volwassenen, die ik ook pas
gestart ben, komen vooral mensen die
echt willen léren tekenen en dus erg
geïnteresseerd zijn in zaken als perspec
tief en verhoudingen. Dat komt in de
cursus voor de kinderen natuurlijk ook
aan de orde, maar dan spelenderwijs."
Volgens Marian gaat het bij tekenen en
schilderen ook niet in de eerste plaats
om wat het "voorstelt", maar om op een
prettige en ongedwongen manier bezig
Marian van Zandvoort in een van
haar eigen decors.
ervaring op als decorontwerpster en
theatervormgeefster bij de televisie. Zo
waren o.m. de decors van "Geef nooit
op van Peter Jan Rens grotendeels van
haar hand en ze heeft ook veel decors
gemaakt voor allerlei kindertheater-uit
voeringen in het land.
De oriëntatiecursus tekenen en schilde
ren voor kinderen van 9 tot 12 jaar is
inmiddels gestart, maar er is nog plaats.
De lessen worden gegeven op maandag
middag van 16.00 tot 17.15 uur (na
schooltijd dus) en kosten in totaal
f 130,-. Informatie: Marian van Zand
voort, Bakkersweg 2, tel. 6025039.
"Big Boss
markt", gra]
donderdag
tigheid waa
Economisc
het vernie
Nijverheid
Ze deed di
weg te trek
enkele hor
den "ontke
De ballonne
ren rood en
te zijn met vormen en kleuren, ook al
"lijkt het nergens op". Marian: "Ik heb
dat vroeger zelf gemist, die vrijheid. Ik
was altijd bang dat het niet netjes was,
of niet af. Dat moest ik later weer zien
kwijt te raken..."
De cursus bestaat in principe uit tien
lessen, waarbij telkens ander materiaal
wordt gebruikt, van krijt tot ecoline en
verf, maar ook druktechnieken komen
aan de orde. De thema's variëren ook:
van droomwerelden tot het verbeelden
van muziek en het omgaan met compo
sities, bijvoorbeeld door plakken en
knippen.
'Geef nooit op'
Marian woont sinds enige jaren in Soest.
Ze studeerde theatervormgeving aan de
kunstacademie in Utrecht en deed veel
Palmwijn van Adriaan van Dis,
gratis bij aankoop van
ten minste 19,50 aan boeken,
zolang de voorraad strekt.
ten persooniijKe visie
op de bemoeienissen
van Europeanen met de
Nieuwe Wereld.*j