Meningen van lezers
Huub Oosterhuis spreekt vrijdag
over poëzie, religie en politiek
Spreel
10PINIE I
1 CULTUUR r
Open brief aan Huub Oosterhüis
SLAS mag 6 poëzieconcerten
per jaar in raadzaal geven
H.M. Kui
WOENSDAG 12 MAART 1997
SOESTER COURANT
PAGINA 18
■y
Soestdijk (1)
Soestdijk (2)
Soestdijk (3)
Soestdijk (4)
Soestdijk (5)
Soestdijk (6)
Soestdijk (7)
Rascha Peper
in de bieb:
toegang f 5,-
Soestdijk (8)
Poëzieconcerten
in óns gemeentehuis
Peildatum ozb
Oecumenische koorgroep zingt liederen
College honoreert verzoek
WOENSDAG 12
Woensdag 191
Geacht Comité,
Hoewel dwang averechts hoort te wer
ken (fijne democratische slotzin legt u
de lezer voor - wie zwijgt stemt toe?),
kan uw informatiebulletin niet zonder
weerwoord blijven. Soest is een langge
rekt dorp, waar scholen en winkels ver
van woningen liggen. Ooit was dat an
ders. Met voorzieningen in de buurt
dacht je niet aan een auto. Maar onze
overheid wilde schaalvergroting, en die
hebben we gekregen. Met meer verkeer
als gevolg.
U wilt wijkvreemd verkeer weren met
versperringen midden in de wijk, en
noemt zelf al als nadeel dat wijk-eigen
verkeer dan moet omrijden. Daarmee
worden andere wijken extra opgezadeld
met ons probleem. Volgens dit plan
moet je 's morgens, via de school op weg
naar kantoor, met de kinderen meer dan
een kwartier in de auto zitten, vast in de
file op de doorgaande wegen. Die zijn
namelijk verstopt, door het uit de wij
ken verjaagde verkeer...
En dan: hoe lang is die omweg wel niet?
Kilometers, voor dagelijks duizenden
auto's! Milieubewust, hoor. Net zoals
die hobbeldebobbelstraten, telkens af
remmende en weer gasgevende auto's.
Rij daar eens lekker tussen, als fietser.
Verspringende wegassen, en klinkerstra
ten in plaats van asfalt, kunnen de snel
heid van het verkeer iets vertragen.
Daar zullen we het mee moeten doen.
Tot de terugkeer van wijkscholen en
buurtwinkels.
Hans Hogendoorn.
Op uw afsluitingsvoorstel zijn nogal wat
aanmerkingen mogelijk. Ik zal proberen,
de volgorde van het informatie-bulletin
aan te houden.
Het verbaast mij zeer dat het autover
keer in de wijk wordt ervaren als "grote
hoeveelheid doorgaand verkeer met
hoge rijsnelheid". Ik woon weliswaar in
een rustige straat, maar kom regelmatig
in de Koninginnelaan, Nieuwstraat en
Beetzlaan, ook vaak per fiets of te voet.
Alleen de eerste kan in de spitsuren
enigszins druk worden genoemd. Van
af het paleis komend rijd ik via Konin
ginnelaan, Van Straeleiüaan en Helling-
weg naar mijn huis, meestal in de
avondspits, omgekeerd in de ochtends
pits. Komend uit de richting Bilthoven
neem ik de Beckeringhstraat en de Ko
ninginnelaan, vaak op diverse tijden van
de dag. Uw grote hoeveelheid verkeer
heb ik nog nooit aangetroffen. De hele
wijk maakt nooit de indruk een verkeer
schaos te zijn.
De drie genoemde afsluitingen lijken
mij geheel onnodig en onzinnig: de Hel-
lingweg bevat al een soort drempels, in
de. Mariastraat zie je zelden een auto rij
den en de Koninginnelaan is, mede ge
zien de bestaande afsluitingen, een nor
male nuttige verbinding.
Snelheidsremmers (en controle, er
wordt inderdaad vaak te hard gereden)
zouden nuttig kunnen zijn, maar dan
geen drempels van het type Alb. Cuy-
plaan, die alleen leuk zijn voor autore
paratie-bedrijven.
Voordelen.
De wijk Soestdijk/'t Hart is voldoende
ontsloten. De bewoners moeten al vaak
grote omwegen maken (zie nadelen). Er
is nauwelijks sprake van "pijn", en door
de bestaande afsluitingen is een toena
me praktisch uitgesloten.
Nadelen.
Omrijden via de Van Weedestraat is de
gotspe van het hele verhaal: dat is de
enige weg in Soest die werkelijk overbe
last is, waardoor de plaatselijke midden
stand zeer veel omzet mist. Uw energie
zou beter besteed zijn aan het volledig
doen afsluiten van deze winkelstraat.
Een "randweg" ligt er al: Biltseweg -
Koningsweg.
Genoemde straatstukken zullen dan
juist "pijn" te verwerken krijgen. De
"pijn" wordt daarmee niet eerlijk ver
deeld, maar eenvoudig bij een ander
neergelegd.
Dat zullen de winkeliers leuk vinden!
Niemand klaagt over de slechte parkeer-
mogelijkheden aan de oostzijde van de
Koninginnelaan. Ik heb geconstateerd
dat daar altijd plaats is.
De Albert Cuyplaan heeft al een hele
serie bobbels. Bij afsluiting van de Ko
ninginnelaan zou dit de enige route zijn
van de Julianalaan en omstreken naar
bijvoorbeeld het Vaarderhoogt. Ook dit
argument betekent dus: de "pijn" voor
een ander.
Wie is eigenlijk de "klankbordgroep"?
Het komt mij voor dat dit een klein
groepje uit een bepaalde wijk is dat al
leen voor eigen parochie preekt en de
totale verkeerssituatie niet kent. Repre
sentatief voor de bewoners is de groep
zeker niet.
Het bulletin is verspreid op maandag 3
maart (althans in mijn straat). Uiterlijk
de 10e reageren is wel erg snel.
"Indien u niet reageert, nemen wij aan
dat u instemt met dit voorstel". Dit is
verregaand onfatsoenlijk en onaccepta
bel. Als u de gemeente een afsluitings
voorstel voorlegt, waarin alle niet-stem-
mers als voor-stemmers worden gepre
senteerd, geeft u op zijn zachtst gezegd
valse voorlichting. Ik kan mij niet voor
stellen dat de gemeenteraad zoiets ac
cepteert.
Het geheel komt over als slecht door
dachte kretologie; hier kan nauwelijks
serieus onderzoek aan zijn voorafge
gaan. Overigens is het voorstel in strijd
met de onlangs geformuleerde uitgangs
punten van de gemeente.
Conclusie: Deze reactie betekent van
zelfsprekend een niet instemmen met de
voorstellen van de klankbordgroep.
Dergelijke onzin dient geen doorgang te
vinden.
P.J.G. van Oers.
Mijne heren,
Voordat wij ingaan op uw enquête wil
len wij reageren op de methode die u
gebruikt om de "mening" van uw mede
burgers te pijlen. Het is o.i. ronduit on
behoorlijk om ervan uit te gaan dat
mensen die niet op uw brief reageren
het wel met u eens zullen zijn. Boven
dien had u tenminste een antwoord-
strook of iets dergelijks bij uw brief
mogen voegen omdat u nu, ook de
mensen die dit minder makkelijk afgaat,
dwingt een brief naar u te schrijven. Het
moge duidelijk zijn dat ieder welden
kend mens vraagtekens zal zetten bij de
uitkomst van deze z.g. enquête. Ik zal
dan ook een kopie van deze brief zen
den aan de gemeente en de Soester
Courant.
Onze mening is overigens dat uw argu
menten voor het nog verder isoleren van
de bedoelde wijken niet onze instem
ming kan hebben en wij tegen het (ver
dere) afsluiten van straten zijn. Liever
geven wij de voorkeur aan snelheids
remmers en dan geen hobbels en bob
bels maar verkeerssluizen.
Bij deze stemmen wij derhalve (voor
alle duidelijkheid) dus tegen uw voor
stellen!
Familie Thoomes.
Wij hebben het gevoel dat velen die
pleiten voor afsluitingen, "Soestdijk
Open", verkeersdrempels, eenrichtings
verkeer, enz. te veel aan zichzelf denken.
Niet iedereen kan echter zijn zin hebben
dus moet je geven en nemen. Zelf zien
wij het eigenlijk vrij simpel (nu geven
we velen kans tot een schot op open
doel!) We bedoelen maar: Indien nodig
met de auto, rijden wij 't liefst zo vlot
mogelijk, liefst zonder drempels van A
naar B. Dat wil niet zeggen dat wij er
geen begrip voor hebben dat in een tijd,
waarin het verkeer zo intensief is gewor
den, dat voor gevaarlijke situaties kan
zorgen. Dat men maatregelen moet tref
fen, die dat gevaar minimaliseren.
Je moet daarbij niet uit het oog verlie
zen dat er nu eenmaal drukke en min
der drukke straten zijn. Logischerwijs
geeft het openstellen van alle straten de
meest natuurlijke verdeling van de ver
keerslast. Echter, als blijkt dat er in be
paalde straten maatregelen nodig zijn
om het verkeer te vertragen, prima, die
moeten genomen worden (je rijdt bij
voorbeeld niet voor je plezier over de
hobbels en bobbels in de Dorresteinweg,
maar je kunt er ten minste wel komen!)
Afsluiting van wegen, dat vinden wij
een niet-sociale oplossing. Daar is dus
echt sprake van alleen eigenbelang. Het
belast andere straten extra. Trouwens,
hebben de destijds actievoerende Wald
eck Pyrmontlaan- en Verlengde Talmal-
aanbewoners hun auto's weggedaan,
want wij willen ze niet met hun auto in
onze straat zien!! Nee hoor, gekkigheid:
Wie zouden wij zijn u te verbieden in
onze straat te komen? U mag in onze
straat komen en wij willen door de uwe
kunnen rijden; zo nodig over hobbels,
bobbels en in één richting.
Wij lezen in de krant over allerlei groep
jes en groepen, die (vaak zeggen te)
spreken namens hele straten of wijken.
Waar is die groep Soesters die gewoon
zoals wij zijn voor "leven en laten le
ven", dus voor alle straten open, met
benodigde remmers, éénrichtingsver
keer, hobbels en bobbels, snelheidsbe
perkingen?
Hans en Lydia EIbertse.
Vorige week dinsdag ontving ik het "in
formatie-bulletin" d.d. 27-2-'97, van de
klankbordgroep. Hierin pleit men voor
een "gesloten Soestdijk/'t Hart".
Tot mijn verbazing lees ik hierin echter
ook dat men zonder meer maar aan
neemt dat ik - als ik niet vóór 10-3-'97
reageer - met dit voorstel instem. Ik
vraag mij in gemoede af waar men dit
idee vandaan heeft en hier ongevraagd
mijn naam voor wil gebruiken. Bij mijn
weten heb ik hier geen toestemming
voor gegeven! Ik ben het namelijk in het
geheel niet eens met dit klankbord
groep-plan en wel om de volgende re
denen:
Het is een vast gegeven - waar wij allen
mee zullen moeten leven - dat het au
tobezit en dus het verkeer toeneemt.
Hier doen wij allen aan mee. Dit geldt
zeker ook voor de gemeente Soest en de
wijk Soestdijk/'t Hart in het bijzonder.
Om nu de wijk "af te sluiten" en/of 30
km zones in te stellen teneinde kramp
achtig een halt toe te roepen aan een
realiteit, is m.i. een zeer egocentrische
benadering van het probleem.
Daarnaast getuigt dit van een gebrek
aan gemeenschapszin. Niet alleen wor
den alle inwoners van de wijk, die het
niet eens zijn met uw plan, alsmede de
winkeliers gedupeerd, maar ook de ove
rige bewoners van Soest worden belem
merd om op een normale wijze gebruik
te maken van de wegen in hun gemeen
te.
Voorts zullen gasten, familie, kennissen
en bekenden die "van buiten" komen en
de bewoners in de wijk willen bezoeken,
gefrustreerd en gedesoriënteerd raken
door alle afsluitingen en overige maat
regelen, die een handjevol bewoners
voorstaan.
Ten aanzien van het alternatief, waar
men de kleuter-uitdrukking "Hobbel
Bobbel plan", voor gebruikt het volgen
de:
Een groot aantal verkeersdrempels en
andere snelheidsremmers heeft een di
rect gevolg voor het milieu.
Stank: Het steeds maar weer geïrriteerd
optrekken en afremmen van auto's geeft
een enorme luchtvervuiling en kost slo
ten benzine.
Lawaai: Een auto die met veel toeren in
een lage versnelling rijdt, maakt meer
herrie dan een die op een normale snel
heid voorbij komt.
Trillingen: Zwaar verkeer (bijv. bussen,
verhuisauto's, brandweer, bouwverkeer
etc.) zorgt voor onacceptabele trillingen
die onnodig schade aan huizen en ge
bouwen geven.
Ten slotte zijn verkeersdrempels etc.
ondingen als er spoedeisend verkeer
overheen moet. (Denk aan ambulances
en de brandweer)
Samenvattend ben ik van mening dat
niet alleen "Soestdijk/'t Hart" open
moet blijven, maar alle wegen in Soest,
opdat deze gebruikt kunnen worden
waarvoor ze bestemd zijn.
A. Waller
De Waldeck Pyrmontlaan en de Ver
lengde Talmalaan zijn nu een aantal ja
ren afgesloten. Dat is leuk voor de be
woners van de voornoemde lanen. Zij
wonen lekker rustig. Het verkeer dat
vroeger over deze lanen reed en het ver
keer dat nu over deze lanen zou rijden,
indien ze nog open waren, zoekt ande
re wegen. Die zijn er wel en dat hebben
de bewoners van die andere wegen in
Soestdijk aan den lijve ondervonden.
Het werd daar drukker en drukker met
meer lawaai en meer gevaar tot gevolg.
Protest was het gevolg en dat leidde uit
eindelijk tot het instellen van een klank
bordgroep. Nu heeft deze klankbord
groep bedacht dat er nog meer wegaf-
sluitingen moeten komen.
Ach, beste lezer, zelfs ik voorzie het
onvermijdelijke en het is te hopen dat
het gemeentebestuur dat ook ziet en de
destijds ingeslagen weg zo spoedig mo
gelijk verlaat.
Hans de Bruin
Wat mij verbaast, is de manier waarop
u (de Klankbordgroep Soestdijk/'t
Hart) plusminus 1600 adressen (perso
nen?) in onze buurt dwingt tot een keu
ze tussen afsluiting van grote delen van
Soestdijk, of een hobbel bobbel plan.
U heeft uw keuze reeds gemaakt: afslui
ting! Wie niet reageert, is het volgens
uw bulletin met u eens. U besluit voor
de zwijgende meerderheid. Stel er zijn
25 mensen voor uw plan, 25 tegen en
1550 onthoudingen, dan zijn volgens uw
methode 1575 personen voor afsluiting!
Dit is een manier van stemmen tellen
die in de Sovjet-Unie nog niet eens werd
gehanteerd.
Onze democratische wetgeving kent
sinds kort wel een vorm van volksraad
pleging: Het referendum. Het lijkt mij
goed als u zich eens in de spelregels van
het referendum verdiept.
U kiest in uw bulletin niet voor ver
keersveiligheid (snelheidsremmende
maatregelen), maar voor het weren van
wijkvreemd doorgaand verkeer. In uw
toelichting staat dat 50 procent van het
autoverkeer niet uit onze buurt komt.
Hetzelfde getal, en misschien nog wel
hoger, zal voor andere buurten ook gel
den. "Mensen uit de rest van Soest of
Nederland moeten geweerd van onze
wegen." Maar u rijdt toch ook met lïw
auto door andere buurten.
Nederland is het dichtstbevolkte land
ter wereld, waar ook nog eens 6 miljoen
auto's rondrijden. Bijna iedereen doet
aan het autoverkeer mee en heeft naast
het genot ook last van de auto. Mensen
die in doorgaande straten wonen heb
ben relatief meer last. Het is hier in
Soest echter een relatief klein probleem
en niet te vergelijken met het sluipver-
keer door bijvoorbeeld een dorp als Vi-
anen. Echter, u dwingt voor uzelf de
rust van een woonerf af door de rest van
de buurt van de buitenwereld af te gren
delen.
Ik kan veel argumenten verzinnen tegen
afsluiting.
Ik moet kilometers omrijden als ik met
de auto richting Baarn en Hilversum ga.
Ouders die kinderen naar school bren
gen (de Driesprong, de Prins Willem
Alexanderschool) en daarna door naar
hun werk moeten, rijden of lopen de
kans dat ze net aan de verkeerde kant
van de afsluiting wonen en/of werken,
en kilometers extra moeten rijden.
Ouderen die bijvoorbeeld slecht ter
been zijn, maar ook andere mensen die
aan de Beetzlaankant van de afsluiting
wonen en met de auto boodschappen
willen doen op de Van Weedestraat etc.,
moeten kilometers omrijden, (extra tijd,
extra kosten en extra luchtvervuiling)
Dienstverleners zoals huisarts, kruis
werk, thuiszorg, bakker, melkboer etc.
komen voor onneembare hindernissen
te staan.
Ieder kan zelf nog veel meer tegens ver
zinnen.
Kortom: U dwingt mij tot een keuze,
deze is tegen afsluiting maar voor snel
heidsbeperking, dus plan hobbel de
bobbel.
H. Maalderink,
In eerdere berichten over de Boeken
week is de aandacht gevestigd op het
optreden van schrijfster Rascha Pe
per, op vrijdagmorgen 21 maart
(09.30 uur) in de bibliotheek aan de
Albert Cuyplaan. De entree is niet
gratis, zoals abusievelijk vermeld,
maar bedraagt f-5,-.
Geachte leden van de klankbordgroep,
Met verbijstering hebben wij kennis ge
nomen van uw informatiebulletin d.d.
27 februari 1997, inzake de verbete
ringsvoorstellen ten behoeve van het
verkeerscirculatieplan Soestdijk/'t Hart.
In de eerdergenoemde voorstellen, wel
ke op 6 maart jl. op onze deurmat
plofte, deed u het verzoek uiterlijk voor
10 maart 1997 te reageren, indien wij
niet akkoord gingen met de door u ge
formuleerde plannen.
Ondergetekenden zijn het absoluut on
eens met dit "dwaze" voorstel vanwege
de onderstaande redenen:
Het betreft een ondemocratisch en ge
niepige actie door het gegeven dat geen
reactie volgens u een JA op uw voorstel
inhoudt.
Het op geen enkele wijze voldoet aan
het uitgangspunt van een open Soest
dijk.
Het als mosterd na de maaltijd komt
daar dit een herhaling behelst van plan
nen welke ruimschoots geformuleerd
hadden moeten zijn.
Dit plan meewerkt aan de onleefbaar
heid van de wijk en dit geenszins de
bedoeling kan zijn.
Met kracht protesteren wij tegen dit
plan c.q. de presentatie c.q. de besluit
vorming ervan en pleiten hierbij voor
een open Soestdijk, op welke manier
dan ook.
H. Hilhorst
C. van der Zouw
A. van Kuijvenhoven
M.R.M. van de Lugt
(Open brief aan het college van B. en
W. Soest.)
Geachte College,
Met bijzonder veel genoegen vernam ik
het besluit om de raadzaal van ons ge
meentehuis toch beschikbaar te stellen
voor poëzieconcerten. Ik had mij eerder
al verbaasd over het kortzichtige besluit,
dat deze raadzaal slechts 2 a 3 x be
schikbaar kon zijn.
Immers U allen wordt toch geacht te
beseffen dat kunst en cultuur, waartoe
zeker ook poëzie en muziek behoren,
bijzonder waardevol en troostend kun
nen zijn in perioden van je leven waar
in je wat te vieren hebt of wanneer je
verdriet hebt.
Ik ben er trots op wanneer ik in het ge
meentehuis loop en de kunst in de vi
trines en aan de wanden zie. Ook de
kunstprodukten uit verre landen in de
vitrines van de wereldwinkel en de ten
toonstelling van groepen uit onze bevol
king, evenals de nieuwjaarsviering met
Thomasvaer en Pieternel en al die licht
jes op die avond, de studio van Radio
Soest. Dat alles maakt het gemeentehuis
óns gemeentehuis.
Ik wü ervoor pleiten vooral veel gebruik
te maken van de creativiteit en inzet van
die mensen die dit alles verzinnen en
zich inzetten dit ook te realiseren. Een
bedrag van f 200,- te vragen om de kos
ten te dekken is natuurlijk belachelijk.
Nogmaals, college, ik ben er trots op dat
onze prachtige raadzaal nu ook regel
matig gebruikt gaat worden voor ande
re zaken dan de vaak voor burgers zo
saaie raadsvergadering.
Ik hoop nog veel poëzieconcerten en
dergelijke te bezoeken in de nabije toe
komst.
Met vriendelijke groet,
Leidje Tomassen-Holsheimer
(open brief aan wethouder Neks Blom
men)
Geachte mevrouw,
Naar aanleiding van de mededelingen in
Op 't Hoogt van 5 maart j.1. wil ik het
volgende onder uw aandacht brengen.
Om o.a. kosten te besparen, werd er in
1995 van afgezien om een nieuwe taxa
tie van het onroerendgoedbestand toe te
passen. Dat wordt in 1999 gedaan. Dus
wordt ook de waarde voor de onroe-
rendzaakbelasting en wat daarmee
menhangt, gehandhaafd tot en met het
jaar 2000.
Echter! De belastingdienst werkt per 1-
1-97 met een peildatum 1-1-95. Het
betreft hier huurwaardeforfait en ver
mogensbelasting: Om de waarde per 1-
1-95 vast te stellen wordt de waarde per
1-1-93 met 24% verhoogd, aangezien
dit voor Soest de gemiddelde prijsstij
ging voor onroerend goed is.
Maar nu is mijn vraag: hoe zit dat nu
met de woningen die in 1993 en 1994
en misschien ook nog in latere jaren zijn
gebouwd? Ik woon zelf in een nieuw-
bouw-appartement sinds november
1994. Waarde taxatie 1995 gelijk aan de
prijs die ik in 1995 heb betaald, maar
wel peildatum 1-1-93. Ra, ra, hoe kan
dit? Is tijdens de bouw de waarde 24%
gestegen? Of is de waarde in 1995 vast
gesteld, en dus niet teruggerekend naar
1993? Of bouwen aannemers nieuwe
huizen 10 tot 20% onder de waarde?
Het komt mij voor dat de taxatiewaar
de van nieuw gebouwde woningen is ge
baseerd op het moment van taxatie en
niet is teruggerekend naar de peildatum
van 1 januari 1993.
Als mijn conclusie juist is, betalen be
woners van nieuwbouwwoningen vanaf
1994 tot en met 2000 aanzienlijk meer
onroerendzaakbelasting etc. dan bewo
ners van woningen gebouwd voor 1 ja
nuari 1993. Dit nog afgezien van de
hoge aanslagen die we in 1998 en de
jaren daarna van de belastingdienst te
gemoet kunnen zien inzake huurwaar
deforfait en vermogensbelasting.
Gaat de door u genoemde kostenbespa
ring niet een beetje ten koste van de be
woners van nieuw gebouwde woningen?
En begrijpen deze mensen wel allemaal
wat ze volgend jaar te wachten staat?
Beroep is dan niet meer mogelijk.
J.H. Schipper-van den Hoff.
De zeer bekende dichter, theoloog
en essayist Huub Oosterhuis
(1935) leest op vrijdagavond 14
maart voor uit eigen werk in Soest.
Dat gebeurt in de Oude Kerk aan de
Torenstraat, waar hij te gast is bij
SLAS (Samenwerking Literaire Ac
tiviteiten Soest). Muzikale mede
werking verleent de koorgroep Oe
cumenische Vieringen uit Soest, die
een aantal liederen van Oosterhuis
laat horen.
De buitenkerkelijke priester-dichter
Oosterhuis - tegenwoordig óók al be
kend als de vader van Trijntje en Tjeerd
(Total Touch) Oosterhuis - is directeur
van de "buitenkerkelijke kerk" De Rode
Hoed in Amsterdam. Hij publiceerde
o.m. poëzie, kerkliederen, gebeden en
essays. De Rode Hoed - centrum voor
cultuur, religie en politiek - is het der
de huis dat, na de Populier en de Balie,
op initiatief van Oosterhuis werd opge
zet om als veilig onderkomen te dienen
voor kwestbare zaken als spiritualiteit,
maatschappelijk engagement en dicht
kunst.
In een van zijn recente boeken ("Een
huis waar alles woont") heeft hij zijn
gedachten gebundeld over alles wat hem
bezielt. Het is een morele afwijzing van
uitbuiting en uitsluiting en een aan
klacht tegen het hedendaage cynisme en
nihilisme. "Een huis waar alles woont"
is een inspirerend boek voor iedereen
die vandaag als christen midden in het
leven wil staan. Het pleit voor alles wat
het tegendeel is van leegte, onland, on
gein en onzin.
Zijn jongste dichtbundel ("De onrust
van de liefde") bevat 98 gedichten. Het
is geen bloemlezing, maar een nieuwe
bundel waarvoor gebruik is gemaakt
van nieuwe en oude poëzie van zijn
hand. Zoals "In de spiegel":
Wat heb ik stom geleefd
mensen niet gezien
zon gemist
En wat ik wel zag
weet ik niet half.
Vanmorgen zag ik
mezelf in de spiegel
het kind dat ik was
en toen ik het was
niet wou zijn.
Hier is mooi onder woorden gebracht
het universele besef, halverwege het le
ven (maar ook wel veel eerder of veel
later), om kansen te hebben gemist. De
kern van Oosterhuis' visie is niet de he
mel, maar de aarde. "In de loop der ja
ren is mij duidelijk geworden dat de bij
bel niet gaat over de volheid van het
eeuwige leven, maar over de volheid
van het leven op aarde," zegt hij zelf.
Jan Visser zal hem namens SLAS uitge
breid ondervragen in de Oude Kerk.
Koorgroep
De bijeenkomst wordt muzikaal opge
luisterd door de koorgroep Oecumeni
sche Vieringen (vroeger Oecumenisch
Avondgebed genoemd), die in Soest
meestal alleen in speciale kerkdiensten
optreedt. Hoewel ook deze literaire
avond in een kerkgebouw plaatsvindt
gaat de koorgroep, die de laatste jaren
onder leiding staat van Gerrit van
Vembde, hiermee voor het eerst "bui
tenkerks". Het koor repeteert slechts
enkele malen voorafgaand aan een op
treden, maar beheerst een aanzienlijk
deel van het zgn. Oosterhuis-repertoire:
moderne kerkliederen die o.a. getoon
zet zijn door bekende componisten als
Bernhard Huijbers, Antoine Oomen en
Tom Löwenthal en brengt die tijdens de
oecumenische vieringen - die een aan
tal malen per jaar in diverse kerken in
Soest gehouden worden - met groot en-
Huub Oosterhuis.
thousiasme ten gehore.
De meeste reguliere kerkgangers is het
repertoire van Oosterhuis weliswaar niet
onbekend, maar het wijkt - vooral door
zijn poëtische zeggingskracht - toch
sterk af van de gebruikelijke psalmen en
gezangen in de protestantse traditie. Die
worden door steeds meer mensen erva
ren als gekunstelde rijmelarij met een al
te massieve en achterhaalde geloofsop
vatting, die weinig ruimte laat voor de
twijfels en onzekerheden van deze tijd.
De "liedkunst" van Oosterhuis biedt die
ruimte wel en heeft ook een belangrij
ke bijdrage geleverd aan de modernise
ring van de katholieke liturgie. De koor
groep laat vrijdagavond, aan de piano
begeleid door Diet Stolk, een min of
meer representatieve keuze uit het
oudere en het recentere kerkiiederen-
oeuvre van Huub Oosterhuis horen.
De bijeenkomst begint om 20.00 uut.
De entree is f 5,-.
De oecumenische koorgroep - hier tij
dens een repetitie in de NPB-kerk - ver
tolkt vrijdag een aantal liederen van
Huub Oosterhuis.
Het kan geen toeval zijn in de Boeken
week, dat het in het eerste hoofdstuk
(De Grote Verhalen) van uw boek "Een
huis waar alles woont" (Balans, 1996)
gaat over schrijvers en lezers. "Van alle
menselijke verhoudingen is die tussen
lezers en schrijvers een der eenvoudig
ste", staat er.
U moet mij op vrijdagavond 15 maart in
de Oude Kerk te Soest eens uitleggen
waarom lezen net zo belangrijk is als
schrijven. En is het waar als u schrijft,
dat "ieder mensenleven een boek is.
Schrijf het. Begin vandaag nog!"
Je kunt wel alles schrijven, mijnheer
Oosterhuis, maar toch niet alles lezen?
Het is geen toeval, dat in de Boeken
week van 1997, met het thema "Mijn
God" de SLAS u heeft uitgenodigd voor
te lezen uit uw omvangrijk oeuvre. Uw
laatste boek "Een huis waar alles
woont" is daarin een cruciaal werk, ver
meldt de achterflap. Uiterst persoonlijk
reageert u hierin op het cynisme dat
onze samenleving begint te doordringen
en schrijft u indringend over de nood
zaak van een nieuwe zingevingscultuur.
Het is ook geen toeval, dat tout Soest u
vrijdag in onze mooiste kerk kan beluis
teren voor een geringe toegangsprijs,
dankzij een kleine subsidie uit de ge
meentelijke Kermispot.
Religie
(Voor de lezers van deze krant: "Tien
weken na zijn eindexamen in 1952 trad
Huub Oosterhuis, onder invloed van
pater Van Kilsdonk, toe tot de orde der
Jezuïeten. Na driejaar ascetische en spi
rituele vorming volgden drie jaar studie
in de filosofie. In 1958 ging hij Neder
landse taal en letteren studeren in Gro
ningen.")
Ik wil van u weten waarom u in het
tweede hoofdstuk van uw boek de Bij
bel als ondertitel meegeeft "De ontdek
king van de aarde". "De Bijbel is een
groot poëtisch landverhaal", staat op
Heeft het christendom Nietzsche ("God
is dood") ingelijfd, die in zijn boek
"Ecce Homo" schreef: 'Ik ben een blij
de boodschapper, zoals er nog nooit een
is geweest. Pas sedert mijn optreden is
er weer hoop"?
Er stond vroeger in Soest, in de Emma-
kerk, een hervormde predikant op de
kansel, die altijd beweerde dat hij in zijn
studententijd twijfelde tussen Nietzsche
en Christus. In de grens tussen die twee
zo flinterdun?
Hoe je met taal kunt manipuleren be
schrijft u in het zesde hoofdstuk aan de
hand van een verhaal (1917) uit de Rus-
Het College van B. en W. heeft zich
door SLAS - organisator van literai
re evenementen in Soest - (een beet
je) laten overtuigen. De gemeente
stelt de raadzaal voortaan tien maal
per jaar beschikbaar voor poëzie- of
andere concerten. Voorlopig is het
een proef.
SLAS mag de zaal zes keer gebruiken
voor een poëzieconcert volgens de for
mule die SLAS-lid Jan Visser daarvoor
heeft voorgesteld: een uur tussen de
middag, met veel muziek. Aanvankelijk
wilde het College niet verder gaan dan
twee keer per jaar, en voor de rest moest
de SLAS maar gaan rouleren langs
dorpshuizen en andere al dan niet cul
turele instellingen.
SLAS maakte duidelijk dat dat geen
haalbare kaart zou zijn. Omdat de con
certen ook op Radio Soest uitgezonden
worden zou dat een heel gesleep met
apparatuur ten gevolge hebben, wat bij
de huidige technische stand van zaken
bij de lokale omroep een vrijwel onmo
gelijke opgave is.
Wethouder Neks Blommers is dan ook
(gedeeltelijk) gezwicht voor de verzoe
ken van SLAS. De raadzaal mag
voortaan tien keer per jaar gebruikt
worden, waarvan zes keer door SLAS.
De andere vier keer zou - indien daar
voor belangstelling bestaat - ingevuld
kunnen worden door een andere Soes
ter organisatie op het gebied van muziek
etc. "Misschien heeft bijvoorbeeld de
Muziekschool ook wel interesse," aldus
Blommers. "Als het maar beetje past."
Prijskaartje
Volgens Blommers is het een proef, die
moet aantonen of er genoeg publieke
belangstelling is voor de concerten.
Overigens heeft het College aan het ge
bruik van de raadzaal wel een prijs
kaartje gehangen. Wie 'm wil hebben
betaalt daarvoor een bedrag van 200
gulden per keer. Als de piano niet mee
doet kost het slechts 125 gulden, "want
dan gaan de kosten van de pianostem-
nmer er weer af," aldus de wethouder,
die zich niet echt geestdriftig toont voor
het idee om die kosten dan via de Ker
mispot te laten subsidiëren, "want dan
betaalt de gemeente het alsnog zelf..."
blz. 36. U vindt het bijbelse "land" een sische burgeroorlog. Hoe gevaarlijk is
taal by de overheid, in de liefde, bij de
columnist, bij de cabaretiers?
Socialisme
Interessant zijn uw beschouwingen over
Amos en Marx. Ik kan me uw bewon
dering voor de Latijnsamerikaanse be
vrijdingstheologen goed voorstellen. En
voor de Club van Rome (1974) en voor
de Groep van Lissabon (1994), waarvan
de boodschap luidt: we scheppen steeds
meer rijkdom, die steeds meer armoe
de voortbrengt. Over 25 jaar zijn er acht
miljard mensen op aarde, waarvan ze
ven miljard noodlijdend.
Wat zijn de overeenkomsten tussen re
ligie en het socialisme, dat u aanhangt?
<U voorspelt een wereld, geregeerd door
industriële giganten, steeds knappere
robotten, sterkere laserstralen, subtielere
scanners. Een communicatie-snelweg
waarlangs beeld-klank-tekst worden
overgeseind. Bestaan er dan nog boe
ken, kranten, kletspraatjes, gesprekken,
exposities, concerten? Waar leven we
nog voor?
Kan Soest dit alles aan op 15 maart in
de Oude Kerk. Mijn God. Kunt u ons
vertellen wat volgens u de zin van hel
leven is?
In 1983 schreef u aan uw opvolger Fe-
lix Rottenberg als directeur van de Ba
lie een gedicht-brief, beginnend met de
regel: "Laten we zo links zijn als het licht
links is." Wilt u dit toelichten als direc
teur van De Rode Hoed en als priester
- dichter van een buitenkerkelijke kerk,
die tegelijk leerhuis, liturgiehaard, thea
ter-concertzaal, gehoorzaal met discus
siepodium en stiltecentrum is? Een tref'
punt met lage drempels, zo mogelijk
zonder plichtplegingen, codes en stellig
heden? Een huis voor alles wat het te
gendeel is van leegte, onland, ongein-
onzin? Waar de zin-van-het-leven wordt
gelezen, gespeld, gezongen, onder
vraagd, uitgelegd, betwijfeld, aange
vochten, bepleit alsof het leven ervan
afhangt?
Bid voor ons, Oosterhuis, dat deze
Oude Kerk nooit gesloopt wordt en het,
met dit gebouw in de volgende eeuw die'
kant opgaat.
Jan Visser
toekomst hebben in de tijd, niet in de
eeuwigheid, Het ligt achter een verre
horizon, maar wel op aarde. Waarom
beveelt u ons dan min of meer aan "De
ontdekking van de hemel" van Harry
Mulisch te lezen?
In het derde hoofdstuk filosofeert u over
religie en citeert u beroemde namen.
Van Freud en Marx ("godsdienst is
opium voor het volk") tot Van Dale en
Salman Rushdie. Ik wü nu wel eens pre
cies van u weten wat volgens u een re
ligieus mens u.
Wat bedoelt u met "alles" in de titel van
uw boek? Is "alles" alles? Ook het ter
rorisme waar Andreas Burnier het over
heeft? Of het "bandeloze barbarisme"
dat Abel Herzberg beschrijft? Heeft uw
huis daar ook een dichtgemetselde
kruipkelder voor?
Is een huis waar alles woont een paleis,
een kerk of een moskee? Of de politiek,
de natuur of de vrije markt? Of Aqua-
rius, het gezin, jezelf?
"Mensen hebben je gemaakt", schrijft u
ergens. "En op basis daarvan maak je
jezelf, meer of minder vrij; maak je an
deren mee, bewerken weer anderen jou;
geven, krijgen en nemen is het mense
lijk bestaan, zo zijn we geconditio
neerd."
Lezen en schrijven we nou zelf, of laten
we ons lezen en schrijven?
Taal
Wat betekent taal voor u? Bent u het
eens met Lucebert, die "oproer en revo
lutie predikt tegen de rijmratten en de
dichters van fluweel, de dichters der
welsprekendheid?" Of is taal nog steeds
het "God sprak: er zij licht, en er was
licht?"
In het vierde hoofdstuk vergelijkt u de
taal van vóór Auschwitz met de taal van
na Auschwitz. U bent ervan overtuigd
dat de mens nog steeds door verhaal en
lied wordt bevèstigd, gevormd, verhel
derd, gemotiveerd, gevoed, leugens, het
zes, kromtaal en ontaai? Over digitale
propaganda, zonder "gesprekken, brie
ven en intimiteit" (Mulisch)?
Bestaat er nog een weerwoord in de toe
komst?
Het was een goed idee
van de boekenweek 199
van religie en godsdienst
een lange periode dat Go
gen werd, mag het weer
"in" zogezegd. Het boeke
ne: "Mijn God", is een
maar liefst meer dan 25
enigerlei wijze met God i
ben.
Boeken, die direct of ind
gie gaan staan zelfs op d<
toptien. "Het Verhaal Ga
ter Linde is een bestselle
zelfsprekend, dat de kerk
nooit "uit" is geweest, will
het thema van deze boek
De Raad van Kerken heef
Harry Kuitert bereid gt
Soest te komen. Ooit sti
"Het algemeen betwijfeld
loof' enige jaren geleden
best verkochte boeken. 1
televisie was en is hij eer
de spreker over godsdie
sche) ethische kwesties. Ti
van de boekenweek is ee;
zijn essay "Aan God doei
Daarover en nog veel me
woensdag 19 maart in d
(aanvang 20.00 uur), wa£
Worp, gewezen uitgever
professor Kuitert zal inter
gelegenheid geboden za
met hem in gesprek te ral
Van alle kanten en krs
we het: "Mijn God". H<
de boekenweek is juisi
gekozen. Want met "Mi
je alle kanten uit: bid
ook vloekend.
God, zo zeggen en schrij
weer "in". De tijd dat Go<
verklaard ligt weer enige ti
i achter ons. De beginrege
uitzending van Paul de Let
ny Palmen weten we hoe 1
is - van het boekenweekes
rit Kombrij "Niet te gelov
ook met: "Een mens zone
een korset zonder vrouw,
heeft de mens geen inhi
- stuurloos."
De auteur Prediker, schuili
wijze koning in Israël, het
gelijk; ruim tweeduizend
schreef hij: "er is niet niei
zon." En inderdaad, prof.
kend van tv en zijn bestsel
meen betwijfeld christt
schreef enige jaren geleder
rerend boekje: "Zonder
niemand wel". Daar sta ik
ter.
Maar zoals de ene mens i
1 is, zo is de ene god ook d<
Ook het ene geloof vers
f andere. Daar zit nu juist c
Als ik zie hoeveel gode
f markteconomie zich "prese
relimarkt voel ik me wat a
ben niet onverdeeld blij.
het fijn te zien, dat "Goc
belangstelling staat. Maar
zo blij mee is?
Het boekenweekmagazin
kopt: "250 prachtboeken
tekenis". Prachtig hoor. M;
een beetje als die depressii
zei: "ja die roos bloeit nu p
over een paar weken - ooi
week gaat voorbij - dan i:
welkt".
Ja zult u terecht zeggen: c
zo'n typische calvinist, c
eens echt blij. Dus voori
ook ik ben blij met een op
religie. Per slot van rekeni
ter dan het geestelijke va-
allerlei fronten in onze m
schappij is ontstaan.
Religie is nog geen g<
Maar of een ieder op de
de juiste keuze weet te m
twijfel ik. Niet elke reli-be
goed. Het boek "De Celes
van Redfield, dat maanc
top-tien stond, gaat er in
of het ook maar iets met
bedoel dienst aan God te
betwijfel ik. Ik wil maar 2
is nog geen godsdienst. 1
Redfield met z'n avontui
zegt de mens te helpen op
het "Tiende Inzicht" en
Maar in wezen biedt het
der God" en eigenlijk oi
naaste.
Want elk contact met de fc
van elk "nieuw" inzicht n
relatie. Elke boodschap
slechts toe de zoeker na;
graad van zelfbewustzijn
zijn. U voelt het al, het ga;
"dienst aan God", maar oi
dering van de mens, met
telbandoptimisme als een
ooit Kloos dichtte: "ik b<
het diepst van mijn gedac
Donderdag 20 maa
Midas Dekkei
C-drie
Tijdens de Boekenwe
Dekkers te zien en te
theaterzaal van C-dric
lingsonderwerp is en bl
waardige verhouding I
en dier. Zijn interesse
bloeide op tijdens zi
Amsterdam, zijn int
mensen werd gewekt i
lijk café.
Meestal schrijft Midas ovt
ken tussen beiden. Wie i
Dekkers heeft gelezen, be
Moeder Natuur, maar
mens met andere ogen. I
kende boeken van hem z
gedierte", "Leve de dien
mies". Veel aandacht ki
"Lief dier" (1992), waarii
omstreden relatievorm (i
op eigen wijze belicht.