TUINHOUT w Kuitert krijgt een volle zaal, maar niet de minste vorm van tegenspraak Nieuw zomerprogramma Cabrio-theater met toneel, ballet en (pop)muziek mm arttóhoch (X X. 1 CULTUUR WELZIJN! Soester cantorijen op televisie 'De natuur is in feite één grote fascistische rotzooi' Welwillende ontvangst voor schrijfster Rascha Peper Themaconcert van Soester Muziek Gezelschap GROENEyELD PAGINA 24 5 J WOENSDAG 26 MAART 1997 SOESTER COURANT 8 ft «E ?ek Htor 'uitverkocht'optreden in Oude Kerk PAGINA 25 Montezuma's Revenge bijt spits af NCR V-viering op eerste paasdag A.P. van Doorn b.v. Midas Dekkers in C-drie Boekenweek-lezing in bibliotheek Zaterdag 5 april in C-drie is ook plezier 'De thuiskomst' Rob van den Broeck ysa»è 'The White Balloon' Bluesnight met Sugar Mama Klankschap: combinatie van natuur en muziek Koffiedrinken met de boswachter OESTDIJK Brothestraat 7 i5 - 601 44 88 f221 aat 32 n 29 maart 21.00 uur 21.00 uur 21.00 uur Gezien de publieke belangstelling ni». publieke belangstelling bij de verschillende evenementen kan de Boekenweek 1997 in Soest een groot succes genoemd worden. Na de volle Oude Kerk met Huub Oosterhuis trof ook prof. dr. H.M. Kuitert woensdagavond - ondanks Ajax-Atletico Madrid - een grote opkomst in hetzelfde kerkgebouw. De beide theologen trokken elk een ei gen publiek, al kwamen naar Kuitert ook heel wat mensen luisteren die een week eerder al onder het gehoor van Oosterhuis waren geweest. De professor werd in de Oude Kerk geïnterviewd door zijn uitgever-en-vriend-sinds-jaren Ton van der Worp. Dat had als evident nadeel dat van deze gesprekspartner geen echt kritische vragen te verwach ten waren. Van der Worp fungeerde in feite meer als "aangever" in een aantal een-tweetjes met de hooggeleerde theo loog, waarbij deze vervolgens zelf zijn eigen vragen stelde en die zonder de minste vorm van tegenspraak kon be antwoorden. Voor wie het werk van Kuitert enigszins kent was het allemaal dus niet erg ver rassend, ook niet de ruime mate van begrip die Kuitert aan de dag legde voor de actuele kritiek op geloof en gods dienst uit de mond van literaire auteurs als o.a. Gerrit Komrij, Marcel Möhring en Maarten 't Hart. "Ik zou het zelf ge schreven kunnen hebben..." Volgens Kuitert meent bijvoorbeeld 't Hart het ook niet écht als hij het christelijk geloof als "apekool" betitelt. De professor schreef zijn boeken over het geloof vooral om orde te scheppen, wat volgens hem zeker niet hetzelfde is als de functie die dogma's in het geloof vervullen. Godsdienst is allemaal men senwerk en het karakter van "zoekont- werp" is wezenlijk voor elke geloofs voorstelling. "Geopenbaarde waarheden metselen God vast in het beton van de leer, en daar kan hij niet uit..." Geen zekerheid De christelijke geloofstraditie moet door elke generatie opnieuw worden "erva ren", en christenen moeten met hun zoekontwerp het leven door om te pro beren God te vinden. Enige vorm van zekerheid hebben ze daarbij overigens niet, ofschoon ze ook weer niet bij nul oeven te beginnen. En de toets, om na te gaan of ze uiteindelijk gevonden heb- e,1] w.at ze zochten, ligt in het vinden zelf, aldus Kuitert. "Dat is de enige en laatste zekerheid." De kerk moet blijven, antwoordde hij desgevraagd, "anders dondert de hele christelijke geloofstraditie in elkaar," en er moet uiteraard ook een doorvertel lende instantie zijn. In de kerk zouden volgens Kuitert ook ervaringen van daarbuiten niet alleen maar gedoogd moeten worden, maar echt verwelkomd als een authentieke inbreng in de tradi tie. "De grote misser van de kerk is ge weest dat je er vaak niet terecht kon met wat jou persoonlijk bezighield of beziel de." In de pauze was er alleen gelegenheid om schriftelijke vragen aan de professor voor te leggen. Daardoor kwam het niet tot een open discussie, wat jammer was omdat Kuiterts werk in brede kring - in elk geval tot voor kort - zo omstreden is geweest dat ongetwijfeld velen hem misschien nog wel eens nader aan de tand hadden willen voelen over zijn ideeën, bijvoorbeeld ook over abortus en euthanasie, die in protestantse kring nog lang geen gemeengoed zijn. Niet moeilijk maken Het bleef dan ook bij antwoorden op een aantal tamelijk zoetsappige vragen, waaraan Kuitert zich onmogelijk een buil kon vallen. Voor het "moeilijke ge sprek" met de (nog altijd) traditioneel gelovigen gaf hij nog wel de raad om niet al te hevig met hen in discussie te gaan. Aan de hand van anekdotes uit zijn predikantenbestaan - zoals de oude vrouw die hem tijdens een huisbezoek toevoegde dat ze voor eeuwig verloren zou gaan, direct gevolgd door de vraag of hij nog koffie bliefde - adviseerde hij om zulke mensen maar in hun zekerhe den te laten. "Wie aan het eind staat ga ik het niet nog eens moeilijk maken; dan kun je beter samen psalmen zingen of een eindje gaan fietsen..." Degenen onder zijn gehoor die zich he vig gestoord hadden aan de liederlijke vertoningen tijdens het Boekenbal, voor tal van gelovigen zo ongeveer de actü- eelste vorm van "d'ijdele vreugd in 's bozen tent", had Kuitert ook al geen Profdr. H.M. Kuitert. troost te bieden. Hij had het énig gevon den. "Dat al die jongens een beetje de spot drijven met katholieke symbolen en zo, daar kan ik de humor wel van zien. Het was niet echt blasfemisch, dacht ik. En Gods verheven naam kan daar wel Gewoon gepikt De bijbel, aldus Kuitert tenslotte, moet gezien worden als een soort "zeekaart" zoals die de ontdekkingsreizigers vroe ger op weg hielp naar onbekende gebie den. "Het leek nergens op, maar toch vonden ze de weg. De bijbel is de bron, niet de rivier zelf." Dat de christenen nog steeds de God van Abraham, Izaak en Jacob voor ogen hebben bij hun "zoekontwerp" bestreed ook Kuitert niet. "We moeten niet het lef hebben te pretenderen dat wij een beter ontwerp hebben dan de jood Jezus." Dat de christenen het oude testament min of meer van de joden hebben "gean nexeerd" gaf hij ook direct toe. "Eerlijk is eerlijk, het is gewoon gepikt..." Even na tienen was Kuitert door de vra gen heen. Ds. Jaap Huisman, die de bij eenkomst leidde, mocht van hem even tueel nog proberen een en ander "recht te trekken" als het publiek daar behoefte aan had. Dat had het publiek niet, en ds. Huisman evenmin, die daarom ta melijk vroeg een punt achter de bijeen komst zette. Liefhebbers van muziek en theater in Soest en omgeving kunnen in de komende zomermaanden weer hun hart ophalen in het Cabrio-open- luchttheater aan de Soesterberg- sestraat. De nieuwe zomerprogram mering is rond en ziet er zeer veel belovend uit. Voor het vierde achtereenvolgende jaar biedt Cabrio de bezoekers een geva rieerd programma, dat ditmaal echter meer dan ooit aanspraak kan maken op de titel "voor elk wat wils", met muziek in diverse genres, toneel en ballet, even als een aantal kindervoorstellingen. Het bestuur heeft de afgelopen maanden achter de schermen hard gewerkt aan een programma dat klinkt als een klok en dat op zaterdag 24 mei van start gaat. De laatste uitvoering staat gepland op zondag 17 augustus. Het spits wordt op 24 mei afgebeten door de internationaal befaamde a ca- pella-popmuziekformatie "Montezuma's Revenge", die haar programma "The Best of Five" in het openluchttheater ten gehore zal brengen voordat ze op een toernee van vier weken naar Duitsland vertrekt. "Montezuma's Revenge" - be staande uit Rob Veldhuijsen, Paul Kloo- té, Floris Nielen, Jeffreu Zuhdy en Andy Tjin - heeft de afgelopen jaren in binnen- en buitenland diverse prijzen gewonnen en cd's gemaakt. Wie nu al zeker wil zijn van een plaatsje in het openluchttheater (f 25,-) kan reserveren bij Cabrio (tel. 6015999) of de VW (tel. 6012075). Maar Cabrio biedt de komende zomer nog veel meer. Op zondag 1 juni staat een optreden gepland van de Gooise Operette onder leiding van Hans C. Jansen. Op het programma staan diver se melodieën uit bekende operettes, zo als "lm Weissen Rössl". Op zaterdag 1 juni komende de toneel liefhebbers aan hun trekken met een voorstelling van "Een bijzondere nacht", de bewerking van Shakespeares be roemde "Midsummer Night's Dream" door de tienertheatergroep Malbakkes o.l.v. Rob Numan, de bekende Hilver- sumse poppenspeler, met medewerking van balletstudio Blaricum o.l.v. Zigrida Eglite. Kindervoorstelling Op woensdag 11 juni is de eerste van drie kindervoorstellingen te zien: "Sleu teltje van geluk", gespeeld door de to neelgroep van Leo van den Berg, San dra van Eijk en Martijn Dros van kinderparadijs De Vrije Teugel uit Soest. Zondag 15 juni heeft in Cabrio een Spaans tintje. De Soester sopraan Son- ja van Lier treedt dan samen met dan seres Rita Valk, flamenco-gitarist Jacco Muller en spreekster Angèle Pelasula op tijdens een Spaanse middag. Op zaterdag 28 juni is de Soester folk groep "Knijn" - inmiddels geen onbe kende meer in het openluchttheater - weer van de partij met een concert, op zaterdag 29 juni gevolgd door het Am sterdams Saxophone Ensemble o.l.v. van Henk van Twillert. Op woensdag 2 juli is de tweede kind ervoorstelling geprogrammeerd: het sprookje "Rotkopje", gespeeld door de tienertheatergroep Malbakkes (zie ook 1 juni) o.l.v. Rob Numan, op zondag 6 juli gevolgd door een optreden van de klezmergroep "Nebbisj un Rebbisj", die eerder te gast waren tijdens een bijeen komst van "kerk naar buiten" in het openluchttheater, maar nu een zelfstan dig programma verzorgen. Viricantores Zondag 13 juli beleeft Cabrio de pre mière van het herendubbelkwartet Viri cantores, samengesteld uit acht profes sionele zangers van het Groot Omroep koor, en op zaterdag 19 juli is een op treden te genieten van de Russische De cantorij van De Open Hof in Soest en de Vespercantorij van de Raad van Kerken in Soest werken mee aan de viering van de NCRV- televisie op paaszondag 30 maart. De uitzending die dag is om 10.00 uur via Nederland 1. Beiden cantorijen werden begin dit jaar door de NCRV uitgenodigd om muzi kale medewerkig te verlenen aan de vie ring. De opnamen zijn eind februari ge maakt in de Nicolaïkerk te Utrecht, de vaste locatie van de NCR V-vieringen. Voor de wekelijkse uitzending van een televisie-kerkdienst op Nederland 1 werken de IKON, NCRV en ZVK (Zendtijd voor de Kerken) samen. IKON en ZVK zenden als regel gewo ne kerkdiensten uit, waarvoor ze gast vrijheid genieten in een bepaalde ge meente (zoals december 1995 met de IKON-serie uit De Open Hof in Soest). De NCRV heeft als niet-kerkelijke zendgemachtigde gekozen voor een wat vrijere opzet die meer is toegesneden op het medium televisie. Zo worden de ver schillende elementen van de viering af zonderlijk opgenomen en later gemon teerd tot één samenhangend geheel. De voorganger op maart is ds. Jacomette de Blois, pastor van het psycho-geriatrisch centrum De Stichtse Hof in Laren. De NCR V-vieringen hebben dit jaar als algemeen thema: Recht en onrecht. In elke uitzending staat één bijbelse figuur centraal; op paaszondag is dit Pilatus, de Romeinse bewindvoerder die bevel gaf Jezus te laten kruisigen. Een van de liederen in de viering gaat dan ook over Pilatus; de tekst werd speciaal voor deze gelegenheid geschreven. Daarnaast zin gen de Soester cantorijen zes andere lie deren die in het teken staan van Pasen en van de liturgische onderdelen van de viering (aansteken van de kaars, breken van het brood). De cantorijen zingen zowel gezamenlijk als in dubbelkorige zettingen. De diri gent van het geheel is Jean Telder, die normaal de Vespercantorij van de Raad van Kerken leidt. Tjalling Roosjen, di rigent van de Open Hof-cantorij, neemt in de televisie-viering de orgelpartijen voor zijn rekening. Bij drie liederen is er begeleiding van een koperkwartet. "Montezuma's Revenge", op zaterdag 24 mei te beleven in het Cabrio-open- luchttheater. folkloredans- en zanggroep Viazanka uit Minsk, die vorig jaar ook veel succes oogstte. Op woensdag 6 augustus is de derde kindervoorstelling te zien: een onverval ste poppenkastvoorstelling door het Gooisch Poppentheater o.l.v. Rob Nu man, waarna het zomerprogramma op zondag 17 augustus wordt afgesloten met een familievoorstelling van het ge renommeerde "Gheselcap Goet ende Fyn" o.l.v. Robbert van Lint. 40 verschillende modellen tuinschermen!!! Tuinplanken al vanaf f 2.25 m'. Koningsweg 33 Soest, tel.nr. 035-601 01 67 Kwaliteit teoen de scherpste prijzen!!! Bij aankoop van materialen gratis gebruik van aanhangwagens gereedschappen. 6 dagen per week tot uw dienst Een totaal ander Boekenweek-pu bliek dan bij de theologen Huub Oosterhuis en prof. H.M. Kuitert vulde donderdagavond de grote zaal van C-drie, waar schrijver/bio- loog Midas Dekkers - bekend van radio en televisie - een lezing hield over zijn favoriete onderwerpen: de natuur (vooral de dierenwereld) en de mens. Dekkers las voor uit zijn inmiddels niet geringe oeuvre en vertelde ook met op vallend gemak, op de manier waarop hij patent lijkt te hebben - voor de vuist weg, met een opmerkelijk droge, hier en daar cynische humor - over allerlei meer of minder amusante danwel leerzame verschijnselen in de natuur. Het publiek genoot met volle teugen van zijn humo ristische observaties en quasi-stellige betogen. Het enige uitstapje dat hij zich veroor loofde naar het Boekenweekthema was een verwijzing naar het geloof dat de schepping per definitie "goed in elkaar zit", een idee dat er volgens hem door dominees in voorbije eeuwen bij de goe gemeente in was gehamerd. "Maar er valt echt niets te bejubelen in de natuur, en ook de televisie presenteert de natuur veel mooier dan zij in werkelijkheid is." Dat God zowel de schepper zou zijn van de rups die tot vlinder evolueert als van de sluipwesp die de rups van binnenuit opvreet, bracht hem tot de verzuchting: "Wat is dat voor een schepper? Dat kan nooit veel soeps zijn, ook al toveren de EO en de NCRV ons zo'n prutser altijd als een soort ideale ingenieur voor..." Geen moraal De fout die in veel natuurfilms wordt gemaakt is dat ze de dieren laten zien vanuit het overwinnaarsperspectief, al dus Dekkers. "Zo kun je alles aan de man brengen. Maar de natuur is in fei te één grote fascistische rotzooi; het bos is zo rechts als de pest. Daar is absoluut geen moraal uit te halen." In de discussie met het publiek bestreed Dekkers verder dat er in de natuur zo iets als een midlife-crisis bestaat. Dat geldt trouwens ook voor de menopau ze en de menstruatie, die behalve bij de mens alleen bij breedneusapen voorko men. "De meeste dieren worden nooit ongesteld, zelfs olifanten en konijnen niet." Volgens Dekkers doen veel vrou wen dan ook ten onrechte "alsof er iets ergs aan de hand is": "Het is gewoon een kwestie van eieren leggen, en na 500 eitjes raken vrouwen van de leg. En het zijn zulke kleine eitjes, maar er wordt zó'n misbaar over gemaakt..." Dat jaloerse mannen voor zichzelf ook een penopauze hadden bedacht vond hij dan ook je reinste waanzin. Somplete onzin ok ïh reïncarnatie gelooft Dekkers niet. "Waar ziet u mij voor aan?" rea geerde hij verontwaardigd op de vraag daarnaar. "Biologisch gezien is het trou wens complete onzin om onderscheid te maken tussen het lichaam en de ziel." Over huisdieren - met name de door hem verafschuwde honden - gaf hij het publiek de waarschuwing mee dat die nog steeds tot de wolvensoort behoren waaruit ze zijn voortgekomen, ook al zijn ze inmiddels "omgebouwd tot buikschuivers en kwijlebakken". Dekkers hield ook nog een verhelde rend betoog over de fokmethoden van de allerkleinste hond - de chiwawa ("verbazingwekkend, zoveel hond in zo'n klein beestje") - en zag in "klonen" principieel weinig verschil met andere vormen van fokken en veredelen. "We zijn natuurlijk bang dat er straks alle maal nieuwe Hitlertjes gekloond wor den, maar je kunt natuurlijk ook van een góed mens er een heleboel maken en dat is toch ook een prettig idee. En zónder klonen heeft de wereld intussen welzeker een Hitier opgeleverd. Het is riskant, maar een ongeklooride wereld is misschien nog veel riskanter... Kanarie Via de konijnen, die volgens Dekkers bij hun spreekwoordelijke geslachtsdrift gewoon een andere voortplantingsstra- tegie hanteren dan de mens ("heel veel nakomelingen maken omdat ze weinig overlevingskansen hebben") en de te pels van de man ("geen functie") kwam hij uiteindelijk terecht bij de volgens hem ook nogal overdadige manier waar op de mens zich van nageslacht denkt te verzekeren. "Bij elke zaadlozing probe ren miljoenen spermacellen een eicel te bereiken, wat meestal maar ééntje lukt. Al die andere worden als het ware op gegeten door de baarmoeder. Een ge middelde vrouw eet tijdens haar leven zogezegd aanzienlijk meer zaad dan de doorsnee kanarie..." Vooral vrouwen bevolkten vrijdag morgen de leeszaal van de openba re bibliotheek om te luisteren naar de schrijfster Rascha Peper, die ter gelegenheid van de Boekenweek naar Soest gekomen was. Ze trof een welwillend publiek, dat zich ta melijk enthousiast toonde over haar werk en optreden. Of Rascha Peper inderdaad over de li teraire kwaliteiten beschikt die haar de laatste jaren worden toegedicht was ove rigens niet zo duidelijk. Tijdens het voorlezen uit eigen werk beperkte ze zich voor de pauze merkwaardig genoeg tot een hoofdstuk uit haar roman "Rus sisch blauw", waarin ze - zij het in eigen woorden - de laatste lotgevallen en de executie van de tsarenfamilie Romanov na de Russische revolutie navertelt. Die gebeurtenissen zijn - al dan niet door ooggetuigen - elders al op diverse ma nieren geboekstaafd, dus dit kon moei lijk dienen als voorbeeld van de veron derstelde originele vertelkunst van de schrijfster. De delen van het boek waar in ze echt haar eigen fantasie en verbeel dingskracht heeft gevolgd liet ze opmer kelijk genoeg rusten. Over doen Als schrijfster was ze een laatbloeier, liet ze weten na de korte introductie door Lenora Crom van de bibliotheek. Ze had ook nooit ervaring opgedaan met een schoolkrant of iets van dien aard, zoals veel van haar vakgenoten, met als gevolg dat ze in het begin nogal aan Op zaterdag 5 april geeft het Soester Muziek Gezelschap weer zijn jaar lijkse themaconcert. Dat wil zeggen dat een bepaald instrument cen traal staat. Dit jaar gebeurt dat op een wel heel bij zondere manier: het SMG heeft het "Klarinetten Kollektief" uit Zaanstad bereid gevonden om een optreden te verzorgen. Dit ensemble bestaat uit 24 klarinetspelers die onder leiding van di rigent Erik van Duren, docent Muziek school Zaanstad, een aantal stukken uit het klassieke repertoire zullen uitvoeren. Een orkest dat geheel uit klarinetten is opgebouwd is zeldzaam en heeft een heel bijzondere klank. Het SMG is er van overtuigd dat men dit concert dan ook niet mag missen. Zelf speelt het SMG o.a. een fragment uit "Miss Sai gon", de populaire oldtimer "Everybo- dy needs somebody", een Nocturne be werkt voor blaasorkest en de "New Ba- roque Suite". Het concert vindt zaterdag 5 april plaats in C-drie. Aanvang 20.00 uur. Toe gangsprijs f 4,50, kinderen f 2,50. Infor matie en reserveringen: Nel van der Eijk, tel. 6022731. zichzelf twijfelde en daardoor heel vaak iets moest "over doen", soms wel twin tig keer. "Een dag later stond er nooit wat ik dacht dat ik geschreven had..." Pas tijdens haar jaren als diplomaten vrouw in Wenen kreeg ze tijd genoeg om zich verder in het schrijven te be kwamen. Haar eerste roman ("Oesters") was nog tamelijk autobiografisch - "be ginners grijpen meestal terug op hun eigen ervaringen, die moeten er eerst uit" - maar werd pas (sterk uitgedund) gepubliceerd na haar verhalenbundel "De waterdame", waarin al niet veel ei gens meer te vinden was. "Ik gooi ook niet graag m'n hebben-en-houwen op straat..." Verzamelaars Haar thema's haalde ze tot dusver meestal uit de krant, "omdat de werke lijkheid vaak gekker en grilliger is dan je als schrijver kunt verzinnen". Een van haar geliefkoosde thema's is dat van de fanatieke verzamelaar, zoals in "Rico's vleugels". "Volgens psychologen zijn verzamelaars mensen die de chaos van de realiteit niet aankunnen en daarom hun eigen wereld scheppen, waarin ze een structuur kunnen aanbrengen, of ze verzamelen als compensatie, omdat ze iets anders essentieels niet kunnen krij gen." Voor de compositie van deze roman had ze - geïnspireerd door Pasolini en met het huishoudster-van-Proust-syndroom in haar achterhoofd - zich moeten ver diepen in de kennis van schelpen en het taalgebruik van opgroeiende jongeren, waarvoor zij bij haar destijds 13-jarige zoon te rade was gegaan. Symboliek Na de pauze kreeg het publiek de gele genheid vragen te stellen, waarvan vol op gebruik werd gemaakt. Daarbij werd tamelijk diep ingegaan op sommige de tails in haar boeken. Grappig genoeg veronderstelden enkele vragenstelsters daarin soms meer symboliek dan de schrijfster er had ingelegd. Rascha Peper zelf moest van al dat symbolisme niet veel hebben, zoals ze liet weten. Slichting LEZEN, Keizersgracht 391 1016 EJ Amsterdam DRIE Cultureel Centrum Willaertstraat 49 tel. 602 2188 Woensdag 2 april Jeugdfilmasper' Casper, een vriendelijk maar eenzaam spookje, sluit vriendschap met Kat Har- vey die met haar vader in het huis komt wonen. Alleen Caspers onverbeterlijke ooms 'Stinky', 'Strech' en 'Fatso' hebben zo hun methoden om van ongewenste gasten af te komen. Een spannende maar zeker ook humoristische film voor jong en oud. Filmduur. 100 minuten. Nederlands ondertiteld. Leeftijd vanaf 4 jaar. Toe gang: f 5,-/f 7,50 (volwassenen). Aan vang: 14.00 uur. Donderdag 27 maart Voor de tweede keer in deze maand is Theater v/h Oosten te zien in het thea ter van C-drie. Dit keer met een mees terwerk van de Engelse toneelschrijver Harold Pinter. 'De Thuiskomst' speelt zich af in het huis van Max. Hij woont daar met zijn broer Sam en zijn zoons Lenny en Joey. In dit mannenhuishouden hangt een ge spannen sfeer van concurrentie, dreiging en ingehouden agressie. Onverwacht komt zoon Teddy op bezoek na zes jaar in Amerika gewoond te hebben. Het familiebezoek loopt uit op een geweld dadige machtsstrijd vol agressieve en seksuele toespelingen. Een typisch stuk van Pinter, met veel onderhuidse emo tionele gevoelens van mensen die op één of andere manier een relatie met elkaar hebben. Na afloop van de voorstelling wordt er een nabespreking gehouden, waarin de regisseur Jeroen Van den Berg een en ander zal vertellen over zijn visie op het stuk en de totstandkoming van deze voorstelling. Het publiek krijgt uiteraard de mogelijkheid vragen te stellen. Aanvang voorstelling: 21.00 uur. De toegang is inclusief de nabespreking f 17,50/f 15,- (CJP/Pas 65/VW-le- den). Vrijdag 11 april om 14.00 uur start bij voldoende deelname de fantastische weekend-workshop van Rob van den Broeck. Het wordt gezellig en speels, maar bovenal een workshop van klasse. Rob, uitvoerend musicus, docent aan het conservatorium en componist, heeft in het verleden zeer succesvolle work shops in het buitenland gegeven. Op verzoek wil hij graag zijn geweldige muzikaliteit en creativiteit delen met mensen die het leuk vinden om met hun instrument aan de gang te gaan. Iedereen die denkt muzikale inbreng te hebben kan inschrijven. Enige leesvaar digheid is wel gewenst. Pianisten dienen keyboard of synthesizer mee te brengen. Zondagavond is de uitvoering van het workshop-orkest. Geïnteresseerden kunnen alvast contact opnemen met Magdaleen Brandsteder voor uitgebrei de informatie, tel. 602 32 16. Steenhoffstraat 46, tel. 60195 77 Donderdag 27 maart Winnaar van de Camera D'Or op het filmfestival van Cannes 1995. De meeste Iraanse films die in het Wes ten succes hebben zijn kinderfilms. Er wordt dan ook wel gesuggereerd dat het voor de filmmakers een manier is om onder de strenge censuur (geen politiek, geen seks, correct geklede vrouwen en geen kritisch geluid tegen de islam) uit te komen. Maar ook kinderfilms worden streng gecontroleerd. Het lijkt er eerder op dat Iraanse filmers kinderfilms tot een van hun aandachts punten in het buitenland hebben ge maakt. En er wordt door de kinderen gewoon goed geacteerd, iets wat in Ne derlandse films nog altijd schaars is. "The White Balloon" is een verbluffend spontane film geworden. Het verbaal van "The White Balloon" is overzichtelijk en simpel: de zevenjarige Razieh wil een mollige witte vis hebben, die ze op de markt heeft gezien. De 85 minuten durende film doet verslag van haar, soms wanhopige pogingen om die vis te pakken te krijgen. Dit zijn tevens de laatste minuten van het jaar, zoals Razieh ze beleeft. Uit "The White Balloon" spreekt ook een soort maatschappelijke betrokken heid. Razieh maakt kennis met slangen bezweerders, een soldaat en een vluch teling uit Afghanistan. De slangenbe zweerders doen hun uiterste best om nog wat geld te verdienen voordat het feest van het nieuwe jaar losbarst en de soldaat heeft geen geld om naar zijn fa milie te reizen. De belangrijkste redder in nood voor Razieh is een Afghaans jongetje, een vreemdeling dus, die zich in leven houdt door ballonnen te verko pen. Aanvang 20.30 uur. Entree f 9,-; CJP/ 65+f7,-. Zaterdag 29 maart Sugar Mama is een band uit Amers foort, Arnhem en Overberg. Hun mu ziek houdt het midden tussen stevige blues, a la Muddy Waters en Howlin' Wolf en de Engelse school, zoals Nine Below Zero. Tot in alle uithoeken heeft Sugar Mama op festivals, bijvoorbeeld Oeral, Utrecht en Giethoorn, gespeeld. Bovendien óp bluesnachten, kroegentochten en diver se podia van groot tot klein. Daarnaast hebben ze ook het een en ander in Bel gië, Duitsland en Ierland gedaan, wat om herhaling vroeg. De NOB besteedde aandacht aan de groep in een live-uitzending. De groep heeft ook meermaals als voorprogram ma concerten geopend van onder ande re Dr. Feelgood en Rory Gallagher. Samenzang, strakke gitaarlijnen en .een uitgebreid repertoire zorgen voor een avontuurlijke avond. De bezetting: Bas: gitaar en zang; Co- lin: mondharmonica; Marcel: bass en zang; Eugene: drums. Aanvang 22.00 uur. Entree: f 12,50. Voorverkoop zaterdag 29 maart, 14.00- 15.00 uur. Sugar Mama. KASTEEL BAARN NATIONAAL CENTRUM VOOR BOS. NATUUR EN LANDSCHAP Tel. 035-542 04 46 Wellicht het meest bijzondere program mapunt van kasteel Groeneveld is 'Klankschap", een wandeling over het landgoed met de ogen en oren van di verse componisten. "Klankschap" wordt dan ook terecht gekarakteriseerd als 'muziek om naar te kijken, landschap om naar. te luisteren". "Klankschap" be staat al een paar jaar, maar verveelt niet. Iedere keer is de natuur immers weer anders en ook de begeleidende muziek verveelt nooit. Bij de receptie van het kasteel Groene veld krijgt men een kleine cassetterecor der en routekaart mee. Na afloop levert men deze weer bij de receptie in. Men ontvangt dan een boekje met foto's en tekst, dat aan de Klankschaproute is gewijd. Via de cassetteband is Hanneke Groen teman gids langs de mooiste plekken van het landgoed. Op elf plekken houdt men halt om naar muziek te luisteren, die de sfeer van die plek ademt. Bruckner, Wagner, Schubert en Stra- winsky zijn enkele van de componisten die aan dit unieke programma "hun medewerking hebben verleend". De muziek is uitgekozen door Han Reizi ger. De diverse muziekstukken worden op het cassettebandje ingeleid. Daarbij wordt niet alleen aandacht geschonken aan de cultuurhistorische context van de muziek; ook wordt de verbinding gelegd met de geschiedenis van het landgoed. In het paasweekeinde begint de nieuwe serie Klankschap-wandelingen. De wan deling neemt ongeveer twee uur in be slag. De kosten zijn f 7,50. Op zondagmorgen 13 april wordt in kasteel Groeneveld in Baarn weer de bijeenkomst "koffiedrinken met de bos wachter" georganiseerd. Dit keer is als thema gekozen voor "Geluiden in het bos". Zo goed het in werkelijkheid nooit he lemaal donker is, blijkt ook de stilte die we in het bos zoeken slechts een idee te zijn. Stilte is alleen in een diepe grot, een isoleercel of zoiets te vinden en blijkt dan beangstigend te zijn. Ondanks ons verlangen naar romantische stilte in het bos blijkt dat een fictie. Maar goed ook; de mens heeft contact met de we reld om zich heen dringend nodig. De wind zorgt voor een ononderbroken geritsel in het bladerdek. En dan de vo gels. In het vroege voorjaar moet het zingen vaak nog geleerd worden, maar tot in de zomer blijven de vogels sfeer bepalend in het bos. Om de vrouwtjes te lokken, mannetjes op afstand te hou den. Op den duur leer je het gebabbel, gescheld, geklop en zelfs geschreeuw beter te onderscheiden. Aanvang 11.00 uur. Kosten f 3,- p.p. inclusief koffie.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1997 | | pagina 25