J \wm I SUBARU 'Van heidehut tot residence' Kerk al in 1931 'risicovol gebouw' lesifïj 1 Wijkgebouw Emmakerk in puin Mooimakkelyk Verdwenen Soest Soest 50 jaar ge] led 'Aswoensdag: oecumene ia carnaval' Nieuwe piano Artishock nog even niet in zicht 7 OP SOEST r I MUdrnxr Uit de historie van Soest(erberg) PAGINA imer 4 .WOENSDAG 21 FEBRUARI 2001 SOESTER COURANT KERKDIENSTEN Opbrengst marathon 1075 PAGINA 9 Klachten bezorging Soester Courant Meningen van lezers I Straatnieuws as&>/a Museum Oud Soest Historische Vereniging Soest d SCHRAVEMADE B.V. SOEST. De Boekenweek. Bingo Overhees Medium bij PASO 0800 - 0432 Leveiu>|MleEngh| Kaalslag Medium bij Spirit specialist in AU Wheel Drive A WD n dan bent u een starter. et uw woonbon jist ingevulde woonbonne/; Bovendien wordt gecontro- voorwaarden voldoet De es klopt, wordt in volgorde 3 geldt de leeftijd en de appelijke of economische Eemland.' eldt de periode dat men huidig adres. ria bovenaan de kandidaten- uw persoonlijke gegevens isamenstelling en woonduur e gegevens uit de Gemeen- stratie Persoonsgegevens st dan wordt de woning door der aangeboden. Accepteert ijgt u via de gemeente een e u de leges ad 93,50 ïuisvestingsvergunning kunt at voor een woning, dan wordt na het verstrijken van de iderd door de verhuurder Jingsbrief is het niet mogelijk an te bekijken. Het heeft geen armeren naar uw kansen. ALS ERKING BENT GEKOMEN ING ONTVANGT U GEEN ngtoewijzing e woningtoewijzingen worden en overzicht. Daarbij word el reacties er op een woning f de woning aan een starter o ewezen. Ook wordt de leeftijd ventuele maatschappelijke of ng en het daarbij behorende 2ld. Op die manier kunt u een i van uw kansen op een iing en eventueel uw woon- zoekenden en is het mogelijk om op iale gronden een urgentie- :rijgen. Slechts in een zeer evallen zal een dergelijke its van toepassing is voor een verstrekt. Informatie hierover □ij de afdeling Publiekszaken onderdeel huisvesting. pt een serieuze klacht mocht aningtoewijzing, dan kunt u die an bij de gemeente Soest, Woonruimteverdeling, Postbus )EST. Woensdag 28 februari (Aswoensdag) Rooms-katholiek, Petrus en Pauluskerk, Kerkplein 2 09:00 viering in dagkapel 19:00 zie Oude Kerk Rooms-katholiek, Mariakerk, Burg. Grothestraat 82 19:30 ds. P. van Winden/pr. J. Kodden; oecumenische viering; parochiekoor Rooms-katholiek, H. Familiekerk, Willibrordusstraat 19 09:00 viering in Antoniuskapel 19:00 zie Oude Kerk Rooms-katholiek, Joanneskerk, Willaertstraat 51 19:00 pr. H. v.d. Schepop; eucharistieviering Samen op Weg, De Open Hof, Veenbesstraat 2 19:00 zie Joanneskerk Samen op Weg, Oude Kerk, Torenstraat 1 19.00 ds. J. Huisman/pr. W. Veldhuis; oecumenische viering; St. Caeciliakoor en Co'ro Medi'ante en heeft over het toewijzings- j daarvoor terecht bij Achtgoed en, bij SCW of de afdeling i de gemeente Soest. Ook zijn ers beschikbaar. natie kunt u ook vinden op est.nl, bouwen en wonen, eling). iland bestaat uit de gemeenten i, Bunschoten, Eemnes, Leus- udenberg. id door de desbe- jevulde bonnen of te Deze week barst Carnaval weer os, in Soest en elders. Even leet Soest Knollendam, en •peelt prinses Loes de rol van ïerste burger in plaats van bur gemeester Koos Janssen. Wie eou in Knollendam nog weten dat Carnaval van oorsprong niet Aswoensdag te maken tieeft? Het is niet toevallig dat dit feest uit ooms-katholieke landen en stre- cen komt. Op Aswoensdag begon daar een periode van veertig dagen voorbereiding op het paasfeest: een zware tijd van veel bidden, vasten en aalmoezen geven. Van daar dat de mensen behoefte had den om vóór Aswoensdag nog even goed de bloemetjes buiten te zetten. Carnaval: een tijdelijk af- icheid van feest en vertier, maar ook een vorm van roomse blijd- ichap. Dat roomse is er inmiddels wel af, het feest van heerlijk uit je dak gaan is gebleven. Ook Aswoensdag is gebleven, "elovigen laten zich op die dag, uiteraard niet in de kroeg maar in de kerk, een kruisje van as op het voorhoofd tekenen: een gebruik dat uit de vroege Middeleeuwen stamt en dat aan Aswoensdag ziji naam gegeven heeft. As is een te ken van vergankelijkheid. Vroeger dachten de mensen bij het askruis- je dan ook vooral aan doodgaan. Degene die je het kruisje op je voorhoofd tekende zei: 'Je bent van stof en as, en je zult ook weer tot stof en as terugkeren'. Het lijkt voor ons een droefgeestig ritueel, maar het had destijds ook wel iets van lekker en vroom griezelen. In onze moderne welvaartsmaat schappij heeft Aswoensdag een wat ander accent gekregen. Van ouds werd er voor het askruisje niet zomaar as gebruikt, maar as van palmtakken. Kampioenen bij sportwedstrijden en overwinnaars in de oorlog werden eertijds toege zwaaid met palmtakken: een sym bool van hulde, succes en overwin ning. Maar dan drukt de as van palmtakken de betrekkelijkheid van dit alles uit! Als je met een kruisje van dergelijke as je voor hoofd laat tekenen, zegje daarmee dat je niet gelooft in productie, consumptie, groei en rendement, in prestatie en succes, in geld en genot. Je neemt afstand van die moderne afgoden: je zegt dat je gelooft in het evangelie waarin heel andere waarden centraal staan: zorg voor de kwetsbaren bij voorbeeld, en solidariteit met men sen die tussen wal en schip vallen. Je gelooft immers in Jezus Chris tus, die zich meer om verliezers dan om winnaars bekommert. 'Be keer je en geloof in het evangelie', wordt er bij het ontvangen van het askruisje dan ook tegen je gezegd. Carnaval is al lang over de grenzen van het rooms-katholieke domein heengetrokken. Met Aswoensdag is dat ook aan het gebeuren. De christelijke kerken groeien door de oecumenische beweging steeds meer naar elkaar toe. De katholie ken, die traditioneel leven van ri tueel en symboliek, krijgen steeds meer aandacht voor een bijbelse verkondiging. De protestanten, voor wie vanouds de preek cen traal staat, ontdekken de waarde van symbolen. De laatste jaren kwam dus hier en daar het askruis je ook voor protestanten in het vi zier. In Soest was dat nog niet het geval, maar in het jubileumjaar 2000 hebben de Samen-op-Weg- gemeenten en de katholieke paro chies hier samen Aswoensdag ge vierd. Niet iedereen was daar ge lukkig mee, maar de gelovigen die eraan hebben deelgenomen waren in grote meerderheid zo enthou siast dat het dit jaar wel weer moest gebeuren. Aswoensdag valt nu op 28 februari; die avond zul len dus protestantse en katholieke gelovigen elkaar ontmoeten in de Oude Kerk, de Mariakerk en de Joanneskerk. Misschien het begin van een nieuwe oecumenische tra ditie? Wil Veldhuis, r.k. pastor verhuurder, etrokken verhuurder. i.datum: i.datum: onder de 18 jaar nr: ats: 1 9 werk: ge woning: artner itum invullen) orstromer zie spelregels) mland. .loten periode van edraagt uw enkele ie* tel: loeve van een gehandi- len behorende persoon Het is Artishock nog niet ge lukt de aanschafkosten van een nieuwe piano - laat staan een vleugel - bij elkaar te (laten) spelen. De pianomarathon van afgelopen zaterdag in C-drie trok daarvoor te weinig publie ke belangstelling. Door de dag heen kwamen zo'n 75 bezoekers een kijkje nemen in het cultureel centrum, dat de 'col lega's' van de culturele vereniging voor deze speciale gelegenheid gratis onderdak had geboden. Zij brachten 1075 gulden bij elkaar, wat - samen met het al gevormde spaarpotje én de drie mille subsi die van de gemeente - nog niet genoeg is voor een nieuw instru ment. Burgemeester Janssen stoeide in zijn openingswoord wat met het begrip 'Artishock', waarvan hij vaststelde dat het een 'delicatesse' was voor iedereen in Soest, met een 'aangename culturele diversi teit'. Wie van de burgemeester wel een deuntje op de vleugel ver wacht had - al was het maar 'Boer d'r ligt een kip in 't water' of de Vlooienmars - kwam overigens bedrogen uit: bij wijze van aftrap voor de pianomarathon beperkte hij zich tot het driemaal aanslaan van de centrale C op het klavier, Dom-organist Jan Jansen aan de (gehuurde) vleugel in C-drie. Foto: Soester Courant aldus verwijzend naar C-drie. Janssen loste ter plekke wel de be lofte in om lid te worden van de vereniging Artishock. Wat de pia no betreft zag hij voor zijn geestes oog Stan Laurel Oliver Hardy ('de dikke en de dunne') in de weer om het instrument - net als in de beroemde film - de trap van Artishock op te krijgen, wat hem geen sinecure leek. Hij vond in elk geval dat het nieuwe instrument maar een stevig exemplaar moest worden. Artishock-secretaris Peter Ens- dorff gaf na afloop toe dat hij te leurgesteld was over de opkomst, maar hij heeft goede moed op het uiteindelijk resultaat. 'Die piano komt er echt wel.' Volgens hem hebben de bezoekers in elk geval volop genoten van de optredens tijdens de marathon, waarin illus tere musici als Jan en Maarten Jan sen, Harry Schram, Henk Meutgeert, Rob van den Broeck en anderen pro deo excelleerden in diverse genres. Artishock bezint zich op verdere acties en zal haar pogingen om bij het Soester be drijfsleven steun te vinden nog wat gaan intensiveren, aldus Ensdorff. De verbouwingswerkzaamheden aan de Emmakerk zijn sinds op gang gekomen. Daarmee moet het kerk gebouw geschikt gemaakt worden als het kerkelijk cen trum van Samen op V/eg in Soest-Noord. De slopers hamer - eerlijk gezegd: een dragline - maakte alvast korte metten met het wijkgebouw naast de kerk. MLkimo Miki*no h waar kleren kiezen kinderwerk is VAN WEEDESTRAAT 61 SOEST I BL1 Mikitrur Mtkimcr Mikifno Mikinur MLbimo Indien u op woensdag om 18:00 uur de Soester Courant nog niet in uw bezit heeft, kunt u tot 18:30 uur naar ons kan toor bellen (88 601 41 52). De krant wordt dan dezelfde avond nog nabezorgd. Als u later dan 18:30 uur belt, kunt u de klacht op het antwoordapparaat in spreken. In dat geval krijgt u de krant de volgende dag in de na middag bezorgd. 's Nachts krijgen gedachten de ruimte, waar overdag geen plaats voor is. Zo werd ik zondagmorgen vroeg wakker met in mijn hoofd: "Olga, wat ben je een ongelooflij ke oen!" Waarom dat? Ik had géén Straatnieuws (daklozenmagazine) gekocht. Waarom niet? Ik had hem vorige week al gekocht en gelezen. So what, koop er nog een paar en geef ze aan de kennissen met wie je in de supermarkt hebt staan kletsen. Waarover? Over het volle parkeerterrein, over dat vervelen de boodschappendoen en at je thuis weer alles in de kasten moet proppen. O, o, wat zijn wij verwende kloot- zakkies! Geen daklozenkrantje kopen van mensen die geen bood schappen kunnen doen, geen kast hebben om wat op te bergen (soms wel een winkelwagentje), geen dak boven hun hoofd, geen eigen bed en geen eigen wc om het dubbel- laags-donszachte-luchtkussentjes- pleepapier te gebruiken. Ik hoop dat dit anderen ook tot nadenken stemt: wij hoeven ons niet te schamen voor onze volle boodschappenkar, maar wel als we net doen of we de dakloze verko per van Straatnieuws niet zien staan... Olga Goezinnen-Slagter Nee, het is geen elftal van SEC, al is de foto wel op het toenmalige terrein van SEC aan de Schrik- tandtechnisch laboratorium Voor al uw reparaties en adviezen. CE gecertificeerd. Torenstraat 13 Soest Telefoon 035 - 602 02 49 Uit de Soester Courant van Vrijdag 23 Februari 1951 B 1.1 MAANLICHT MINDER STRAATVERLICHTING. Sinds Maandag is het met de Soes ter straatverlichting maar treurig gesteld en daar ook wij niet meer konden geloven in doorgeslagen zekeringen of iets dergelijks heb ben wij ons gewend tot Ir. C.E. van de Stadt, de hoofdingenieur van de RU.E.M. Deze deelde ons mede, dat de mi nieme straatverlichting in onze ge meente een uitvloeisel is van de bezuiniging op de stroom, welke de straatverlichting vraagt. In op dracht van de Minister van Econo mische Zaken, moet de P.U.E.M. een stroombesparing van 20 pro cent toepassen en dit wil de RU.E.M. bereiken door de volgen de maatregelen. De normale straatverlichting, wel ke 576 avondbranders en 152 nachtbranders omvat en waarvan de avondbranders tot nu toe steeds brandde van een half uur na zons ondergang tot 24.30 uur, wordt nu 3 kwartier eerder gedoofd en wel te 23.45 u. De 20 procent stroom besparing wordt hiermede echter niet bereikt en daarom is er nog een andere mogelijkheid benut. Bij voldoende maanlicht zal een groot aantal van de avond- en nacht branders buiten werking worden gesteld, zulks in samenwerking met het K.N.M.I., welk weersta tion de stand der bewolking zal aangeven. Voldoende maanlicht is aanwezig van 2 dagen vóór het eerste kwartier tot 2 dagen na het laatste kwartier der maan en bo vendien 2 uur na opkomst en 2 voor de ondergang der maan. Daar naar schatting 70 procent van de maanlichturen bruikbaar zijn, schakelt de RU.E.M. tijdens die uren zoveel mogelijk lampen uit en daarmede tracht men de 20 pro cent stroombesparing te bereiken. Men hoeft dus niet verwonderd te zijn, indien des avonds een groot deel der lampen van de straatver lichting niet brandt, zodat het ook geen zin heeft de RU.E.M. of de politie hiervan te verwittigen. Wel kon het defect zijn van lampen steeds aan het politiebureau wor den gemeld, onder vermelding van de straat en het nummer van het perceel, hetwelk nabij de defecte lamp is gelegen. Het is 'n goede traditie gedurende één week in het jaar de aandacht van de Nederlandse lezer meer dan gewoonlijk te richten op het boek. Deze 16c Boekenweek wordt gehouden van 24 Februari tot 3 Maart. "Het boek" klinkt wat vaag, wat abstract. "Zoveel hoof den, zoveel... boeken" is geen ge waagd gezegde, want boeken en zinnen gaan hand in hand. In deze onrustige tijden kan een boek een oase van persoonlijke vreugde, een herademing zijn. De boekhandelaar wijst de weg naar deze oorden van rust: voor ieder immers loopt de weg anders. Tot de jaarlijks terugkerende atten ties van de Boekenweek behoort ook het geschenk, dat u wordt aan geboden bij aankoop van een boek van f 3,50 of meer. Dit jaar is uit verschillende inzendingen de no velle "De Porcelein tafel" gekozen, verlucht met tekeningen en vignet ten van F.J. Doeve. De auteur houdt zich nog schuil en u kunt raden naar de naam van hem of haar en daardoor dingen naar di verse prijzen. Bijzonderheden over de prijsvraag vindt u in het voorwoord van het boekje. In de serie, die de jeugd nader brengt tot de Muze van de dicht kunst, verschijnt dit jaar "De Muze op zee". Adriaan Morriën heeft in deze bundel een veertigtal gedich ten over de zee en het zeeleven verzameld. Van de dichters zijn bio- en bibli ografische gegevens verzameld. Fons Montens tekende als illustra tie een dertigtal tekeningen. Voor de jeugd van 6-14 jaar heeft F.J. Doeve een alleraardigst zoek- plaatje getekent met voorstellingen van bekende figuren uit de sprook jeswereld. De kinderen moeten ontdekken welke figuren bedoeld zijn; bovendien kunnen zij de teke ning kleuren. De boekhandelaar geeft u gaarne zo'n zoekplaat, waarop de voorwaarden voor de wedstrijd staan vermeld. Moge deze zestiende Boekenweek slagen en daardoor velen nader tot het boek brengen en anderen in hun liefde voor het boek bevestigen. slaan gemaakt. Wij denken dat het een elftal van de Soester politie is. Heel moeilijk te schatten wanneer deze foto is gemaakt en wie erop staan. Wanneer u iets weet horen we graag de namen en andere bij zonderheden. U kunt ons informe ren via 886012158 en via internet www.brumbiz.com/vshs. waar de foto nog eens op scherm is te zien. Wijkvereniging Overhees houdt zaterdag 24 februari weer een bin go in de Klarinet. De zaal aan de Klarinet gaat om 19:30 uur open en een half uur later wordt begon nen met het kansspel. Leden en donateurs van de vereniging kun nen voor 7,50 gulden deelnemen, anderen voor 15 gulden. Op maandag 26 februari doet het medium André Snijders uit Til burg bij PASO-Soest helderziende waarnemingen aan de hand van foto's en voorwerpen van overle denen. De bijeenkomst vindt plaats in 'De Vriendschap', Nach- tegaalweg 8A. Aanvang 20:00 uur. Entree: 2,50 (leden); 7,50 (niet-Ieden). Kinder- en jongerentelefoon j#y Elke dag en nacht bereikbaar Je kunt bellen over: iemand verliezen gepest worden verliefd zijn sexualiteit geen onderdak hebben ziek zijn alleen zijn ruzie verslaving Aflevering 30 Ze zijn hier in de buurt behoorlijk aan het snoeien geweest. Als je niet beter weet, zou je zeggen dat er een kudde giraffes - of misschien wel dinosauriërs -uit de Amersfoortse Zoo is ontsnapt. Al het spannende struikgewas is verdwenen. Eén ge meenteperkje in mijn straat is ver vangen door stoeptegels. De overi ge perkjes in de buurt - en dat zijn er nogal wat - zijn teruggesnoeid tot stakerige stompjes. Mijn hond vindt het schitterend. Waar hij vroeger zijn drang om de bosjes in te gaan moest beteugelen, omdat de riem verward raakte in de takken, kan hij nu vrij rondsnuffe len. Het kind in mij komt echter in opstand: alle geheime hutten voor de kinderen uit de buurt, al hun sluip-door-kruip-door-gangetjes van het ene naar het andere speel veldje, zijn niet langer geheim, maar liggen open en bloot. Het struikgewas dat vorig jaar alleen toegankelijk was voor personen on der de een-meter-veertig, die het niet erg vinden hier en daar een schram op te lopen, is geheel en al ontdaan van zijn betovering. Waar kan een kind nog heen, als het zich niet eens meer in de bosjes kan ver schuilen? En weet u wat ik eigenlijk nog het aller-aller-ergste vind? Dat je niet eens je auto meer op je vaste par keerplaats kunt parkeren- omdat die vol ligt met snoei-afval. Olga Duijm Op woensdag 21 februari zal Le- nie Tomson bij Spirit Soest waar nemingen doen aan de hand van bloemen (die de bezoekers meene men). Humor is voor Lenie een belangrijk begrip, dus het spreekt voor zich dat zij deze avond op haar eigen wijze invult. De bijeen komst wordt gehouden in 'Arka- di', F.C. Kuyperstraat 24. Aanvang 20:00 uur. Entree: 7,50. Infor matie/reserveringen: 886021962. Gebr. van der Pouw Kraan bv Middelwijkstraat 40-42, Soest Automobielbedrijf Tel. 035 - 601 42 89 - Fax 035 - 602 34 31 De verbouwingswerkzaamhe den aan de hervormde Emma kerk aan de Regentesselaan zijn in volle gang. Als ze zijn voltooid, zullen in het kader van de Samen op Weg-gedach- te zowel hervormden als gere formeerden van het kerkge bouw gebruik gaan maken. Als het zover is, zal het ongetwij feld in een gezamenlijke dienst worden ingewijd. Zeventig jaar geleden, in 1931, werd de kerk (toen nog aan de Nieuwerhoekstraat) voor het eerst officieel in gebruik genomen. Een gebeurtenis die destijds aanleiding was tot ongewoon scherpe kritiek van burgemeester mr. Govert De- keth over de organisatie van de feestelijke bijeenkomst. Hij was z'n tijd ongeveer zeventig jaar vooruit. Wordt tegenwoordig veel gedaan aan risico-inventarisatie bij bedrij ven, toen al ging de burgemeester zover dat hij zelfs de kerk als een 'risicovol gebouw' beschouwde. Hij legde de gemeenteraad daarom een voorstel voor om proces-ver baal te laten opmaken als er meer kerkgangers zouden zijn dan er zit plaatsen waren. Het voorstel stuit te in protestants-christelijke kring op felle weerstand, maar de raad ging toch met het voorstel ak koord. Het was tijdens de inwijding zo druk, dat er niet voldoende zit plaatsen waren. De mensen ston den zelfs in de gang en het portaal. Deketh vond dat er geen sprake was van een inwijding van de kerk, maar eerder van 'een ontwijding. Er heerschte een hopelooze wan orde en het was er een grote jan boel', aldus de burgemeester in de openbare raadsvergadering. De grote belangstelling voor de inwijding was waarschijnlijk mede te danken aan het feit dat de fees telijke bijeenkomst ook werd bijge woond door de naamgeefster van de kerk, koningin-moeder Emma. Dat zij met de gemeente meeleef de, bewees zij door toestemming te geven de kerk naar haar te vernoe men. 'Dat ook de naam een aan sporing moge zijn om trouw te zijn aan de kerk', zei de eerste voor ganger, ds. W. Groeneveld. Onder de talrijke sprekers die volgden, was ook burgemeester Deketh. Hij bleef niet achter in de felicitaties aan de hervormde gemeente met het mooie bedehuis. Op dat moment vond de burge meester blijkbaar dat een kritisch woord niet paste. Misschien weer hield de aanwezigheid van konin gin Emma hem ervan. Later, in de openbare vergadering van de ge meenteraad, stak hij zijn mening echter niet onder stoelen of ban ken. Dit leidde tot zeer boze reac ties van de protestants-christelijke raadsleden. Toen het op stemming aankwam, schaarde de meerder heid van de raad zich echter ach ter de burgemeester. Op dat mo ment schreef Soest voor de zoveel ste keer geschiedenis. Wat nog ner gens anders, zelfs niet in de grote stad, was voorgekomen, stond in Soest te gebeuren: er zou onver biddelijk proces-verbaal worden opgemaakt als er meer plaatsen in de kerk werden ingenomen dan er gewone zitplaatsen waren. Het College van Kerkvoogden en Notabelen was laaiend en reageer de schriftelijk. 'Afgezien van de omstandigheid dat de Burgemees ter als gast was uitgenoodigd, waardoor alleen al een dergelijke critiek allerminst op zijn plaats zou zijn, meenen ondergeteekenden bovendien ten scherpste tegen der gelijke bewoordingen (hopelooze wanorde, groote janboel) te moe ten protesteeren, daar er van "een janboel en hopelooze wanorde" geen oogenblik sprake is geweest. Zooals gewoonlijk het geval is bij dergelijke gelegenheden, was de kerk ditmaal vol, doch van enige verwarring of wat dan ook is noch bij de opening, noch bij den dienst, noch na beëindiging hiervan, een oogenblik sprake geweest'. Voorzorgsmaatregel Het besluit van de gemeenteraad van Soest om proces-verbaal te la ten opmaken indien er meer kerk gangers zouden zijn dan er plaat sen beschikbaar waren, gold ove rigens al voor de bioscoop (toen het Carlton, later het City Theater en nu chinees-indisch restaurant China aan de Burg. Grothestraat) en vergaderzalen en dergelijke. Op voorstel en aandrang van burge meester Deketh, die zijn ervaring in de Emmakerk beeldend had geschetst, voegde de gemeenteraad de kerken aan het lijstje toe 'uit zorg en veiligheid van overheids wege voor de inwoners'. De raad was het in meerderheid erover eens 'dat alles moet worden gedaan om in openbare gebouwen alle voorzorgsmaatregelen te ne men die bij brand of andere om standigheden het gevaar tot een minimum beperken'. Enkele raadsleden protesteerden hierte gen: zij meenden dat er een groot verschil bestond tussen brandge vaar in bijvoorbeeld een bioscoop of in een vergaderzaal waar ge rookt mocht worden, en een ge- In 1931 stond de Emmakerk nog vrij in het landschap. Burgemeester Deketh vond de grote belangstelling voor de officiële ingebruikneming maar niks! (Bron: Eemland Pers) bouw waarin godsdienstoefenin gen werden gehouden. Vindt de burgemeester het een oplossing om de kerkgangers die geen zit plaats kunnen vinden, gewoon naar huis te sturen, zo vroegen ze zich af. Ze kregen er geen antwoord op. Burgemeester Deketh bracht het voorstel in stemming om 'kerkge bouwen' toe te voegen aan het lijstje van gebouwen waar niet méér mensen aanwezig zouden mogen zijn dan er zitplaatsen wa ren. De meerderheid van de raad stemde ermee in, zij het dat ze een 'overgangstijd' inbouwde. Alsof overvolle kerkgebouwen regelma tig voorkwamen! Soest haalde er in ieder geval de landelijke pers mee. Of van de mogelijkheid tot het opmaken van proces-verbaal ooit gebruik is gemaakt? Bij on derzoek in de plaatselijke archie ven is daarvoor tot nu toe geen bewijs opgedoken. Misschien om dat de politie nooit controleerde^ misschien omdat daarna geen en kele kerk ooit meer zo overvol is geweest als bij de inwijding van de Emmakerk!

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2001 | | pagina 9