'Vliegen is toch ook niet alles'
Emmakerk heeft samenleving
iets te bieden en te vragen
'Van heidehut tot residence'
Katholiek Soest neemt zondag
afscheid van Sabine Nijland
^Dogterom
Soest 50 jaar geleden
10P SOEST!
Uit de historie van Soest(erberg)
PAGINA
imer 1
^WOENSDAG 9 JANUARI 2002
SOESTER COURANT
PAGINA 9
Weekprogramma
Emmakerk
'Mission statement: de kerk is open!'
Meningen
van Iezersl
Gerommel
Pastor gaat naar Doetinchems ziekenhuis
Afscheidscadeau
de bestede lekkerste
De Soester Industrie.
Een slepende kou
of griep?
it uw woonbon
juist ingevulde woonbonnen
Bovendien wordt gecontro-
e voorwaarden voldoet De
illes klopt, wordt in volgoj
irs geldt de leeftijd en de
happelijke of economische
io Eemland.*
geldt de periode dat mee
et huidig adres,
criteria bovenaan de kandh
jrden uw persoonlijke gege-
jd, gezinssamenstelling ee
Meerd met de gegevens uit de
asisadministratie Persoons.
gegevens juist dan wordt de
genaar/verhuurder aangebo-
de woning dan krijgt u via de
:eptgiro waarmee u de leges
een huisvestingsvergunning
at
rd voor een woning, dan wordt
an na het verstrijken van de
naderd door de verhuurden
edingsbrief is het niet mogelijk
nen te bekijken. Het heeft geer
informeren naar uw kansen
AANMERKING BENT GEK&
N WONING ONTVANGT y
ngtoewijzing
van de woningtoewijzinger
aven in een overzicht. Daarbj
in hoeveel reacties er op eer
ngen en of de woning aan eer
)mer is toegewezen. Ook wora
oonduur, de eventuele maal-
economische binding en he:
e puntenaantal vermeld. Op dis
en inschatting maken van u»
dergelijk type woning er
onwensen aanpassen.
izoekenden
allen is het mogelijk om o;
iciale gronden een urgentie
irkrijgen. Slechts in een zee
gevallen zal een dergelijk.'
echts van toepassing is voor et'
an verstrekt. Informatie hierove
bij de afdeling Publiekszaker
e, onderdeel huisvesting.
oopt een serieuze klacht moet:
woningtoewijzing, dan kunt u die
men bij de gemeente Soes1,
e Woonruimteverdeling, Post
CA SOEST.
agen heeft over het toewijzings-
nt u daarvoor terecht bij Portaal
:W of de afdeling Publiekszaken
:e Soest. Ook zijn hier informatie-
baar.
ormatie kunt u ook vinden op
soest.nl, bouwen en wonen,
rdeling).
9mland bestaat uit de gemeenten
arn, Bunschoten, Eemnes, Leus-
Voudenberg.
blad door de desbe-
ingevulde bonnen of te
ten.
ten verhuurder,
betrokken verhuurder.
3eb.datum:__
Beb.datum:
Maandag 14 januari, 20:00
uur: 'Na 11 september: bot
sen, ontwijken of samenwer
ken' Discussieavond ovej in
tegratie o.l.v. Eddy Vcrrips.
'insdag 15 januari, 20:00
uur: Eerste avond cursus 'De
mens die het leven inhoud
geeft' (vier avonden).
fWocnsdag 16 januari, 20:00
uur: 'Een rabbijn spreekt'.
Rabbijn Awraham Soeten-
dorp over de betekenis van
iodsdienst in de samenle-
'ing.
Donderdag 17 januari, 20:00
uur: 'Geschiedenis van de
wijk Soestdijk', m.m.v. de
Historische Vereniging Soest.
Vrijdag 18 januari, 17:00 uur:
V (gezamenlijk winterbuffet
8,00 volwassenen; 3,50
kinderen); opgeven via for-
p. m'uliercii in de kerk.
•Bijdag 18 januari, 21:00 uur:
^wopconcert met Christy N.
en haar band en 'Open Up'.
•j&aterdag 19 januari, 15:30
uur: officiële opening door
burgemeester Janssen met
'aansluitend receptie.
•Kondag 20 januari, 10:00
uur: ds. Pieter van Winden,
ds. Pieter Goedendorp en
p&stor José Kodden, 'De kerk
'is open'.
Het liegt er niet om wat de Em
makerk of liever: de gemeen
te rondom de Emmakerk - in
de komende week (14 tot 20 ja
nuari) - ter gelegenheid van de
opening allemaal organiseert.
Een week lang zijn er allerlei
activiteiten in het vrijwel ge
heel vernieuwde kerkgebouw,
en die vinden allemaal plaats
onder het motto: 'De kerk is
open!'.
Er moet meer achter deze dubbel
zinnige slagzin zitten dan de mede
deling dat de kerkdeuren niet op
slot zitten, en dat is ook zo. Dat
blijkt wel uit de mededelingen van
de beide predikanten: de gerefor
meerde Pieter van Winden en zijn
hervormde collega Pieter Goeden
dorp, die nog maar net uit Harde-
garijp in Soest is neergestreken en
komende zondagmiddag wordt
geïnstalleerd in wat intussen volop
de Samen-op-Weg-gemeente
Soest-Noord wordt genoemd.
(Sommige grappenmakers wilden
het gebouw, gezien de voornamen
der voorgangers, de naam 'Pieters
kerk' geven, maar het is bij
'Emma' gebleven.)
'De kerk is open' wil ook zeggen
dat de Emmakerk allerlei mensen
wil aanspreken, of ze zich nu wel
Foto: Soester Courant
Kijk maar, zeggen de Emma-
kerk-dominees Goedendorp (l.) en
Van Winden. De kerk is open!
of niet intensief bij de kerk betrok
ken voelen. 'Het draait om de
vraag: wat voor gemeente willen
we zijn? Eentje die het met zich
zelf getroffen heeft, de zuivere leer
verkondigt en de wijsheid in pacht
heeft? Of een gemeente die uit al
lerlei vormen en kleuren bestaat,
een pluriforme kerk dus, uitnodi
gend naar de samenleving. 'De
kerk is open' is dan ook een 'mis
sion statement'. Het betekent niet:
kom hier en pas je maar aan,
maar: kom erbij en laten we elkaar
en de samenleving iets bieden cn
vragen. De kerk moet open zijn
om kritisch en in beweging te blij
ven.'
'Product'
'Wat de kerk te bieden heeft is
simpelweg: godsdienst, oftewel
geloven in God, en dat samen
vorm geven,' aldus de beide Pie-
ters. 'We gaan graag in gesprek
over het geloof - dat is nu eenmaal
ons 'product', en daar zijn we goed
in. Daarbij komen bijvoorbeeld
ook vragen aan de orde als: hoe
kun je leven op een goeie, zinvol
le manier, maar ook hoe je tegen
de maatschappij kunt aankijken.
Na 11 september bespeur je hier
en daar een soort angst voor de
Islam. Autochtonen en allochtonen
mijden elkaar wederzijds, lijkt het,
uit vrees voor fundamentalisten en
extremisten. Maar je kunt moslims
ook eens uitnodigen tijdens de ca
techisatie, of een gezamenlijke ge
spreksgroep voor jongeren organi
seren. Geen afstand nemen, maar
kijken wat we er samen van kun
nen maken. Eigenlijk komt dat
neer op Verzoening.'
Dat is ook min of meer het achter
liggende thema van de gespreks-
avond met de politiek op maandag
14 januari over '11 september',
maar ook van de cursus 'De mens
die het leven inhoud geeft' r- een
soort 'Christendom voor begin
ners' - omdat sinds de aanslagen
in Amerika veel meer mensen lij
ken na te denken over hun leven
en de rol van het geloof daarin.
Verbazend vinden de predikanten
het feit dat de website over Nos-
tradamus - de middeleeuwse 'zie
ner' die allerlei moderne rampen al
zou hebben voorspeld - in de af
gelopen maanden het meeste gek
likte zoekwoord van het Internet
was. De cursus (vier avonden) be
gint op dinsdag 15 januari.
Rabbijn
Ook op de bijeenkomst van
woensdag 16 januari met rabbijn
Soetendorp gaat het in wezen om
Openheid en Verzoening, vinden
Van Winden en Goedendorp. De
rabbijn komt dan net terug uit Is
raël, waar hij zich in het bijzonder
bezighoudt met projecten voor Is
raëlische én Palestijnse jongeren.
Hij zal in Soest, speciaal vanuit zijn
joodse achtergrond, spreken over
de betekenis van godsdienst voor
de samenleving.
De rest van het weekprogramma
graaft misschien wat minder diep,
Geachte medebewoners van Soest.
Reeds geruime tijd loop ik met een
naar gevoel over ons college, dit
zijn de mensen die geacht worden
de zaken in Soest zo te regelen dat
iedere burger een tevreden gevoel
heeft de een wat minder dan de
ander maar dat blijf je toch altijd
houden.
Toch krijg ik het idee dat bij dit
College het idee bestaat dat zij
maar aan kunnen rommelen, dit
gerommel kost ons de burgers van
Soest veel geld. Is het waar wat de
heer Vissers schrijft, dat een onder
zoek over de uitruk van de Brand
weer ons 70.000 gulden heeft ge
kost? Dan begint het weer te bor
relen, dan komen weer de oude
blunders van 2001 naar boven die
ik toch wil noemen.
Hoek Dalweg Steenhoffstraat,
pand van Roos, wat heeft het ons
gekost? Volgens mij 4 tot 5 ton.
Wethouder Krol zou hier nog op
terug komen. Nu wordt er grof
winst gemaakt door een onderne
mer. Hier is niets op tegen, maar
het gaat wel over de rug Van de
burgers.
Zebrapaden die niet aan de ver-
kccrsregelementen voldoen en la
ter vervangen moeten worden;
extra kosten 25.000 gulden. Wie is
die man die zo knoeien kan?
Zonnegloren de deal van het jaar.
'Het bos van Krol'. Wat zijn hier
de gevolgen van, wat gaat het ons
kosten en wat heeft het al gekost
aan procedures?
Afkoopsom van een contract be
treffende ons zwembad; kosten
750.000 gulden.
Ons zwembad, we hebben zelfs
een wethouder die er vlinders van
in zijn buik krijgt, hij mag een con
tract tekenen van 10 jaar. Is deze
man nog te stoppen, iemand met
vlinders kijkt over de kleine letter
tjes hèen, later zitten wij er mee
wie tekent cr in deze tijd een con
tract van 10 jaar?
Dan was er ook nog een wethou
der die graag de kassa indeling bij
Albert Heijn wilde regelen, want
daar stonden de mensen te lang in
de rij, men begrijpt nu nog steeds
niet dat we blij moeten zijn met
bedrijven die in ieder geval de las
ten die deze gemeente raad veroor
zaken te verlichten.
Zelfs de politie wordt geadviseerd
in onze winkelstraat (30 km zone)
snelheidscontroles te houden. Hoe
is het mogelijk, moeten deze men
sen daar voor schut gaan staan?
En de volgende deal komt er aan
de De Beaufortlaan. Terug naar de
natuur en daar zijn ook reeds weer
afspraken gemaakt, een bouwver
gunning in de Boerenstreek een
miljoen toe en 1000 m2 terug naar
de natuur, en over 6 jaar de ove
rige 11000 m2 terug naar de na
tuur onder die voorwaarde een
bouwvergunning voor een aantal
villa's en minimaal 6 miljoen voor
de aankoop.
Heeft u de aanplanting in ons
mooie bos Pijnenburg gezien als
vergoeding van de golfbanen aan
de Biltseweg, dit beleid moet wor
den gestopt.
En dan komt daar 'Soest 2002'
met een programma waar ieder
weldenkend mens zich moet aan
sluiten. Ouderen en gehandicapten
meer aandacht, 100% zij verdie
nen het, nu wordt er bij gladheid
zelfs niet gestrooid, er is geen be
tere manier om je minachting te
laten blijken.
Politie, lik op stuk beleid, harder
optreden tegen het parkeren op
trottoirs, fietspaden, hoeken van
zijwegen, loslopende honden, ver
nielingen van andermans bezittin
gen.
Allochtonen een verplichte inbur
geringcursus. Prima, wel controle
hierop, anders terug betalen of
dienstverlening als voorwaarde.
Aanbieden van kleinere woon
ruimte aan ouderen met gelijk
waardige huurkosten of goedkoper
hier krijg je ook een betere door
stroming mee, betere verdeling of
toewijzing van huurhuizen. Jonge
renbeleid, hier de ouders in betrek
ken ook zij zijn verantwoordelijk,
zij zijn de opvoeders.
Ik hoop dan ook dat op ons nieu
we bedrijventerrein De Grachten
de eerste openings rituelen zullen
worden gedaan door mensen die
inderdaad verstand hebben van fi
nanciën en economie, nu worden
er bedrijven weggejaagd en niet de
kleinste.
Kom Soest 2002, trek uw jas uit, er
wacht een belangrijke taak op u, ik
zal u steunen.
M. Bestman
ren) onder de 18 jaar
nr:
Dlaats:
3n werk:
uidige woning:
n partner
(datum invullen)
1 doorstromer zie spelrec
Eemland.
gesloten periode van
d. Bedraagt uw enkele
nee*
-tel:
Het Aeromedisch Instituut aan
de Kampweg in Soesterberg
Jieeft 2001 afgesloten als jubi
leumjaar, waarin het vijftigja
rig bestaan werd gevierd. Het
werd in 1951 opgericht als Na
tionaal Lucht- en Ruimtevaart
centrum, maar toen was het in
feite al de voortzetting van de
Vlieg-Medische Dienst waar
sinds het begin van de vorige
eeuw vliegers aan een uiterst
üige keuring werden onder
open.
Het centrum keurde aanvankelijk
Walleen luchtmachtpiloten, maar
I ;heeft z'n werkzaamheden uitge-
breid ten behoeve van burgerpilo-
I 'ten. Jaarlijks worden in Soester-
I ilberg bijna 11.000 piloten gekeurd,
I ;zo'n 500 tot 600 militaire vliegers
1 en 10.000 burgerpiloten. Alleen
(zweefvliegers en bestuurders van
iultra-lighttoestellen zijn van de
(her)keuring vrijgesteld.
^Vanzelfsprekend werd de keuring
Vroeger anders uitgevoerd dan te
genwoordig, nu men de beschik
king heeft over de modernste en
meest geavanceerde apparatuur.
jVan een van de vroegere vluchten,
uitgevoerd op 19 november 1920,
maakten sergeant J. Bakkenes als
bestuurder en luitenant Van der
Wijfduizend meter hoog. De me
dicus 'met den zuurstofkap op om
nde normaal te kunnen blij-
yenen proefpersoon J. Bakkenes
in de onderdrukkamer. De laatste,
die gaandeweg 'de hoogte' krijgt, is
'bezig met de schrijfproef.
Foto's: archief Eemland Pers
Hoop (de Indië-vlieger) als waar
nemer een verslag dat bewaard is
gebleven. Het werd toen door de
bekende Soesterbergse keurings
arts dr. Van Wulfften Pal the ver
werkt in een artikel voor vakbla
den onder de titel 'Psychische
functies gedurende het vliegen op
grote hoogte'. De vliegduur be
droeg een uur en 21 minuten. In
negentien minuten overschreed
men de grens van 6.000 meter. Op
deze hoogte zou de schrijfproef
worden gedaan. Toen Bakkenes
deze grens had bereikt, liet hij,
zonder het zelf te merken, het toe
stel 'automatisch' tot 6.500 meter
klimmen.
De aantekeningen van Van der
Hoop luiden: 'Start: 11.01 uur
voormiddag; 11.45 uur: 6.000
meter. Ik begin nu aan te strepen
(de proef met het wegstrepen van
gelijke stippeltjesfiguren); 11.56
uur: Ik ben nu klaar met aanstre
pen. Ik voel mij goed, maar schrijf
heel slecht. Ik heb koude handen.
Mijn handschoenen heb ik uitge
trokken. Ik ben alleen wat licht in
het hoofd. Ik geloof dat het aan
strepen goed maar langzaam is ge
lukt. Ik moet nu en dan diep
ademhalen. Ik ga nu naar beneden.
12.04 uur: (het voorgaande werd
dus op 6.500 meter hoogte ge
schreven) We zijn nu aan het pian-
Het interieur van de onderdruk
kamer, verlicht door tien 'zonlicht
lampen'. Deze werpen hun schijn
sel op zodanige wijze door de lucht-
gekoelde patrijspoorten, dat de ge
bruikers geen hinder ondervinden
van slagschaduwen.
eren. Op 4.900 meter voel ik mij
al veel prettiger. Bakkenes zegt dat
wij 6.500 meter hoog zijn geweest
en dat het allemachtig koud is. Ik
begin nu ook weer beter te schrij
ven, ofschoon mijn handen nog
even koud zijn. Daaraan lag het
dus niet. Ik kan in het noorden
Texel zien liggen en in het zuiden
de vennen in Brabant. We zijn nu
op 3.800 meter. Ik voel mij weer
vrijwel normaal, alleen een klein
beetje hoofdpijn.
2.800 meter: Ik krijg meer hoofd
pijn en begin nu pas te merken dat
ik toch vrij beroerd ben geweest. Ik
geloof dat ik duizelig zou zijn als
ik nu op de grond stond. 1.300
meter: Ik heb het nu niet zoo koud
meer. Hoofdpijn hetzelfde. 12.20
uur: bijna op den grond. 12.22
uur: landen.'
Nog sprekender is de schrijfproef
die de kandidaat onder leiding van
Van Wulfften Palthe uitvoerde in
de onderdrukkamer bij een con
stante temperatuur van tien graden
Celsius. 'Deze schrijfproef maakt
den invloed welke de verdunde
lucht op groote hoogte op den
mensch uitoefent duidelijk zicht
baar', aldus de keuringsarts. 'Ik
voel me zeer beroerd', schreef een
openhartige kandidaat. 'Ieder
oogenblik ben ik bang het bewust
zijn te verliezen, zoodat ik over
tuigd ben dat er van die keuring
geen syllabe terechtkomt. Enfin,
dat is niet zoo erg, want vliegen is
toch ook niet alles! Mijn hand trilt
als een espenblad'.
Dr. Van Wulfften Palthe geloofde
dat hij met het publiceren van de
uiterst strenge eisen die 'zijn'
Vlieg-Medische dienst aan elke
vlieger stelde, 'de vraag "is vliegen
gevaarlijk" wel zoo duidelijk mo
gelijk in ontkennenden zin beant
woord heeft. En het sprookje, door
ondeskundigen uitgestrooid en
waar elke vlieger om lacht, dat 't
nodig zou zijn elk vliegtuig met
twee vliegers te bemannen -een
sprookje dat na elk ongeluk wordt
opgewarmd- zal met deze uiteen
zetting wel van de baan zijn.'
Geïnteresseerden in verhalen en
gegevens over oud-Soest ontvan
gen door lid te worden van de
Historische Vereniging Soest-
Soes ter berg ieder kwartaal het
maandblad 'Van Zoys tot
Soest', vol wetenswaardigheden
over Soest-toen. Informatie:
Juul van de Poll, 1&6017065.
behoeve van een gehandi-
ouden behorende persoon
Met een bijzondere viering in
de Petrus en Pauluskerk neemt
pastor Sabine Nijland komen
de zondag (13 januari) af
scheid van rooms-katholiek
Soest. Na bijna zes jaar 'ge
woon' pastoraat in Soest wordt
ze binnenkort ziekenhuispas
tor in Doetinchem, in de Ach
terhoek.
'Mijn hart ligt in de parochie,' al
dus de vertrekkende pastor, die in
haar Soester jaren heel veel con
tacten heeft opgebouwd. Het af
scheid valt haar dan ook niet mak
kelijk, maar het 'gerichte' zieken
huispastoraat spreekt haar ook
sterk aan en vormt een nieuwe uit
daging. 'Je bent dan heel dicht bij
de mensen.' Zo ziet ze zichzelf
ook: een pastor is iemand die
naast de mensen staat, en de be
hoefte aan individuele aandacht en
begeleiding is in eën ziekenhuis
misschien nog wel groter dan in de
dagelijkse pastorale praktijk.
Sabine Nijland kwam in april 1996
naar Soest, officieel als opvolgster
van de overleden pastor Gerard
v.d. Beek, die bijzonder geliefd
was. In het begin vond ze het daar
om wel eens een beetje moeilijk
om 'tegen hem op te boksen', zo
als ze het omschrijft, maar ze is die
uitdaging aangegaan, en met suc
ces. De jaren in Soest (haar eerste
werkplek) zijn, zij het niet altijd
gemakkelijk, in elk geval bijzonder
leerzaam geweest voor Sabine. Ze
was, samen met Marie-Jose Bur
ger, de eerste vrouwelijke pastor in
Soest, en dat moest best even wen
nen.
Voorlopig gaat ze eerst op vakan
tie. Na vijfjaar had ze vorig jaar al
recht op een driemaands 'sab-
bathsverlof en in het voorjaar zou
ze naar Oeganda zijn gegaan, maar
het plotselinge overiijden van haar
vader haalde toen een streep door
dat plan. Maar binnenkort gaat het
er dan toch van komen en ze ver
heugt zich erop, al gaat de reis niet
meer naar Oeganda maar naar
Boxmeer, naar het klooster van de
Karmelieten, met wie ze zich door
hun spiritualiteit sterk verwant
voelt. 'Ze staan midden in de we
reld en werken volop aan maat
schappelijke gerechtigheid en vre
de, maar er is ook veel aandacht
voor gebed en stilte.'
Zingeving
Sabine voelde zich van huis uit al
thuis in de kerk, al koos ze na de
middelbare school aanvankelijk
voor de verpleging. 'Theologie was
toen een beetje 'uit', maar later
heb ik toch gekozen voor wat m'n
hart me ingaf. In de verpleging
miste ik de aandacht voor zinge-
vingsvragen; als een patiënt een
slechte boodschap had ontvangen
had je vaak nauwelijks tijd en ge
legenheid om met hem te praten...
In die omstandigheden groeide
ook de vraag naar de zingeving in
haar eigen leven, en al vindt een
mens die niet per se door de theo
logiestudie, 'het zet de ramen open
en je komt geestverwanten tegen',
aldus Sabine.
Van het 'categorische' pastoraat in
Doetinchem verwacht ze dat het
haar straks alle ruimte geeft om
met haar eigen geloofsvragen be
zig te zijn. Ze volgde daarvoor de
opleiding geestelijke begeleiding
aan het Titus Brandsma-instituut
van de Karmelieten, voor wier spi
ritualiteit ze, zoals gezegd, grote
bewondering heeft. 'Als zieken
huispastor help je mensen vooral
door naar hun verhaal te luisteren
en de momenten en gebeurtenis
sen te benoemen die misschien te
maken hebben met God, of met
een andere dimensie in het leven.
Je treft mensen ook vaak aan in
een crisissituatie - ziekte of han
dicap, scheiding of werkeloosheid
- en dan praat je over wat je daar
mee in het leven kunt cn wat het
zegt over je relatie met God. Soms
maar zegt wel iets over de manier
waarop de Emmakcrk-gemeente
in de Soester samenleving wil
staan. Op donderdag 17 januari is
er een bijeenkomst over de wijk
Soestdijk, zoals die vroeger was,
verzorgd door leden van de Histo
rische Vereniging Soest, en op vrij
dag 18 januari is er eerst een gezar
menlijke maaltijd - met boeren
koolstamppot en andere winter-
kost - gevolgd door een popcon
cert met de bekende Soester zan
geres Christy N. en de formatie
'Open Up'.
Gedenkboek
Zaterdag 19 januari is zo'n beetje
het hoogtepunt van de openings
week. Dan vindt in elk geval de
officiële opening plaats (door de
burgemeester), gevolgd door een
receptie met allerlei officials en
genodigden. Zelfs koningin Emma
schijnt persoonlijk acte de présen-
ce te geven. Bovendien vindt dan
ook de feestelijke presentatie
plaats van het gedenkboek 'Leuk
voor later, vorstelijk kerken in
Soestdijk', dat voor 10 euro ook
direct te koop zal zijn.
Ten slotte is er zondag 20 januari
een 'feestelijke kerkdienst in de
Emmakerk, waarin ds. Van Win
den zal preken over 'geluk', naar
aanleiding van de zaligsprekingen
van Mattheüs 5, zoals hij alvast
verklapt. Ook ds. Goedendorp en
hun (katholieke) collega-pastor
José Kodden zullen meewerken
aan de viering, die daarmee een
onvervalst oecumenisch tintje
krijgt.
Geen pluim
'Het gaat er niet om dat we onszelf
als kerk een pluim op de hoed zet
ten, zo van: wat zijn wij toch een
gewéldig fijne ke.k,' zeggen Van
Winden en Goedendorp, 'maar
dat we open staan -oor mensen
binnen en buiten de k°.rk, en dat
we die openheid hoog in ons vaan
del houden. De opening van het
kerkgebouw is in die zin eigenlijk
niet veel meer dan een aanleiding,
maar het is natuurlijk ook een pri
ma gelegenheid om de betrokken
heid te laten zien van heel veel ge
meenteleden die er de afgelopen
maanden hun vrije tijd in gestoken
hebben. Dat is onvoorstelbaar ge
weest: als die pakweg honderd
mensen hun handen niet uit de
mouwen hadden gestoken was de
Emmakerk nog lang niet klaar ge
weest...'
Als afscheidscadeau voor pas
tor Sabine Nijland is er een
bankrekening geopend, Daarop
zijn giften welkom zijn voor het
fonds voor school- en college
geld voor jongeren in Oeganda.
Het nummer is: 35.99.03.444
'Soester parochies inzake inza-
melfonds'.
Sabine Nijland.
Foto Soester Courant.
voel je ook een soort lotsverbon
denheid. Als pastor ben je immers
heus ook niet altijd zo zeker van je
zaak...'
'Mensen-pastor'
Haar afscheid betekent (opnieuw)
,een forse aderlating voor het pas
torale team van katholiek Soest.
De regiovorming - de pastorale
samenvoeging van Soest met
Soesterberg en een deel van Baarn
- brengt met zich mee dat er meer
en meer een beroep gedaan zal
moeten worden op vrijwilligers.
Zelf houdt ze zich niet zo intens
bezig met de kerkelijke organisatie:
'Ik ben meer een mensen-pastor
dan een manager-pastor, niet ie
mand die alle touwtjes in handen
wil hebben.' En nu ze weggaat
voelt ze eigenlijk pas goed hoezeer
ze gehecht is geraakt aan al die
mensen in Soest, die ze ontmoet
heeft tijdens blije en trieste mo
menten. 'Het is niet makkelijk.'
Pastoraat is volgens Sabine 'een
tijdje optrekken met de ander, een
stukje meelopen op de weg van die
ander, en daarbij begrip tonen
voor de problemen van die ander,
vanuit je eigen ervaring, maar zon
der je eigen problemen bij de an
der neer te leggen, want 't gaat om
die ander, niet om jou.' In haar
Soester jaren zijn haar persoonlij
ke overwegingen op dat gebied ei
genlijk steeds 'vragender' gewor
den, zegt ze.
Stiltecentrum
Komende zondag neemt ze af
scheid tijdens de viering in de Pet
rus en Pauluskerk, die - bij uitzon
dering! - om 10:00 uur begint en
waarin alle collega-pastores zullen
voorgaan. Na afloop is er een re
ceptie waarop iedereen haar per
soonlijk de hand kan komen druk
ken. Ze komt overigens beslist nog
wel eens terug, bijvoorbeeld al op
27 januari, als het nieuwe stiltecen
trum - toch een beetje haar 'gees-
teskindje' - wordt geopend dat
aan de Steenhoffstraat tegen de
kerk is aangebouwd.
i
DIERENSPECIAALZAAK
OOFDSTAD B.V.
Soesterbergsestraat 59, Soest
Telefoon 035 - 601 80 80
BANKETBAKKERIJ
Soesterbergsestraat 53, Soest
Telefoon 035-6012050
Uit de Soester Courant van Vrijdag 11 Januari 1952
Fabriek voor
Gietijzerproducten.
Op het nieuwe industrie-terrein
aan de Beckeringhstraat zijn in de
laatste maanden enige industriege
bouwen verrezen, die naast de ves
tiging van het Textielbedrijf van de
firma Kann, kunnen worden ge
zien als het begin van de vestiging
van meerdere industriële nijver
heid aldaar.
Deze week bezochten wij dit nieu
we industrieterrein om 'n industrie
te bezoeken, welke al langer in
onze gemeente is gevestigd, doch
thans in een nieuw gebouw haar
intrek heeft genomen.
Het is het Technisch Bureau voor
Gietijzerproducten, voorheen ge
vestigd in de Kerkstraat, welke
thans de fabricage op de Becke
ringhstraat voortzet.
Wat men hier fabriceert is niet be
paald 'n product, dat in de handen
van de massa komt, terwijl het
toch voor de massa zeer dienstig is.
Hier fabriceert men de putten,
waarin het hemelwater naar de rio
leringen wordt geleid. De directeur
van deze fabriek, de heer O. Zim-
merman, heeft enige octrooien ver
kregen op de fabricage van putten,
of, zoals men deze in technische
kringen noemt, kolken.
De trottoir- en straatkolken, welke
hier worden gemaakt, vinden hun
weg naar bijna 600 gemeenten in
Nederland en sinds kort ook naar
België.
Zij worden vervaardigd naar de
eisen van de opdrachtgevers en in
verschillende maten en soorten
geleverd.
Het nieuwe gebouw van deze fir
ma, bestaat uit een tweetal kan
toorruimten, gelegen in het front
aan de Beckeringhstraat, waarach
ter een fabriekshal van 40 bij 8
meter aansluit.
In de afdeling modellen-makerij
worden de modellen van de te ver
vaardigen producten door timmer
lieden vervaardigen en deze mo
dellen dienen als grondvorm voor
de te maken kolken, welke groten
deels van beton zijn.
Een betonmolen zorgt voor de be
reiding van de beton, waarna dit in
de modellen wordt gegoten. In
deze betonnen putten wordt ook
ijzer verwerkt, terwijl ze met een
ijzeren rand en deksel worden af
gedekt. In een der zijwanden is te
vens een uitlaatpijp aanwezig,
waarmede aansluiting op de riole
ring plaats heeft.
De oorlog verhinderde een voor
genomen vestiging in 1939, doch
na de oorlog is met grote energie
de fabricage aangevangen, waarbij
de eerste naoorlogse jaren vele
moeilijkheden, brachten wegens
schaarste aan ijzer en gebrek aan
andere materialen. Thans is de
productie tot een belangrijke
hoogte opgevoerd en het bedrijf
vertoont een grote mate van le
vensvatbaarheid, hetwelk niet van
ieder naoorlogs bedrijf kan worden
gezegd.
Met 21 man werkt deze putten-in-
dustrie mee aan de Wederopbouw
van ons land en levert aan zeer
vele Nederlandse gemeenten de
putten, welke in de nieuwe wegen
van nieuwgebouwde woonwijken
zorgen voor de afvoer van 't he
melwater. In hetzelfde gebouw is
ondergebracht de Soester Uzer- en
Metaalgieterij van de Gebr. Abbel,
welke firma de gietijzeren produc
ten voor de firma Zimmermann
vervaardigt, evenals dit door de
Artillerie-inrichting te Hembrug
gedaan wordt, met welk lichaam
de heer Zimmermann een belan
gengemeenschap heeft.
Sanapirin helpt U er af. Koker 77
-41 cent
Deze ijzergieterij die ook een
werkruimte heeft van 40 bij 8 me
ter, werkt met 20 man aan een
productie van 4500 k.g. ijzer per
week.
Dit betekent, dat per week Axk ton
ijzer in de grote oven van deze gie
terij verdwijnt, om, na een verhit
ting van 1300 tot 1400 graden,
vloeibaar in de klaargemaakte vor
men te worden gegoten.
Deze vormen worden gemaakt van
vormzand een kleiachtige substan
tie, afkomstig uit België, vermengd
met koolas.
Het gloeiende ijzer vindt zijn weg
tussen de vormen van deze zwar
te klei, welke grondstof wordt ge
bruikt door de gieterij, omdat klei,
niet verbrandt.
IJzeren en houten mallen en ker-
nen geven de grondvormen aan,
welke in de klei worden afgedrukt
en waarin later de groeiende ijzer-i
massa vloeit.
Het product is na de afkoeling nog
niet klaar en moet nog worden
ontdaan van bramen en andere
oneffenheden.
Deze gieterij, door de gebroeders
Abbel op 1 Januari 1948 beschei
den opgezet door een klein ge
bouwtje op de Eng, is door kundig
vakmanschap uitgegroeid tot het
nu bestaande en zal ongetwijfeld
met de industrialisatie onzer ge
meente meegroeien.