■©- an uw laatje! fees van Drongelen is meer idioman dan televisiemaker rken PAGINA ecuepakket 20.00 'nst met ït35a i60 tkend van televisie, maar: RADIO SOEST, Informatief! EtherFM 105.9 MHZ - Kabel:107.9 MHZ N AIR personen até - barb. worstje - carbonade - gebr. spareribs Het Vleescentrum uw baby of Pagina 4« 'On Air' Radio Soest pagina 5 ax 035-6400012 1UIS. weeoe-irraar 141 «27 .Zeist, Van: ereen kent hem van de televisie. Ooit als reporter, presentator van het actuliteiten- jgramma Avro's Televizier Magazine, maar ook als presentator van heel iets pers: 4 Jonge mensen op het concertpodium' én nu, voor het gevoel sinds jaar en dag, man van 'Tussen Kunst en Kitsch'. Toch gaat zijn hart nog altijd uit naar waar hij I jongetje al van droomde: radio maken. Hij vertelt 'On Air' daar graag wat over, jgs een koel pilsje in zijn schitterende, maar vooral gezellige achtertuin. En dan heb het snel in de gaten: Cees van Drongelen, prima om naar te kijken, maar vooral ook eiend om naar te luisteren. NOB-foto: Bob van der Meulen !t zat er al heel jong bij hem in. Radio, immend uit het jaar 1936, werd hij er tij- s de oorlog als zevenjarig ventje voor eerst mee geconfronteerd. In Delft, ider Van Drongelen zat in het verzet en Ischikte over een ingenieus kristalradio- itvangertje op accu's en met een koptele- •ntje. Dan werd er naar Londen geluis- d. Stiekum, illegaal. Spannend vond Cees it. Als de uitzendingen achter de rug ren, werd het kleinood, dat vele male [oter en zwaarder was dan de huidige reldontvangertjes, die je vaak zo in je ik kunt steken, weer zorgvuldig opgebor- n, verstopt. Je kon niet weten... het tocht nou eenmaal niet. an Drongelen over die tijd: 'Twee dingen •eiden me: die radio zelf, dat ding dat maar stemmen en geluid uit het schijnba- niks oppikte en het feit dat er zo geheim- nnig mee werd omgegaan. Ja, eigenlijk is t daar wel allemaal mee begonnen, ik heb ioit van iets anders wakker gelegen.' lijn loopbaan vertoont een opbouw die luidelijk is in te delen in periodes van ngeveer steeds vijf, zes jaar. 'Dat is niet elemaal toevallig hoor, dat heb ik te dan- en aan de directeur van ons Gymnasium, lie had een levensfilosfie die hij graag aan ns verkondigde: 'doe dingen nooit langer |an zo'n 5 jaar, een jaartje kennismaken, ipbouwen, dan uitdiepen en zo'n twee of Irie jaar de hoogste kwaliteit leveren'. aarna zakt het in, vond hij, moest je wat nders gaan doen. Ik ben dat nooit vergeten :n als ik nu achterom kijk, het klopt niet elemaal overal, is dat bij mij toch aardig tan de hand geweest.' ligen zendertje vleteen na de oorlog kwam de échte radio. Pa was een soort radio-omnifoor; hij Iuis- erde naar alles en ik luisterde mee. Mijn vurigste wens was een eigen radio'tje en dat werd er één met loodzware accu's. Het ding leette desondanks wel 'draagbaar' te zijn. Ik was gek op Radio Luxemburg, de eerste commerciële zender in Europa die we hier konden ontvangen. Ik heb er mijn liefde voor de Jazz op ontdekt; de big-banduitvoe- ring van 'Sunnyside of the street' verveelde me nooit. Ik had een vriendje, dat zat op de Radiotechnische school 'Rens Rens' in Hilversum. Samen trokken we op. We kochten overtollig legerspul in dumpwin kels en hij frutselde daar een zender van. Ik speelde voor de omroeper, de plaatjesdraai er. We waren in staat om met ons 'zender parkje' in een straal van enkele honderden meters de reguliere Hilversumse zenders uit de lucht te drukken. Piraat waren we, jazé- ker, en het was goed oppassen geblazen voor de peilwagens. Dan wasje nog niet jarig.' Minjon De Avro, het is altijd zijn trouwste werkge ver geweest, zette in die jaren voor jongeren de Miniatuur Jeugd Omroep Nederland, 'Minjon' op poten. Dat had niet alleen als voordeel dat die talloze illegale zenders uit de lucht verdwenen, maar de Avro had daarmee ook een magnifieke kweekvijver voor aanstormend radio-talent geschapen. We werden begeleid door mensen die ook nu nog velen kennen'. En hij noemt Herman Broekhuizen, Gerrit den Braber, Chris van Hoorn. 'Je was gefascineerd door die draadloze brug die je sloeg naar onbe kende mensen, het had iets mystieks. En toen ik van school afkwam, je gelooft me niet,-»was het ineens even over. Ik wilde wat van de wereld zien. En wat bedenk je dan als je geen geld hebt om gewoon op reis te gaan? Dan word je öf zeeman öf vliegenier. Vliegen dan maar, vond ik. Ik droeg een brilletje, dus piloot, dat ging niet. Een vlie genier met een bril was absoluut ondenk baar in die tijd. We praten over midden jaren vijftig. Het lukte, ik werd steward bij de KLM. Nog op die romantische kisten als Lockeed Consteïlations, DC-zessen en -vie ren, Skymasters. Naar New York, 's avond om 11 uur weg, wind tegen, 14 uur vliegen, zes uur tijdsverschil, dan wasje daar 's morgens, terug wind mee, 12 uur vliegen. Heerlijke tijd. Je zat met drie man personeel in de cabine. Rond twaalf uur ging iedereen slapen. Zo'n 80 mensen, niet meer en dan verdeelden we de zes uren dat het donker bleef en gingen we twee uur op vier uur af. Met wie niet sliep ging je dan babbelen. Toen de straalvliegtuigen kwamen en alles groter werd, sneller ging, verdween de romantiek. Inmiddels was ik zo'n beetje de hele wereld over geweest. Ik vond het wel mooi, ik kreeg weer radiokriebels.' Reclame en wereldomroep Via oude Minjon-relaties kwam Van Drongelen in het wereldje terecht waar reclamespotjes werden ingesproken voor onder andere het toen net in de Noordzee dobberende schip Veronica. Hij sprak ook filmpjes in - 'voice over' heet dat, voor het NOS-journaal. 'Binnen de kortste keren verdiende ik daar meer mee dan ik ooit bij de KLM had gedaan, maar ik wilde anders, breder, creatiever.' Dat werd de Wereldomroep. Een ideale aanvulling op alles wat Van Drongelen al bij Minjon had geleerd. Hij kreeg er spreek les, wat heel wat anders is dan spraakles: 'Ieren om voor in je mond te praten. De Wereldomroep is een korte-golfbedrijf en heeft duidelijke, goed articulerende stem men nodig. Dan verstaan ze je goed op de Balearen of.in Kinsjassa.' Van Drongelen zijn stem was en is uiterma te geschikt voor de microfoon. Warm, beetje diep maar zeer duidelijk, rustig, verklarend. Zo praat'ie ook in zijn eigen tuintje: zonder omhaal van woorden, weinig tussenzinnen, feitelijk. De reportageman die hij werd toen hij later bij Avro's radiojournaal kwam, is duidelijk blijven hangen. Je hoeft'm ook niet echt veel te vragen. Cees wéét watje -weten wilt! De inmiddels behoorlijk all-rounde Van Drongelen begon op te vallen en werd gebeld door de Avro. Samen met Joop van Zijl, wie kent de man niet, begon hij in 1964 bij het Avro radiojournaal. Hij ontmoette ze allemaal, somt een paar bekenden op: Ria Bremer, die voor de Volkskrant de radio- en Tv-rubriek deed. Klaas Jan Hindriks, Cees Tussen Kunst en Kitsch' Van Drongelen Herman Emmink. Van Drongelen genoot, hij hoorde er helemaal bij. Televisie Na vijf jaar radioverslaggeving kwam er weer een telefoontje: Wibo van de Linde, die had de opdracht gekregen om Avro's Televizier wat swingender te maken. Onder de naam 'Televizier Magazine', die naam zegt het al, ontstond er een soort Televisie tijdschrift, breed opgezet, er zat van alles in, snel en fel. Wibo wist waar hij heen wilde. Een actuele, serieuze mengvorm van enter tainment en informatie. Het is één van de meest populaire actualiteitenprogramma's uit die jaren geworden. 'Vol rijp en groen' omschrijft Van Drongelen die zaak en hij was in zijn element als redacteur-verslagge ver. Van hot naar her, nooit thuis. 'Ik voelde me daar een soort chef-kok. Die koopt ook dé ingrediënten in, haalt het beste er tussenuit, componeert daar een smakelijk geheel van, weet precies hoe je het moet bereiden, afmaken en opdienen. Dat deden wij ook. En dat laatste stukje, dat afmaken, met de montage als belangrijk onderdeel, vond ik het leukste. En we hadden veel vrij heid. We genoten vertrouwen bij de Avro, dat hadden we kennelijk verdiend. Ik kijk graag op die tijd terug' Ommezwaai Willem Duys deed het programma 'Jongen mensen op weg naar het concertpodium' Razend populair, maar alles wat die man deed was dat. Cees van Drongelen werd weer eens opgebeld. Moest bij Avro's grote man Ger Lugtenburg komen, de 'grote' Programmaleider. 'Jij neemt volgende week een uitzending van 'Jonge mensen over', Duys moet een tennistoernooi verslaan.' Van Drongelen weet nog wat'ie zei: 'Kan ik dat dan?'. Het antwoord was droog: 'ja'. Lugtenburg kreeg gelijk. Het ging prima en niet lang daarna werd het programma met een kleine naamswijziging het klassieke vlaggeschip van Van Drongelen. Gerrit den Braber, die de afdeling Cultuur deed bij de Avro, kwam daarbij op zijn pad en die wilde Van Drongelen er wel hele maal bij hebben. Maar dat hield Jaap van Meekren, die inmiddels Avro's Televizier had overgenomen van Wibo, tegen. Van Drongelen deed 'Jonge mensen' en 'Televizier Magazine' een ferme poos naast elkaar. Na twaalf jaar actualiteiten kwam Cees daar wat vast te zitten; kon geen kant meer uit, wilde graag alleen maar culturele programma's maken.' Alles wat ik deed vond ik zelf teveel routine, geen uitdaging meer, ik dacht aan mijn vroegere Gymnasiumdirecteur: 'Vijf jaar, man, en dan weer wat anders'. Maar dat moet dan wel kunnen.' Uiteindelijk deed Van Meekren niet langer moeilijk en liet Van Drongelen naar 'Cultuur' gaan. 1983. Hij bedacht het nu zo populaire 'Kunst en Kitsch' en daar is Van Drongelen nog steeds volop mee bezig. Alhoewel: de laatste vijfjaren niet meer als vaste werknemer van de Avro, maar vanuit zijn eigen produktiemaatschappij. En niet alleen voor de T.V. 'Graag ook voor clubjes van 30 a 40 mensen in een leuke gezellige omgeving, café-opstelling. Er tussen in staan en lopen.Veel aandacht per persoon. Enig om te doen. De Rabobanken in het land bestaan op gezette tijden allemaal 100 jaar - die zijn niet allemaal tegelijk opge richt - en daar doe ik veel voor. Alleen Soest moet nog komen. Tip aan Van Drongelen: dat duurt nog maar twee of drie jaar... Cees is inmiddels 65. Maar aan stop pen wordt niet gedacht. Radio Hij heeft ook weer een leuk radioprogram ma voor Radio 4: 'Brood en Spelen'. En ook d&ér werd hij weer voor opgebeld... 'Lekker, hoef ik niet zo op mijn uiterlijk te letten, zijn er geen lampen, geen camera's, geen nerveuze opnameleiders, die met aller lei boodschappen van de regisseur heen en weer draven, je hoeft niet te repeteren, je" gaat gewoon met de muzieksamensteller een paar uur van tevoren in overleg en dan hup de ether in. Ons vakmanschap, geboren uit ervaring, zorgt voor optimale kwaliteit. Radio blijft heerlijk om te doen.... Met z'n kleindochter van nog geen vier op zijn knie, ze komt net onder de douche van daan, filosofeert hij nog wat na over de lokale omroep: 'Die heeft zeker een taak. We leven in een wereld die steeds groot schaliger wordt, de mens gaat zich dan per saldo kleiner voelen. De dingen van de dag komen verder op afstand en daar kan je natuurlijk als lokale of regionale omroep mooi op inhaken. Je zult moeten proberen de zaak dan wel wat te professionaliseren. Dat zal niet meevallen, je hebt mensen nodig. Radio Soest doet het heel verdienste lijk allemaal, ik luister best wel eens. Speelse programmering, afwisselend, maar niet alles is even goed. Kan ook niet. Bedenk wel dat ze ontzettend gegroeid zijn sinds ze die eenvoudige ziekenkomroep Aros niet meer zijn. Die overigens een prachtige taak had in dat charmante zieken huis. Ik heb daar ook wel eens een plaatje aangevraagd en je was beretrots als dat werd gedraaid. Radio Soest raakt die roots nooit helemaal kwijt, weet je. En bekwame, geroutineerde mensen die alle problemen even oplossen zijn er eenvoudig niet. Die werken overdag toch? Nog afgezien van meer geld dat je nou eenmaal nodig hebt om een radio-omroep volledig professioneel te maken. Misschien dat gepensioneerde mensen, zoals ik straks, een helpend handje kunnen bieden. Wil ik best hoor, maar nu nog niet. Kan ik mijn twee kleindochters niet meer genoeg op schoot nemen. Het loopt nou net lekker zo allemaal.' Van Drongelen houdt van Soest, zal er zeker blijven wonen. Radio Soest houdt hem in de peiling. ...De Wereldomroep, vervolg van pagina 3 Naast radio is er ook televisie en is er op www, het u wel bekende internet, een keuze uit 500 pagina's gevarieerde infor matie, met elke 15 minuten een overzicht van het laatste nieuws, en per e-mail kunt u in het bezit komen van dagelijkse gratis nieuwsbulletins met Nederlands en interna tionaal nieuws. Ook is er een uniek samen werkingsverband via tientallen Neder landstalige radiostations in Australië, Canada, Nieuw Zeeland en het Caribische gebied. Het hangt helemaal af van het werelddeel en het land waarin u zich bevindt om te weten op welke frequenties u dient af te stemmen. Diverse brochures geven u uitgebreide informatie. U kunt ze verkrijgen bij alle WV's en ANWB-kan- toren en ook de Wereldomroep zelf zal u graag van dienst zijn als u meer wilt weten over hun uitgebreide pakket wereldwijde communicatieve diensten. Last but not least mag de belangrijke S.O.S-berichten- service voor Nederlanders, die in het bui tenland worden gezocht, niet onvermeld blijven. Het is bij dit alles wel van belang dat u beschikt over zo'n handige kleine Wereldontvanger. De radio- en T.V-zaken in Soest zullen u in dit opzicht zeker graag adviseren. Radio Nederland Wereldomroep Postbus 222,1200 JG Hilversum Telefoon +31 35 672 43 33 Telefax: +31 35 672 43 43 e-mail:wereldomroep rnw.nl website: www. wereldomroep, nl NOS Teletext: pag.269

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2002 | | pagina 20