mm ai Nu met gratis broodbakkers-stofzuigers-magnetrons-espressoapparaten Nel Koster stiefelt dagelijks door )Sd Soester Henk Gianotten kreeg Grafische Cultuurprijs 2003 Boeiend voorjaarsconcert Soester Orkest Vereniging Wzmzgutt, •DogterSm 1.99 1995 M3INA 10 WOENSDAG 21 MEI 2003 SOESTER COURANT PAGINA 11 ÜfitklsB tjéoAlM iJtéRS Burg. Grothestraat 9 Soest-Tel 035-6010344 wHHHH Aanvragen 'lintje' kan tot 15 juli Meningen van lezers| Schoon grasveld Hond in de goot, paard ook Kosten Shot Soest-Soest alsnog vergoed Jan Postema op bezoek in City of Hope Zomerse attentie bij Firstlady! WOM ENSWEAR X XLIST ation bediening EXPERT SCHOEMAKER Vorige week is in Amsterdam de Grafische Cultuurprijs 2003 toegekend aan Henk Gianotten, inwoner van Soest. De uitreiking vond plaats tij dens de jaarlijkse Accolade manifestatie, waarbij er vier prijzen verdeeld werden waar voor de Grafische Cultuur stichting zich inzet. Het Gouden Ezelsoor voor de meest succesvolle debuterende au teur ging naar Judith Koelemeijer voor het boek 'Het zwijgen van Maria Zachea', waarvan sinds de introductie ruim 150.000 exempla ren verkocht werden en waarvoor zij onlangs ook de NS-Publieks- prijs kreeg. De Gerrit Jan Thicme- prijs voor de beste afstuderende leerling van een grafische vormge- vingsacadcmie ging naar Nadine van Kleef van de Hogeschool voor de Kunst in Arnhem. De Neder landse Huisstijlprijs ging naar de Gemeente Amsterdam en Eden Design Communication even eens in Amsterdam en de Cultuur prijs was voor onze plaatsgenoot Gianotten. Deze prijs wordt aan een persoon of organisatie toegekend die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de bevordering van de grafische cultuur in Nederland. Tijdens de bijeenkomst in de RAI te Amster dam heeft Rob Huisman, directeur van de Beroepsorganisatie van Ne derlandse Ontwerpers de speciale prijs behorende bij deze oorkonde uitgereikt. Henk Gianotten mag een publicatie over een actueel onderwerp voor ontwerpers ma ken waarbij de beroepsorganisaties van ontwerpers en drukkers de speciale uitgave zullen vormgeven, produceren en distribueren. De toekenning van deze uitzonder lijke prijs is een blijk van waarde ring voor de bijzondere verdien sten van Gianotten op het gebied van de overdracht van kennis tus sen producenten van grafische sys temen, de ontwerpers en grafische industrie. Zijn verdiensten kunnen niet los worden gezien van de di verse functies die hij in het verle den bij het Amsterdamse bedrijf Tetterode vervulde. De jury onder kende dat het vooral zijn persoon lijke interesse, bevlogenheid en kennis zijn die Henk Gianotten hebben gedreven. Dit wordt on derschreven door het feit dat hij na zijn afscheid in 2000 als spreker en als auteur van vele publicaties op het gebied van uitgeven, prepress en druk - en in het bijzonder de samenhang daarvan - een niet af latende en misschien nog nadruk kelijker rol speelt in de communi catie tussen de diverse disciplines. Het feit dat Gianotten zijn didac tische en ook organisatorische en sturende werk verrichtte en ver richt tijdens de digitalisering en verdergaande integratie van het uitgeefproces en daarmee ook een bijdrage heeft geleverd aan de ge slaagde implementatie van diverse nieuwe systemen en standaardisa tie van grafische processen maakt dat de Grafische Cultuurprijs, vol gens de jury, hem niet kon ont gaan. PostScript Henk Gianotten was destijds als marketing manager verantwoorde lijk voor de introductie van inno verende technieken voor elektroni sche productie van dagbladen, tijd schriften, boeken en ander grafi sche en multimedia producten. Hij had daarbij ook een grote invloed op de internationale introductie van nieuwe technieken voor digi tale letterproductie. De PostScript technieken worden ook door Ne derlandse dag- en weekbladen, waaronder deze krant, toegepast voor de aanlevering van adverten ties en de opmaak van de pagina's. Internationaal werd Henk Gianot ten onder andere geëerd met de introductie door de grootse letter- fabrikant Linotype in oktober 2000 van de LT Gianotten, een Henk Gianotten. digitale tekstletter van de Italiaanse ontwerper Antonio Pace. in okto ber 2000 Op dit moment is Henk Gianotten onder andere parttime consultant bij de Giarte Media Group in Amsterdam en auteur voor diverse vakbladen. Voor de Hilversumse uitgeverij ManagementMedia schrijft hij co lumns en artikelen over digitalise ring en automatisering in de grafi sche industrie. Daarnaast werkt hij mee aan internationale standaardi- satievoorstellen op de gebied van grafische creatie en productont wikkeling. De Grafische Cultuurprijs wordt toegekend door o.a. de Beroepsor ganisatie van Nederlandse Ont werpers BNO, de Koninklijke or ganisatie van drukkerijen KVGO, en de Grafische Cultuurstichting. De prijs werd eerder uitgereikt aan o.a. de Koninklijke PTT Neder land, Randstad Holding, omroep vereniging VPRO, de ontwerper Pieter Brattinga, de Stichting 'Schrijvers School en Samenleving' en de publicist Hugues Boekraad. Concert: Soester Orkest Vereniging o.l.v. Sfephan Pas. Solisten: Sonja van Lier (sopraan) en Tora Schuurman (viool); Max Bruch: Adagio 'In Menio- riam' opus 65 voor viool en orkest; Hector Berlioz: Liederencyclus 'Les Nuits d'Été' voor vocale solist en or kest; Mozart: Aria 'Misera, dove son!' voor sopraan en orkest; Symfonie nr 31 in D KV 297 (Pariser). Berlioz putte voor zijn romantische liederencyclus 'Les Nuits d'Été' uit een gedichtenbundel van Gautier. Het werk was bestemd voor mez- zo-sopraan of tenor met pianobe geleiding. De orkestratie van cén van de liederen was zo'n succes dat een uitgever hem voorstelde om dat met de gehele cyclus te doen. De uitgave verscheen in het Duits (Die Sommernachte) en de liederen waren bestemd voor ver schillende stemmen. Dat één enke le soliste zich aan de gehele cyclus waagt is vrij zeldzaam. Vanavond werd ons zo'n buitenkans geboden door de Soester Orkest Vereniging met de sopraan Sonja van Lier als soliste. Sonja van Lier heeft door samenwerking met vele bekende orkesten en dirigenten in binnen en buitenland een fabelachtige car rière opgebouwd. Zij vertolkte dc liederen uitermate professioneel en op een voor haar zeer karakteris tieke wijze. De door Mozart ge toonzette scène 'Misera! Dove son' uit Metastasios 'Ezio' was het tweede vocale werk dat Sonja van Lier direct na de pauze ten geho re bracht. Zij werd terecht beloond met langdurig applaus. Het concert werd geopend met Max Bruchs prachtige romantische adagio 'In Memoriam' voor viool en orkest. Het werk geldt als écn 'van zijn omvangrijkste ééndelige solowerken voor viool, niét alleen voor wat betreft de tijdsduur maar ook ten aanzien van de orkestrale bezetting. De toen gebruikelijke orkestbezetting breidde hij uit met Engelse hoorns, contrafagotten, hoorns, pauken en bekkens. Het was hem daarbij niet te doen om volume maar om klank. De eerste violiste van de Soester Orkest Ver eniging, Tora Schuurman, soleerde in dit werk, dat zij technisch per fect ten gehore bracht. Het concert werd besloten met de bekende 3T Symfonie van Mozart, die, tezamen met zijn Ouverture 'Les petits riens' uit z'n Parijse tijd stamt. Hoewel Mozart het Parijse publiek niet zag zitten werd zijn symfonie in 1778 goed ontvangen. De Soester Orkest vereniging kampt met een gebrek aan vaste leden en moest daarom een beroep doen op veel outsiders, hetgeen dc homogeniteit van het orkest en de zuiverheid van de strijkers niet ten goede komt. Ondanks deze handi cap kwam dc Soester Orkest Ver eniging onder de immer gedeci deerde leiding van Stephan Pas tot resultaat. Veel lof verdient dc bla- zersgroep die kans zag om onder de gegeven omstandigheden gedu rende het gehele concert op een constant hoog niveau te presteren. Jammer dat de zaal slechts voor dc helft gevuld was. Solisten en orkest verdienen beter. Soest mag er trots op zijn om een symfonieorkest binnen haar grenzen te mogen re kenen. Het volgende concert is op 26 november. Een datum om al vast te noteren. Jan Siagt De lintjesregen is nóg maar enke le weken achter de rug, maar de voorbereidingen voor dc volgende reeks koninklijke onderscheidirigen staan alweer voor dc deur. Tot 15 juli kunnen aanvragen worden in gediend. Wie iemand wil voordragen en een aanvraag wil indienen, doet er goed aan eerst contact op te ne men met de secretaresse van bur gemeester Koos Janssen. Zij is be reikbaar op telefoonnummer 6093443. De secretaresse zal dan aangeven aan welke voorwaarden moet worden voldaan om in aan merking te komen voor een ko ninklijke onderscheiding. De uit reiking vindt meestal plaats op 29 april. Nieuweweg 97 - Soest B Telefoon 035 - 58 804 72 W Openingstijden: W dinsdag t/m vrijdag U van 9.00 uur tot 19.00 uur V zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur Bij deze wil ik de gemeente en haar ijverige buitenwerkers harte lijk bedanken voor de grote zorg die aan onze grasvelden wordt be steed. Het grasveld achter ons appartementengebouw wordt veel gebruikt door voetballende jeugd (daar is ook de mogelijkheid voor gemaakt) en spelende kinderen (kinderspeelplaatsje en ontmoe tingsplek voor hun ouders). Als ik spreek voor mezelf, heb ik daar helemaal geen hinder van, het is zelfs heel gezellig. Het grasveld wordt regelmatig ge maaid en daarvoor zorgvuldig ont daan van allerlei papier en plastic zooi. En dat irriteert me nu zo! Zodra het gras weer kort is en he lemaal groen en schoon, krijgen de bewoners van de rondom liggende gebouwen zeker hetzelfde idee als wanneer dinsdags en vrijdags de vuilnisauto's langs komen om de grote containers te legen. Hupsa- kee jongens, het gras is schoon en wij dumpen de boel gewoon weer over de reling van ons balkon! Ik geniet altijd weer enorm van het prachtig schone veld, maar een dag later ligt er al weer van alles. Sor ry maar ik begrijp niets van deze irritante mentaliteit. Of ben ik de enige die dit raar vind? Waarom houden we het niet ge woon lekker groen en schoon en gooien onze afval in de daarvoor bestemde containers die nota bene vlak onder onze gebouwen staan? Ook de kinderen valt wat dat be treft nog heel wat te leren, want ik heb al menig chipszakje en blikje opgeruimd. Het schijnt een hard nekkige gewoonte te zijn om zak jes en blikjes maar gewoon van je af te mieteren maar als ik het toe vallig zie, spreek ik ze er altijd op aan. En dan die gezichten. Ik heb wel eens gehoord dat je bijv. in Singapore een fikse boete krijgt als je maar een kauwgompje op straat gooit. Dat vind ik ook wel erg ver gaan, maar hier zouden we er zeker wel eens iets beter op mogen letten. Moge diegenen die zich hierdoor aangesproken voelen hun leven beteren en laten we het met z'n allen mooi houden. Marijke Breukink Paarden hebben benen. Geen po ten. Dat zeg je niet, dat is onfat soenlijk. Wil de eigenaar van een paard dat zijn behoefte heeft gedaan op de stoep, nota bene ter hoogte van de bus halte tegenover het Winkelcen trum Overhees, ook zo fatsoenlijk zijn om de stront op te ruimen. Of neem het paard voortaan mee naar zo'n honden uitlaatterrein. Pieter Adelaar BANKETBAKKERIJ Voor u zelf of voor een ander geef 't gebak met liefde aan elkander Soesterbergsestraat 53, Soest Telefoon 035-6012050 Shot krijgt alsnog 490 euro en 48 cent overgemaakt van de gemeen te. De tafeltennisvereniging gaf dat bedrag uit tijdens de sportuitwisse- ling Soest-Soest die elf maanden geleden hier plaatshad. Het geld was nodig om overnach ting voor de Duitse gasten te rege len, voor maaltijden en recreatie ve activiteiten op de zondagmor gen. Net zoals vrijwel alle deelne mende clubs lukte het Shot niet de Duitse jeugd bij gastgezinnen on der te brengen. Daarop besloten de tafeltennissers hun gasten onder te brengen in een commerciële in stelling. Het college zal de kosten nu alsnog vergoeden. Omdat de begrotings post Soest-Soest 2002 is afgeslo ten, zal het geld uit dc algemene middelen worden gehaald. Vorig jaar april zei Nel Koster toen we afscheid namen op het vliegveld van Lusaka (Zambia) 'Je mag nog een keer terug ko men'. Ik kende Nel bij mijn aankomst nauwelijks en ik was na drie weken op de City of Hope (CoH) blijkbaar goed gekeurd. Van 27 april tot 13 mei jl. ben ik weer op de CoH geweest en ik had er dit keer voor gezorgd dat daarin Konin ginnedag viel. We vierden het 's avonds in de tuin van de am bassadeurswoning, waar de Hollandse misjpooche in Zam bia genoot van bier, wijn, jene ver, bitterballen, kaas, saté, pannenkoeken, patat enha ring. Alles overgevlogen op kosten van de Nederlandse be lastingbetaler. Bij mijn aankomst in de CoH ont moette ik veel bekends en beken den. Nel loodste me al gauw naar zuster Ryszarda, het hoofd der Sa- lesiaanse zusters, en ik schudde de handen van oude en nieuwe zus ters. Hun hartelijkheid en die van het personeel en de weesmeisjes was bijzonder aangenaam. De school, de verblijfsruimten van de meisjes, de skill training gebou wen, de watertanks op staketsels, het was er nog allemaal. Het huisje van Nel, eigenlijk de helft van twee onder een dak, begint een Europe se omgeving te krijgen; een tuin met borders en een grasveld. Dat gazon wordt bedekt door kapinga een gewas dat over de grond kruipt en waar je schoen achter blijft haken. Een soort struikelgras dus. Die hele flora hangt af van Nels milde hand, die elke avond sproeit. Na een paar dagen kwam een eer der aangekomen Soester gast terug uit Livingstone, die ik alleen via de telefoon had leren kennen; Ammy Langenbach van Vluchtelingen werk. Zo vormden we een kleine Soester enclave in het verre Zam bia, waar we het hete hangijzer van de Rondweg bespraken. De dames waren tegen ('die rondweg is niks') en ik was voor, waarmee ik me niet populair maakte. Eerste hand Groot voordcel voor Ammy en mij, anders dan voor toeristen die voor een Discovery-vakantie zich naar de hippo's in de Zambesi la ten jakkeren, is dat we veel uit de eerste hand horen en meemaken. Zo wandelden we met Nel van de CoH naar de compound (towns- hip) Chawama om de Cobet- school te bezoeken die financieel gesteund wordt door de Derde Wereldgroep Soest, wat te zien is aan lokalen in aanbouw. Het hoofd, Peter Munba, leidde ons rond. In de keuken werd op hout vuur in een grote gamel HEPS klaar gemaakt high energy protein supplement, geleverd door het World Food Program). In de eer ste twee lokalen zaten de kinderen op de grond, ze gingen staan en zongen ons toe. Dat gebeurde in alle lokalen. In sommige kwamen leerlingen naar voren om ook voor ons te dansen. Zambia in action. De hogere klassen hadden alle banken waarop te lezen stond dat de Koreaanse regering een dito bedrijf ze hadden geschonken. Er wordt daar gewerkt in drie shifts (9-11,11-14 en 14-17 uur), met als gevolg dat de kinderen die wach ten op hun shift naast de school hollen en springen. Van een gewij de studiestilte is dus geen sprake. Meester Munba bracht ons naar zijn kantoor, waar Nel haar best deed om de muis van de compu ter in het programma te peuteren en we een bordje HEPS kregen dat lichtelijk naar rook smaakte. Naast rookworst heb je dus ook rookpap. Op de Cobet-school heeft Nel ook lesgegeven over gezondheid en hygiëne en sex en aids in het bij zonder. Na dertien wekelijkse les sen wilde ze wel eens weten wat het resultaat was (evalueren!). Dus maakte ze een testje met wat ba sale vragen. Voorbeeld: heeft een man sperma of eitjes? Antwoord: 'Yes'. Veel Zambianen zeggen yes als ze de vraag niet begrijpen. Het resultaat van de test was beneden verwachting (lees: slecht). Mis schien, zo filosofeerde Nel, heb ik de Engelse taalvaardigheid der kinderen overschat en moet ik nog een stapje terug doen om te weten of ze de begrippen in die tweede taal beheersen. De leerlingen laten zich allerminst ontmoedigen, ze volgen desondanks met enthou siasme de lessen en dat houdt Nel op dc rails. Ook buiten de CoH is er hoop. Geduld Een zekere Martha moest naar het Chainama Mental Hospital. Daar had Nel bij een eerder bezoek een afspraak gemaakt met dokter Kab- we voor het maken van een EEG. Martha had een tijdje gewoond in de CoH, maar woonde nu in de Missis-compound bij haar zuster en zwager. Ze was epileptisch, achterlijk en verlamd aan de lin kerarm. Behalve Ammy en ik ging er nog een meisje mee dat de weg in Missis kende, een illegale com pound vlak het centrum van Lusa ka. De zwager van Martha wist van de afspraak maar had verzuimd dat zijn vrouw te melden. Zoeken naar Martha en wachten. Het Mental Hospital was aan de ande re kant van de stad. Daar wist men niets van dié afspraak en werden we van het kastje naar de muur gestuurd. Nel werd tot het uiterste getergd ('ik moet mijn verhaal al voor de vijfde keer vertellen!') maar bleef hameren op de ge maakte afspraak. Ten slotte gingen we op zoek naar een arts die de EEG kon maken, maar die was aan het lunchen. Nel stapte het kantinehuis in en we hoofden haar buiten hem toespreken. Ik dacht even dat ze haar geduld zou verlie zen. Na de vele moeite liet ze de afspraak niet verzetten. Na enkele minuten wachten kwam de arts naar buiten en wandelden we naar de High Cost Wing. Ik vroeg me af of dat sloeg op de hoge bouwkos ten of op de kosten voor de con sulten. Omdat Nel al tweemaal de vraag had moeten beantwoorden dat er voor dat EEG betaald moest worden, nam ik het laatste aan. Terwijl meisje Martha aan draadjes werd gelegd konden we even rondkijken. Stapels ketting- vellen met EEG-lijntjes lagen op de vensterbank te vergelen in de zon en de archiefkamer ernaast zag eruit als een rommelzolder. De stilte Werd alleen verstoord door een blanke malloot die kwam mel den dat de Lord binnen zes jaar op aarde zou terugkeren. Deze goede tijding was gratis. Poezenvrouwtje Op een avond klopte de nacht wacht bij Nel aan de deur. Hij wil de dat de twee jonge poesjes die om het huis liepen weer veilig on der hun container zaten voordat hij de honden losliet. Aldus geschied de. Die twee jonge katjes hebben een rode kater als vader, die ze weer heeft verwekt bij zijn eigen Cyperse moeder, zodat we wel van oidipoesjes mogen spreken. Nel verzorgt dit inteeltclubje en ze lo pen vaak achter haar aan. Zo wordt ze nog eens het poezen- vrouwtje van Lusaka. Of ik de 'Pijnenburgers' thuis de groeten wilde doen. Zij zullen zich wel afvragen of ik nog steeds elke week mijn rondjes ren, dacht Nel. Voorlopig wordt er niet gerend, want ze heeft links een gebroken teen, die ze 's nachts op weg naar het toilet hard had gestoten (ik mocht niet zeggen tegen wat, maar 't was een bierkrat). Die teen is vastgetaped aan de volgende, bij wijze van spalk. Voor de genezing zou ze moeten rusten met het been op een bankje, maar Nel stiefelt dagelijks door. Zo slaan haar me dische kennis en natuur op ge- Nel Koster, Ammy Langenbach (zittend) en Jan Postema: Soester 'enclave'in Zambia. spannen voet. De onvermijdelijke journalistieke vraag aan Nel was of ze na een jaar anders over haar werk was gaan denken. Ze zei dat zo wat 'cyni scher' was geworden, minder ge voelig voor de Zambiaansc ellen de. Ze gaf een voorbeeld als toe lichting. In het begin vond ze het moeilijk te verdragen dat sommi gen in de CoH zo weinig verdie nen. Graag zou ze hun een struc tureel extraatje willen geven. Maar ze begreep dat ze daarmee de plaatselijke micro-economische verhoudingen zeer zou kunnen verstoren. Dus legt ze zich erbij neer; het is nu eenmaal zo. Jan Postenia De Cobet Community School in Chawama, 'geadopteerd' door de Derde- Wereldgroep Soest. ;iS^gg|ÉgS!S vod^fi Shirt van 24, voor Broe oor Soesterbergsestraat 49A 3768 EB Soest 035-Ó02 35 84 Leusderweg 198 3817KS Amersfoort 033-476 68 93

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2003 | | pagina 11