Haarlem, de oudste carnavalsstad van Nederland??? Club IMOKIA 538DRIVEINSHOW WOENSDAG 11 FEBRUARI 2004 KNOLLENKRANT PAGINA 18 Ja mensen, het is waar wat daar staat. In Haarlem (1359), Den Haag (1415) en in Deventer (1476) werd het carnaval al ver voor de tijd, dat het carnaval onder de grote rivieren bekend werd, gevierd. De eerste carnavalsvereniging in het zuiden dateert uit 1816 te Bergen op Zoom. In Keulen 1823, Maastricht 1850 en ga zo maar door. In de literatuur is te vinden, dat carnaval in Gouda al gevierd werd in 1600. Iedereen denkt, "carnaval", dat is rooms- katholiek en komt uit het zuiden. Nee men sen, dat is niet waar, en daarom is het goed om eens wat over de geschiedenis van het carnaval te zeggen. Eigenlijk is het carnaval niets anders, dan het vieren van oud en nieuw. Oud en nieuw zult u zeggen? Ongeveer 2600 jaar voor Christus werd oud en nieuw gevierd aan het einde van de maand februari. Dat was het einde van het jaar. September, daar zit het Franse woord "sept" in en dat betekent "ze ven". Het is onze negende maand. Okto ber, "octo", dat betekent acht, het is onze 10e maand. November, "neuf" en dat is negen. December, "dix", betekent 10 en is onze 12e maand. Zo was januari dus de 11e en februari de 12e maand. Keizer Augustus heeft de jaartelling van toen veranderd in onze jaartelling. Oud en Nieuw was toen niet alleen het einde van het jaar, maar ook een afscheid van de winter en het vieren van de komst van de lente. Het inzaaien van de gewassen kon beginnen en men offerde allerlei zaken om de goden goed te stemmen. Een vruchtbaarheidsfeest dus, een huwelijk tus sen de zon en de aarde. Men rolde bran dende wielen van de berg af. Het was een rolwisseling tussen de winter en de zomer. De mensen deden mee aan die rolwisseling door zich te gaan verkleden. De rijken wa ren de armen en de armen speelden drie dagen voor rijken. De meester was de slaaf en de slaaf de meester. Zo werd toen, 2600 jaar voor Christus, op een scheepswagen een persoon rondgereden, die de koning speelde. Een namaakkoning, die na drie dagen feest echt werd geofferd, verbrand op een altaar. Het was dus niet de echte koning, zo gek was die niet. De namaakkoning moest geof ferd worden om de zonden van het volk uit te wissen. De mensheid moest gereinigd worden. Het woord "februari" komt van "februare", dat reinigen betekent. Toeval Het carnaval was voor iedereen. Zo moch ten rond 1500 de melaatsen, die normaal buiten het dorp Den Haag woonden, met carnaval de stad in. Ziet u de overeenkomst met de (stads)prinsen van heden? Ook die gaan na drie dagen af. Het verbranden van Wortele Truuj in Blerick, het begraven van Knilis in Oeteldonk, het verzuipen van Bacchus in Roermond en de afgang van onze eigen (stads)prins(en) hier in Gouda. U ziet, dat carnaval al ver voor het christendom be stond. Een heidens feest dus. Hiervoor werd gesproken over de "scheeps wagen", Carrus Navalis in het Latijn. Veel kroegen in België heten de Blauwe Schuit. Zou het woord carnaval komen van "Carrus Navalis"? Later daarover meer. Voor 1600 (na Chr.) bestonden er nog geen protestanten. Dat kwam pas met Luther en Kalvijn. Dus voor 1600 waren er alleen maar katholieken en heidenen. In de Babyloni sche tijd leefden er alleen maar heidenen en mensen, die in allerlei goden geloofden. Het carnaval heeft dus eigenlijk helemaal niets met de katholieke kerk te maken. Hoe ko men dan het vasten, het kruisje halen en al die katholieke invloeden in het huidige car naval De katholieke kerk, de pausen, hebben voor 1000 (na Chr.) dat heidense volksfeest pro beren uit te roeien. Dat lukte niet en de kerk vorsten hebben in 1000 (na Chr.) dat feest letterlijk de kerk binnen gehaald, verkatholiceerd. In de kloosters en kerken werd dat feest op vreemde wijze gevierd. Het hard werkende volk mocht zich drie dagen uitleven, waarna zij weer zeer godvruchtig konden leven. Narrenfeesten, ezelsfeesten werden gevierd en in vele plaatsen werd de paus als ezel voorgesteld en werd de paus van de dwazen gekozen. Er bestonden gekkengezelschappen, voorlopers van de raad van elf, die er een potje van maakten. Zo erg zelfs, dat er een aantal dingen wer den verboden. Een stukje uit het concilie van Basel in 1435: "De priesters dragen maskers tijdens de mis, ze dansen in het koor verkleed als vrouwen, koppelaars of speel lieden en ze zingen schandelijke liederen. Op het altaar eten ze zwarte pudding en vette worsten, terwijl de celebrant, waarschijnlijk op zijn manier, bezig is. De dobbelstenen rollen en de wierrook wordt gestookt van oude schoenzolen. Ook rennen en springen ze door de kerk, en dan gaan ze naar buiten in hun vermommingen. Met karren en wa gens trekken ze door de stad en geven schaamteloze voorstellingen, waarmee ze de lachlust van het publiek opwekken, dat ook verder uitgedaagd wordt met smerige lied jes en obscene gebaren". Heel netjes gezegd voor flink wat uitspattingen, waar wij, Bele gen Zotskappen, Hsselstampers en Markt- zotten ook niet van gehouden zouden heb ben. Rond 1600 vond men (Luther en Kalvijn, maar ook de katholieken) het wel welletjes en bijna overal in de wereld stierf dat carnavalsfeest uit. Pas tijdens de Frans-Duitse oorlog(en) tus sen 1796 en 1814 werd het (katholieke) car naval door de Franse troepen vanuit Venetië meegebracht naar het Rijnland, dus in het zuiden. En vanaf dat moment zie je daar het ontstaan van verenigingen. Mainz in 1838, Venlo 1842, 's Hertogenbosch in 1882, Sittard 1890. Maastricht en Keulen heb ik al genoemd. Je ziet in het Rijnland vooral geüniformeerd carnaval. Juist ja, afkomstig van de Franse en Pruisische troepen. De Alaafgroet is de omgekeerde militaire groet. Die typische carnavalshoedjes, lijkend op bootjes, zijn door een Pruisische veldmaar schalk ingevoerd. Iedereen hetzelfde, dus ook de hoofddeksels. Uit die tijd stammen ook de dansmariekes. De (Franse) troepen hadden bij hun compagnieën meisjes, vrou wen, de zogenaamde marketentsters. Zij ver zorgden de troepen met alles wat voor sol daten nodig was. Wanneer er niet gevoch ten werd, deden zij ook onderlinge dans wedstrijden. En zo herken je de Franse prui ken en driehoekige hoofdbedekking van de dansgarden. Ook zo een militair woord; garde. De Prui sische (dus Duitse) troepen werden in het Rijnland in die tijd belachelijk gemaakt. Op oude plaatjes zie je vaak van die verwijfde militairen. Zij dansten als vrouwen en wa ren als vrouw verkleed. Ja, het eerste dansmarieke, de "Tanzmarie", was een man. En zo zie je, dat de dansmariekes eigenlijk met het (oude) carnaval niets te maken heb ben; pas rond 1800 bedacht. Er zijn natuurlijk veel plaatselijke verschil len. Ik noemde al het geüniformeerde car naval in vooral Limburg en het Rijnland. Het carnaval in Brabant en vooral de streek van Bergen op Zoom naar Parijs toe, is vooral het boerenkielcarnaval. In Bergen op Zoom kent men de omgekeerde militaire alaafgroet niet, maar trekt men een lange neus. Je ziet dus een groot verschil tussen het Rijnlandse en Parijse carnaval. Nog iets over het woord "carnaval". Hier voor is al iets gezegd over "Carré navalis". In Italië bestond het woord "Carnlevale", en was niets anders dan een tijdsaanduiding. Vanuit de katholieke sfeer komt het woord "Carne levare", dat "afscheid van het vlees" betekent, dus vasten. Dit woord zou ont staan zijn in de Middeleeuwen. De mensen toen hadden heel weinig geld en zeker geen geld om vlees te kopen. Je kunt dus dan ook geen afscheid nemen van vlees. Deze verklaring ligt dus niet voor de hand. Mis schien wel door de kerk verzonnen om het vasten in te luiden? Er zijn vele verklarin gen voor het woord carnaval: maakt u maar uit welke goed is. Nog iets over 11 (elf). Ook hier zijn vele verklaringen. Welke is juist -In het Germaans komt "Alfvoor: dat be tekent lucht- of watergeest, kabouter, of aardmannetje. -11 november is het Sint Maarten. Vroeger had men weinig geld, er moest hard gewerkt worden en op 11 november moest de pacht, rente e.d. betaald worden. Het was na de betalingsdagen, donkere dagen, dus weer tijd voor feest. De kinderen kregen snoep en de ellende was weer voor een jaar voorbij. -11 Is een priemgetal, een getal, dat alleen maar door 1 en zichzelf, dus 11 deelbaar is. Een gek getal dus. Vroegere koningen had den altijd 5 dienaren links en 5 dienaren rechts van zich staan, samen 11. Elftal. Raad van elf -Komt het van "al ave", hetgeèn averechts betekent, dus andersom?? -Allef is een joods woord en betekent, "eer ste". Anders gezegd: er gaat niets boven.... In Keulen zeggen ze: "Kolle alaafen bete kent. Er gaat niets boven Keulen U ziet, er is heel veel over carnaval te ver tellen. Als iemand tegen u zegt, dat carna val uit het zuiden komt, dan heeft u uw ant woord klaar. Het is zoals drs. Th Fransen in een van zijn boeken zegt: wij, hier in het noorden, moeten onze achterstand inlopen op het zuiden. Een laatste opmerking over iemand, die een goed carnavalsvierder is: "De beste carnaval list is diegene, die drie dagen zichzelf is, door zichzelf niet te zijn!" uitspraak van drs. Th. Fransen). Dit is een doordenker. Wat zou hij bedoe len Vorenstaande geeft slechts een zeer summier beeld van de carnavalsgeschiedenis. Wilt u meer weten, ga dan naar de "bieb" en lees wat carnaval zou kunnen zijn. Of doe ge woon eens mee! CLUB NOKIA RADIO 538 TREEDT OP VRIJDAGAVOND IN DE KNOLLENHAL AAN DE NIJVERHEIDSWEG

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2004 | | pagina 46