iKERKEjl
Pasen - wat is dat eigenlijk?
Kerkblad-ruzie ziekt door
Pasen vieren met een zakdoek!
Byzantijns Kleinkoor zingt
in Emmakerk
WOENSDAG 7 APRIL 2004
Beautiful people
SOESTER COURANT
PAGINA 19
Nieuwe predikant
chr. geref. kerk
Vcties voor Zambia
ïiï Rwanda
ia's over Chagall
Paasommegang in
Wilhelminakerk
Voorzitter wijkkerkenraad stapt op
Palmpasen
Bevrijdingsfeest
in Julianakerk
vof H.G. ==3ijkman en zonen
Woensdag 7 april,
een gewone dag
Natuur O) Nabij I
Vrede
SCHRAVEMADE B.V.
soesterScourant/
Muziek in Domkerk
Onlangs kreeg ik een wenskaart in
mijn handen gedrukt met het ver
zoek om er in mijn column aan
dacht aan te besteden. Een onge
bruikelijk verzoek, maar in dit ge
val voldoe ik er graag aan. Op de
kaart is een schilderij van Mini
Faas afgebeeld met de titel 'Wolk
van getuigen'. De kaart bevat een
paasgrvet van de Wilhelminakerk
en wordt deze week op 1600 adres
sen in Soest-Zuid, bij de 'buren'
van de Wilhelminakerk, huis-aan-
huis bezorgd.
Op het eerste gezicht is het schilde
rij een gewolkt, vlekkerig geheel
van diverse schakeringen geel.
Maar als je wat langer naar de af
beelding kijkt verschijnen er in
eens, heel subtiel, allemaal vage ge
zichten. Hoe langer je kijkt, hoe
meer gezichten.
Nu ben ik meer een muziekmens
dan een schilderijenmens, en er
kwam gelijk een liedje uit de flo
werpower tijd in me op: het num
mer 'Beautifulpeople' van Melanie.
Een hartverscheurende tekst op
een weemoedige melodie, waarin
met spijt wordt geconstateerd dat er
zoveel 'mooie mensen' bij je in de
buurt zijn, zelfs je buren, die com
pleet vreemden voor je zijn.
Maar de zangeres is niet alleen
maar negatief, ze heeft ook een diep
verlangen: ze zou al die mooie men
sen eens willen uitnodigen om een
dag samen te komen, om elkaar te
leren kennen en het goed met el
kaar te hebben.
Ook de paasgroet van de Wilhel
minakerk bevat een uitnodiging.
De buren in Soest-Zuid worden
hartelijk uitgenodigd voor de paas-
dienst op zondag 11 april. Ik heb
begrepen dat ook het schilderij van
Mint Faas daar in het echt te be
wonderen zal zijn.
I Zouden er veel mensen gehoor ge
ven aan die uitnodiging? Ik weet
het niet. Maar het is in ieder geval
I een initiatief, dat niet zozeer voort-
komt uit de wens om zieltjes te win
nen, maar om al die mooie mensen
die elkaar nauwelijks kennen eens
samen te brengen en het, hopelijk,
goed te hebben met elkaar.
Van harte aanbevolen!
Olga Duijm,
sociaal diaken
Sow-gemeenten
SOEST
Deze rubriek verschijnt eens per twee weken onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken Soest.
De christelijke gereformeerde
kerk in Soest krijgt een nieuwe
predikant. Ds. W. Kok te 's-Gra-
venzande heeft het beroep aange
nomen om naar Soest te komen.
Ds. Kok (55) is sinds 1977 predi
kant; voordat hij in 1989 haar 's-
Gravenzande ging diende hij de
chr. geref. kerken in Rotterdam-
Oost/Capelle en Baarn. Hij zal na
de zomer naar Soest verhuizen en
zijn intrede doen in het kerkje aan
de Julianalaan.
De kleine christelijke gerefor
meerde kerk te Soest, die sinds
enkele jaren zonder predikant zit,
heeft in 2003 een overeenkomst
gesloten met de chr. geref. kerk te
Bunschoten voor een gezamenlij
ke voorziening in het pastorale
werk. De gemeente in Bunscho
ten telt ca. 1800 leden en twee
predikanten; er is dringend be
hoefte aan een derde predikant.
In de afgelopen jaren heeft Bun
schoten bij herhaling een beroep
uitgebracht om daarin te voorzien,
tot nu toe zonder resultaat. De
phr. geref. kerk te Soest was al ge-
uime tijd van plan een eigen pre-
likant te beroepen die ruimte zou
cunnen overhouden voor uitbrei
ding van het pastorale werk. Over-
iengekomen is dat de toekomsti
ge predikant van de chr. geref.
cerk in Soest een neventaak krijgt
n Bunschoten. Op basis van dit
onvenant is nu met succes een
)eroep uitgebracht op ds. Kok.
Uit opinie-onderzoeken of ge
wone gesprekjes blijkt nogal
eens dat de gemiddelde Neder
lander met de mond vol tanden
staat bij de achtergronden en de
betekenis van het paasfeest. En
ook onder kerkleden heerst hier
en daar onwetendheid, zeker in
rooms-katholieke kringen waar
bijbelvastheid wat minder tot de
primaire deugden kan worden
gerekend dan bij protestanten.
Voor anderen betekent Pasen
een paar vrije dagen in het voor
jaar, met folkloristische franje
in de vorm van paashazen en
beschilderde eieren.
Die jaarlijks verschuivende paas-
datum wordt hier en daar ook
vreemd en lastig gevonden - re
den waarom er al eens is aange
drongen op het instellen van een
vaste datum, zoals bij het Kerst
feest. Maar dat zou tornen zijn
aan een tweeduizend jaar oude
traditie. Pasen wordt sinds het
begin van de christelijke kerk ge
vierd op de zondag na de eerste
volle maan in de lente. Dit jaar
was dat afgelopen maandag, zo
dat het zondag 11 april Pasen is.
Die samenhang met de maanka
lender is een oeroud gegeven dat
uit het jodendom stamt.
Joodse wortels
Maar het christelijke paasfeest
heeft dan ook joodse wortels.
Het woord Pasen komt van het
joodse Pésach dat zoveel als
'voorbijgaan' betekent. In het bij
belboek Exodus wordt beschre
ven hoe het volk Israël tijdens de
Egyptische slavernij gespaard
bleef voor de dood van de eerst
geboren jongens. Aan de deuren
waar het bloed van een geslacht
lam was gesmeerd, ging de 'engel
des doods' voorbij. Daarna kon
den de Israëlieten uit Egypte
wegtrekken op weg naar het Be
loofde Land. De samenhang met
het joodse paasfeest is gebleven.
In de Bijbel is te lezen hoe Jezus
zich als jood opmaakte om Pésach
te vieren. Hij werd na de traditio
nele maaltijd gevangen genomen
en stierf een dag later aan het
kruis. De evangelisten spreken
vervolgens van zijn verrijzenis, de
overwinning op de dood die de
kern werd van het christelijk ge
loof.
Pasen geldt als het hart van het
'kerkelijk jaar' dat begint met Ad
vent (vier weken vóór Kerst). Pa
sen is een feest dat in de kerk
overal ter wereld even uitbundig
als intens wordt gevierd. Ratione
le verklaringen doen er dan niet
toe. Het gaat om een 'geloofsge
heim' dat ontvankelijkheid en
voorbereiding vraagt. Die voorbe
reiding krijgt in de kerk gestalte
door een reeks vieringen naar het
patroon van gebeurtenissen die in
de bijbel worden beschreven: de
feestelijke intocht van Jezus in
Jeruzalem (Palmzondag), zijn
laatste maaltijd met de discipelen
(Witte Donderdag), zijn marte
ling en kruisdood (Goede Vrijdag)
en zijn opstanding (Paaswake).
Licht en water
In Soest houden de rooms-ka
tholieke parochies en de protes
tantse gemeenten zich aan deze
opeenvolging van gedachtenis
momenten. Palmzondag is inmid
dels gevierd met alle bijbehorende
liturgische folklore die daarbij
hoort (versierde palmpaasstok-
ken) en in de komende dagen
gaat in Soest de viering van de
'e diaconie van de Sow-ge-
eenten in Soest voert dit jaar
tie voor een project in Zambia.
Afgelopen weken stonden in de
erk de vastenpotten klaar. Ook
erkinactie, de hulpverlening-
oot van de Sow-kerken, voert
de vastentijd actie, en wel voor
e kerk in Rwanda, het Afrikaan-
land waar tien jaar geleden een
erschrikkelijke burgeroorlog
oedde met honderdduizenden
oden. Kerkinactie probeert in het
og altijd verscheurde Rwanda te
erken aan het herstel van rela-
es en de bestrijding van onrecht
armoede. Aan de campagne
n Kerkinactie is in Soest weinig
ndacht besteed om te voorko
en dat de aandacht voor het ei-
n jaarproject zou wegebben,
ch heeft de Diaconale Raad
est nu alle leden van de Sow-
meenten aangeschreven met
n informatiefolder over Rwan-
en het verzoek de campagne
Kerkinactie te steunen met
n financiële gift (giro 456, Ker
nactie/zending, Utrecht).
p; donderdag. 15 april ontvangt
ssage, christelijk maatschappelijk
vrouwenbeweging, ds. N. van
osterzee uit Zeist. Hij zal dia's
rtonen waarop werk te zien is
n Chagall, de schilder die veel
jbelse taferelen uitbeeldde en
el glasramen in kerken in Frank-
k en daarbuiten heeft ontworpen
gemaakt. Vooral over deze ra-
en, met als titel 'transparante
rhalen', vertelt ds. Van Ooster-
om 20:00 uur in de Emma-
rk, Regentesselaan 2A. Toegang
r belangstellenden: 3,00
Voor peuters en kleuters is er op
de zaterdagavond vóór Pasen
om 18:00 uur een aangepaste
viering in de Petrus- en Paulus-
kerk o.l.v. pastor Frans Over-
beek. Met Kerstmis is er ook
zo'n viering geweest voor de al
lerkleinsten. Daarvoor was gro
te belangstelling
Het voorziet duidelijk in een be
hoefte van jonge ouders, om de
grote kerkelijke feesten samen
met hun kinderen te vieren: In de
viering zal vooral rekening wor
den gehouden met de kleine kin
deren, maar ook de groteren zal
het blijven boeien.
Met Kerst kwamen de kinderen
verkleed als herder of engel of ko
ning. Maar voor de paasviering
zegt pastor Overboek uitdrukke
lijk: 'Laat de kinderen alsjeblieft
niet als paashaas verkleed ko
men!' Het is duidelijk dat hij met
de paashaas niet veel op heeft.
Wel met de symbolische betekenis
van het ei, waaruit het nieuwe le
ven geboren wordt. Er zullen
echte kuikentjes te zien zijn onder
een warme lamp. En een echt
lammetje. Want het lam is een
bijbels symbool voor Jezus. 'De
paashaas hoort niet in de kerk.'
De kinderen wordt gevraagd een
zakdoek mee te nemen, dat is ge
noeg. Daar kun je mee zwaaien
naar Jezus op de ezel, of de zak
doek gebruiken als servet bij het
laatste avondmaal, of als zakdoek
om je tranen van verdriet mee te
drogen, als het 'stripverhaal' van
Jezus' kruisweg de revue passeert.
Er komt een zware steen in de
kerk te liggen die wordt wegge
rold. En wat in het buitenland va
ker te zien is dan in ons land: er
komt een mooie paastuin om
naar te kijken. Met het lege graf,
het kruis op de achtergrond, een
engel bij de grote steen, een lam,
een haan - allemaal met een ei
gen bijbelse betekenis. Na afloop
worden een bouwplaat uitgedeeld
en lekkere paaseitjes. Want de
paastuin zal nog wat langer te be
zichtigen zijn op de zondagen na
Pasen.
Redactie: Piet van Dijk, Wim van
den Dool, Tanneke de Mol Ber-
nard Steenhuis. Redactieadres:
Gerrit van der Veenstraat 93,3762
XK Soest, tel. 602 06 31, e-mail:
w.vd.dooI@planet.nl. Nieuws en/
of tips graag insturen naar dit adres.
Kinderen in de Mariakerk met
hun palmpasenstokken.
Stille of Goede Weck door: don
derdagavond, vrijdagavond en de
(late) zaterdagavond. In de
rooms-katholieke kerken (met
uitzondering van de Joanneskerk)
is ook op vrijdagmiddag nog een
dienst: het zogeheten kruisweg-
bidden. De dienst op de avond
van Goede Vrijdag staat bij de
rooms-katholieken in het teken
van de kruisverering; er worden
dan bloemen bij het kruis gelegd.
De protestantse diensten zijn dan
doorgaans soberder dan ooit.
De paaswake is bij beiden rijk aan
symboliek. Bij het begin van de
dienst wordt vanuit het donker de
nieuwe brandende paaskaars bin
nengedragen en zingt de gemeen
te de 'lof van het licht' dat verwijst
naar de-opgestane Jezus. De vlam
van de paaskaars wordt doorge
geven aan aile aanwezigen (bij
binnenkomst is aan iedereen een
kaarsje uitgereikt). Er is doopwa
ter, om daadwerkelijk te dopen
(een oud christelijk gebruik dat
hier en daar weer in zwang raakt)
of om de doopbelofte bij te ver
nieuwen. Tenslotte klinkt het Op
standingsevangelie, gelezen en
vooral: gezongen.
Deze doorgaande viering van de
Goede Week is bij de rooms-ka
tholieken altijd gebleven. Protes
tanten, ook in Soest, hielden tot
voor enkele decennia alleen op
Goede Vrijdag een dienst. Voor
hen zijn de Witte Donderdag en
de paaswake betrekkelijk nieuw,
hoewel in feite herinvoering van
een liturgische praktijk met zeer
oude papieren. De behoudende
rechtervleugel van het protestan
tisme kerkt deze week alleen op
Goede Vrijdag en houdt dan
'Heilig Avondmaal' zoals dat in
die kringen heet. De grote protes
tantse middengroep is inmiddels
teruggekeerd tot een wijze van
gedenken, bezinnen en vieren die
direct teruggaat op de bijbelse
oorsprong.
In de Stille Week voor Pasen was
het in gereformeerde kerken voor
heen inderdaad nogal stil, met al
leen een kerkdienst op vrijdag
avond. Dit jaar is het in de Wilhel
minakerk wat drukker in die week.
Op de Witte Donderdag begint om
zes uur 's middags een paasomme
gang met een liturgische viering,
gevolgd door eenvoudige maaltijd.
Op Goede Vrijdag is er om half
acht 's avonds een viering met het
lezen van de lijdensgeschiedenis
uit het evangelie van Lukas. Daar
na volgt er op de Stille Zaterdag
een Vesperdienst, verzorgd door
jongeren. Die dienst begint om
negen uur 's avonds en gaat over
de kruisweg, aan de hand van zelf
gemaakte staties, en de Opstan
ding. Op de Eerste Paasdag begint
's morgens om tien uur een feeste
lijke kerkdienst, waaraan wordt
meegewerkt door de sopraan Ber-
na Kousemaker, de trompettist
Wim van Vliet en het Wilhelmiria-
kerkkoor.
Voorafgaand aan de paasomme
gang wordt op zondag 4 april om
vier uur 's middags een kleine ex
positie geopend van voorwerpen
en afbeeldingen die met Pasen ver-
Voor al uw verzekeringen -
pensioenen - hypotheken -
financieringen - beleggingen.
Krommewes 3A Soest
Tel. 035 - 601 60 11 Fax 603 55 74
info: www.korenassurantien.nl
e-mail; info@korenassurantien.nl
Op palmzondag herdenken de
christenen de blijde intocht van
Jezus Christus in Jeruzalem. De
mensen bedekten de weg voor
hem onder meer met de takken
van palmbomen. In katholieke
kerken en ook steeds meer in
protestantse dragen de kinderen
palmpasenstokken tijdens een
processie door de kerk. Vaak
brengen de kinderen de stok na
afloop van de viering naar men
sen die vanwege hun leeftijd of
een ziekte niet aanwezig konden
zijn. De groene takjes verwijzen
naar Christus' intocht in Jeruza
lem, het brood naar de instelling
van de Eucharistie op Witte
Donderdag, en de kruisvorm naar
het lijden en sterven van Christus
op Goede Vrijdag. Het snoep en
de overige versierselen zijn tekens
van vreugde over het nieuwe le
ven dat Pasen heeft gebracht. De
palmpasenstok is nauw gelieerd
aan voorchristelijke vruchtbaar
heidsfeesten, waarmee vroeger, bij
het aanbreken van de lente, het
nieuwe leven in de natuur werd
gevierd.
Bevrijding! Wat een feest, als je
eindelijk vrij bent. Na gevangen
schap, na onderdrukking of oor
log. Pasen is ook een feest van
bevrijding: we vieren dat we be
vrijd zijn, door wat Jezus heeft
gedaan. Óp eerste paasdag is het
feest in de Julianakerk.Tijdens
een speciale jeugddienst van de
Evangeliegemeente gaan we zien,
horen en voelen hoe belangrijk
het is om Pasen te vieren. Want
wat vieren we eigenlijk? Waarvan
zijn we bevrijd? En hoe kun je blij
zijn als je vergeten bent dat je ooit
bevrijding nodig had?
Iedereen is welkom op zondag 11
april aan de Julianalaan 19a.
Aanvang: 10:00 uur, en na af
loop is er koffie met wat lekkers.
Voor kinderen van 0 tot 12 is een
alternatief programma tijdens de
dienst.
Het conflict over de uitgave van
het hervormd/gereformeerde
kerkblad 'Soestterkerk', dat in
februari j.1. naar buiten kwam
omdat de kerkbesturen het niet
eens konden worden met de
drukker over de nieuwe abon
nementsprijs, is nog geen verle
den tijd. De kwestie ziekt ach
ter de schermen nog even door
en heeft inmiddels geleid tot
het opstappen van een van de
direct betrokkenen.
Jan Buning, zelf voorzitter van de
wijkkerkenraad van de Open Hof
en als grafisch expert een van de
hoofdrolspelers in de kwestie - hij
voerde namens de kerkbesturen de
onderhandelingen met drukkerij
Practicum - heeft vorige week zijn
functie neergelegd. In een officiële
mededeling na de kerkdienst in de
Open Hof, inmiddels ook afge
drukt in het kerkblad, zegt hij dat
hij zich door de kerkbesturen
(Centrale Kerkenraad/Kerkenraad
Algemene Zaken) 'miskend' voelt
en dat hij daarom besloten heeft
geen deel meer uit te maken van
deze centrale organen (waarvan hij
- als wijkkerkenraadvoorzitter -
qualitate qua ook lid was).
Buning laat zijn mede-gemeentele
den in de Open Hof weten dat dit
alles hem zo heeft geraakt dat hij
niet meer in het kerkenwerk kan
functioneren en een periode van
rust nodig heeft. Het gevolg is dat
hij - tot zijn spijt - dus ook op
stapt als voorzitter van de Open
Hof-kerkenraad.
Deze opmerkelijke stap staat, hoe
wel Buning de kerkblad-kwestie
niet met zoveel woorden ter spra
ke brengt, duidelijk niet los van het
conflict tussen uitgever drukkerij
Practicum en de kerkbesturen over
een (door Practicum geweigerde)
publicatie van een mededeling van
de kerkbesturen, als reactie op een
GECERTIFICEERD
Plasweg 24 - Soest - Tel. 035 - 60 19666
ietwat verongelijkte mededeling
van de drukker over het opzeggen
van het contract. De kerkbesturen
moesten nu per los verspreide brief
aan de abonnees laten weten dat
het blad per 1 juli ergens anders
gedrukt zou gaan worden en dat ze
maar beter even konden wachten
met het betalen van het abonne
mentsgeld aan Practicum.
Buning, die de onderhandelingen
met Practicum namens de 'alge
mene kerkenraad' van Soest had
gevoerd, verweet de drukkerij o.a.
dat deze van de gelegenheid (een
ander formaat) gebruik maakte
voor een veel te ingrijpende verho
ging 50%) van het abonne
mentsgeld. Verder speelde de
vraag of Practicum bij monde van
de vrouw van de directeur nu wel
of niet een geldige offerte had uit
gebracht. Uitkomst was dat het
kerkblad vanaf 1 juli gedrukt zou
gaan worden bij de concurrent: de
Soester drukkerij Neo-Print.
Zwijgen
Dat laatste is nog maar de vraag,
want hoewel geen van de betrok
kenen het achterste van zijn tong
wil laten zien lijkt het niet uitgeslo
ten dat de 'drukwerkorder' ook
voor het komende half jaar nog
wordt uitgevoerd door Practicum,
die eerder aan de kant werd ge
schoven. Practicum-directeur Ton
Meijer wil er niets over zeggen,
maar bevestigt desgevraagd wel
dat hij het 'niet uitsluit'. Anderen,
zoals voorzitter Dick Nienhuis van
een der beide kerkbesturen, wil
niet eerder iets kwijt over het con
flict dan nadat hij met Buning
heeft gesproken. Die doet er op
zijn beurt ook het zwijgen toe en
zegt dat hij dan het telefoontje van
Nienhuis nog maar even afwacht.
Wel laat hij weten dat zijn eigen
kerkenraad (Open Hof) helemaal
achter hem is blijven staan.
Andere betrokkenen houden hun
kiezen eveneens krampachtig op
elkaar, maar uit de verschillende
reacties 'langs de neus weg' lijkt
toch wel af te leiden dat de kerk
besturen zich door een aantal kerk
leden - naar verluidt onder het in
kerkelijke kring beproefde dreige
ment van het 'stoppen van de fi
nanciële bijdrage' - onder druk
hebben laten zetten om voorlopig
toch maar weer met Practicum
door te gaan, hetgeen echter nie
mand wil bevestigen. 'Het punt is
wél dat veel te veel mensen zich
ermee bemoeien,' zegt een van
hen. De gewone kerkleden moeten
voorlopig maar gissen naar wat er
werkelijk aan de hand is geweest,
want 'opening van zaken' past ken
nelijk nog altijd niet in de kerkelij
ke achterkamertjescultuur van pro
testants Soest.
Steenhoffstraat 9A, tel. 602 81 32
Vandaag, 7 april, is een gewone
dag zoals andere dagen. Maar voor
de Wereldwinkel in Soest toch wel
een dag om er bij stil te staan dat
precies twee jaar geleden de win
kel geopend werd. Niet alleen die
dag, maar ook daarna heeft het
niet aan belangstelling ontbroken.
Het gaat dus goed met de verkoop
van producten van producenten uit
ontwikkelingslanden die best een
steuntje in de rug nodig hebben.
Het gaat om de hulp die echt
helpt, het ontwikkelen van handel.
Mensen de kans geven om hun le
vensomstandigheden te verbete
ren.
Omdat er in de toekomst een aan
tal festiviteiten op komst zijn waar
de Wereldwinkel graag, aan mee
wilt doen, gaat ook deze dag voor
bij als alle andere dagen. Dat be
tekent mensen ontvangen die zich
maatschappelijk betrokken voelen
en het gevoel hebben medeverant
woordelijk te zijn voor wat zich in
de wereld afspeelt.
Het is niet de eerste keer dat het
gezegd is: 'bij het kopen in de
Wereldwinkel kunt u ervan verze
kerd zijn dat door uw toedoen een
aantal mensen in ontwikkelings
landen de kans geboden wordt een
menswaardig bestaan op te bou
wen'.
De Wereldwinkel bevindt zich aan
de Steenhoffstraat 9a en is maan
dag geopend van 13:00 tot 17:00
uur en van dinsdag tot en met za
terdag geopend van 09:30 tot
17:00 uur.
Zo'n tweeduizend jaar geleden
stierf Jezus Christus, de Zoon van
God, aan een houten kruis. Zijn
dood wordt wereldwijd herdacht
op Goede Vrijdag. In de gerefor
meerde kerk (vrijgemaakt) gebeurt
dat 's avonds in een dienst om
19:30 uur. Ds. R. ter Beek preekt
dan over de eerste woorden die
Jezus sprak aan het kruis: 'Mijn
God, mijn God, waarom hebt u
mij verlaten?' Het van God verla
ten zijn maakte Jezus' lijden on
noemelijk zwaar.
Zijn kruisdood was niet het laatste:
Hij overwon de dood door op de
derde dag op te staan uit het graf:
het feest van Pasen. Het was weer
vrede tussen God en de mensen.
Op paaszondag zullen de predi
kanten Ter Beek en C. van den
Berg (uit Amersfoort) preken over
deze vrede, die vreugde geeft in
leven en in sterven. De diensten
waarin zij voorgaan beginnen resp.
om 10:00 en 17:00 uur. Het adres
is: Schuilplaats, Parallelweg 1.
Info: 38 6025234.
band houden. Een tweetal filatelis
ten stelt enkele series postzegels
daarover ten toon en er zijn o.m.
kopieën te zien van middeleeuwse
miniaturen in boeken en op platen.
Ieder die er belangstelling voor
heeft is op de genoemde tijden
hartelijk welkom in de Wilhelmi
nakerk, Soesterbergsestraat 18.
De zondag voor Pasen draagt de naam Palmpaaszondag. De kerken
van Soest vieren dan de intocht van Jezus in Jeruzalem, de ene kerk wat
uitbundiger dan de andere. Kinderen mogen tijdens de kerkdienst onder
het zingen van een intochtlied met hun versierde stokken rondjes door de
kerk lopen. Bij de Oude Kerk liepen kinderen en ouders na de zegen zelfs
een rondje óm de kerk, met dominee Ruud Bartlema, spelend op zijn trek- \^02ClW«Hldclill2
harmonica, voorop. -
tandtechnisch laboratorium
Voor al uw reparaties en adviezen.
Ook voor ziekenfondsverzekerden.
CE gecertificeerd.
Torenstraat 13 - Soest - Telefoon 035 - 602 02 49
Op zaterdag 10 april houdt IVN
Eemland een vroege vogelwande
ling op het scoutingterrein Buiten
zorg aan de Amsterdamsestraat
weg. Er wordt om 6:00 uur ge
start, vanaf het parkeerterrein aan
de Ravensteinselaan, aan de bos-
zijde naast Kasteel Groeneveld.
Deelnemers wordt aangeraden een
verrekijker mee te nemen. Voor
meer informatie, tel. 030-
2292639.
Op 18 april is er een natuurwan
deling in de Korte Duinen. Die
begint om 14:00 uur vanaf de par
keerplaats van het gelijknamige
restaurant aan de Birkstraat. Voor
meer informatie over deze tocht,
tel. 06-52057766.
ELKE WEEK EEN
IN DE BUS?
Neem een abonnement:
9,-per half jaar!
tel.(035)6014152
Op zondag 11 april zal het
Soester Byzantijns Kleinkoor
onder leiding van dirigent
Frans Wertwijn medewerking
verlenen aan de paasdienst in
de Emmakerk aan het Park
Vredehof 2. Het zal bij die gele
genheid tevens een doopdienst
zijn en de voorganger is ds. P.
van Winden.
Het Soester Byzantijns Kleinkoor
zal liturgische gezangen zingen uit
Het Byzantijns Kleinkoor.
de tradiiic vaii dc Russisch-ürtho-
doxe Kerk, waaronder composities
van N.N. Kedrov, P. Grjebjenshi-
kov en traditionele gezangen, o.a.
typische paasgezangen en natuur
lijk een dooplied uit de Russische
traditie. Ook ae predikant zal aan
het begin van de dienst hierin een
actief aandeel leveren, waarin hij
een klein stukje van dc Russisch-
Orthodoxe kerkelijke traditie
volgt. De dienst in de Emmakerk
begint om 10:00 uur.
Zaterdag 10 april: o.a. Johannes-
passion van J.C. Demantius (rond
1600) door Cantores Martini, het
vocaal solistenensemble van de
Domcantorij. In zijn Johannespas-
sion vervlecht Johann Christoph
Demantius (1567-1643) de nieuwe
lutherse met de 'oude' katholieke
kerkmuziekstijl. Zo'n honderd jaar
na hem zou J.S. Bach dat ook
doen, maar dan barokker. Vóór de
Johannespassion wordt (ook van
Demantius) uitgevoerd de 'Weissa-
gung des Leidens und Sterbens
Jesu Christi'. Cantores Martini be
staat uit: Marion van Zonneveld
en Inge Doedens (sopranen), Va-
leria Boermistrova (alt), Henk
Westland en Domcantor Remco
de Graas (tenor) en Hans Leeu-
wenhagc (bas). Aanvang: 15:30
uur. Vrije toegang.