SoW-kerken Soest laten hun onderhandelaar keihard vallen 'Christelijke traditie steeds opnieuw ontdekken' Waterbed Kerken in Soest: snoei of wildgroei? SPOED zonder! Overleg Raad van Kerken met College van B. en W. Protestantse Kerk in Soest zonder de Ichthuskerk Nu compleet 5INA 14 IA ij WOENSDAG 21 APRIL 2004 SOESTER COURANT PAGINA 15 )^ni under Kerkblad blijft (voorlopig?) bij Practicum .soesterScourantJ Help! God is onzichtbaar De Soester Courant zoekt met spoed BEZORGERS Heb je op woensdag tijd om een wijk te lopen? Ook invalbezorgers zijn welkom. Bezinningsavond bij Rozenkruisers PKN-avond in de Emmakerk r en ook nieu- 'erder vastge- ana Red Dog live demo-cd ^be' met veel is in mei 1997 jnich (OLCD ummers waar- a een uur lang lillende blues- :srock ook jaz- blues en zelfs e langzamere ;t beluisteren ken aan verlo- e warme nach- leters snelweg, lider' is wat dit van hun slow- >e meest recen- vlarquee' is op- te Kesteren en 11 april alvast tot ntana Red Dog i. ues niet alleen betekent maar •ekt kan zijn met 5 teit en subtiliteit td hand in hand Dog staat borg i en dynamisch I heerlijk avondje ;re...! Wil je 's rgesteld worden, voorverkoop tus- 10 uur aan de bar. www.montana 0 uur. Entree: verkoop: 15:00- le bar; zaal open licht 23:30 uur. n wonder boven ite Harbour zwak- it Wilburs kracht te :oe. nts to Kill Himself :n gaat - depressie, nheid - betekent nse regisseuse Lone aar op de hand is. ordt verlicht door orm van zwarte hu- een komedie, lief- melodrama tegelijk, celijke combinatie, slaagt in haar opzet, nappe balans tussen -aties en karikatura- 'y Het vreemde ver wonderlijke karakters niet ontwrichtend, ilslagen vanzelfspre- Denemarken/Frank- deur -105 min.) 0:30 uur. Entree: '65+: 3,50. Reser- op de dag van de 10:00-13:00 uur, 'Wilbur Wants to Kill .ergang van deze bijzon- itaanse sekte in de 13e 20:00 uur. Toegang: ï5+: 4,00). Reserveren >evelen: S3 6019577. (Op lapparaat graag naam en nimmer noemen.) Meer ie op internet: artishock- KE WEEK EEN nXBScOURANTj IN DE BUS? i een abonnement: 9,- per half jaar! .(035)6014152 i Hagen. 'P Reisburo Hagen iglerig geworden, kom even langs... ijk kunt u bij mij en mijn 's terecht om nog meer te en vele andere bestem- i te weten te komen! i de Griekse cultuur op z'n tepunt was, zo'n 500jaar voor Bfi dachten de Grieken dat ■land het middelpunt van de was. Zij noemden hun reli- fieuzeplaats Delphi, navel van de Later dachten de christenen \alem, de heilige stad, het _JUnt van de aarde was. Geo- >ch natuurlijk onjuist, maar tel begrijpelijk. Archimedes 'Geef me een vast punt en ik jet heelal in beweging zetten'. >.n wereld die rond is en ook nog eens in beweging, moet je wel mBjstandpunt' innemen om je plaats en de plaats van de andere dingen te bepalen. Enkele weken geleden bracht ik een bezoek aan een goede kennis in Nieuw-Zee- land De snelste manier om er te komen is waarschijnlijk een gat in de grond te graven en er aan de an dere kant weer uit te klimmen. Dan flajzfg 'down under'. En dan kijk je letterlijk anders tegen de dingen aan. Alle perspectieven verschui ven; wat onder is, is nu boven, je horloge\vertelt je dat het dag is, maar het is nu nacht. De wereld op z 'n kop, maar het is wel onze wereld. Alleen je kijkt er met andere ogen naar. Opeens is Nederland niet meer het middelpunt van de wereld; berichten erover dringen daar nauwelijks tot je door. Nieuws gaat daar over andere din gen, het lijkt of je in een andere we reld bent gestapt. En dat geeft een n&kwaardig gevoel van ver vreemding; je wereld staat letterlijk op z 'n kop. En daar wen je maar langzaam aan En dan besef je hoe betrekkelijk jouw manier van kij ken is, jouw manier van denken en leven. En toch vergeet je dat maar al te gauw als je weer in Nederland terug bent. Je pakt de oude draad weer op en alles lijkt weer 'nor maal'. Maar ik vind het heilzaam om de wereld af en toe even op zijn kop te Daar hoefje niet per se voor liairNieuw-Zeeland toe. Draai de dingen af en toe gewoon eens om, dan zie je de andere kant van de waarheid. Autochtoon of allocht- ötm... hoe ziet die andere kant dat éifaènlijk? Dood of leven... ik heb er zo mijn ideeën over, maar hoe ziet die man aan het kruis, Jezus van Nazareth, dat? In de bioscoop draait deze dagen weer een film over hem. Het schijnt er nogal bloe derig aan toe te gaan. Moet je nu nog zoveel ophef maken over een dode man van 2000jaar geleden? Toch leeft hij kennelijk nog op een bepaalde manier in onze wereld. En dat zet je denken over dood en leven op z 'n kop. Pasen is zo 'n dag om 'desteen eens van het graf weg te rollen'. Dood is dood' is een waarheid als een koe, en dat zal het voor de meesten ook wel blijven. Maar als er nu eens een andere kant aan die waarheid is? Die man uit Nazareth zag dat zo: 'Ik ben de verrijzenis en het leven; wie in mij gelooft zal le ven, ook al is hij gestorven'. Ik ken nogal wat mensen die er zo tegen aan kijken. Down under, maar ook hier. Het vaste punt van Ar chimedes ligt dan bij Jezus van Na zareth. En dan is de graf tuin van Jeruzalem misschien toch de 'navel van de aarde'. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar het is wel een zaak van dood of leven. Hans van de Schepop, rk-pastor Deze rubriek verschijnt eens per twee weken onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken Soest. Sinds enkele jaren woont de theoloog dr. Witvliet in Soest. Jarenlang doceerde hij aan de Universiteit van Amsterdam. Ook werkte hij voor de Ikon. Tevens publiceerde hij veelvul dig, met name op het gebied van de bevrijdingstheologie. Zijn laatste boek schreef hij in Soest: 'Het geheim van het lege mid den'. Een boek over de identiteit van het christendom in onze sa menleving. Een interessant the ma, vandaar dit interview. U heeft jaren aan de Universiteit van Amsterdam gewerkt, hoe bent u in Soest terechtgekomen? 'Toen ik op m'n 61sle stopte met het werk, had ik niet zo'n behoef te om in Amsterdam te blijven. Mijn vrouw werkte destijds in Bussum, maar zij was ook bezig om haar werk af te bouwen. Zo zijn we op zoek gegaan naar een prettig huis en dat vonden we in Soest. We hebben ons hier van het begin af aan erg thuis ge voeld. Ook in de Emmakerk, een open gemeente met veel activitei ten. Zelf leid ik er een bijbelstudie kring.' Uw boek heet 'Het geheim van het lege midden', wat bedoelt u daarmee? 'Over God wordt in de Bijbel op een bijzondere manier gesproken. Er wordt geschreven JHWH, maar deze naam mag niet worden uitgesproken. Dit duidt erop dat God wel bij ons mensen wil zijn, maar ook dat er sprake is van ver borgenheid. Als je God 'de Heer' noemt en je vindt alle bijbelverta lingen die God anders aanduiden, verkeerd, dan verabsoluteer je jouw eigen beeld van God: je doet dan alsof God samenvalt met jouw beeld van deze God. Datzelfde geldt natuurlijk ook als je vindt dat Gods naam altijd met de Eeuwige of de Oneindige ver taald moet worden. God is niet in één beeld te vangen. In de jood se tempel blijft het heilige der heiligen dan ook leeg.' Betekent dit dat de vraag 'wan neer is iemand christelijk' niet kan worden beantwoord? 'Nooit definitief. Er is wel een christelijke traditie, maar die ligt niet vast. Die vraagt om steeds opnieuw ontdekt te worden. Je laten dopen betekent: toegelaten willen worden tot een gemeen schap die steeds op zoek is naar het geheim van Gods verborgen tegenwoordigheid in ons leven en in de wereld om ons heen. Niet voor niets bestaat de Bijbel voor een groot deel uit verhalen. De Raad van Kerken Soest over legt jaarlijks met het College van Burgemeester en Wethou derslover zaken van gezamenlij ke interesse en verantwoordelijk heid. In de bijeenkomst van eind maart in De Rank is een groot aantal onderwerpen de re vue gepasseerd. RK00P Reisburo Hagen jergsestraat 22, I Soest n 035 6022803 erkoophagen.nl D® kerken uitten hun zorgen over de uitzetting van uitgeproce deerde asielzoekers. Gevraagd naar de speelruimte van het ge- meemebestuur in deze liet burge meester Koos Janssen weten dat alleen in geval van menselijke nood en op basis van adviezen van ■vluchtelingenwerk en de Stichting Noodopvang een be roep op de minister kan worden gedaan. De voorzitter van de Raad van Kerken, ds. Pieter van Winden, zei de indruk te hebben dat de kerken niet meer zo in zijn voor kerkasiel als vijf jaar geleden. Wat betreft de autoloze zondag zal de Raad van Kerken met een concreet plan komen. In 2003 bleek het niet mogelijk een ge deelte van de Dalweg voor auto's af te sluiten, volgens wethouder Witte om praktische redenen. Het gemeentebestuur staat in algeme ne zin wel positief tegenover een jtoloze zondag. ■Binnen de Raad van Kerken zal In gesprek op gang komen over noodzaak van een georgani- (eerd contact tussen allochtonen i autochtonen in Soest. De bur gemeester maande tot voorzich tigheid op dit punt, maar gaf aan Bat de kerken wel een platform [zouden kunnen bieden voor een interreligieus beraad, c" Namens de jongerengroep Plat- |form 108 zei Stan Uyland dat de ■kerken weinig samenwerken waar het gaat om de jeugd. Wethouder Witte vond de ambities van Plat- form 108 nogal groot, maar toon de zich bereid tot nader overleg. I Ter tafel kwam ook het idee van Theo Witvliet. Een echt verhaal is altijd open, nooit afgesloten. Dat geldt zeker voor de bijbelse verhalen die im mers boven zichzelf uitwijzen naar een toekomst die van God is en blijft. Natuurlijk kent de christelij ke traditie grenzen. Maar die gren zen liggen niet bij voorbaat vast. Zo valt voor mij bijvoorbeeld de wijze waarop een christelijke par tij als het CDA omgaat met uitge procedeerde asielzoekers buiten die grenzen. Dat betekent niet dat ik het recht heb om een laatste oordeel te vellen over deze 'chris telijke' politiek, maar wel dat ik een gesprek wil over fundamente le bijbelse noties als barmhartig heid en gerechtigheid.' In onze cultuur spelen beelden een belangrijke rol, welk bezwaar is daartegen? 'Het gevaar is dat wij beelden identificeren met de waarheid zelf. In de praktijk leidt dat tot fundamentalisme. Na 'elf septem ber' is dé angst en onzekerheid in onze samenleving gegroeid. Juist dan ontstaat er behoefte aan beeldvorming, aan een duidelijk identificeerbare vijand bijvoor beeld. In de huidige situatie leidt dat tot harde uitspraken over de islam van mensen die bepaald geen kenners zijn van deze gods dienst.' Hoe denkt u over de film 'The Passion of the Christ'? 'Ik heb de film nog niet gezien. Ik hoorde dat een van onze predi kanten er met jongeren naar toe geweest is. Dat is goed. Dan is zo'n film aanleiding tot een echt gesprek over wezenlijke vragen. Wat ik betreur is dat de film vol gens de recensies het beeld van een straffende God oproept die bloed wil zien. Ik vraag me af hoe Mei Gibson aan zo'n beeld komt. We moeten oppassen dat we ons geen gefixeerd beeld van Jezus vormen. Dat kunnen wij niet. Er zijn niet voor niets vier verschil lende evangelieên in de Bijbel op- genomên. Calvijn heeft nog wel geprobeerd om daar een harmo nieus beeld over Jezus uit te ha len, maar dat lukt nu eenmaal niet.' Wat betekent de toename van het aantal moslims in Nederland voor de identiteit van christenen? 'Het is voor ons een uitdaging om na te denken wat deze confronta tie voor ons zelf betekent. Er zijn in het verleden nogal wat ge sprekken tussen moslims en christenen geweest, waarbij het de moslims opviel dat christenen wel nieuwsgierig waren naar hun ge loof, maar nerveus werden als zij op het eigen geloof werden be vraagd. Laten we de islam niet bij voorbeeld op een negatief beeld vastpinnen, en de confrontatie er mee vooral zien als aanleiding om eerlijk van ons eigen geloof re kenschap te geven.' Van het christendom wordt ge zegd dat het een westerse gods dienst is... 'Ik denk dat je het christendom niet los kunt zien van het joden dom, dat zijn oorsprong heeft in het nabije Oosten. Het christen dom is geen Westerse godsdienst. Wel is het zo dat het christendom in de loop van de geschiedenis onlosmakelijk verbonden is ge raakt met de Westerse cultuur is. Verder is het zo dat tegenwoordig veruit de meeste christenen bui ten Europa wonen. Niet alleen in Afrika, maar ook in een land als China groeien de kerken snel.' Redactie: Piet van Dijk, Wim van den Dool, Tanneke de Mol Bernard Steenhuis. Redactie adres: Gerrit van der Veenstraat 93, 3762 XK Soest, tel. 602 06 31, e-mail: w.vd.dool@planet.nl. Nieuws en/of tips graag insturen naar dit adres. Hoe denkt u dat het christendom er over een jaar of twintig in Ne derland uitziet? 'Dat weet ik gelukkig niet. Dat moet een verrassing blijven. Laten we ons nu richten op wat ons nu te doen staat. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal in de Bijbel over Jona. Van de niet-joden uit dat verhaal valt heel wat leren, denk aan het buitengewoon humane gedrag van de zeelieden of aan de woorden van de koning van Nine- ve. De kerken moeten zich niet zoveel zorgen maken om zichzelf, maar zich oefenen in het onder scheiden van de 'tekenen des tij ds'.' Heeft u zelf nog plannen voor uw eigen toekomst? 'Ja, vanaf september zal ik een half jaar in Zwitserland zijn. Ik ga daar aan een oecumenisch instituut in de buurt van Genève studenten uit de hele wereld begeleiden.' 'Het geheim van het lege midden' is in 2003 uitgegeven door uitgeverij Meine- ma te Zoefermeer en is verkrijgbaar onder ISBN-nummer 90 2113927 8. ELKE WEEK EEN IN DE BUS? Neem een abonnement: 9,-per half jaar! tel.(035)6014152 De Protestantse Kerk in Ne derland, die per 1 mei offici eel haar beslag krijgt, zal in Soest vier gemeenten tellen: Noord (Emmakerk), West (De Open Hof) en Zuid (.Oude Kerk en Wilhelmina- kerk). In twee van deze ge meenten, Noord en West, zijn hervormden en gerefor meerden al geruime tijd 'sa men op weg'. Zij vormen een zogeheten federatie. De ge meenten van de Oude Kerk (hervormd) en de Wilhelmi- nakerk (gereformeerd) vor men aparte eenheden, maar kennen wel vormen van sa menwerking. De vier PKN-gemeenten in Soest hebben elk een eigen be stuursorgaan in de vorm van een wijkkerkenraad. Vertegen woordigers van de wijkkerken- raden vormen per 1 mei de Al gemene Kerkenraad. Deze is vooral overlegorgaan; van een echt centrale sturing zal geen sprake zijn. Met de Algemene Kerkenraad komt een eind aan de benamingen Centrale Ker kenraad (hervormd) en Ker kenraad Algemene Zaken (ge reformeerd). Het financiële be heer komt in handen van het College van Kerkrentmeesters, waarmee de benamingen Kerk voogdij (hervormd) en Com missie van beheer (gerefor meerd) worden opgedoekt. Zoals te verwachten was zal de. orthodox-hervormde Ichthus- kerkgemeente in Soest niet toe treden tot de PKN. Ze gaat als hervormde gemeente zelfstan dig verder en zal ook niet ver tegenwoordigd zijn in de Alge mene Kerkenraad. De Ichthus kerk werkt samen met andere hervormde gemeenten in het land die apart willen blijven, het zogeheten Convent van her vormde kerkenraden. Dat zijn er zo'n vijfenzestig. Ds. R. van Kooten van de Ichthuskerk zin speelde in het kerkblad Soest- terkerk al over een toekomstige nieuwe naam: Hervormde Kerk in Nederland. Wat betreft het beheer van 'geld en goed' wordt gewacht op de uitspraak van de rechter. Het Convent heeft enige tijd gele den gevraagd om een 'verkla ring van recht'. De affaire die zich sinds fe bruari rond het (Samen-op- Weg, dus hervormd/gerefor- meerde) kerkblad Soestterkerk afspeelt heeft inmiddels geleid tot een opmerkelijke uitkomst. De kerkbesturen hebben hun onderhandelaar Jan Buning openlijk laten vallen en het contract met drukkerij Practi cum, de huidige uitgever (die aanvankelijk door de kerkbe sturen werd gepasseerd), is ver lengd tot in elk geval het eind van het lopende jaar. Dat laatste is de abonnees meege deeld door het College van Be heer, dat de 'zakelijke' kanten van het bestuurlijke kerkenwerk behar tigt, in een brief die kort voor Pa sen werd verspreid. Daarin wordt 'de (negatieve) publiciteit' over dit onderwerp 'uitermate' betreurd. 'Wij erkennen en herkennen dat met deze publiciteit schade is be rokkend aan de integriteit en repu tatie van Practicum, betrokken personen en organisaties, waar voor wij ons verontschuldigen,' al dus de brief. 'Desalniettemin heeft Practicum zich bereid verklaard om een en ander op correcte en zakelijke wijze met elkaar af te ronden, waarvoor het College van Beheer haar erkentelijk is. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat u als abonnee Soestterkerk blijft ontvangen zoals wij dat al 32 jaar gewend zijn.' De abonnees worden vervolgens opgeroepen het abonnementsgeld - waarvan eerder werd geadvi seerd om het niet te betalen - nu toch maar aan Practicum over te maken. Het College - de beide kerkenraden komen in het stuk helemaal niet meer voor - dringt er 'in verband met de vertraging die is ontstaan' bij de abonnees op aan nu zo snel mogelijk te betalen. Geen argumenten Over de argumenten voor deze draai van 180 graden - althans in vergelijking met de brief die het College (toen nog mede onderte kend door de kerkenraden) in fe bruari rondstuurde en toen door ingrijpen van Practicum niet in het kerkblad mocht publiceren - zwijgt de brief in alle toonaarden. Opmerkelijk is wel dat de brief, namens het College van Beheer ondertekend door voorzitter H. Jansen van Galen en penning meester J. Pronk, ook de handte kening draagt van Practicum-di recteur A. Meijer. Dat het kerkbestuur zich nu zo nederig in het stof werpt voor Practicum maakt eens te meer dui delijk dat er intern zeer zware druk is uitgeoefend op de kerkbesturen en het College van Beheer, die ver volgens onderhandelaar Jan Bu ning (die eerder de gesprekken met Practicum voerde) keihard hebben laten vallen. Dat is de re den geweest dat hij zich onlangs uit alle kerkelijke activiteiten heeft teruggetrokken. Water in de wijn Jansen van Galen laat desgevraagd weten dat er in de vervolggesprek ken met Practicum van beide zij den water in de wijn is gedaan. 'Er waren tot nu toe alleen maar ver liezers, zowel aan de kant van de kerk als aan de kant van de druk kerij. Er is nu weer begrip voor el kaar en we kunnen weer samen verder.' Volgens hem is er sprake van de minst slechte oplossing, 'want we moesten kiezen uit twee kwaden.' Hij wijst erop dat de excuses in de brief niet alleen aan Practicum zijn gericht, maar ook aan 'betrokken personen en organisaties', waar mee hij aangeeft dat ze dus óók gelden voor Jan Buning en voor de firma Neo-Print. Daarmee was aanvankelijk overeengekomen dat zij het kerkblad per 1 juli a.s. zou gaan drukken en verspreiden (en volgens Buning tegen een aanzien lijk lagere prijs). Volgens Jansen van Galen behelst de afspraak met Practicum overigens alleen maar dat de uitgave van Soestterkerk daar voorlopig - tot 31 december 2004 - weer is ondergebracht. Wat er daarna gebeurt staat volgens hem nog niet vast, wat impliceert dat Practicum de drukorder vol gend jaar alsnog zou kunnen ver liezen... Buning laat tegenover deze krant weten dat hij uiterst verbaasd is over de gang van zaken. Hij heeft geen zin om zijn gal te spuwen, zegt hij. Van de 'excuusbrief' stelt hij echter met verbazing vast dat er kennelijk wel intensief met Practi cum is gesproken en dat dat heeft geleid tot de 'diepe buigingen' in de richting van de drukkerij, maar dat er met hém in dat verband geen woord meer is gewisseld. 'Ik vind dat getuigen van weinig fat soen.' Hij vindt het uiterst curieus om nu - 'tussen de regels door, en in wel zéér bedekte termen' - ook nog een soort excuus aangeboden te krijgen. 'Ik word hier allemaal niet vrolijk van...' 'Hoe weet ik dat God er is? Kun je Hem voelen? Je kunt Hem toch niet zien?' Vragen die verwarring kunnen brengen over het bestaan van God. Vragen die aan de orde komen zondagmorgen in de dienst van de gereformeerde kerk (vrijge maakt). Het wordt een bijzondere dienst met speciale inbreng van jongeren. Het thema is: 'Help, God is onzichtbaar'. Ds. R. ter Beek zal vanuit de Bijbel antwoor den geven op vragen die jongeren bezig houden. De dienst begint om 10:00 uur in de 'Schuilplaats', Pa rallelweg 1. Na afloop is er koffie (en thee). 's Middags is er ook een dienst: om 17:00 uur. Dan is ds. B. Schaaij uit Dronten de voorganger. Info: 88 6025234. Op donderdagavond 22 april is er vanaf 20:00 uur in de Em makerk een bijzonder interes sante avond over de vraag of een kerk ertoe doet in Soest. Ongeacht of een kerk rooms- katholiek is, protestants of evangelicaal, of iets er tussen in: wat moet een kerk zijn of doen om van betekenis te zijn in deze pluralistische en multi religieuze samenleving? De ene Soester wil vooral hard door het dorp scheuren, de ander houdt van rust. De ene Soester wil de Ramadan houden, de ander vindt dat maar eng. De ene Soes ter doet z'n kind op die ene school, en voor de ander is geen plaats. Wat kan een kerk met deze con flicten over de 'multiculturele' sa menleving? Moet Christus centraal staan, of juist een breed en open geloof? Zal de paus ons redden, of moeten we terug naar huisgemeen ten? Plaatsgenoot professor Theo Wit vliet heeft over deze vragen ge schreven en lezingen gehouden. Hij zal aan deze avond in de Em makerk een belangrijke bijdrage leveren. De discussie wordt geleid door ds. Pieter van Winden. Het wordt dus een discussieavond over identiteit, over wie we zijn, over wat Nederland is, over de oecume ne, over de relatie met migranten- kerken en de relatie met andere religies. Doe mee, denk mee, praat mee, op deze open avond over kerken in de samenleving. Het adres is Emmakerk, Regentesse- laan 2b. De toegang is vrij. Meer informatie: Pieter van Winden, 88 6033770. Bel snel 035-6014153 voor meer informatie. 'Door oriëntatie tot vernieuwing' is het motto van een bezinningsbij eenkomst die de Internationale School van het Gouden Rozen kruis vanavond - woensdag 21 april - houdt in de tempel te Hil versum, Koninginneweg 41. Tij dens deze samenkomst wisselen gesproken woord, muziek en mo menten van bezinning elkaar af. De bijeenkomst begint om 20:00 uur en duurt ongeveer drie kwar tier. Deelnemers wordt gevraagd om de stilte in en om het gebouw zo veel mogelijk te respecteren. De toegang is vrij. Info: (035) 6916486; www.rozenkruis.nl. een Prinsjesdagontbijt, met als thema dit jaar normen en waar den in de plaatselijke samenle ving. De burgemeester verwees voor het vinden van actuele the ma's ook naar gemeenteraadsle den. De 4 mei-viering in Soest lijkt wat verbrokkeld. Er is een her denking bij het monument met muziek, zang, stilte en een toe spraak, en in een lustrumjaar eerst een oecumenische samenkomst in de Mariakerk. Sommige kerken houden een eigen dienst. Wellicht kan een en ander op elkaar wor den afgestemd, zodat een geza menlijke bijeenkomst kan worden gehouden voorafgaande aan de herdenking bij het monument. In het kader van Soest 975 jaar organiseert de Raad van Kerken in juni een oecumenische viering in de sporthal aan de Dalweg. Het zal een laagdrempelige bij eenkomst zijn met een spelele ment en de medewerking van een groot gelegenheidskoor. De op brengst van de collecte is bestemd voor het Fonds Jubileum 2000 (ingesteld ter gelegenheid van het Jubeljaar) dat diaconale projecten ondersteunt. Morgen, donderdagavond 22 april, is er in de Emmakerk een bijeenkomst naar aanleiding van de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland, op 1 mei. Plaatsgenoot en gemeentelid dr. Theo Witvliet (zie ook het inter view hierboven) zal aan deze avond een belangrijke bijdrage le veren. Ds. Pieter van Winden leidt de discussie. Het gaat over iden titeit, over wat kerken zijn, over wat Nederland is, de oecumene, de relatie met migrantenkerken en de relatie met andere religies. Ie dereen, ongeacht kerkelijke ach tergrond, is welkom op deze open avond. Aanvang: 20:00 uur. Vitenzo softside in de zwaarste stabilisatie met extra lendesteun geheel compleet in de maat 200cm br. x 200cm lang - Badstoftijk type: split - Watermatras f10 - Split foamblokken - Veiligheidsvoering - Thermostaat 2x - Bies kunstleder - Bodemplaten - Plintset in zwart andere kleuren meerprijs 200,- - Gewichtsverdelers - Montage en vullen - Onderhoudset - Hoofdkussens 2x Exclusief achterplaat Afbeeldingen kunnen afwijken. Aanbiedingen gelden zolang de ..voorraad strekt. .„voorra; Levering door geheel Nederland Edskes World of Waterbeds Soesterbergsestraat 28 37.68 EJ Soest Tel. (035) 602 42 94 Fax (035) 601 60 76 www.worldofwaterbeds.nl

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2004 | | pagina 15