'Van heidehut tot residence'
Carillon zou trekpleister zijn geweest
In gesprek met ds. Bas Nawijn
Dierrijl
Plagen
Benefietconcert voor
kinderen in Zuid-India
Pinksterommegang Soest
Viering in sporthal
'Fietsen voor wapens'
'Telemann in Parijs': een
ware verrassing
Oogheelki
Uit de historie van Soest(erberg)
WOENSDAG 19 MEI 2004
SOESTER COURANT
PAGINA i WOENSDAG 19 ME
Soest 975 jaar
Hoopgevend
Hemelvaart
Volgende week
open dag
ij De Buut
bij
HOOGPÖLÏGi
taputtegels
PIET VAN HEUGTEtl
Virtuoos concert in H. Familiekerk
Wie vergelijkt
leest de Soester Coum
Een vlinder!
Soest bestaat 975jaar. Althans, dat
zeggen ze. Het plaatsje dat honder
den jaren geleden Soest heette, lijkt
in niets op het Soest van nu. Twee
Soes ters verhuisden acht jaar gele
den naar Brabant. Ze kwamen dit
voorjaar een keer terug. 'We ver
dwaalden helemaal,' zeiden ze.
'Waar we normaal rechtdoor gin
gen, moest je nu opeens linksaf. En
er is een totaal nieuwe wijk ge
bouwd!' Er is hier niet één Soest.
Er is een steeds veranderend dorp.
De plek waar die verandering nu
al 975jaar plaatsvindt noemen we
Soest.
Niet alleen de straten en de gebou
wen zijn veranderd. Ook de men
sen. 'Hoe lang zijn jullie hier al?'
vroeg een Irakese aan me. Ze is
een jaar of twintig en woont sinds
haar derde in Nederland. Zondags
gaat ze naar Amersfoort, naar ie
mands huis. Daar wordt sinds twee
jaar een Irakese kerkdienst gehou
den. Ze vroeg zich af hoe oud de
kerken hier in Soest dan zijn. 'We
zijn hier nu zo 'n 975jaar,loog ik.
Een leugen, want wat heeft het
christendom van zo'n duizend jaar
geleden te maken met wat nu chris
tendom heet? De Protestantse Kerk
in Nederland bijvoorbeeld is feite
lijk nieuwer dan haar Irakese
huisgemeente.
Een moslim in Soest vroeg me er
naar: 'Wat is het verschil tussen die
twintig, dertig kerken in Soest?'
Omstandig begon ik: 'Al heel
vroeg had je een Oosters-ortho-
doxe kerk en een Rooms-katholie-
ke kerk.' Ik vertelde iets over de
leerverschillen uit de zestiende
eeuw, over de Reformatie, over het
ontstaan van de evangelicale bewe
ging eind negentiende eeuw. Ik
hoorde mezelf praten en de weg
kwijt raken. 'Wat heeft het oplepe
len van al die verschillen voorzin,'
dacht ik. Hem zag ik denken: 'Din
gen van vroeger. Geen touw aan
vast te knopen.' Het enige waar hij
op lette was met welke kerk hij nu
mogelijk contact zou kunnen aan
knopen. Het was geen probleem
om dat samen met hem helder te
krijgen.
Ooit was er een handjevol boerde
rijen. 975 jaar later is op hun plek
een redelijk multiculturele plaats
ontstaan, met 45.000 inwoners,
bijna dertig kerken en vier mos
keeën, die allemaal voortdurend in
verandering zijn. De eenzaamheid
en de welvaart zijn beiden toegeno
men. Het verschil tussen arm en
rijk eveneens. De natuur kwijnt
weg en de wegen en auto's nemen
toe. De verandering gaat maar door
en door. Aanstaande zondag ko
men we met een heleboel kerken
bij elkaar in de sporthal van het
Spleasure Centrum aan de Dalweg.
We vieren dat mensen op deze plek
975 jaar aan het veranderen zijn.
Als kerken willen we vanuit ons
geloof met vrede, verzoening en ge
rechtigheid aan die voortdurende
verandering bijdragen.
Pieter van Winden,
predikant Emmakerk en
voorzitter Raad van Kerken
Deze rubriek verschijnt eens per twee weken onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken Soest.
Bas Nawijn is een van de predi
kanten van de Vredekerk in
Soesterberg, waar hij nu al vijf
tien jaar werkt. Wat voor kerk is
dit?
'Het is al heel lang een kerk van
'ons kent ons' zoals je dat in een
dorp hebt, terwijl er ook heel wat
stadse mensen in Soesterberg
wonen. Sinds 1 mei hoort de Vre
dekerk bij de PKN, de Protestant
se Kerk in Nederland. Zes jaar ge
leden waren er nog twee kerken,
een hervormde en een gerefor
meerde. Die stonden op nog geen
honderd meter afstand van el
kaar. Af en toe werd er wel wat
samengedaan, maar in eerste in
stantie bleef het daarbij. Later
groeiden we naar elkaar toe. We
besloten uiteindelijk tot een fede
ratie. Het was moeilijk om te be
sluiten welk kerkgebouw gesloten
zou worden. We hebben daarom
beide kerkgebouwen door een
commissie van buiten af laten be
oordelen. De keuze viel op de
gereformeerde kerk. We hebben
toen officieel afscheid van het ge
bouw van de hervormde gemeen
te moeten nemen.'
Wat spreekt de mensen aan in de
Vredekerk?
'Dat we een vrij actieve gemeen
te zijn. Ik noem wat willekeurige
voorbeelden: er zijn maandelijkse
maaltijden, waarbij iedereen kan
aanschuiven die wil, maar in de
praktijk zijn het vooral gemeente
leden zelf die komen. Verder heb
ben we gesprekskringen en kloos
terweekends. En veel jeugdactivi-
teiten. Eigenlijk is het alleen bij
jeugdactiviteiten dat ook anderen
deelnemen. Met name naar de
jeugdclubs komen veel kinderen
die niet bij de Vredekerk zelf ho
ren.
Wat mensen ook aanspreekt is
dat we rond de kerkdiensten een
hele aardige sfeer hebben. Vooral
in de weken voor Kerst en Pasen
doen we bijzondere dingen in de
diensten. Je ziet dan ook de groep
mensen die op zondag komt
groeien. Ook blijven steeds meer
mensen na de dienst koffiedrin
ken.
Een goed punt is ook dat we een
grote groep voor het pastoraat
hebben. Dat zijn mensen die een
aantal adressen per jaar bezoeken,
extra omzien naar zieken, contact
houden e.d. In deze groep zitten
ruim twintig mensen, praktisch al-
De kerk kent zogenoemde voor
bereidingstijden: Advent naar
Kerst en de .Veertigdagentijd naar
Pasen. Het derde grote feest,
Pinksteren, is de vijftigste dag na
Pasen. De Paastijd is daarmee
ook de voorbereidingstijd op het
Pinksterfeest, maar velen zullen
dat minder sterk beleven. De da
gen tussen Hemelvaart en Pink
steren hebben een eigen sfeer van
'wachten en bidden om de Heili
ge Geest', zoals ook de leerlingen
van Jezus (na Hemelvaart enigs
zins verweesd achtergebleven)
moesten wachten op de Helper.
In 1992 heeft de Raad van Ker
ken in Nederland aan de plaatse
lijke raden gevraagd om op het
niveau van gemeenten en paro
chies gezamenlijk zo'n periode van
voorbereiding op Pinksteren te
organiseren in de vorm van een
Ommegang. De Raad van Kerken
Soest is op dat verzoek ingegaan
en heeft in 1994 de eerste Pink
sterommegang gehouden.
De Pinksterommegang bestaat uit
een reeks gebedsvieringen tussen
Hemelvaart en Pinksteren in ver
schillende kerken. Er wordt gebe
den, gezongen en gelezen. Het
thema dit jaar is gekoppeld aan
het vieren van 'Soest 975'. De
deelnemers vieren Gods trouw in
hét persoonlijk leven, in de kerk,
in de geloofsgemeenschap. De le
zingen gaan door de hele Bijbel,
van Genesis tot en met de Apo
calyps. De liederen komen uit de
protestantse (Liedboek voor de
Kerkelijk Soest houdt zondag
morgen 23 mei een grootse oecu
menische viering in het kader van
'975 jaar' in de Spleasure-sport-
hal aan de Dalweg. De organisa
tie gaat uit van de Raad van Ker
ken die met een dergelijk evene
ment positieve ervaring heeft op
gedaan in het Jubeljaar-2000. De
meeste kerken in Soest zijn zon
dagmorgen dicht, opdat kerkgan
gers en andere belangstellenden
hun schreden richting sporthal
zullen richten. Voorgangers in de
dienst zijn ds. Pieter van Winden
(voorzitter Raad van Kerken), r.k.
pastor Jan Beekman, ds. Pieter
Goedendorp en Harpert Tromp
(Christengemeente). De kerkge
schiedenis van Soest zal worden
uitgebeeld met een spel geschre
ven door Eit Algra en er treedt
een gelegenheidskoor op onder
leiding van Frank Kooiman.
Schoolkinderen brengen het üed
'Er gaat iets gebeuren' ten' geho
re, speciaal voor deze gelegenheid
geschreven door het Soester au
teursechtpaar Marianne Busser
en Ron Schröder. De collecte is
bestemd voor het Fonds Jubilee
2000 van de Raad van Kerken
dat behoeftige plaatsgenoten
steunt die niet op een andere wij
ze kunnen worden geholpen. De
viering in de sporthal begint om
10:00 uur.
P ELKE WEEK EEN
SOESTER&OURAWr
IN DE BUS?^^
Neem een abonnement:
9,- per half jaar!
tel. (035) 6014152
leen maar vrouwen. Kennelijk
denken veel mannen dat pasto
raat iets voor vrouwen is, dat is
best jammer.'
Wat spreekt u aan in het werk als
predikant?
'Ik trek graag met mensen op.
Doordat ik parttimer ben, kom ik
niet bij iedereen. Je moet kiezen
en dat betekent dat ik vooral bij
mensen kom bij wie het leven pijn
doet. In onze kleine gemeente
zijn vorig jaar veel mensen overle
den. Dat vroeg om veel aandacht,
ook voor familie en de directe na
bestaanden. Gelukkig gaan er
soms ook nog mensen trouwen
en wordt er in onze gemeente nog
wel eens een kind geboren. Het
feest is er dus ook. Verder studeer
ik graag en geef ik de kennis die
ik daarbij opdoe graag aan ande
ren door, in preken of gespreks
kringen.'
Op wat voor momenten merkt u
dat mensen iets aan hun geloof
hebben?
'Ik vind het heel moeilijk om daar
iets over te zeggen. Mensen zijn
daar niet zo open over. Er is ook
zo veel veranderd. Het vanzelf
sprekende van het geloof van
vroeger is weg. Het 'zekere weten'
van toen is 'zoeken' geworden.
Dat mag ik dan winst vinden,
mensen ervaren het zelf mis
schien als verlies. Zo was het eer
tijds gebruik om bij alles te bid
den. Ik voel ook wel eens die ver
wachting dat ik een gebed uit
spreek, maar ik ben altijd bang dat
het een kunstje wordt. Bidden is
voor mij iets heel intiems. Ik kan
pas iets voor een ander verwoor
den als ik weet wat er in hem of
haar omgaat. Het is een hachelij
ke vraag of mensen iets aan hun
geloof hebben, ik kan daar eigen
lijk geen antwoord op geven.
Wanneer iemand stervende is,
maak ik wel vaak mee dat mensen
op woorden of liederen uit hun
traditie terugvallen. Toch vind ik
dat ontroerend want het is écht
en echtheid' is bij geloven erg be
langrijk. Maar ik herinner me ook
een man van 51 die wist dat hij
snel zou sterven. Die man was
woedend. Ik vond het goed dat
hij dat liet zien. Ook die gevoe
lens horen bij geloven.'
Wat heeft u zelf aan uw geloof in
uw dagelijks leven?
'Ik ben er ongelooflijk druk mee
bezig. Ik ben nog steeds bezig af
stand te nemen van dingen waar
van ik dacht dat ik die moest ge
loven. Mijn beeld van God is al
heel vroeg veranderd, maar ik leef
de in een wereld waarin ik dat
niet kon delen. Een klein voor
beeld: een van mijn broers had
vlak na de oorlog longontsteking.
Er was geen penicilline beschik
baar, wij hielden een soort ge
bedsuren met kaarsen rond zijn
bed. Je bad je knokkels wit en na
een hele tijd werd hij weer beter.
Drie jaar later kreeg hij het weer,
maar toen was er wel penicilline.
Hij kreeg een grote spuit en her
stelde snel. Zonder bidden.
Ik geloof trouwens niet in een
God die ziekte weg kan nemen.
Ziekte is het lot dat je treft. Sa
men met God en met mensen om
je heen kun je de strijd aanbinden
tegen dat lot. Voor mijn eigen ge
loof heb ik veel aan theologen als
Kuitert, NaastepadBreukelman,
Drewermann, Zegveld en Dinge-
mans. En ik lees graag in de zes
delen van Nico ter Linden: Het
verhaal gaat. Zij brengen ons te
rug bij de originele bijbelverhalen.
Ik maak me er niet meer druk om
of er na ons leven hier nog een
vervolg komt, ik geloof eigenlijk
dat dat niet zo is. In elk geval doe
ik het daar niet voor.'
Waar doet u het dan wel voor?
'Geloof is voor mij de drijfveer om
sociaal en menslievend met men
sen, dieren en de hele natuur om
GODS TKOtnV DOOR DE TUD
Kerken) en uit de rooms-kat'nolie-
ke traditie (Gezangen voor Litur
gie). Deze oecumenische vierin
gen zijn vooral bedoeld om spiri
tuele gemeenschap te beleven.
De data en plaatsen zijn:
vrijdag 21 mei: NPB- kerk,
Rembrandtlaan 20;
maandag 24 mei: Wilhelmina-
kerk, Soesterbergsestraat 18;
dinsdag 25 mei: Joanneskerk,
Willaertstraat 51;
woensdag 26 mei: H. Familie-
kerk, St. WUlibrordusstraat 19;
donderdag 27 mei: Emmakerk,
Regentesselaan 2;
vrijdag 28 mei: Mariakerk, Burg.
Grothestraat 76.
Alle vieringen beginnen om 19:00
uur en duren een half uur. Na af
loop wordt.er, waar mogelijk, ge
zamenlijk koffie gedronken.
Op Hemelvaartdag donderdag
20 mei is er gelegenheid deel te
nemen aan het traditionele
dauwtrappen. De gemeente van
De Open Hof organiseert jaarlijks
dit evenement voor jong en oud,
bestaande uit een fietstocht van
zo'n 20 kilometer. Na afloop kun
nen de deelnemers aanschuiven
aan een pannenkoekenmaaltijd.
De start is om 06:00 uur bij De
Open Hof, Veenbesstraat 2, hoek
Dalweg.
Deelname kost 5,00 voor vol
wassenen en 3,00 voor kinde
ren. De helft daarvan is bestemd
voor de actie 'Fietsen voor wa
pens' van de Stichting Wilde
Ganzen, die gesteund wordt door
het Vredesplatform Soest. Met de
opbrengst worden in het Zuid-
Afrikaanse land Mozambique wa
pens en munitie verzameld en in
geruild voor gereedschap, fietsen
en naaimachines. Mozambique zit
ligt na de in de jaren negentig
beëindigde burgeroorlog nog vol
wapentuig. Voor dit project is zo'n
Het leven kan moeilijk zijn, vol
pijn, verdriet en meningsverschil
len. Vol moeiten, waarin mensen
elkaar vaak niet kunnen helpen. Je
kunt je dan afvragen: waarom
overkomt me dit, wat moet ik
doen? 'Volhouden, vooruit kijken
en blijven verwachten' is dan het
antwoord. Deze boodschap laat ds.
J.J. Schreuder uit Spakenburg zon
dagmorgen horen in de gerefor
meerde kerk (vrijgemaakt). Het is
de boodschap van de Bijbel, een
boek vol beloften. Die beloften
bemoedigen en troosten de gelovi
gen in alle moeilijkheden. Want
geloof is geen garantie voor een
onbezorgd leven, maar geeft wel
de zekerheid dat er niets buiten
God om gaat, dat Hij de leiding
houdt in het leven. Daarover gaat
de preek 's middags. Ds. C. van
Breemen behandelt dan zondag 10
uit de Heidelbergse Catechismus.
De diensten beginnen resp. om
10:00 en 17:00 uur in het kerkge
bouw 'Schuilplaats' aan de Paral
lelweg 1. Info: S 6025234.
Redactie: Piet van Dijk, Wim van
den Dool, Tanneke de Mol Ber-
nard Steenhuis. Redactieadres:
Geirit van der Veenstiaat93,3762
XK Soest, tel. 602 06 31, e-mail:
w.vd.dooI@pIanet.nl. Nieuws en/
of tips graag insturen naar dit adres.
te gaan. De Bijbel zet daarvoor de
puntjes op de i. De Bijbel laat zien
dat er recht moet worden gedaan.
God is voor mij Geest die om ons
heen hangt, een soort elektriciteit
die ons aanzet om goed te doen.'
Is er nog iets dat u kwijt wilt?
'Ja, ik hoop dat de loopplank tus
sen de kerken en de omringende
wereld wat makkelijker te begaan
wordt. Nu gaat in Soesterberg bij
voorbeeld nog geen vijf procent
van de mensen naar een kerk.
Mensen denken vaak dat de kerk
nog net zo is als vroeger, maar er
is veel veranderd. Als zij nu in
een kerk komen, zijn ze vaak po
sitief verrast over wat er nu alle
maal anders is. Wat ik ook nog
graag zeggen wil, is dat ik het
schande vind hoe wij met vreem
delingen omgaan. Wees, weduwe
en vreemdelingen zijn in de Bijbel
criteria. Als je slecht voor hen
zorgt, heb je van God niks begre
pen. Mijn voorouders, hugeno
ten, waren hier goddank welkom.
Het gaat goed met ons land, we
zijn rijk, de economie groeit nu al
leen wat minder en meteen wordt
er paniekerig gedaan en mogen
mensen hier niet blijven. Je zult
zien over twintig jaar, als er eco
nomisch gezien extra arbeids
krachten nodig zijn, dan worden
ze met bosjes binnengehaald, net
als in de jaren zestig. Maar nu het
ons niet uitkomt, mogen ze niet
blijven - schandalig. Laat God het
niet horen! Maar die weet het na
tuurlijk allang. Die ként ons.'
twintigduizend euro nodig. Wilde
Ganzen vermeerdert het van het
Vredesplatform ontvangen geld
met vijfentwintig tot honderd
procent. Aanmeldingen voor de
fietstocht per e-mail op e.algradv
@hetnet.nl, of 28 6016597.
Donderdag viert de gereformeerde
kerk vrijgemaakt het feest van de
hemelvaart van Jezus Christus.
Zo'n tweeduizend jaar geleden za
gen Zijn volgelingen hoe Hij - en
kele weken na Zijn opstanding uit
de dood - werd opgenomen naar
de hemel. Het was geen definitief
en verdrietig afscheid: het was een
troonsbestijging met de belofte van
een terugkomst.
De dienst, die extra vroeg begint
(om 9.00 uur), is in het bijzonder
afgestemd op basisschoolkinderen,
maar volwassenen zijn uiteraard
ook welkom. Ds. R. ter Beek is de
voorganger. Plaats van samen
komst is het gebouw 'Schuilplaats'
aan de Parallelweg 1. Info: §8
6025234.
Alsmede njiVf
scheerwol,.
projecttapijtteg^
Méér dan 560 kleuren en detk.
Kom naar onze toonzalen bi| de
DE ZOON VAN DE UITVINDER VAN HEUGA TEGEiu'
Utrechtseweg 4, RENSW0UD;
Ook bij niet oonschof von Kelo lopijtieaebei
1000 m2 lopijHegelshowroom, worden
Nederland uwbenxinekosten vergott
www.vanheugten.nl
Bel 0318-571225
voor gratis tapijtkleureninfol
Ten behoeve van de bouw van
een schoolgebouw voor het
Premananda kindertehuis in
Zuid-India wordt er aanstaan
de vrijdag een benefietconcert
gehouden in de school Het
Stromenland in Amersfoort.
In India is naar schoolgaan niet
verplicht en de meeste kinderen
van arme gezinnen verlaten de
school na het vijfde leerjaar. Zij
werken vaak vanaf hun tiende of
zelfs eerder, zeven dagen per week
en veertien uren per dag voor een
salaris van 25 eurocent per dag.
Het officiële onderwijs is gratis
maar de kwaliteit laat te wensen
over.
De 'Sri Premananda High School'
die in 1994 is opgericht, geeft op
het ogenblik onderwijs aan 500
kinderen. Velen van hen zijn wees
kinderen of afkomstig uit minder
begunstigde gezinnen en ze verblij
ven in het weeshuis van de Sri Pre
mananda Ashram. Het project
waar de opbrengst van het concert
voor bedoeld is, moet er voor zor
gen dat er een nieuw gebouw bij
komt voor duizend leerlingen, zo
dat de school de kinderen beter en
nog langer onderwijs kan aanbie
den.
Aan het concert werken een groot
aantal regionaal bekende artiesten
en toonkunstenaars mee zoals:
Sandip JBhattacharya, Hein Braadt,
Heartbeat Koor, Ray de Viso, Su-
zanne Michaels en Chantal We
zenberg. Het concert wordt gehou
den in de school Het Stromenland
aan de Hooglandseweg-Noord in
Amersfoort. Kaarten kosten 7
euro en kunnen besteld worden
Kom noor onze ofdeling speciale
aanbiedingen TAPIJTTEGELS.
Altijd t 200.000 tapijttegels In voorroot
reeds v.a. l,,s p-t50xsi„
Wat deed de Duitse componist
Georg Philipp Telemann in
1737 in Parijs? Afgelopen zon
dagmiddag kregen de Soester
muziekliefhebbers die zich niet
door het mooie weer lieten af
leiden een verrassend ant
woord op deze vraag.
Op uitnodiging van drie Parijse
virtuozen, een fluitist, violist en
gambist, vertoefde Telemann acht
maanden in de Franse hoofdstad
en componeerde voor hen een se
rie van twaalf wonderschone kwar
tetten, waarvan er twee tot klinken
werden gebracht door Hanneke
Provily, traverso; Aijen de Graaf,
barokviool; Piëta Gardien, viola da
gamba, Peter Klopstra, violone en
Maarten Kooij, clavecimbel.
Telemann heeft zijn Parijse vrien
den niet teleurgesteld: op origine
le wijze konden zij hun virtuositeit
ten toon spreiden. Het was of de
tijd had stilgestaan, zó goed kon
men zich afgelopen zondag voor
stellen hoe deze muziek in de prui
kentijd in de Parijse salons heeft
dcor overmaking op het rekening
nummer van de Humanitaire
Stichting Premananda, te Soest
3799.93.112 onder vermelding van
concert. Dit nummer is tevens ge
schikt voor gewone bijdragen aan
de stichting.
geklonken. De instrumentale sof
ten uit het Barokorkest van i
Nederlandse Cantorij dwong;
veel respect af met hun enthousii
te en virtuoze wijze van musicere
Behalve in ensembleverband
ren de traverso, de viool en
gamba ook solistisch te beluistert
in Fantasieën van dezelfde comp,
nist. Ook daarin bleek dat het ni
vreemd was dat Telemann destijc
nog beroemder was dan zijn illu
tere tijdgenoot Johann Sebastii
Bach.
Dit achtste concert in de vorigja;
gestarte reeks zondagmiddagmi
ziek in de Kerk van de H. Famü
was tevens het slotconcert van k
succesvolle eerste seizoen. 0,
zondagmiddag 12 september ai
wordt de reeks hervat met een se
rie jubileumconcerten ter geleget
heid van het 45-jarig bestaan \s
de Muziekkring 'De Nederlands
Cantorij', vanaf het begin onde
leiding van Maarten Kooij. Op he
programma staat dan de jonge Ft
lix Mendelssohn Bartholdy een
traal met zijn strijkerssymfoniec:
en de cantate 'Wer nur den liebe:
Gott laszt walten'.
M.W. de Gees
Sinds eergisteren heeft Mes
der Medisch Centrum op de
catie Baarn een vierde opei
tiekamer in gebruik voor I
Oogheelkundig Dagcentru
Hier worden alle oogheelku
dige ingrepen voor patiënt
uit de hele regio uitgevoei
Dat betekent dat voortaan o
de Amersfoortse oogartsen v
Meander in Baarn zullen o[
reren. Zij blijven wel polik
nisch spreekuur houden in
Amersfoortse vestiging St. E
sabeth.
De nieuwe ok heeft als grote vo
deel dat er meer planbare, r
complexe operaties kunnen plat
vinden. Het is, aldus het ziekt
huis, een van de laatste stapper
de uitwerking van de locatieproi
len. Oogarts Nijman: 'We heb!
een ultramodern Oogheelkun
Dagcentrum geopend met
nieuwste, geavanceerde appa
tuur.' Volgens hem is er sprake
een huiskamerachtige sfeer. r
dens ingrepen kunnen patiën
hun kleding aanhouden. Ze zit
De openbare basisschool De Buut
houdt volgende week woensdag
haar jaarlijkse open dag. Ouders
kunnen de school bekijken en er
wordt informatie gegeven over het
nieuwe onderwijsconcept. Er
wordt verteld wat een Dalton-
school precies is en er wordt uitleg
gegeven over de zogenaamde kan-
toorurenschool. Ook komt de na
schoolse opvang binnen de school
aan bod. Hoe zit het bijvoorbeeld
met de signalering en begeleiding
van de kinderen en de talentont
wikkeling in de breedste zin van
het woord? Ook wordt er meer
verteld over de kaleidoscoop voor
kleuters. De open dag vindt plaats
op woensdag 26 mei van 9:00 uur
tot 15:00 uur. Voor meer informa
tie: tel. 035-6035678.
In het kader van de viering van
het 975-jarig bestaan van Soest
zijn tal van evenementen georga
niseerd, ook muzikale. Uiter
aard moet er een keuze worden
gemaakt uit de vele mogelijkhe
den die er zijn om alle inwoners
van de gemeente Soest bij de
feestelijkheden te betrekken.
Zo'n mogelijkheid zou ongetwij
feld een carillon zijn geweest
zoals dat 65 jaar geleden tijde
lijk in Soest stond. Het trok tij
dens de bespelingen honderden
belangstellende luisteraars en
zou zonder twijfel ook nu weer
een trekpleister zijn geweest.
Het mobiele carillon stond in
1939 in het plantsoen voor het
Emma Monument, tegenover de
Oude Kerk aan de Torenstraat.
Het bestond uit 25 koperen klok
ken en een speeltafel, opgesteld
in een metalen frame. Het opval
lende bouwwerk rustte op houten
balken. Het kwam min of meer bij
toeval in Soest terecht. De beiaar
dier van het Koninklijke Paleis op
de Dam in Amsterdam, de heer J.
Vincent, verhuisde eind jaren der
tig van de vorige eeuw van Hilver
sum naar Soest. Ter gelegenheid
van de zeventigste verjaardag van
de toenmalige minister-president,
dr. H. Colijn, bracht Vincent hem
een muzikale hulde. Hij had 's
morgens in de tuin van zijn wo
ning aan de Sophialaan een ver
sterker neergezet die grammo-
foonmuziek ten gehore bracht van
door hem verzorgde carillonbe
spelingen, zoals het Wilhelmus,
Wien Neerlandsch Bloed, Lang
zal hij leven, en andere vaderland
se liederen, 's Middags herhaalde
Vincent deze hulde. De belang
stelling ervoor was groot.
In de tijd dat hij in Soest woonde,
Overzicht van de drukte tijdens
een carillonbespeling in het plant
soen bij het Emma Monument aan
de Torenstraat-Stationsweg door de
Soester beiaardier J. Vincent in
1939.
Foto: archief Eemland Pers.
bracht Vincent met enkele familie
leden een bezoek aan de ook nu
nog wereldberoemde klokkengie
terij Petit en Fritsen in het Bra
bantse Aarle Rixtel. Daar zagen
de gasten het carillon staan dat
nog kort tevoren door bekende
toonkunstenaars uit het hele land
was gekeurd en bespeeld. Zij wa
ren zonder uitzondering onder de
indruk van de zuiverheid van het
instrument.
Mevrouw Vincent informeerde,
met als aanleiding de verwachte
geboorte van een tweede kind op
paleis Soestdijk, of het carillon
eens in Soest zou kunnen worden
opgesteld. Petit en Fritsen stem
den hiermee in. Ze legden met
hun positieve besluit de basis voor
een uniek feit in de geschiedenis.
Het was immers nog niet eerder
voorgekomen dat een zo groot
carillon ergens tijdelijk werd ge
plaatst. Het vervoer ervan was
geen gemakkelijke klus, de plaat
sing van de enkele duizenden ki
lo's zware installatie evenmin.
Radioreportage
In juli 1939 kwam het carillon in
Soest aan. Nadat het door perso
neel van de bouwer was geplaatst,
werd het direct door beiaardier
Vincent bespeeld, in aanwezigheid
van onder anderen burgemeester
mr. A.L. des Tombe. Hoezeer er
sprake was van een unieke ge
beurtenis, werd onderstreept door
de KRO die nog dezelfde dag met
een reportagewagen naar Soest
kwam om, zoals de kranten be
richtten, 'eenige grammofoonpla
ten te vervaardigen ter uitzending
via de radio, waarna een kort vra-
gengesprek heeft plaats gehad
met de heer J. Vincent.'
Misschien dat de eerste proefbe-
spelingen de Soester bevolking
enthousiast maakten, misschien
was het de radio-uitzending, feit
is dat Vincent daarna 'op veelvul
dig verzoek' het carillon nog meer
dan eens bespeelde. Hij bracht
'vaderlandsche en andere liederen
ten gehore. Het publiek zal bij
deze klokketonen kunnen mede
zingen', aldus de aankondiging
van een van der bespelingen. Er
was telkens veel publiek, dat aan
geraden werd niet langs de To
renstraat maar langs de Stations
weg te gaan staan 'zoodat het
verkeer ongehinderd kan plaats
hebben en niet telkens de claxons
gebruikt behoeven te worden of
de remmen moeten knarsen,
waardoor veel stoornis wordt ver
meden.'
De carillonbespeling ging volgens
een verslag niet altijd van een
leien dakje: 'De bespeling was nu
veel vlotter dan de vorige maal,
toen het carillon een klein tech
nisch hiaat had, waarin thans was
voorzien, terwijl een kleine ver
wonding van den heer Vincent
aan den vinger ook thans gene
stagnatie meer gaf'. Het 'auditori
um' zong de bekende liederen
steeds uit volle borst mee en het
applaus werd nu eens als 'dank
baar', dan weer als 'warm' beoor
deeld.
Niet aangekocht
De blijde gebeurtenis op Soest
dijk, die aanleiding was tot het
naar Soest halen van het carillon,
voltrok zich op 5 augustus 1939
toen prinses Irene werd geboren.
Daarmee kwam tegelijkertijd het
eind van de succesvolle concert-
reeks op het carillon in zicht. De
belangstelling van de gemeente,
hoe enthousiast en meewerkend
ook om het klokkenspel naar
Soest te krijgen, ging niet zover
dat ze besloot tot aankoop van
het unieke en door de Soester be
volking zo gewaardeerde klokken
spel. De Vereniging Soest Vooruit
(voorloper van de huidige VW)
die zich eveneens sterk had ge
maakt om het carillon naar Soest
te halen, had de middelen niet
om het aan te kopen.
Het carillon werd in de maand
augustus nog regelmatig be
speeld, met als hoogtepunt de af
sluiting op de verjaardag van ko
ningin Wilhelmina op 31 augus-
,-Y. :v
Direct na de plaatsing van
mobiele carillon verzorgde beidt'
dier Vincent een proefbespelin%
Foto: archief Eemland Pfr
tus. Speciaal voor die gelegenht
was er 's avonds later dan gti
woonlijk een concert, omdat toö
ter gelegenheid van Koninginn?
dag het carillon met omgeviel
(het Emma Monument en de lf
ren van de Oude Kerk) mf
schijnwerpers was verlicht. Begt
september werd het carillon te
ruggebracht naar Aarle Rixtd
Waar het daarna een plaats heef
gekregen, was niet te achterhalen
In ieder geval had Soest de kan-
laten lopen om een unieke trek
pleister te behouden.
Pas zestig jaar later kreeg de gf
meente weer een carillon, zij hf
wat bescheidener van omvang: tf
de klokkenstoel bij het nieuwe^
meentehuis. Het heeft 18 koper-
bronzen klokken die niet 'met
hand' bespeeld worden zoals b£
carillon dat aan de Torenstraat
heeft gestaan. Het door het be
drijfsleven geschonken klokken
spel bij het gemeentehuis is volk
dig geautomatiseerd en spee'1
dankzij een speciaal computerge
stuurd af speelsysteem.
Een bezienswaardigheid zoals het
mobiele carillon dat in het plan1'
soen bij het Emma Monuntf"'
heeft gestaan, is het echter niet
De kans om die unieke attractie
voor de gemeente te behouden
heeft Soest voorbij laten gaan
Zoals later helaas zoveel attracties
zijn verdwenen.
Geniet u ook zo van die i
even te badderen in de wt
klimop of kamperfoelie? I
naar wat nectar in de bic
een egel in uw tuin zou t
de composthoop? Waar k<
af en wat maakt een tuin
Eigenlijk is het heel simpel
mensen aantrekkelijk is, is
meeste dieren en insecten o<
willen graag lekker en geva:
een dak boven hun hoofd en
ook een goede wasbeurt!
Vogels, vlinders en andere die
van tuinen met een grote
planten. Deze bieden hen voe
I schuilplaats. Dit hoeven i
levende planten te zijn. Eei
hoop met dood blad en and(
is voor vogels en egels
Wanneer u een vlinderstruik
in de tuin heeft staan, weet t
vlinders u daarmee kunt lokkc
groeit erg hard en moet jaarli
snoeid wórden. In het voorj:
uit om in de zomer volop te
lange bloempluimen zitten
nectar, een soort honingd
komen de vlinders op af: ze
wal drinken en vliegen dan 1
op zoek naar een volgende '1
Wanneer deze planten in di
kunnen vlinders er vanaf 1
tot de herfst nectar vinden:
vlinderstruik, ijzerhard, beei
damastbloem, hemelsleutel, 1
koninginnekruid, lavendel,
bloem, enkelbloemige afrika
Voor meer informatie kijk O]
www.vlinderstichting.nl
Geïnteresseerden in verhalen en
gegevens over oud-Soest ontvan
gen door lid te worden van de
Historische Vereniging Soest'
Soesterberg ieder kwartaal het
maandblad 'Van Zoys 101
Soest', vol wetenswaardigheden
over Soest-toen. Informatie-
Juul van de Poll, 6017065.
Voorkomen is beter dan
ook voor plagen in de ti
waar ze zich goed voelei
als het er teveel worden
Plagen voorkomen
Beestjes horen in een tuin. i
aan het natuurlijke evenwicl
mieren en wespen veel an<
op. Egels lusten op hun
slakken, rupsen en larv
mezenpaar met jongen ver
jaar meer dan 50 kg. insecte
re zangvogels zijn ook flir
bestrijders. Zorg er daarc
deze vogels en dieren he1
prettig vinden. U zult meri
veel minder last heelt va
plagen in de tuin. U kunt
schuilplaatsen creëren in i
deze niet brandschoon o|
Met name egels, die graag
onder struiken of takken
hier dol op. Vogels houder