'Van heidehut tot residence' Vim een eeuw geleden nog bedelaars in Soest Afrikadag in Emmakerk Soest 50 jaar geleden 'Van kinderen heb ik geleerd iedere franje te weren' Uit de historie van Soest(erberg) Zambiaanse predikant gaat voor in Emmakerk Huurvereniging viert jubileum met symposium WÉ Zaterdag van 14:30 tot 20:00 uur 'Migrantenkerk' ook in Soest? Vogelbeurs aan de Parallelweg Vergunning vereist voor uitbreiding van K'nijntje De Veenweide Bingo bij Creatieve Vereniging Soest Open ochtend bij speel-o-theek 'Stap voor Stap' Pakketten sturen naar Polen Artishock-exposant Rini van Breukelen: Tredmolen moet weer verdwijnen WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2004 SOESTER COURANT PAGINA 11 Izinnen massaal in geld- bd' kopten niet lang geleden kranten. Steeds meer Ne- ilanders hebben een schuld l>r leningen die zij ooit heb- len gesloten. Ook is er steeds jrer sprake van 'stille armoe- l Hoetvel de meesten van ons zich dat bijna niet kunnen j>rstellen, zijn er mensen die juwelijks 'rond' kunnen ko- ien, Iaat staan iets opzij leg- n. Betere vooruitzichten zijn I nauwelijks. Het kabinet feft immers besloten tot het Jorvoeren van bezuinigingen. Sch blijven deskundigen be- ;ren dat echte armoede in derland niet voorkomt. Met Fe vaststelling zijn lang niet ffle vrijwillige en professionele Tlpverleners het eens. öch ligt de tijd van de echte ar- roede achter ons, zij het niet eens ver. In wat tegenwoordig 'de Ede oude tijd' wordt genoemd, In een deel van de bevolking niet fiider hulp van vooral de kerken, ft was het ook in Soest. Ruim Jnderd jaar geleden, in 1895, was ■Soest zelfs het bedelen in het Jenbaar nog toegestaan. De pas- Kir gaf permissie, een zogeheten Idelbriefje, voor één dag in de Eek. Alleen de allerarmsten kwa len hiervoor in aanmerking. Deze fmen of ellendigen, zoals ze soms rerden genoemd omdat ze vaak fok een lichamelijk of geestelijk [èbrek hadden, trokken langs de foerderijen en huizen en bijna weral kregen ze wel iets. Voor een Ealve cent liep men vanuit het [oesterveen graag naar de Grote r de Kleine Melm, een stevige wandeling over de mulle zandwe- ïen. Brooduitdelingen De armenzorg in de negentiende :euw bestond verder uit brooduit- Selingen, zij het slechts één keer in de drie maanden. De 'armmeester' peelde dan bij de 'armenklep', de peur tussen de kerk en de pasto- [rie, gratis brood uit aan de armen, die soms urenlang op dat moment hadden gewacht. De uitdrukking f'de één z'n dood is de ander z'n brood' dateert waarschijnlijk uit die tijd. Het was namelijk ook in Soest gebruik dat na de begrafenis ;van een welgestelde inwoner een i De Vereniging HuurdersBelangen (VHB) bestaat 25 jaar. Op 1 ok tober wordt dit heuglijke feit in het congrescentrum de Eenhoorn in Amersfoort gevierd. Samen met ruim 50 huurderscommissies van de VHB, waaronder enkelen uit Soest, en vele andere collega huur dersorganisaties wordt er een sym posium gehouden waarbij het the ma 'Eerlijke Huurprijzen' centraal staat. De Vereniging HuurdersBelangen is 25 jaar geleden opgericht uit onvrede over de hoge gasprijzen en poelen van alle 18 ketelhuizen. In de afgelopen periode is de ver eniging uitgegroeid tot een solide vereniging waar meer dan 50 huur derscommissies in de regio Eem- land deel van uitmaken. De VHB wordt daarnaast nog door 4500 donateurs financieel ondersteund. Op de symposiumdag zal de voor zitter van de VHB 's ochtends de vlag uitsteken aan het kantoor Grote Spui 13 en zal het voltallige bestuur de dag beginnen met een feestelijk ontbijt. De VHB hoopt op een grote op komst en ziet uit naar een succes volle jubileumdag. Inmiddels heb ben zich al ruim 200 deelnemers aangemeld voor het symposium. extra brooduitdeling volgde. Die werd aangekondigd door het lui den van de grote klok van de Pet rus- en Pauluskerk. Soest was toen nog zo 'open', dat het gebeier zelfs in 't Hart, op de Bunt, de Eng en in 't Veen te horen was. Het geluid van de kleine klok drong daar niet door. Er kwam ook niemand op af, want het betekende dat een minder met aardse goederen be deelde inwoner werd begraven. Aan die plechtigheid zat geen brooduitdeling vast. De driemaandelijkse brooduitde ling door de rooms-katholieke kerk trok dus armen uit heel Soest. Vrouwen, mannen en kinderen, schaars of slordig gekleed, kwa men op klompen of barrevoets naar de kerk om een brood van niet minder dan zes (voor de klei ne gezinnen) of twaalf pond te ha len. Het betekende immers weer minstens een week extra brood. Het brood werd vervoerd op een 'kroje' (kruiwagen) of een trekkar- retje, want een brood van dat ge wicht kon men nauwelijks dragen naar de Bunt of het Veen. Zodra de klok werd geluid, haastte men zich op weg, want ook toen was het al 'die eerst komt, eerst maalt'. Dikwijls waren er meer gegadig den dan er broden waren en voor de laatkomers betekende het dat ze met lege handen terugmoesten naar hun hutten en andere scha mele onderkomens op de hei en in het veen. In 1898 aanvaardde werd Wilhel- mina tot koningin gekroond. Dat betekende feest, ook in Soest. Het programma vermeldde onder meer 'Godsdienstoefeningen in de ker ken' en na afloop hiervan 'Bedee ling der Armen van alle gezindten aan de onderscheidene armkanto- ren'. Wie het feestprogramma heeft gelezen, blijft deze zin het meeste bij. De armen werden in het feest betrokken door hun een extra gave in natura te verstrekken. Van wer kelijke bewogenheid met de armen was geen sprake, maar ze behoor den nu eenmaal ook tot het volk en men kon hen op zo'n feestelij ke dag toch niet vergeten?! Christendom In de Middeleeuwen waren armen en armoede als het ware noodza kelijke elementen in de maatschap pij. Hoe zou men anders werken van barmhartigheid kunnen ver- Een haveloze zwerver op bedel tocht, een beeld dat honderd jaar geleden in Soest nog was te zien. (Bron: Eemland Pers). richten: de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de naakten kle den, reizigers herbergen, zieken troosten, gevangenen bevrijden en doden begraven. Men hielp niet omdat men door het lijden van de medemens werd bewogen, maar enkel omdat men schenken moest. Het was aan het Christendom te danken dat naastenliefde als begin sel werd geaccepteerd; het deed ook een beroep op de offervaar digheid. Daaruit ontwikkelde zich de zorg voor de behoeftige zoals die vandaag de dag nog geldt. De christelijke kerk stelde zich op het standpunt dat armenzorg behoor de tot het geestelijke, dat haar toe kwam; de wereldlijke overheid moest zich hiermee niet inlaten. De kerk ondersteunde alleen de armen die door ziekte, gebreken of ouderdom niet meer in hun onder houd konden voorzien, de on- machtigen. De onwilligen, de leeg lopers en dagdieven kregen niets. Tot diep in de Middeleeuwen bleef de zorg voor de armen uitsluitend het domein van de kerk. Om streeks de vijftiende eeuw kreeg het wereldlijke gezag meer invloed op de armenverzorging. Men be gon het bedelen, dat langzamer hand als een maatschappelijk kwaad werd beschouwd, te bestrij den. De bedelarij belemmerde de welvaart van het land, zo vond men. Het bedelen, waarvan voor al de plattelandsbevolking veel last ondervond, werd dan ook hele maal verboden. Deze 'bedelverbo den' hadden echter geen enkel ef fect. Dat was het gevolg van het feit dat de overheid toen nog niet bij machte was om maatregelen te treffen die de armoede en het ge volg hiervan, het bedelen, zouden kunnen beperken of enigszins in banen zouden kunnen leiden. Lijfstraf of boete Aan het bedelen zat ook nog een ander aspect vast. Het ging name lijk niet alleen om inwoners van Soest. In het gemeente-archief be vindt zich een document uit 1710, waaruit blijkt dat 'de schout en de buermeesters en die van den ge- regte van Zoest' zich wendden tot 'de staten van 's lands Utrechf met het verzoek 'een keur te willen be krachtigen' dat een eind moest maken aan de overlast die de 'op- gesetenen van Zoest' ondervonden van de vreemdelingen, zwervers en landlopers. Een lijfstraf of een hoge boete zou dit bedelvolk er wel van weerhouden Soest te be zoeken of er te verblijven. Het kwam toen meer dan eens voor dat van buiten komende bedelaars hun pasgeboren of jonge kinderen onverzorgd achterlieten. De diaco nie of het armbestuur van de ker ken konden dan voor deze verla ten en onverzorgde kinderen zor gen. In het document staat dat het gemeentebestuur zich hierdoor 'opgepropt' voelde en niet voor de achtergelaten kinderen kon zorgen 'daer het selve, met hun eigen we- sen te onderhouden, genoeg te doen heeft'. De 'staten 's lands van Utrecht' dachten er echter anders over. Zij verklaarden het verzoek niet ont vankelijk. Het keur werd dan ook niet bekrachtigd. Bedelaars bleven de 'opgesetenen van Zoest' dus lastigvallen, zonder dat het ge meentebestuur hiertegen iets kon ondernemen. Het ging dan uiter aard om de 'schoekers', de schavui ten. De echte armen konden altijd op een aalmoes rekenen. In de loop der eeuwen veranderde de armenzorg, al bestond in de jaren 1920-1930 in Soest nog steeds de hulp aan passanten. Wanneer bij voorbeeld een zwerver in het po litiebureau had overnacht, kreeg hij 's morgens bij zijn vertrek een bon met de vermelding 'goed voor 7 centen brood'. De bon werd meestal ingewisseld bij bakker Van Brummelen in de Kerkebuurt. Hij stond er om bekend dat hij meer dan voor zeven cent brood gaf. Bovendien kregen de 'klanten' er een kop koffie bij en zoiets gaat natuurlijk als een lopend vuurtje. Eigenlijk heeft de Tweede Wereld oorlog pas echt een eind aan het bedelen en de armoede gemaakt. Distributiemaatregelen en tewerk stelling in Duitsland leidden ertoe dat de zwervers en bedelaars uit het straatbeeld verdwenen. Ar menzorg is altijd blijven bestaan. Ondanks het bestaan van allerlei sociale voorzieningen ontfermen tot op de dag van vandaag vooral de kerken zich nog over hen die het moeilijk hebben. Maar zo erg als in wat wij 'de goeie ouwe tijd' noemen, is het niet meer. Ondanks de krantenkoppen 'Gezinnen mas saal in geldnood'. 'Van Heidehut tot Residence' is een gewaardeerde, tweewekelijks ver schijnende rubriek. De schrijver, Jan van Steendelaar, beschikt zelf over een omvangrijk archief waar uit hij gegevens kan putten. Daar naast bezoekt hij archieven in Soest maar ook daarbuiten. Verder leve ren gesprekken en bijdragen van lezers interessante verhalen op. Elke keer probeert de schrijver waar mogelijk een link te leggen naar de actualiteit. Daarvoor zijn tips, geschreven artikelen, boeken, tijdschriften, ansichten en foto- of ander illustratiemateriaal uiterst welkom. Uiteraard worden desge wenst de spullen na reproductie on beschadigd aan de eigenaar gere tourneerd. Contact met de schrijver is mogelijk via SS 06-22.45.01.73 of e-mail: eempers@wanadoo.nl. Komende zaterdag - 2 oktober - vindt in de Emmakerk de Afrikadag plaats. Het is een doe- en kijk-dag, voor ieder een, waarop veel te doen, te proeven, te zien en te horen is. De dag is bedoeld voor ieder een. De toegang is vrij. Je kunt de hele dag komen, of een half uurtje. De dag staat in het teken van Afri ka. De Protestantse kerken in Soest zijn dit jaar nogal bezig met Afrika, en met name Zambia. Ze helpen een ziekenhuis aan medicij nen en een auto. Ze ondersteunen een vrouwenproject. En ze helpen bij de bouw van een eenvoudig huis voor een predikant in Lunda- zi, Zambia. Dat laatste is geen luxe. De predikant bivakkeert in een stuk van een kerkgebouw. In Zambia zijn kerken belangrijk. Ie dereen gaat naar een kerk, een al taar of een moskee. De overheid heeft geen geld. Dus de meeste scholen en ziekenhuizen en sociaal werk worden door kerken onder houden. Een woning voor een pre dikant is van belang voor Lunda- zi. Daar kan veel gebeuren. Het betekent veel voor een plaats dat er predikanten of priesters kunnen wonen. Maar gek genoeg, de Afrika-dag wil juist iets anders dan geld geven aan Afrika. Dat Afrika arm is en dat er AIDS is en veel geweld, dat weet iedereen nu wel. Maar het is de halve waarheid..De waarheid is ook dat in Afrika volkeren bestaan met een diepzinnige cultuur, men sen met veel kracht, een bijzondere omgang met God en de geesten, en een rijkdom aan ervaring met tijd, leven en dood, tegenslag en geluk. Kortom, de immateriële waarde ofwel de interne economie van veel Afrikaanse landen is soms bijzonder rijk. Dat kan iedereen merken op de Afrikadag. Programma De dag begint om 14:30 uur. Dan zingt, danst en drumt het Afrika Enga-koor een kort concert. De Afrika-expositie is intussen open. Een deel van de collectie van het Tropenmuseum in Amsterdam wordt geëxposeerd. Allerlei aspec ten van het leven in Afrika komen aan de orde. Er zijn hapjes en drankjes. Van 15:30 tot 17:00 uur kan men workshops drum en dans en zang volgen met leden van het Afrika-Engakoor. Ook zijn Afri kaanse wijnen te proeven en te bestellen. Er zijn verhalenvertellers voor de kinderen van de basis school, er kan gekleid en gepotten- bakt worden, er is textiel schilde ren en vlaggen maken, er zijn vi deo's. De Zambiaanse predikant Penias Mbewe is aanwezig en gaat met de bezoekers in gesprek over thema's rond Afrika en Nederland. Er is een Afrikaanse maaltijd (op gave vooraf noodzakelijk: §8 603.37.70) van 17:30 tot 18:30 uur. Vanaf 19:15 uur geeft het Afrika Engakoor een laatste, spec taculair concert. Dat duurt een klein uur. Kies zelf wat u aanstaat. Kom, met kinderen of vrienden of familie of geïnteresseerden. U kunt geheel vrijblijvend aan (delen) van het programma deelnemen. Welkom op de Afrika dag Soest, in de Em makerk, Regentesselaan 2b, van 14:30 tot 20:00 uur! In de ochtenddienst van zon dagmorgen 3 oktober hoopt ds. Penias Mbewe uit Lundazi (Zambia) voor te gaan in de Emmakerk. Hij doet dit samen met de wijkpredikanten ds. Pieter Goedendorp en ds. Pie- ter van Winden. In de Protestantse Kerken in Soest is dit jaar bijzondere aandacht voor Zambia. Op allerlei manieren bie den de aangesloten kerken hulp aan mensen in Zambia. Kerken zijn echter geen hulpverleningsin stanties. Bij een kerk staan altijd ontmoetingen centraal. Daarom is ds. Mbewe van 30 september tot 14 oktober te gast in Soest. Bij tal Bij Afrika' kun je aan mensen ver weg denken. Maar dat klopt niet. In Europa, ook in Nederland en ook in Soest, leven mensen uit alle mogelijke Afrikaanse landen. Heel dichtbij dus eigenlijk. In Soest is er zelfs een gemeente van Congolese_ christenen, de Rafaëlgemeente. Dat is niet zo bekend, maar het is~ echt waar. Met een deftig woord wordt zo'n gemeente wel een mi grantenkerk genoemd. Elke zon dagmiddag komen ze bij elkaar in een zaal van de Open Hof aan de Veenbesstraat. Op maandagavond 3 oktober zul len leden van de Rafaëlgemeente in de Emmakerk zijn. Ze zijn daar om met wie dat maar wil in ge sprek te raken. Als gastspreker komt Msizi Dube. Deze van oor- I sprong Zuid-Afrikaanse theoloog heeft uitgebreid studie gemaakt van migrantenkerken in Neder land. Hij woont en werkt in de Bij— Imer. Hij kent alle kansen én val kuilen die in het contact tussen migrantenkerken en een blanke woonplaats kunnen zijn. Op deze avond wordt Msizi Dube geïnterviewd en wordt er een ge sprek opgezet tussen hem, de le den van de Rafaëlgemeente en de autochtone Soesters. Ds. Pieter van Winden leidt de avond. De bijeenkomst is voor iedereen vrij toegankelijk, begint om 20:00 uur en vindt dus plaats in de Em makerk, Regentesselaan 2B. Ook ds. Penias Mbewe, de Zambiaan se gast over wie men elders in deze krant lezen kan zal aanwezig zijn. Informatie: Pieter van Winden, 35 603.37.70. De Soester Vogelvrienden houdt op zondag 3 oktober, in vereni gingsgebouw Vogelzang aan de Parallelweg 7b, een vogelbeurs. Deze beurs geeft alle liefhebbers van vogels de gelegenheid om een vogeltje te kopen of te verkopen. Iedereen, dus ook liefhebbers die niet lid zijn van een vogelvereni ging, krijgt de kans om een kijkje te nemen. Naast het kopen en ver kopen van vogels kan men op de beurs ook terecht voor informatie over het kweken en houden van vogels. Twee gerenommeerde vo gelhandelaren hebben hun mede werking al toegezegd. De beurs begint om tien uur en duurt tot ongeveer een uur. De vogelbeurs wordt gehouden volgens de regels die zijn opgesteld door de Neder landse Bond van Vogelliefhebbers. Deelname en toegang zijn gratis. Kinderdagverblijf K'nijntje, aan de Bosstraat, wil meer kinderen kun nen opvangen. Op dit moment heeft het kinderdagverblijf een ver gunning voor de opvang van maxi maal 14 kinderen. Als het aan de houdsters van K'nijntje ligt dan wordt dit aantal uitgebreid naar 16 kinderen. Om voldoende ruimte te hebben voor al die kinderen willen ze ook de kelder gaan gebruiken. B&W heeft de houdsters gezegd dat voor het gebruik van de kelder als deel van het kinderdagverblijf een bouwvergunning zal moeten worden aangevraagd. Ook gaf B&W aan dat er goed moet worden gelet op de brandvei ligheid, hygiëne en de algemene veiligheid. De houdsters van het kinderdagverblijf moeten een ge sprek gaan voeren met bouw- en woningtoezicht op basis van de plannen met de kelder met betrek king tot het gebruik en de verbou wing. Bouw- en woningtoezicht kunnen dan op hun beurt aange ven of een bouwvergunning nood zakelijk is. Kinderdagverblijven moeten aan strenge eisen voldoen met betrek king tot de veiligheid. Tal van ei sen waar de kinderopvang aan moet voldoen staan vermeld in het GGD-rapport. Zo stelt het rapport onder anderen dat de inrichting en opslag op een kindveilige manier moet worden aangepast. Ook moeten zaken als buizen en ver lichting worden afgeschermd, moet het vluchtplan worden aangepast en moeten de berg- en wasruimtes worden afgesloten. Uit de Soester Courant van Dinsdag 28 September 1954 Ds. Penias Mbewe, zijn vrouw Nelia en zoontje Yamikani voor de deur van hun onderkomen in de kerk te Lundazi, Zambia. van activiteiten zal hij aanwezig zijn. Dat gebeurt in het kader van de ontmoeting van culturen en godsdienst. De kerkdienst van 3 oktober is daar een onderdeel van. De Afrikaanse manier van bijbel lezen ontmoet een kerkdienst in westerse stijl. Wie die ontmoeting mee wil maken komt om 10:00 uur naar de Emmakerk, Regentes selaan 2b. De toegang is vrij voor iedereen. Vrij dansen, playbacken, maar ook spelletjes staan woensdag 6 okto ber op het programma tijdens de inloopmiddag van De Veenweide. De kinderboerderij aan het Vede- laarpad houdt dan een discomid dag. De medewerkers zorgen voor chips en frisdrank. Het begin is om 14:00 uur en de kassa gaat een kwartier van te voren open. Deel-, _name kost 2,75. De CVS organiseert op vrijdag 8 oktober haar jaarlijkse bingoavond in het gebouw De Zwaluw, Oos tergracht 46. Aanvang 20:00 uur (zaal open 19:30 uur.) Deze avond is zowel voor leden als niet-leden toegankelijk. Iedereen die zin heeft in een gezellige bingoavond is van harte welkom. Er zijn leuke creaJ tieve prijzen te winnen. In de pau ze is er een loterij met leuke prijs jes. De opbrengst van deze avond -wordt gebruikt om creatieve acti viteiten te bekostigen. Wie belangstelling heeft om lid te worden en de sfeer wil proeven op de bijeenkomsten is vrijblijvend welkom en zal zich verbazen over de mogelijkheden. Voor 30,00 mag men een halfjaar overal aan deelnemen. Er zijn geen extra kos ten. Ook is een kopje koffie of thee bij de contributie inbegrepen. De clubdagen worden gehouden in het Orlandogebouw aan de Di Lassostraat 65, op maandagavond van 19:30 tot 21:30 uur; dinsdag morgen van 9:30 tot 11.30 uur; donderdagmiddag van 13:30 tot 15:30 uur en op donderdagavond van 19:30 tot 21:30 uur. Informa tie: Rita Roest, SB 6*>/1.83.55. Twee duizend Socstenaren, groot en klein, hebben het concours hip- pique gezien. Zij hebben kou en regen getrotseerd en daarmede te kennen gegeven, dat als men wat goeds in Soest doet de belangstel ling daarvoor navenant is. En waarom ook niet? Waarom zou men de Soestenaren niet warm kunnen krijgen voor iets behoor lijks. De 200 bezoekers hebben veel ge zien op deze mooie paardensport middag. Wat zij niet zagen was, dat Prinses Beatrix op het oefen terrein van haar paard werd gewor pen vóór zij in de ring moest ko men. Onze toekomstige Koningin trok zich van 'n pijnlijke rug niets aan en besteeg haar paard direct weer. Prinses Irene kreeg ditmaal geen prijs, want haar paard wierp twee hindernissen af, hetgeen de schuld was van een persfotograaf, die met zijn blitzlicht haar paard deed schrikken. Wat de kijkers ook niet hebben gezien was de trots en de vreugde van de Soestdijkse landbouwers over het winnen van de eerste prijs door T. Duinkerken, die met "Hansje", in het concours eenspan landbouwtuigpaarden, 'n groot ge denkbord won. Niet deze eerste prijs deed het hem, doch het feit, dat het paard "Imona" ditmaal niet de eerste doch de tweede prijs won gaf de doorslag. Met lede ogen immers hebben de zien, hoe de boeren uit De Birk met hun paarden triomphen vier den. Het is een groots feest gewor den deze overwinning van "Hans je". P.V.O. was ook op dit concours tegenwoordig, doch onze muzikan ten mochten weinig gebruik maken van hun instrumenten. Dat was hen niet naar de zin, dat hebben we wel gemerkt. We memoreren alleen dit feit, opdat men niet zou denken, dat er weinig animo zou zijn geweest om te musiceren. Ze mochten niet spelen, omdat paar den zeer gevoelige dieren zijn en gauw zijn afgeleid. Met het uniformenfonds van P.V.O. gaat het goed. Het is een verheugend bericht, dat U elders in dit blad kunt lezen. Een bedrag van f 4400.-, op een riks na, is reeds binnen. Dit houdt in dat er nog f 3100.- geleend moet worden. Op nog 310 tientjes wacht men dus. De P.V.O.-leden zijn iedere avond op pad, de avonden zijn echter kort en men komt in tijdnood. Deze actie mag niet maanden du ren en zou, laten we zeggen, eind October geëindigd moeten zijn. Daarom, indien er nog niemand bij U aan de deur heeft geklopt, pak dan Uw giro-boek, een postwissel formulier, de telefoon of wat dan ook en leen Uw tientje aan P.V.O. U kunt dit doen via de plaatselij ke banken of aan het secretariaat Soestdijkse boeren jarenlang)^-^ #van P.V.O., Korenweg 3. Op woensdag 6 oktober houdt speel-o-theek 'Stap voor Stap' een open ochtend. Van 10:00 tot 11:30 uur kan iedereen een kijkje nemen in het educatief centrum De Plan tage aan de Smitsweg 311, waar de voorziening voor kinderen van 0 tot 6 is gehuisvest. Belangstellen den kunnen zien wat voor speel goed er kan worden geleend en bij de medewerkers aankloppen voor informatie. De speel-o-theek is opgezet omdat speelgoed niet altijd aan zijn doel beantwoordt en omdat een kind voortdurend ander ontwikkelings materiaal nodig heeft. Om te voor komen dat ouders steeds nieuw duur speelgoed moeten aanschaf fen, is dit alternatief geboden. 'Stap voor Stap' heeft nu een ken nismakingsaanbod: een half jaar spelen voor 7,50. Er kunnen weer pakketten worden ingeleverd voor familie, vrienden en kennissen uit Polen. Het pakket wordt in Polen aan huis afgeleverd. De pakketten kunnen op zaterdag 9 oktober van 9:00 tot 12:00 uur worden ingeleverd bij de familie de Groot, Di Lassostraat 40. Voor informatie: 3 035-6024377. De pakketten moeten goed zijn ver pakt. Bij voorkeur in een stevige kartonnen doos, met plakband dichtgeplakt en een stevig touw eromheen. De adressen van ge adresseerde en afzender moeten duidelijk leesbaar op de doos staan. Vanaf nu mogen ook meu bels, koelkasten en geidpakketten worden verstuurd. Het maximale gewicht van een pakket is 25 kilo, de kosten zijn 3,40 per pakket plus 1,30 per kilo. Bij inleveren van het pakket is het laten zien van een legitimatiebewijs verplicht. Exposante Rini van Breukelen. Artishock-exposant in de maand oktober is de Amers- foortse Rini van Breukelen. Naast haar werk in de kinder opvang en eerder de verple ging, is zij al meer dan vijfen twintigjaar actief als beeldend kunstenaar. Haar eerste (dubbel)expositie in de galerie ën Kijkeens (Amersfoort) en Harde Koppen (Amsterdam) dateert van 1987. Velen kennen haar werk van Staal- - kaart, het Amersfoortse kunstpro ject dat in het derde weekend van oktober op meer dan 150 locaties plaats vindt (zie www.staalkaart.nl). Op 16 en 17 oktober doet Van Breukelen er - voor de vijfde keer aan mee. Wie haar jongste werk wil zien zal dit maal echter de moeite moeten ne men om naar Soest te komen. Rini van Breukelen (49) groeide op in De Meern.Van jongs af aan had ze een sterke drang om te te kenen en dingen te versieren. Een schildercursus volgen of naar de kunstacademie gaan, daar kwam het echter niet van. Ze mag zich met recht autodidact noemen. Haar beeldend werk is aange scherpt door het jarenlang intensief met kinderen werken. Ruim zeven jaar daarvan was zij werkzaam bij de Stichting Kindercentra Soest. Van Breukelen: 'Kinderen zijn geen engelen. Ze kunnen je ook manipuleren. Maar in essentie zijn ze authentiek en puur. Binnen tien tellen weten ze of ze je durven te vertrouwen. Daar hoeft geen woord aan te pas te komen. Die eigenheid, die zuiverheid, die een voud, is wat ik nastreef in mijn scheppend werk. Alleen op die manier lukt het me iedere franje eruit te weren.' Van Breukelens werk is niet een voudig te definiëren. Gemengde technieken op plat vlak komt aar dig in de buurt. Het werk ontstaat uit simpele vormen en groeit ge staag naar een eindproduct. Een proces dat maanden kan vergen. Basismaterialen zijn hout, karton en papier. 'Meestal gaat het om voorwerpen, die ik toevallig vind of van bekenden aangereikt krijg. Een deurtje van een keukenkastje bij voorbeeld, of een gebaksschaal uit een erfenis. Als de basis er een maal is, volgt de rijpingsfase. Laag over laag breng ik dan verf, papier of stof aan. Maar er kan ook zand en lijm aan te pas komen. En zo ontstaat er als het ware vanzelf een patroon. Als zout op het ei, rond ik het af door nog iets onverwachts als vormpje toe te voegen. Een porseleinen poppenarmpje, een plastic hertje, een speelgoedpara solletje. Ga zo maar door. De feestelijke opening van de ex positie is op zaterdagavond 2 ok tober om 20:00 uur in het vereni gingsgebouw, Steenhoffstraat 46a. De opening wordt - zoals altijd - gecombineerd met Artishocks Jazz-Club, waarin ditmaal 'Jazzlab' optreedt. De expositie loopt t/m 26 oktober en is opengesteld op dinsdag-, woensdag- en vrijdagochtenden tussen 10:00 en 12:00 uur, en op de filmhuisavonden zondag- en maandagavond van 21:30 uur tot 22:30 uur). Tijdens het Staalkaart-weekend van 16/17 oktober zal de kunste nares aanwezig zijn. Openingstij den: za. 11-17 uur, zo. 11-15 u. Iedereen is welkom; de toegang is gratis. Nadere informatie: Semmy Prinsen, huismeester (035) 601 95 77. Joop van Haaften VRIJWILLIGERSHULP NODIG? Centraal Meldpunt Vrijwilligershulp Soest - Soesterberg De heer Zoetelief, eigenaar van het perceel aan de Lange Brink- weg 4, heeft opnieuw van de recht bank te horen gekregen dat hij geen bouwvergunning krijgt voor de trainingsmolen voor paarden. Gevolg is dat hij de molen zal moeten weghalen. De molen blijkt niet te passen in het bestemmings plan van het gebied. In 1998 plaatste Zoetelief al een keer eerder een tredmolen. Ook toen werd hem opgedragen de molen te verwijderen aangezien deze als bouwwerk geldt waarvoor dus een bouwvergunning nodig is. En nu heeft Zoetelief opnieuw te gen de wettelijke regels in een molen geplaatst op zijn perceel. Zoetelief diende bij het College een beroepsschrift in tegen de ge meente, omdat hij vond dat ze te veel tijd namen voor de behande ling van zijn bezwaren. Het colle ge verklaarde dit bezwaarschrift echter ongegrond. Tegen dit be sluit en tegen het niet verlenen van een bouwvergunning tekende hij vervolgens weer beroep aan bij de rechtbank. De rechtbank heeft dc gemeente Soest in het gelijk gesteld. Ze vindt dat de gemeente gegronde redenen heeft om de vergunning te weige ren. Wel oordeelde de rechtbank dat de gömeente het door Zoete lief betaalde griffierecht moet te rugbetalen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 2004 | | pagina 11