li iJF
Waar komen de os
en de ezel vandaan?
Mg®
jssel b.v.
tdagen
2005
mwmmi.
Vier r.k.-parochies fuseren
^DogterÓm
jr #§j
Levende kerststal
in de Emmakerk
Veranderingen bij kerkblad
Kerst in de Open Hof
Het ecoduct (II)
'Ik zie ik zie wat jij niet
ziet;... bij 'Wattis dat?'
Let's talk Christmas Fish!'
arisatie
30 en
■er.
Kerstdagen
lieuwjaar
efficiency
reen
agen en
euwjaar
Vrede op aarde
Wij wensen u
fijne kerstdagen
Jan Myrjam, Marco,
Danny, Menno, Marian,
Samantha, Madelinde,
Patricia, Mary, Marieke,
Manon en Stephanie
Kerstavond: over
engelen en mensen
Raad van Kerken
Priester erbij
Kerstconcert SidK
vanavond in SFX
Kerstfeestviering
geref. kerk vrijg.
Brandsma Behang en Verf
of de worsteling
Workshop voor theatervoorstelling
soesterScourant
Kerstfeest bij
evangeliegemeente
De Visspecialist met de koksmuts
Voorgerechten o.a.:
Hoofdgerechten o.a.:
Tussengerechten o.a.:
Kerstspecials:
RUUD SMIT
visspecialiteiten
PAGINA 12
iLLATEUR
3on 035 - 601 24 72
nten
035 60 I0I 15
/en.nl
3.00 - 17.00 uur
d 4 en 5 januari a.s.
zijn wij gesloten.
S HEREN
enkruidstraat 65 - Soest
035 - 601 08 62
Speenkruidstraat 65
3765 AB Soest
/Telefoon 06 53 89 60 90
Fax/Tel. 035 60 137 32
WOENSDAG 22 DECEMBER 2004
SOESTER COURANT
PAGINA 13
In minstens veertig landen is het op
dit moment oorlog. Toch zingen
veel mensen in deze dagen: 'Vrede
op aarde.' Geloven ze het zelf? Ge
looft u het nog? Vrede op aarde, is
dat mogelijk? Je kunt moedeloos je
schouders ophalen. Terecht. U
bent vast geen wapenhandelaar,
geen soldaat en geen minister-pre
sident. Dus wat kunt u doen tegen
oorlog? Helemaal niets!
Onge veer tweeduizend jaar geleden
werd er een kindje geboren. Dat
kindje kon, zoals alle pasgeboren
kindjes, ook helemaal niets. Toch
vieren mensen de geboorte van dat
kindje elk jaar weer met Kerst. En
ze zingen erbij: 'Vrede op aarde.'
Dat gebeurt nu dus voor ongeveer
de tweeduizendste keer. Het kindje
teet Jezus van Nazareth. Veelmeer
bijzonders is daar niet over te ver
ellen. Dat er toch feest gevierd
vordt vanwege dat kindje, dat heeft
net vrede te maken. Vrede is na-
nelijk een heel bijzonder iets. Je
:unt het niet maken in een fabriek.
Ie kunt het zelfs niet in je eentje
naken. Een oorlog kun je nog
vinnen. Maar vrede maak je uit-
luitend samen. Bij vrede is altijd
edereen nodig.
Jod begon met het maken van
rede, namelijk als een kind. En
lat simpele kind nodigt u uit: doet
i mee? God kwam niet als super-
•oldaat, of als minister-president
>an het heelal. Want dan zou er
nisschien een heilige oorlog ge-
vonnen zijn, maar de vrede was er
■een stap dichterbij mee gekomen.
Jod kwam juist als kind. Het kind
n die kribbe is één uitnodiging:
an Ik op uw zorg rekenen? Want
ets anders kan een Kind niet van je
•ragen.
laria en Jozef, zijn ouders, die
tadden dat begrepen. Ook de her-
Iers in het veld en de wijzen uit het
osten begrepen het. Zo ontstond
\en schitterend verhaal. Over een
indin een voederbak, over herders
n wijzen. En over engelen die zon
en: 'Dit is het: Vrede op aarde.'
len kind is maar een kind. En
en verhaal is maar een verhaal:
'laar zo begint vrede. Heel ge
won. Met dat kind. En met dit
erhaal. Want zolang dit verhaal
•er dit kind verteld wordt, kun je
\iet schieten. Zolang je naar dit
erhaal van Kerst luistert kun je
een oorlog beginnen, of een moord
lannen. Zolang je dit verhaal ver-
•lt of hoort is er even een kans op
rede.
lat vieren mensen in kerken al
weeduizend jaar lang. En dat gaat
oor, tot het ooit helemaal waar is:
rede op aarde. Kan die vrede op u
kenenZalig kerstfeest toege
wenst.
s. Pieter van Winden,
redikant Emmakerk,
Deze rubriek verschijnt eens per twee weken onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken Soest.
In veel kerken en huizen staat de
zer dagen een kerststal te kijk.
Het meest aan rooms-katholieke
kant, maar het gebruik dringt de
laatste tijd ook door tot de pro
testantse wereld. In de middel
eeuwse beeldcultuur, toen het
gros van de mensen niet kon le
zen en schrijven, was de uit- of
afbeelding van de kerststal met
Maria en Jozef met het kind Je
zus, omringd door de herders en
de drie wijzen, een prachtig hulp
middel om dit bijbelverhaal aan
schouwelijk te maken. En zonder
de os en de ezel is dit aandoenlij
ke tafereel niet compleet. De die
ren hangen met hun koppen bo
ven de kribbe, alsof ze er hele
maal bij horen.
Maar opmerkelijk genoeg lezen
we in het meest gedetailleerde
kerstverhaal (Lucas 2) niets over
de os en de ezel. Heeft de kerk ze
er later bij verzonnen en waarom?
Is hier sprake van inlegkunde?
Waar het in de traditionele bijbel
vertalingen gaat over een stal (de
nieuwste vertaling heeft het over
'het nachtverblijf van de stad' en
dat is toch iets anders!), is het lo
gisch om te denken dat daar die
ren huisden. Dat een os en een
ezel medegetuigen waren van Je
zus' geboorte, lag voor de hand.
Zo zal het ook gegaan zijn in de
levende kerststal die Franciscus
van Assisi (1182-1226) liet op
voeren en die de inspiratiebron is
van de hele West-Europese
kerststallencultuur. Franciscus
koesterde diepe liefde en eerbied
voor dieren die hij zag als mede
schepselen ter ere van God. En
een stal met een os en een ezel
erin was in zijn tijd bovendien
heel gewoon.
Waarom dan een os en een ezel
en geen andere staldieren? De
vraag kan ook worden gesteld bij
menige kerstafbeelding in de
Oosterse kerken. In de hele chris
telijke iconografie horen de os en
de ezel er helemaal bij. Maar, nog-
De vier rooms-katholieke paro-
:hies in Soest (Petrus en Paulus-
cerk, Mariakerk, Joanneskerk en
L Familiekerk) zullen met ingang
'an 2006 samensmelten tot één
;eheel. Het parochiebestuur heeft
liertoe na rijp beraad besloten.
)m alvast toe te werken naar de
usie zal op een aantal zondagen
het komende halfjaar een
ïenst worden gehouden in een
an de vier kerken; de drie ande-
blijven dan gesloten. De eerste
ezamenlijke dienst is op zondag
januari in dé H. Familiekerk.
at wordt een feestelijke viering
oor de héle familie van rooms-
atholiek Soest, met muzikale
Ledewerking van Cantate Domi-
Co'ro Medi'ante, het Joan-
:skoor en een kinderkoor,
et fusiebesluit heeft als achter-
ond de noodzaak tot het bun-
ïlen van krachten om gezamen-
jk te werken aan één levendige
iloofsgemeenschap in Soest,
jamen sterker. Vanuit een posi-
:ve wil creatief zoeken naar
jeuwe wegen,' aldus het paro-
liebestuur. 'De kerk gaat er an-
:rs uitzien dan we gewend zijn.
[inder massaal, minder zichtbaar
in! de samenleving. Maar ook:
fflyertuigender, bewuster, met
meer spirituele verdieping en
meer dienstbaar aan de samenle
ving. Als we toegewijd en gedre
ven doorgaan, vanuit een positief
Verlangen naar een kerk met uit
straling, ook voor de jonge gene
raties, dan kunnen we nog heel
wat bereiken.'
Half november hebben 35 verte-
InjuuJxjkL
Banketbakkerij LSs.
Het feest is iterj ütti/j uidafqelopen!
SOESTERBERGSESTRAAT 53 SOEST
maals, in de brontekst worden ze
niet genoemd.
Zou de kerk er wat op los hebben
gefantaseerd?
Toch niet.
Er is een andere, veel oudere bij
beltekst, waarin de os en de ezel
ten tonele worden gevoerd. In
het boek van de profeet Jesaja,
eerste hoofdstuk vers 3 staat
(vertaling-1951): 'Een rund kent
zijn eigenaar en een ezel de krib
van zijn meester'. In de Statenver
taling is het rund nog een os; de
Nieuwe Bijbelvertaling spreekt
ook van rund, maar hier is krib
veranderd in voederbak, net zo
als in Jezus' geboorteverhaal
sprake is van een voederbak-
Een oudtestamentische profe-
tentekst verklaart dus de aanwe
zigheid van de os en de ezel. En
niet zomaar een tekst, want de
twee dieren worden opgevoerd
als contrastfiguren: zij kennen
hun meester en weten hun voed
sel te vinden, maar - zo laat Jesa
ja er meteen bitter op volgen: 'Is
raël mist elk inzicht, mijn volk leeft
De levende kerststal in de Em
makerk.
in onwetendheid. Wee dit on
trouwe volk, vol ongerechtigheid
Ze hebben de Heilige van Is
raël versmaad, hem de rug toege
keerd
Wat twee simpele dieren door
hebben is aan Gods volk niet be
steed. Zo geschiedde het dat deze
passage werd verbonden met het
verhaal over de komst van Jezus.
De os en de ezel staan dan als het
ware model voor de heidenen die
hun meester (Christus) kennen
en weten waar voedsel (heil, ver
lossing) is te vinden. Daarom
kwamen ze terecht in de kerststal.
Een mooie gedachte, ware het
niet dat hiermee de banvloek over
het joodse volk werd bevestigd
wat leidde tot nachtzwarte blad
zijden in de (kerk)geschiedenis.
Geen prettig onderwerp voor een
kerstpreek. Maar de os en ezel
zetten je wel aan het denken, in
de kerkdienst en thuis bij de
kerststal.
genwoordigers van de parochies
zich tijdens een gezamenlijke bij
eenkomst op initiatief van het
centrale parochiebestuur beraden
op de toekomst. De conclusie van
dit beraad: we moeten uitgaan
van het geheel van Soest, één pa
rochie, één bestuur en één pasto
raal beleid, met desgewenst ver
schillende accenten naar de vier
wijken. Het gaat bij de samenwer
king niet alleen om het verdelen
van de voorgangers over de di
verse vieringen en het spreiden
van de aanvangstijden, maar
vooral ook om een grotere betrok
kenheid bij de voorbereiding van
nieuwe liturgische vormen. Ge
dacht wordt bijvoorbeeld aan the
matische vieringen, afgestemd op
actuele onderwerpen. Ook zal
speciale aandacht worden besteed
aan catechese, diaconie en ge
meenschapsopbouw. In de ko
mende maanden zullen parochie
avonden worden gehouden om
nader met de parochianen in ge
sprek te gaan over een en ander.
In het verleden was in Soest lan
ge tijd sprake van één parochie:
de Petrus en Paulus, gesticht in
de tweede helft van de negen
tiende eeuw. In 1924 kwam de
Mariaparochie erbij, in 1939 de
H. Familieparochie en in 1976 de
Joannesparochie. Na deze sprei
ding gaat rooms-katholiek Soest
per 1 januari 2006 weer verder
als één geheel; de vier afzonder
lijke parochies houden dan op te
bestaan. Het is de bedoeling dat
de parochie per 1 januari 2006
ook een nieuwe naam krijgt.
'Soestterkerk', het informatieblad
van de Protestantse Gemeente in
Soest, zal in 2005 om de twee
weken gaan verschijnen in plaats
van elke week nu. Het blad on
dergaat ook een formaatverklei
ning tot A4. Het grafisch bedrijf
Neoprint in Soest neemt de tech
nische vervaardiging over van
Handelsinstituut Practicum, ter
wijl het kerkelijk bureau de abon
nementenadministratie gaat
doen. Al deze veranderingen zijn
het resultaat van maandenlang
onderhandelen dat zoveel strub
belingen opleverde dat die de
krant haalden en ook tot gevolg
hadden dat de onderhandelaar
namens de kerk zich genoodzaakt
voelde zijn functie ter beschikking
Op kerstavond, vrijdag 24 decem
ber en tijdens de beide kerstdagen
zal in de Emmakerk aan de Re-
gentesselaan in Soest-Noord
weer een levende kerststal te zien
zijn. De dieren komen uit de bio
logische boerderij Charlottehoeve
aan de Biltseweg.
Kerst in de Emmakerk begint op
kerstavond om 19:00 uur met een
speciaal op kinderen gerichte
kinderviering. Een flink kinder
koor is voor deze gelegenheid sa
mengesteld. Zij zingen onder lei
ding van Carina Troost met de
aanwezigen het hoogste lied. Het
Russische kerstverhaal van Va
dertje Panov staat dentraal. Vader
Panov zelf hoopt de kerkgangers
bij de deur te begroeten. Alle kin
deren mogen voor een vrolijk slot
Traditiegetrouw is iedereen wel
kom op de feestelijke bijeenkomst
die op kerstavond (vrijdag 24 de
cember) van 19:15 tot 20:45 uur
wordt gehouden in het gebouw
van de Doopsgezinde Gemeente
(Eemnesserweg 63B in Baarn).
Op het programma staat het mu
zikale optreden van de accordeo
nist en troubador Jan Marten de
Vries, van zangeres Paula Vos (so
praan) en van begeleider Harry
Schram (piano).
Omdat mensen tegenwoordig weer
engelen om zich heen zien vertelt
Frits Groeneveld een kerstverhaal
over engelen en mensen. Tegen het
eind van de bijeenkomst (die niet
het karakter van een kerkdienst
heeft) wordt een consumptie aan
geboden. De toegang is vrij, er
wordt gecollecteerd voor de Stich
ting Hospice Soest-Baarn.
Informatie: Leo Visser, 88 0346-
35.32.32.
De volgende morgen, 25 decem
ber om 10:30 uur, is er een kerst
morgendienst onder leiding van ds.
Frits Groeneveld.
Redactie-adres (voor berichten
en/of tips): Gerrit van der
Veenstraat 93, 3762 XK Soest,
e-mail: w. vd. dool@planet.nl,
602.06.31.
te stellen.
'Soestterkerk' is gedurende vele
jaren vervaardigd door Practicum.
De koers en inhoud van het blad
blijven ongewijzigd, zo laten het
College van kerkrentmeesters en
de redactie in het jongste nummer
weten. Het grootste deel van de
inhoud zal blijven bestaan uit de
berichten van de vier wijkge-
meenten (Emmakerk, De Open
Hof, De Oude Kerk en Wilhelmi-
nakerk). Het korte nieuwsover
zicht van de Ichthuskerk (Her
steld Hervormd), dat na de schei
ding niet langer onder de verant
woordelijkheid valt van de pro
testantse Algemene Kerkenraad,
zal in principe nog tot eind 2005
in het blad worden opgenomen.
De Raad van Kerken en het Co
mité 4 en 5 mei in Soest gaan pra
ten over een gezamenlijke organi
satie van dodenherdenking en
bevrijdingsdag in 2005 wanneer
het zestig jaar geleden is dat Ne
derland werd bevrijd. Wellicht kan
dit uitlopen op een jaarlijkse sa
menwerking. Het. gemeentebe
stuur had afgelopen voorjaar de
Raad van Kerken gevraagd hier
over na te denken. Ook het comité
Vrouwen voor vrede heeft aange
kondigd mee te willen werken aan
een gezamenlijke herdenking en
viering.
De Raad van Kerken staat verder
in contact met 'Platvorm 8' waar
in verschillende kerkelijke jeugd
werkers zijn vertegenwoordigd.
Met ingang van januari 2005 zal
er maandelijks een alternatieve
dienst worden gehouden in de
Wilhelminakerk voor jongeren,
jonge ouders en mensen die niet
geregeld in de kerk komen. Deze
samenkomsten staan onder lei
ding van Johan ter Beek, gods
dienstleraar aan het Griftlandcol-
lege en ds. Mirjam Koole van de
Wilhelminakerk. Het is niet uit
drukkelijk de bedoeling de belang
stellenden te binden aan deze lo
catie. Platvorm 8 werkt ook samen
met de Stichting Balans voor de
organisatie van een jongerenweek
eind april 2005.
Per 1 januari 2005 zal het pasto
rale team voor Soest-Soesterberg-
Baarn worden uitgebreid met de
komst van een extra priester in de
persoon van Frans Zwarts. Deze
was tot zijn pensionering deken
van het dekenaat 't Sticht. Pastor
Zwarts is in Eemland geen onbe
kende: hij ging al geregeld voor in
kerken van het parochieverbatad.
Wanneer pastor Zwarts zal wor
den geïnstalleerd en hoe de taken
binnen het team zullen worden
verdeeld, is nog niet bekend.
dier. Ze is eigenlijk een soort
kind, een wijs kind. Juist op eer
ste kerstdag helpt dat om in alle
eenvoud én vreugde kerstfeest te
vieren.
Vanavond (woensdag 22 decem
ber) vindt in de St. Franciscus Xa-
veriuskerk, 't Zand 31 in Amers
foort het jaarlijkse Kerstconcert
van Scholen in de Kunst plaats.
Twee van de vier orkesten van de
Muziekschool, te weten het junio
renorkest en het symfonieorkest,
beide onder leiding van dirigent
Peter Vinken, geven acte de pré-
sence.
Als feestelijke opening staat het
koperensemble o.l.v. Hendrik Jan
Houtsma op het programma. Na
het juniorenorkest speelt het blok-
fluitenscmble o.l.v. Henri Brokaar.
Als intermezzo een stukje piano
solo en als laatste onderdeel voor
de pauze het dwarsfluitensemble
Tombola' o.l.v. Tom Tulen.
Na de pauze treedt hel symfonie
orkest op, gevolgd door een klari
netkwartet. Het volgende pro
gramma betreft ook rietblazers: het
kwartet 'Da's pas sax'. Ter afslui
ting van dit concert hoort men het
popkoor o.l.v. Reinier Bavinck. Bij
dit feestelijke kerstconcert hoort
men werken van o.a. Bach, Mo-
zart, Strawinsky, Coleman en (van
zelfsprekend) traditioneel en min
der bekend kerstrepertoire.
Aanvang: 19:30 uur.
Toegang: €3,50. Reserveren:
033-46.73.473.
Vrijdag 31 december
Sylvestercross
(in de Lange Duinen)
Zo'n tweeduizend jaar geleden
werd Jezus, de Zoon van God, als
baby geboren in een stal: als Mes
sias, als Redder van mensen, als
Vorst van vrede. Reden om Zijn
komst naar de aarde groots te vie
ren! De gemeente van de gerefor
meerde kerk (vrijgemaakt) doet
dat op eerste en tweede kerstdag.
Zaterdagmorgen 25 december be
gint er om 10:00 uur een bijzonde
re samenkomst voor jong en oud.
Van het programma nemen de kin
deren t/m twaalf jaar een groot
deel voor hun rekening. Het thema
is: 'Ga je mee op zoek naar het
Koningskind?'. De viering duurt
ongeveer een uur en na afloop is er
drinken en wat lekkers.
Ook in de diensten op zondag 26
december zal het gaan om de her
denking van de geboorte van Jezus
Christus. In de morgendienst om
10:00 uur zal ds. R. ter Beek pre
ken n.a.v. het kerstevangelie uit
Lucas. De middagdienst begint om
17:00 uur en dan is student M.K.
Drost uit Nijkerk de voorganger.
Belangstellenden zijn uiteraard
welkom. Het adres van de ge
meente is: gebouw Schuilplaats,
Parallelweg 1. Info: 88 60.25.234.
hun eigen slaginstrumentje van
thuis meenemen. Het wordt een
verrassende viering, geleid
door ds. Pieter Goedendorp.
Later diezelfde avond, om 22:30
uur, begint de traditionele kerst
nachtdienst in de dan sfeervol ver
lichte Emmakerk. Het thema van
deze dienst: 'De tere vrede'. Te
genover de spanning in het leven
van alledag staat de geboorte van
de Messias als kwetsbaar maar
helder teken van Gods bedoeling
met mens en wereld. Voorganger
is ds. Pieter Goedendorp. Naast
de cantorij onder leiding van Arie
Bax werken ook enkele gemeen
teleden aan de dienst mee. Ieder
een is welkom!
Op kerstmorgen zal de ezel uit de
kerststal een rol spelen. Met, door
en voor kinderen, jongeren en
volwassenen zal duidelijk worden
hoe de ezel in Bethlehem
kwam. Deze ezel is een bijzonder
dier. Ze is eigenlijk een soort kind,
een wijs kind. Juist op eerste
kerstdag helpt dat om in alle een
voud én vreugde kerstfeest te vie
ren.
Kerstavond 24 december, 19:. 00
uur: Kinderkerstnachtviering: Op
kerstavond wordt er een kinder
kerstnachtviering gehouden in De
Open Hof. Aan deze dienst wer
ken de kinderen en jongeren van
de clubs, kindernevendienst en
jeugdkerk mee. D.m.v. spel, licht
en muziek zal het kerstverhaal ver
teld worden. Het thema luidt: 'Een
gastvrije stal', met als ondertitel:
'We bouwen een huis'. We worden
deze avond meegenomen naar een
dorp. Het is er al weken een druk
te van belang. Er wordt een huis
gebouwd. Tot laat in de avond is
het geluid van hamer, zaag en boor
te horen. Er wordt hard gewerkt
om het huis op tijd klaar te heb
ben. Maar als het huis bewoond
wordt is het dan ook een thuis en
zijn de bewoners gastvrij? Alle
kinderen en hun ouders, maar na
tuurlijk ook andere belangstellen
den zijn deze avond hartelijk wel
kom!
Kerstnachtdienst 24 december,
22:00 uur: In de kerstnachtdienst
wordt aangesloten bij de Engelse
traditie van een Festival of Lessons
en Carols. Deze diensten die aan
het eind van de 19c eeuw in Cam-
bridge ontstonden worden inmid
dels rijk gevarieerd ook op het
'vaste land' gevierd. Het principe
wordt gevormd door een aantal
schriftlezingen die omkleed zijn
door bekende liederen; de kerst
nacht zal dus vooral een zang-
dienst zijn waarbij gemeente en
cantorij elkaar afwisselen. Hartelijk
welkom en zing met ons mee!
Eerste kerstdag 25 december,
10:00 uur: Dienst voor jong en
oud. Vier zondagen lang is er in
Voor al uw laatste kerstinkopen naar
Ook uw specialist in sfeer
op donderdag eri vrijdag onder het genot
van gratis Glühwein met een oliebol
Soesterbergsestraat 52, 3768 EJ 5oest
telefoon (035) 603 72 46, www.verf-wand.nl
Ik ging naar Soesterberg om het ecoduct te zien
en zag het in mijn dromen.
Daar aangekomen, de fiets tegen het sauna-hek gezet,
nog even opgelet, omdat ik allerlei pluimage langs zag komen.
Er denderden hard trucks voorbij, zodat mijn oren tuitten.
Ik zocht wat ver het zachte bos,
waarin een merel even schrok,
toen er een takje brak, vlak achter mijne kuiten.
Laat mij nou, bij het hek terug,
in 't afgevallen eikenblad, een kevertje ontwaren.
Twee centimeter mat de rug.
Het keek versufd, het zat mij maar wat aan te staren.
Plots denderde ons rakelings een volgeladen truck
en in de vlucht zag ik nog net, dat het weer varkens waren.
Jan Menne
P.S. Zie ook in de boekhandel 'In onze straat' (II).
Op woensdag 5 januari biedt
Idea de beeldende workshop
'Ik zie ik zie wat jij niet ziet....',
voorafgaand aan de voorstel
ling 'Wattis dat?' van theater
groep 2 over Rood.
In het museum komt een nieuw
kunstwerk binnen. Het lijkt echter
helemaal niet op kunst. Het is een
grote kist. Maar dan blijkt dat de
museummedewerkster het kunst
werk nog in elkaar moet zetten.
Dat is makkelijker gezegd dan ge
daan. Wat er allemaal aan te pas
komt: touw, hout, blikken, tot zelfs
autobanden aan toehé? Wattis
dat? Een heel, vreemd voorwerp
komt te voorschijn: het beweegt,
het danst, het lacht.... een mens?!
Hoort die ook bij het kunstwerk?
Hoe dan? De museummedewerk
ster is nog lang niet klaar
De nieuwste voorstelling van thea
tergroep 2 over Rood 'Wattis dat?'
is geïnspireerd op het werk van de
beeldend kunstenaar Carel Visser.
Visser maakte in de jaren 80 en 90
beelden van afvalmaterialen. Idea
vindt deze beeldende voorstelling
een leuke gelegenheid om hier een
workshop aan te koppelen voor
kinderen van 4 tot 6 jaar. De fan
tasie van de kinderen wordt ge
prikkeld door ze te laten experi-
_menteren en bouwen met verschil
lende, grappige en vreemde mate
rialen in het lokaal beeldende vor
ming. Op deze manier zal de thea
tervoorstelling, die ze daarna zien,
nog meer gaan leven. Niets is op
het eerste gezicht wat het lijkt. Als
je iets maakt zie je er altijd ver
schillende dingen in. In de pauze
voor de voorstelling worden de
kinderen voorzien van een lekker
drankje en een kleine versnape
ring. Een leuk idee voor de kerst
vakantie!
Leeftijd: 4 tot 6 jaar. Aanvang:
13:30 uur (tot 14:30 uur); aanslui
tend om 15:00 uur de voorstelling
'Wattis dat?' Toegang: 8,50 (in
clusief voorstelling en drankje en
hapje).
ELKE WEEK EEN N,
N^^IN DE
Neem een abonnement;
9,- per half jaar!
tel.(035) 6014152
De Open Hof met Jesaja uitgeke
ken naar andere tijden, waarin
mensen tot hun recht komen en er
vrede op aarde is. Ook de evange
list Lucas kijkt daar naar uit. In
zijn tijd heeft Israël opnieuw te
maken met vreemde overheersers.
Zowel bij Jesaja als Lucas lijkt het
leven van gewone mensen door
grootmachten te worden beheerst.
Maar Lucas vertelt dat er in het
verborge een kind wordt geboren:
een belofte voor mensen van goe
de wil. Wie als eerste dit bericht
van vreugde horen, zijn de herders.
Zij behoeden en bewaren het leven
net als de wachters van de vreug
deboodschap van Jesaja. Aan deze
dienst voor jong en oud werkt een
gelegenheidskinderkoor en een
muziekensemble mee.
Tweede kerstdag 26 december,
10:00 uur: Morgengebed. Op zon
dag 'Tweede Kerstdag' wordt om
10:00 uur een Morgengebed ge
houden, verzorgd door de werk
groep Eredienst en Liturgie. Op de
tweede kerstdag viert de Kerk al
eeuwen het feest van de diaken
Stefanus, de eerste martelaar van
het christendom, volgens de Han
delingen van de apostelen. Deze
'Tweede Kerstdag' stond al lang op
de kalender vermeld als de dag
van Stefanus, vóór de kerstdatum
op 25 december werd vastgelegd.
Stefanus verkondigt het Evangelie
van Christus en verwijt het Sanhe
drin dat zij zich verzetten tegen de
wil van God. En dit alles klinkt op
Tweede Kerstdag, het feest van de
geboorte van Christus. Ook daar
wordt over gezongen met oude
kerstliederen. Met dit morgenge
bed worden de kerstvieringen in
de Open Hof afgesloten.
Op eerste kerstdag viert de Evan-
geliegemcente Soest in de Julia-
nakerk het kerstfeest over de ge
boorte van het Koningskind. Het
zal een veelzijdige dienst zijn met
onder andere zang, toneel, ge
dicht, overdenking. De dienst zal
worden ondersteund door een
kerst-gospelkoor. De kinderen,
jeugd en volwassenen zullen ieder
op een speciale wijze deelnemen
aan dit kerstfeest. Iedereen is van
harte welkom!! Het is een dienst
voor groot en klein, jong en oud.
De dienst begint om 10:00 uur.
Er is crèche voor de baby's.
Carpaccio van zalm en tonijn
Hollandse garnalen
Gerookte zalm handgesneden
Zalm-en tonijntaart
Zeeuwse oesters
Dagverse Japanse sushi en sashimi
Wilde Alaska Kingzalm
Zalmfilet in dillemarinade
Noordzeetong
Tongrolletjes gevuld met zalm
Tonijnsteaks
Visfondue
Visgourmet
Italiaanse tonijnsalade
Zalmtaart
Crabsalade
Warm gerookte zalm
div. Tapas
Tonijntaart
Uiteraard onze overbekende visschotels
Noordzeetong 500 gram11,25
Wilde Alaska King zalm 500 gram14,75
Tonijnsteaks 500 gram9,75
Hollandse garnalen ïoogram2,50
Crabsalade ïoogram1,65
Dagverse sushi en visschotels kunt u 2e kerstdag
afhalen tussen 11.00-12.00 uur
En nog veel meer voor geslaagde kerstdagen!!!
van weedestraat 149 soest tel. 035 - 601 521