4,95
Sahara
'Van heidehut tot residence'
Proces-verbaal bij te veel kerkgangers in Soest
i
eow»
'Levensovertuigingen' willen
elkaar beter vinden in Soest
SGSfül
'Kom naar het WK'
Omnicum paranormaal
of normaal?
Alpha-cursus opnieuw
van start in Soest
^^^Uit^leJiiston^anjSoest^erberg^^^^
Speciale kur
WOENSDAG 16 FEBRUARI 2005
SOESTER COURANT
PAGINA
Verloren?
Eén serie
kinderdiensten
Platform godsdiensten en humanisme
Meningen
^^^varUezersl
Reactie op
'Het Wilhelmus'
Het Wilhelmus (2)
(ADVERTORIAL)
HOOGPOLIGE
TAPIJTTEGELS
PIET VAN HEUGTEN
De geschiedenis van
het Eemlandschap
Dementie en de rol
van de huisarts
Soesterberger
Muziek in Domkerk
'Olympics' verstan
Kreamiddag
Friese kerkdienst
-
Als u niets van
Soest en
Soesterberq
wilt missen
'Ik heb mijn geloof in God als de
Almachtige verloren. Ik geloof nog
wel in de kerk, als samenwerkings
verband van al die mensen die de
zelfde waarden nastreven. Maar die
waarden kun je even goed op een
andere manier nastreven.
Het is te veel gezegd dat deze woor
den, onlangs genoteerd uit de mond
van een betrokken kerklid, mij als
schokkend nieuws voorkwamen.
Maar ze werden zo luid en duidelijk
uitgesproken dat ze toch verrasten.
Hier luchtte iemand zijn hart en het
klonk als een opluchting. De vage
glimlach die volgde smoorde elke
verdere discussie.
Geen geloof meer in God de Al
machtige. Dat is logisch gerede
neerd bij zoveel rampspoed ver
weg en dichtbij. Wie kan nog uit
de voeten met die oude belijdenis?
Hele generaties protestanten zijn
ook nog opgegroeid met een cate
chismus waarin staat dat alle ge
beurlijkheden ons toekomen door
Zijn vaderlijke hand.Dat maakt
bijvoorbeeld het bevatten van de
zeebeving in Azië er niet makkelij
ker op.
De inmiddels tachtigjarige en im
mer kwieke theoloog Harry Kuitert
- veel gelezen, hoog gewaardeerd
en evenzeer verguisd - laat er ook
in zijn laatste boek 'Schiftengeen
misverstand over bestaan dat we
God moeten zien als een product
van menselijke verbeelding. In een
recent televisie-interview kwam hij
weer aandragen met de formule van
de dichter Gerrit Achterberg: 'De
mens is voor een tijd een plaats van
God.De bestemming van dt mens
is dat hij in zijn aardse leven het 'er
zijn voor de ander' mag waarma
ken.
Laat de kerk als samenwerkings
verband van mensen dat maar
nastreven. Je kunt je dermate ver
liezen in allerlei intellectuele kri
tiek op het kerkelijk denken en op
zoek zijn naar nuances dat je het
doel voorbij schiet. Dat versmalt de
bandbreedte van de kerk. Dat risico
is al vroeg onderkend, zo'n zestien
eeuwen geleden door Augustinus.
Deze kerkvader worstelde niet al
leen met de seksualiteit, maar ook
met de eensgezindheid. Hij zag
'eensgezind samen leven, één van
ziel en één van hart op weg naar
God' als het hoogste doel. Augus
tinus wilde geen scherpslijperij.
Gewone mensen mochten zich niet
buitengesloten voelen. De kerk is
er voor iedereen. Anders krijg je
verbrokkeling en desintegratie. Het
komt dus aan op eenheid en begrip.
Een hernieuwde kennismaking met
dit gedachtegoed is even verrassend
als inspirerend.
Wim van den Dool
De kinderen in de vier r.k. paro
chies in Soest gaan- de komende
vijf zondagen gezamenlijk 'op weg
naar Pasen'. Voor het eerst wer
ken de vier parochies op dit punt
samen. De organisatie is in handen
van de werkgroepen kinderwoord
diensten. Op de r.k. scholen is een
folder verspreid met alle informa
tie. Het project heet 'Bekijk het
eens door een andere bril'. De
kinderen krijgen allemaal een
brilletje. 'Want geloven is eigenlijk
het leven en onze wereld bekij
ken met andere ogen.' De dien
sten: 20 februari H. Familiekerk,
27 februari Joanneskerk, 6 maart
Mariakerk (gezamenlijke viering
voor heel r.k. Soest, de andere
kerken zijn dan dicht), 13 maart
Petrus- en Pauluskerk, 20 maart
alle vier kerken, zaterdag 26 maart
18:00 uur kinderviering Petrus- en
Pauluskerk, 27 maart H. Familie-
kerk. Op de website www.rksoest.
nl/kindersite is meer te lezen over
deze serie.
Redactie-adres voor berich
ten en/of tips): Gerrit van der
Veenstraat 93, 3762 XK Soest,
e-mail: w.vd.dool@planet.nl,
602.06.31.
Deze rubriek verschijnt eens per twee weken onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken Soest.
Het is veel Soesters ontgaan, maa;
in De Plantage aan de Sniitsweg
vond afgelopen maandagavond
een historische gebeurtenis plaats.
Daar werd - zoals aangekondigd
- het Platform godsdiensten en
humanisme opgericht door verte
genwoordigers van diverse rich
tingen binnen levensbeschouwe
lijk Soest. Het platform wil o.a.
vooroordelen ontzenuwen, angst
tegemoet treden met een realis
tisch beeld en een explicietere ge
zamenlijke bijdrage leveren aan de
samenleving.
Het nieuwe overlegorgaan - dat
voorlopig minstens twee keer per
jaar bij elkaar gaat zitten - gaat
welgemoed van start. In december
was al de basis gelegd tijdens een
'vruchtbare ontmoeting', bijeen
geroepen door de initiatiefnemers
Pieter van Winden (Raad van Ker
ken), Yusuf Altuntas (Milli Görüs)
en John Raghoebarsing (hindoege
meenschap). Afgelopen maandag
waren vertegenwoordigers van
zo'n beetje alle levensovertuigin
gen in Soest - de christelijke, is
lamitische, joodse, hindoeïstische
en humanistische bevolkingsgroe
pen en/of organisaties - present.
De drie initiatiefnemers vormen
een voorlopig dagelijks bestuur en
gaan nog op zoek naar een offici
ële voorzitter/woordvoerder.
'Elkaar vinden', zo omschreef
Pieter van Winden de opdracht
van het platform. Dat blijkt in de
praktijk nog een hele klus te zijn,
omdat sommige groepen wat min
der 'zichtbaar' zijn in de samenle
ving. Sommige hebben nu eenmaal
geen gebouw, zoals een kerk of
een moskee. Anderzijds hebben de
verschillende overtuigingen ook in
Soest te maken met een eenzijdig,
vaak 'gekleurd' beeld, dat door de
media wordt bepaald. 'Het geloof
is voor veel mensen iets dat maar
beter achter de voordeur kan blij
ven,' aldus Van Winden, 'en als
er één in de fout gaat wordt daar
de hele groep op aangekeken.'
Toch zijn die overtuigingen, hoe
verschillend ook, de springlevende
krachten die nodig zijn bij de op
bouw van de samenleving.
Brood en water
Het gezelschap boog zich verder
over een 'verlanglijstje' voor ac
tiviteiten, waarbij o.a. een datum
werd geprikt voor de officiële
presentatie van het platform, met
name aan het gemeentebestuur.
Die presentatie - over een paar
weken - zou gepaard moeten
gaan^met een aansprekend ritueel,
waarbij de vertegenwoordigers van
de verschillende richtingen elkaar
brood (gebakken volgens ieders
eigen traditie) en water - bij uit
stek symbolen van gastvrijheid
- aanreiken. Ook neemt het plat
form binnenkort een ontmoeting
tussen christen- en moslimjonge
ren onder zijn hoede en levert het
Sinds enige tijd is in Soest het in
terkerkelijke Platform 108 voor
kinder- en jongerenwerk actief.
Zondagmorgen 27 februari treedt
het voor het eerst naar buiten met
een themaprogramma in de Wil-
helminakerk/De Rank aan de
Soesterbergsestraat, samengevat
met de afkorting WK.
Hierin zijn zowel de naam van het
kerkgebouw als de onderdelen
WorkshopKeuzeprogramma en
WonderKids te herkennen. 'Kom
naar het WK' is dus de leus. Het
thema voor 27 februari is: 'Veilig
heid voor alles'. Veiligheid niet al-I
leen in de samenleving, maar ook
situatie thuis, op school, op het
werk. 'Heb ik wat aan mijn geloof
in God als het gaat over veiligheid?
Helpt God in gevaar of moet ik
juist bang zijn voor religie?' zijn zo
de vragen. In twee workshops kun
nen méér vragen over 'veiligheid
en geloof aan de orde komen. De
ene workshop gaat over geestelijke
zaken, de andere is meer praktisch
De deelnemers aan de oprich
tingsvergadering van het platform
zochten het maandagavond in De
Plantage 'hogerop'.
Foto: Soester Courant.
wellicht een actieve bijdrage aan
een voetbaltoernooi, waarin teams
van uiteenlopende herkomst tegen
elkaar uitkomen.
4 mei
Ook tijdens de 4 mei-herdenking
in de Mariakerk - voorafgaand
aan de stille tocht en de krans-
legging bij Braamhage - zullen
platformdeelnemers, elk vanuit
hun eigen achtergrond, het thema
'vrijheid' belichten. Daarbij wordt
uit elke traditie een fragment van
de (al dan niet heilige) geschriften
geciteerd. Tenslotte wordt ook
gedacht aan een themabijeen
komst, verderop in het jaar, waar
bijvoorbeeld een onderwerp als
'godsdienst en democratie' wordt
uitgespit.
Wie vergelijkt
leest de Soester Courant
U publiceerde in de Soester Cou
rant van 2 februari een bijdrage
onder de titel Het Wilhelmus. Wat
u betreft behoort Het Wilhelmus
niet meer in de kerk te worden ge
zongen. Maakt u zich geen zorgen.
Dat is een zaak voor de synode om
gezang 411 eventueel uit het lied
boek voor de kerken te schrappen.
Overigens dient als diaken, dat is
een kerkelijke armenverzorger,
zorg te maken over de kerkelijke
dienst der barmhartigheid. Aan de
zeven werken van mededogen (is
gelijk aan barmhartigheid) heeft
u uw handen vol. Zie Mattheus
25 vers 35-40. Het derde couplet
van Het Wilhelmus kan u wellicht
helpen uw kritiek in te slikken.
'Wees lijdzaam en geduldig mijn
onderdanen
die oprecht zijt van aard,
God zal u niet verlaten,
Al zijt gij nu bezwaard'.
Zeg Olga, u bent zelfs sociaal di
aken. Dus u hebt gevoel voor de
belangen en noden van de maat
schappij. Dat toont u niet als u
schrijft over 'dat kind', het is prin
ses Christine. En ook over prins
Bernhard. Sla Johannes 8 er eens
op na. Jezus zei tot degenen die de
overspelige vrouw wilden stenigen:
'Wie van jullie zonder zonde is,
laat die als eerste een steen naar
haar werpen'.
Wat jammer dat u over uw destijds
zieke ouders een jeremiade maakt.
Er zijn altijd mensen die hard heb
ben gewerkt en toch geen speciale
verzorging kunnen betalen. Kijkt
u eens naar hen die het minder
hebben gehad dan uw vader en
moeder.
U stelt tenslotte twee vragen:
'Moeten we dan met ons allen (u
bedoelt de gemeente!) Het Wil
helmus gaan zingen, als ook hun
volgende kindje wordt gedoopt?
Alsof ze door god uitverkoren
zijn?'. Het antwoord op beide vra
gen is volmondig: ja, dat behoort
bij uw geloof.
Psalm 139 kan eveneens uitkomst
geven.
Even parkeren Olga!
Lodewijk Blok
Met verbazing overgaand in ver
bijstering'heb ik de column gele
zen in -de Soester Courant van 2
februari in de rubriek 'Kerk in de
krant' onder verantwoordelijkheid
van de Raad van Kerken Soest. In
die column maakt mevrouw Olga
Duijm de lezer deelgenoot van
haar mening dat het Wilhelmus
niet meer in de kerk behoeft te
worden gezongen. Volgens haar
beleving wordt ook het konings
huis vereerd in de kerk, waarvan
volgens mij geen sprake is; vereren
is iets anders dan respecteren. Nu
zal de discussie over wat wel en
wat niet meer in kerk dient te wor
den gezongen na dit artikel niet
verstomd zijn, kwalijk is het, zeker
onder de verantwoordelijkheid van
de Raad van Kerken Soest, dat in
de bewuste column personen op
de korrel worden genomen, met
naam en toenaam. In dit geval le
den van het koninklijk huis, waar
van men op voorhand weet dat
deze zich niet zullen of kunnen
verdedigen. Ik hoop van harte dat
de Raad van Kerken Soest duide
lijkheid verschaft waar hij in deze
kwestie staat en dat dergelijke pro
vocatieve stukjes tot het verleden
mogen behoren. Ervan uitgaande
dat mevrouw Olga Duijm, sociaal
diaken PKN, ook een slim meisje
is, zou ik haar column willen clas
sificeren met: een beetje dom...!
J.H. Gankenia
Naschrift redactie:
Columnisten, ook die van Kerk in
de krant, schrijven altijd op per
soonlijke titel. Dus in dit geval niet
namens of onder verantwoorde
lijkheid van hun kerk of van de
Raad van Kerken. Hun kerkelijke
functies zijn tot nu toe alleen ver
meld uit een oogpunt van infor
matie.
UIT EIGENTAPIJTFABRIEK
kl. o.a. wit camel, blauw, zwart, cognac
tijdelijk
UIT EIG
p kl. o.a. wit
p.t. 50 x 50 cm
ZOON V.D. UITVINDER VAN HEUGA TAPUnEGElS
Utrechtseweg 4, RENSWOUDE
1000 m2 tapijttegelshowroom
Méér dan 560 kleuren en dessins
ciick www.vanheugten.nl
Tel: 0318-571225
Altijd benzinekosten vergoeding binnen Nederland
De Oudheidkundige Vereniging
Flehite organiseert op dinsdag 22
februari een dialezing door Renée
van Assema over de geschiedenis
van het Eemlandschap. Lang gele
den hebben ijs, water en wind het
landschap in en om Amersfoort
gevormd. Met dit door de natuur
gevormde landschap is de mens
zich gaan 'bemoeien'en heeft er
zijn stempel op gedrukt. Het heeft
een divers en boeiend cultuur
landschap opgeleverd. Het hele
buitengebied zoals bijv. Hoogland
West was ooit een woest gebied
met droge bossen en natte moe
rasachtige laagtes. Dit gebied is
volledig ontgonnen en is nu een
kleinschalig landschap met boer
derijen en akkers, weilanden,
heggen en houtwallen. Maar ook
de Utrechtse Heuvelrug met de
uitgestrekte bossen, heidevelden
en stuifzanden, de Gelderse Vallei
met onregelmatig gevormde ak
kers, weilanden, bosjes en boer
derijen en het open landschap van
de Eempolders. Aan de orde komt
de manier waarop de diverse land
schappen ontgonnen zijn en wat
dat heeft opgeleverd. Verschil
lende landschappen met een di
versiteit aan landschapselementen
en een daarbij horend planten- en
dierenleven. Aan de hand van
plaatsnamen en namen van boer
derijen zijn plaatselijke situaties
uit het verleden te reconstrueren.
Horst verwijst bijvoorbeeld naar
hoger gelegen delen. Melm is een
zandopduiking, zie de Grote Melm
en Kleine Melm.
Renée van Assema, ecologe bij de
gemeente Amersfoort schetst de
ontwikkeling van het landschap
in de regio Amersfoort en stelt
de vraag wat dat landschap nu
nog voor ons betekent. De lezing
wordt gehouden in Museum Fle
hite, Westsingel 50 Amersfoort,
aanvang 20:00 uur. Gratis voor
leden; niet leden betalen 3,50.
Omnicum is een organisatie die in
navolging op de Nazorenen dezel -
de taak ter hand heeft genomen als
zij in het verleden. Zij beschermen
de gegevens die wij mensen nood
zakelijk nodig hebben om eenvou
diger te functioneren op de aarde
en aangereikt krijgen vanuit Het
Licht.
Zonder dat wij enig geloof of reli
gie willen uitsluiten geven wij aan
dat bij ons geen religieuze achter
grond te herkennen is, maar dat
wij werken vanuit de oer. Wij we
ten dat Het Licht, Maria en ook
Christus er zijn en een drie-een
heid vormen. In tegenstelling tot
anderen hebben wij mogelijkhe
den aangereikt gekregen om di
rect in contact te staan met deze
eenheid en de hiërarchie. Om op
deze manier de aarde te helpen in
de moeilijke tijden, die wij tege
moet gaan, maar onoverkomelijk
zijn om de natuurlijke aard ervan.
Ook om de aarde te laten voorbe
staan, door te zorgen dat hetgeen
is uitgeput weer nieuw leven krijgt
ingeblazen. Wij gaan door op het
ons gewezen pad en doen dit op
de navolgende wijze;
Door het geven van lessen om ons
weten te delen die start op 14 fe
bruari en 30 mei, meditaties om
te leren terug te keren naar de oer,
verzorgen van healingen samen met
Lichtwezens op 19 februari, 14 mei
en 4 juni in Soest en in Helmond
op 12 februari, 28 mei en 's avonds
op 17 mei. Het geven van individu
ele consulten en het doorgeven van
de teksten vanuit het Licht via ons
magazine Constante, waarin wij te
vens laten zien hoe mooi onze aarde
Als er sprake is van een vorm van
verregaande vergeetachtigheid of
dementie is het van belang op tijd
contact te zoeken met hulpverle
nende instanties. Dat geldt zowel
voor de dementerende als voor zijn
directe omgeving. Vooral voor die
laatste categorie kan steun belang
rijk zijn, te meer daar de patiënt
zelf lang zal volhouden dat er met
hem of haar niets mis is.
Op maandagmiddag 21 februari
is de rol van de huisarts het thema
van het maandelijks terugkerende
Alzheimer Café in Baarn. J. van
der Velde, huisarts te Amersfoort,
zal als gast ingaan op wat hij en zijn
collega's kunnen betekenen in het
hele proces van dementie. Behalve
de constatering van bijvoorbeeld
de ziekte van Alzheimer en welke
medische weg verder te bewande
len, kan ook juist de eigen huisarts
een steunende rol vervullen voor
patiënt en de direct betrokkenen.
Uiteraard is er gelegenheid tot het
stellen van vragen.
Het Alzheimer Café is gehuisvest
in ontmoetingscentrum de Leu
ning, Oranjestraat 8 te Baarn, en is
geopend van 13:30 tot 16:00 uur.
Het programma gaat van start om
14:00 uur, de toegang is gratis. In
formatie: anamersfoort@wanadoo.
nl of 033-43.26.115.
is en dat wij zuinig moeten zijnc.
wat ons gegeven is. Op 12 febru^ 1
en 28 mei kunt u aansluiten biji
vrienden van Omnicum en u kun<
met ons kennismaken op 24 mei
Helmond en op 21 en 22 mei lij^
de paranormaalbeurs in de Evtn,. i
mentenhal in Rijswijk.
Tijdens healingen komen de licht-
meesters en lichtwezens om on,
bij onze taak te helpen. Er kom:
altijd iemand vanuit de Hiërarchie
om de mensheid toe te spreke
en daarbij wegwijs te maken mei
hun zijnsvorm op de aarde. E.
wordt gebruik gemaakt van ce
kanaal dat vanuit de Hiërarchie j
geopend bij Maria V. Alleen zij is I
op dit moment constant genoej
om gebruik te kunnen maken
de gecreëerde faciliteiten en mo
gelijkheden om ons aan u, op dc I
aarde, te tonen in onze hoedanig,
heid. U te jaten weten wat u weitt
moet, om gemakkelijker te leven,
in vrijheid en zuiverheid. Wij ho
pen dat onze taal u aanspreek! s
u in staat bent de juiste woorda
te ontvangen op het, voor u juistt
moment om zo gezamenlijk dt
aarde te kunnen helpen naar ea
hoger plan. Wij zouden het zee
op prijs stellen wanneer de han
den'ineen geslagen worden op ba
juiste moment en u zich laat leidee
door onze woorden en uitingee
van dank voor het luisteren, Vo«
de agenda zie de advertentie eldat
in het blad.
Wanneer u meer wilt weten kun
u ons bellen of de site bezoeker
S 0492-56.09.09 of 00 33-555-
289604 of www.omnicum.Dl
Natuurlijk kunt u ons ook mailet
info@omnicum.org.
SOE
Het gaal om vijf etappes van in
taal 120 kilomeiers, af te legger
vier dagen. Op hel eerste gezii
een makkie dus, maar deze lu
komt ineens in een ander daglit
le staan en krijgt een spectacul
karakter als het parcours er
wordt vermeld: de Sahara. E
parcours dat Hans van Ee (44)
Soesterberg en zijn collega Mart
van Rijn (27) uit Amersfoort v
11 tot en met 14 maart samen n
de andere 120 deelnemers ath
gen is 'off the road' en gaat vc
een groot deel door het mu
zand. Een grote uitdaging vo
beiden, van wie Van Ee weliswa
behoorlijke loopervaring het
maar voor wie dit -nademarath
in Berlijn in 2003- toch een ont
kende uitdaging is.
I s&jl
van yuieftM
Exclusief vlees per pakket van
12,5-25 kg of meer (voor uw vriezer)
B S E, vrij
GERDA TUPKER
TEL. 035-6016991
Ze trainen dagelijks, ook in
Sahara van Soest', de Soester di
nen. De structuur daarvan is wi
iswaar nauwelijks te vergelijk
met de onafzienbare zandvlakte
Afrika, maar de duinen zijn in
omgeving het beste gebied om a
een zand parcours te wennen. T
dens de afgelopen wintermaand'
moest er ook 's avonds worden g
traind en dat komt goed uit, wa
de loodzware Sahara-loop wor
niet alleen overdag gehouden. 1
is ook een door fakkels verlic
avond parcours, dat de lopers a
leggen met een hoofdlamp op.
De wedstrijd met de naam 'IC
kilometer Del Sahara', waarvoi
Van Ee en Van Rijn als enige N
derlanders zich hebben ingeschr
ven, is een Italiaans initiatief d
dit jaar voor de zevende achtc
eenvolgende keer wordt gehoude
Bij de eerste edities was het pa
cours 100 kilometer lang. Van E
en Van Rijn besloten eraan mee
doen en er een eigen project va
te maken, met als uitgangspunt
een inzamelingsactie aan te kof
pelen voor een goed doel. Dit w
snel gevonden: War Child. Ond<
de naam Desert Run gingen ze o
1 zoek naar sponsors. Die hebbe
I ze inmiddels in ruime mate gevor
den. Belangrijker dan de uitrustin
die ze voor zichzelf kregen, vinde
IX XjU. \J\J\J-VJ\J 1 I 'W' IV. V.^V.11, T1I1VJ1-
www.schoonnatuurvlees.nl I ze de bijdragen als prijs voor d
J slagzinwedstrijd. Deelname daai
aan is weliswaar gratis, maar ee
financiële bijdrage ten behoeve va
War Child is dé manier om de ac
Zaterdag 26 februari: 'Orgelwer- B|e te steunen. Hans van Ee is da
ken van de familie Bach' door i ook verheugd dat de gemeente, z
Domorganist Jan Jansen, met:
Preludium en Fuga in Es dur van i
Johann Christoph Bach; 'Vod
Gott will ich nicht lassen' van
Johann Michael Bach; 'Du Frie-
defuerst, Herr Jesu Christ' van
Johann Bernhard Bach; Allegro
D dur van Johann Christian Bach;
'Aus der Tiefe ruf Ich' van Carl
Phillipp Emanuel Bach; 'Jesu
meine Freude' van Wilhelm Frie-
demann Bach; Preludium en Fuga
in g moll (BWV768) en de Partita
'Sei gegruesset Jesu guetig' (BWV
768) van Johann Sebastian Bach,
Aanvang: 15:30 uur. Na afloop
bijdrage 5,00 per bezoeker.
gericht. Vooraf zijn er muziek, vi
deo en een korte toespraak aan de
hand van een bijbelgedeelte. De
kinderen van vier tot elf krijgen
WonderKids voorgeschoteld: een
programma met muziek, video en
schilderen. Voor de peuters is er
een crèche.
Het WK duurt van 10:00 tot 11:45
uur; de kerk is om half tien open.
Het initiatief wordt mede gedragen
door de Raad van Kerken Soest.
Verantwoordelijk voor de opzet
van het programma is Johan ter
Beek, godsdienstleraar van het
Griftland College. Het volgende
WK is zondag 20 maart.
Wat is de zin van het leven? Wie is
Jezus en wat heeft Hij met ons le
ven van vandaag te maken? Waar
om en hoe kan ik bidden? Wie is
eigenlijk de Heilige Geest?
Voor ieder die het antwoord zoekt
op deze vragen is de Alpha-cursus
een aanrader. Alpha is namelijk
een kennismaking met het christe
lijk geloof. De gereformeerde kerk
(vrijgemaakt) start donderdag 24
februari opnieuw met een Alpha-
cursus in gebouw 'Schuilplaats',
Parallelweg 1.
Alpha is voor iedereen, maar spe
ciaal voor mensen die meer willen
weten over het christelijk geloof of
voor mensen die pas christen zijn
geworden. Ook zij die hun geloof
nog eens vanaf het begin willen
doordenken, kunnen heel goed
meedoen aan Alpha. Voorkennis
is niet vereist. Het cursusmateri
aal zet in bij de persoon en het
werk van Jezus Christus en gaat
vervolgens in op wat het betekent
te leven in een relatie met God.
Wereldwijd is de cursus door meer
dan 10.000 christelijke gemeen
ten al aan miljoenen mensen ge
geven.
De cursus omvat 12 donderdag
avonden van 19:00 tot 22:00 uur
en een weekend. Iedere avond be
gint met een gezamenlijke maal
tijd, gevolgd door een korte in
leiding. In kleine groepjes wordt
vervolgens doorgepraat over de
vragen die het onderwerp oproept.
De onderwerpen komen uit een
cursusboekje, dat alle cursisten
krijgen. De cursus is zo opgezet
dat er enerzijds duidelijke infor
matie kan worden overgedragen
en dat er anderzijds volop ruimte
is voor onderlinge ontmoeting en
gesprekken.
Deelname is gratis. Voor een
vrijwillige bijdrage in de kosten
van de maaltijd is een fooienpot
aanwezig. Aanmelding is ge
wenst: per e-mail: Alpha_Soest_
Baarn@hccnet.nl, of bij Ernst Hid-
ding, 60.27.907 en AnneRiek
van der Baan, ©60.13.531.
Voor alle kinderen in de ba
sisschoolleeftijd is er weer een
kreamiddag: op woensdag 23 fe
bruari. Van half drie tot half vijf
zijn zij welkom in gebouw 'Schuil
plaats', Parallelweg 1, om te ko
men zingen, knutselen en luisteren
naar een verhaal. Het thema is:
Wie is Jezus?
De kreamiddag gaat uit van de
gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
in Soest-Baarn. Deelname is
gratis en vooraf opgeven is niet
nodig. Meer informatie bij Cla-
rie 60.22.418) of Henrike
(@60.17.990).
De Friese vereniging voor Gooi
en Eemland Frysk en Frij heeft de
jaarlijkse kerkdienst in het Fries
weer op de agenda gezet. Op
zondag 6 maart om 15:00 uur is
iedereen van harte welkom in de
Doopsgezinde Kerk aan Boom
berglaan 14 in Hilversum. De,
kerkdienst zal een oecumenisch
karakter hebben en na afloop is er
gelegenheid om elkaar te ontmoe
ten tijdens het drinken van een
kopje koffie of thee. A.D. Bouma
is voorganger tijdens de dienst, H.
Schram, de organist.
In de krant van vorige week
beschreef de oud-Soester
Joh. Kraaijenbrink die jaren
geleden naar Canada is ge-
emigreerd, de bouw van de
hervormde Emmakerk aan de
Regentesselaan (toen nog de
Nieuwerhoekstraat). Daarmee
hield zijn bijdrage op, maar er
was nog een vervolg. Die betrof
de inwijding van de kerk. Een
gebeurtenis die op zich geen
vermelding in deze rubriek
rechtvaardigt, ware het niet
dat deze aanleiding was tot
ongewoon scherpe kritiek van
burgemeester mr. Govert De-
keth over de organisatie van de
feestelijke bijeenkomst.
Het was er zo druk, dat er niet
voldoende zitplaatsen waren. De
mensen stonden zelfs in de gang
en het portaal. Deketh vond dat
er geen sprake was van een inwij
ding van de kerk, maar eerder van
'een ontwijding'Er heerschte een
hopelooze wanorde en het was er
een grote janboel', aldus de bur
gemeester in de openbare raads
vergadering.
De grote belangstelling voor de
inwijding was waarschijnlijk mede
te danken aan het feit dat de fees
telijke bijeenkomst ook werd bij
gewoond door de naamgeefster
van de kerk, koningin-moeder
Emma. Dat zij met de gemeente
meeleefde, bewees zij door toe
stemming te geven de kerk naar
haar te vernoemen. 'Dat ook de
naam een aansporing moge zijn
om trouw te zijn aan de kerk',
zei de eerste voorganger, ds. W.
Groenevcld. Onder de talrijke
sprekers die;volgden, was ook
burgemeester Deketh, die de her
vormde gemeente feliciteerde met
het mooie bedehuis.
Op dat moment vond de burge
meester blijkbaar dat een kritisch
woord niet paste. Misschien weer
hield de aanwezigheid van de ko
ningin hem ervan. In de vergade
ring van de gemeenteraad stak hij
zijn mening echter niet onder stoe
len of banken. Dit leidde tot zeer
boze reacties van de protestants-
christelijke raadsleden. Toen het
op stemming aankwam, schaarde
de meerderheid van de raad zich
echter achter de burgemeester. Op
dat moment schreef Soest voor de
zoveelste keer geschiedenis. Wat
nog nergens anders, zelfs niet in
de grote stad, was voorgekomen,
stond in Soest te gebeuren: er zou
onverbiddelijk proces-verbaal wor
den opgemaakt als er meer plaat
sen in de kerk werden ingenomen
dan de gewone zitplaatsen.
Het College van Kerkvoogden
en Notabelen was laaiend en re
ageerde schriftelijk. 'Afgezien van
de omstandigheid dat de Burge
meester als gast was uitgenoodigd.
waardoor alleen al een dergelijke
critiek allerminst op zijn plaats zou
zijn, meenen ondergeteekenden
bovendien ten scherpste tegen der
gelijke bewoordingen (hopelooze
wanorde, groote janboel) te moe
ten protesteeren, daar er van 'een
janboel en hopelooze wanorde'
geen oogenblik sprake is geweest.
Zooals gewoonlijk het geval is bij
dergelijke gelegenheden, was de
kerk ditmaal vol, doch van enige
verwarring of wat dan ook is noch
bij de opening, noch bij den dienst,
noch na beëindiging hiervan, een
oogenblik sprake geweest'.
Voorzorgsmaatregel
Het besluit vaiï de gemeenteraad
van Soest om proces-verbaal te la
ten opmaken indien meer plaatsen
zouden worden ingenomen dan de
gewone zitplaatsen gold al voor de
bioscoop, vergaderzalen en derge
lijke. Op voorstel en aandrang van
burgemeester Deketh, die zijn er
varing in de Emmakerk beeldend
had geschetst, voegde de raad de
kerken aan het lijstje toe 'uit zorg
en veiligheid van overheidswege
voor de inwoners.'
De gemeenteraad was het in meer
derheid erover eens 'dat alles moet
worden gedaan om in, openbare
gebouwen alle voorzorgsmaatre
gelen te nemen die bij brand of
andere omstandigheden het ge
vaar tot een minimum beperken'.
Enkele raadsleden protesteerden
hiertegen: zij meenden dat er
een groot verschil bestond tussen
brandgevaar in bijvoorbeeld een
bioscoop of in een vergaderzaal
waar gerookt mocht worden en
een gebouw waarin godsdienstoe
feningen werden gehouden. Vindt
de burgemeester het een oplos
sing om de kerkgangers die geen
zitplaats kunnen vinden, gewoon
naar huis te sturen, zo vroegen ze
zich af.
Ze kregen er geen antwoord op.
Burgemeester Deketh bracht het
voorstel in stemming om 'kerk
gebouwen' toe te voegen aan het
lijstje van gebouwen waar niet
méér mensen aanwezig zouden
mogen zijn dan er zitplaatsen wa
ren. De meerderheid van de raad
stemde ermee in, zij het dat ze een
'overgangstijd' inbouwde. Alsof
overvolle kerkgebouwen regelma
tig voorkwamen! Soest haalde er in
ieder geval de landelijke pers mee.
Of van de mogelijkheid tot het
opmaken van proces-verbaal ooit
gebruik is gemaökt? In oude ar-
'Ik hoop dat ik win. Maar ais i
niet win, dan heb ik in ieder gevt
mijn best gedaan.' Deze eed legge
de sporters af, voordat zij aan d
World Winter Games beginne
die van 26 februari tot en met
maart 2005 in Nagano, Japa
ilaatsvinden.
chieven ben ik daarvoor nooit een
bewijs tegengekomen. Misschien
omdat de politie nooit controleer
de, misschien omdat daarna geen
enkele kerk ooit meer zo overvol
is geweest als bij de inwijding van
de Emmakerk!
'Van Heidehut tot Residence' is
een gewaardeerde, tweewekelijks
verschijnende rubriek. De schrij
ver, Jan van Steendelaar, beschikt
zelf over een omvangrijk archief
waaruit hij gegevens kan putten.
Daarnaast bezoekt hij archieven in
Soest maar ook daarbuiten. Verder
leveren gesprekken en bijdragen
van lezers interessante verhalen
op. Elke keer probeert de schrijver
waar mogelijk een link te leggen
naar de actualiteit. Hiervoor zijn
tips, geschreven artikelen, boeken,
tijdschriften, ansichten en foto- of
ander illustratiemateriaal uiterst
welkom. Uiteraard worden des
gewenst de spullen na reproduc
tie onbeschadigd aan de eigenaar
geretourneerd. Contact met dc
schrijver is mogelijk via telefoon
06-22450173 of e-mail
wanadoo.nl
Ter ondersteuning van dit spot
tieve evenement is er bij Abron
Kunst, Lunch cn Cadeau aan d
Vlontaubanstraat 84 in Zeist ee
entoonstelling ingericht met al
hema 'Sport'. De werken zijn ge
naakt door mensen met een ver
tandelijke beperking, onder an
lere op Sterrenberg. De tentoon
telling wordt geopend op vrijda
18 februari om 11:00 uur door d
teer H. Jacobse, voorzitter Specie
Dlympics Nederland.
De tentoonstelling is te bezichtigei
ot vrijdag 15 april. Abrona Kunsl
De Emmakerk ten tijde van tl ^nci) en Cadeau is geopend va.
Officiële ingebruikneming in 1931 Xnsdag tol en met zaterdag va.
Burgemeester Deketh vonddegroit 10:00 uur tot. UUI/
belangstelling voor deze gebeurt' Het is voor het eerst dat er eei
nis maar niks! Special Olympics World Game
(Bron: Eemland Pers) evenement in Azië wordt gehou
den. Er doen 2.500 sporters me
uit 80 landen, daarnaast zijn e
10.000 vrijwilligers en 650 offi
cials. Er wordt grotendeels gebruil
gemaakt van de sportaccommoda
ties waar in 1998 de Olympisch
Winterspelen hebben plaatsgevon
den. Er mogen zestien schaatsen
vier langlaufers en vier skiërs ui
Nederland meedoen.
Abrona is een innovatieve chris
telijke organisatie, gespecialiseer
in een brede dienstverlening aa
mensen met een verstandelijk
beperking. Abrona is eveneen
actief op het gebied van com
merciële projecten waar mense
met een verstandelijke beperkin
- onder begeleiding - zclfstandi
werk verrichten. Tot deze projec
ten behoren onder andere een hc
tel, een restaurant, een winkel e
een kunstuitleen. Deze projecte
www.soestercourant.nl
Van Weedestraat 227
3761 CD Soest
Telefoon (035) 601 41 52
E-mail: soestcrf5wanado9.nl