Gert Muts: 'Eens pelgrim, altijd pelgrim'
'Praktische vertaling van het
christen-zijn is zo moeilijk'
9cctexe ttt etc uwi
9,25 fr&i
'Broeders bij nonnen,
waar zijn we begonnen?'
Nieuwe tentoonstelling
in galerie Steenlinde
The Return of the King
Themadienst WK-project
geld
ïd besteed
Op zoek naar Jacobus in het Hoge Noorden
De Rietpluim speelt blijspel
Omgaan met
schizofrenie
Forumavond over consumptiemaatschappij
Klachten bezorging
Soester Courant
soestekScourant
Klachten bezorging
Soesterberg
Schilderijen en beelden
INLICHTINGEN: TELEFOON 035 - 601 41 52
Van Weedestraat 227 - 3761 CD Soest E-mail: soestcrt@wanadoo.nl
PAGINA m
WOENSDAG 16 MAART 2005
SOESTER COURANT
PAGINA 11
i natuurlijk als u zelf
ïarte welkom!
035-6012557
lgoed.nl
limo.nl
Hij trekt als het moet half Europa,
maar ook zijn eigen land door.
Spanje of Friesland - Gert Muts
draait er zijn hand niet voor om.
Onderweg zijn het voornamelijk
de kerken en de bijbehorende
'geloven' die hem interesseren,
maar dat ligt voor de hand op een
pelgrimstocht. Vorig jaar liet hij
de lezers van deze krant zijn we
dervaren meebeleven tijdens de
tocht naar Santiago de Compos-
tela, naar het graf van de apostel
Jacobus. Hij blijft ditmaal dichter
bij huis: Friesland.
'Eens pelgrim, altijd pelgrim', zo
begint zijn relaas, gedateerd op 15
februari jl. Na Frankrijk en Spanje
waren er wat hem betreft nog wat
'blinde vlekken' op de kaart: onbe-
lopen land, zoals hij het omschrijft.
Na een bijeenkomst van de Pel
grimsvereniging in Franeker besluit
liij een stuk van het Friese Jabik-
spaad (Jacobspad, óók genoemd
naar Jacobus) te lopen. Zijn reis
start op 15 februari om 10:42 uur
op het station van Akkrum.
Een mooi dorp, vindt Gert, met
aardige kerken op terpen. Jammer
genoeg allemaal gesloten. 'Zo komt
een gelovige niet klaar,' schrijft hij
op. 'Een goed christen wil regelma
tig bidden en biechten. Een mens
blijft een zondig wezen'. Hij pas
seert dorpen met exotische namen
als Jirnsum, Raerd, Easterwierrum,
het ene nog mooier dan het andere.
Een mens is gezegend als hij of zij
beschikt over een rijke fantasie,
zoals de samenstellers van het Ja-
bikspaad, meent Gert. 'Karei de
iGrote zag in een visioen een weg
van sterren van de Friese Zee naar
Santiago de Compostela. De apos
tel Jacobus verscheen hem in een
droom.' En dan de routebeschrij
ving: Bonifacius rustte uit aan de
rivier de Boorne. 'En maar heide
nen bekeren! Helaas nam het Fries
tuig hem te grazen bij Dokkum. Er
is nog wel meer chauvinisme - nog
even en Friesland is het middelpunt
van de wereld!' constateert hij. Het
pelgrimsgebeuren is volgens schat
plichtig aan de drie F's: fantasie,
folklore en fictie...'
Hij hoopt ook dat hij nog ergens
een orgel mag bespelen, maar ver
wacht het niet. 'Ik denk dat orga
nisten hun instrument een beetje
afschermen. Het zal je toch niet
gebeuren dat een ander, godvruch-
tiger dan jij, op je instrument speelt
Dat is vragen om moeilijkheden'.
Erkende schoonheden
Woensdag doet hij de dorpsker
nen van Weidum en Jorwert aan,
die tot de erkende schoonheden
behoren. Het is alsof hij door een
openluchtmuseum wandelt. De
voorzieningen zijn er tot het mini
mum beperkt: amper een super
markt, cafés zijn nauwelijks open,
hier en daar een bakker of slager.
Geert Mak schreef het boek 'Toen
God verdween uit Jorwert', maar
volgens Gert is God er nog wel,
maar zijn de mensen vertrokken.
'Er zit geen leven in.' De gebouwen
en kerken ademen de sfeer van een
vervlogen tijdperk. 'Moet je ze in
ere herstellen? Kerken doe je er
niet meer' Maar een mens zonder
historie is een leeg vat, aldus Gert.
Zo iemand heeft geen zicht meer
op de zingeving des levens
Hier heeft de zee gespookt, zo
karakteriseert hij het landschap.
'Het is ingedijkt land. De wegen
en paden kronkelen. Oneindige
ruimte met boerderij- en dorps
stoffering. En dan komt St. Jabik
in zicht, waar de kerk ooit aan
Sint Walburgis was gewijd, de as
sistente van Bonifacius. ('Zo wordt
het leven van een zendeling toch
nog leuk!'). Het welkomstcomité
In St. Jacobiparochie bestaat uit
blaffende honden; de kerk is een
soort Griekse tempel uit 1844, met
vier zuilen. De plaats ziet eruit als
een veenkolonie, maar is 500 jaar
geleden al gesticht.
Franeker vindt hij geen succes.
'Een lelijk, rommelig industrieter
rein'. De dag erna vertrekt hij naar
het Hoge Noorden, maar hij pikt
nog wat culturele toppers mee: de
Grote Kerk, het gemeentehuis,
het Planetarium en het Korendra-
gershuysje passeren de revue. ('Je
houdt je hart vast wat de gemeente
zal doen om de stad te promoten.')
Daarna de stad uit, door snelweg
tunnels, en dan volgt het wijde
bouwland, met het terpdorpje
Boer. 'Hoe kan dit nu? Is het dan
allemaal voor niets geweest? Is hier
niet de woonstede van de heilige
Jacobus? Na even nadenken haal
ik opgelucht adem. Jacobus is hier
nooit geweest. De plaats is wel naar
hem vernoemd, het heeft niets met
zijn verschijning van doen.'
Veeleisend
Over het logies in Het Bildt is hij
zeer te spreken. 'Het is weer uit de
kunst. Vroeger liepen de mensen
door, er was te weinig comfort.
Maar nu is er geïnvesteerd. 'De
mensen moeten nu naar Friesland
komen,' zegt zijn gastvrouw. Maar
hoe veeleisend zijn we geworden,
bepeinst Gert. 'En willen we ervoor
betalen? De plee in het weiland is
het ene uiterste; het drieknoppen-
toilet (1. föhn; 2. billenwisser, 3.
tampontrekker - heel gevaarlijk
voor heren) het andere.'
Voor zijn vertrek kijkt hij nog even
in de kerk, die nu een party- en
cultureel centrum is. 'De meeste
kerken zullen die richting wel op
gaan. De Wilhelminakerk heeft
al een kloek kostersechtpaar dat
goed koffie zet én bier tapt. Ook
is er nog steeds preekvergunning.
Wordt het u allemaal te veel, dan
kan er op het orgel een stichtelijk
lied aangeheven worden. Aan alles
wordt gedacht...'
De volgende dag is De Wadden
zeedijk - 'Einde der Aarde' - aan
de beurt. 'Nu heeft Muts eindelijk
Op vrijdag 22 en zaterdag 2? /il
geeft de Soester toneelvereniging
De Rietpluim een uitvoering van
het blijspel in drie bedrijven van
Willem de Groot: 'Broeders bij
nonnen, waar zijn we aan begon
nen?' Voor beide voorstellingen is
de kaartverkoop gestart.
In een nonnenklooster is het be
staan geen pretje; zeker niet voor
deze nonnen die te maken hebben
met een strenge moeder-overste.
Hard werken en geen enkele luxe,
dat is hun lot. Maar dan gebeu
ren er een hoop dingen tegelijk.
Het klooster krijgt inwoning van
enkele broeders die wegens bezui
nigingsmaatregelen bij de zusters
worden geplaatst. Zij moeten daar
hun werk gaan voortzetten. Ook
is er een grote renovatie aan de
gang, waar diverse arbeiders zich
helemaal op uitleven. En tenslotte
is het opvallend dat moeder-over
ste wel heel geheimzinnig doet als
het gaat om haar privévertrekken...
de ruimte! Wind achter! Wel door
zetten, maar het is een prachtige
wandeling. Van de dijk af kom je
in Oude Bildtzijl terecht, dat een
sluis en een toeristisch centrum
heeft. In de kerk is een expositie
van trouwjaponnen. 'Alles voor uw
huwelijk!'. Boven de ingang geluk
kig Gods woord: 'Zijt daders des
woords, geen hoorders'. Het is
maar dat u het weet...
Hij verbaast zich nog even over
het plaatselijk restaurant, dat een
'Bonifatius-menu' aanprijst ('Toe
tje: roomijs met moccasaus; er is
vast wel een autobedrijf dat weet
in welke auto hij reed...'). Dan gaat
het richting Leeuwarden (en uitein
delijk naar zijn vrouw Jeanette op
Schiermonnikoog), waarbij hij eerst
de Finkumervaart kruist. 'Tijdens
de elfstedentocht in koude winters
is het hier afzien, en dan moet je
nog naar Dokkum!' Stiens is een
aardig dorp met een prachtige
kloosterkerk op een terp. Weer
verder, over de oude spoorbaan
naar Leeuwarden. Het landgoede-
renstuk ('states') heeft de speciale
'stinsenflora': uitheemse bloemen
en planten die het in deze provincie
goed doen.
Netvlies
Verder gaat het, door waterpartijen
en moerassen, waarna hij eindelijk
Leeuwarden bereikt. Het histori
sche centrum van de stad wordt
omarmd door oninteressante flat-
wijken. 'Hier worden veel mensen
ingestopt die blijkbaar maatschap
pelijk niet zo bruikbaar zijn, o.a.
veel allochtonen. Naargeestige
buurten zonder echte herkennings
punten. Deze buurten en industrie
terreinen zijn een ramp voor de
lange-afstandsloper. Het beeld op
De eenzame pelgrim uit Soest rust
een weinig op het landgoed Jonge-
mastate in Raerd.
je netvlies deugt niet, maar je moet
toch verder...'.
Langs de Dokkumer Ee komt hij
uiteindelijk de stad binnen. De
Jacobijnenkerk, de Jacobsstraat
en het Provinciehuis, Gert gaat ze
allemaal langs. De mevrouw van
de boekhandel waar hij envelop
pen kocht helpt hem verder als de
bewegwijzering niet klopt: via de
rosse buurt naar het station, daar
de bus naar Lauwersoog en dan de
boot naar Schiermonnikoog - daar
in het donker de bus, en daar is
Jeanette!
De tocht is ten einde en hij kijkt
met een positieve blik terug. 'Een
boeiende en leerzame tocht. De
Fries is minstens zo hartelijk als
de Spanjaard, maar een stuk tole
ranter. Ze zijn trots op land en taal.
Het moet Fries blijven, zeggen ze
telkens weer. Ik denk dat deze pro
vincie er voor Den Haag maar een
beetje bij hangt. Toch is mijn me
ning dat Nederland meer moet met
de taal en de cultuur van Friesland.
Mijn goede vader karakteriseerde
deze mensen als stug, eigenwijs en
onvriendelijk. Hij zat er gloeiend
naast.' En wie dat toch nog durft
te beweren heeft wat Gert Muts
betreft de keuze uit de volgende
tuchtigingen: '1.) een ferme stoot
voor je kanus; 2.) 15 slagen met de
prikkeldraadstok, of 3.) een och
tendje aan de schandpaal bij het
gemeentehuis. En maar gooien met
rotte eieren en tomaten.'
De kerk van St. jacobiparochie
eveneens genoemd naar de heilige
van Santiago de Compostela.
Als er dan ook nog een klein op
roer uitbreekt in het klooster, is de
boot helemaal aan! Hoe keert de
gewijde vrede weer?
De uitvoeringen van dit zeer ko
mische blijspel zijn op vrijdag 22
en zaterdag 23 april in De Rank
aan de Soesterbergsestraat 18,
aanvang van beide voorstellingen:
20:00 uur.
Kaarten zijn in voorverkoop ver
krijgbaar bij:
Henk Hagen, Lange Brinkweg
25, S 60.11.416;
Ada Egbers, Libel 37,
m 60.13.176;
Helma Starink, Hazepad 74,
60.22.070;
Marion Posthuma, Eikenlaan 81,
S 60.20.073.
Voor meer informatie: www.riet-
pluim.nl.
De 'cast' van het nieuwe blijspel
van De Rietpluim.
Schizofrenie brengt naast zorgen
om de gezondheid van de persoon
die aan de ziekte lijdt en over het
ziektebeeld zelf, ook veel vragen
en zorgen met zich mee over toe
komst.
Preventie RIAGG Amersfoort
Omstreken organiseert samen met
Ypsilon, vereniging voor familiele
den van mensen met schizofrenie
of een psychose, op maandag 21
maart een informatieavond voor
familieleden van mensen met deze
ziekte. Tijdens deze bijeenkomst
zal Dhr. Arnold aanwezig zijn van
de Stichting Nu voor Later. Deze
organisatie richt zich op de zorgen
die familieleden kunnen hebben,
wanneer ze aan de toekomst den
ken. De nadruk in de presentatie
zal liggen op de zaken als bewind
voering, mentorschap en curatele
bij schizofrenie. Er zal veel ruimte
zijn om vragen te stellen.
Op maandag 18 april wordt een
lotgenotenavond georganiseerd.
Tijdens deze avond zal de nadruk
liggen op het uitwisselen van erva
ringen tussen familieleden onder
ling. Het thema van deze avond is
dagbesteding: het gat tussen aan
bod en motivatie. Er zal een korte
inleiding op dit thema gegeven
worden, waarna hierover verder
gepraat kan worden.
De bijeenkomsten worden gehou
den van 19:30 tot 21:30 uur in het
gebouw van het RIAGG Amers
foort en Omstreken, Westsingel 41
te Amersfoort. Aan deelname zijn
geen kosten verbonden en vooraf
aanmelden is niet nodig. Voor in
formatie kan men bellen met Ri-
anne Kasander 033-46.03.500
Indien u op woensdag om
18:00 uur de Soester Cou
rant nog niet in uw bezit
heeft, kunt u tot 18:30 uur
naar ons kantoor bellen
(SB 601 41 52) Als u later
dan 18:30 uur belt, kunt u
de klacht op het antwoord
apparaat inspreken. In dat
geval krijgt u de krant de
volgende dag in de namid
dag bezorgd.
Christenen hebben het niet een
voudig in de wereld, en zeker niet
in de 'consumptiemaatschappij' van
vandaag-de-dag. Dat bleek vorige
week maar weer eens tijdens de fo
rumavond, georganiseerd door de
gezamenlijke commissies Vorming
en Toerusting van de protestantse
en katholieke kerken in Soest, die
in de Rank plaatsvond.
Vanuit drie invalshoeken nam
het forum - econoom prof. Bob
Goudzwaard, predikant ds. Pieter
van Winden en ondernemer Stan
Uyland (die Petra Thomas van de
Soester Zakenkring verving) - het
onderwerp onder de loep in drie
inleidingen. De thematiek is niet
bepaald nieuw en ook in kerke
lijke kring is daarover in de afge
lopen tientallen jaren al uitvoerig
gesproken. Dat bracht één van
de toehoorders aan het begin van
de discussie dan ook meteen tot
de verzuchting dat de 'praktische
vertaling' van alle mooie ideeën
naar een concrete levenshouding
wel erg moeilijk is. De realiteits
waarde van die constatering was er
aan het slot van de discussie, een
uurtje later, overigens niet minder
op geworden.
Goudzwaard wees o.a. op de toe
nemende uitputting van grondstof
fen en de schade aan het milieu,
de onrechtvaardigheid ten opzichte
van de ontwikkelingslanden, die
niet eens aan hun basisbehoeften
toekomen, en de spanningen die
daarvan het gevolg zijn. Het maakt
(de samenleving ook niet bepaald
gelukkig. Het zou volgens hem niet
eens zo veel moeite kosten om met
z'n allen een stapje terug te doen,
nu het Westen kampt met 'over
voeding' en er in de het Zuiden per
dag 24.000 mensen van de honger
sterven. In het bijbelse Israël lag de
nadruk volgens Goudzwaard vooral
op de kwaliteit van het menselijk
leven en van de natuur.
De kracht van de reclame
ligt in de herhaling
ELKE WEEK EEN
IN DE BUS?
Neem een abonnement:
9,25 per halfjaar!
tel. (035) 6014152
Voor de abonnees in Soester
berg is het klachtennummer
035-6021841 (C. van Barne-
veld). Dat nummer kan op
woensdag tussen 18:30 en
19:30 uur worden gebeld voor
nabezorging op dezelfde dag.
Belt u later, dan wordt de Soes
ter Courant op donderdag na
bezorgd.
In galerie de Steenlinde (Lin-
denlaanl), gaat op 20 maart een
nieuwe expositie van start. Ze
omvat beelden en schilderijen van
Edo Boelmans en Walter van der
Horst.
Edo Boelmans (1940 Amsterdam)
is beeldend kunstenaar, graficus,
schilder en tekenaar. Hij volgde
zijn opleiding aan de Rietveld Aca
demie Amsterdam. Zijn schilderij
en zijn gedeeltelijk gemaakt in de
Corbières, het land der Katharen,
en in Groningen en omgeving. In
het overzicht van zijn werk lijken
een aantal breuklijnen aan te wij
zen. Op perioden met strakke ra
tionele vormgeving volgen tijden
waarin voor een vrije expressieve
manier van werken wordt gekozen.
Ook is er soms een grotere aan
dacht voor het figuratieve in het
werk, dan weer zijn er perioden
met vooral een abstracte vormge
ving. Een en ander is het gevolg
van zoeken naar samenhang tussen
de verschillende mogelijke werkwij
zen en ook het gevolg van een zich
ontwikkelend denkproces. Eigenlij
ke gedachte is dat er geen wezenlijk
verschil is tussen de verschillende
uitingswijzen. In zoverre is de filo
sofie achter het werk sterk bepaald
door postmoderne ideeën, zonder
het werk zelf post-modern te wil
len noemen, of anders gezégd: een
democratische wijze van benaderen
van de (schilder)kunst. Zijn werk
is vanaf ongeveer 1988 voorname
lijk abstract.
Walter van der Horst (1961, Haar-
-lem is beeldhouwer en ontving
zijn opleiding aan de Hogeschool
voor de Kunsten in Utrecht, waar
hij afstudeerde in 1988. Zijn bron
zen beelden hebben een eigenwij
ze uitstraling. Formeel gesproken
is zijn werk figuratief, maar door
de afwezigheid van mensen is het
wellicht abstract te noemen, een
spel met huizen, vazen, lege ruim
tes, ligbaden, cypressen... gedach
teloos het lepeltje laten balance-
9 Vaas aan bloemenbos, hoogte 48
cm, brons, Walter van der Horst.
Corbières, compositie 100x120
acryl op doek, Edo Boelmans.
ren op het koffiekopjemet Lego
spelen ...'poëtische symboliek ge
koppeld aan het conceptuele...' De
kern is vaak het lege onderwerp.
De titel 'Eenmaal boven bleek niets
de aanwezigheid van vier trappen
te verklaren, zelfs het uitzicht was
nietis in deze context veelzeg
gend. Hiermee toont hij niet alleen
zijn affiniteit met de architectuur,
maar ook met het surrealisme.
Denk vooral aan het vroege werk
(de pleinen) van de Chirico.
De opening van de expositie is op
zondag 20 maart om 15:00 uur.
De tentoonstelling duurt t/m 20
mei en is geopend donderdag t/m
zaterdag en de eerste zondag van
de maand van 13:00 tot 17:00 uur;
beide paas- en pinksterdagen geslo
ten. Informatie: www.steenlinde.nl
of @06-53.62.16.81.
Stan Uyland, die zich aankondigde
als 'christen-ondernemer', hield een
betoog waarin hij vooral aandacht
vroeg voor de rol van het bedrijfs
leven. Sommigen zien ondernemers
als de 'duivels', stelde hij vast, en
houden hen verantwoordelijk voor
een boel narigheid in de samenle
ving. Alle bedrijven willen almaar
groeien en geld verdienen, maar
daardoor loopt het bedrijfsleven de
laatste tijd juist forse klappen op.
Uyland constateerde een 'ik-cul-
tuur', waarin het egoïsme voorop
staat. Ondernemers moeten ook
dienstbaar zijn aan de samenleving.
Ze kunnen het gebrek aan waarden
en normen niet opvullen, maar ze
zijn mogelijk wel geroepen tot een
leidersrol, dacht hij, en daar moet
dan flink in geïnvesteerd worden.
Mammon
Pieter van Winden tenslotte maakte
wat theologische kanttekeningen.
Hij wees o.a. op de kritische hou
ding van de kerken in het Zuiden
tegenover de 'globalisering' en het
consumptiegedrag in het Westen/
Noorden, te vergelijken met de
verering van de uit de bijbel be
kende afgod Mammon. Hij wees
daarnaast op consumptiegedrag als
troost - 'veel winkelen en drinken,
dan gaat het wel weer' - in een
wereld die voor velen veel te hard
is. Die behoefte is volgens van
hem dan ook een religieus feno
meen dat serieus genomen moet
worden. Het 'heersen' van de mens
over de schepping (zie Genesis 1)
moet gezien worden als 'iets dat
lijkt op herder zijn'.
De kerk moet zich overigens niet
met utopieën bezighouden, maar de
moderne consument meer in diens
eigen taal aanspreken, aldus Van
Winden. De kerkelijke boodschap
is volgens hem wat te stijfjes en te
intellectueel 'verpakt', waardoor
de kerk het moeilijk heeft in de
concurrentieslag met bijvoorbeeld
de televisie. De kerk moet doen
waar zij goed in is: geen zaken
doen, maar contact maken tussen
mensen. Daarbij heeft zij de 'troef
van o.a. de rituelen in handen. Van
Winden pleitte verder voor samen
werking - 'over de grenzen van
kerk, moskee, tempel en synagoge
heen' - om gezamenlijk een 'spi
rituele buffer tegen de zuigkracht
van de consumptiemaatschappij te
vormen'.
Stellingen
Na de pauze volgde er onder lei
ding van Jan Roest nog een geani
meerde discussie, waarin de zaal
- ongeveer 60 belangstellenden
- mocht reageren op stellingen
die door de drie inleiders waren
aangedragen. Daarin klonken o.a.
pleidooien tegen de koopzondag,
tegen de 'verpestende' materialen
in mobiele telefoons, tegen al te
uitbundige voortplanting maar
ook tegen abortus, tegen de al te
makkelijke hypotheekverstrekking
door de banken, tegen geldlenin
gen, tegen reclame en tegen nog
een heleboel meer. Ook werd er
gepleit voor de oprichting van een
'ethische consumentenbond', die
de publiciteit zou moeten zoeken
met tegen-advertenties, ook op
plaatselijk niveau.
Ook de toegenomen 'vrije tijd'
van de mens vraagt om een kritische
benadering, zo bleek. De welvaart
groeit ons boven 't hoofd, stelde
Goudzwaard nog. Uyland zag een
gebrek aan 'geestelijke welvaart' en
constateerde dat de eenzaamheid
nog nooit zo groot was geweest.
Hij pleitte voor invoering van het
vak 'leiderschap' op school. Ande
ren vroegen zich af of er in deze
'kapitalistische' maatschappij' nog
iets te bereiken viel, omdat ook de
overheid het laat afweten.
Normen en waarden
Volgens Goudzwaard speelt de
overheid overigens juist een vitale
rol, omdat zij een 'breed maat
schappelijk beraad' kan stimule
ren. Hij miste in de discussie over
normen en waarden vooral de
problematiek van 'gerechtigheid
in de wereldeconomie'. Van alle
geldstromen in de wereld wordt
maar 40% gebruikt voor koop en
verkoop van goederen en diensten,
wist hij. De rest gaat om in specu
latie etc. Het rijke Westen verdient
aan de ontwikkelingshulp aan de
Derde Wereld het tienvoudige te
rug aan rente en aflossingen van
schulden. En de politiek lijkt zich
vooral bezig te houden met korte-
termijn-beloften. 'Het is het ver
raad van de democratie, dat zij niet
de stappen durft te ondernemen
die nodig zijn.'
Elke maand wordt in de Wilhelmi
nakerk een bijeenkomst gehouden
van het WK-project. Zondag 20
maart is de tweede bijeenkomst.
Het thema is dan 'The Return of
the King' of 'Waar gaat de wereld
heen, er staat nog niemand aan het
roer'.
Het WK-project is voor jong en
oud, gezinnen en alleenstaanden.
Het biedt een gevarieerd program
ma met volop mogelijkheden om
zelf vragen te stellen of gewoon
eens te luisteren. Geloven in God
heeft alles te maken met het leven
van vandaag. Dit project moet dat
extra duidelijk maken.
De eerste WK-bijeenkomst op
27 februari was een succes. Hon
derdvijftig mensen waren die dag
aanwezig. Het thema was 'Veilig
heid voor alles'. Voor velen was
het toen even wennen. Een aan
tal van de bezoekers had niet vaak
eerder een kerk van binnen gezien,
terwijl de reguliere kerkgangers de
oren spitsten bij het horen van de
voor hen ongebruikelijke muziek
en boodschap.
De reacties van de deelnemers wa
ren gevarieerd. Voor iemand die
naar eigen zeggen bijna nooit in
een kerk komt was de reactie: 'ein
delijk een dominee met een verhaal
waar ik wat mee kan en ook snap'.
Een ervaren kerkbezoeker moest
wel even aan de nieuwe aanpak
wennen, maar begreep wel dat het
nieuwe programma beter aansluit
bij de doelgroep. Een middelbare
scholier vond de dag gewoon heel
gezellig.
Veiligheid
Het programma had twee delen.
De eerste helft was gevuld met ei
gentijdse christelijke liedjes, ge
speeld onder leiding van een band,
en een korte boodschap door Jo-
han ter Beek, godsdienstleraar op
het Griftland College. Na de pauze
konden de deelnemers kiezen uit
vier workshops rond het thema vei
ligheid: 'veiligheid in Nederland',
'opvoeding en veiligheid', 'oplos
singen voor onveiligheid' en 'God
en veiligheid'. Tegelijk was er een
Wonderkids-programma voor
kinderen van vier tot elf jaar en
een crèche voor kinderen tot vier
jaar.
De deelnemers van deze dag heb
ben ook een enquête over veilig
heid in Soest ingevuld. Over de
voorzieningen in de buurt is 75%
tevreden. Over de voorzieningen
voor jongeren was maar liefst 49%
ontevreden. De meest voorko
mende problemen in de buurt zijn
rommel en hondenpoep op straat
(93%), beschadiging aan auto's en
diefstal (83%), inbraak in wonin
gen (72%) en 93% van de mensen
zegt in een prettige buurt te wonen,
waarvan 75% vindt dat mensen
goed met elkaar omgaan. Een 64
procent voelt zich zelden of nooit
onveilig en 86% acht zich mede
verantwoordelijk voor dc leefbaar
heid in de buurt. Het gemiddelde
rapportcijfer van dit onderzoekje
vóór de tevredenheid met het le
ven is een 7,7.
Goed en kwaad
The Lord of the Rings is een van
de meest spraakmakende films van
de afgelopen jaren. De trilogie is
een verfilming van het gelijknamige
boek van Tolkien. De laatste van
de drie films heet 'The Return of
the King'. De strijder Aragon wordt
gekroond tot koning over Gondor.
Maar niet na een zeer lange strijd
met als hoogtepunt de vernietiging
van de ring in 'Mount Doom'.
Wat velen niet weten is dat Tolkien
met zijn boek een fantasierijke ver
beelding geeft van het verhaal van
Jezus Christus en de strijd tussen
goed en kwaad. De strijd tegen het
kwaad en de overwinning van de
koning wordt vooral verbeeld in
de hoofdpersoon Frodo en Ara
gon. Zij weerstaan dc verleiding
en vernietigen tezamen de vijand
'Sauron'.
Maar hoe zit dat in onze wereld?
Als er een God bestaat die de we
reld heeft gemaakt, waarom is cr
dan zoveel lijden? Waar gaat de
wereld heen en staat er wel ie
mand aan het roer? Waarom is er
zo weinig te merken van God als
Koning?
Programma
Komende zondag is iedereen van
harte welkom in de Wilhelmina
kerk aan dc Soesterbergsestraat 18.
Het programma bestaat net als vo
rige keer uit twee delen. Om 09:30
uur gaat de kerk open. Om 10:00
uur begint het eerste deel van het
programma. Net als vorige keer
zullen er weer eigentijdse christe
lijke liedjes gespeeld worden onder
leiding van een band en Johan ter
Beek zal weer een korte boodschap
voordragen. Na de pauze vindt om
11:00 uur het tweede deel van het
programma plaats. Men kan dan
een keuze maken uit vier work
shops: 'geloof en politiek', 'groot
door klein te zijn', 'waarom moest
Jezus lijden' en 'wie is de kapitein
aan mijn roer?'. Voor de kinderen
van vier tot elf is er net als vorige
keer. weer een Wonderkids-pro
gramma en voor dc kleintjes een
crèche.
age op 920 m2 grond. De
igstuk van het nabij gelegen
:eft zeker nog wat aandacht
;reid is deze inspanningen
beloond worden met een
Vraagprijs 535.000,- k.k.
het gevoel hebben dat het
-in woning gaat. Een duidelijk
zorg voor een strak doch
nte en licht en design gaan
reëren een sfeer van leven,
;id!
Vraagprijs 249.000,- k.k,
I onderhouden is de beste om-
orheen 4) kamerappartement
van harte uit om zelf te ervaren
»en van de meest populaire
Deze woning draagt daar zeker
Vraagprijs 156.000,- k.k.
halfvrijstaande woning met
ppervlakte van ca 170 m2 en een
(317 m2). Dit woonhuis straalt
t autoluwe straatje staat garant
elijkheid.
Vraagprijs 549.000,- k.k.
iande woonhuis (438 m2) met
euwe liefhebber! Of het nu gaat
seizoenen in bos of duinen met
g winkelen in de omgeving, u zit
380 m3.
Vraagprijs 379.950,- k.k,
e 2-onder-1 kapwoning met een
(205 m2) en ruime garage. De
vt wonen-gehalte! Door de vele
:e woning op elk uur van de dag
Vraagprijs 275.000,- k.k,
Soest-Zuid vindt u dit charmante
luis. Dit woonhuis (340 m3) met
'ing en garage is gelegen op
:s de naburige bedrijven is de
en oase van rust.
Vraagprijs 295.000,- k.k.
legen vrijstaande woonboerderij
gelegen op ca. 6.000 m2 grond,
kijkt u uit over rivier de Eem en
urgebied. Een unieke kans, op
Vraagprijs 1.159.000,- k.k.
deze woonboerderij met
lerderij is in 1990 grondig
3 der jaren verder verbeterd.
:ns over een geheel zelfstandig
I is gelegen op ca 2.500 m2
Vraagprijs 1.950.000,- k.k.
IDERLANDSE RODE KRUIS, NOVIB,
Hoe? Kijk op
www.giro555.nl