Rome. Te Rome heeft men bijkans even- eel vreugde aan den dag gelegd over de edding van Koning Amadeus als te Madrid. )e Heilige stad was met vlaggen getooid en avonds had, voor de woning van den Spaan- chen gezant eene indrukwekkende mani- èstatie plaats. Aan Koning Amadeus en aan [iens vader, Victor Emmanuel, werden eene nenigte adressen van gelukwensching toe- rezonden. De koninklijke Regeeriug leeft te Perugia eene Capucijner-kerk doen iluiten, wijl daarin voortdurend oproer werd repredikt tegen de overheid en de wet. Frankrijk. Zaterdag 20 Juli is eindelijk de grondstoffenbelastingzooals men dan ook voorzien had, in beginsel aangenomen. Wetenschappelijke mededeelingen. INGEZONDEN. Eenheid en verscheidenheid. Kerk en Schoolnieuws. Bie zonderling contrasteert met het vrome pschriftt»Uit naam van God, enz." Duitschland. Men verneemt dat de weede zoon der Pruisischen Kroonprins, lendrik, die binnen kort zijn lOden ver- Iardag zal vieren, niet, gelijk dat gewoon- k in Pruisen met prinsen van dien leeftijd >schiedt, dienst zal nemen in het leger, aar bij de Marine, deels omdat hij dit zelf enscht, deels omdat men in hooge kringen m de vloot een bewijs van belangstelling il geven. Vorst Bismarck, die op zijn ndgoed bij Varzin verscheidene papiermo- ns heeft laten aanleggen, ontving in den atsten tijd, vooral uit Engeland, zooveel be- ellingen dat hij er ernstig aan denkt er nog ^en molen te laten bijbouwen. In 's Vorsten molens vervaardigt men papier uit hout spaanders en in 't laatste jaar zijn daar niet minder dan 600 vim verwerkt. De nieuwe molen, die waarschijnlijk spoedig wordt ge bouwd, zal 1500 vim kunnen verwerken. Uit Polen wordt geschreven dat wederom een Katholiek militair-geestelijke wegens I plichtverzuim en gebrek aan vaderlands- liefde is ontslagen. Te Grieuwkowo wer den drie paters Jezuïeten door gendarmen 't land uitgezet. SEen nieuwe triumf dus voor Thiers, wien 't door allerlei slimme manoeuvres gelukt is eerst om de Linkerzijde te bewegen het vaan- del van den vrijen handel té verlaten dit heeft hij te dankeu aan zijne zoogenaamde I ïRepublikeinsche verzekeringen" en later om ook weer de Rechterzijde voor zich te p winnen, welke, door Thiers coquetteeren S met de Linkerzijde ontstemd, eerst van deze belasting een machine de guerre tegen hem had willen maken, maar later door de belofte van deu President»Ik zal niet medewerken tot ontbinding!" weer geheel werd bevredigd. I Rest dus niemand meer, zegt Le Temps j 'jom de beginselen van den vrijen handel te verdedigen dan de Bonapartisten, en dezen zullen van de hen gegeven gelegenheid ruim .gebruik maken. Te Brest circuleert een ji adres tegen de Jezuïeten. Een der in die "stad gevestigde vaders, hoofd eener school, 'heeft onlang een daad van grove onzedelijk heid gepleegd en dit gaf aanleiding tot de beweging. De volksverontwaardiging heeft j zich geopenbaard in ernstige ongeregeld heden. Slechts met moeite gelukte het aan de politie het klooster der Orde te be schermen. Het Britsch Medecal Journal vestigt de aandacht op de maatregelen, welke door den Conseil Hygeéniqüe te Bordeaux worden aangeraden ter bescherming tegen de geva ren der hondsdolheid. »Het is welbekend (zoo lees men in het Journal) dat de honds dolheid tijdperken heeft, die men waarschu wend en onschadelijk zou kunnen noemen. Indien die tijdperken algemeen bekend wa ren, zouden de honden buiten de mogelijk heid gesteld worden om voor ket publiek ge vaarlijk te zijn. Te dezen aanzien geeft de Raad de volgende aanwijzingen: Korten tijdsomtijds twee dagen, nadat de dolheid den hond heeft aangetast, brengt zij in den gewonen toestand van het dier eene belang rijke storing teweeg, lo. Gejaagdheid en rusteloosheid; de hond keert zich gestadig in zijn hok om. Indien hij losloopt, komt en gaat hijalsof hij iets zochtblijft plotseling staan, alsóf hij wachtte; vliegt plotseling op, hapt in de lucht, alsof hij eene vlieg wilde vangen, en werpt zich blaffende en huilende tegen den muur. De stem van den meester doet deze hal- lucinatiën ophouden; de hond gehoor zaamt, maar langzaamaarzelend en schijn baar met tegenzin. 2o. Hij poogt niet te bijten, is vriendelijk, zelfs hartelijk; hij eet en drinkt, maar hij knaagt aan zijne mandaan de rauden van gordijnen, van kussens, dekens, karpetten enz. 8o. Aan de beweging met zijne pooten langs de zijden van zijn open bek zou men rueenen, dat hem een been in de keel hinderde. 4o. Zijne stem heeft eene verandering on dergaan die niet onopgemerkt kan blij ven. 5o. De hond begint met andere hon den te vechten; dit is, indien de hond vreed zaam van aard is, zeer zeker een kenmerkend teeken. De nummers 3, 4 en 5 toonen eene reeds vergevorderde periode der ziekte aan, en de tijd is ophanden, dat de mensch, indien niet onmiddellijk maatregelen worden genomen, aan de gevaarlijke aanvallen van het dier zal blootstaan. De hond moet vastgelegd of, beter nog afgemaakt worden." De Raad verlangt, dat deze raadgevingen van tijd tot tijd in de dagbladen zullen worden opgenomen en, hetgeen ons zeer doeltref fend voorkomt, dat zij zullen worden afge drukt op de keerzijde der honden-balas- ting-biljetten, quitantien van die belasting, en eindelijk achter op de jachtacten. Deze uitmuntende maatregelen behooren alge meen genomen te worden." Mijnheer de Redakteur! Tot mijne verbazing is in uw Weekblad voor Amersfoort en omstreken nog geen melding gemaakt van een feit, welks invloed op uwe omgeving, ja opgebcel Nederland onbere kenbaar zal wezen. We bedoelen hiermede de kapitale ver andering, die het bekende instituut te Barneveld onder de leiding van den Heer A. Biestraten zal ondergaan. Tot nog toe hadden we niet het genoegen genoemden Heer zelfs bij nruim te kennen; we twijfelen er echter niet aan, dat binnen weinige weken die naam alom met bewondering zal worden genoemd. Een dergelijk gevoel maakte zich van ons meester bij de lezing van het programma, door den Heer B. in de wereld gezonden; we weten niet, wat ons hierin het meest aantrektde tot nu toe ongeëvenaarde talrijkheid der leer vakken, de ongekende volledigheid, waarmee elk van die vakken zal behandeld worden, of de juiste waardecring van den vormenden invloed dier verschillende wetenschappen op de gemoederen der jongelingen, die ongetwijfeld uit alle oorden des lauds naar deze modelinrichting zullen toestroo- meu. Vergun ous, tot bevestiging van eene lofspraak, die u wellicht overdreven schijnt, 'teen en ander uit het bedoelde programma aau te halen. Het ouderwijs, zegt de Heer Biestraten. splitst zich hoofdzakelijk in dat er 1. Tulen, 2. Reken- enWiskunde, met bijbehoorende vakkeu, 3. Geschiedenis, 4. Aard rijkskunde, 5. Natuurkunde en Natuurlijke Historie, 6. Stijl en letterkunde, 7 Zedekunde en onderwijs in den Godsdienst, 8 Schrijf kuust en kunst matig lezen, 9 Toon- en Teeken kunst, 10 Dans- en Schermkunst, Exercitie en Gymnastische oefeningen. Bij de talen ontmoeten we de Italiaansche, en verder de d o o d e talen, die echter nader tot Latijn en Grieksch be perkt worden. In die laatste zal door een candidaat onderwijs gegeven worden, en wel in die talen zelf. Onze jongelingen zullen zich dus dagelijks met gemelden candidaat in de latijnsche en grieksche taal onderhouden. Voorwaar een zeldzaam voorrecht, in eene eeuw waarin latinisme cn hellenisme in den regel vruchteloos gezocht wordenDe Hr. B. neemt deze gelegenheid waar, om medc- tedeelen, dat Hij een veeljarig verkeer met Engelschen heeft gehad. Men merkt dat dadelijk aan zijn practischen blik. In de Wiskunde zal desverkiezendc onderricht gegeven worden iu Differentiaal-, Integraal- en Variatie rekening. Neemt men in aanmerking, dat laatstgenoemd vak tot nu toe in Nederland slechts aan twee hooge scholen wordt gedoceerd, dan zal de Barnevelder school zeker aan geen randidaat in de wiskundige wetenschap pen genoeg hebben. Wellicht zijn reeds met een onzer vader- landsche hoogleeraren onderhandelingen aangeknoopt. Te recht wordt echter de bescheidene Rekenkunde op den voorgrond gesteld „dewijl zij de wetenschap is, welke het verstand de meeste ontwikkeling geeft, en waaraan ieder de meeste behoefte heeft." Dit klein en kw alijk verholen zwak voor de cijferkunst maakt echter den Heer B. niet blind voor de verdiensten van vele andere vakken. „Hand aan hand" komen op den prospectus Geschiedenis en Aardrijkskunde voor. De Natuurlijke Historie wordt voor de knapste leerlingen bespaard, en, om hun recht duidelijk te maken hoe groote waarde een geloof zonder aanschouwen heelt volgens dictaten onderwezen. Onder de rubriek stijl cn letterkunde vinden we de verrassende belofte, dat de geschiedenis der letterkunde gepaard zal gaan met de beoefening van den gemcenzamen brief- en koopmansstijl. Waarschijnlijk zal de leeraar over dit onderw erp aan zijne leerlingen gemeenzame brieven in koopmansstijl sehrijven. Behalve de katechisatie uren worden wekelijks eenige uren aan het ouderwijs iu de Zedekunde besteed. Het pro gramma deelt niet mede, of ook hier een dictaat, of wel practische oefeningen zullen worden ingevoerd. Billijker wijze wordt verondersteld, dat de leerlingen al kunnen lezen cn schrijven. Tot volmaking zal echter in plaats van natuurlijk, kunstmatig lezen worden geleerd, In den Zang krijgen de leerlingen gewoon en buitenge woon onderwijs; 't laatste waarschijnlijk voor aanstaande operasujetten. Verder ontvangt men gewoon onderwijs in Rechtlijnig teekenen en Gymnastiek, en buiten gewoon in Bouwkundig en Handteekenen, Dans kunst, Timmeren, Draaien, op Piano, Viool, Violoncel, Baton, Espadon cn Degen! Bameveld wordt als eene gezonde en welgelegen plaats aangeprezen, „wat nog verbetert door den Oos terspoorweg." Op zekeren afstand van het Dorp is een Boschjc aangericht, dat ook al aan den Heer Bie straten behoort. Alles voor f 400 'sjaars, behalve natuurlijk de buiten- wone lessen. Wat dunkt u, M. de Red. zonden over een paar maanden niet alle hoogere burgerscholen, gymnasia en instituten op vele mijlen in den omtrek lceggeloopcn zijn Amersfoort, 26 Juli 1872. Q. N. Er is maar ééne waarheid, hoe komt er dan zooveel ver scheidenheid van meening onder de menschen? Deze vraag wordt door velen aldus beantwoord, dat zij zeggen: omdat er zooveel slechte menschen zijn. Alleen zij, die de ware meening hebben, zijn goed, de anderen zijn ketters. Wan neer men echter verder vraagt: maar wie hebben de ware meening? dan zeggen zij natuurlijk: wij! En wanneer men nu dezelfde vraag aan lieden doet, die eene geheel andere meening hebben, dan krijgt men hetzelfde antwoord. Zeker Engelsch bisschop drukte dit aldus uit: Rcchtgcloovig zijn de lieden van mijn geloof; wangeloovig zijn de lieden van een ander geloof. Ieder is in zijne jeugd geneigd, om alle menschen, die wat anders gelooven dan hij, voor dom of slechtte houden. Wanneer hij nu evenwel ouder wordt, en ziet, dat er menschen zijn, die heel wat anders gelooven dan hij, en die toch niet dom noch slecht zijn, dan begint hij te twijfelen, en doet hij de vraag, waarmede wij begonnen, nog eens; maar zoekt een beter antwoord. Gelukkig als hij het vinden kan; want dan wordt hij een verdraagzaam handelbaar mensch, die, zonder zijn eigen geloof te verza ken, met allerlei menschen van allerlei geloof kan omgaan. Het antwoord is reeds lang door de ervaring gegeven, en is duidelijk te lezen in de geschiedenis der volken. Het ver schil van meening komt door de groote verhevenheid cn moeiclijkheid der onderwerpen en de kleinheid van het menschelijk verstand. Die verschillende meeningen bestaan vooral ten opzichte van het Oneindige. Dit kunnen men schen met een eindig verstand onmogelijk geheel begrijpen; maar de één vat er dit van, de ander dat. De één drukt, omdat de eigenlijke woorden de zaak niet goed kunnen te kennen geven, zijne voorstellingen met deze zinnebeelden uit, de ander weer met dieen geen mensch weet boven dien precies wat een ander mensch denkt, ook al gebruiken zij dezelfde woorden. Dit verschil van meening omtrent het Oneindige zal dus wel blijven bestaanzoolang als er menschen zijnwant de menschen zullen nimmer zóó knap worden, dat zij het geheel kunnen begrijpen. Dus is het eene dwaze herschenschim, wanneer de menschen gelooven, dat er ooit eenheid van godsdienstig geloof bestaan kan. Maar wat wel mogelijk is, het is dit, dat de menschen hoe langer hoe meer lecren inzien, dat het gekheid is iets on mogelijks te [willenen dat het ook voor de praktijk er niets op aankomt, hoe de menschen over het Oneindige denkenw anncer zij maar geloovendat het algcmcene plicht is, alles zóó te behandelen als zij zelf willen behan deld worden. Ieder, die dit gelooft, is recht geloovig in het écnige geloofsartikel, dat zijne medemensehen aangaat. Hoe hij over andere geloofsartikelen denkt, gaat zijne me- demenschen niet aandat moet ieder voor zich zelve we ten. Alzoo kunnen de menschen heel goed hun eigen geloof op prijs stellen, en toch met menschen, die anders gelooven, vriendschappelijk omgaan. Ned. Herv. Kerk. Beroepen: te St. Maartensdijk J. Noo- men, te Bruinisse; te Houten J. Verweij, te Opheusden. Bedankt: voor Domburg Ds. E. Gun ning te Nunspeet. Aangenomen: voor Arnhem door H. V.. Hogerzeilte Driebergenvoor Zierikzee door E. H. Remyte Renswoude. Christ. Geref. Kerk. Aangenomen: door Ds. E. S. Postma, te Kockengenhet beroep naar Medemblik en Opperdoes. Oud-Cath. Kerk. De aartsbisschop Loos heeft te Landau den dienst verricht en 43 kinderen geconfir meerd. De ontvangst was zeer feestelijk. Naar wij vernemenis aan den predi kant te Lopik, 'den Heer A. H. de Klerck, opgedragen de godsdienstoefeningen in het kamp bij Milligen op 18 en 25 Aug.1 en 8 Sept. a.s. voor de Ned. Herv. mili tairen waar te nemen. U. D Dr. A. H. G. P. van den Es, con rector te Groningen is benoemd tot rec tor te Utrecht. Voor de vacature van hoofdonderwij zer te Harderwijk hebben zich 21 sollicitan ten aangemeld. liet traktement is f515,

Historische kranten - Archief Eemland

Weekblad voor Amersfoort en Omstreken | 1872 | | pagina 3